Jump to content

Kalv før kolle, eller omvendt??


vidar_78

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny i dette forumet, og ønsker litt utveksling av meninger på en artikkel jeg fant i dag.

 

Det er vistnok noe som heter "Rådet for dyreetikk", og de har skrevet en artikkel ang jakt og viltforvaltning.

Artikkelen kan forøvrig leses her: http://www.radetfordyreetikk.no/2007/12 ... rvaltning/

 

Et stykke ned i artikkelen finner en teksten (utdraget omhandler hjortekolle og kalv):

"Man vet at det knyttes sterke sosiale bånd mellom et hunndyr og ungen, og det er vel kjent at noen hunndyr vanskelig forlater kalven etter at den er skutt. Ut fra det man i dag vet om dyr, må det antas at mora har følelser for ungen(e) og at atferden hennes ikke bare er automatisert og instinktiv. Ved å skyte ungen påfører man sannsynligvis mordyret en lidelse. Skyter man hunndyr fra ungen, hvilket ikke er forbudt, men som ikke regnes som god jegerskikk, vil ungen i de fleste tilfeller få redusert sjansen til å overleve."

 

Jeg har jaktet i mange år, men er relativt fersk innen storviltjakt.

Mener å huske at vi lærte regelen "kalv før kolle" i sin tid, men hva praktiseres som god jaktskikk i dag? Ut fra artikkelen å bedømme er det fremdeles god jegerskikk å skyte kalven først, men rådet ser ut til å mene at det også vil føre til lidelser blant kollene?

 

Jeg har 2 koller å skyte i årets jakt og hadde i dag mulighet til å skyte kolle fra kalven, men lot være. Dette er selvsagt i tråd med god jegerskikk og dette "Rådet", men det blir lite avskytning på dette viset.

 

Bør jeg vente til jeg finner kolle uten kalv?

Dersom dyrene kommer i flokk kan det være vanskelig å bedømme hvem kalv tilhører hvem kolle, bør jeg da også vise god jegerskikk (ikke skyte)?

 

Regner med det finnes noen meninger rundt dette :D

Link to comment
Share on other sites

Enhver må selv bestemme seg for om det er moral eller fyllingsgrad av fryser som teller (skyte kalv på kolleløyve må da være direkte tåpelig med tanke på avkastning, og tvilsom avskytnings poletikk).

 

Selv har jeg ikke tatt noe standpunkt på dette (uten om i de tilfeller en ser kolle med tydeligt sent fødte kaver, der går enten kalven eller ingen for min del).

En annen sak, er at dess lenger ut i jakta en kommer. Dess flere kalver vill overleve om de mister mora, men om dette er smart med tanke på fremtidige beiteskader på inmark, er jeg ikke sikker på.

 

Kort sagt, skyt først det som står best plassert (nå får jeg nok pepper :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Skyt kalv før kolle!

Kolla har sikkert sterke band til kalven, men dei er nok skrudd litt anleis ihop enn oss menneske. At ho får alvorleg lidingar frå å miste kalven har eg vanskelig for å tru. Hadde norge hatt eit økosystem der det var "naturlege rovdyr" på toppen av næringskjeden hadde forholdsvis få kalver overlevd. Det er heilt naturleg at ein kalv ikkje overlever første året!

I riktig harde vintar vil ein sjå at kolla faktisk jager/støter bort kalven, slik at ho ikkje bruker unødvendig energi på den.

 

Vist ein derimot skyt kolla frå kalven, vil kalven få eit dårleg utgangspunkt for resten av livet, vist det er ein mild vinter vil den gjerne overleve. men ved litt harde vintrar (som vintern var på vestlandet i 2009), så treng den råd og veiledning frå eit erfarent dyr. Og kalver som ikkje har kolle blir som regel jaga vekk frå andre familie grupper og blir gåandes aleine. Naturen er knall hard.

 

Det er erfarne jegrar som svergar til at ein kan skyte kolla først, for kalven vil ikkje springe så langt uten kolla, så ein kan skyte kalven etterpå.

Mine erfaringer frå dette er at det LANGT ifra er noko regel! Har skote kolla frå kalven ein gong( såg ikkje kalven, og vurderte kolla til å ver ei fjorkolle), og då sprang vertfall kalven som ville helvete. Ellers bygger eg mine erfaringar frå kva jaktlaget og jaktkompiser har opplevd.

 

vist ein tenker litt "forvaltning" og ønsker det beste for sitt jaktvald så skyt ein ikkje kolla frå kalven.

DET er MI meining om emnet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid skutt kalv først! I flere tilfeller har da kolla stoppet eller kommet tilbake for å få med seg kalven, og jeg har skutt om jeg har hatt løyver.

 

I valdet har det også blitt praktisert at om det er skutt kolle og kalven oppdages etterpå, skytes denne om mulig og noen med kalveløyve overtar denne.

 

SuperHansen@ mine erfaringer er omvendt hos hjort. Lettere for at kolla venter/ komer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Et ommdiskutert tema dette her ja.

Personlig skyter jeg aldri kolla fra kalven, med viten og vilje.

Men i fjor skjedde det på drivjakt i skogen for første gang på 15 år. En kolle kom løpende rett i mot meg og stilte seg bak noe kratt på 5 meters hold.

Kolla var skremt av en annen drivar, og i de situasjonene følger kalven nesten alltid hakk i hel på kolla, iallefall så sent i jakta som dette var(20 okt). Kolla var liten(under 50 kg) og jeg var sikker på det var en fjorskolle og skjøt.

Kolla var skremt fra før, og løp 50 meter oppover, selv om deler av lungene hang igjen i buskene. :shock:

Jeg fulgte blodspruten oppover og fant kolla under en brake, da spratt kalven ut bak busken og løp noe inni det hel.....

Denne kalven fikk vi aldri tak i, det samme med en annen kalv i samme valdet tidlig i sesongen.

Dette har plaget meg den dag i dag, spesielt med tanke på den vinteren vi fikk i år.

Det vi har opplevd som vanskelig er at flere koller vi har skutt er under eller rundt 50 kg og har kalv.

Således er det umulig og se forskjell på 1.5 åring og en liten kolle med kalv.

Hvis kolle blir skutt fra kalven på innmark, er det lurt å poste på samme plassen morning.ettermiddag og kveld.

Kalven er stort sett i nærheten og leiter etter kolla de første dagene, og begynner gjerne og beite i ommrådet på lyse dagen.

De som bevist skyter en kolle fra kalven, og trøster seg med at kalven klarer seg, har jeg null respekt for. Jeg mener faktisk at de bør finne seg noe annet å drive med en jakt, da de mangler totalt respekt for viltet.

Jeg kjenner flere slike, som klarer bragden gang på gang. Enda værre på skadedyrsjakta om sommeren, der kolla ikke tar med seg så små kalver inn på innmarken :twisted:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Rådet for dyreetikk" er, unnskyld, kan av enkelte oppfattes som et supperåd med merkbare innslag fra antijaktorganisasjoner. Den forrige sekretæren var også aktiv i en av de mer rabiate antijaktorganisasjonene her på berget, og nåværende "Representant for dyrevernorganisasjonene" er professor. I kriminologi...

 

Man kan selvsagt argumentere for at kolla utsettes for dyp sorg og tunge depresjoner ved at hun mister en kalv og derfor kvalifiserer til psykiatrisk behandling og terapi, men for meg er det litt mer relevant at kalven er avhengig av kolla for å klare seg skikkelig gjennom vinteren. Jeg har en mistanke om at "Rådet for dyreetikk" ikke har tatt helt innover seg at død og drap er en helt naturlig del av livet for ville dyr.

Link to comment
Share on other sites

Har praktisert begge varianter noe avhengig av hvor og når det jaktes.

 

På bøjakt stopper vanligvis kolla opp etter en kort sprint hvis kalven skytes først.

Hvorvidt det da blir skuddsjanse på kolla avhenger av de lokale forholda, men muligheten er der.

 

Skytes kolla først, og det er flere dyr på bøen, følger ofte kalven med de andre dyra når de springer av etter skuddet.

Men har også opplevd mange ganger at dyra kun springer litt i sirkel og blir stående og gir nye skuddsjanser.

Mye avhengig om de er blitt opmerksom på skytteren eller ei.

Men som andre sier, kalven vil ofte holde seg i området i flere døgn etterpå og sjansen for å ta den er vanligvis bra.

 

Med andre ord; for min del blir dette noe situasjonsavhengig, og hva eventuelle dyreetiske råd eller utvalg mener, vektlegger jeg lite.

Link to comment
Share on other sites

Hehe..litt av noen folk dette :lol: Vil også sterkt anbefale linken, men satser på at de ikke blir hørt av myndighetene..

Det finnes mye rart å ta tak i, men hengte meg opp i denne uttalelsen jeg:

Bruk av tårn kan innebære at skuddvinkelen blir mindre gunstig
:roll:
Link to comment
Share on other sites

Har sjølv alltid praktisert kalv først. Av og til kan kolla ha lagt kalven i frå seg. Spesielt om ho går med bukkar. Det er ikkje morro å finne et jur fullt av mjølk når ein prøver så godt ein kan å unngå det. Selvfølgelig kan kalven ha vore skote av nabovald tidlegare i jakta. Ein kjend veterinær frå sunnhordaland hadde ein artikkel i Jeger H. og Våpen for nokre år sida at det var vel så gale å skyte kalven i frå kolla for tidlig pga jurebetennelse og smertefull død for kolla. Berre et appropo andre vegen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det rart at man i det hele tatt diskuterer dette. Har man kort på både kolle og kalv, men fundere på rekkefølgen, syns jeg man bør gå i seg selv før man går på jakt.

 

Man kan jo alltids si at kalven vil komme tilbake og ny skuddsjanse vil oppstå. Hadde det vært så enkelt. Jeg gremmes hver gang ei kolle blir skutt uten at kalven er tatt på forhånd. Synd, skam og mildt sagt dårlig jegermoral.

 

I de valdene hvor man deler ut frie dyr og lar jegerne få bestemme selv hvilke dyr de vil skyte, oppstår nok denne styggedommen oftere. Spesielt der hvor man i tillegg leier ut jaktretten for en dyr penge. Hvem betaler f.eks 4000,- for et løyve for så å skyte kalv på et kort hvor man kan få 3x så mye kjøtt om man tar kolla....... (Dette er litt avsporing.)

 

Ops! Nå bidro jeg visst til denne diskusjonen. Men la det være sagt igjen:

Kalv før event. kolle.

Link to comment
Share on other sites

skyter du kolla i frå kalven,ender kalven opp død eller som skrapdyr.har sett fleire tilfelle av det.du veit ka som har skjedd vist en kalv går heilt åleine på hausten.og det er ikkje noke kjekt syn å sjå en kalv heilt åleine ved det første snøfallet.

får eg kolle og kalv på post,og har kun løyve på kolla.er det ikkje tvil.begge 2 får passere.

Link to comment
Share on other sites

Hehe..litt av noen folk dette :lol: Vil også sterkt anbefale linken, men satser på at de ikke blir hørt av myndighetene..

Det finnes mye rart å ta tak i, men hengte meg opp i denne uttalelsen jeg:

Bruk av tårn kan innebære at skuddvinkelen blir mindre gunstig
:roll:

Jepp, kule innslag høyt opp og utgang lavt nede, kontra det ideialistiske med rett inn og rett ut fra siden. Merk at de faktisk hadde fått med seg at fordelene oppveide bakdelene. :wink:

 

Men dette vaset om dyrs følelser etc. :? Ville dyr jaktes og drepes som ville dyr, død og fordervelse. Og lidelser av grimme proposjoner er det vanlige, død ved jakt er etter mitt syn normalt den lette veien ut av denne jammer dal for ville dyr.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med dei som råder deg til å skyte kalven først.

Har prøvt begge alternativer og uten tvil er det etter mine erfaringer best å skyte kalven først, det kan vere lurt å vente lenge gjerne en halvtime eller meir før en går fram å hentar kalven (vel å merke dersom du er sikker på at den er død), fordi kolla gjerne kommer tilbake dersom den stakk etter smellen. Om så ikkje skjer vil den i dei aller fleste tilfellene kome tilbake neste morgen eller kveld, og då er det ofte lett å sjå på oppførselen om det er rett dyr.

Noen har gode erfaringer med å legge ut skinnet etter kalven på skotplassen dagen etterpå dette har eg ikkje prøvd då det aldri har vore nødvendig.

 

Det å klare å skyte ein aleinekalv i ettertid kan vere mykje vanskeligere enn det hørest ut som, den er ofte så forvirra at den stikker av og dukker opp heilt andre stader eller viser seg midt på dagen når ingen har mulighet for å jakte og er søkke vekk når jegerane er på plass.

 

Dette er mine erfaringer og meininger, så får andre gjere det dei synest er best. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jakter nesten utelukkende i skogen og har fleire ganger skutt kolle som har gått uten kalv men når ej har snudd den rundt så har der vert melk i juret, er litt surt men i dei fleste tilfellee så har kalven komt til slakteplassen innen et døgn og da har den blitt skutt.

Men har der komt begge deler samtidig så detter kalven først så kolla. her er det lik tildeling av kolle og kalv.

Link to comment
Share on other sites

Dersom ein har løyve på ku/kolle og kalv, er det mest praktisk å skyta ku/kolle først. Tenkjer då på elg og hjort. MEN- ein må ha oversikt nok til å vita at kalven kan skytast og ikkje stikk seg vekk. På rådyr bør ein nok skyta kje først, avdi dei spring vekk uansett om ein skyt råa først eller ikkje.

 

Rein er ei sak for seg, det veit alle som har jakta på det.

 

Ventar no på refrenget frå "moralens" vaktarar 8)

 

God helg,

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

jeg mener jo at en bør skyte kalven først.

men det er jo ikke altid like enkelt.

har jo selv skutt kolle før kalv på innmark , tok ut den minste kolla av 2 koller og en kalv

det var jo naturlig vis ikke et fjordsdyr "som jeg trodde det var" men mora til kalven

fikk jo kalven neste morgen men det var jo ikke hyggelig å finne melk i juret :(

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Tar opp igjen denne tråden her. Mi erfaring er at kodla tar med seg kalven inn på innmarksbeite under jakta. Men kan èin vera sikker på dette, at ikkje kalven ligg igjen i skogen og så skyt èin vekk kodla? Såg på to hjortar i natt. Kodla og det eg trur var 1,5 årig kodla men såg ingen kalv. Har jo ikkje så allverden med erfaring men har brukt og sett kalv og.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

De fleste voksne koller har kalv. Noen dør av naturlige årsaker før jakten, men i utgangspunktet må en anta at voksne koller har kalv. Når kalven er liten lever den mye på melk og bruker mindre tid på å beite vegetasjon. Kollene legger derfor oftest kalven fra seg når de beiter. Når kalven blir større lever den mer på plantekost og beiter mye sammen med kolla. Tidlig i jakten er de fleste kalvene små og ligger mye i skjul.

Jeg liker å vente med å skyte kolle og kalv til kalven er blitt litt større, da har en ofte mer kontroll på om det er kalv sammen med kolla.

Som en digresjon kan en se på hva som skjer når en har fri kalveavskyting. Da det er de største kalvene som er sammen med kolla og eksponerer seg vil de største kalvene lettest bli skutt. De som er sent født og som ligger mye i skjul vil være vanskelig å få skutt. Resultatet er at det blir en overvekt av små og svake kalver som prøver å overleve vinteren mens de store og livskraftige kalvene i for stor grad blir skutt ut. Det vil føre til reduksjon i gjennomsnitts slaktevekt og unormalt mange kalver som ikke overlever vinteren.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Eigentleg for mest mulig kjøttutbytte burde èin vel helst skyta 1,5 åringer. Hanndyr er jo greit og sjå hodyra, 1,5 åringane: på meg verkar dei som dei ikkje er blitt så langtrynte som ei større kodla litt mindre sjølvsagt (men kan vera litt vanskeligare og sjå) samt at dei ikkje er så mørke i pelsen. Meir gråaktige enn svarte kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...