Jump to content

Bør revejakt koste penger?


mannen i gata

Recommended Posts

Vi skal skrive ut jaktkort. Det er fordi det er registreringsskjema på kortene. Jegerne krysser av for antall rev de har skutt og når de har skutt den (måned). Hvor er ikke så nøye, da revene vandrer rundt.

 

Dermed kan vi se hvor mange rever som blir skutt i kommunen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klart en skal betale for Rev og predator jakt.

Men med motsatt fortegn av det trå starter spør om. Ønsker en å ha et terreng som er attraktivt hvor det kan selges småvilt kort og kort på rådyr.

Eksempel.

To Kråker en gratis År fugl.

Fire Rev et Rådyr.

OSV.

Eller skudd premie.

Er det noen som friviligt stiller opp for å bedre et terrengs avkastning av høyverdig vilt. Så skal dette premieres på en eller annen måte, og det å ta betaling er det stikk motsatte.

Tror grunneiere og grunneiere vil komme mye bedre ut med en slik løsning enn å prøve å pummpe penger inn fra de få som vil være med å drive viltstell.

Link to comment
Share on other sites

Penger, penger, penger. HVorfor skal alt på død og liv ha en prislapp?

 

Dersom alt skal ha en verdi i kroner og øre, er vel det neste "skogsavgift" for de som skal plukke blåbær?

 

Synes dere ikke at f.eks førstegangsjegere, som ikke er "innavlet" i et jaktlag, eller har feit nok lommebok, skal ha en ørliten sjanse til å kunne få jakte på vilt som er gratis?

 

Skogen og fjellet kan ikke bare fobeholdes gamle gubber som meg m. fl.

Link to comment
Share on other sites

 

Ganske enkelt fordi jeg er grunnleggende IMOT byråkrati og alskens ordninger, lover, og regler som hele tiden skal trees nedover hodet på en stakkars jeger som bare ønsker å rusle seg en liten tur i skauen med børsa si, og kanskje bare sitte å tygge litt på et strå, for så å rusle hjem igjen........ :roll:

 

 

Då burde du vel og vere i mot ein "regel" om at revejakt på død og liv skal vere gratis og? :wink:

Men at dette bør vere heilt og holdent opp til grunneigaren å bestemme sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Penger, penger, penger. HVorfor skal alt på død og liv ha en prislapp?

 

Dersom alt skal ha en verdi i kroner og øre, er vel det neste "skogsavgift" for de som skal plukke blåbær?

 

Synes dere ikke at f.eks førstegangsjegere, som ikke er "innavlet" i et jaktlag, eller har feit nok lommebok, skal ha en ørliten sjanse til å kunne få jakte på vilt som er gratis?

 

Skogen og fjellet kan ikke bare fobeholdes gamle gubber som meg m. fl.

 

Tja, hos oss vil førstegangsjegere få tilbud om å jakte rev på 100.000 daa i 9 måneder for 250 kroner, dvs det samme som fire halvlitere på by'n. Og skyter de en rev, får de hele beløpet tilbake i form av kommunal skuddpremie, med grunneierlagets skuddpremie på toppen (300 pr rev i år, til sammen).

 

Så får de da lære seg å prioritere.

Link to comment
Share on other sites

Men når det er sagt, så kan jeg (hvis jeg anstrenger meg) se ditt syn også, -06, og din framstilling av "problemet".

Da sier jeg bare "lykke til" til dere som på død og liv skal være så urbane, og leve et så styrt liv, og som liker seg i slike systemer og urbane områder.

Nå er det ikke alle som kan velge å bosette seg med treogtjue mil til nærmeste nabo og gode muligheter for revepost fra kjøkkenvinduet og æljpost i hagen. Det kan det finnes mange grunner for. Og hvis man vil at jakta skal være lovlig i framtida, må vi rekruttere nye jegere. Med flere/nye jegere, vil det nødvendigvis bli mer etterspørsel etter jakt i områder som ligger mindre enn tre timers kjøring fra nærmeste caffelatte-bar. I mitt hode må man da -- i en del slike områder -- ha litt mer system på saker & ting. Ikke fordi man er så forbannet glad i byråkrati, men fordi regler blir nødvendige når man samler mange mennesker på lite plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel være såpass hardnakket og påstå at 99% av de som i hele tatt gidder å nevne revejakt her inne driver det i _hovedsak_ ikke fordi de er så enormt interessert i viltstell. Men for all del, det er et feiende flott argument som jeg ofte bruker sjøl, i mange sammenhenger.

 

Du får snakke for deg sjøl! Selv vil jeg påstå at 99% jakter rev og kråkefugl fordi det ER vilstell.

 

Ja jeg jakter rev for å hjelpe naboer som er sauebønder.

Ja jeg jakter rev fordi jeg ønsker haren og orrfuglen tilbake i mitt nærområde.

JA JEG JAKTER REV FORDI DET ER VILTSTELL!!!!

 

NEI revejakt skal ikke betales for!

Må vel være ganske tett i knollen den som mener at revejakten skal betales for. Alle oppegående bønder er sjeleglad om noen gidd jakte rev for han.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% enig med jerognal. Om ikke annet så bør revejakten belønnes med rådyrjakt der det er mulig!

 

Vil også legge til følgende:

Revejakt er *viktig* i rekrutteringen. Det er omtrent den eneste jaktformen som fortsatt er gratis. I dag skal f**n meg alle som eier litt land tyne jegere for alt de er verdt. Snart er det bare en gjeng med godt fylte pengepunger som bedriver jakt her i landet, skal revejakten også bli slik?

 

Skal kråkejakt også koste penger?

Link to comment
Share on other sites

Å kalle Jibrag for Troll tar vel vekas kake for min del... :wink:

Er vel eit fåtall av oss som har oppført seg so bra, og komme med so velformulerte og gode innlegg som Jibrag.

 

Greit nok å ha ulike syn på ting, men syns rett og slett det er ufint å kalle nokon for Troll. Når det i tillegg er ein som Jibrag blir det jo berre heilt på bærtur...

Link to comment
Share on other sites

Både enig og uenig. Om jeg hadde fått fri tilgang til revejakt ved å betale 100-200 kr uten å måtte spørre en drøss med grunneigere først, så hadde det ikke gjort meg noe.

Men har vel enda ikke opplevd å få nei av de bøndene jeg har spørrt.

Problemet her omkring er at det er en hel haug med grunneigere pr kvadratmeter.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel være såpass hardnakket og påstå at 99% av de som i hele tatt gidder å nevne revejakt her inne driver det i _hovedsak_ ikke fordi de er så enormt interessert i viltstell. Men for all del, det er et feiende flott argument som jeg ofte bruker sjøl, i mange sammenhenger.

 

Du får snakke for deg sjøl! Selv vil jeg påstå at 99% jakter rev og kråkefugl fordi det ER vilstell.

 

Ja jeg jakter rev for å hjelpe naboer som er sauebønder.

Ja jeg jakter rev fordi jeg ønsker haren og orrfuglen tilbake i mitt nærområde.

JA JEG JAKTER REV FORDI DET ER VILTSTELL!!!!

 

NEI revejakt skal ikke betales for!

Må vel være ganske tett i knollen den som mener at revejakten skal betales for. Alle oppegående bønder er sjeleglad om noen gidd jakte rev for han.

 

Jeg skal være så ærlig å si at jeg tror faktisk Jibrag har et poeng , det stemmer iallefall for min del. Jeg har ikke spesialisert meg for rovviltjakt fordi jeg vil drive med viltstell eller fordi jeg hater rev og mink. Jeg driver med det først og fremst fordi det er den type jakt som tiltaler meg mest. Spesielt rovviltjakt med hund , som er kremen av jakt for meg. Jeg har skutt noen rev på åte , men må si at det er ikke det som tiltaler meg mest. Hadde jeg først og fremst tenkt viltstell så hadde jeg vært åtejeger , og da hadde jeg sannsynligvis skutt det doble av det jeg gjør i dag.

 

Noen av mine argumenter for rev / mink jakt :

 

- Lang jakttid

- Lett å komme til

- Krevende og utfordrende

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skal være så ærlig å si at jeg tror faktisk Jibrag har et poeng , det stemmer iallefall for min del. Jeg har ikke spesialisert meg for rovviltjakt fordi jeg vil drive med viltstell eller fordi jeg hater rev og mink. Jeg driver med det først og fremst fordi det er den type jakt som tiltaler meg mest. Spesielt rovviltjakt med hund , som er kremen av jakt for meg.

 

Noen av mine argumenter for rev / mink jakt :

 

- Lang jakttid

- Lett å komme til

- Krevende og utfordrende

Enig med deg her Foxhound,det er nok noen av oss som driver revejakt med hund og er enig med deg at det overgår det meste,nå er det jo godt viltstell og det er jo ingen bakdel.

Synes ikke viltstell skal koste penger, her jeg jakter er det ikke en eneste grunneier som har nekta meg revjakt,mulig det er fordi de driver med sau :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det å beskylde en debattant for å være TROLL fordi om han har andre meninger enn en selv blir feil.

Jeg er ikke enig med JIGRAG i denne debatten.

Denne debatten er viktig, den rører ved det som vi ikke er flinke til, viltstell og predator bekjempelse. Og i lys av dette står jeg på det jeg skre lenger opp. De som orker å drive predator bekjempelse, være seg av jaktlyst eller viltstell interesser, bør og skal premieres.

Det er få eller ingen grunneiere som, har sett betydningen av viltstellets innvirkning. Kan vi løfte det frem som en viktig sak innen norsk vilt forvaltning er vi kommet langt.

I dag er det dessverre prinsippet om at vi høster det vi finner som er rådene de fleste steder.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje brydd meg med å komme med innlegg her, men syns eg kunne nett kome med eit ørlite innspel, sidan tråden har begynt å vandre litt i grenseland av seriøsitet.

 

Min meining er ganske todelt akkurat på dette området. Eg skjønner godt bønder/grunneigarar som gjerne vil ha ein liten slant for å nett ha for bryderiet/byråkratiet rundt det med revejakta. Bønder generelt har nok av ulønna arbeidstimer, så det er 100% forståelig at enkelte som heller ikkje har lyst å sitte endå timer med slike ting.

 

Men eg er grunn imot at viltpleie skal betales for, så lenge det gjer at terrenget blir meir attraktivt for andre jaktbare arter. Dette gjer at området blir meir verdi for dei bønder/grunnegarar som selger jaktkort og kan kanskje også tjene meir slik at dei i grunn kan tjene inn igjen akkurat det "utlegget" dei har med revejakta.

Plasser der det er observert lite vilt og lite skutt fugl, er det nesten ingen som vil ha jaktkort i.

Eg er nok også ganske sikker på at eg hadde vel igrunn jakta på naboterrenget, dersom eg hadde måtte betale for revejakta.

 

Men vær snill å kutt ut å gje merkelapper med TROLL på, til folk som Jibrag, som i grunn kun er ute etter å beskytte si form for bedrift. Dei fleste oppegående folk kutter ikkje ned på lønningsposen sin, for at andre skal få oppfylt sine interesser. Det blir for dumt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal være så ærlig å si at jeg tror faktisk Jibrag har et poeng , det stemmer iallefall for min del. Jeg har ikke spesialisert meg for rovviltjakt fordi jeg vil drive med viltstell eller fordi jeg hater rev og mink. Jeg driver med det først og fremst fordi det er den type jakt som tiltaler meg mest.

Det er bra for deg - og alle andre som driver med det. Det er svært få som driver med jakt som gjør det rent ut fra et perspektiv om viltstell og forvaltning. Det ville jo tatt bort gleden!

 

For min del ønsker jeg å pense inn jaktlysten min på rovvilt fordi det er gratis, fordi det er nært og fordi det er tilgjengelig. Når jeg tok jegerprøven så var det ikke minkejakt jeg drømte om, men jeg trives mer og mer med tanken på å drive med det etterhvert.

 

Skal jeg betale for det fordi jeg får glede ut av det?

Link to comment
Share on other sites

hmm... tja.. er vel det beste svaret jeg kan gi her

 

har forståelse for den biten med en symbolsk sum til folk som ferdes i terrenget med dette formål..

men siden dette skulle gå under viltpleie er det jo muligheter å gi en kompensasjon i forhold til

felling av "vermin" rev kråker osv... husker da jeg var yngre var det 15spenn for to kråkeføtter...

dette var på hytta i nordnorge... dette blei avslutta men nå har nabon til hytta starta opp samma

prosjekt aleine ... det er ikke noe særlig kårker lengre nå... og alle de "yngre" i bygda har vært

å skutt....

 

 

så i bunnågrunn kan jeg stille meg en smule indifferent så lenge det er skuddpremie i området en

evt betaler for å jakte....

men det blir vel å dreie tråden en smule...

 

ellers litt OT

hvis noen i Oslo/Ås-området... skal ute å jakte rev, så har jeg null erfaring med dette å kunne tenke

meg å ha prøvd... så hvis noen har lyst er det lov å sende en PM...

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er dette en debatt for grunneiere, og ikke for jegre. :wink:

Om jeg som grunneier/grunneiers representant, finner det for godt at det skal koste penger å løse skudd på vår eiendom. Ja så gjør det det. Om der ikke blir løst skudd, så gjør det ingenting, om der blir løst skudd, så vil stadigt flere ha kompensasjon for det.

 

Mange glemmer at det ofte oppleves som stressende og utrygt å slippe til relavtivt ukjente folk med våpen på sin eiendom. Og så ser man også at det aller fleste gratisplassene er for kjentfolk, altså personer som man har tillit til.

 

De som leier ut jakt på sin eiendom, har tatt det standpunktet at det kan leve med litt av denne usikkerheten i bytte med litt klingende mynt (hjelper på det meste det smøremiddlet).

 

På den annen side er jeg ikke for å ta penger av ungdom i startfasen av en jegerkariere. Der mener jeg at tar man penger av de, bør en samtidigt si at de pengene får de igjen etter å ha fremvist x antall kråkeføtter eller en rev (kansje en liten privat skuddpreime på en 100lapp i tillegg for en rev til ungdommen?). Ungdomen trenger gjerne en liten gullerot for sette seg igang i dagens samfun, så hvorfor ikke la de få vise at de yter en innsats, og ikke bare er ute skyter en kråke eller to for morroskyld.

 

De eldre jegrene som jakter for utfordringen, har råd til å betale litt. Men selv der er jeg for at de skal belønnes med frikort for året etter ved felt rev. Man kvitter seg nok med de vanskligste med i utgangspunktetå la de betale for jakta. Krangler man om en 100lapp, så er man nok troendes til å krangle om det meste. Det er i hverfall mitt syn på saken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så i bunnågrunn kan jeg stille meg en smule indifferent så lenge det er skuddpremie i området en

evt betaler for å jakte....

men det blir vel å dreie tråden en smule...

Nei, blir det det? Sånn jeg forstår det, er det akkurat dette diskusjonen dreier seg om. Jeg, som ikke ser noe stort problem med en liten avgift for predatorjakt, har som forutsetning at kortprisen går til bl.a. å finansiere skuddpremier (og det tror jeg "trollet" ( :roll: ) jibrag også gjør). Da blir regnestykket trivelig for en noenlunde habil predatorjeger/viltpleier:

 

0 skutt & rapportert rev/kråke: Det koster litt å gå i terrenget med børse

1-2 skutte & rapporterte rever/kråker: Skuddpremieinntekt=kortavgift, man jakter gratis

Mange skutte & rapporterte rever/kråker: Overskudd som man kan bruke til mer ammo, etpar øl eller noe annet morsomt.

 

 

PS: Ser at VM er sånn noenlunde enig med meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at all jakt bør være gratis :shock: (Gjør jeg virkelig det?)

 

Dagens statlige avgifter beholdes slik de er for å administrere viltforvaltningen. Det innføres omsetningsforbud for viltkjøtt og alle viltdeler, slik at økonomiske motiver for jakt opphører og at viltkjøtt blir en del av sjølhusholdet og grunnlag for bytte av tjenester. Grunneierne mister sin del av kaka, uten at jeg feller så mange tårer av den grunn. De har kjeften full av sølvskjeer allerde. Det samme systemet kan forøvrig innføres for ferskvannsfisk og anadrome arter også. Fungerer utmerket andre steder i verden :D .

 

Regner med at en slik ordning går greit å innføre her. Norske grunneiere har jo en lang og god tradisjon med undertrykkelse fra storsamfunnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men vær snill å kutt ut å gje merkelapper med TROLL på, til folk som Jibrag, som i grunn kun er ute etter å beskytte si form for bedrift. Dei fleste oppegående folk kutter ikkje ned på lønningsposen sin, for at andre skal få oppfylt sine interesser. Det blir for dumt.

 

Hvis det ikke hadde vært ei krone i skuddpremie eller administrasjonsutgifter hos grunneierlaget jeg er medlem i, hadde jeg tjent 2.50 pr solgte småviltkort. Hvis vi ser revejakta alene går vi i heidundrende tap, på grunn av skuddpremieordninga.

 

Bare for å nevne det for n'te gang, i tilfelle enkelte ikke har fått det med seg enda (DUH!), så argumenterer jeg ikke for at grunneierne skal selge kort på rev for å tjene seg rike, men fordi det betaler for en del administrasjonsutgifter, fordi det bringer jakta inn i mer organiserte former når det er snakk om større grunneierlag, og fordi det er så pissende små beløp det er snakk om uansett, når en tar skuddpremieordningene i betraktning. Men jeg har altså, i denne diskusjonen, stilt visse forutsetninger for at det skal tas betalt for jakta (dvs større, organiserte grunneierlag som har skuddpremieordning), men enkelte henger seg tydeligvis opp i at jeg mener det skal betales for jakta.

 

Og de karakteristikkene de tolker ut fra dette får da for pokker stå for deres egen regning. Jeg har undervist lenge nok til å ha nok respekt for folk med lese- og skrivevansker til å irritere meg over sånt. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

I utgangspungtet mener jeg all rovviltjakt bør være gratis, men kan man få skudpremie og således oppnå ei gulrot på det viset, er det jo helt greit at man betaler noen kroner for ordninga.

Men det som er poenget med jakt etter mit hode er: Skal man jakte matvilt, så skal en også jakte rovvilt

Det er alt for mange jegere som kun går etter matviltet, og ikke gidder å bry seg med rev o.a.

Mange skyter ikke en gang når de ser rev i forbindelse med fugl og rådyrjakt.

Her hos meg er det skikk og bruk å skyte rev uansett om en jakter elg, rådyr, fugl, eller annet...

Det er faktisk stående ordre :)

 

Ta betalt for jakta og premier med skuddpenger, da blir det jaktet rovvilt :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jammen sett med interesse på hva forskjellige personer mener og sier her men det er et par ting jeg ikke helt forstår.

Her er revejakta gratis.. det er skuddpremie som jff betaler ut. det er jaktkort på småviltjakt som man må betale for.

Dersom det er en god bestand av småvilt så selger jff mange flere jaktkort enn om terrenget er dårlig.

DERFOR er det gratis å jakte rev .. med skuddpremie dersom man faktisk skyter rev.

Jeg ser ingen fornuft i å si at revejakta utgjør noe videre form for administrasjonsutgifter. Det er i tilfelle helt ubetydelig og konsekvensen av det vil være salg av flere / bedre jaktkort for øvrige arter.

 

Men bevares .. dersom noen har lyst til å betale så er ikke jeg motstander av å ta imot penger. Men dersom valget står mellom en hundrings eller å bli kvitt to rever så vet jeg meget vel at den hundringsen er veldig lite verdt på sikt.

 

Ser at det også var forslag om blåbæravgift her .. jeg er mer tilhenger av det siden blåbærene aldri har gjort noen noe som helst vondt.

Link to comment
Share on other sites

Det bør absolutt ikke koste penger!! Det grunneierne "taper" på at revejegerne jakter gratis, får de igjen i økt matvilt i marka, og gjerne også gjennom økte inntekter på salg av jaktkort på matvilt, som bestandsmessig vil stige ved rovdyrjakt. En studie viste at ca 50% av alle rådyrkje innen et gitt område med normal bestand av rev og normal bestand av rådyr ble tatt av rev, så det er bevist at reven tar godt for seg når det gjelder matvilt.

 

Alle jegere liker å jakte der det er mye vilt, noe som resultatet av rovdyrjakt, og derav mindre rovdyrbestand vil være med på å forårsake. Så å ta betalt for revejakt, er som tidligere nevnt å skyte seg selv i grundig i foten!

 

Det finnes et overtall av grunneiere som er sjeleglad for at noen gidder å jakte på rovdyr, og som mer enn gjerne lar oss få jakte gratis, så de grunneiere som velger å ta betalt for slik jakt, kommer ikke til å se så mye til oss.

 

Når jeg leste dette innlegget om at grunneiere vil ta betalt for revejakt, vitner det om at økonomien står foran viltpleien, og det gjør meg mildt sagt forundret. Jeg vil kalle det en bakvendt tankegang.

 

Hvor jeg jakter er det ihvertfall gratis, og i tillegg utsteder grunneieren 500kr i skuddpremie pr rev.

Link to comment
Share on other sites

En studie viste at ca 50% av alle rådyrkje innen et gitt område med normal bestand av rev og normal bestand av rådyr ble tatt av rev, så det er bevist at reven tar godt for seg når det gjelder matvilt.

 

.

Denne studien har jeg også hørt om, men vet noen hvor den finnes? Skulle gjerne hatt tak i den.

Link to comment
Share on other sites

Jøa var det vet du. Det er iallefall en god investering for rådyrjegere å holde revebestanden i sjakk. Og for å komme tilbake litt til selve emnet, så er det godt viltstell, å stimulere til revejakt, med virkemidler som skuddpremie, og ikke bruke dette som et nytt marked for jaktkort.

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg man må skille mellom områder.

Der man selger småviltkort og har fortjeneste på det, er det klart mest lønsomt for grunneierne å ha gratis rovvilt jakt. Eventuelt såpass gode kompensasjonsmuligheter, at enhver idiot som gidder littegrann, fort jakter gratis eller med fortjeneste.

 

Så har man grunneiere som ikke selger småvilt kort, og slik sett ikke har noen fortjeneste på øket mengde matvilt i marka. For disse grunneierne er det normalt ikke noen fortjeneste at noen jakter noe som helst på deres grunn. Altså egentlig kun bakdeler om man tenker på den generelle utryggheten (se punktene jeg har listet opp i tidligere poster i tråden for nærmere beskrivelse).

Hos de siste grunneierne, er det normalt kun åpent for småvilt/rovdyrjakt for slekt og bekjente. Og det ville være aktuelt å ta seg betalt for slik jakt fra ukjente.

 

Untak i siste gruppe, er bønder med avlingskader av gås og kråke etc.

 

For ett er sikkert, det er langt fra alle grunneiere som har noen reell fordel av predatorjakt. Faktisk så er det i mange tilfeller kun predator jegrene som har fordeler av å kunne jakte gratis. Dette er noe endel predator jegre bør ta inn over seg.

Ellers så vil jeg våge påstanden om at viltstell forhærligelsen ikke reell for flesteparten av predatorjegrene, for at den delen skal slå inn så det monner, så krevs det en stor innsats over tid i hvert område (slike jegre er jeg faktisk for at de får gratis jakt uansett, dette basert på den innsats og faktiske resultater de har å vise til). Slike som meg, som er ute når en en sjeldengang har tid, veret er ok, tiden på døgnet er rett o.s.v. Virker mest som fugleskremsel for kråka etc, og har liten innvirkning på viltstellet på sikt.

Jeg er ikke redd for å si at jeg jakter rovvilt av to grunner, fordi det er vanskligt og spennende (gode erfaringer å ta med seg). Og fordi det kan skape fred og ro rundt husene, samt minske hakke skader fra kråka. Noe høyere ideal har jeg ikke (med unntak av reven som tar rådyrkjea våre da, og det er bare fordi jeg liker å ha rådyra rundt oss. Ikke for maten sin del).

 

Men all ære til de som virklig gjør en innsats som monner.

 

P.s. jeg er i utgangspunktet ikke for å ta betalt for denne typen predatorjakt, men jeg er for at grunneierne gjør det de synes passer best for dem. Uavhengigt av hva jegrene måtte mene.

Link to comment
Share on other sites

Alle grunneiere burde vært FORPLIKTET å slippe revejegere til gratis!

Ingenting gi så gode resultater for annet småvilt enn revejakt!

 

En annen ting: Hadde rødreven blitt skutt ned så det monner, noe jeg mener alle jegere bør gjøre, så hadde fjellreven hatt gode vilkår i dette landet.

Ref. prosjektet hvor staten betalte revejegere for å redde utsatt fjellrev.

 

Kanskje burde heller andre småviltjegere vært pålagt å jakte rødrev også.

 

Noen vil ta betalt for revejakt. Ja, ja, blir bra forvaltning av det, du.... :?

Link to comment
Share on other sites

Ingenting gi så gode resultater for annet småvilt enn revejakt!

 

 

Nå ja, sannhet med sannsynligvis sterke modifikasjonar...

 

Beste resultat for småviltet får ein nok dessverre ved å ikkje jakte på det.

Eg vil nesten påstå at predatorjakt som viltstell er litt opphausa i forhold til den effekten det faktisk har.

 

Vi jegerar likar å tru at jakta på matvilt er kompensatorisk (haustar dyr som ellers ville dødd), medan jakta på rovvilt er additiv (jaktdødlighet i tillegg til naturleg dødlighet). Sanninga er truleg bortimot det motsatte...

 

Klart at alle monnar drar, men skal ein verkeleg ha nokon merkbar effekt av predatorkontroll, so krevst det ein innsats som dei færraste av oss har tid, mogelegheit eller vilje til å legge ned.

Link to comment
Share on other sites

En ting som kanskje er verdt å nemne i denne tråden , er at jakt på en predatorart vil få konsekvenser for andre arter. I første omgang positivt for matviltet , men en lavere revebestand vil på sikt bety høyre bestand av mår osv. Slik at skal man drive predatorjakt for å øke matviltbestander må man tenke i et litt større spekter av arter enn bare revejakt.

 

Se bare over til Storbritania , der drives det i en storstilt skala med predatorkontroll. Og der er det vel matviltbestander som man bare kan drømme om her hjemme. Det er vel ikke direkte sammenlignbart da de har egne gamekeepers for å gjøre dette der borte.

 

Er det store bestander av matvilt vil det være gode forhold for store kull også for predatorer , med høy overlevelse av unger. Silk at man må ha en langsiktig plan skal det monne med predatorkontroll. Da hjelper det lite med å begynne å follange penger for predatorjakt , såfremt man ikke har gode skuddpremieordninger i laget.

Link to comment
Share on other sites

enn de lammene du ikke finner dau?reven tar som regel med seg hele skrotten.....husker ikke hvor i norge det var de hadde en undersøkelse etter en nedskytning av rødrev,men tapsprosenten året etter var senket med 10% på smålam sluppet ut på beite om våren.....men hos oss er vel kongeørna verste fiende egentlig....jævla drittfugl!

Link to comment
Share on other sites

Null tap på vårbeite som ikke er sykdomsrelatert (vår besttning var opp til få år siden på ca 120 lam hver vår).

Men jeg skjønner hvor du vill, og du har jo rett i så måte. Reven gikk forbi her for en stund siden med ett rådyrkje i kjeften, som var så stort at den knapt kunne bære det (stor rødrev). Vi har kansje vært heldige? Men jeg tror det har noe med at vi har holdt de inne litt lenger enn det blir gjort andre steder, så lamma ikke er så sårbare når de kommer ut.

(men her omkring har alltid en god rev hvert en død rev). :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke på teoriene dine Vestlands Jeger.

Har hørt dette fra forsker miljø før, men der hvor jegerne har tatt ansvar å holdt trykket oppe på predatorene viser resultatene at det har positive effekter.

Det er bare til å se på oppsvinget til hare og rådyr når reveskabben kom.

Jeg har fjernet mink over et stort område, og har derved fått flere sjøfugl og vadere i området.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet før , enkelte rev spesilaiserer seg på å ta lam / sau , enkelte gjør det ikke. Så for de som ikke er plaget med tap av lam / sau til rev så har dere nok vært heldige.

 

Her er en link til forskning på nettopp denne problemstillingen : http://www.bioforsk.no/dok/senter/nord/ ... sfjord.pdf

 

Konklusjonen er at sommeren 2006 ble 52 % av lamene / sau mistet på beite tatt av rødrev. Siste lam ble tatt 18. september og veide over 35 kilo ! Yttreligere 3 lam tatt av rødrev veide over 20 kilo !

 

Her er en annen link som viser at bøndene i disse områdene sliter med andre predatorer enn rev , reven her var skyld i 6% av tapene. Noe som igjen viser at mine erfaringer med at enkelte rev i enkelte områder spesialiserer seg mer enn andre steder : http://www.bioforsk.no/dok/senter/nord/ ... 5_2006.pdf

 

Hmmm.......hvorfor får jeg ikke opp linkene når jeg limer de inn :evil: Iallefall jeg søkte bare på Bioforsk og rødrev så kom det opp.

Link to comment
Share on other sites

Null tap på vårbeite som ikke er sykdomsrelatert (vår besttning var opp til få år siden på ca 120 lam hver vår).

Men jeg skjønner hvor du vill, og du har jo rett i så måte. Reven gikk forbi her for en stund siden med ett rådyrkje i kjeften, som var så stort at den knapt kunne bære det (stor rødrev). Vi har kansje vært heldige? Men jeg tror det har noe med at vi har holdt de inne litt lenger enn det blir gjort andre steder, så lamma ikke er så sårbare når de kommer ut.

(men her omkring har alltid en god rev hvert en død rev). :roll:

 

Det er nok ikke bare på vårbeite reven tar lam , det foregår hele sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet før , enkelte rev spesilaiserer seg på å ta lam / sau , enkelte gjør det ikke. Så for de som ikke er plaget med tap av lam / sau til rev så har dere nok vært heldige.

 

Her er en link til forskning på nettopp denne problemstillingen : http://www.bioforsk.no/dok/senter/nord/tjo/Viltskadesenter/Tema/Tapsunder/TEMA_Tjongsfjord.pdf

 

Konklusjonen er at sommeren 2006 ble 52 % av lamene / sau mistet på beite tatt av rødrev. Siste lam ble tatt 18. september og veide over 35 kilo ! Yttreligere 3 lam tatt av rødrev veide over 20 kilo !

 

Her er en annen link som viser at bøndene i disse områdene sliter med andre predatorer enn rev , reven her var skyld i 6% av tapene. Noe som igjen viser at mine erfaringer med at enkelte rev i enkelte områder spesialiserer seg mer enn andre steder : http://www.bioforsk.no/dok/senter/nord/tjo/Viltskadesenter/Tema/Tapsunder/TEMA_2005_2006.pdf

 

Hmmm.......hvorfor får jeg ikke opp linkene når jeg limer de inn :evil: Iallefall jeg søkte bare på Bioforsk og rødrev så kom det opp.

Fant jeg rette linkene? I såfall er det bare å trykke på siter, så ser du hvordan jeg har gjort det (man må kopiere hele url'n og så markere denne og klikke på url knappen over vinduet en skriver i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...