Jump to content

Villsvinjakt i Sverige


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg var på villsvinjakt i Sverige i helga. Jakt torsdag kveld til og med mandag morgen. Bukkejakt i skumringen. Jeg satt til 2 første natta, og hele natta (fra 20:30 til 06:30 omtrent) de andre tre nettene. Ble en fin liten bukk på meg første kvelden. Andre natta skjøt jeg en matgis på 45 kilo slaktevekt (kanskje 80 kilo levedevekt?) som jeg kjøpte med hjem. Den siste natta fikk jeg denne..

gris_1.jpg

 

Jeg satt i et jakttårn 50 meter fra et åte bestående av mais og korn. Jeg hadde hverken sett eller hørt noe hele natta. Det var svakt skinn fra stjernene, muligens litt månelys. Laaaang natt, igjen. Det er noe spesielt med dette, å sitte musestille i 12 timer omtrent. Det er rett og slett krevende. Krevende på en annen måte enn å fly i fjella etter rypa, men allikevel fysisk krevende å sitte stille så lenge. Og psykisk utfordrende. Jeg gikk inn i en slags døs. Sov nok en halvtime innimellom, våknet igjen, sjekket åtet om det var komet noen nye skygger, døser litt.

Klokka er halv 5, og jeg sitter med lukkede øyne og lytter til susingen i skogen. Da hører jeg det et høyt KNEKK. Pulsen stiger, øyelokkene spretter opp som om de er fjærbelastet. Nu jävlar, nu er det nåt på gang! I sakte film, men kontrollerte bevegelser lister jeg på meg de elektroniske hørselvernene og lurer børsa i anlegg. En eneste liten lyd i en slik situasjon, og løpet er kjørt. Derfor anbefaler man å vente til grisen begynner å spise før rifla heves, siden den slafser så den overdøver andre lyder. Jeg hadde øvd på å få det til lydløst flere ganger i løpet av kvelden, og det gikk greit nå også.

Åndeløs spenning.

Ett knekk til.

Og et til.

Så noen forsiktige grynt fra buskaset ved åtet. Og en stor mørk skygge åpenbarer seg sakte. Dette er en stor gris, som kommer alene, altså sannsynligvis en galte (Keiler..). Andre griser jeg har skutt har sett litt pølseformede ut. Denne ser ut som en dør. Jeg vet at griser strekker seg ikke i lengden, de blir bare bredere etter hvert som de blir tyngre. Denne er svær! Pulsen går, hjertet banker og jeg puster på kikkertsiktet så det dugger seg til. Heeeelt rolig nå...

 

Grisen står helt stille. Værer antakelig, lytter etter tegn på at noe er galt. Den tar et skritt til, og stopper igjen. Forsiktig nå, ikke utålmodig! Så begynner den å spise. Det høres ut som om den riktig koser seg, slafser og tygger! Jeg lister opp linsekluten, tørker av linsene og ser konturene av svinet i kikkertsiktet. Uten noe mer om og men finner rødpunktet på SuB 3-12x50 stedet og skuddet går. 180 grains Nosler Partition fra en Blaser i 300 wsm. Grisen farer frem som skutt av gårde, men løper ikke mange meterne. O Lykke! Det er en stor gris! Jaktverten forteller senere at han har skutt over 100 griser, men ingen så store som denne. Han tipper levendevekt et sted mellom 150 0g 190 kilo. Og at han regner med at det er medaljegris. Jeg skal ha hodet utstoppet og tennene på plate. Og jeg saltet skinnet på den mindre grisen, og skal sende det til beredning og bruke det som fell. Det er i slike øyeblikk det er fint å være single. Det finnes vel ikke mange kvinner som sier ja til et villsvinhode på veggen!

Her er jeg også med på bildet. Dårlig bilde, mulig jeg finner et bedre. Grisen er den som ligger nede.

gris.jpg

Link to comment
Share on other sites

gratulere det var en fin rugg.hvor i sverige jakta du. villsvina er krevene og jakte på, di har en forferdelig god luktesans. fint og sitt med elektroniske hørselvern da høre du dem kommer gryntene. mange av galten har du stort sett en tjangs på sa han jeg var og jakta at,di kommer pluteselig på åte og bare passere sa jonas.og da ska du være sikker så det ikke er ei purke også i farten.er ikke noe minus med en lyssterk kikkert for mørkt blir det som regel

Link to comment
Share on other sites

Grattis Bent med knalltøff gris og spennende historie :mrgreen:

 

Det blir et flott trofè å ha på veggen (og hvorfor skulle ikke det dra damer? Tenk så mye mer interessant det er å si "vil du bli med hjem og se nasse nøff" enn frimerkesamlinga :wink: )

 

HAHA, kjapp reality sjekk: Dersom jeg sier "vil du bli med hjem å se på villsvinet mitt" og hun sier ja... Er det ikke litt sannsynlig at det er en sugge jeg har møtt??? :mrgreen:

 

Jakta var i Østgøtland, i nærheten av Kisa.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Bent med knalltøff gris og spennende historie :mrgreen:

 

Det blir et flott trofè å ha på veggen (og hvorfor skulle ikke det dra damer? Tenk så mye mer interessant det er å si "vil du bli med hjem og se nasse nøff" enn frimerkesamlinga :wink: )

 

HAHA, kjapp reality sjekk: Dersom jeg sier "vil du bli med hjem å se på villsvinet mitt" og hun sier ja... Er det ikke litt sannsynlig at det er en sugge jeg har møtt??? :mrgreen:

 

Jakta var i Østgøtland, i nærheten av Kisa.

 

 

Var du hos Bengt?

Link to comment
Share on other sites

Hei, kupper denne tråden til et spørsmål. Jeg og noen kompiser tenkte oss over til søta bror neste år på svinejakt. Noen tilbydere som kan anbefales, eller ikke? Bor i trøndelag, så tenkte å kjøre over, helst så kort som mulig å kjøre (men ikke på bekostning av bestand)

Jeg vet ikke hvor langt sør du må for å finne svin. Det er flere trøndere som dra på svinejakt i Sverige! Du får sikkert mange tips om du lager en spørre-tråd her :-) Ellers annonseres det en del jakt.

Link to comment
Share on other sites

Dæven, dette så moro ut! :) Gratulerer med flott fangst!

 

Har lyst å prøve villsvinjakt selv, men vet ikke helt når. Trodde kanskje våren var villsvintid jeg, men det ser nå ut som om det jaktes bra nå og!

 

Spørs om jeg får begynne å glane litt rundt etter tilbud hos broderfolket! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekka på jaktformedling.se eller hva den siden heter, men finner lite tilbud der synes jeg. Er det noen andre sider, evt noen som har noen kontaktpersoner i Värmland, Örebro län eller Västra Götalands län ? (Har hytte som ligger nesten i "krysset" mellom disse, så vært greit å hatt noe i nærheten der liksom :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Ja det er faktisk svært krevende jakt! Det tok meg litt tid å skjønne det. Jeg er vant til å tenke på fysisk krevende jakt som "krevende". Løpe etter hjorten i bratte vestlandsfjell, etter rypa i urene. Men det er fysisk krevende (og vondt...) å sitte stille i så mange timer. Og psykisk er det helt villt krevende. Enormt kjedsommelig, inntil man går i transe.. Jeg opplevde at det var det som skjedde, at jeg gikk i en lett transe, og så gikk timene av seg selv. Interessant erfaring!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Syntes det så litt mye ut for å være på en 80 kilos gris.

 

 

 

Det er en stor gris! Jaktverten forteller senere at han har skutt over 100 griser, men ingen så store som denne. Han tipper levendevekt et sted mellom 150 0g 190 kilo. Og at han regner med at det er medaljegris. Jeg skal ha hodet utstoppet og tennene på plate.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tennene er rett under 20 cm, og de som står i grisen på veggen er plastavstøpninger. De tennene som sto i har jeg på veggen på ei plate. Kul gris ja! Jeg er veldig fornøyd med å ha den på veggen :-)

 

Kjenner desverre ikke til Tidö, dersom du ikke får svar her synes jeg du skal lage en tråd om det, med spørsmålet i pverkriften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...