Jump to content

Bør revejakt koste penger?


mannen i gata

Recommended Posts

Dette spørsmålet har nå kommet opp her jeg bor. Jeg sitter midt i saken og ønsker derfor å høre hvordan praksis er ute i det ganske land. Det er snakk om et mindre "administrasjonsgebyr" femti kroner, for at grunneierne skal ha noe igjen for at vi parkerer på deres eiendom, oppholder oss i deres jordekanter, skyter om natta på deres områder ol. Likevel får de igjen da det fører til flere rådyr - større kvote de kan selge. Men dette siste kommer i annen omgang, det er ikke en direkte synlig konsekvens, da også mange andre faktorer spiller inn.

 

Er det naturlig at jegerne betaler et slikt litet "gebyr" selv om det er "skadedyrjakt" i våre øyne. Hva syns dere? Er også glad for å høre hva evt grunneiere her på forumet mener.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei , revejakt bør ikke koste penger , tvert i mot.

 

Jeg jakter bare rovvilt , deriblandt rev. Jeg har som prinsipp at jeg betaler ikke for revejakt. Om ikke grunneiere er mer interessert i å få opp antall matvilt , som feks ved revejakt , så kan de jakte sjøl. Å avkreve revejegere , kråkejegere , minkjegere osv for penger for at de skal få jakte er å skyte seg selv i foten.Kun 1 gang har det blitt forlangt jaktkort for at jeg skulle få jakte rev , har ikke jaktet i det området verken før eller siden.

 

Nå har jeg så mange områder jeg har fått jakt i at jeg har problemer med å få jaktet nok i alle områdene , da mener jeg jaktet nok for å få minsket revebestanden noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det bør være gratis. Her var det også sånn at det var vanskelig for de som ikke var grunneiere å få tak i rådyrkort så det var ingen som skjøt rev heller. Mottoet mitt er at viss jeg får jakte og kommer til lett, så skyter jeg rev og kråker :wink: Nekter å skyte rev viss bare grunneierne skal jakte og ha rådyra for seg selv :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det bør koste noe - men ikke mer enn at skuddpremie av 1-2 rever finansierer kortet. Samtidig bør det være krav om innlevering av kort med fellingsrapport for å få utbetalt skuddpremie. Og det er rett og slett fordi jeg synes en gratisjakt fører til en "uttynning" av grunneiers råderett. Samtidig som det gir jakta et mer ordnet preg.

 

I det grunneierlaget hvor jeg er medlem (og sitter i styret) går småviltkort og skuddpremier omtrent opp i opp, og det er en skuddpremie som går på toppen av den kommunale ordninga.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det bør koste noe - men ikke mer enn at skuddpremie av 1-2 rever finansierer kortet. Samtidig bør det være krav om innlevering av kort med fellingsrapport for å få utbetalt skuddpremie. Og det er rett og slett fordi jeg synes en gratisjakt fører til en "uttynning" av grunneiers råderett. Samtidig som det gir jakta et mer ordnet preg.

 

I det grunneierlaget hvor jeg er medlem (og sitter i styret) går småviltkort og skuddpremier omtrent opp i opp, og det er en skuddpremie som går på toppen av den kommunale ordninga.

 

Mitt inntrykk er at det er de færreste plasser hvor det utbetales skuddpremier. Min mening er at de som jakter rev , kråker , ravn , mink osv faktisk gjør markene til grunneierne mer verdt da det blir mer matvilt som igjen grunneierne kan høste av , enten selv eller selge jaktkort.

 

Hvis noen ante hvor mange tusen kroner jeg bruker pr år bare i drivstoff for å kjøre mellom de områdene jeg jakter rovvilt , så ville de nok bare ristet på hodet :evil: Om kona visste det så ville jeg nok fått et forklarings problem :wink:

 

For å være en effektiv revejeger så fordrer det div utstyr, feks Hunder , peilere , våpen , rådyr ammo ( vismut )++ , om man da i tillegg skulle betale for jaktkort ........der går grensen for meg iallefall.

 

Jeg skal ikke klage , jeg har store jaktmarker , det er bare å snakke med en grunneier som er sauebonde så blir man tatt imot med åpne armer.

Link to comment
Share on other sites

Revejakt skal IKKE koste penger, heller ikke noe annen rovviltjakt skal koste noe.

Jeg er grunneier og tar ikke noe for rådyrjakt heller, men da jakter jeg sjøl, og inviterer mine venner.

I tilleg bytter jeg elgjakta mi i rådyr, å så jakter jeg elg på et annet vald som vi betaler for.

Men jeg er muligens ikke helt representativ for grunneiere flest.

 

Jeg mener at alle som gidder å bo her ute i grisgrendte strøk, og har lyst å jakte og fiske skal ha tillgang på det rimelig, det stiller seg selvsagt annerledes for de som legger opp til organisert virksomhet innenfor området, men jeg gjør ikke det.

Her jakter vi og har det sosialt i lag, uansett om en er grunneier eller ikke, og alle får en bit av kaka. :)

Link to comment
Share on other sites

Det bør IKKE koste penger!!

Det bør oppfordres til å skyte rev når man har mulighet. På denne måten får man en sunn revestamme, og flere rådyr, harer, og skogsfugl.

Hos oss får man ett rådyr pr. 5 rever innlevert. Maks to kort pr. jeger.

Glimrende tiltak. Her har rådyrstammen virkelig tatt seg opp, og kje med tvillinger og trillinger er vanlig oppunder jul. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er grunneier og hvem som helst som ønsker å jakte rovdyr er hjertelig velkommen nårtid som helst.

De kan få parkere og skyte så mye rovdyr de ønsker uansett tider på døgnet.

Jeg skal ikke avkreve noen som helst en eneste krone.

Her i kommunen er såvidt jeg vet jaktkortene for revejakt gratis og det er en del folk som benytter seg av tilbudet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er grunneier og har følgende forhold til jakt. En jakter der det er vilt en har nytte av eller for å bekjempe en for stor stamme av skadedyr. En jakter ikke kun for spenningen med å drepe dyr.

 

Om det er for mye rev, skal jakten være gratis. Dog vil jeg vite om og ha orden på hvem som jakter hos meg. Å føre et kartotek koster litt penger. Så kan en diskutere om det er jeg eller jegeren som skal betale dette. Uansett er ikke 50 kroner det jeg vil kalle "koste penger".

 

Nå er det ikke mer rev enn det jeg tåler. Gleden ved å se en og annen har også en verdi.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok slik her i verden, at ønsker vi et produkt vi ikke eier selv, må vi regne med å måtte betale for dette. For meg er det en selvfølge å betale for all jakt jeg utøver. Jeg leier jakt av to grunneiere, henholdsvis 3600 daa og 7500 daa. Selvfølgelig skal disse ha godt betalt for at de besitter disse eiendommene, og jeg har fortrinn av å være eneste jeger. Fordelen er også at disse grunneierene ser at de får godt betalt for jakta, og de er svært interessert i å ha meg i terrenget. Resultat er pr i dag to stk 5 års avtaler. Den dagen jeg ikke vil betale for å jakte, ja da får jeg begynne med noe annet. Det eneste jeg vil oppdage da, er at uansett hva jeg måtte finne av hobby så vil det før eller senere koste penger 8) Revejakt er for meg minst like spennende som bukkejakt, ego jeg verdsetter ikke det ene viltet over det andre. Gleden er like stor.

Ha ei god helg alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, revejakt kan godt koste noen kroner. Jeg har ikke tid til å jakte rev, så du kan få jakte hos meg. Du kan få 50 kroner stykke, tror jeg går i pluss da. Mister som regel et lam eller to om våren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har forståelse for at grunneiere vil ha ordnede forhold rundt all jakt, men dette kan enkelt ordnes med å skrive ut gratis jaktkort for denne typen vilt. Men for dem som vil ha betalt for slikt skal få kose seg med reven, kråka og minken sin selv for min del. Da legger jeg heller pengene/kreftene i jakt på matnyttig vilt (om der er noe igjen da).

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig ?? skal ikke revejakt koste noe. Og jeg er selv grunneier.

I laget vårt er praksisen å utbetale 100,- pr rev i skuddpremie, uansett om man er grunneier eller gjestejeger.(Hele summen finansieres av grunneierlaget.)

Da kreves det at kadaveret forevises meg eller en annen i styret samme dag som den er skutt.

Jeg synes det høres merkelig ut å skulle ta seg betalt for å få noen til å bedrive viltpleie.

Link to comment
Share on other sites

Grunneierlaget jeg er medlem av tar ikke betalt for revejakt, tvert i mot gir vi ut ekstra skuddpremie. Per i dag gir vi ut 300 kr per rev (200 fra grunneierlaget og 100 fra kommunen).

 

For å få dette må jegeren registrere seg hos styret for å få tillatelse. De må også avtale med enkelte grunneiere hvis de jakter i deres terreng, dette fordi de vil ha kontroll med hvem som er i terrenget.

 

Vi har diskutert om vi skal legge inn en regel for at de som vil ha rådyr MÅ skyte minst en rev per tildelte rådyr, men dette er ikke avgjort ennå.

 

Så, nei, jeg syns ikke revejakt skal koste noe. Men det får vel være opp til hver enkelt grunneier, kan jo skjønne at noen vil ta betalt hvis det er stor interesse.

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Rovviltjakt skal ikke koste noe som helst, og man burde være mye flinkere til å organisere dette.

Ble selv invitert til Østfold på revejakt i vår, der det kom hunder fra mange plasser. Ingen kostnad over hode og man fikk ut en god del rev i løpet av to helger.

Nå fikk jeg dessverre ikke vært med, men blir med neste år om invitasjonen kommer igjen.

 

Kjempefint for unge jegere rundt om, da de kan være med oss gamlegubba på jakt.

 

Har tatt med unga på mårjakt (til og med da de satt i pulk) og dette ga medsmak naturligvis. :D Mårjakt kreves det stort sett bare en tillatelse for å bedrive, og har en grunneier krevd penger for dette... da kan han kose seg med måren sin.

 

Rovviltjakt = viltpleie = gratis.

Ingen tvil om den saken.

Link to comment
Share on other sites

Reve jakt bør ikke koste penger nei!!! Det er reint vilt pleie og de som har terrenget får flere rådyr på sitt terreng.

 

Så du driver revejakt kun på grunn av ditt blødende hjerte for viltstellet? :roll:

 

Merkelige prioriteringer folk har - ti tusen på børse, femten på kikkert og diverse duppeditter, fem hundre for en pakke ammo, men å tilgodese et grunneierlag med en hundrelapp eller to for å jakte rev synes å være en prinsippsak...? Jeg vil vel være såpass hardnakket og påstå at 99% av de som i hele tatt gidder å nevne revejakt her inne driver det i _hovedsak_ ikke fordi de er så enormt interessert i viltstell. Men for all del, det er et feiende flott argument som jeg ofte bruker sjøl, i mange sammenhenger.

 

Og for all del - det _er_ jo viltstell, men ikke pokker om jeg motiveres til revejakt for å drive viltstell for de 99% av rådyr og småviltjegerne som sitter hjemme og surmuler. :twisted:

 

For all del, det er som regel småpenger det er snakk om, og det er stort sett unntaksvis at jeg betaler for revejakt sjøl. Et unntak er det lokale grunneierlaget der jeg selv er medlem, der det koster den svimlende sum av 250 kroner for å jakte en hel sesong på 100.000 daa, og da inngår alt annet småvilt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Er grunneier, og den eneste her i bygda som driver litt revejakt. Dette er en hobby som slettes ikke er for alle jegere, da tålmdigheta som oftest bli satt på en alvorlig prøve. Jeg jakter av interesse, men ser jo ikke noe galt i at det er viltstell i tillegg.

 

Har kjørt kurs i revejakt, og for å summere kort er det utrolig få jegere som gidder dette. Hvis vi som grunneiere i tillegg skal ta betalt for dette tror jeg ikke det hadde vært grunnlag til å kjøre kurs i det heller. For få påmeldte.

 

Tror heller vi som grunneiere og jegere bør begynne å motivere til denne typen jakt. Her er i alle fall tettheten av rev fryktelig stor. Regner med en ny runde med skabb kommer ganske snart. Er en god del rev som har skabb allerede.

Link to comment
Share on other sites

Reve jakt bør ikke koste penger nei!!! Det er reint vilt pleie og de som har terrenget får flere rådyr på sitt terreng.

 

Så du driver revejakt kun på grunn av ditt blødende hjerte for viltstellet? :roll:

 

Merkelige prioriteringer folk har - ti tusen på børse, femten på kikkert og diverse duppeditter, fem hundre for en pakke ammo, men å tilgodese et grunneierlag med en hundrelapp eller to for å jakte rev synes å være en prinsippsak...? Jeg vil vel være såpass hardnakket og påstå at 99% av de som i hele tatt gidder å nevne revejakt her inne driver det i _hovedsak_ ikke fordi de er så enormt interessert i viltstell. Men for all del, det er et feiende flott argument som jeg ofte bruker sjøl, i mange sammenhenger.

 

Og for all del - det _er_ jo viltstell, men ikke pokker om jeg motiveres til revejakt for å drive viltstell for de 99% av rådyr og småviltjegerne som sitter hjemme og surmuler. :twisted:

 

For all del, det er som regel småpenger det er snakk om, og det er stort sett unntaksvis at jeg betaler for revejakt sjøl. Et unntak er det lokale grunneierlaget der jeg selv er medlem, der det koster den svimlende sum av 250 kroner for å jakte en hel sesong på 100.000 daa, og da inngår alt annet småvilt i tillegg.

 

Ja hos meg er det en prinsippsak !

 

Har ingen problemer med å se at man betaler for jaktkort når man skal jakte småvilt , det gjorde jeg også alltid når jeg drev med rypejakt tidligere. Men når jeg jakter kun rev og mink og ikke noe annet så betaler jeg ikke for det , det er der det er en prinsippsak for meg. Nå vet jo de samme bøndene at de fritt kan ringe meg også på våren når reven kommer på innmarka og blir nærgående på årets lam.

 

Men det er riktig som du sier at jeg driver ikke dette primært for viltstellets skyld , men fordi det gir meg spenning osv. Og som du sier , titusen for børse , femten for kikkert , femhundre for en pakke ammo........og så skal man i tillegg måtte betale for å gjøre grunneieren en stor tjeneste med å få opp matvilt bestanden :wink::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Blir for dumt å ta betalt for rev o.l. Ingen som tenker på å ta betaling for slikt her i bygda iallefall. Har stort sett stått for revejakta selv på vår eiendom og på noen naboeiendommer. De siste åra har jeg ikke hatt så mye tid til slikt pga oppussing og formering, og da har jeg like godt satt det bort til en kompis som mer enn gjerne hjelper til. Har en god åteplass bak låven til naboen. Har vært med å fylle på med åte, og fulgt opp aktiviteten på åtet, men det er kompisen som har ofra nattesøvnen i det siste. Jeg ser på dette som hjelp til å holde revebestanden nede i bygda, og ikke noe man skal ta betalt for. Hvis det er noen som skulle hatt betaling, måtte det nesten vært han som jakter.

Link to comment
Share on other sites

Betale litt for kortet (50-100kr, har man råd til børse til 15000, så har man råd til en hundrelapp), full refundering ved skutt rev og utfylt jaktraport (kansje med ett automatisk nytt kort for neste sesong i tillegg?). Eventuelt betaling av penga etter jakta (gjør en ikke opp for seg er det jo en grei identifikasjon på hva slags person en er, og for min del ikke noen jeg vil ha noen tiltro til å gå med ladd våpen på egen eiendom, dette utifra slurver en her så slurver en der).

 

Men seriøst, for egen del spør jeg naboene om det er greit at jeg jakter småvilt (da spesielt kråke, rev, mink etc) på deres eiendommer (ikke at jeg har gjort innhugg i annet enn kråkebestanden, men muligheten er der nå som kalibrene har økt over 22lr). Der er store tap på kråkeskader på rundballer, og så er det skabbreven som sniker rundt fjøsene som heller ikke er gunstigt. Skal ofte ikke så mange kråkefalla til før de skyr ett sted en stund (lar de ligge til skrekk og advarsel). At naboene synes det er topp og at jeg er der altfor lite,sier vel nesten seg selv. Så når jeg nevner kort, så tenker jeg på utmarksområder og ikke innmark. Bønder med egnet areal for skadeyrsjakt, som har tatt seg betalt for å få redusert en plage, har jeg aldri hørt om (at en ikke får jakte av andre grunner som t.d. en er en ukjent person (grunn nr1), nabo i feide, vedkommende er redd for skytevåpen, små barn som ikke skal vekkes, usikker bakgrunn etc etc er derimot vanligt).

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mange som betaler for jakt på dyr som ikke er matnyttige, Det er jo jaktturer rundt om i verden for å skyte rovdyr, man spiser vel ikke ulv ? eller så er det jo en i Norge som tar betalt for jervejakt, spiser vel ikke den heller. Når det gjelder revejeger så er det ikke helt feil å ta betalt. Rundt meg her er det mange som får grunneiers tillatelse til å få opp en glugg og sitter på åtejakt. Dette er da gratis. Kaster ut masse åte, forer gjennom hele vinteren, kanskje skyter en til 2 rev. Og forer opp gud vet hvor mange, forer opp kråker osv. vil jo si at det kanskje er en bjørnetjenesten mot han bonden da. Hadde man tatt betalt og fått refundert for hver rev så kanskje det hadde vært bedre. Værste jeg vet er alle de åtene rundt meg, som lokker reven vekk fra meg og til de andre åtene, men så er det ingen som sitter på de åtene å jakter.

Link to comment
Share on other sites

Man betaler da ikke for å felle vilt som ikke er matnyttig?

 

Hmmm.. Husker du ikke den ypperlige tråden "Spiser dere reven" på sluttstykket?

 

Tror at gravet rev med vaniljesaus var min favoritt....

 

Sorry folkens, her var det lett å spore av en tanke! :roll:

 

Jakt på rev er etter min mening å gjøre grunneierene en stor tjeneste. Men jeg har et spørsmål litt på sidelinjen.

Hva med mårhund? Det er lenge siden jeg har lest og hørt noe mer om den arten. Er det noen her som har førstehånds kjennskap til dette dyret, eller har noen av dere skutt mårhund i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Men det er riktig som du sier at jeg driver ikke dette primært for viltstellets skyld , men fordi det gir meg spenning osv. Og som du sier , titusen for børse , femten for kikkert , femhundre for en pakke ammo........og så skal man i tillegg måtte betale for å gjøre grunneieren en stor tjeneste med å få opp matvilt bestanden :wink::twisted:

 

Men hvis det er en så stor tjeneste for grunneierne, hvorfor evner de ikke å få til ei skuddpremieordning? Mitt inntrykk er at de fleste grunneiere gir litt fan i dette med viltstell, og har egentlig ikke helt trua på det. Stort sett vil det være andre jegere som får gleden av en økt matviltbestand, når dette skjer.

 

Derfor synes jeg forsåvidt ikke det er grunneierne som skal betale skuddpremier heller - det skal være ei selvfinansiert ordning gjennom salg av rådyr- og småviltkort. Det er jo først da en får et samsvar mellom verdien av "tjenesten" og betalingen for "tjenesten".

 

100 kroner pr småvilt- og rådyrkort i viltstellsgebyr, 80% av dette betales ut som skuddpremie og de resterende 20% brukes til å sponse ungdom under 20 med materialer til revebås og kråkefelle, på toppen av midler fra kommunalt viltfond. Og fordelen med dette er selvsagt at det er de nepskallene som sitter hjemme og gleder seg til premiæreuka på rådyrbukken/skogsfuglen som betaler for skuddpremieordninga.

 

En femtilapp eller hundrelapp pr. revejeger i administrasjonsgebyr fra grunneierlag bør man tåle, men da synes jeg som sagt de bør være voksne nok til å få til ei skuddpremieordning.

Link to comment
Share on other sites

Men det er riktig som du sier at jeg driver ikke dette primært for viltstellets skyld , men fordi det gir meg spenning osv. Og som du sier , titusen for børse , femten for kikkert , femhundre for en pakke ammo........og så skal man i tillegg måtte betale for å gjøre grunneieren en stor tjeneste med å få opp matvilt bestanden :wink::twisted:

 

Men hvis det er en så stor tjeneste for grunneierne, hvorfor evner de ikke å få til ei skuddpremieordning? Mitt inntrykk er at de fleste grunneiere gir litt fan i dette med viltstell, og har egentlig ikke helt trua på det. Stort sett vil det være andre jegere som får gleden av en økt matviltbestand, når dette skjer.

 

Derfor synes jeg forsåvidt ikke det er grunneierne som skal betale skuddpremier heller - det skal være ei selvfinansiert ordning gjennom salg av rådyr- og småviltkort. Det er jo først da en får et samsvar mellom verdien av "tjenesten" og betalingen for "tjenesten".

 

100 kroner pr småvilt- og rådyrkort i viltstellsgebyr, 80% av dette betales ut som skuddpremie og de resterende 20% brukes til å sponse ungdom under 20 med materialer til revebås og kråkefelle, på toppen av midler fra kommunalt viltfond. Og fordelen med dette er selvsagt at det er de nepskallene som sitter hjemme og gleder seg til premiæreuka på rådyrbukken/skogsfuglen som betaler for skuddpremieordninga.

 

En femtilapp eller hundrelapp pr. revejeger i administrasjonsgebyr fra grunneierlag bør man tåle, men da synes jeg som sagt de bør være voksne nok til å få til ei skuddpremieordning.

 

De evner ikke å få til en skuddpremieordning fordi det koster penger og arbeid , da er det bedre å bare ta seg betalt for jaktkortene og thats it ! De fleste grunneierne bryr seg ikke om verken viltstell , baglimit på fugl , telling av fugl før jakta osv. Dette gjelder heldigvis ikke alle steder , men svært ofte.

 

Hvilket administrasjonsgebyr er det du mener , for å selge jaktkort til revejegere ? Da er det vel bare å la være å selge kort så slipper man jo det :lol:

 

Vel , jeg skal ikke dra dette lenger ut for min del. Det er selvfølgelig grunneiers rett til å ta seg betalt for predator jakt på egen eiendom , og for min del må de bare gjøre det også. Men de trenger ikke ringe meg for å komme å sitte oppe hele natta på våren når lammene forsvinner på innmarka. Jeg har som tidligere nemt jakt nok.......gratis jakt. Vel gratis er vel å ta i , utelggene til drivstoff , våpen , ammo ogv er jo der.....vanskelig å skyte rev uten er det jo også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sauesankarlaget her gir en skuddpremie på 150,- kroner for rev. Dette begynte de med i høst. Håper flere gjør en innsats med jakta når dette blir kjent. Var litt stille om det i vinter.

 

Jeg jakter også her på flere eiendommer gratis. Vi her på bygdene er ikke så himla oppsatt på at alt skal koste penger. Vi satser mer på at de som vokser opp skal finne noe verdifult å komme tilbake til etter endt utdannelse. Vi tar også inn ungdommer på elgjakta (gratis) for å vekke en utrolig verdifull motivasjon hos de unge for å komme tilbake. Det er mange flere ting som kan gjøres for å få tilbake de unge håpefulle, men dette får andre ta seg av. Jeg/vi jegere/grunneiere kan bidra med jakta.

Link to comment
Share on other sites

Revejakt skal IKKE koste penger, heller ikke noe annen rovviltjakt skal koste noe.

Jeg er grunneier og tar ikke noe for rådyrjakt heller, men da jakter jeg sjøl, og inviterer mine venner.

I tilleg bytter jeg elgjakta mi i rådyr, å så jakter jeg elg på et annet vald som vi betaler for.

Men jeg er muligens ikke helt representativ for grunneiere flest.

 

Jeg mener at alle som gidder å bo her ute i grisgrendte strøk, og har lyst å jakte og fiske skal ha tillgang på det rimelig, det stiller seg selvsagt annerledes for de som legger opp til organisert virksomhet innenfor området, men jeg gjør ikke det.

Her jakter vi og har det sosialt i lag, uansett om en er grunneier eller ikke, og alle får en bit av kaka. :)

 

Hei Egil, veldig enig i det du sier.

 

Bor selv ganske grissgrendt om man kan kalle det det. Jakt er en viktig fritidssyssel. For å holde predator nivået nede for å få mer jaktbart annet vilt, er det langt viktigere å heller belønne folk som bedriver preadtorkontroll. Det å betale for revejakt, er for meg helt uhørt! Virker som enkelte ser penger i det meste, men tenker ikke på rekruttering og andre tiltak.

 

Skuddpremier, burde generellt vært høyere og tilgangen på revejakt burde vært langt enklere for de yngre jegerne. Her har organisasjonene en viktig jobb foran seg...

 

Mvh Erik, predatorjeger

Link to comment
Share on other sites

Hvilket administrasjonsgebyr er det du mener , for å selge jaktkort til revejegere ? Da er det vel bare å la være å selge kort så slipper man jo det :lol:

 

Nei, først og fremst for å administrere skuddpremieordninga. Jeg har forsåvidt ikke noen motforestillinger mot gratis revejakt, det er ikke det. Men jeg synes at det fratar grunneieren en del av initiativet, det blir liksom litt slepphendt og enkelt. Og kanskje er det derfor så mange bare selger kort, og thats it? Når man ikke har noen forventninger om at det skal ha noen verdi, er det kanskje vanskelig å argumentere for at det faktisk har en verdi - også verdi som skadedyrjakt?

 

Men pris må selvsagt stå i forhold til hva som tilbys - å betale for å jakte hos en grunneier på 100-200 daa blir selvsagt litt kostbart, for stort sett bruker en jo større områder. Pr. i dag betaler jeg 0,25 øre pr. daa på det lokale grunneierlaget, for å sette det i perspektiv (og får utbetalt 4800 i skuddpremie, totalt sett, og da er det et par skabbrever som har blitt trampa ned i myra)

Link to comment
Share on other sites

Hvilket administrasjonsgebyr er det du mener , for å selge jaktkort til revejegere ? Da er det vel bare å la være å selge kort så slipper man jo det :lol:

 

Nei, først og fremst for å administrere skuddpremieordninga.

 

Hvilke administrasjonsgebyr?

 

Eksempel:

Skuddpremie kr. 200,- - adm kr. 50,- = reél skuddpremie kr. 150,-

Link to comment
Share on other sites

Hvilket administrasjonsgebyr er det du mener , for å selge jaktkort til revejegere ? Da er det vel bare å la være å selge kort så slipper man jo det :lol:

 

Nei, først og fremst for å administrere skuddpremieordninga.

 

Hvilke administrasjonsgebyr?

 

Eksempel:

Skuddpremie kr. 200,- - adm kr. 50,- = reél skuddpremie kr. 150,-

 

Jeg tenker litt ut i fra den situasjonen jeg kjenner fra eget grunneierlag, der det bl.a betales ut styresgodtgjørelse til styresmedlemmer, bankutgifter, møteutgifter, det kjøpes inn kortblokker osv. osv. Det er ikke store utgifter, men de er reelle.

 

Det blir selvsagt noe annet om en enkelt grunneier tar mot en femtilapp og bretter den i brystlomma på skjorta. Men da får du vel neppe noe skuddpremie heller. I allefall ikke fra han personlig...

 

Hos meg blir regnestykket et annet - 250 kr i småviltkort, 4800 i skuddpremie, 4550 i reell skuddpremie. Men da har jeg selvsagt skutt litt mer enn en rev...

Link to comment
Share on other sites

Skal ein dømme ut i frå ein del andre trådar her på kammeret, so har folk trua på valfrihet for individet, og mindre trua på meir reglar og byråkrati. Sett ut i frå det so burde det vel vere heilt og holdent opp til grunneigar å velge sjølv om han/ho vil ta betalt for revejakt. På same måte som det er opp til jegeren om han/ho vil jakte og eventuelt betale.

 

Har ingen problem med å forstå grunneigarar som ønsker å ha kontrollere jakta på sin eigedom gjennom eit jaktkortsystem, uansett om det er jakt på matvilt eller ikkje-matvilt det er snakk om.

Der eg kjem frå er kulturen meir slik at jakt skal ikkje koste noko, i alle fall for innanbygdsfolk, slekt og andre kjente. Det gjelder for so vidt både hjortejakt, småviltjakt og predatorjakt og -fangst.

 

Litt OT, Men:

Argumentet om viltstell blir litt misbrukt og overdrive i denne samanhengen etter mi meining. Ein normal revebestand som er metta er stort sett i alle fall delvis tetthetsregulert. Skyt ein 1,2 eller 10 revar, gjev ein eigentleg berre plass til nye. Skyt du ein gammal rev med stort revir, gjev du kanskje plass til 3 nye, og dermed aukar du faktisk bestanden.

Skal ein gjere innhogg nok til å ha reell reduksjon av predasjonstrykket på matvilt over tid, må ein gjere eit formidabelt innhogg i bestanden. Ein må ta ut i størrelsesorden kanskje 50% av bestanden i eit ganske stort område, og ikkje minst holde jakttrykket oppe slik at ein held bestanden nede på dette nivået. Når bestanden vert tatt ned under bereevna, vil den auke reproduskjon og innvandring for å prøve å nå bereevna igjen. Og dette er reven ganske flink til.

 

Skal ein drive effektivt viltstell som monnar, må ein altso legge ned ein vanvittig innsats. Vi snakkar heiltidsarbeid her, og det er vel dei færraste av oss som har mogelegheit til det.

 

Derfor blir argumentet om at grunneigaren får meir matvilt i skogen sin ved at han lar ein jeger skyte 2-3 revar der, heller tynt.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen lurer på ordet "administrasjonsgebyr". Jeg mener det at grunneierens selger må ta i mot jegerne, bruke tid på å skrive ut kortet, grunneierne må ta med seg jegeren og vise hvor det kan skytes/ikke skytes (eller bare vise på kart/forklare). I det hele tatt det at grunneierne må yte litt. Men det var egentlig mest en tanke for å få høre hva dere mente.

 

Må takke alle som har svart, jeg har fått mange nyttige innspill og det ender nok opp med kr 0 for revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ein dømme ut i frå ein del andre trådar her på kammeret, so har folk trua på valfrihet for individet, og mindre trua på meir reglar og byråkrati. Sett ut i frå det so burde det vel vere heilt og holdent opp til grunneigar å velge sjølv om han/ho vil ta betalt for revejakt. På same måte som det er opp til jegeren om han/ho vil jakte og eventuelt betale.

 

Har ingen problem med å forstå grunneigarar som ønsker å ha kontrollere jakta på sin eigedom gjennom eit jaktkortsystem, uansett om det er jakt på matvilt eller ikkje-matvilt det er snakk om.

Der eg kjem frå er kulturen meir slik at jakt skal ikkje koste noko, i alle fall for innanbygdsfolk, slekt og andre kjente. Det gjelder for so vidt både hjortejakt, småviltjakt og predatorjakt og -fangst.

 

Litt OT, Men:

Argumentet om viltstell blir litt misbrukt og overdrive i denne samanhengen etter mi meining. Ein normal revebestand som er metta er stort sett i alle fall delvis tetthetsregulert. Skyt ein 1,2 eller 10 revar, gjev ein eigentleg berre plass til nye. Skyt du ein gammal rev med stort revir, gjev du kanskje plass til 3 nye, og dermed aukar du faktisk bestanden.

Skal ein gjere innhogg nok til å ha reell reduksjon av predasjonstrykket på matvilt over tid, må ein gjere eit formidabelt innhogg i bestanden. Ein må ta ut i størrelsesorden kanskje 50% av bestanden i eit ganske stort område, og ikkje minst holde jakttrykket oppe slik at ein held bestanden nede på dette nivået. Når bestanden vert tatt ned under bereevna, vil den auke reproduskjon og innvandring for å prøve å nå bereevna igjen. Og dette er reven ganske flink til.

 

Skal ein drive effektivt viltstell som monnar, må ein altso legge ned ein vanvittig innsats. Vi snakkar heiltidsarbeid her, og det er vel dei færraste av oss som har mogelegheit til det.

 

Derfor blir argumentet om at grunneigaren får meir matvilt i skogen sin ved at han lar ein jeger skyte 2-3 revar der, heller tynt.

 

Du har helt rett i dine antagelser ang revejakt og bestand , skyter du en gammel territorial hann så kan det bety 2-3 revekull der neste sommer istedenfor 1 kull , om forholdene ellers ligger til rette for det. Du har også rett i at man må jakte jamt og mye skal det monne. Ungrever eller rever uten eget territorium vil etterhvert begynne å vandre inn i disse områdene hvor det er skutt noen territorial rever. Disse nyinnvandrede revene er mye lettere å jakte på , dette pga at de er mindre kjent i disse områdene enn de gamle revene var. Dette er etter mine erfaringer.

 

I min egen komune har revebestanden de siste årene blitt så lav som iallefall ikke jeg har sett den før. I visse områder er det ingen vits i å jakte lenger med ungstøverne mine , dette fordi revene er mer eller mindre fraværende + at harebestanden har gått rett til værs. Jeg har derfor begynt å bevege meg rundt i nabokomunene på revejakt i tillegg.

 

Jeg vet ikke om jeg vil si at revejakt som monner er en heltidsbeskjeftelse , men jeg har i de siste årene ligget på 100-120 jaktdager , fordelt på rev og minkjakt. Men det ligger mye tid i å få frem hunder som er gode samt å bli kjent i områdene skal man lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at enkelte rever spesialiserer seg på rådyrkalver. Vil ikke dette i hovedsak være de eldste territoriale revene? Da vil det vel være fint å få ut disse, sev om det kommer nye inn. De bruker vel tid på å bli spesialister på rådyr.

 

Selvfølgelig forutsatt at jakttrykket oppretholdes.

Link to comment
Share on other sites

mange rev skyter du i året da foxhund, litt ot men er bare litt nysjerrig se

 

 

Nja varierer fra år til år , men som oftest mellom 15-25 rever pr sesong. I vinter ble det 23 stk , 1 i bås , og 22 for hundene. Hadde jeg brukt like mye tid på gluggjakt med flere åter så hadde nok det blitt en god del flere rev.......meeen det er hundejakta som for meg er det som virkelig er moro.

Link to comment
Share on other sites

Behøver man i det hele tatt å lage "kort" for rev da?? Er det ikke bare å skyte den, og ferdig med det?

 

Her bare sier jeg i fra (eller sa i fra. alle vet hva jeg driver med nå :wink: .) at jeg jakter rev, og kan drive fritt.

Noen hensyn må man selvfølgelig ta, men ikke flere enn ved vanlig jakt. Man bør ikke skyte "over hodet" på tamdyr som går ute osv, så de reiser igjennom gjerder osv..... :shock:

Men jeg melder i fra til lederen i grunneierlaget så fort jeg har løsnet skudd, slik at hvis noen setter spørrsmålstegn så er han opplyst om hva som skjer. Det syner jeg er en helt grei måte å gjøre dette på.

Jeg setter stor pris på disse reveturene ifra jakta starter og utover. Da kan jeg ta med rifla når jeg er ute og lokaliserer bukkene før bukkejakta. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror folk snakker litt forbi hverandre, jeg.

 

Jeg er også vant til at i grisgrendte strøk tar man en prat med grunneieren for å få lov til å jakte, og ferdig med det. At folk som jakter på slike ordninger ikke synes særlig om å "måtte styre" med jaktkort, betaling ogsåvidere er nokså forståelig. Og jeg skjønner argumentet om at når man tross alt gjør grunneieren en tjeneste ved å rydde litt i predatorbestanden, virker det gnient om man i tillegg må betale for jakta. Men i områder med litt større pågang skjønner jeg veldig godt jibrags syn. En hundrelapp for kortet og en hundrelapp i skuddpremie. Dermed har man bedre kontroll på hvem som reker rundt i terrenget med våpen, de som jakter vil lett være folk som er litt mer seriøse jegere, og etter en eller to skutte rever går en rimelig dyktig revejeger i balanse eller med overskudd. Ikke så mye penger (unntatt for de mest iherdige), men nok til en øll eller en pakke ammo. På den måten skulle man i mine øyne få i pose og sekk: Skikkelige revejegere jakter minst like gratis som før, mens de som ikke er like seriøse får en liten grunn til å tenke seg litt om. De fleste (tilogmed ungdommer med dårlig råd) bør ha råd til en hundrelapp, og for dem blir det en ekstra gulrot med etpar hundrelapper som de kan kjøpe treningsammo eller dotsup for :)

 

Jeg skjønner ikke riktig problemet med en slik ordning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke riktig problemet med en slik ordning...

 

Ganske enkelt fordi jeg er grunnleggende IMOT byråkrati og alskens ordninger, lover, og regler som hele tiden skal trees nedover hodet på en stakkars jeger som bare ønsker å rusle seg en liten tur i skauen med børsa si, og kanskje bare sitte å tygge litt på et strå, for så å rusle hjem igjen........ :roll:

 

Men når det er sagt, så kan jeg (hvis jeg anstrenger meg) se ditt syn også, -06, og din framstilling av "problemet".

Da sier jeg bare "lykke til" til dere som på død og liv skal være så urbane, og leve et så styrt liv, og som liker seg i slike systemer og urbane områder. Gud forby at vi får det sånn her. Her blir villwest-typer ganske fort sett og lagt merke til, og disse får ganske fort beskjed om hvor skapet skal stå, så det er intet problem egentlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror folk snakker litt forbi hverandre, jeg.

 

 

Det tror jeg også, for jeg legger inn en del forutsetninger jeg tror folk overser (kanskje de velger å overse det) og dermed blir det jeg sier virkende noe stivbeint. For, som sagt, på små terreng blir det drøyt å måtte betale for revejakta, og hos enkeltgrunneiere som gir tillatelsen direkte blir det også mindre hensiktsmessig med mer ordnede forhold. Jegeren spør, får tillatelse, jakter og rapporterer muntlig til grunneier. Ryddig og greit.

 

Jeg mener derimot at det er en kjempefordel - spesielt om en skal jakte rev med hund litt mer aktivt enn en gang i måneden - at grunneierne organiserer seg i grunneierlag med litt skikkelig størrelse. Da mener jeg ikke elgvald-størrelse, men kanskje 10-20 elgvald sammenslått med felles småviltforvaltning og felles småviltkort. Men det er noen utfordringer for å få det til å fungere.

 

Men som sagt, altså et grunneierlag på 60-100.000 daa, ett småviltkort som en betaler noen kroner for, slipper å forholde seg til en rekke smågrunneiere og alskens merkelige eiendomsgrenser (kun ytterkant og evt. privatmark innimellom), skuddpremieordning som finansieres av småvilt- og rådyrkortsalg med rapportplikt for den som ønsker utbetaling. Og da synes jeg forsåvidt også at reven kan inngå gratis på rådyrkortene.

 

Men opp mot spørsmålet som trådstarter stiller så er det jo ikke noe fasitsvar. Enkelte steder vil det være utfordring nok å få jegerne til å gidde å løfte børsa når det kommer en rev, og da vil det selvsagt være enda vanskeligere å avkreve noen kroner i betaling for revejakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror folk snakker litt forbi hverandre, jeg.

 

 

Det tror jeg også, for jeg legger inn en del forutsetninger jeg tror folk overser (kanskje de velger å overse det) og dermed blir det jeg sier virkende noe stivbeint. For, som sagt, på små terreng blir det drøyt å måtte betale for revejakta, og hos enkeltgrunneiere som gir tillatelsen direkte blir det også mindre hensiktsmessig med mer ordnede forhold. Jegeren spør, får tillatelse, jakter og rapporterer muntlig til grunneier. Ryddig og greit.

 

Jeg mener derimot at det er en kjempefordel - spesielt om en skal jakte rev med hund litt mer aktivt enn en gang i måneden - at grunneierne organiserer seg i grunneierlag med litt skikkelig størrelse. Da mener jeg ikke elgvald-størrelse, men kanskje 10-20 elgvald sammenslått med felles småviltforvaltning og felles småviltkort. Men det er noen utfordringer for å få det til å fungere.

 

Men som sagt, altså et grunneierlag på 60-100.000 daa, ett småviltkort som en betaler noen kroner for, slipper å forholde seg til en rekke smågrunneiere og alskens merkelige eiendomsgrenser (kun ytterkant og evt. privatmark innimellom), skuddpremieordning som finansieres av småvilt- og rådyrkortsalg med rapportplikt for den som ønsker utbetaling. Og da synes jeg forsåvidt også at reven kan inngå gratis på rådyrkortene.

 

Men opp mot spørsmålet som trådstarter stiller så er det jo ikke noe fasitsvar. Enkelte steder vil det være utfordring nok å få jegerne til å gidde å løfte børsa når det kommer en rev, og da vil det selvsagt være enda vanskeligere å avkreve noen kroner i betaling for revejakta.

 

Det er godt mulig vi snakker forbi hverandre. Og slik du skisserer det er helt ok for meg , da ville jeg fått litt inntekt også ved skuddpremier. MEN det er desverre ikke slik det fungerer i de fleste tilfeller her hos oss. De fleste grunneierlag har ikke skuddpremieordninger slik at pengene for kortsalg går ikke til dette. Jeg snakker enten med grunneieren direkte eller kontakter grunneierlaget og får tilatelse eller ikke.......det vil si jeg har kun fått nei 1 eller 2 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...