Jump to content

KRÅKEFUGL jakten 08/09


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 592
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk endelig bygd opp igjen et jaktskjul iberegnet kråke i dag, og lagt ut åtet. La selve skjulet til en bakketopp ca 50 meter unna der jeg pleide å jakte kråke i fjor, men da med hubro. I år tenkte jeg meg en mer riflepreget jakt på åtet, som ligger 78 meter unna skjulet. Skjulet er naturligvis bygget av naturlige materialer, altså greiner og granbar. Etter min mening er dette det eneste brukbare byggematerialet! :wink:

 

Skal få tak i noen bilder etterhvert, bare litt skranting i overgangen fra PC til Mac OS X.

 

Rifla jeg planlegger å bruke er min relativt nyinnkjøpte Remington 700 VSF i kaliber 22-250, moteriktig kamuflert med kakuflasjeteip, utstyrt med justerbar Harris to-fot, og toppet av en Leupold European 4-12 :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med jakt på kråkefugl og andre predatorer i terreng tilhørende lokal jegerforening uten å måtte betale avgift?

 

Måtte vel være i foreningens interesse å bli kvitt noen predatorer... Og ikke alltid like kult å betale for å jakte på vilt man ikke spiser. Vinn, vinn situasjon??

Link to comment
Share on other sites

Predator jakten i Bergens Jæger og Fiskerforning er gratis.

http://www.bjf.no/modules.php?name=News ... =0&thold=0

Vi oppfordrer folk til å jakt på de. Og premierer beste uttak.

Hmmm... Kanskje det hadde vært en ide for foreningen her...

 

Ikke at jeg trenger å belønnes i kroner og øre, men å jakte på kråke og diverse er jo fin trening for en fersk jeger som meg. Og hvis man kan jakte gratis på disse predatorene så er jo det ideelt...

Link to comment
Share on other sites

Har vært lite aktivitet blandt skjærer og skriker så langt i år etter det jeg har observert, men det har da blitt noen kråker og måker etterhvert! :-)

 

Tok to stykk kråker tidlig i dag (rundt 06:45). Begge datt etter at mageregionen hadde fått seg et møte med en Remington .30-06 helmantla kule, avfyrt fra en Winchester M70 med et Aimpointsikte. De satt så fint etter hverandre at jeg bare måtte prøve meg på en two in one :D

 

I gårkveld fikk jeg to måker på kråkeåtet, men da brukte jeg hagla.

Link to comment
Share on other sites

Gravde ned og la ut åte for rev Tirsdag. Torsdag var jeg oppover for å se etter, og da var åte alt spist opp.

Sånn så det ut:

DSC03357.jpg?t=1221212767

 

 

 

 

Var nok mest sansynlig korpen som hadde herjet der. Så i går kveld reiste jeg oppover igjen for å legge ut litt hundefor.

Bestemte meg for å prøve lykken i dag tidlig, så jeg satte meg på mopeden med rifla og hagla slengt på ryggen. Etter 10 minutters kjøring i bestemor fart var jeg framme.

Da jeg var på tur mot åte, lettet 2 korp på 50 meters avstand. Men er en del trær der, så var umulig for meg å se att di satt der. Jeg satte meg ned på drøye 30 meter, og ventet..ventet.. og ventet. Etter ca 2 timer, hørte jeg knaking og "øøøø" :roll: lyder i skogen. Noen minutter senere kom den fram, og det viste seg å være en 8 tagger elg okse, nydelig skapning. Hadde den på drøye 35 meter i bortimot 10 minutter.

Etter att den hadde turslet sin veg, bestemte jeg meg for å avslutte jakta. jeg tok i 2 lerdueskudd i hagla for å knerte noen rødskjor som hadde drevet ved åte mesteparten av tida. Men akkuratt i det jeg reiste meg opp, kom det en korp susende gjennom tåka. Jeg kaster opp hagla som en refleksreaksjon, og besluttet å prøve. Korpen detter i smellen og blir liggende død!.

Så endte denne jaktturen med fangst også. Jeg er storfornøyd.

Fin naturopplevelse og samt få utelling. Finnes ikke bedre! :D

 

Her er et bilde av korpen:

DSC03358.jpg?t=1221213815

Link to comment
Share on other sites

Når dere har skutt ferdig for dagen, hva gjør dere med kråkene da? Bare dumper dere dem under nærmeste busk?

Det pleide jeg og gjøre før, men nå legger jeg dem i en grop jeg har gravd (1m x 1m x 1m), ca 25 meter unna kråkeåtet. Gropen er halvveis dekket av noen plankerester og granbar, mens resten er åpent nok for at både red og grevling kan få stukket snuten under og grafset til seg en godbit. :wink:

Så når jeg var oppe med firehjulingen for å hive ut noe halvmugne polarbrød som kråkeåte, holdt jeg på å kjøre over to grevlinger som var på vei over jordet i full fart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når dere har skutt ferdig for dagen, hva gjør dere med kråkene da? Bare dumper dere dem under nærmeste busk?

Det pleide jeg og gjøre før, men nå legger jeg dem i en grop jeg har gravd (1m x 1m x 1m), ca 25 meter unna kråkeåtet. Gropen er halvveis dekket av noen plankerester og granbar, mens resten er åpent nok for at både red og grevling kan få stukket snuten under og grafset til seg en godbit. :wink:

Så når jeg var oppe med firehjulingen for å hive ut noe halvmugne polarbrød som kråkeåte, holdt jeg på å kjøre over to grevlinger som var på vei over jordet i full fart :lol:

 

Ravnen jeg skøyt i går hivde jeg ned til reve/kråke åte. Når jeg kom tilbake på kvelden, var den allerede borte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...