Jump to content

syrevasking av hylser?


KTrana

Recommended Posts

Jeg har ikke prøvd messing i saltsyre, men jeg har testet kobber og sink. Kobber ble rent og fint. Sinken ble totalt oppløst (borte) i løpet av kort tid. Messing er jo en legering av disse to. Dette høres ut som et spørsmål som Fulmen kan gi deg ett godt svar på.

Link to comment
Share on other sites

alle syrer funger jo på samme måte når det er snakk om rengjøring. sa skal jo komme på d sanne hvilken syre jeg bruker.

rett meg vist jeg tar feil:)

 

det at hylsen er i kontakt med syren i 1 minut før jeg skyller den

i vann, så skal jo ikke godset bli ødelakt. og alt av skitt, eir og kruttslam er borte. hylsen er blank og fin:)

 

hadde vert fint vist d ikke har noen negativ virkning på hylsen. isåfall har d vert en meget effektiv måte å vaske hylsene på.

Link to comment
Share on other sites

Som 32-40 Win. påpeker, er messing en legering (en blanding) av kobber og sink. Inntil noen kommer med solid dokumentasjon på at syrevask ikke påvirker strukturen/styrken i messingen ved å løse opp sinken og gjøre messingen mer porøs, ville jeg latt syrevasken være og heller brukt hylsetrommel eller ultralydbad til hylserensing.

 

Just my 0.02€

Link to comment
Share on other sites

Syrevasking er nok effektivt, men også risikabelt om man tar for mye Møllers Tran. Jeg har ikke noen teoretisk kjennskap til hvordan messing holder opp mot syrer, men litt praktisk erfaring.

 

Messing er som andre har påpekt en legering av kobber og sink, og selv om kobber er relativt syrebestandig angripes sink fort. Man får da en utvasking av sinken som potensielt kan svekke hylsene. Men slikt tar tid, og effekten skjer primært i overflaten. Det første tegnet på utvasking vil være at messingen får en mer rødlig farge pga økt kobber i overflaten, dette sjiktet vil normalt være porøst og slites av fort. Hvis man bruker sterke syrer etter hver omlading kan dette kanskje bli et problem, men en og annen vask med svak syre tror jeg går greit. Saltsyre er for sterk for min smak, sitronsyre burde være mer enn nok.

 

På jobb bruker vi noen tynnveggede messingformer som vekselvis kokes i svakt basisk løsning og deretter renses i 10-20% inhibert fosforsyre. Glemmer man de i syra over natten kan de bli litt røde, og over tid blir de ganske tynne i godset. Men de holder likevel utrolig lenge, det tar år med nesten daglig bruk før de må kasseres.

Link to comment
Share on other sites

Husker fra min tid som patronsamler så hendte det jeg fikk inn eldre irrede hylser med en grom merking. Etter råd fra en sam samlet kanohylser så brukte jeg fosforsyre og de ble helt rene og fine. Men her var det ikke snakk om å skyte med hylsene.

Han jeg fikk rådet av sa at slik syre ble brukt på kanonhylser som skulle omlades. Husker ikke blandingsforholdet men jeg mener å huske at det ikke var noe problem å få den syra på fingrene, man bare vasket seg og der var aldri forandring i huden selvom jeg brukte relativt sterk blanding noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Bruker zalo og sitronsaft, og kokende vatn, lar hylsene ligge til ein kan stappe fingrene nedi vatnet og romsterer rundt med dei eit par minutter, skyller dei og tørker dei i steikeovn på ca 75 grader.. Det funker som gull det.. :)

 

 

Fungerer bra ja, og mens man venter på at det kjøles ned, så kan man slå sammen ei lapperøre og steike de. Når man e ferdi med steikinga, så kan man vaske ferdi hylsene og skylle de. Og mens de "steiker" i ovnen, så spiser man lapper og tar en kopp kaffe :)

Link to comment
Share on other sites

Husker fra min tid som patronsamler så hendte det jeg fikk inn eldre irrede hylser med en grom merking. Etter råd fra en sam samlet kanohylser så brukte jeg fosforsyre og de ble helt rene og fine. Men her var det ikke snakk om å skyte med hylsene.

Han jeg fikk rådet av sa at slik syre ble brukt på kanonhylser som skulle omlades. Husker ikke blandingsforholdet men jeg mener å huske at det ikke var noe problem å få den syra på fingrene, man bare vasket seg og der var aldri forandring i huden selvom jeg brukte relativt sterk blanding noen ganger.

Det er fosforsyre i både Cola og enkelte typer toalettrens og disse funker upåklagelig til å fjerne irr.

Link to comment
Share on other sites

Etter råd fra en sam samlet kanonhylser så brukte jeg fosforsyre og de ble helt rene og fine. Men her var det ikke snakk om å skyte med hylsene.

Coca Cola inneholder litt fosforsyre, som kjent. Cola er jo en brukbar rustløser og irr-fjerner.

 

Husker ikke blandingsforholdet men jeg mener å huske at det ikke var noe problem å få den syra på fingrene.

Fosforsyre bør behandles med varsomhet. Sprut i øyne bør unngås. Ellers er det som med batterisyre, det merkes på klesdrakten etter en stund dersom man har fått syre på klærne. :wink:

 

Overraskende er det noen som ikke forsto hintet mitt ovenfor, angående hydrogenfluorid (HF): dette er den verste syre som organisk vev kan komme ut for. Styr unna HF.

 

Hvorfor bruke farlige saker, når ufarlig sitronsyre i lunkent vann gjør jobben?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ekspermentert med "klinkervask", dvs vaskemiddel som brukes på klinker/fliser7generellt murverk. Svak syreblanding med såpe som fungerte utmerket. Lot noen hylser ligge altfor lenge(uker), da ble de røde. Det var egentlig effektivt,- men tromling funker jo bra det også...

Link to comment
Share on other sites

Overraskende er det noen som ikke forsto hintet mitt ovenfor, angående hydrogenfluorid (HF): dette er den verste syre som organisk vev kan komme ut for. Styr unna HF.

 

Hvorfor bruke farlige saker, når ufarlig sitronsyre i lunkent vann gjør jobben?

 

Du spurte om noen hadde prøvd HF. Klarer på ingen måter å se hintet/advarselen din mot HF.

Heretter skal jeg prøve å lese mellom linjene i innleggene dine, så jeg kanskje kan forstå hva du egentlig mener.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...