Jump to content

Ettersøksjakt etter skadet bjørn i Løten


300ULTRAMAG

Recommended Posts

20101089121612_3.JPG

 

Det pågår nå ettersøksjakt etter en "søplebjørn" i Løten. Den startet nedtelling på livet sitt med å ta lam på innmark i helga, uten at det ble gitt noen fellingstillatelse av den grunn. Et par dager senere slo den inn veggen på et sauefjøs på nabogården. Fremdeles ingen fellingstillatelse... Så i dag rotet den i søpla ved et bolighus med folk hjemme. Huseier tok saken i egne hender og plantet to hagleladninger i bjørnen på 10 meters hold. Ettersøksjakt pågår nå, og en av jegerne fikk bjørnen på skuddhold og fikk avgitt skudd. Om han traff er uvisst. Jakta er innstilt for kvelden men vil vel ta fatt igjen i morgen tidlig.

 

http://h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabid/72/Default.aspx?articleView=true&ModuleId=95807

 

http://h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabid/72/Default.aspx?ModuleId=95708&articleView=true

 

 

Dere kan jo poste info og linker etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Er vel dn sin (spesialtrente) hund som blir brukt etter det jeg har hørt. Det fins jo flere gode bjørnehunder hos lokale folk ikke langt unna (strix) blandt annet. Forstår ikke hvorfor di ikke slipper hund på skada bjørn må jo være mye tryggere også når du hører hvor dette står.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det ikke en gang gitt fellingstillatelse på bjørnen ennå. vet ikke helt hva de folka i DN tenker jeg... Nå er vi mange registerte lisensjegere med skikkelig lokalkjennskap i distriktet. Har kontaktet folk i Løiten JFF for å høre om de etter hvert trenger folk på post, men de har vel knapt fått noen henvendelse en gang.

Bjørnen er truffet av haglladningene. DN betegner den som farlig. Da burde man kanskje gjøre det som er mulig for å få lagt den ned raskest mulig også.

Link to comment
Share on other sites

å ta lam på innmark i helga, uten at det ble gitt noen fellingstillatelse av den grunn. Et par dager senere slo den inn veggen på et sauefjøs på nabogården. Fremdeles ingen fellingstillatelse... Så i dag rotet den i søpla ved et bolighus med folk hjemme. Huseier tok saken i egne hender

 

Det at noen til slutt tar saken i egne hender kommer i grunn ikke som noen overraskelse. Myndighetenes mangel på handling i slike saker begynner å virke som et bevisst valg fra deres side for å øke konflikt nivået.

Link to comment
Share on other sites

å ta lam på innmark i helga, uten at det ble gitt noen fellingstillatelse av den grunn. Et par dager senere slo den inn veggen på et sauefjøs på nabogården. Fremdeles ingen fellingstillatelse... Så i dag rotet den i søpla ved et bolighus med folk hjemme. Huseier tok saken i egne hender

 

Det at noen til slutt tar saken i egne hender kommer i grunn ikke som noen overraskelse. Myndighetenes mangel på handling i slike saker begynner å virke som et bevisst valg fra deres side for å øke konflikt nivået.

 

 

Jeg skal være så ærlig at om bjørnen hadde rota i dunkene ved husveggen min så hadde det smelt godt her. Nå blir det mest av teoretisk interesse da, men om jeg kun hadde ei hagle tilgjengelig så hadde jeg ganske sikkert nøyd meg med skremmeskudd. Kan ikke se noe fornuft i å skyte direkte på en bjørn med hagle slik det er gjort her. Med dette har han i hvertfall økt risikoen for at noen kan bli skadet eller drept av bjørnen med ganske mange hundre prosent.

Link to comment
Share on other sites

Skriver Hagleskytteren burde mistet retten til å ha våpen for alltid.

Skulle han heller stått der å blitt slått ned enn å forsvare seg. Alle hadde vel brukt det våpnet en hadde hvis sitvasjonen blei anstrengt.

Kjenner litt til sitvasjonen for det er en kompis av en jeg kjenner som skøyt pån med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det stemmer at skuddene ble avfyrt på 10 meters hold så vil det si at han sto ganske nær bjørnen, og uten hagla ville han neppe hatt så mye å stille opp med når bjørnen angrep. (regner med den var truende iogmed at han skjøt) Bjørnen tar seg vel frem dobbelt så fort som oss og har en grei slaglengde.

Skjønner såfall at han skjøt, men hvis han skjøt bare i forbannelse "bare" fordi bjørnen rotet i søplet blir det jo noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at enten skyter en skremmeskudd, eller så skyter en med noe som dreper. Å skyte med hagle gjør bare bjørenen enda mer farlig for en selv og andre. Her tenker jeg ikke på bjørnens ve og vel, men på at en lager en utrolig farlig situasjon for andre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker!

 

Her er omtale på NRK.NO:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.7327122

 

"Bjørnen er skadeskutt med ei hagle. Bjørnen skal ha vært aggressiv og flere ganger forsøkt å komme seg inn i en hesteinnhegning i Løten. Hesteeieren sier han hadde med hagle for å skremme dyret, men da bjørnen dukket opp bare noen meter unna skjøt mannen bjørnen fordi han ble redd.

 

- Politiet etterforsker saken videre. Det var flere vitner til skytingen og de vil også bli avhørt, sier etterforskningsleder Rune Otterstad."

 

Det skal bli vanskelig å forklare seg uriktig med flere vitner til stede, så vi får gå ut i fra at han har forklart seg korrekt og at det da må kunne oppfattes som nødverge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at slike bjørner skal felles. Men de skal felles med rifle.

Med skrmmeskudd med hagle ville den sannsynligvis stukket av. Om den var på vei mot mannen, ville den vært enda farligere med en vond hagleladning i seg enn uten. Les Lars Monsens anbefalinger om hvordan/når du bruker skytevåpen på livsfarlig bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at slike bjørner skal felles. Men de skal felles med rifle.

Med skrmmeskudd med hagle ville den sannsynligvis stukket av. Om den var på vei mot mannen, ville den vært enda farligere med en vond hagleladning i seg enn uten. Les Lars Monsens anbefalinger om hvordan/når du bruker skytevåpen på livsfarlig bjørn.

 

Det var vel litt dårlig tid til å slå opp i Lars Monsens samlede når bjønnfaen var på vei mot hestene vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

En bruker våpenet til det en er sikker på at det kan brukes til. Om en er i tvil om bruksområdet, avstår en fra å bruke det.

 

 

Hvis en bjørn går etter hestene mine bruker jeg det jeg finner. Stein, stokk, gass, hagle eller rifle. Det var jo du som slengte ut at vedkommende burde bli fratatt retten til å eie våpen på livstid lenger opp. Da visste vi ikke noe om noen hester, så jeg antar du er litt mer avventende med å konkludere nå?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Personlig tror jeg ikke de SNO-gutta er så veeeldig hypp på å få den felt. De driver på egenhånd, og vil vel ikke ha hjelp av noen i form av en organisert jakt med flere jegere. Elgjakta går for fullt i teigen. Det er så vidt jeg vet ikke gitt klarsignal til å felle bjørnen om den skulle dukke opp på noen elgpost. Korriger meg hvis jeg tar feil?

Link to comment
Share on other sites

@300ultramag: Nei, jeg er like sikker nå. En som bruker et våpen der det ikke skal brukes og dermed setter mange folk i livsfare, skal ikke ha våpen :-)

 

Vel, hvis han har gått ut for å beskytte hestene sine og kun har ei hagle, så syns jeg han gjorde rett i å ta den med ut. Vurderingen om å skyte PÅ bjørnen i stedet for å skyte skremmeskudd er nok diskutabel. Jeg har ikke vært nærmere bjørn enn ca 60 meter, og da var jeg jaggu glad jeg i allefall hadde hagla. Enten lukter bjørn skikkelig ille, eller så tror jeg han ved min side faktisk gjorde i buksa... Hadde bjørnen kommet på nært hold er jeg ikke så sikker på hvor jeg hadde plassert mine to skudd. Det er for sent å tro den snur og flykter etter to skudd i lufta hvis den IKKE gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Saken er under etterforskning, og vi må avvente resultatet. Sjøl er jeg ikke det minste i tvil om at også denne skytteren vil bli domfelt - Høyesterett krever tydeligvis at eventuelle skudd i "nødverge" skal avfyres INNENFRA rovdyrmagen!

 

Vi må huske på at de ca. 10.000 brukerne her på "Kammeret" (uten skryt!) representerer den mest kompetente delen av den norske jeger- og skytterstanden. Vi bør derfor ikke uten videre bruke oss, og våre kunnskaper/ferdigheter/erfaringer/våpenarsenal som mal for hvordan andre burde opptrådt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver med "Veldig liten" skrift, er det på grunn av at det ikke uten videre skal være lesbart, men at de som vil se hva jeg skriver, må gjøre en liten ekstrainnsats for å bli blant "de innvidde".

 

Ellers kan du jo også trykke på "siter"-knappen - da får du hele innlegget opp i kladd-versjon. "Tilbake"-knappen fjerner det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Liten skrift brukes til å gi informasjon (gjerne ironisk som sådan), som ikke skal forstyrre hovedutsdagnet. Så kutt ut hetsen er dere snill.

 

La nå også stakkaren som gikk seg på bjønnen få litt fred, det er uverdigt å rakke ned på folk som havner i slike situasjoner med verdens beste etterpåklokskap.

Memo til meg selv, minst 44m eller storvilt rifle blir med om jeg skal ut å se hva som går for seg bak huset. Det kan jo bli til at man må skyte på en bjønn, og da vill man jo ikke at kammerets besserwissere skal ha noe å ta meg for.

Link to comment
Share on other sites

Norsk rovdyrpolitikk stinker bare mer og mer... :evil:

 

Halvhjertet innsats på å få avlivet en skadet bjørn...????? :shock::shock::shock: Snakker om å være gla i bjørnen når man setter andres liv i fare ved å ha en slik "tikkende bombe" ruslende rundt.. Sikkert moro å møte på den uti skogen når sårene starter å verke.. :roll:

 

Hvorfor kan man ikke bare automatisk skyte en bjørn som prøver å bryte seg inn i et fjøs? DA er den vel "glad" i sau etter mitt syn..

 

Men Egentlig er dette veldig bra, for ting må gå helt av skaftet før det blir tatt tak i, og da går det neppe rovdyrenes vei får vi håpe... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snakker om å være gla i bjørnen når man setter andres liv i fare ved å ha en slik "tikkende bombe" ruslende rundt.. Sikkert moro å møte på den uti skogen når sårene starter å verke..

 

Jo takk, skikkelig moro å få denne "Bomben" snikende rundt koieveggen :| Håper den dukker opp igjen snart, og blir raskt avlivet.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke å spekulere i hverken skytterens- eller SNO-jegernes vurderingen. Men det er nå noe ravende gæli når man ikke kan gi fellingstillatelse så lenge man har med et problemindivid å gjøre. Vi går nå inn i siste uka i lisensjakta. Selv om Hedmarkskvota er fyllt så er det vel lite trolig at regionene rundt får skutt alle sine bamser innen jakta er over. I mitt hode høres dette veldig enkelt ut, men så var det altså ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...