Jump to content

Forsvarets RSP


kabar

Recommended Posts

Altså mine herrer, nå har jeg fulgt denne tråden over flere sider med relativt stor interesse.

Men likefullt uteblir endel av de korrekte fakta som hører til diskusjonen...

 

Altså, bare for å avlive en myte med en gang, INGEN har spist RSP fra 1946, 1952 eller 1961!

RSP (Reserve Strids Proviant) ble nemlig innført i forsvaret sammen med SP-63 eller Strids Porsjon-63 i nettopp 1963. :)

 

Skulle du finne "RSP" før den tid måtte du kjøpe TURISTPROVIANT fra Trondhiems Preserving Companie.

Innholdet og selve boksene var faktisk identisk så lenge Forsvaret var kunde, men senere krympet boksene til drøyt halvparten.

I de "gode gamle" dager var selve trykken på utsiden av boksen den eneste forskjellen.

Den eldste boksen med RSP jeg har sett var fra 1965, den eldste jeg har spist var fra 1967 og det var i 1989.

Den smakte forøvrig akkurat som RSP pleier å gjøre. :)

 

Og når det gjelder Snurring så er den ikke i nærheten av RSP hverken i smak eller bestanddeler, for mye ris i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Artig tråd, så jeg tillater meg å dra den fram igjen selv om den begynner å bli gammel. Da jeg syklet Norge på langs -og nesten hjem igjen -i år, fikk jeg testet litt av denne turmaten. Fikk veldig sans for Real Turmat fordi det er lett å frakte, lett å tilberede, og det aller meste smaker godt. Og så finnes det ganske mange retter å velge i. Eneste negative er prisen.

 

Så oppdaget jeg Snurringen. Passe mye innhold til at jeg ble mett, enkelt å varme opp, og kostet omtrent halvparten at det Real Turmat koster. Men det veier mer..

 

Turistproviant så jeg jo i butikkhyllene over alt, men de var mindre enn boksene med Snurring mens de kostet mer. Jeg lot dem stå da, men etter å ha lest denne tråden skal jeg gi det en sjanse til.

 

Corned Beef kostet omtrent det samme som Snurring og har omtrent like mye innhold. Ikke ille som turproviant det heller! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...