Jump to content

m1a forsøkt godkjent til jakt?


steffen

Recommended Posts

er det noen som kjenner til om m1a fra springfield armoury har vært forsøkt godkjent til jakt?

den ser jo ikke så skummel ut

joda den har et stort magasin, men ellers ser den jo ikke spesielt militær ut.

 

her er scout-utgaven med 45cm løp, leveres bl.a med trestokk.

spr_aa9122.jpg

Link to comment
Share on other sites

nei, jeg vet ikke om den har vært forsøkt godkjent.

Men den er jo til forveksling lik M14 som er et halvautomatisk militærvåpen, og dermed hyperforbudt!

Både M1-Garand og M1-Carbine (US karabin) er jo av samme hyggelige utseende, men forbudt til jakt, så jeg har mine tvil om det lar seg gjøre å få dem godkjent.

 

Tidligere var jo HK770 godkjent til jakt, men ikke HK91, som i prinsippet er samme våpen med forskjellig utseende.

Det virker desverre som det er mye føleri rundt godkjening av halvautomater, særlig til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er pga:

M1A er ei halvautorifle basert på en militær fullauto M14. Var altså i utgangspunktet militær men ble konvertert til sivil.

Mini 14 er ei sivil rifle som de etterhvert lagde en fullauto versjon av til politibruk (AC556). Altså i utgangspunket sivil men også en fyfy versjon.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var jo HK770 godkjent til jakt, men ikke HK91, som i prinsippet er samme våpen med forskjellig utseende. Det virker desverre som det er mye føleri rundt godkjening av halvautomater, særlig til jakt.

 

Vet at flere har fått HK770 innvilget til jakt, men når har den vært godkjent til jakt??

Kan du fortelle meg hvilken rundskiv / forskrift som godkjente den?

 

Våpen pleier å gå inn på godkjennhings listen, men ikke ut.

Så vidt jeg vet så har ikke verken HK 770 eller HK 91 (eller HK 930, HK 93) stått på godkjennings listen.

Link to comment
Share on other sites

J-H; nei, jeg vet ikke hvilket rundskriv som godkjente HK770, jeg oppdaget bare til min forundring at den ikke står på lista nå. Og vet om flere som uten problem har den godkjent til jakt fra endel år tilbake. Men altså ikke HK91 eller andre av "militær karakter" som det het den gang.

 

Sånn jeg oppfatter det er det langt mindre kald logikk bak halvautomater til jakt enn til konkurrranse.

For å få godkjent på praktisk lista, må våpenet typegodkjennes etter en spesifikk liste. Om det samme gjelder for jakthalvautomater har det gått meg hus forbi, og i såfall må det ligge et kosmetisk krav der også.

AR-15 til småvilt og rådyr er ellers en god kombinasjon, ville også redusere behovet for antall våpen som våre kjære myndigheter er så opptatt av.

 

Men det er en annen skål. Og nå er det helg, så skål forresten :D

Link to comment
Share on other sites

sånn rent filosofisk burde halvautomatrifler vært favorisert til jakt, ihvertfall alle meodeller som er laget med nok omtanke til å ha akseptabel funksjonssikkerhet og presisjon. Og siden Hiram Maxims eksperimenter på slutten av attenpil&bue med en kovertert -94 winchester burde dette gjelde et stort antall våpen. Tross alt er M1 Garand laget i ikke mindre enn tre skarpskyttervarianter, og en hvilken som helst utskutt mauser eller enfield (eller springfield 1903 fra samme periode) er lovlig på jakt om de kan samle fem skudd innenfor 30 cm på hundre meter, mens disse spesiallagede skarpskytterriflene med kikkertsikte (og halvautomatisk funksjon) er forbudt uansett hvor godt de samler. Dette til tross for at kaliberet er trolig norges vanligste storviltkaliber (30-06) og at halvautomater ikke er forbudt på jakt.

 

Forstå det den som kan!

Link to comment
Share on other sites

det er føleri og rasisme.

den eneste grunnen jeg kan se til og forby våpen med militær karakter til jakt, må være for å ikke skremme bærplukkere.

tror neppe de ser særlig forskjell på en garand eller m1a med et 5 skudds magasin kontra en m98

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at der ikke ligger "kald" logikk bak godkjenning av jakt halvautomater.

 

Der ligger to ting til grunn, den ene er den vanlige "kalde" tekniske evalueringen som for praktisk. Den andre er en mer eller mindre kvalifisert synsing fra DN sin side (jakt godkjenningen).

 

Hvilke kriterier som ligger til grunn der, er verre å finne ut av. Men det går i hovedsak på om våpenet ser taktisk ut eller ei, skremme bærplukkere er faktisk rett på spikeren i så måte. Problemet er at den som vurderer dette, trolig har ett annet syn på 1/2auto våpen enn vi.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Winchester produsert M14 på 80 tallet og søkte på halvauto jaktrifle.Lensmannen stempla søknaden og rifla kom i posten.Skaut min første elg med den.Jakta rådyr med den også.Ser i ettertid at dette ikke var helt etter boka.Solgte rifla videre for noen år siden og bruker nå en HK 770 og en SL7 som halvautomater på jakt.HK 770 kjøte jeg ny i 1994.Den er også søkt på til jakt.Veldig presise disse delayed blowbak riflene fra HK.Skyter endel med støpte kuler og denne modellen har polygon rifla løp og dette samler som fy med ei 180gr lyman kule og nesten full dose N140.

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg trekker opp en gammel tråd! :? men er Winchester M14 lov i norge da?

for meg virker det bare helt på tryne hele greia at mini 14 er "grei" men de tyngre og større med akkurat samme utsenede ikke er...

burde vel være i statens interesse og gi oss lengere og tyngere våpen da vi har vanskeligere for og skjule dem som de er så intereserte i

helt på tryne rett og slett..Politi direktoratet vet ikke hva de driver med.. :roll:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 80 tallet var M14 solgt i Norge av et firma som het Åserud.Dette firmaet averterte M14 for salg i sine kataloger .Tror prisen var 4500kr.Det var en slik en jeg hadde i halvauto utgave, med grønn glassfiber stokk.Rifla var meget presis med nato ammo.Dioptret bak tror jeg hadde elevasjon for skyting på opptil1600yard.Sukk!! Alt var så mye enklere før :cry:

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg glad for at det faktisk er såpass mange halvautorifler som er tilatt i salg i Norge jeg. Skulel selvsagt hatt noen fler på listen (Savner Garand, PC9/40 og Deerfield) men det unne ha vært verre. Det blir så lite matnyttig å å skjelle ut POD for idioti, i stedet for å se på mulihgetene for å utvide utvalget av lovlige halvauto rifler.

Link to comment
Share on other sites

etter forskriften og de siste rundskrivet er det vel pr dag dato ikke anbefalt at man skal kunne få omsette tidligere lovlig ervervede rifler som det nå ikke gies ervervstillatelse til. m14, ble som alle andre halvauto våpen forbudt ervervet, etter en runde med gjennomgang av våpenloven og tolkningen av denne på begynnelsen av 2000 tallet. Etter dette er det blitt gitt noen dispansasjoner på det generelle forbudet. Alle halvauto pistoler er ok så lengde de faller inne spesifikasjonene, alle halvauto .22 rifler, med unntak av walther g22 er ok og det samme gjelder hagler.

For rifler, foreligger det to lister over halvautovåpen som er vurdert som godkjente til konkurranse og jakt. Sistnevnte må også godkjennes av direktoratet for Naturforvaltning.

Så det er gitt et generelt forbud mot halvautorifler og ikke et spesifikt ett av f. ek m14 varianter. Man kan ved ønske søke om å få godkjent ei halvauto rifle. Men da må et eksemplar leveres Kripos og det er et gebyr på rundt 5000 kroner for dette.

 

Presisjon er i det store og det hele irrelevant i forhold til godkjenning. Dog hører det med til historien at det i tidligere rundskriv ble lagt ned spesifike forbud (Dvs råd til politikammerene om at de ikke skulle innvilge) mot US karabin, Garand og M14 til jakt. Det har versert en historie/rykte om at dete skyldes enkelte som i stedet for å bruke god jaktammo, ønsket å spare penger og stilte med fullt magasin med FMJ og satset på at ildkraft skulle få ned dyret. Dette har da blitt gitt som grunn til de først forbudene mot erverv av våpen av militær karakter. Jeg har ikke klart å få bekreftet eller avkreftet dette.

Link to comment
Share on other sites

Det dumeste vi kan gjøre er og evt legge denne saken "død" da det virkelig ikke vil hjelpe oss

vårt beste kort for hånden er jo Ruger mini 14 da den er mer eller mindre identisk til m14 variantene

og mye av statens skrekk for of tømme magasiner på dyrene faller litt bort

jeg er veldig sikkerpå at en m14 variant er mer effektiv til jakt enn en liten mini 14

når det er sagt skulle jeg ønske og sikkert andre og

at noen som eier en slik rifle her inne prøver og får den godkjent igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke på noen måte ment at saken bør legges død, men realiteten er at vi er heldige som har fått godkjent en god del halvauto våpen til jakt og enda fler til konkuranse. Jeg tror ikke det hjelper å starte med å si at de som bestemmer er dumme for å komme videre.

Link to comment
Share on other sites

beklager om du tolket det slik men jeg mente ikke at du sa at saken skulle legges død

jeg vet bare fra erfaringer at enkelte saker bare blir liggende

og som sagt vi har finne argumenter i mini 14 for at dette ikke egentlig bør bli noe særdeles stor sak

da det blir snakk om at den i utgangs punktet ble designet for militær

designet for dit eller datt har egentlig ingen effekt for jakten da den er en utmerket jakt rifle

med en godt testet og brukt 308Win kule

når jeg sa at de ikke har peiling er ikke det et forsøk på og skjelle noen ut men jeg mener det blir for dumt

og forskjells behandle 2 identiske rifler kun på grunn av hva de er designet for har ikke noe og si for en jeger

dette er rasjonelle sider av en sak jeg mener de er nødt til og kunne se om de skal ha den type jobb

men jeg er enig i at det og drive hekse jakt på de som bestemer er vel særdeles uheldig.. :|

Link to comment
Share on other sites

vet du hvorfor rifla ble ulovelig? :? tviler på noen hadde store presisjons problemer :|

er det lov og kjøpe en evt brukt m14? som allerede er i landet?

 

Siste spørsmål har du allerede fått svar på. Det er mulig du kan få dem på samlerlisens fremdeles.

 

Jeg har vondt for å svelge argumenter om at M14 kloner kan bygges om til helauto. Å bygge om en sivil versjon av M14 (M1A) til family er en såpass stor oppgave at man bør være børsemaker og ha fullt utstyrt verksted såvidt jeg har fått med meg. Låsekassen må maskineres. Garand og M1 Carbine har aldri vært noe annet enn halvautomat med unntak av en skjelden versjon av M1 Carbine som kalles M2 Carbine. Delesettene for å konvertere M1 til M2 er ikke noe man finner i butikken. De nye sivile versjonene av M1 Carbine kan ikke engang konverteres om man skulle få tak i et konverteringssett har jeg blitt fortalt.

 

Den eneste "begrunnelsen" jeg har sett for at M14, M1 Carbine og M1 Garand ikke er tillatt som jaktvåpen er en udokumentert påstand om manglende presisjon i jegerprøveboka. M1 Carbine holder uansett ikke kravet for anslagsenergi til storviltjakt.

 

Både Garand (i liten grad) og M1A (i større grad) blir benyttet i NRA High Power Rifle og andre DCM matcher som grovt sett tilsvarer norske DFS.

 

Klarer man ikke storviltprøven med en Springfield M1A National Match bør man vurdere å levere inn både våpenkort og førerkort. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg klarer ikke og forstå at noen lov kan omfatte denne riflen her da den har samme mekanisme som Ruger mini 14

noe som gjør at

 

-mekanismen er godkjent

-Vekt og lengde er godkjent

-ammo type er godkjent

 

alt er godkjent etter det jeg ser og ingen lov omfatter denne riflen

vist alt i alt ender opp med at riflen var designet for militært grunnlag så er jo det ganske irrelevant regel

da det blir som og ha to like biler men du velger og gjøre den ene ulovelig forde den er politi blå

m1a1 fungerer ikke noe mer militært enn ruger mini 14

og vist det er denne "militær" reglen som ligger til grunn

hvorfor er mauser 98k godkjent? da den er høyst en militær rifle

mauseren funker jo som andre bolt rifler samme gjør m1a1 :wink:

jeg har tenkt og ringe til Pod for og få sikkelige svar..

Link to comment
Share on other sites

Det har vært sagt før at Springfield M1A har vært godkjent i flere EU / EØS land.

Sikkert noen som kan utfylle hvilket land.

 

Og hvis du skal ringe POD så kan du jo også nevne paragraf 7 i foskiften.

 

I forskiften:

§ 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

 

Og spørre om du kan få kjøpe på det grunnlaget.

Link to comment
Share on other sites

først vil jeg bare si takk for støtten jeg får her jeg skal poste svarene jeg får her

vurderer og ringe rett til toppen av Pod

ville vært fint om noen kunne finne ut hvilket EØS land som har denne riflen før jeg slenger loven på bordet

saken er jo slik at pod kan ikke overstyre norsk lov alene og nekte og godkjenne riflen vist loven gjelder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litago...

Der ser du vel hvor fort det kan gaa galt og skjaere seg om man bare antar ting basert paa hva man plukker ut fra noe saa usikkert som et internett forum. For alt jeg vet saa er det meget mulig vi burde takke den beryktede senioer raadgiveren for at vi faktisk har lov til aa kjoepe et lite utvalg av halvauto rifler.

 

Det er tre instanser som er innvolvert i godkjenneing av halvauto rifler:

Kripos - Som sjekker det aktuelle vaapnene, presumptivt for aa se paa hvor lett de er aa bygge om til halvauto og andre slike skumle ting.

POD - som godkjenner vapen som har passet kripos oeyne i forskrifts form

 

Direktoratet for naturforvaltning som avgjoer om en vaapentype egner seg i norske skoger til jaktbrukt, basert paa utseende

 

I tilleg ligger det til grunn noen tildligere bestemmelser og avgjoerelser.(jmfr tidligere rundskrivs spesifike forbud mot SLK (US/Karabin) & SLG (Garand) osv.

 

Jeg tror, og mener at all denn antagelsen om at POD bare er kjipe fordi de liker aa vaere det skader oss selv, mer en det gavner. Personlig haaper jeg paa aa faa en oppmykning av godkjennings prosedyren netop i henhold til paragraf sju, slik som nevnt. Haaper ogsaa paa at garand blir tiallt ervervet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Husk da at enkelt land inne schengen kan ha strenger lovvgivning en det som er minimumspaakrevd.

I tyskland er feks FN-FAL tilat til jakt, det er neppe slik at norske myndigheters representanter oensker at det skal bli tilatt her ogsaa.

 

Men jeg svaner en del vaapen paa lista selv, men de har jeg val mast om foer, M14 er ikke en av dem :-)

Selv om den korte M14 scouten jeg har tafset paa rykket litt i vil ha "tarmen"

Link to comment
Share on other sites

har selv sett på garand nydelig rifle det der ja! 8) garand vil jo føye seg i rekken sammen med M14

sitter her og prøver og finne ut hvilket land som bruker m14 uten noe googel magic til nå

men saken er jo at m14/garand er i prinsippet samme som ruger mini 14 bortsett fra kaliber

når det kommer til hva vi mener om pod så har det ikke så mye med dette og gjøre

i grunn ganske irrelevant og som jeg tideligere har sagt

det er ikke særlig smart og drite der man skal spise

og jeg er ikke ute etter noen i pod heller

jeg ønsker og løse dette sakelig som mulig 8)

Link to comment
Share on other sites

Bruke Mini14 som brekkstang for å få lov å kjøpe en M1A1, kan i værste fall ende med at Mini 14 ryker ut av lista også.

Telefoner til POD for å belære dem, er som å sloss med vindmøller. Er mye enklere for dem å si NEI, uansett hvilke argumenter man har, for dem er det viktig å ha ryggen fri, de er tross alt bare ansatte papirprodusenter.

Leveres en M1A1 inn til Kripos for godkjenning, og den underkjennes, kan man påklage vedtaket, og jobbe fram saken slik.

POD godkjenner ikke en halvautomatisk kulepenn engang over telefon, dette er byråkratiet, ikke en fornuftig diktator man ringer til.

Link to comment
Share on other sites

jeg ringte til en våpenforhandler og snakket med dem der

og fikk vite at og ringe til pod er bare tull da de vil mer eller mindre

legge på røret igjen det er ikke til og legge skjul på at det er mange missnøye menesker

som har klaget på pod

men som enkelt person så kommer man ingen vei

jeg har tenkt til og lage et nytt topic idag hvor man evt kan bli enige sammen

fikk også vite at pod jobber for og få bolt rifler med utradisjonelt utsenede ulovelig i norge

Link to comment
Share on other sites

fikk også vite at pod jobber for og få bolt rifler med utradisjonelt utsenede ulovelig i norge

 

Fikk høre fra en våpenbutikk en gang at man burde sende brev til den, for da er de forpliktet til å svare, men husk at det nok også går til et offentlig arkiv.

 

Skulle gjeren hatt en M1A til jakt.

Problemet med det som de gjøre er at lovelig kjøpte våpen, nå da ikke kan selges igjen. Noe som for enkelte kan være/bli et stor økonomisk problem.

 

Bolt rifler: Overrasker meg ikke, men hva er de er ute etter nå?

Alle bolt rifler som er laget av annet en stål og tre stokk?

Eller er det de moderne "tactical" langholds riflene som folk gjerne diskuterer her inne?

Eller går det på klaibere?

 

Siden vi nesten har sluttet å dislutere konkuranjse pregete halv auto rifler, så må man jo finne på noe annet å forby.

Link to comment
Share on other sites

vel som sagt de vil kunne gjøre hva de vil med oss jegere og kriminalisere oss slik dem vil vist vi ikke samarbeider med hverandre for og gå å klage enkelt vis vil virke mot sin hensikt da dette systemet virker mer som tyrani der folk er redde for og si ting slik de er ifrykt for og bli avist

nå er det engang slik at storberget har jo sagt at han ikke ønsker at vi skal ha noe våpen til og jakte med

man må kansje ta oksen etter hornene og gjør noe med dette

det skal ikke være mulig at pod kommer med rundskriv som ikke er vedlagt norsk lov

eller at de ringer til lokale våpenkontorer og lager regler over andre regler

her er det rett og slett enkelt personer som driver på for og ha noe og gjøre på

og etter det jeg har fått høre er det veldig liten vilje blant oss skyttere/jegere og samarbeide

i mot et system som gjøre slik den vil

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter egentlig opp om forslaget med å forsøke å få fler rifler godkjente for jakt, MEN da må det gjøres på riktig måte.

Det må ordnes med innkjøp av en rifle, (dersom det er noe som skal godkjennes for SALG i Norge), men M1A er jo tilgjengelig allerede, så et eller annet smutthull finnes det nok.

Jeg vet bla at minst EN person i rådet til NFPS sitter på en slik, og om dette skyldes feilbehandling av søknad, spesialbehandling av søknad, eller andre forhold aner jeg ikke noe om. Men den er i hvertfall "godkjent" og står oppført på vedkommendes våpenkort.

Så, må det jobbes mot de som steller med JAKT her i landet, og det gjør man ikke som privatperson. Det bør nok gå igjennom NJFF eller noe, siden det vel er den største samling av jegere her i landet.

OG så er det viktig at den/de som forfatter et slikt brev er nøye med ord deling, punktum, komma og riktig forbokstav! Uten slike ting på plass, så virker man ikke særlig tillitsvekkende eller seriøs.

Slike brev bør nok forfattes og sendes av en jurist/advokat, som er engasjert av de som ønsker å få igjennom godkjenning av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Niki: jeg trodde det var de berømte seniorrådgiverene fra politidirektoratet

er vel naturforvaltningen jeg skal ringe da? :?

For godkjenning til jakt må du ringe DirNat ja, lykke til med det. Her er noen sitater til ettertanke:

 

Etter forskrift om utøvelse av jakt og fangst av 22. mars 2002 § 15 fremgår at det ikke er tillatt å bruke pistol/revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter, eller helautomatiske skytevåpen. Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked. Ved tvilstilfelle bør Direktoratet for naturforvaltning kontaktes for å avklare hvorvidt våpenet er godkjent for bruk på jakt, såfremt våpenet etter våpenforskriften § 7 er godkjent av Politidirektoratet.

 

Gruppen har også videreført en bestemmelse om en spesiell godkjenningsordning vedrørende halvautomatiske våpen som er basert på en helautomatisk konstruksjon. Gruppen ønsker ikke at våpen som relativt lett kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild blir innført og nyttet til jakt eller øvelses- og konkurranseskyting.
Link to comment
Share on other sites

vel som jeg sa det nytter ikke for meg eller noen andre og krangle med Pod eller noen andre enkeltvis

men etter det jeg har hørt er det jo ingen skyttere eller jegere som er interesert i og gå i sammen om og vise den missnøyen vi egentlig sitter med og da sitter vi vel litt stuck med noen som bare gjør som de vil med oss og lager regler i hytt og pine :roll: så for min del må det vel bli en mini 14 intil noe magisk skjer med m14/M1A1

Link to comment
Share on other sites

nå er det engang slik at storberget har jo sagt at han ikke ønsker at vi skal ha noe våpen til og jakte med

Jaha? Har han det... det skulle jeg gjerne ha lest/sett eller hørt.

 

Skulle gjerne sett deg komme med begrunnelser for de andre påstandene i det samme innlegget også.

 

Må innrømme at jeg syns du har begynt å våse en del nå Litago. Her blander du sammen løse påstander, absurde antagelser, manglende innsikt og politikk i en litt underlig smørje.

 

Det er faktisk bare å kjøpe en M1A1 fra springfield få den sendt til Norge og få den testet av Kripos. At du ikke ser forskjellen i at m14 er designet som et militært våpen og har vært det, men Mini 14 er laget for det sivil markedet (Som har blitt brukt av enkelte regjerings styrker i noen få land, deriblant UK) er dumt nok.

 

Men tilbake til tråden, hvor vil du ha en m14 til jakt? En Browning BAR, Bennelli Argo gjør da samme jobben like bra? (om ikke bedre?) Det ville vel vært mer saklig å erverve en m14 derivat til konkuranse i nfps.

Link to comment
Share on other sites

nå er det engang slik at storberget har jo sagt at han ikke ønsker at vi skal ha noe våpen til og jakte med

Å likevel stemmer folk på arbeiderpartiet ?

Jaja. Slik man reder, ligger man.

 

Det kan jo hende man stemmer på 99% andre litt viktigere sakene i samfunnet en våpen... 8)

Og med de våpenfientlige utalelsene fra FRP're som ligger ute her på kammeret, så syns jeg ikke våpen bør være et grunnlag for å tro det er en god ide å stemme FRP

Link to comment
Share on other sites

hmmm...

 

Var det ikke slik at Jørn @ Practac/Capsicum sa seg villig til å ta inn inn en Fulton armory M14/M1A og prøve å få den godkjent. men hele greia stoppa jo da det vistnok var eksportforbud på M1A fra USA. Springfields M1A var vist uaktuell da man da evt måtte gå igjennom SA distributør i Europa og de var ikke interessert.

 

 

Før man bruker mye tid og før man itrriterer POD for mye, burde man ikke finne ut om man i det hele tatt kan få over slike rifler?

Link to comment
Share on other sites

nå er det engang slik at storberget har jo sagt at han ikke ønsker at vi skal ha noe våpen til og jakte med

Jaha? Har han det... det skulle jeg gjerne ha lest/sett eller hørt.

 

Skulle gjerne sett deg komme med begrunnelser for de andre påstandene i det samme innlegget også.

 

Må innrømme at jeg syns du har begynt å våse en del nå Litago. Her blander du sammen løse påstander, absurde antagelser, manglende innsikt og politikk i en litt underlig smørje.

 

Det er faktisk bare å kjøpe en M1A1 fra springfield få den sendt til Norge og få den testet av Kripos. At du ikke ser forskjellen i at m14 er designet som et militært våpen og har vært det, men Mini 14 er laget for det sivil markedet (Som har blitt brukt av enkelte regjerings styrker i noen få land, deriblant UK) er dumt nok.

 

Men tilbake til tråden, hvor vil du ha en m14 til jakt? En Browning BAR, Bennelli Argo gjør da samme jobben like bra? (om ikke bedre?) Det ville vel vært mer saklig å erverve en m14 derivat til konkuranse i nfps.

 

her har du linken om storberget

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6939760

 

"Justisminister Knut Storberget (Ap) vil revidere hele våpenloven. Resultatet kan bli at du må ha jaktvåpenet ditt liggende hos lensmannen"

 

han har kansje ikke sagt det rett ut men dette viser at om det er opp til storberget iførste omgang ville ikke du fått hatt rifla di hjemme

hvem vet hvilken vending det kunne tatt i neste omgang

jeg er ikke i grunn her for og diskutere med deg Hassel

men der har du det

heldigvis endte saken godt og storberget snudde

men en mann som ikke vil at du skal ha rifla di hjemme

vil vel egentlig ikke at du skal ha den i det hele tatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, endetidstegn er alltid gøy. Hvordan får du forslag til saker arbeidsutvalget skal se nærmere på til å bli "[storberget] ikke ønsker at vi skal ha noe våpen til og jakte med"?

Link to comment
Share on other sites

Makan til vås :shock:

Dette (kilden til påstanden og påstanden) er jo det reneste vrøvl fra ende til annet. Ikke rart det går nedover med norsk våpeneierskap om man skal forholde seg til fakta på denne måten.

 

For det første. Å blande inn Storbegert i dette er tvilsom journalistik, og å påstå at han har sagt at han ikke ønsker at vi skal ha noe våpen til og jakte med er jo en ren løgn og demagogi av verste sort.

Videre er våpenlovutvalget knapt nedsatt, og har ikke begynt arbeidet med vurdering av våpenloven (jeg sitter i referansegruppen til skytter organisasjonenes representanter) så hvordan Storberget kan ha snudd, er også helt uforståelig i tillegg til umulig siden han aldri har ment dette.

 

Det makkverket av en artikkel viser til er et av punktene i lista over momenter som man ønsker skal vurderes i forbindelse med en gjennomgang av ny våpenlov.

Justisdepartementet har tatt initiativ til dette (På ingen måtte nødvendigvis initiert av Storberget og ei heller av POD, for de som liker å tro det) for å få en mer helhetlig lov og forskrift.

 

I den invitasjonen til skytter og jeger organisasjonene er det listet opp en del punkter som skal vurderes. blant disse er et forslag som nok er det som kom fra Foreningen mot vold (eller noe tilsvarende). Departementet er forpliktet til å ta opp alle slags forslag fra private eller offentlig bidragsytere. Men det betyr da aldeles ikke at dette er noe annet en et moment som må vurderes, det er ikke på noen som helst måte rimelig å anta at det er et mål eller et ønske fra hverken Justis departementet elle ministeren.

 

Nå tror jeg ikke Litago bevist har planlagt å lyve om noe såpass viktig i våpen saken, men at det handler om missforståelserø Om ikke annet så er det et argument at det er viktig å sjekke ut ting man skal mene noe om, og å sjekek andre kilder en en nett kilde.

 

Jeg vil derfor påstå at:

nå er det engang slik at storberget har jo sagt at han ikke ønsker at vi skal ha noe våpen til og jakte med

Er vås, sludder, pølsevev og ryktemakeri fra ende til annen.

Link to comment
Share on other sites

I et forsøk på å padle tilbake til topic, så er jeg helt for å arbeide (innenfor systemet) med å utvide listen over godkjente halvautomater, og gjerne også med å koke ned til en liste. At DN skal etterprøve en gang til etter POD/KRIPOS om våpen lett kan omgjøres til helauto er mildt sagt meningsløst. Argumentet om militør karakter faller på egen urimelighet da det kun gjelder halvautomatvåpen. Om det finnes noe slikt som "Hitlers personlige Mauser" så er den godkjent på jakt i kongleriket siden den er manuell repeter, og derved ikke kan ha militær karakter :roll:

 

Jeg tror at systematisk arbeid, helst gjennom skytterorganisasjonene kan føre fram.

Et argument (og kompromiss) som vi kan benytte er at dette vil kunne føre til færre våpen i det enkelte hjem.

Om en praktisk skytter kan få jakte med konkurransevåpenet sitt kan det umulig skade?

 

Pr i dag kommer jo konkurransevåpen i tillegg til jaktgarderoben. Nå er det sikkert mange som vil mene at dette er et idiotisk forslag, men jeg tror nok at vi må være forberedt på å gi noe i en slik diskusjon.

Tross alt er det tverrpolitisk enighet om at våpentilgangen skal være restriktiv i Norge. Det er ikke en stor sak på tinget, og jeg tror neppe det blir det heller. Så da snakker vi om det muliges kunst...

 

 

Jeg ønsker oss alle lykke til, vi trenger det!

Link to comment
Share on other sites

At DN skal etterprøve en gang til etter POD/KRIPOS om våpen lett kan omgjøres til helauto er mildt sagt meningsløst. Argumentet om militør karakter faller på egen urimelighet da det kun gjelder halvautomatvåpen.

Jeg ønsker oss alle lykke til, vi trenger det!

DN skal vel ikke etterprøve om riflen kan bygges om eller ikke. Så vidt jeg har forstått, så ser de bare på om våpenet ser militært / pent ut eller ikke.

Slik om den fæle Walther G22 riflen, den så så fæl ut at (i følge ryktene) de ville ikke ha den i skogen. Derfor kom forbudet fra Pod på den.

 

Hvis noen har kriteriene DN setter for godkjenning så vil jeg gjerne lese dem.

KRIPOS / POD er letter å forstå da de går på ombygging til full auto.

 

Men amerikansk lovgivning (spesielt på export) begynner også å gi mange problemer for norske skyttere.

 

Off topic, men veldig aktuelt: se på denne videoen på youtube. En australsk artist.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...