Jump to content

m1a forsøkt godkjent til jakt?


steffen

Recommended Posts

Det hadde vært det enkleste hvis myndighetene hadde laget en liste over forbudte "våpendeler" slik som f.eks på halvautohagler, slik at det ikke hadde blitt så mye synsing etc. Miltærkarakterdefinisjonen kan man bruke etter eget forgodtbefinnende, og er upresis og vanskelig å forholde seg til.

Listen kunne f.eks vært slik:

 

Forbudt med:

1. Pistolgrep

2. Mere enn x skudd i magasinet

3. Løpslengde.............

4. Magasin....................

5. Etc.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært det enkleste hvis myndighetene hadde laget en liste over forbudte "våpendeler" slik som f.eks på halvautohagler,

 

JA, det var lurt! Så kan vi jo bare endre tittelen på denne tråden til f.eks "Hvordan gi POD flere tips om hvordan de skal begrense våpenbruk og innehav i Norge"?

Heldigvis, så er det fortsatt slik at ting er lovlige i dette landet, med mindre det er spesifisert anderledes i lov eller forskrift. Det eneste vi mangler nå er at ALT blir verboten og at hvert enkelt våpen/kjøp må godkjennes av POD før det blir stempel på søknaden.

 

Som fler har skrevet tidligere på dette og andre forum "Så gjør vi så når vi lager en lov..."

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet! Halvautoreglene for hagle er veldig enkle og greie å forholde seg til, ikke noe synseri fra statlige etaters side. Det finnes ingen lister over tilatte hagler, det er bare å kjøpe det hva man vil innenfor regelverket. Hvorfor er det så dustete med tilsvarende regler for rifler?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært det enkleste hvis myndighetene hadde laget en liste over forbudte "våpendeler"

Er det ikke i Nederland, at man må søke om en hver endring på våpenet?

Dvs, skal du bytte stokk, male den, sette på en lykt, kikkert, bytte kikkert ringer osv... søk om det!!

Jo da, da kunne jo politet endelig få noe å gjøre.

 

Mere detalje styring = mindre frihet og valg !!!

Men vi har jo det til en stor grad allerede i Norge.

De som er uenige kan lese forskriften og så rundskrivet fra POD!!!

 

Rundskrivet er så detaliert som du vil ha det. Det eneste spørsmålet er loveligheten av det.

I setning 1 er det lov, i 2 så er det ikke lov, i 3 så er det muligens lov....

Link to comment
Share on other sites

AAAAARGH. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal søke om alt mulig hvis man ønsker å forandre på våpnet. JEG SYNES AT TILSVARENDE REGLER SOM FOR HALVAUTOHAGLER KAN IMPLEMENTERES FOR RIFLER. Det betyr f.eks at hvis man ønsker å sette på et 30cm kort løp så er det forbudt. Ønsker man å sette på et 20 skudds magasin er det forbudt. Ønsker man pistolgrep er det forbudt. Nettopp derfor slipper man å søke om alt mulig fordi man har et sett klare regler å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

AAAAARGH. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal søke om alt mulig hvis man ønsker å forandre på våpnet. JEG SYNES AT TILSVARENDE REGLER SOM FOR HALVAUTOHAGLER KAN IMPLEMENTERES FOR RIFLER. Det betyr f.eks at hvis man ønsker å sette på et 30cm kort løp så er det forbudt. Ønsker man å sette på et 20 skudds magasin er det forbudt. Ønsker man pistolgrep er det forbudt. Nettopp derfor slipper man å søke om alt mulig fordi man har et sett klare regler å forholde seg til.

 

Tror nok ikke vi er helt enige.

 

I rundskrivet står det:

-Bare pistolgrep uten skulderstøtte

-Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

-Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

-Tillater bruk av avtagbare magasiner

 

Punkt 1 og 4 er lette å forstå, men kan du forklare 2 og 3?

"Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet" er det vært mange tolkninger og meninger om på kammeret, og jeg må si jeg er fortsatt usikker på om jeg kan sette på en fast kolbe med pistol grep på ei hagle.

Magasin kapasitet - Hvis jeg har ei 12/89 hagle med 5 +1 12/89 patroner, hvor mange 12/76, 12/70 eller 12/62,5 patroner kan jeg da ha i den?

De kan alle skyttes i våpenet, gjelder regelen for de minste eller største patronene?

 

Men mulighet for mere en 5 skudd?

Siden de fleste halv auto hagler har mulighet for å sette på en magasin forlenger som gir mere en 5 skudd, er de da alle forbudt??

Hvis man skal ha flere regler, laget på samme måtte som i dag, så blir det ikke klarere, men mere uklart.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet! Halvautoreglene for hagle er veldig enkle og greie å forholde seg til, ikke noe synseri fra statlige etaters side. Det finnes ingen lister over tilatte hagler, det er bare å kjøpe det hva man vil innenfor regelverket. Hvorfor er det så dustete med tilsvarende regler for rifler?

 

Da bør du lese reglene om hagler en gang til. Det er opp til flere ting der som ikke er helt klart. Bl.a Frittstående pistolgrep(hva er det), hagler med mulighet for mere enn 5 patroner(Reimington, Benelli, Berette etc. har med enkle grep mulighet for flere enn 5 patroner

 

Det samme gjelder forbudene når det gjelder håndvåpen, Walther GSP/SSP ol. er faktisk forbudt ifølge forskriften

 

Edit Jonha-Hex kom før meg

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si er at det er vanskelig å vite med dagens regler om M1A kan godkjennes som jaktvåpen. Med klare regler så hadde man ikke trengt runden innom POD før et våpen blir godkjent.

 

F.eks Garand:

løpslenge:OK

pistolgrep:OK

magasinkapasitet/konfigurasjon:OK

osv.

 

F.eks M1A

løpslengde:OK

pistolgrep:OK

magasinkapasitet/konfigurasjon:NEI

 

F.eks AR15

løpslengde:NEI

pistolgrep:NEI

magasinkapasitet/konfigurasjon:NEI

 

Poenget mitt er ikke hvilke regler som er bra eller ikke, om de er vanskelige å tolke etc., men bare at man har et regelsett fri for synsing fra myndighetenes side om et våpen skal bli godkjent eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

I rundskrivet står det:

1-Bare pistolgrep uten skulderstøtte

2-Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

3-Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

4-Tillater bruk av avtagbare magasiner

 

Punkt 1 og 4 er lette å forstå, men kan du forklare 2 og 3?

"Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet" er det vært mange tolkninger og meninger om på kammeret, og jeg må si jeg er fortsatt usikker på om jeg kan sette på en fast kolbe med pistol grep på ei hagle.

Magasin kapasitet - Hvis jeg har ei 12/89 hagle med 5 +1 12/89 patroner, hvor mange 12/76, 12/70 eller 12/62,5 patroner kan jeg da ha i den?

De kan alle skyttes i våpenet, gjelder regelen for de minste eller største patronene?

 

Men mulighet for mere en 5 skudd?

Siden de fleste halv auto hagler har mulighet for å sette på en magasin forlenger som gir mere en 5 skudd, er de da alle forbudt??

Hvis man skal ha flere regler, laget på samme måtte som i dag, så blir det ikke klarere, men mere uklart.

2: Dette er når man har ett frittstående pistolgrep på våpenet (som t.d AR familien normalt har), slik at det er mulig for pistolgrepet å stå igjen. Etter at en har tatt av skulderstøtten (resten av kolben). Kort sagt, det vill ikke gi oss muligheten til å lett bryte punkt 1. Forbudets intensjon fylles ved å bruke en skulderstøtte og pistolgrep som er produseres i en sammenhengende del.

 

3: Kan (bør) vel ikke forstås på annen måte enn at 1/2 auto (husker ikke om dette ogsp gjelder pumpe) hagler med magasinkapasitet større enn 5+1 ikke er lov uten egen godkjenning. Samt at ettermontering av av magasinforlengere ikke er lovlig. Antall patroner, måles alltid med det kaliberet som haglen er registrert med. Til jakt derimot, gjelder kaliberet som brukes i våpenet (to forskjellige regelverk).

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet! Halvautoreglene for hagle er veldig enkle og greie å forholde seg til, ikke noe synseri fra statlige etaters side. Det finnes ingen lister over tilatte hagler, det er bare å kjøpe det hva man vil innenfor regelverket. Hvorfor er det så dustete med tilsvarende regler for rifler?

 

Da bør du lese reglene om hagler en gang til. Det er opp til flere ting der som ikke er helt klart. Bl.a Frittstående pistolgrep(hva er det), hagler med mulighet for mere enn 5 patroner(Reimington, Benelli, Berette etc. har med enkle grep mulighet for flere enn 5 patroner

 

Det samme gjelder forbudene når det gjelder håndvåpen, Walther GSP/SSP ol. er faktisk forbudt ifølge forskriften

 

Edit Jonha-Hex kom før meg

Frittstående pistolgrep, er alle håndgrep man holder i for å avfyre ett våpen. Som ikke er en integrert del av skulderstøtten / kan brukes uten at skulderstøtte er montert.

 

Angående håndvåpen reglene, der man ikke har lov til å ha magasinet separat fra pistolgrep. Uten særskilt godkjenning (egentlig på lik linje med 1/2 auto rifler, i form av at pod egentlig skal godkjenne hver våpen modell på samme måte som DN gjør for jakt våpen. Bare i dette tilfellet rettet mot konkurransevåpen). Er en stor tulle regel, som de ikke håndhever (jeg har ett våpen som faktisk ikke er lovligt, en Hammerli SP20 i skapet). De burde kjapt endre den regelens ordlyd, slik at forbudet ikke gjelder fra kaliber 32 og ned. Da det de prøver å forby, egentlig er maskinpistol lignende løsninger. Talentløst skrevet, som så mye annet i forskrift og rundskriv.

 

Man kan lure på om de ønsker å alltid sitte med en eller annen regel, som automatisk krininaliserer mange våpeneiere i tilfelle de får bruk for ett påskudd. Slik som man nå kan få intrykk av med heldempet diskusjonen. Der forskjellen er at der er det minste i forskrifts form gitt untak for heldempede våpen, mens det for hånvåpen ikke er gitt noe fritak. Våre konkuranse våpen av denne type, er egentlig like ulovlige som ei rifle med 30cm løp.

Noe som jeg mener beviser at der er en viss inkompetasne, og manglende evne og vilje til å rydde etter seg i pods kontorer.

Hadde de fleste som jobber i sivil sektor gjort like dårlig håndverk i sine jobber. Var vi arbeidsløse alle mann.

 

OBS! innlegget ble Ninja edited, mens Hassel svarte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Exactly Hassel. Og den ryddinga er på overtid.

 

Spørsmålet er om det blir ryddet i feil og mangler i forskrift/rundskriv (muligheten til å gjøre slike feil). Eller om lovverket blir endret, slik at feil og mangler i forskrift/rundskriv blir korrekte?

 

Jeg er jaggu ikke så sikker, etter å ha sett hvordan de på enkelte punkt klarte å rote til forskrift og rundskriv. :?

Link to comment
Share on other sites

nå er det altså JD (Ikke jakt depoet 8) ) som har tatt dette innitiativet, så det kommer fra høyere hold en POD, og de som har styrt med forskrift og rundskriv. Om man lar panikkangsten ligge, (Jfr kreative forslag til hva Storberget har sagt) så er det faktisk noe jeg tror vil gjøre det meste bedre & enklere for de fleste våpeneiere.

 

(Nå er jo jeg i det lille mindretallet som mener at jakvåpengarderoben var en forbedring ut i fra forvaltningsmessige synspunkter, Dvs en forbedring for minst 90% av norske jegere, og ikke vi rabiate våpenkjøpere her på forumet....)

 

Et annet viktig poeng (For å holde litt tak i tråden) er at man ikke skal bitche så mye og anklage i hytt å gevær uten grunnlag, når problemet f.eks er at våpna ikek komme UT av USA.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Du må nok bare glemme M1a, USA er for vanskelig å få noe ut av. Men LuxDefTec lager en M14 variant under det beskrivende navnet M14 LDT.

Den ligger på 2000 euro så ca. 16000 Norske, får du en forhandler til å ta den inn vil jeg anta du bikker inn mot midten av 20 tallet.

 

Du kan titte på den selv og sikle :mrgreen: her:

http://www.waffen-centrale.de/epages/61 ... Lux03-0230" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

*Gikk først opp for meg nå at tråden ikke handler om M1a lengre. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du ser ut til å glemme at du må først få våpenet typegodkjent, noe som er veldig vanskelig med SLG da det har vært et "Krigsvåpen" og ikke er noen sivil variant. Men om du brenner for saken anbefaler jeg deg å ringe POD, og så ta saken derifra.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe problem det - Krigsvåpen problemet har ingenting med listen over godkjente våpen å gjøre. Jeg Har snakket med Hr Svendsen i POD om Us Karabin og Garand problematikken var forklaringen at det ikke ble øsnket godkjent når lista ble innført, og at ingen har søkt om å få dem godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om en søknad for å få erverve en, det er snakk om en søknad for å få våpenet godkjent for erverv.

 

Det koster 5000kr og tar ca ett år. Det utføres av Kripos. Du får starte med å få noen til å låne deg en Garand.

Link to comment
Share on other sites

mini-14 er ikke bygget på et militærvåpen, det laget en fullauto utgave til politi, den ble også tilbudt militære strker, men såvidt jeg vet er den aldri blitt antatt som tjenestevåpen av noen lands militære styrker.

 

Sånn som jeg har fått med meg vil Kripos tilbakelevere testvåpen helt og uskadet om det godkjennes, men ikke tilbakelevere om våpenet ikke godkjennes, da det pr definisjon vil dreie seg om et våpen som ikke tillates i norge. Hvordan det vil stille seg når vi snakker om en M-1 Garand lovlig ervervet til samling eller etter eldre regler vet jeg ikke, men det vil naturligvis Kripos kunne svare på.

Link to comment
Share on other sites

Minien er ikke en sivil versjon av et militært våpen i den forstand at det er en halvautomatisk M14. Basert delvis på M14-designet ja, men dimensjonene er ulike, det er forskjeller i bolten og i gassystemet, og deler kan ikke brukes om hverandre,selvsagt rent bortsett fra at minien er kamret for noe mer puslete patroner enn M14 ;)

 

Omtrent som Vepr Super er basert på en RPK-kasse men har ulike indre dimensjoner slik at man ikke uten videre kan bruke deler fra RPK i Vepr.

 

M1a, som i praksis er en sivil klone av M14 med noen endringer i kassen slik at man ikke uten videre kan installere moroknappen, er mulig å bygge om til helauto, men det er ikke lett - da hadde riflen heller ikke vært i salg (unntatt etter NFA-regler og til hårreisende priser) i junaiten. Det burde derfor gå å få den godkjent til konkurranse. Til jakt går det ikke.

 

Hvis riflen ikke godkjennes for erverv til konkurranse må jo Kripos rimeligvis godta at den blir eksportert tilbake til opprinnelsesland, eventuelt at en samler som har lånt den ut beholder den da det ikke er noe krav for erverv til samling at våpenet er tillatt til andre formål. Men det kan jo hende Kripos ikke er så rimelige som jeg tror ;)

Link to comment
Share on other sites

Registrering for høykap magasiner? Garanden bruker jo 8 skudds "klipp", gjelder det som høykap? Og er det ikke muligt å bare ta to eller tre skudd i "klippet"?

 

Du får klipp med 2, 3 og 5 skudd til denne, mulig andre kapasiteter også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Det har vært sagt før at Springfield M1A har vært godkjent i flere EU / EØS land.

Sikkert noen som kan utfylle hvilket land.

 

Og hvis du skal ringe POD så kan du jo også nevne paragraf 7 i foskiften.

 

I forskiften:

§ 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

.

 

Jeg satt nettopp og leste litt i den samme forskriften, og merket meg akkurat denne setningen. Er kjapt søk på Google indikerer at M1A er (eller har vært) tilgjengelig i Tyskland. På denne lista står den kun under 'sportsvåpen'. AR10 finner man derimot som jaktvåpen:

http://www.waffen-centrale.de/epages/61692274.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61692274/Products/34NA9102

Så også M1 Garand:

http://www.jagdforum24.eu/Forum/index.php?page=Thread&threadID=7391

En kammerherre som er stødigere i tysk enn meg, kan kanskje få noe fornuftig ut av dette også?

PDF: http://www.legalwaffenbesitzer.de/index.php/downloads/feststellungsbescheide/doc_download/113-springfield-m1a-loaded-308-win-hofmann.html

URL: http://www.legalwaffenbesitzer.de/index.php/downloads/feststellungsbescheide/doc_details/113-springfield-m1a-loaded-308-win-hofmann.html

Og prislista til Helmut Hofmann, hvor flere versjoner av M1A er :

http://www.helmuthofmann.de/pdf/preislisten/www.VK-Springfield03-2010.pdf

...og de tre siste sidene i denne katalogen:

http://www.acp-waffen.de/downloads/produktinformationen/Helmut_Hofmann_GmbH/Katalog_47/08langwaffen1.pdf

 

edit:

Og noe mer smågreier:

http://www.waffen-werle.de/prices.htm

http://www.waffenschumacher.com/shop_241_m14-buechsen_.htm

http://www.waffen-jansen.de/html/M1A.html

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...