Jump to content

Forsvarets RSP


kabar

Recommended Posts

Har ikke prøvd Turistprovianten selv, men det er jo bare å kjøpe en boks å teste.

En sammenligningstest med forsvarets utgave hadde vært på sin plass.

-Er den delikate fettranda på plass i den sivile utgaven ?

-Er boksen laget av tykt panserstål ?

-Svir innholdet seg i bunnen dersom man varmer delikatessen i emballasjen, slik det gjør med den miltære ?

Ja, her er det mange viktige parametre som må sammenlignes.

Post gjerne en fyldig artikkel om testen i denne tråden.

Jeg har noen grønne bokser fra 80-tallet (nei, jeg selger ikke), og det er jo kjent som fiiine årganger.

Her må vi finne alternativer når kriselageret går tomt.

Link to comment
Share on other sites

Har selv noen bokser fra 70-tallet liggende, og man trenger ikke å ha gått mange timene uten mat før RSP er godt, på brødskive med litt krydder på.... mmmmmmmmmmm...

 

Jeg skal kjøpe meg en boks med turistproviant en dag og bålsteike den for sammenligning, rapport vil komme. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, gjør det.

Venter i spenning.

 

En liten RSP-oppskrift mens vi venter:

1 boks RSP

1 boks tomatbønner, chilibønner, barbecuebønner e.l.

Så mange egg man vil ha.

Så mange brødskiver man vil ha.

 

Varm RSP´en på stekepanna med litt smør (eller fettklatten i boksen). NB! Ikke for varm panne. RSP svis lett.

Krydre etter smak.

Når RSP´en har fått litt gylden farge, klasker du oppi bønnene og lar det surre på svak varme til blandingen er gjennomvarm.

I mellomtiden steker du speilegg.

Klask RSP-blandingen på smurte brøskiver (ekte smør) og topp herligheten med speileggene.

Nyt.

Ai, ai, ai...så godt...

Link to comment
Share on other sites

-Er den delikate fettranda på plass i den sivile utgaven ?

-Er boksen laget av tykt panserstål ?

-Svir innholdet seg i bunnen dersom man varmer delikatessen i emballasjen, slik det gjør med den miltære ?

 

Ja, nei, ikke prøvd.

 

Smak og konsistens er identisk, etter det jeg kan huske. Har ikke kunnet sammenligne side ved side med ekte RSP. Jeg har en følelse av at de sivile boksene er en del mindre.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring (jeg har spist mye forskjellig militær proviant i felt når man har vært litt kjørt) er at det ikke på noen måter bør testes ut i kontrollerte former. Da blir smaks-nedturen stor.

 

Det er godt i felt når man er trøtt sliten sulten og i felt. Men når man ikke er en eller flere av de tingene så smaker det ikke på langt nær så godt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Høggern. Tror til og med feltstøvlene, tilberedt over primusen hadde smakt godt

i gitte situasjon :D

 

Har ikke sett støvlene mine da skjønner jeg? :D Men en ting som blir glemt i denne tråden er jo at RSP faktisk er godt. Når man får herligheten ut av boksen, skraper ut ALT fettet og får det oppi stekepanna, varmer det til det spruter.... mmmm...

 

Frem med brødblingsen, fyll på med RSP og krydre på toppen, evt med speilegg eller annet snadder oppå (trengs ikke, da det kamuflerer den gode RSP-smaken... :mrgreen: )

 

Boksen med "Turistproviant" er i dag innkjøpt.. Kan hende den må bøte med livet til helga, skal muligens til fjells da. :) Så da blir det ikke i kontrollert form engang. :)

Link to comment
Share on other sites

Er attpåklatt, så selv om jeg er for ung for RSP genrasjonen(e), så har jeg noen bokser på samvittigheta som jeg fikk av han. Bare gode minner om den ;-)

 

Men nå har jeg faktisk fått en ny favoritt om man skal ha en blikkboks til bålet! Ikke samme næringsinnhold pr vekt, men utrolig godt - Bullens pilsnerkorv! Fåes ikke kjøpt i Norge på de steder jeg har vært, men stort sett et hvert sted fra store kiosker og opp, når en kommer over grensen til söta bror.

 

bullenspilsnerkorv.jpg?w=300&h=300

Link to comment
Share on other sites

Fikk ei skje stekt RSP med piffi midt i en mestringsøvelse over 7 dager. Beste jeg noengang har spist!!! Etter forholdene da selvfølgelig. Ellers har det gått med mange bokser av rent økonomiske grunner da alle mine penger ( i de yngre dager) gikk til tur og klatreutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Min elg hund har vel spist noen 100 slike

 

ER DU GAL !??!!!?! Du forer da vel ikke bikkja på slike spesielle fristelser?

 

Og til "Rammstein85" eller hva du kalte deg, jeg hadde ikke nølt ett sekund med å spise boksmat fra 70 tallet... Kunne vært fra 1920 for alt jeg bryr meg om. Så lenge boksen ikke buler er det trygt å spise. :)

Link to comment
Share on other sites

[...] hadde ikke nølt ett sekund med å spise boksmat fra 70 tallet... Kunne vært fra 1920 for alt jeg bryr meg om. Så lenge boksen ikke buler er det trygt å spise. :)

 

Førkrigshermetikk er ofte/noen ganger loddet med bly... Gikk stort sett greit den gangen, om du bare spiste en boks av og til. (var en og annen ishavsekspedisjon som forsvant pga blyforgiftning fra hermetikk) Nå, derimot, når boksene har fått ligge i fred å løse opp blyet i 60-70 år bør man nok være VELDIG forsiktig. Men så lenge det er de "nye" RSP-boksene, som er "helpresset" uten lokk i bunnen og uten lodding på siden, er det uproblematisk å spise uskadet (ikke rust/lekkasjer) RSP fra lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter en fuktig tur på byen tidligere i sommer, måtte jeg ha litt nattmat før jeg køya i feltsenga. Fyrte opp stormkjøkkenet i teltet og stekte en boks rsp, en sen 80talls årgang. Hadde oppi en halv pose sprøstekt løk, og en god dose ketchup. Har aldri vært så frisk som når jeg våknet opp dagen derpå. RSP kurerer, anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Det er lenge siden det ble slutt på RSP. Husker noe blei solgt ut på såkalte militærauksjoner for en del år siden. Både turistproviant og snurring er i handel i en del dagligvarehandler og er fullt på høyde med RSP (om en syns at fett gjør mett og ikke har noe i mot å bære med seg slike bokser)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann kam(m)erater!

 

Jeg har en dunge med sånne bokser (selger ikke :wink: ) i kjeller'n selv, og kan godt skrive en "test" der jeg sammenligner med dagens kommersielle hermetikk, dersom det er interesse for dette.

 

Det er lenge siden jeg har skrevet noe særlig nå og jeg kjenner det klør litt i forfatternerven... :)

 

Hvilke typer kommersiell hermetikk kunne dere tenke dere at jeg sammenlignet med?

Snurring og turistproviant er vel selvskrevne.

 

EDIT:

Boksene er merket 1989, betyr dette at de er produsert i '89 eller at de er "best før" (skal byttes ut av forsvaret i) '89 og produsert X antall år før?

 

 

/Avtrekker'n

Link to comment
Share on other sites

[...]om den militære og den sivile utgaven er like.

Lenge siden jeg har hatt de side om side, men mener å huske smaken (inkludert fettranden), fargen og konsistensen var identisk. Størrelsen, derimot, er forskjellig. Det går ca. 1,5 "turistproviant" på en RSP, det medfører at med turistproviant er kanskje akkurat litt for liten til de gangene det er skikkelig kaldt og slitent og vått og gnagsår og brekt skistav og jævlig.

Link to comment
Share on other sites

Det mS sier her stemmer stort sett. Smaken er dog ikke 100% lik. Den sivile utgaven smaker... "ferskere." Jeg tror det kan komme av at det er (mer) sau i den militære. Ellers føles konsistensen veldig lik. Fettranden er også på plass.

 

Den militære har dog dette karakteristiske plast/voks -laget på innsiden av boksen som lager en usunn skorpe på hele kjøttstykket når man steker en boks rett på bålet. Så til alle dere som ikke var klar over det; den er altså ikke helt bra å få i seg.

Link to comment
Share on other sites

[...]den sivile turistprovianten og snurringen kan etes om 20+ år også da?[...]

Det er i hovedsak 3 faktorer som angir hvor lenge hermetikk holder:

1) Innholdet reagerer med seg selv og blir en jevn masse (har du prøvd 30 år gammel "fruktcocktail" har du nok sett at det er mer blitt en grøt enn fruktbiter i sukkerlake)

2) Embalasjen reagerer med innholdet. (dvs. rust på innsiden av boksen eller evt. plastbelegg løses inn i maten (eller gamledagers blyforsegling gjør innholdet giftig))

3) Ufulstendig hermetisering. (dvs. for kort koketid (over 20 minutter), eller for lav temperatur (over 120 grader), gjør at sopp/bakterier overlever og formerer seg videre inne i boksen, "Joika kaker" fra tidlig '80-tal er kjent for dette).

 

For RSP/turistproviant og tilsvarende greier (leverpostei f.eks) we det bare 2) og 3) som er aktuell. Begge er "lett" å se: 2)frisk og hel innside av boksen = friskt innhold og 3) boksen buler = farlig innhold.

Link to comment
Share on other sites

Det var et velformulert svar :wink: husker med gru jeg fant et par hermetikk bokser blant rotet inne i en gammel seter på fjellet når jeg var gutt. skjøt hull i dem med salongen for og sjekke innholdet, har aldri kjent verre stank verken før eller siden :lol: gudene vet hvor gammle de var, muligens fra krigen, da jeg også fant en gammel krag blant rotet også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker da vi for et par år siden rydda på låven, og der, mellom ei gammal brannpumpe og et par turkise slalåmstøvler fra Bobbysocks-alderen sto det en boks. Etiketten var så bleket av tidens tann at man knapt kunne se hva som sto og man begynte å lure på om det var ei gammal landmine man hadde funnet.

 

Ved nærmere ettersyn kunne man skimte at det sto "Homes" på den siden som hadde stått mot den ene slalåmstøvelen og så i måte ikke blitt offer for sollysets utviskende effekt. Dette bekreftet at det var Joika fra 60-tallet, og ikke den landmina man først trodde det var. Bekymringen for plutselig detonasjon ble dog ikke mindre av den grunn. :lol:

 

Selvsagt måtte herligheten smakes på, boksen hadde hverken synlige skader, rust eller buler. Fatter'n konkluderte med at det kanskje var som med en god vin, at den ble bedre med årene. Jeg stilte meg tvilende til den påstanden, men er en person som av natur er åpen for nye impulser og slettes ikke redd for å prøve noe nytt.

 

Smaken var upåklagelig. Kakene var kanskje litt "løsere i fisken" enn de man kjøper nå til dags, men slettes ikke ille. Det føles alltid like kult å spise noe som var slaktet mens Elvis var kongen av musikk og man selv ikke var så mye som påtenkt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...