Jump to content

Stengt og slettet tråd


510whisper

Recommended Posts

Det gikk en svært interresant tråd i går og deler av idag som omhandlet et nytt siktesystem som LM har utviklet for pentagon. (de vant anbudskonkurransen)

Jeg finner ikke linkene igjen nå, men dette er et system som er videreutviklet fra regattaseilere, vindmølleprodusenter, flyplasser mm. rett og slett en laser som måler vinden frem til ca. 1200m

Tråden ble steng og slettet av en moderator siden det ble påstått brudd på forumregler. (krig og fred og sånt) Da synest jeg styret bør klargjøre om alt som er utviklet fra forsvarsindustrien ikke er lov å skrive om på Kammeret. Er det forbudt å skrive om nattoptikk, GPS, laser avstandsmåler, nesten samtlige våpen og kaliber?

Håper på svar fra styret og moderatorer.

Link to comment
Share on other sites

Tråden ble steng og slettet av en moderator siden det ble påstått brudd på forumregler. (krig og fred og sånt) Da synest jeg styret bør klargjøre om alt som er utviklet fra forsvarsindustrien ikke er lov å skrive om på Kammeret. Er det forbudt å skrive om nattoptikk, GPS, laser avstandsmåler, nesten samtlige våpen og kaliber?

Grunnlaget ( uten at eg har sjekka med vedkommende Moderator som gjorde dette ) for å slette den type tråd, er at det er eit system for forsvaret, som har ingenting med vanlige jakt og skyteformer i Norge å gjere. Når du skal blande inn Gps, avstandsmålere, våpen og kaliber ( utenom ulovlig kaliber og våpen ), så har dette faktisk blitt vanlige, aksepterte og lovlige midler i forhold til jakt, skyting og blandt vårt vanlige turutstyr her til lands.

Nattoptikk er vel i grunn i grenselandet, det er jo fortsatt lov å bruke, så lenge det ikkje er snakk om nattkikkertsikte, så den er vel pr. definisjon innanfor.

 

Trur du at det den tråden omhandla, nokon gong blir aktuelt å bruke i Norge i den jakt eller skytesammenheng, utenom i Militæret ?

Eg ser ikkje akkurat det heilt store problemet med å latt tråden gå, men det er enkelte ting, Kammeret.no ikkje bør assosierest med, det er også fare for at den type tråd sklir ut, i spørsmål om effektivitet/dødeligheit, og då er me inne på militære mål, som igjen blir definert med personer. Og derfor er våpen og utstyr relatert til militære områder eit tema styret har valgt å legge vekt på, at me ikkje skal ha her inne.

 

Utenom det, så skal du gjerne få linkene tilsendt på PM, dersom du har interesse for det, då tar du kontakt med meg på PM eventuelt, ok ?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Trur du at det den tråden omhandla, nokon gong blir aktuelt å bruke i Norge i den jakt eller skytesammenheng, utenom i Militæret ?

?

 

Nattoptikk i grenseland?? Når ble det i gråsonen, så senest en test i bladet jakt.

Ja, blandt de mest gadget typen kan det bli aktuelt. Prisene vil falle som alt annet. Om du går 20 år tilbake i tid, tror du noen hadde tenkt at noe så skummelt som GPS skulle bli absolutt allemannseie? eller lasermåler?

Link to comment
Share on other sites

Nattoptikk i grenseland?? Når ble det i gråsonen, så senest en test i bladet jakt.

Ta å vær grei å les eingong til kva eg skreiv då, for å forklare deg det litt på ein annen måte, nattkikkertsikte = Nei, nattkikkert = Ja, altså i grenseland, kva av valgene du måtte diskutere, forstår du kva eg meinte då ?

 

Ja, blandt de mest gadget typen kan det bli aktuelt. Prisene vil falle som alt annet. Om du går 20 år tilbake i tid, tror du noen hadde tenkt at noe så skummelt som GPS skulle bli absolutt allemannseie? eller lasermåler?

Heilt klart du har eit poeng der, og stort sett sånn eg ser det, så er ikkje dette meir problematisk enn debattanten gjer det til. Men enkelte ting har ein tendens til å eskalere og gå utav fokus, og då er det fort at ballen ruller, om du forstår meg rett..

Er det kun snakk om eit ballistisk system, som både Android og Iphone telefoner har, berre litt meir sofistikert og avansert, så er ikkje dette store problemet. Har ikkje satt meg inn i det som tråden blei omhandla, eg snakker på generell basis med tanke på militære våpensystemer, meint for å ramme mennesker, og det har me ikkje behov for her inne.

 

Det er også full anledning til å klage på vedtak tatt av oss Moderatorer, ingenting her i verden er ufeilbart, så meiner du dette har sin leverett her inne, så vennligst ta kontakt med trådstarter ( Hveem ) og be han ta saken vidare, eller eventuelt gjer det sjølv. Då sender du ein PM til ein i styret, og forklarer problematikken, værre er det ikkje. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var jeg som stengte og fjernet tråden som en følge av at andre brukere reagerte negativt på innholdet. Begrunnelsen for dette beskriver Mauser68 på en meget god måte:

 

Trur du at det den tråden omhandla, nokon gong blir aktuelt å bruke i Norge i den jakt eller skytesammenheng, utenom i Militæret ?

Eg ser ikkje akkurat det heilt store problemet med å latt tråden gå, men det er enkelte ting, Kammeret.no ikkje bør assosierest med, det er også fare for at den type tråd sklir ut, i spørsmål om effektivitet/dødeligheit, og då er me inne på militære mål, som igjen blir definert med personer. Og derfor er våpen og utstyr relatert til militære områder eit tema styret har valgt å legge vekt på, at me ikkje skal ha her inne.

 

Et annet viktig argument i denne sammenheng -og som har vært tema for gjentatte diskusjoner tidligere- er at det fra brukernes side er et ønske at man begrenser antallet tråder som er i grenseland for hva som hører inn under aktuelle temaer på http://www.kammeret.no.

Link to comment
Share on other sites

Tråden ble steng og slettet av en moderator siden det ble påstått brudd på forumregler. (krig og fred og sånt) Da synest jeg styret bør klargjøre om alt som er utviklet fra forsvarsindustrien ikke er lov å skrive om på Kammeret. Er det forbudt å skrive om nattoptikk, GPS, laser avstandsmåler, nesten samtlige våpen og kaliber?

Grunnlaget ( uten at eg har sjekka med vedkommende Moderator som gjorde dette ) for å slette den type tråd, er at det er eit system for forsvaret, som har ingenting med vanlige jakt og skyteformer i Norge å gjere. Når du skal blande inn Gps, avstandsmålere, våpen og kaliber ( utenom ulovlig kaliber og våpen ), så har dette faktisk blitt vanlige, aksepterte og lovlige midler i forhold til jakt, skyting og blandt vårt vanlige turutstyr her til lands.

Nattoptikk er vel i grunn i grenselandet, det er jo fortsatt lov å bruke, så lenge det ikkje er snakk om nattkikkertsikte, så den er vel pr. definisjon innanfor.

 

Trur du at det den tråden omhandla, nokon gong blir aktuelt å bruke i Norge i den jakt eller skytesammenheng, utenom i Militæret ?

Eg ser ikkje akkurat det heilt store problemet med å latt tråden gå, men det er enkelte ting, Kammeret.no ikkje bør assosierest med, det er også fare for at den type tråd sklir ut, i spørsmål om effektivitet/dødeligheit, og då er me inne på militære mål, som igjen blir definert med personer. Og derfor er våpen og utstyr relatert til militære områder eit tema styret har valgt å legge vekt på, at me ikkje skal ha her inne.

 

Utenom det, så skal du gjerne få linkene tilsendt på PM, dersom du har interesse for det, då tar du kontakt med meg på PM eventuelt, ok ?

 

Vanskelig balansegang dette :P , men mener du virkelig at langholdskyting og langholdsjakt ikke er relatert til militære områder og har sitt utspring i militære behov?

Link to comment
Share on other sites

Skal vi dra den der helt ut er det mye som har et militært utgangspunkt. DFS sier seg selv, men også ting som skiskyting har militært opphav :wink:

 

Problemet her er nok vel så mye form som innhold. Utstyr for måling av ytreballistiske forhold må være svært relevant for langholdsskyttere og -jegere, men utgangspunktet her var jo et rent militært system for skarpskyttere. Og DET er et tema som ikke passer helt her inne.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er utstyr for måling av ytreballistiske forhold relevante for langholdskyttere, inspirert av militære. En militær skarpskytter under WW2 var vel omtrent like god som en god jeger er i dag. Teknologien forbedrer seg hele tiden og blir tatt i bruk av sivilister. En avansert laser som måler vindavdrift vil garantert komme på det sivile marked om en stund. Om det er rett eller feil å diskutere det i dette forumet tar jeg ikke stilling til, bare påpeker at grenseoppgangen for diskuterbare tema kan være vanskelig etter de reglene som er satt opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeez. :roll:

 

Som Fulmen påpeker, det meste av skyting etc. har sitt utspring i militær drapsaktivitet. Skal vi dra argumentene til enkelte her til konsekvens, bør vi legge ned hele forumet. Eventuelt tillate diskusjoner om effektivitet hos radarstyrte missiler. Men nå finnes det altså ei grense for hva som er "for militært" for dette forumet, og den grenseoppgangen skjer i ei gråsone¹

 

Mods har gitt en grei redegjørelse for hvorfor den aktuelle tråden ble vurdert til å være på feil side av grensa for dette forumet, og hva som kan gjøres hvis man er uenig i denne avgjørelsen. Så kan man være enig og la det gå, eller være uenig og bruke de kanalene som finnes for å påklage en avgjørelse som man mener er feil.

 

¹ "Jeg ser verden i svart og hvitt, jeg er fargeblind" sang Ym-stammen en gang på åttitallet

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan overhodet ikke se noe galt i å diskutere dette på noen som helst måte, da dette kun er en sammenstilling av eksisterende teknologier.

ALT vi diskuterer her inne har på ett eller annet tidspunkt vært militært og kruttvåpen ble overhodet ikke oppfunnet som jaktutstyr, dette er kun en bieffekt.

Skal det være en datostempling på hvor gammel teknologi må være før det er lov å diskutere?

Noen av oss er meget interesserte i denslags selv om det ikke uten videre lar seg benytte med gammelmauseren, som forøvrig så vidt meg bekjent var et av de mest benyttede krigsvåpen gjennom tidene.

Ville det være forbudt å diskutere BORS for eksempel?

Bruker selv Kestrel 4500 bluetooth og andre elektroniske hjelpemidler/sensorer mot laptop og ballistisk software for å kalkulere ildløsninger, jaktmessig har dette overhodet ingenting for seg men på langholdsbanen er det artig leketøy og man lærer veldig mye om de fysiske forhold rundt en prosjektil under forskjellige påvirkninger.

 

Dette minner skammelig om da jeg som 18 år gammel førstegangsjeger tidlig på 90-tallet troppet opp på bane med en av de første Remington VS importert til Norge...

Man ble umiddelbart mobbet skvett fordervet av "gubbegjengen" som trodde de eide banen, og helt uoppfordret klart ga uttrykk for hvor man kunne dra med denslags moderne søppel.

Det sier seg selv at det var første og siste gangen jeg tok skyteprøven på mange år, og jeg har aldri satt mine bein på den banen siden, nå er vel heldigvis flesteparten av grinebiterne avgått med pensjon eller det som verre er siden dengang men det er fortsatt ikke noe sted man ønsker å gå.

Kammeret er sannelig min hatt politisk korrekt som det er, og man innser jo etterhvert at det ikke er rart de forskjellige våpenorganisasjoner og interesseforbund overhodet ikke klarer å enes om noe som helst for å stille felles front mot innstramninger og påpakninger ovenfra.

 

Ettertanke...:

Jeg har erfart at selv om folk jakter så er ikke det ensbetydende med at de vet det spøtt om våpen, så man burde være glad for at folk her faktisk har interesse for både teknologi, utstyr og annet om ikke nødvendigvis for praktisk anvendelse så ihvertfall på rent akademisk grunnlag.

Det er stor forskjell på å diskutere rene militære våpen og særegne ballistiske systemer for rene rifleapplikasjoner.

 

Det finnes forøvrig, uten at dette har sammenheng med utstyret denne tråden begynte med, steder der det for enkelte av oss er meget aktuelt å jakte uten restriksjoner overhodet på hvilke siktemidler man benytter og når på døgnet det er.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ofte (hvis i det hele tatt?) jeg hiver meg på en slik type tråd, men denne gangen klarer jeg ikke helt og holde meg...

 

Min mening er at denne gangen var grensa for stenging (og sletting, totalt unødvendig!) av nevnte tråd, ikke overskredet! Min mening...

Dette var, ut fra mitt ståsted, en fagteknisk og teknologisk interessant tråd!

Hvis vi skal kvele slike innspill om teknologiske nyvinninger, er vi på god vei til å bli en gjeng med "Politisk korrekte" GGG!

 

Hvorvidt tråden hadde kommet til å skli ut, vet jeg ikke om jeg helt kjøper som argumentasjon, selv om jeg skjønner godt hva mods mener med dette (jeg har stor forståelse for dette ved flere anledninger, men er ikke overbevist her...).

 

Det har kommet argumenter som omhandler "tidligere" militært utstyr (GPS, 30-06, Mauser, etc...), da stegningen ble argumentert med at "det er eit system for forsvaret".

Hvis vi skal holde oss unna slike emner som omhandler utstyr brukt i (eller har vært brukt i) militær rundt omkring i verden, så tror jeg vi bare kan legge ned Kammeret som sådan! Det ville ikke bli igjen mange tråder som har vært "stuerene" etter en slik oppryddning!

Ja, jeg setter min argumentasjon på spissen her, og det er gjort for å få fram min mening i denne saken...

Link to comment
Share on other sites

Dette er virkelig skremmende og deprimerende! Er moderatorene her virkelig så opptatt av å være politisk korekte at folk som er interessert i våpen ikke er velkomne her? Håper jeg tolker det feil. For husk at det meste (for ikke å si alt) av våpenhistorisk utvikling har sin bakgrunn i militære behov. Og INGEN greier å få meg til å ha dårlig samvittighet for at jeg støtter demokratiske nasjoners rett til å forsvare sin frihet!

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, tråden handlet om en VINDMÅLER! ja så er den mere effektiv enn Windmasteren i dragbagen min, og som Astron er mere lett anvendelig enn kompasset.

 

Selv ikke moderator har en behov for å måle vinden en km ute så har sikkert andre det. Skaff tråden tilbake og se ikke så forbanna dumme ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det dreide seg om ett siktesystem utviklet av DARPA, som gjør følgende automatisk:

Kompenserer for avstand,lufttemperatur,barometrisk trykk,luftfuktighet,høyde over havet og kryssvind.

Det kommuniserer da med kikkertsiktet og sender data dit for korrigering.

Systemet heter One shot.

 

Uansett, jeg gidder ikke legge meg opp i at tråden ble stengt og sletta.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner jo mods sitt utgangspunkt, men samtidig stiller jeg meg mer enn en smule skeptisk til å avrette tråder på bakgrunn av at de har potensiale til å spore av. Etter mitt syn bør man i tilfeller med tråder som muligens er i gråsonen, heller la en moderator følge tråden spesielt. Slik at eventuelle overtramp tas der og da, med den som foretar overtrampet. Og ikke i første omgang straffe kollektivt om der er noen som tråkker utenfor, det er slik en foretar grenesoppganger, ikke ved å fjerne hele tråder.

 

Jeg skjønner også at om man er i tvil, kan det vere lurt å vere "føre var". Å ta ned tråden til man er sikker på hva den er, og hvordan den skal håndteres. Ingen skam i det. Husk at når noen klager på en tråd, så er det lett for at en i første omgang ser tråden med klagerens øyne.

 

Ellers var min innstilling til tråden, og dens tekniske innhold (en avansert avstandsmåler/ballistikkberegner som det faktisk er lovlig å benytte til jakt i norge!). At dette var ett interesangt utstyr, som jeg håper tilslutt vill komme i ett lettvekts utstyr for politi/sivile. Som kan være praktisk brukbart til "Sivilt" oppnåelige priser og avstander opp i mot 5-600m = brukbart til postering på litt lange vindutsatte jakthold (som fort kan vere 100m i vind med finkaliber), men nok først og fremst langholsdskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...