Jump to content

Mauser M98 Over Priset?


Litago

Recommended Posts

Kvalitet koster det..

Den forklaringen holder ikke mål

 

vist vi snakke kvalitet så kan vi jo snakke AK 47

koster ikke 100 tusner

når ei rifle som ikke er håndlaget koster mer

enn dobbeltrifler som er håndlaget med

minst like god kvalitet så blir jeg litt matt

det er helt sykt at det skal koste så mye

kan tenke meg at de selger ikke særlig til jakt

i afrika med disse så lenge prisene er slik :roll:

noen tar bare en pris forde dem "kan" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Unge mann, eg trur du med fordel kan sette deg litt meir inn i det du utalar deg om, før du fyrer avgårde gloser :wink:

Ei m 98 frå mauser, i safariutgåve er i aller høgaste grad handarbeid. Vi snakkar her om lukseriøse våpen i aller høgaste grad.

At du finner det litt rart at noko så tradisjonelt som ei m 98 er dyr - det får bli din sak - men skuldast nok at du ikkje veit kva du snakkar om.

 

For du kan ikkje samalikne custombygg på moderne m 98 mekanismer frå mauserfabrikken med gamle heimevernsrifler :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik, hvis jeg tar ekstremt i kan det hende at materialprisen på ei slik rifle ligger rundt 10 000,-.

Stålet i rifla har ikke mere verdi enn noen hundrelapper, så det er nok treverket som koster i materialsammenheng. Hva med de resterende 100 000,- da, tja.... høy timelønn kansje???

 

Personlig har jeg en konspirasjonsteori om at det man betaler for er CO2 kvoter, samt deler av bota Mauser fikk fordi de tok en tur i regnskogen med saga for å skaffe treverket :lol:

 

Jeg slutter i hvert fall aldri og forundre meg over hva ting koster. Kan ikke si noe annet enn at jeg er glad det finnes alternativer som jeg apåtill synes er bedre :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt på det mange ganger Yhaug, men etter å ha kikket rundt på nettet ser jeg at det allerede er noen som lager bedre rifler en Mauser som f.eks denne;http://www.gaprecision.net/ga-precision-2010-custom-rifles/ga-precision-hospitaller.html

og denne;http://www.accuracyinternational.com/aw_series.php

 

Jeg kan nok ikke konkurer i pris med disse selv om de er dyre de også :roll:

Det positive er i hver fall at ingen av disse rifletilvirkerene springer rundt i regnskogen med sag :lol::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke valnøtt spesielt vanlig i regnskogen akkurat...

 

Det har du vel helt rett i :oops: . Nøttetreet kommer vel heller i fra Tyrkia tipper jeg. Det med regnskogen var nå mer ment som et humoristisk innslag :lol::mrgreen:, men tar jeg ikke helt feil (noe jeg selfølgelig kan) så mener jeg rosentreet på forskjefte kommer fra regnskogen om ikke annet :lol:

 

La oss for Guds skyld sammenligne epler og bananer

 

Ble litt usikker nå. Er ikke begge frukt? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eh, noe sier meg at Holland & Holland har begynt å prise etter merkenavnet heller enn kvaliteten.. :?

 

Jeg mener, her skal du altså ut med 24.000 pund ++ for "an uncased" rifle, med renovert M/98 mekanisme og ingen form for montasje til kikkertsikter...for all del, det er gøy med H&H selv om det stort sett bare er pipe og skjefte, men da syns jeg skjeftet kunne sett ut som det var laget av noe litt mer eksklusivt enn bøk... :(

 

Jaja, hva gjør man ikke for å kunne bruke originale ladeklips. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å innse at de nyproduserte M98'ene ikke er beregnet på den vanlige elgjeger i norge. De er nok ikke ment på et "lavkost budsjett". Å det synes jeg er helt greit. Om man vil ha seg en billig rifle kan man jo kjøpe en rem 700, eller en ferdig ombygd HV mauser. De pleier være rimelige.

 

Å sammenligne pris på en HV-brukt M98K-F1 og en nyprodusert M98 fra mauser blir som å sammenligne prisen på min pent brukte 25 år gamle audi med en fleske ny utgave av samme merke som i tillegg har turbo,quattro og whatever man kan få på en bil.... Man kan sikkert få noe tilsvarende verdien på mellom 50 og 100 stk av førstnevnte for det sistnevnte koster. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Bumper denne her. Ser Rogne også opererer med en pris på 100-150.000 for en Mauser magnum børse..

 

Hvorfor er disse så jævlig dyre? Er det 20 ganger dyrere å produsere en slik en enn en R8/Sauer 202?

Eg har ikkje studert desse nyproduserte mauserane, men i fall kassa er lik den gamle M98 er det lite tvil om at dette er relativt arbeidskrevjande kasser å produsera. I utviklingsarbeidet med nye våpen er produksjoneffektive løysingar minst like viktig som funksjonelle løysingar. Ikkje dermed sagt at gamle børser er betre i bruk, men da brørne Mauser utvikla M98 var materialkostnaden ein langt større faktor enn i dag, og arbeidskostnaden ditto lågare.

 

Ein liten digresjon som seier litt om utviklinga i material- og arbeidskostnad: I 1950 kunne ein ha ein snikkar i tre dagar for verdien av ein kubikkmeter sagtømmer - i dag reiser han etter vel ein time...

Link to comment
Share on other sites

De som kjøper en 110 000 kr mauser, vil ha ei børse som koster 110.000 kr....

tror ikke egenskapene som prosjektilkaster er det som ligger til grunn da.

Tror du i endel tilfeller kan ha rett i det.

For noen år siden hadde vi to langveisreisende jegere med i jaktlaget på valdet på vår grunn. De hadde våpen med utskjæringer og spesielt utvalgte stokker, av tyrkisk valnøtt rotstokk tror jeg det var. Siden de ikke hadde norsk oppskyting trumpfet jeg gjennom at du måtte servere en liten serie under mitt påsyn på vår enkle "gårdsskytebane". Skyteferdighetene ble godkjent under litt tvil.

Våpnene gikk nok godt, men skytterne hadde ikke all verdens skyteerfaring.

Våpnene ble diskutert og beundret av de andre jgerne ved leirbålet, forstår jeg. Kan være noe av hensikten med slike utsøkte våpen ligger der.

 

Nei, jeg har bare funksjonelle våpen, uten unødvendige og fordyrende skrimskramserier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...