Jump to content

m1a forsøkt godkjent til jakt?


steffen

Recommended Posts

En kammerherre som er stødigere i tysk enn meg, kan kanskje få noe fornuftig ut av dette også?

PDF: http://www.legalwaffenbesitzer.de/index.php/downloads/feststellungsbescheide/doc_download/113-springfield-m1a-loaded-308-win-hofmann.html

M1A går i Tyskland ikke under krigsvåpen og er dermed lov å erverve til jakt og sportskyting. Våpenet får i Tyskland ikke ha mer enn 10 patroner magasinkapasitet til sivil sportskyting og magasin som ikke tar mer enn 2 patroner til jakt. Man får lov som jeger å ha 10 skudds magasiner til dette våpenet til baneskyting og trening av hund.

Link to comment
Share on other sites

I forskiften:

§ 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Halvautomatiske skytevåpen godkjent etter tilsvarende regler i annet EØS-land, skal som hovedregel godkjennes av Politidirektoratet.

 

Er denne bestemmelsen en del av det generelle EØS regelverket eller er det en norsk særregel?

Link to comment
Share on other sites

Den er rent norsk, er en viderføring av arbeidet med våpenforskiften (som ble så kraftig endret) og nettopp det som JD og POD har sterkt divergerende meninger om. Jeg har kontaktet POD om dette for et par år siden, og fikk et svar som ikke hang på noen greip jeg kjenner til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

njah

 

sånn akkuratt til jakt så skjønner jeg at man vil "dempe" rambofaktoren litt

 

paramillitære elgjegere med AK47'er påmontert betamagasin og granatkaster er neppe det optimale om du vil unngå skuddskader i bushen under høstjakta

 

å eie det derimot, er noe helt annet ... søknad og lisensstyret er for drøyt, det bør heller være klare regler på hva slags utstyr man kan ta med ut i skogen når man drar på jakt, og de er mer enn strenge nok.. det er alt grenser på 5 skudds magasin osv

 

jakt involverer levende dyr og andre krek, og det å ta et dyreliv skal gjøres på en human og sikker måte

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok ikke helt, HetroErectus. Det er ingenting ulovlig med å bruke f.eks. et 100-skudds betamag i en halvauto på jakt; forutsatt at du ikke lader opp magasinet med flere skudd enn du har lov til (2+1 i kammeret for småvilt, 3+1 i kammeret for storvilt).

Link to comment
Share on other sites

og på mange måter ble vel Homoerectus inlegge bekreftet...?

Man trenger i ikke 20 skudds mag til jakt. Man kan selvsagt stappe i en 40 skudds banan og og legge i 3 patroner... men hvem har ansvaret for hvordan det oppfattes?

Link to comment
Share on other sites

HETROerectus!

 

Ja jeg synes det er litt rart. Men store magasin er jo praktisk når man øvelsesskyter. Poenget mitt er at man bør kunne skille litt mer på regler for hva du har lov å drasse med deg på jakt ut i skogen, og hva du har lov å ha i våpenskapet hjemme.

 

Det er veldig firkantet regelverk. Du bør jo f.eks kunne ha en rifle du BÅDE bruker i jakt og dynamisk skyting, sånn at du kan "kamuflere" en dynamisk rifle med en litt snillere stokk og tre i et 5 skudds magasin når du reiser ut for å jakte.

 

Mao fjerne dette tullet med millitærrifler og la folk bruke rifla til det man vil, så lenge rifla ser "snill" ut i jaktsesongen, så du signaliserer til folk at du bare er der for å jakte.

Link to comment
Share on other sites

De eneste som bestemmer ting her i verden er myndighetene, konsekvensene av at enkelte kjører en linje nærmest som en trassig tre-åring og bruker betamag og tapco stokk på minien under rådyrjakta, selv med kun to skudd, er at dette blir eksplisitt forbud mot. Dvs man kan si hade til at vi kan eie boksmagasiner og at det kommer ett generell forbud mot plastgadgets fra Midway.

 

Men for all del kjør selvmordslinja, det øker bare sjansene for at det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Så det koker ned til frykten for andres indignasjon?

 

Norge <3

 

våpen er ikke politisk korrekt i norge, det sitter mange sirupssnipp-spisende tanter og kikker ut av kjøkkenvinduet med politikammeret og lokalavisen på hurtiganrop hvis de ser noe misstenkelig

 

det er bare sånn det er, og det må vi leve med ... vi har ikke den våpenkulturen de har i USA og andre deler av verden, og selv ikke der er dette lovlig såvidt jeg vet, kanskje med noen få unntak

 

men må si jeg selv hadde reagert om det lusket rundt elgjegere med AK47'er påmontert betamag og granatkaster i min skog

Link to comment
Share on other sites

det er bare sånn det er, og det må vi leve med
Hvorfor må vi det?

 

Min mening: Det må vi alldeles ikke! Tvert om er det vår oppgave som skyttere og våpenentusiaster å sørge for at folk flest lærer om våpen, og ikke minst lærer om de forholdsregler som tas ved bruk av skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

for meg betyr det ingenting, de kan godt påby trestokk med rosa hjerter på på alle jaktvåpen når de brukes i jakt for min del, så lenge jeg er fri til å gjøre hva jeg vil med rifla ellers.

 

jeg ser faktisk logikken i det med "millitært utseende" på jaktvåpen

 

edit: og nei, det handler ikke bare om hva andre synes om jegere, men og om dyrevelferd, for å dempe "rambofaktoren" og få bort idiotene, for du kan banne på at en del begynner med jakt fordi det er "tøft" hvis de får sjangsen til å jakte elg med "tactical" rifler og "leke krig"

 

jakt er ingen lek i det heletatt.. leke kan du gjøre på skytebanen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt med meg folk på banen ennå. Jeg har planer om det, og har også luftet ideen for enkelte venner som ikke er helt bekvemme med våpen. Når jeg nå har fått meg egne våpen er det også enklere å gjøre det.

 

Problemet mitt er at folk ikke synes å være interessert i forskjellen på form og funksjon. Et godt eksempel er følgende spørsmål: Hvilket våpen er farligst av disse to:

 

Kar_98K_-_AM.021488.jpg

wpa932f2a5_06.png

 

Uten unntak har de jeg har spurt, som ikke kan våpen, svart den nederste, en Hämmerli CR20s, som er et gassdrevet luftvåpen. Vi som kan våpen vet dog at det er den øverste, en Mauser Kar98k, som har det overlegent største skadepotensialet.

Link to comment
Share on other sites

...hvilket var mitt poeng.

 

Jeg finner det paradoksalt at du kan hore opp en boltrifle så mye du bare vil, men en halvauto blir plutselig farlig - og derfor forbudt - av å få en annen stokk og noen monteringsskinner, slik at den ser ut som en M4. Det er rent idioti.

Link to comment
Share on other sites

Så løsningen der er å sørge for at "skumle" bolt også blir fyfy?

man kan modifisere bolt som man vil per idag. men MiljøDir liker det ikke mange av disse ombyggingene, så når gjengen som tøyer grensene med halvauto går langt nok så må en regne med at bolt blir tatt med når reglene skrives om ("presiseres").

Og samme personene som tøyde grensene til MD tok tak i saken, vil selvfølgelig da begynne å symte og klage over hvor slemme/dumme MD er.

 

 

On topic.

Vil man få en M1A eller annen halvato godkjent, må man bare bestemme seg for en produsent det fremdeles er mulig å få tak i våpen fra og sende den til godkjenning...

Link to comment
Share on other sites

indignasjon er ikke verdt fem flate øre. Jeg er oppriktig lei av å la meg diktere av hva folk "føler" hva som er rett eller feil for meg.

Du er nesten indignert over at andre skal bestemme hva du skal kunne gjøre altså :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel. To vidt forskjellige ting spør du meg. Problemet i Norge er indignasjon over temaer som overhodet ikke berører den indignerte. Jeg berøres av dette, altså kan jeg nok også hevde meg indignert. Hvorfor en med fraværende interesse skulle føle seg indignert over våre skytevåpens farge og utforming forkommer meg som det glade vanvidd.

 

Og det er nettopp der vi er i dag. Ulv ønskes i marka av mennesker i byen, innlandsbønder vil ha slutt på vannscooter kjøring og PK-eliten i Oslo vest ønsker seg mer billig arbeidskraft, de vil bare ikke at de skal bo akkurat der de bor.

 

Ser du et mønster her?

 

løsning er å ikke bry deg om det som ikke vedgår deg.

 

Hvordan?

 

Liker du ikke skytevåpen, så ikke kjøp deg et, det samme gjelder for aborter, sigaretter, homofile ekteskap, rødt kjøtt, dieselbiler (det gjelder for øvrig IKKE el bil) osv.

Link to comment
Share on other sites

husk at du er "inne" i faget.. 4 millioner nordmenn vet nesten ikke bakfram på en rifle
Nuvel, nå har da 1-1.5 mililoner av disse mellom 18 og 80 gjennomført førstegnagstjenesten...

 

Farlig å påstå at det bare er uvitnehet som styrer folks meninger om privat våpeneierskap.

Link to comment
Share on other sites

Liker du ikke skytevåpen, så ikke kjøp deg et, det samme gjelder for aborter, sigaretter, homofile ekteskap, rødt kjøtt, dieselbiler (det gjelder for øvrig IKKE el bil) osv.
Håper det er noen form for ironi jeg går glipp av her?

 

Hvilke av disse aktivitetene, når utført av andre, kan medføre umiddlebar død for meg?

Link to comment
Share on other sites

"Førstegangstjenesteargumentet", slå opp i ordboka under: delvis relevant opp til midten av 90-tallet da forsvaret fikk mindre behov for umotivert ungdom.

 

Selv i dag tjenestegjør en svært stor del av de få kidsa som blir kalt inn, til vakt og sikringskompanier hvor de er ved kanskje to anledninger vist hvordan ett våpen ser ut. Å si at å være i grønt er relevant for sivil våpeneierskap og kunnskap er feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er oppriktig lei av å la meg diktere av hva folk "føler" hva som er rett eller feil for meg.

Stephen Colbert introduserte ordet "thruthiness" om dette.

 

Løsning er å ikke bry deg om det som ikke vedgår deg.

Amen. Problemet med verden er ikke som enkelte tror at folk bryr seg for lite, det er at folk bryr seg alt for mye om ting de f*en ikke har noe med.

Link to comment
Share on other sites

"Førstegangstjenesteargumentet", slå opp i ordboka under: delvis relevant opp til midten av 90-tallet da forsvaret fikk mindre behov for umotivert ungdom.

 

Selv i dag tjenestegjør en svært stor del av de få kidsa som blir kalt inn, til vakt og sikringskompanier hvor de er ved kanskje to anledninger vist hvordan ett våpen ser ut. Å si at å være i grønt er relevant for sivil våpeneierskap og kunnskap er feil.

 

 

njaaaaaa......igjen refereres det til forsvaret av folk som mest sannsynlig bare har førstegangstjeneste selv......hva med å holde deg til noe kommentere om noe du KAN?!?

 

de fleste(selvsagt med få unntak) vakt avdelinger idag er godt trent i bruk av våpen! og ikke glem alle de vervede som har dette som daglig yrke!

 

men må spørre, når du sier "Å si at å være i grønt er relevant for sivil våpeneierskap og kunnskap er feil" , mener du at vi som jobber i forsvaret ikke burde få godkjent en våpensøknad(rifle/pistol etc) kun på bakgrunn av yrke, men OGSÅ bør være medlem i skytterklubb etc for å få godkjent et våpen? (venter i spenning på svar)

Link to comment
Share on other sites

"Førstegangstjenesteargumentet", slå opp i ordboka under: delvis relevant opp til midten av 90-tallet da forsvaret fikk mindre behov for umotivert ungdom.
Likefullt har godt over en milion nålevende norske menn og kvinner tjenestgjort.

 

Selv i dag tjenestegjør en svært stor del av de få kidsa som blir kalt inn, til vakt og sikringskompanier hvor de er ved kanskje to anledninger vist hvordan ett våpen ser ut. Å si at å være i grønt er relevant for sivil våpeneierskap og kunnskap er feil.
Og at du ikke ble tatt ut til drømmetjenestne kan ikke endre dette.
Link to comment
Share on other sites

fullstendig klar over at bruksområdene er forkjellige! men slik du la det fram så virker det som om det ikke holder å være f eks forsvarsansatt for å erverve seg våpen, så da er spørsmålet: hva gjør oss dårligere skikket en sivile? tror du virkelig at vi som har "grønn" bakgrunn ikke vil fungere sivilt med et våpen?

 

vi må, som ALLE andre, også følge det sivilie regelverket, er vel ingen som har antydet annet?!? hva tror du vi er? en gjeng med evneveike "roboter" som ikke klarer å skille sivilt og militært?!?

 

siden du har (iallefall) førstegangstjeneste så har du sikkert hørt utrykket "TENK, TRYKK, TAL" nå du har hatt sambandsundervisning, dette er en fin huskeregel, da slipper det som kommer ut av kjeften å høres alt for teit ut.....

 

 

 

avslutter denne, beklager til trådstarter for avsporingen :)

Link to comment
Share on other sites

Ro ned en halv, burgunderboy. :)

 

Kort fortalt er du helt på bærtur. Ingenting av det du sier har jeg antydet. Jeg sa bare at, satt på spissen, at en tur innom VS på Ørlandet gjør ikke mye for den gjengse ungdom med hensyn til sivil våpenkunnskap. Intet mer.

Link to comment
Share on other sites

"

Selv i dag tjenestegjør en svært stor del av de få kidsa som blir kalt inn, til vakt og sikringskompanier hvor de er ved kanskje to anledninger vist hvordan ett våpen ser ut. Å si at å være i grønt er relevant for sivil våpeneierskap og kunnskap er feil.

Så hva med rekruttskolen? Et sted der alle tjenestedyktige er i cirka to måneder, der de går med våpen på kropp daglig og skyter ved flere anledninger og ofte tar skarpskyttermerket? Alle må jo igjennomom det, enten de havner i vakt og sikring eller noe noe annet. Vakt og sikringsgutta der jeg tjenestegjorde, var forøvrig alltid bevæpna med skarp MP5 mens de var i tjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Ro ned en halv, burgunderboy. :)

 

Kort fortalt er du helt på bærtur. Ingenting av det du sier har jeg antydet. Jeg sa bare at, satt på spissen, at en tur innom VS på Ørlandet gjør ikke mye for den gjengse ungdom med hensyn til sivil våpenkunnskap. Intet mer.

 

 

burgunderboy?

Link to comment
Share on other sites

Liker du ikke skytevåpen, så ikke kjøp deg et, det samme gjelder for aborter, sigaretter, homofile ekteskap, rødt kjøtt, dieselbiler (det gjelder for øvrig IKKE el bil) osv.
Håper det er noen form for ironi jeg går glipp av her?

 

Hvilke av disse aktivitetene, når utført av andre, kan medføre umiddlebar død for meg?

Om det er sånn at du mener at min våpenbesittelse kan medføre umiddelbar død for andre, så vil jeg påstå at det er noe i premissene for bruk og besittelse vi åpenbart har et divergerende syn på.

Link to comment
Share on other sites

Liker du ikke skytevåpen, så ikke kjøp deg et, det samme gjelder for aborter, sigaretter, homofile ekteskap, rødt kjøtt, dieselbiler (det gjelder for øvrig IKKE el bil) osv.
Håper det er noen form for ironi jeg går glipp av her?

 

Hvilke av disse aktivitetene, når utført av andre, kan medføre umiddlebar død for meg?

Om det er sånn at du mener at min våpenbesittelse kan medføre umiddelbar død for andre, så vil jeg påstå at det er noe i premissene for bruk og besittelse vi åpenbart har et divergerende syn på.

Mener du at siden det er er lovforbud mot å drepe folk så sikrer det at private våpen ikke misbrukes? Det er da nå godt bevist at private våpen dreper, i mot settning til de tingene du nevner (muligens med untak av biler). Og privat våpeneie angår derfor flere enn kun våpeneiere.

 

Hvis derimot klarer å påstå at mitt utsagn innebærere at jeg beskylder deg personlig for å være en konkret risiko her og nå, er nok virklighetsoppfattningen vår meget divergerende ja...

Link to comment
Share on other sites

Sporer litt av her, men vil bare påpeke at biler tok ifjor livet av blant annet 16 fotgjengere, 2 akere og 10 syklister, mens bare 2 personer ble drept med skytevåpen, henholdsvis en med hagle og en med rifle.

 

Er dog en større andel som eier bil en skytevåpen, men poenget er at mye av det vi eier kan ved uvettig bruk forårsake andres død, men det alene er ikke noen grunne til å forby det. I såfall, basert på tallene til Kripos, så er kniver det første vi burde forby.

 

Tall hentet fra:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... g_2398.pdf

http://www.tryggtrafikk.no/pressemeldin ... ikkdrepte/

Link to comment
Share on other sites

Som mannen jeg i allfall gjerne drar på skogstur med, uten å betvile hans skills, sa

For å komme tilbake på tema, om det kommer til ett punkt at kroner må rulle for innkjøp av våpen til godkjenning er jeg med. Det bør ikke være de store problemene å hente en fra Tyskland!
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...