Jump to content

Grovt eller Fint kaliber til storvilt jakta?


mikke

Recommended Posts

Har vært aktiv jeger en ganske lang stund nå, å har pratet med mange jegere når det gjelder kaliber, ladninger, anslagsenergi og ødelagt kjøtt etter kula..

Har gådd på mye slags jakt, men primært eljakt er det stor diskusjon om akkurat dette.

 

Mange vil vel påstå at jo større jo bedre, men er det egentli det? Jeg vil jo påstå at en jeger skal ikke legge for stor lit på rifla, men mere på seg selv. Mange jegere er ikke mer på skytebanen en 2 ganger pr år! Dette for og skyte opp til storviltprøven. All fornuft tilsier jo at dette ikke er nokk! En rifle blir jo aldri bedre en det skytteren er. I snitt er jeg selv på skytebanen og trener 1-2 ganger i måneden.

 

Har selv gådd på jakt nå i 2 år med en .375Holland and Holland magnum, men har nå gådd til innkøp av en kongsberg 270W. Kalibret er mindre, men jeg vil selv påstå jeg er en såpass god skytter at det ikke vil bli noe problem. Det blir mindre kjøttskader etter påskyting!

Er meget intressert å høre fra dere andre jegere hva dere mener?

 

- Hvor ofte burde man trene med rifla?

 

- "Elefantrifle" eller elgkaliber?

 

Håper på god respons, da dette er noe jeg er nyskjerrig på!:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye erfaring, men jeg mener at men bør trene så mye som mulig med rifla(du kan ikke trene for mye..), og at grovere kaliber enn nødvendig bare er tull. Noe grovere enn 30.06 trenger vi vel strengt tatt ikke her i landet til vanlig jakt. :wink: Det er min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

 

Når man må skyte et nakkeskudd, så har man gjort noe meget galt. har måttet gjort det en gang, da gikk førsteskuddet i ryggraden over bogen. ikke noe jeg er stolt av, men måtte avlive den med et nakkeskudd. Har skutt noen elg, men dette må være den verste.

 

men ja, 6,5x55 e et flott kaliber! Fin patron i rett gevær:)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter storvilt med 6,5 X55, dør de. Det samme gjør de når jeg bruker 7 X57R og .308 Win. Men når jeg skal på Elg/hjortejakt i Telemark, tar jeg alltid med min .375 H&H mag. med Rem. magnum hetter og 86 grn N-160 bak 270grn Swift A-frame. Det gir Vo 845m/s og fin prseisjon i min rifle, og en skuddvirkinig i dyrene,jeg er veldig fornøyd med. Så kan resten av verden mene hva de vil :D . Jeg sier ikke at det er nødvendig med grøvt, men vi som bruker det,LIKER det. Så enkelt :lol:

Link to comment
Share on other sites

kjøp det største og groveste man kan finne :!::!:

skal ikke kunne håndtere det pga rekyl da har du elgrifle :!:

 

eller du kan ta den stusselige 6.5x55 som det har blitt felt mange hundretusener av elg med :!:

eller kjøp deg en 308 som er det beste kaliberet etter 6.5x55

Link to comment
Share on other sites

Jeg har igrunnen begge deler. Har ei Sauer i 6,5 x 55, og har nettopp anskaffet ei rifle i 375 H&H, som jeg tenker å bruke begge til hjortejakten. Kalibervalg er ofte ikke begrunnet av fornuft. Hadde egentlig hatt lyst til å prøve ei tyngre og litt langsomere kule. Vi får se hva som blir favoritt rifla og kaliberet til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet elg i over tjue år med 6,5x55, og har mistet antallet på hvor mange jeg har skutt med dette kalibret.

Har ett år med bare en felt elg og 12 som det meste på en sessong, alle med hjemmeladd ammo. (156 grain's oryx på flest)

Vil bare fremheve at jeg så langt ikke har fått fornemmelse av at seksfemmer'n ikke duger på elg, og kjøttødeleglse.... ingenting å bråke om iallefall.

Har igrunn planer om å skaffe meg ei børse i 9,3x62 i tillegg, men dette er ikke pga. elgjakta.

 

Kjøttødelegelse avhenger mer på en kombinasjon av kuletype - hvor en treffer - og hastighet på kula enn diameteren på prosjektilet og hvilken hylse som er bak, det er nå min oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Min er erfaring blir litt for spe for å begrunne dette her, eg har kun jakta storvilt med 6.5x55 og 30-06 og skutt forholdsvis få dyr.. Men etter det eg har snappa opp i min karriere, så er grove/tunge kuler som ekspanderer i moderat fart, ein god kombinasjon med tanke på både ødelagt kjøtt og det å få dyret kjapt ned.

Når det gjelder kjøttødeleggelser, så er også ein vesentlig ting, kor kula blir plassert, skyt du midt i bogen, så er det fort at du kan få litt blodslått kjøtt, siktar du litt lenger bak og går for eit lungeskudd, så vil ei tung og god kule i moderat fart, ødelegge veldig lite, men fluktstrekningen kan nok øke litt..

Men husk at det viktigaste oppi dette, er ikkje om du mister 2-3 kg kjøtt, det er å få dyret ned, uten å forårsaka dyret unødvendige lidelser..

Mitt stalltips, er det kaliberet eg skal gå for til neste jaktsesong, 9.3x57, men trur eg hadde satsa på 9.3x62 i ei ny rifle i dag, og heller lada den slapt, for å få ned farten på kula og delsvis rekylen.. :)

Link to comment
Share on other sites

magnum 4life ja.. hehe.. du ser før d å gå på jakt me 700 nitro ekspress?

 

det jeg mener er at du trenger ikke det største og groveste for å skyte på storvilt men at du må ha et kaliber som du ser skuddreaksjon med.

og sitatet mitt er igrunn for at jeg er magnumfrelst.

Link to comment
Share on other sites

Store kaliber ødelegger ikke mer kjøtt, men gir ofte kortere flukt-strekning, bedre skudd-reaksjon og sikrere virkning ved marginale skudd. 6,5x55 dreper elgen den også, det er det ingen tvil om.(Det vill en 222 stort sett gjøre også). Men en 9,3 eller 375 gjør det sansynligvis raskere, uten å ødelegge mer kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Store kaliber ødelegger ikke mer kjøtt, men gir ofte kortere flukt-strekning, bedre skudd-reaksjon og sikrere virkning ved marginale skudd. 6,5x55 dreper elgen den også, det er det ingen tvil om.(Det vill en 222 stort sett gjøre også). Men en 9,3 eller 375 gjør det sansynligvis raskere, uten å ødelegge mer kjøtt.
Selv en dårlig kule i grovt kaliber behøver ikke ødelegge mere enn noen 6,5 eller 30kal kuler, som folk gjerne hiver etter pga manglende indikasjoner på treff.
Link to comment
Share on other sites

Arti med slike umulige diskusjoner:)

 

Alle har selvfølgelig rett til å mene hva de vil ang. kalibervalg. Når det er sagt; jeg finner det en smule komisk med utsagn som at "mer enn 3006 til storvilt er bare tull". Hvem er det som har fasiten på hva som er kraftig nok? Staten? Elgen? Gamle gubber? George Bush?

Hvordan måler vi hva som er nok?

Hvis noen har tenkt å skyte meg foretrekker jeg at de bruker kanon fremfor et lite fjertkalibret våpen.

 

Velg så grovt/kraftig kaliber som mulig uten at rekylen skremmer deg fra å skyte bra. Om det groveste du takler er 6,5x55, javel, da går du for det.( Selv om jeg personlig mener at ALLE med litt trening kan takle kraftigere saker uten problem. Det er forsvinnende lite trøkk i en 6,5 etter noen saftige susere i f.eks 458 Lott:)

 

Til dere som er veldig opptatte av kjøttødeleggelser ved bruk av grove/raske kalibre: Hvorfor er dere det? Helt seriøst, er det noen som har gode svar på det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null erfaring med elg, men jeg vil bare nevne at er det under 10mm så er det ikke og regne som grovt.
Du altså, alt så grovt som den voldsomme 6,5, som denger den stakkars skytter rundt, og så de enda større, ja det er jo bare for grovt, altså.

 

Fritt etter overhørt kaliber samtale.

 

Alt grøvre en 6,5 er jo nettopp det, men at de er virkelig grovekalibre alle sammen er sant nok ikke riktig, men en vanlig tale måte.

Link to comment
Share on other sites

For min del begynner "grovt" ved den gamle dronninga .375 H&H. Og klassiske "elgkaliber" er 9,3 familien generelt. Men eg ser vel egentlig ikkje poenget med å sette kalibera i bås.

 

Ser ein reint teoretisk på det, so kan ein vel seie at jo større høl, jo betre. Og det ideelle kaliber blir som mange andre seier, "det største du beherskar". Fortsatt teoretisk sett.

Men so kjem momentet med at ein skal helst trene litt med børsa og. Og når det vert eit 3- eller 4-sifra antal skot på bana i løpet av sesongen, er det jækla ok å ha ein av dei tre store (6,5x55, .308W eller 30-06). No kan ein løyse dette ved å ha fleire våpen, eller kanskje aller best; eit systemvåpen. Og eg skal glatt innrømme at draumen min for norsk storviltjakt er eit systemvåpen med eit 6,5x55 løp og eit kort og dempa i 9,3x62.

 

Når ein snakkar om kjøtøydelegging so er det mange faktorar som verkar inn, som andre har nevnt her. Hastigheit, kulekonstruksjon og skotplassering er alle veldig viktige faktorar. Sjølve kulediameteren er vel ein faktor som betyr mindre.

 

Bruk det du likar! (So lenge det er lovleg). Gje blanke f**n i kva andre seier, uansett om det er 6,5x55 predikantar eller magnumfanatikerar. Funkar det for deg, so funkar det for deg. Og alt som er lovleg (frå 6,5x55 og oppover) har bevisst gang på gang at dei funkar.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt i bakken en del elg med 6,5 og 7mm kuler, og er godt fornøyd med disse. Men jeg kunne godt tenke meg ei børse med litt større høl i pipa, for å fått litt mere erfaring med grove kalibre. Desverre har jaktgarderoben ødelagt denne drømmen for meg :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det største du behersker er en fin tommelfingerregel. Hjelper ikke med grovt kaliber hvis man ikke treffer der man skal, da gjør et godt treff med mindre kaliber bedre jobb. Alle lovlige kaliber til elgjakt gjør en god nok jobb bare skuddet sitter der det skal. Forhør deg litt rundt å prøv forskjellige kaliber for å finne ut hva du behersker.

Etter selv å ha jaktet i flere år på elg med 6,5x55 tok jeg steget opp til 375H&H, og etter den tid har 6,5'n stort sett stått i våpenskapet. Hadde ingen problemer med overgangen til 375'n og trøstet meg med at elgen var den mest skadelidende :twisted: Jeg er med i den kommunale fallviltgruppa og synes det er greit å ha litt ekstra power i enkelte situasjoner (les: kun ettersøk). Med lyddemper så er ikke rekylen av 375'n værre enn 308/30-06.

Link to comment
Share on other sites

sitter å leke rmeg med pcb nå. kravet på 100 m med kule over 10 gram så er den på 2200 joule.

med en 338 (tok ifra lapua mag/rum) oppi 930 m/s så vil den faktisk holde 100 m kravet ut til 470 vil den ha 2202 joule i anslagsenergi :mrgreen:

 

Da utnytter du lapua magnumen din litt dårlig wolfhunter. Med 300 grains sierra matcking i 850 m/s så holder du 2200 joule ut til ca 1100 meter..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det egentlig bare blir spurt om 1/3 av saken her. Kalibret alene trenger jo ikke si noe som helst så lenge hastighet og kulekonstuksjon ikke er tatt med i bildet.

Om ytterpunkter kan man jo tenke seg 30-378 WM med 180grs konvensjonell kule (eks Winchester180 grs Power Point ) og .458-2" med 500grs Swift. Jeg vil anta at .30 kalibret her vil føre til mere dyrefòr...

 

Skyt med det du er mest konfortabel med innenfor gjeldende reglement, for meg er det 8x68s andre er det 6,5x55 eller 9,3x64 eller...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null erfaring med elg, men jeg vil bare nevne at er det under 10mm så er det ikke og regne som grovt.

 

Hehe, står det i lovboka til kaliberpolitiet? :wink:

 

 

Hehehehe, nei, men om man ser det "store bildet" fra "gamle dager" i England og på kontinentet når det røksvake kruttet kom, og langt de fleste patroner/konsepter ble oppfunnet (1890-1v.kr.), så har vi følgende fordeling:

 

0.330" og mindre er small bore

0.330"-0.440" er medium bore, og kalles large mediumbore fra .400"

.450"+ kalles large bore..

 

Det vi kaller "grovkaliber" i norge, så som .375 H&H mag er kun et mellomkaliber, eller som den også er kjent som: "The queen of the medium bores"...

 

Nei, at man i norge klager på rekylen i Mediumkalibre er psykisk. vi blir flasket opp på at 6,5 er normen, en .30-06 er vond, så den må vi vente noen år med å prøve, og 9,3mm er jo rene kanonen!!! :shock:

 

Jeg har sett jenter skyte utrolig godt med relativt grove våpen etter "Norsk målestokk", uten å la seg affisere av rekyl? De har ingen foventninger om at det skal slå så grønnjavlig og bli blåmerker og tannlegeregninger av skytinga...

 

I Afrika er det en drøss med 14-16 åringer som skyter med en .458win akkruat som våre rekrutter skyter 6,5.. Det kan jo argumenteres med at der trenger man de, og ikke her, og det er forsåvidt sant. Det jeg vil frem til er at rekyl er også mye psykisk. Spenner man seg så gjør det vondt, holder man fast så blir man bare skjøvet bakover og absorberer på en måte rekylen. Det tror jeg er den store forskjellen på de som tåler rekyl og ikke. "Relax and enjoy!" sa salige Elmer Keith, og han hadde faktisk helt rett.

 

Velg det våpenet du vil, grannt eller grovt. Det er fordeler/ulemper med begge.

 

Selv er jeg tilhenger av å bruke så stor kule man mestrer. Store kalibre gir samme effekt ved lavere utgangshastighet, noe som oftest gir minst kjøttødeleggelse. Såkalt flat kulebane er oppskrytt - man må bedømme kulefall uansett...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig med Kiwi at rekylen i grovkaliber er psykologisk. Det er nok en grunn til at man ser få av disse på feks jaktfeltstevner, og jeg tror ikke bare det er ammoprisen 8)

Jeg tror imidlertid at ganske mange av "Big bore" tilhengere ikke vil innrømme at de skyter dårligere med disse enn med "vanlige kalibre" For hva ville gamle salige Elmer Keith sagt om han så at jeg sleit med rekylskrekk?

Jeg er selv klasse 5 skytter, og skyter mye med mye forskjellig. Har selv gått hele kaliberskalaen fra 6,5 til 30-06 i yngre år, til jeg endte på mellomkanonen 375 H&H, sterkt inspirert av den kulørte jaktpresse. Jaktet med den og en 338 i en del år, og den ga forsåvidt spektakulær skuddreaksjon. Men i likhet med veldig mange andre børser i de kaliberene, havnet alle "grovkalibrene" mine på Finn.no etterhvert...

 

Jeg jakter nå med 30-06 og 6,5x55

Dette har riktignok sammenheng med at selve patronen/ kaliberet fasinerte meg mye før, mens nå kunne det ikke interessere meg mindre hva slags hylse som kommer ut av børsa etter smellen.

-6,5en blir desidert luftet mest ( etter drillingen)

Billigere å skyte med, enklere å skyte med, bedre å skyte med...

Med moderne kuler fungerer begge utmerket, det spiller liten rolle for meg om elgen løper 20 eller 30 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ett viktig poeng er at det kan være lurt å skyte med noe som kan fungere på uheldige skuddvinkler ved ettersøk. Det kan selvsagt løses langt på vei med ei god kule men det hjelper med litt ekstra kulevekt også.

 

En 30 kaliber Partition som har mista blyet foran deleveggen er fortsatt bortimot like god som verdens beste 6,5 kule osv.

 

Kjøttødeleggelsen avgjøres av kula, hva elgen gjør etter skuddet og hvor lenge den gjør det, ikke hva som står bak på hylsa.

 

Tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mange jegere er som tidligere nevnt på skytterbanen 2 ganger i året, og dermed ikke gode skyttere!!! Man blir en bedre skytter av å trene!! Er man en god skytter er det ikke så viktig hvilket kaliber du bruker. Skyter selv ca 2000 skudd i året, og har til nå jaktet elg med 308, i høst skal jeg jakte med 6,5X55.

 

Men for de som skyter lite, hjelper det ikke med grove kalibre, da oppnår de at de blir mer "skudd-redd" ved siden av at de er dårlige skyttere fra før.

 

(Alle trenger ikke være en dårlig skytter selv om du skyter lite, men de fleste er det, og alle blir bedre med mer trening)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null erfaring med elg, men jeg vil bare nevne at er det under 10mm så er det ikke og regne som grovt.

Etter de gamle engelske begrepene var 375 HH en nusselig "medium bore", ja! Ordentlig grovt var vel fra .577 til 4-kaliber!

 

Etter norske forhold, der 6,5x55, 308 W og 30.06 har ca 30 % hver (?) på elg- og hjortejakt, vil jeg mene at fra 338 og opp er "grovt". Men det er full trosfrihet i denne saken!

Link to comment
Share on other sites

Etter norske forhold, der 6,5x55, 308 W og 30.06 har ca 30 % hver (?) på elg- og hjortejakt, vil jeg mene at fra 338 og opp er "grovt". Men det er full trosfrihet i denne saken!
I det sentrale østlandsområdet virker det som 06'n har et lite overtak(og jeg kjøper ikke all den ammo'n, lager selv). Med 13 og 14,2g kule, står ikke elgen veldig lenge.
.375 h&h. Queen of mediums =)

Når det gjelder kjøttødeleggese, så står 30.06 å .308 for de to værste elgene æ har sett.

Nå har jeg vært litt over middels opptatt av denne problemstillingen, og har konkludert med det motsatte. Nå har jeg ikke vært inne i mere enn ca 8-15 elg per år i siste 20 år, men mener at her henger det meste på kvaliteten på kula.

Og det syns også, når noen (med egentlig lite tiltro vårt "nasjonal kaliber" 6,5x55 Swedish Mauser) har skutt fult hus, når under det halve hadde vært nok.

 

Som nicket sier, trives best med en aning grøvre på elg, ser helt klart at en 416 ladd til det ytterste hakket er "over kill" på småttinger som elg, men har ikke fått værre slakt med 30-06, 340Wby, 350RM(forøvrig den stuttfeite tvillingbrorn til 35Whelen, uekte søsken med 9,3x62, min neste kandidat for elg hygge), 375HH og 405WCF(putrer av gårde, legger elgen flat, kan spise hele hullet(din gris! ups inntil var det het)) enn en overivrig "å den er så lett skutt" og billig å trene med(, men som glemte det siste).

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke med min beste vilje se at et kilo ( eller 5 ) avkapp fra eller til, uansett kaliber eller kule er av noen som helst relevanse. Derfor velg den børrsa og det kalibert du selv behersker best til en hver tid!

 

De fleste oppgående jegere har forlengst innsett at rekyl er en særdeles prestasjons dempende faktor, hva angår skytting! ( De færeste takler faktisk rekylen i en 308/ 30-06 )

 

På den annen side er det jo helt udiskutertbart hva som gir det største hullet, og det raskeste blodtrykksfallet!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det desidert største rekylproblemet for meg er å få den jævla kikkerten i panna. Det blir mye vanskeligere å ta gode avtrekk når man samtidig må lure på om man har god nok stilling til å slippe magnumøye.

 

Absolutt alle kan takle 30-06 med trening. Som tidligere nevnt har det god effekt å skyte en serie med noe som har mye rekyl og gå tilbake til et mer moderat kaliber. Etter mye skyting med feks 458 er det fort gjort å tro det første 308 skuddet etterpå var klikk.

Link to comment
Share on other sites

Itillegg til en Sauer i 6,5, har jeg en 375 H&H, som jeg fra i år av skal bruke på hortejakten. Har ikke noe erfaring fra større kaliber enn 6,5, så det var lysten til å prøve noe grovere som gjorde at jeg kjøpte den riflen. Har ikke fått skutt dyr med den ennå, så jeg er spent på åssen noe sånt virker. Har lest litt før jeg kjøpte 375, og de fleste var veldig positive ang kalibret. Må også legge til at jeg skyter veldig bra med denne riflen. Barnes 270 GR TSX og en Hausken Titan demper, er det ikke så mye smell og rekyl igjen. Demper til litt grovere rifler er å anbefale!!!!. Men ødelegger denne 375 H&H for mye, eller ikke svarer til forventingene, så bare selger jeg den, og går tilbake til bare å bruke 6,5 igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha jaktet storvilt i mange år med 270 Win, 308 Win, 30-06, 338 Winmag, 35 Whelen og 375 H&H, har jeg endt opp med 35 Whelen som min "go to" rifle til norsk storviltjakt.

 

Ladet med 250 gr Woodleigh RN i ca 790 mps gir den (etter min erfaring) mere knall og fall enn de mindre kalibrene.

Lite kjøttødeleggelse sammenlignet med de "små", helt grei rekyl og bra presisjon.

 

250 gr Woodleigh RN er en forholdsvis myk kule, men den holder godt sammen.

I 35 Whelen åpner den tydeligvis bra og jeg har tilgode å finne kuler igjen i vilt.

Med andre ord; gjennomskyting, stort blodtap, grov sårkanal, minimal fluktstrekning og lite blodslått kjøtt.

Tror jeg har funnet en ideell kombinasjon :D

 

Forresten, var det ikke DN som for noen år siden anbefalte grove kalibre til storviltjakt da de mente de var bedre egnet og ga kortere fluktstrekning?

Så vidt jeg husker fikk de så hatten passet fra den norske jegerstand og ikke minst de fra etablerte jakt og våpenskribentene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dette er relativt enkelt, hastigheten ødelegger kjøtt ikke kulediameteren.

 

For eksempel er det gamle 9,3x57 kjent som utrolig snillt for kjøtt ødeleggelser, men den kalles ikke potatiskastare uten grunn.

 

Så svaret er dermed.

 

Lange hold = høy hastighet

Lite kjøtt ødeleggelse = lav hastighet

 

Om jeg skyter ett dyr med min 338 wm med 250 grs kule ødelegger den mindre enn om jeg skyter med en 180 grs kule, da hastigheten er lavere. Jeg har sett mindre kjøttødeleggelse i rådyr skutt med 9,3x62 og 338wm enn med 22-250 og hardt ladet 223.

 

270w er en distansepatron, villsau og villgeit kaliber om du vil. 375hh er også en høy hastihetspatron med langhold kapasitet. Prøv en 300 grs for mindre ødeleggelse kanskje... Tror jeg ville heller gått for en 338 federal, 8x57, 9,3x62, 35 wheelen, 308w med 180+ grs kuler eller lignende om jeg vill ha mindre blodskutt kjøtt enn en 270w. Du eier jo allerede ett distanse kaliber, så jeg ville heller lett etter lav hastighet til å komplementere garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...