Jump to content

Ettersøksjakt etter skadet bjørn i Løten


300ULTRAMAG

Recommended Posts

De skulle ha pisket gubben (som fant ut at det måtte være en glimrende løsning å plukke frem hagla og en neve ryphagl, gå ut å skade en bjørn som har funnet det opportunt å rote i søplekassene pga gnagende sult) til å håndspore faenskapet i mørket dynket i brunstig binne-urin, kun bevepnet med en nei til atomvåpen-button. Da hadde vel pipa fått en annen låt neste gang det kom en bjørn for å føkke opp søppelsorteringssytemet hans :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen skriver at stakkaren som gikk seg på bjørnen, ikke må kritiseres.

Jeg tolker det ikke som han tilfeldigdvis havnet i denne situasjonen, når han var ute og luftet hagla.

Å bli redd av en bjørn som roter i søppeldunken utenfor huset skjønner jeg.

Men å gå inn å hente hagla for så og gå ut å skyte den virker totalt meningsløst.

Hadde det ikke vært bedre og ringt etter politi som kunne kontaktet kyndige personer.

Link to comment
Share on other sites

Johan Møkkerbakken og 202 Outback: Kan dere kanskje være så vennlige å lese saken, før dere kommer med bastante konklusjoner?

 

Skytteren hadde sett at bjørnen hadde rotet i søppelkassene (flere ganger?) før. Det var da bjørnen jagde hestene gjennom elektriskgjerdet, at han tok med hagla (han hadde kanskje ikke andre våpen?), for å se hva som sto på. Og når en bjørn kommer mot en på 10 m hold, er det nok "krypdyrhjernen" som overtar kommandoen!

Link to comment
Share on other sites

Johan Møkkerbakken og 202 Outback: Kan dere kanskje være så vennlige å lese saken, før dere kommer med bastante konklusjoner?

 

Skytteren hadde sett at bjørnen hadde rotet i søppelkassene (flere ganger?) før. Det var da bjørnen jagde hestene gjennom elektriskgjerdet, at han tok med hagla (han hadde kanskje ikke andre våpen?), for å se hva som sto på. Og når en bjørn kommer mot en på 10 m hold, er det nok "krypdyrhjernen" som overtar kommandoen!

 

 

Takk Jegermeistern! Og til Johan Møkkerbakken og 202 Outback, gratulerer med dagens lavmål på Kammeret... :|

Link to comment
Share on other sites

Skytteren hadde sett at bjørnen hadde rotet i søppelkassene (flere ganger?) før.

 

Det var kansje på høg tid og kontakte noen kyndige, vil jeg tro :!:

Personlig ville jeg valgt og ta inn hestene når bjørnen har lusket rundt husene den siste tiden.

Bjørnen går snart i hi, det er sikkert derfor den ikke er blitt avlivet av SNO.DN.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at slike bjørner skal felles. Men de skal felles med rifle.

Med skrmmeskudd med hagle ville den sannsynligvis stukket av. Om den var på vei mot mannen, ville den vært enda farligere med en vond hagleladning i seg enn uten. Les Lars Monsens anbefalinger om hvordan/når du bruker skytevåpen på livsfarlig bjørn.

 

Nå har ikke jeg lest Monsens samlede verker heller, men etter det jeg husker fra Canada på tvers skal man vel skyte i lufta og rope "GÅ VEKK", eller i Monsens tilfelle, da det dreide seg om Canadisk svartbjørn må man da rope "Go AWAY" ! ;):lol:

 

Ser at noen mener at et skremmeskudd hadde vært greit å bruke.

For min egen del kan jeg bare si at om jeg sto 10m unna en bjørn, og hadde kun ei hagle å forsvare meg med, hadde jeg ikke brukt opp et skudd på å skremme......

Link to comment
Share on other sites

Ettersøk er avsluttet, DN har besluttet at vis bjørnen viser seg igjen MED uvanlig adferd skal det vurderes om det skal gies

fellingstilatelse igjen. Bjørnen har gått fra sør-øst til sør-vest av Rokosjøen, Bjørnen har tidligere (altså for den ble skutt med hagle)

blitt observert haltende. Det kan være en grunn til at den har spist et lam og fuglematen til en eldre dame.

Den har kansje vært skadet fra før og er desperat etter og skaffe lett vint mat da den er skadet!

 

Det er fint og bo i Løten! :P

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke SNO helt her jeg altså ! Er bjørnen truffet i hode som skytteren mener selv kan den jo være ganske stykt skadet ,kan jo ha mistet syn delvis og skadet i munnregion . Ettersom SNO har hatt kontakt med bamsen i ettersøket (med bandhund) burde de ha satt på en skikkelig løshund og et antall jegere så har vel dette kunne gitt resultat tipper jeg. De vet jo at dyret er skadet og da heter det jo i all jaktsammenheng at dyret skal forsøkes felles raskest mulig . Det siste som står nå er at de har avsluttet ettersøket uten og sett skaden :( helt uttrulig spør du meg :x

Link to comment
Share on other sites

Man må regne med at skaden som bjørnen er påført kommer til å begynne å verke og sannsynligvis bli betent etterhvert, hvilket vil føre til at denne bjørnen som i utgangspunktet var en fare for folks sikkerhet kommer til å bli en virkelig stor fare. Dette kan fort gå ganske galt for de som tilfeldigvis bor i området der den oppholder seg...

Link to comment
Share on other sites

Siden brorparten av debattantene ikke kjenner sakens fakta bør en jo være litt forsiktige med konklusjoner i noen retning.

 

Nå har det seg at skytteren er en barndoms kammerat som har fått seg madam og bolig på Løten. Rett på nedsiden av skytebanen der NM elg pleier å være for de av dere som er kjent.

 

Bamsen rotet IKKE i søplekassen den kvelden, det var på onsdag kveld. På Torsdag kveld va den fast bestemt på å komme seg inn til hestene som har innhengning som en forlengelse av huset. Første skuddet ble avfyrt på avstand mellom 10,5 og 11m - målt av lensmannen.

 

Det som var synd var at skytteren ikke var kald nok til å putte inn en slug eller bukkehagl så hadde bamsen blitt liggende på stedet. Men det var hagla til den bedre halvparten og tilgjengelige patroner som ble brukt.

 

Skulle likt å sett hvor kalde de som roper korsfest korsfest hadde vært med bamse midt på tunet som absolutt ikke vil flytte seg på tross av at det står folk står åpent som forsøker å få den til å fjerne seg. Om en ikke skal få lov å beskytte seg mot domestiserte rovdyr skal det jammen bli moro å se om 30 år når vi har bestand av store rovdyr som liker seg i urbane strøk fordi det er så enkelt å finne seg mat....

Link to comment
Share on other sites

Mengden av rykter og utsagn angående de statautoriserte "bjørnejegere" har forlengst passert nivået der man begynner å lure på om de ikke har en viss rot i sannheten, og da kan man virkelig spekulere på hva de egentlig holder på med... :roll:

 

Ofte kan man få inntrykk av at hovedfokus er å få bjørnen ut av et område så man ikke risikerer at lokale jaktlag kommer inn i ettersøket og skyter bjørnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Det var en her tidligere som skrev at bamser eller være seg andre rovdyr som lusker rund husvegger, og mangler den naturlige redsel for folk, som jeg mener de bør ha.. automatisk burde avlives. Slutter meg til den meningen, det er trossalt ikke mange slike tilfeller i året, de kunne og bare gå av den årlige fellingskvoten, er årets brukt opp kunne den gå på neste.. det ville virke seriøst fra myndighetenes side, og øke tilliten til dem, litt større handlingskraft hadde ikke skadet. mener vi har bra med proffe folk og hunder som kunne og ville utført den jobben tilfredstillende..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det var en her tidligere som skrev at bamser eller være seg andre rovdyr som lusker rund husvegger, og mangler den naturlige redsel for folk, som jeg mener de bør ha.. automatisk burde avlives. Slutter meg til den meningen, det er trossalt ikke mange slike tilfeller i året, de kunne og bare gå av den årlige fellingskvoten, er årets brukt opp kunne den gå på neste.. det ville virke seriøst fra myndighetenes side, og øke tilliten til dem, litt større handlingskraft hadde ikke skadet. mener vi har bra med proffe folk og hunder som kunne og ville utført den jobben tilfredstillende..

 

 

ville blitt skutt 10-20 bjørner i nord trøndelag særlig lierne å snåsa da!!! men ønsker forslaget hjertelig velkommen og begynner å lade rifla :D

Bjørne bestanden er HELT ute av kontroll og kommer til og få dramatiske konsekvenser i årene fremover, hittil i elgjakta er det i vårt tildelingsområde på elg funnet minst 6 elg revet av bjørn (1okse 12spir 3kyr og 2 kalver).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at slike bjørner skal felles. Men de skal felles med rifle.

.

 

Tja, han hadde vel ikke noe annet da :) Har selv skutt voksen elg med hagle å det funket bankers det. Et skudd bak øret på 5 meter med en helt vanlig jaktpatron i str 5 i haggl.

 

Å før dere blir gale så kom jeg over elgen når jeg var på harejakt, den hadde et stygt brudd i det ene frembeinet å skjøt den på stedet i steden for å mase med vildnemda(de ble varslet etterpå). De ble sure men det fikk ikke noe etterspill.

I mine øyne så sparte jeg dem for en masse arbeid og elgen for mye lidelse men de ble vel sure for det de ikke fikk trent bikkja si på stakkaren :D

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Vel, fredag kveld dukket bjørnen opp igjen litt vest for der ettersøket ble avsluttet for snart 14 dagers siden, og hele lørdagen ble den observert av et elgjakt lag i samme området. Dessverre er det i dette området hvor det bor folk, og bjørnen var ved flere tilfeller bare få meter unna husveggene til folk. Jeg er redd at siste ord i denne saken ikke er sagt enda. Er verken rovdyrelsker eller hater, men begynner å ønske at akkurat denna bjønnen går over i den "evige dvale" snart.

Link to comment
Share on other sites

Bjønnfanten er tydeligvis i gang igjen:

 

http://h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabid/72/Default.aspx?ModuleId=97770&articleView=true&tabId=72

 

Vet ikke om jeg skal kalle det morsomt, men jeg stusset litt da jeg leste dette (i artikkelen):

 

"Marianne sier hun egentlig er en rovdyrvenn og for bevaring, men hun vet ikke helt nå når hun har fått dem så tett innpå seg."

 

Det er kanskje ikke så stas lenger nei...

Link to comment
Share on other sites

Det var nettopp drømmen om ro og stillhet som fikk Marianne Svarverud-Ringnes, hennes mann og tre små barn, til å flytte fra Oslo til det vesle småbruket i Vestre Skogbygd i Løten.

Men nærværet av en bjørn har skapt lite ro for familien.

 

Ja, det er en liten forskjell å være rovdyrvenn mellom asfalt og bettong i Oslo kontra å ha bjørn i hagen på Løten.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det er samme Bjørn,og at den er "friskmeldt" om den er skutt i hodet på 10m!Er det sikkert at han traff med skudda!?Bjørnen er vel ingen panservogn heller..En annen ting:Hvorfor ikke få den beste hunden inn dit,som har mange bjørnefall på samvittigheten?Noen jegere lykkes ganske bra på Bjørnejakt!Virker litt amatørmessig det hele..

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at bjørnen er påskutt tidligere.

For lite sky, og i overkant ivrig etter å oppsøke menesker.

Burde denne bjørnen hvert avlivet for lenge siden.

Det er skutt 19 bjørner i Norge i år, en fra eller til spiller mindre rolle for bestanden.

Den Handlekraften som er vist her, er skremmende i mine øyne.

Hvem tar skylden hvis noen blir skadet/drept av en bjørn som mest sansynlig går rundt husene med verk etter hagleskuddene.

Det er bedre at slike bjørner blir skutt, en en som tilfeldigvis går forbi sauene til en hundekar :roll:

Når det er sagt er jeg ikke enig i alle skadefellingene av bjørn i utmark, spesielt de ommrådene som er problemommråder så lenge vi har en bjørnebestand.

Den svenske bjørnejakten har vært god i år. Dette er blitt en veldig populær jakt som har gitt jakta i sverige en ny dimmensjon.

Får håpe vi klarer og bygge opp stammen i Norge også

Link to comment
Share on other sites

Den Handlekraften som er vist her, er skremmende i mine øyne

 

Dette er nok en høyst villet situasjon. Forvaltningen vil vel den skal gå i hi, og berge sjinnfellen sin. Trenering.

 

Hvem tar skylden hvis noen blir skadet/drept av en bjørn som mest sansynlig går rundt husene med verk etter hagleskuddene.

 

Ingen. Absolutt ingen. Ansvaret er pulverisert til det ugjenkjennelige.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at bjørnen er påskutt tidligere.

For lite sky, og i overkant ivrig etter å oppsøke menesker.

Burde denne bjørnen hvert avlivet for lenge siden.

Det er skutt 19 bjørner i Norge i år, en fra eller til spiller mindre rolle for bestanden.

Den Handlekraften som er vist her, er skremmende i mine øyne.

Hvem tar skylden hvis noen blir skadet/drept av en bjørn som mest sansynlig går rundt husene med verk etter hagleskuddene.

Det er bedre at slike bjørner blir skutt, en en som tilfeldigvis går forbi sauene til en hundekar :roll:

Når det er sagt er jeg ikke enig i alle skadefellingene av bjørn i utmark, spesielt de ommrådene som er problemommråder så lenge vi har en bjørnebestand.

Den svenske bjørnejakten har vært god i år. Dette er blitt en veldig populær jakt som har gitt jakta i sverige en ny dimmensjon.

Får håpe vi klarer og bygge opp stammen i Norge også

 

Så flott at du ønsker en stor bjørnebestand (andre rovdyr også kanskje?) i Norge :D

Disse bestandene vil føre til at andre må legge ned levebrødet sitt for at du skal få utøve hobbyen din Outback 202. Det vitner om særdeles stor respekt for alle som ikke lever av tjenesteyting eller bor på asfalt i dette landet!

 

Nå går vi mot et nytt stortingsvalg i landet, og jeg har en gryende mistanke at fargen på mange stemmesedler for mange vil avgjøres av spørsmålet om rovdyrbestandene.

 

Selv har jeg jaktet elg i Trysil i 3 år nå, og aldri mer...! slike tilstander i skogen vil jeg ikke ha på "hjemmebane" i Oppland, så ser jeg rovdyr smeller det. Selvtekt eller ei, jeg finner meg ikke i at befolkning i byene (i trygg avstad fra alle konsekvenser) til de grader raserer inntektsgrunnlaget og jakta i mange små bygder. Jeg driter syltynt i hva bybefolkningen gjør med sin markagrense. Utmark har vi mye av i Norge, og de aller fineste og best bevarte er faktisk i privat eie langt fra byene!

Det blir spennende å se hvor mye landskapsvern Staten innfører på Statskogs nyervervede skogeiendommer. Ca 1 million daa var det?

 

Dagens rovdyrpolitikk er bare symbolpolitikk... symbolpolitikk har alltid kostet mer enn det smaker.

Link to comment
Share on other sites

@kiwi: Jeg bor ikke på asfalt. Ikke drikker jeg kaffe latte heller. Jeg er født og oppvokst på en gård som jeg nå eier og bor på. Jeg er relativt ivrig skytter, og jeg går på elgjakt og noe annen jakt. Jeg er ute i naturen minst 6 dager i uka året rundt, og jeg avskyr kjøpesenter, shopping og kafeliv. Jeg passer altså ikke inn i det karrikerte bildet dere ønsker å lage av personer som er positive til store rovdyr.

 

Jeg er faktisk helt på linje med flertallet av innbyggerne i Nord-Trøndelag (ja, du leste riktig- NT, ikke Oslo) som ønsker en betydelig rovdyrstamme og således er helt på linje med regjeringens rovdypolitikk.

 

Jeg mener jeg kan se nyansert på dette. Bjørnen i Løten burde skytes. Men den burde ikke skytes med hagle av en person som hadde lang tid til å forberede seg på dette.

 

For 6 uker siden var jeg i Innerdalen. Sauetapene var enorme pga en jervestamme bygd opp på den eneste matkilden som finnes der - sau. Selvsagt skal denne jervestammen tynnes ut i stor grad. Opprinnelig fantes det bare streifdyr av jerv i Innerdalen - slik bør det fortsette.

 

Selv ville jeg bli overlykkelig om vi fikk store rovdyr i mitt område og på min eiendom. Om det ble noe mindre elg av den grunn, kan jeg leve med det. I Norge i 2010 er jakt og sportsfiske rekreasjon, ikke matauk.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om skytteren i Løten hadde hatt rifle for hånden så hadde han nok brukt den... når hestene omtrent kryper ut av sitt gode skinn pga en bjørn åp vei inn til dem, da tar man det man har for hånden! Det er lett for mange å sitte og være tøffe i trynet når det nærmeste de kommer denne bjørnen er å klimpre på tastaturet og håne den som skjøt. Det holder jeg meg for god til.

 

Poenget (i min raljering) er at rovdyrpolitikken i stor grad vedtas av en befolkning som aldri får føle konsekvensen av den i egen lommebok og livskvalitet. Det mener jeg er feil. Det går på rettferdighetsfølelse, hvor jeg mener man ikke bør kjøre over folks levegrunnlag. Vi blir helt sikkert ikke enige om vi skal ha rovdyr eller ei i norsk natur, men man skal huske på hvilke konsekvenser ens eget syn og handlinger har på andre menneskers liv!

 

At et flertall i Nord-Trøndelag er positive til store rovdyrstammer kan nok hende det, men flertallet der har ikke beitedyr og er avhengig av at de kommer velberget hjem! Flertallet av næringsutøverne derimot (de med beitedyr) er nok av en litt annen oppfatning, selv i Nord- Trøndelag..

 

Nøkkelen her er flertallstyrraniet. Man kan få flertall for det aller meste her i landet, bare motgruppen er liten nok. Er motgruppen 49% har man pr. def. et simpelt flertall.

 

Innerdalen vil alltid tiltrekke seg Jerv så lenge det er sau der, uansett hvor mange såkalte skadedyr du tar ut..

Å gå rundt å tro at man kan putte beitedyr og rovdyr sammen, og tro at de skal leve lykkelig side om side er en utopi på linje med å tro på julenissen. Voksne folk med vett og forstand gjør da ikke det?

 

Hva lever du forresten av nhd? Siden du ikke er noen bymann, drikker cafe-latte og sånt, så antar jeg at du heller ikke er særskilt økonomisk berørt av at primærnæringene mister overskuddet sitt i rovdyrkjeften?

 

At det blir litt færre elg i norsk natur er vel egentlig en fordel for genetikken og skogbruket, men det er stor forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka. Når lokale jegere i Trysil sier at det er den dårligste bestanden av stamelg de har sett siden 1953 så er det et varsku mener nå jeg.

 

Etterhvert som bestanden av nyttedyr for rovdyrene tynnes så vil de spre seg i søken på mat. Å lære de grenser for kjerneområder og annet vissvass er bortkastet energi.

 

At vi kommer til å få betraktelig flere søppelbjørner i fremtiden er hevet over all tvil, det skal bli spennende å se hva som skjer med norsk rovdyrpolitikk når flere slike som "Marianne" våkner....

Link to comment
Share on other sites

http://www.ostlendingen.no/rovdyr/fellingstillatelse-br-gitt-pa-lotenbjorn-1.5759833
Fellingstillatelse

gitt på løtenbjørn

Direktoratet for naturforvaltning har gitt fellingstillatelse på bjørnen som også denne uken har rotet i søplekasser i Løten. Fellingstillatelsen vil bli effektuert umiddelbart.

 

 

Hva innebærer det? Er det gitt fritt fram for enhver registert rovdyrjeger med grunneiers tillatelse eller ev. elgjakt i området, eller er det SNO sitt "elitelag" som skal ut og trampe igjen?

Link to comment
Share on other sites

Så flott at du ønsker en stor bjørnebestand (andre rovdyr også kanskje?) i Norge :D

Disse bestandene vil føre til at andre må legge ned levebrødet sitt for at du skal få utøve hobbyen din Outback 202. Det vitner om særdeles stor respekt for alle som ikke lever av tjenesteyting eller bor på asfalt i dette landet!

 

Du viste vel ikke at bestander av rovdyr har vært i Naturen mye lenger en menesker har hatt sauedrift i utmarka som levebrød :?

Link to comment
Share on other sites

Du viste vel ikke at bestander av rovdyr har vært i Naturen mye lenger en menesker har hatt sauedrift i utmarka som levebrød :?

Du glemmer vist at "før i tida" var det lov å gjøre noe med dette.

Og de som lyktes med det hadde godt betalt i tillegg...

Nå er dette snudd helt om til det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Nei Outback202: Det der er som å si at vi skal parkere bilene våre, og begynne å gå igjen. Eller jakte elg og villrein i full konkurranse med rovdyrene, i stedet for å fylle magen med å spise husdyr?

 

Det er faktisk en god grunn for at ulven ble fjernet fra skandinavia i hine hårde dager. Globalt har vi faktisk en matkrise, og verdens befolkning er nødt til å hente mat fra sjøen, og beitende husdyr i tillegg til den planteføden man dyrker i jordbruket. Ergo kommer vi ikke forbi en form for utmarksutnyttelse. Beitedrifta er faktisk et av svært få komparative fortrinn som norsk landbruk har - hvorfor ødelegge det med en romantisert holdning til naturen? Det er lenge siden dine og mine forfedre (som kanskje er de samme?) løp rundt med spyd og spiste kjøtt og bær, og en og annen fisk..

 

For å fortsette litt med historie, som forøvrig var mitt favorittfag på skolen, så var gamledagers beitedrift basert på at ungene løp og gjeta dyra i små flokker. Det var barenarbeid i stor skala... Det er neppe forenlig med dagens barne og familiepolitikk, eller hva? Med de krav til "effektivitet" og "billig mat" som eksisterer i dag er det heller ikke forenlig.

 

Det var ulv på de britiske øyer også i riktig gamle dager. Ser vi at de fører den inn igjen? De har sikkert skjønt allerede at det er en dårlig idé :wink:

 

Nå vises det til stadighet til Sverige, men hva skjer med svensk beitedrift? Den er radbrukket og nedlagt. Det jordbruket Sverige har igjen etter en massiv nedleggelse av sitt distriktsjorbruk som startet for alvor på 60 tallet er arealet sør for de store sjøene. I "nord" Sverige dvs fra østfold(!!) og nordover er det de store skogområdene som dominerer. Antall sauer i svensk landbruk er også til å le av sammenlignet med vår populasjon. Hvordan i huleste kan man da dra en direkte sammenligning?? :evil:

 

Nå er ikke dette ment å være noen for-mot rovdyr tråd, men jeg blir både oppgitt og forbannet på den fullstendige kunnskapsløshet som ofte kommer til overflaten når folk som ikke har peiling på landbruk har alle mulige gode forslag og forestillinger om hvor vakkert det er å blande husdyr og rovdyr...

Vi må faktisk ta et valg om hva vi ønsker. Det er mange politikere som ikke har baller til å bestemme seg. Jeg tror, når alt kommer til alt, så er det rovdyra som må vike. Derfor ser vi denne håpløse Ole Brum politikken om dagen...

 

Det skal bli spennende å se om denne Problembjørnen faktisk blir felt, eller om de SNO gutta klarer å få dytta den vekke denne gangen også... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du viste vel ikke at bestander av rovdyr har vært i Naturen mye lenger en menesker har hatt sauedrift i utmarka som levebrød :?

Du glemmer vist at "før i tida" var det lov å gjøre noe med dette.

Og de som lyktes med det hadde godt betalt i tillegg...

Nå er dette snudd helt om til det motsatte.

 

Det var mye som var lov før i tiden.

Det var foreksempel lov å slippe all inndustriforurensing rett i naturen :!:

Heldigvis har holdningene endret seg med tiden, og meneskene(ikke alle) har skjønt at denne kloden ikke bare er til oss :wink:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det jævlig pussig at en bjørn får lov å rive sau, gå løs på bygninger som fjøs o.l

Drive på med rasering av matproduksjon og næringsvirksomhet.

Men roter den i søpla til noen litt mer sentralt, da blir det plutselig pang...

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg bli overlykkelig om vi fikk store rovdyr i mitt område og på min eiendom. Om det ble noe mindre elg av den grunn, kan jeg leve med det. I Norge i 2010 er jakt og sportsfiske rekreasjon, ikke matauk.

 

Jeg kan ikke annet en tolke det slik at du ikke har store rovdyr på din eiendom eller i ditt område, og heller ikke har hatt noe særlig av det i nyere tid heller. Hvilket forklarer en del om din tankegang syns jeg. Selv om du ikke er en asfalttråkkende, kaffe latte drikker, så er du etter eget utsagn heller ikke berørt av de store rovdyr (foreløpig), og dermed er det tydeligvis vanskelig for deg å sette deg i situasjonen til de som er berørt. Kanskje du kunne trenge et kurs i empati?

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg bli overlykkelig om vi fikk store rovdyr i mitt område og på min eiendom.

Denne har man hørt før.....

Marianne sier hun egentlig er en rovdyrvenn og for bevaring, men hun vet ikke helt nå når hun har fått dem så tett innpå seg.- Jeg er skeptisk til dette, sier hun og fastslår at hun ikke tør å la ungene på to, fire og fem år, leke ute i hagen alene lengre.

- Vil du at den skal bli felt?

- Jeg vet ikke helt. Det kan ikke fortsette slik i alle fall. Man vet jo aldri hva den kan finne på, sier hun.

 

http://www.h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/Default.aspx?articleView=true&ModuleId=97770

Link to comment
Share on other sites

[ Utmark har vi mye av i Norge, og de aller fineste og best bevarte er faktisk i privat eie langt fra byene!

Det blir spennende å se hvor mye landskapsvern Staten innfører på Statskogs nyervervede skogeiendommer. Ca 1 million daa var det?

 

 

1.1 million dekar.

 

Det er velkjent at Statskog hugger vesentlig hardere en det som er normalt på private eiendommer, og driver for det meste vesentlig mindre med ungskogpleie. Det gjør de aller fleste kommuneskogene også, ettersom byråkratene og politikkerene som bestemmer er mere opptatt av bunnlinjen en fremtidige generasjoner. Man kan ikke slå alle over en kam, men de fleste private skogeiere har barn, barnebarn osv som skal drive videre, og tenker dermed på en litt annen, og mere langsiktig måte, en det som stat og kommuner eier.

Link to comment
Share on other sites

Hele denne saken MÅ jo handle om og se ting i fra den andre siden( i dette tilfellet de som bor i de berørte områdene) jeg bor trygt i et område hvor vi ikke har hatt trøbbel med hverken ulv eller bjørn, er heller ikke sauebonde. har ingen problemer med og skjønne frustrasjonen til folk som har søpplebjørner rundt husveggen, eller de som får dyra sine revet ihjel på beite.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det jævlig pussig at en bjørn får lov å rive sau, gå løs på bygninger som fjøs o.l

Drive på med rasering av matproduksjon og næringsvirksomhet.

Men roter den i søpla til noen litt mer sentralt, da blir det plutselig pang...

 

Tja...pang blir det vel når den river sau også :!:

Cirka halvparten av de 19 bjørnene som er skutt i år, er skutt i nødverge av husdyr.

Når det gjelder denne bjørnen ble det ikke tildelt noen fellingsløye for at den rotet i søpla.

Men når bjørnen først ble skadeskutt, skulle det bare mangle at det ikke ble gitt fellingsløyve.

Heldigvis går også sikkerheten for folk, før sikkerheten til sauer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...