Jump to content

KRÅKEFUGL jakten 08/09


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 592
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror jeg må ha meg en liten tur etter kråka. Men har mine tvil om det er noe fart. Erfaringene min fra denne tiden er at det er tregt her med lokk. Og det er jo det som er kråkejakt;) Blir vel nedrent av ravner...

 

Rapport kommer...

Link to comment
Share on other sites

Vi har vært ute med både hubro og cd med kråkelyder\hubrolyder i hele kveld og særdeles dårlig resultat, de 3 første plassene var kråkene fraværende fra, og idèt vi skulle til å gå så vi en flokk på 30 stykker som satt på det høyeste punktet her. Vi listet oss nærmere og gjemte oss i noen enerbærbusker, slengte opp hubro og plastkråke og satte på lyder, etter 15-20 minutter letter flokken, speider rundt, flyr over oss, skriker litt, så returnerte de til utgangspunktet, totalt uinteressert :x

 

Jaja, man får prøve andre steder imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Mja, vi prøvde etter kl 15 og jobbet oss utover, var ute i 8 tiden og testet opplegget på de lokale kråkene som okkuperer strømlinjene her i nabolaget, og det tok under ett minutt før de svermet og bombet den stakkars hubroen på fotball banen her, etter 5-8 minutter kom korporal måke med tilhørende kompani og overtok slagmarken i rundt 10 minutter, før de innså at det fantes ikke noe mat å finne så tok de full retrett, og da kom kråkene tilbake og fortsatte sin kra`ing og patruljering av tretoppene og tilhørende grener..

 

Jeg må innrømme at jeg bannet godt inni skogkrattet som jeg ikke har lov til å jakte i, og som er omgitt av huser og offentlige veier, for hadde man hatt salongen og det ikke bodde folk her.... kråkene satt bare noen meter over hodet på meg.

 

Men, man lærte mye av å se deres adferd, fikk noen kråker inn på lokken senere ikveld der hvor jeg har jakta, men de holdt seg i sirkler på rundt 50 meters avstand av meg og hubroen så fikk ikke skutt noen.. prøvde å følge etter når de tok avgårde, men de stakk til fjells til slutt.

 

Vi får prøve igjen imorgen, nå vet jeg hvertfall at det fungerer ! 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei clackz. Høres ut som fuglene har sett dere og skjønnner at det er ugler i mosen. Fullkamo og mye bedre skjul er veien å gå, samt å komme deg opp tidligere på morgenen og teste. Kanskje dere har bedre hell da. men noen ganger fuglene vriene...

 

forøvrig gidder jeg aldri sette opp hubro om jeg ikkehar ei død kråke og henge i føttene.

 

hubro er jo ikke å bare henge opp heller. må henges i 3-4 meters høyde og strategisk eller annen naturlig plass...

 

 

Gadd ikke ut ikveld, ble heller en fisketur.

 

Forresten, j a det er ikke et sjakktrekk å ha hubroen hengende ute hele tiden. kun når en jakter. men igjen hubro uten død kråke under er ikke veldig effektivt.

 

Prøv også med plastkåker og du jakter ved jorde e.l

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig tatt en ikveld 8)

 

Vi hørte hvilken skog de var i og kjørte bort, fortet oss ut på jordet og slang ut hubro m\ plastkråke og satte oss under noen trær, det tok vel en 5-10 minutter etter at vi satte på cd spiller til den første kråken seilte i sirkel og tittet, og så kom gjengen på 4 kråker farende mot hubroen, skjøt med 12\76 #2 stål og kråka datt i første skudd, neste kråke reddet seg desverre ved å fly over treet jeg satt under. Jaktkompisen var ikke klar så han fikk ikke skutt på de andre heller, og du verden hvor de stakk av etter skuddet :P

 

så ikke noe mer til de ikveld, men skal prøve igjen imorgen tidlig, dette er moro :D

Link to comment
Share on other sites

Hubroen funker som bare juling her ihvertfall :D Men vi må oppspore kråkene og være temmelig mobile med tanke på oppsett og midlertidige skjul, da de trekker minimalt.. Og vi har ikke tålmodighet til å vente i timesvis på å få se en eneste kråke ;)

 

Åssen får du til kråketreff på 350+ meter, tofot og langhold trening? Skulle begitt meg ut på noe sånt, men bør kanskje anskaffe tofot og øve på 100 meter før man gaper over for mye 8)

Link to comment
Share on other sites

Kråkejakt virker litt gøy (har ikke prøvd). Men hva gjør man med kråkene etter at man har skutt dem? Regner ikke med at så mange spiser dem.. Og skyter man med V-max og lignende er det vel ikke mye igjen av dem heller?

 

Jeg velger å sitere meg selv, da jeg ikke kan se at noen har svart.

Link to comment
Share on other sites

Kråkejakt virker litt gøy (har ikke prøvd). Men hva gjør man med kråkene etter at man har skutt dem? Regner ikke med at så mange spiser dem.. Og skyter man med V-max og lignende er det vel ikke mye igjen av dem heller?

 

Jeg velger å sitere meg selv, da jeg ikke kan se at noen har svart.

 

Når kråka er skutt kan du vise den fram, slik at du får skuddpremie (dersom slik ordning er tilgjengeleg), du kan grave ned kråka eller så er det vel nokon som bruker den på reveåtet?(ikkje heilt sikker der)

 

Har aldri prøvd v-max men utfra filmane eg har sett med test på melon osv så vert det spruta godt utover.

Link to comment
Share on other sites

Kråkejakt virker litt gøy (har ikke prøvd). Men hva gjør man med kråkene etter at man har skutt dem? Regner ikke med at så mange spiser dem.. Og skyter man med V-max og lignende er det vel ikke mye igjen av dem heller?

 

Jeg velger å sitere meg selv, da jeg ikke kan se at noen har svart.

 

Noen spiser dem, en kammerat av onkelen min spiste opp rubbel og bit av kråker og skjærer da han pleide å være her i traktene. Han påsto at det var godt, noe onkel også bekreftet under tvang!! Jeg fikk aldri smakt (desverre). Personlig er jeg skeptisk til disse krabatene som middagsmat, men det er godt viltstell å drive jakt på kråkefugl. Vi kan jo ikke høste bare i den ene enden av næringskjeden (rype/skogsfugl/stokkender)men må ta litt rovfugl også (kråke, skjære, måker og ravn). Disse regner jeg som værre rovfugler en hauk og falk selv om disse er mer spesialisert i sin lille nisje. Kråkefuglene er mer generalister og spiser likegjerne småfuglunger og egg som de mesker seg med restene fra nærmeste gatekjøkken. Derfor jakter jeg dem, de brukes etterpå til reveåte. En del bra fluebindermaterial er det også på dem.

Og ikke minst, det er utrolig spennende , og det er nok den mest krevende fuglejakta vi har i norge, og den som er mest tilgjengelig for alle.

Link to comment
Share on other sites

hvis du vet kulebanen,og at geværet går helt 100%,og at du har trenet på langhold,går det bare fint å skyte kråker på 350+......har geværet innenfor svarten på en innendørs blink(15meters) på 100 meter.åsså har jeg skrevet kulebanen på en liten lapp,og tapet på kolben på geværet.....da vet jeg fallet,og hvor mye jeg skal holde over.har selvfølgelig to fot også....

Link to comment
Share on other sites

Du må komme deg ut før det er lyst...og det er tidlig det;) hvis du da har et bra skjul ligger du gdt an. Ellers er jo god kamuflasje og sakte bevegelser, samt det å sitte i skygge veldig viktig.

 

Ser ut til at jeg snart må ha en årsdeby. Har sett mye endel kråke.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en kjapp tur i går. Ble 3 kråkejævler. :twisted:

Kom akkurat inn nå etter enda en tur. 3 til i dag.

Hadde med videokamera i dag og fikk filma effekten av en V-max kule i 22-250 og over 1100 meter i sekundet, men trur ikke jeg skal legge den ut her... Men jeg må bare få lov å si FYYYYY FAEN!!!!

Høres ut som en champagne kork som blir spretta i det kula treffer...

 

Rifla er en Remington 700 VSSFII med Zeiss 6-24X72 skikkelig kråkedødare det her...

Link to comment
Share on other sites

 

blir ikke det dyrt da?

 

Muligens... ;)

Skal øve på utstopping selv, så koster bare i materialer..

Første gangen, så må nok ha noen kråker til rådighet.. Blir sikkert mange fine morpher etterhvert da! :P:oops:

 

Tar de før jeg går løs på mår og mink som jeg har liggende i frysern... Ville vært værre å ødelegge de..

Link to comment
Share on other sites

Ja da lærte jeg det. Ikke skyt høyspentledninger. Trodde at solide høyspenter tålte ganske mye med tanke på tykkelsen. Så på videoen igjen. Han skjøt faktisk "støtte" kabelen på toppen. Kan se for meg at det hadde blit morro hvis den falt ned på de strømførende under.

Link to comment
Share on other sites

hadde en arti episode når bestefar skulle skyte ei sjur såm plaget småfuglene.det var riktignok en tlf kabel han skaut av,men sjura datt ned den og.tenker at kula kantret i det den traff strengen,og inn i sjura,han brukte ei 222rem.

det blei ei dyr sjur,for han måtte betale 5000 kr til lofotkraft for å fikse strengen,men det var morro å se uttrykket på gamlingen når strengen for:D ....

trodde en høyspent tålte mer..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til de som jakter på høyspentstrenger. Prøv rifla på ei stålplate og se effekten. Så kan man tenke seg hvordan det går om man treffer en vaier hvor de ytterste strømførende kordeler er av aluminium!! Kutter man bare en slik aluminiumskordel må linjen repareres før eller senere. Skader man vaieren mye vil man få resultat umiddelbart, og om vaieren detter ned bør man være langt unna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...