Jump to content

Ny 6,5x55 lett rifle.. Tips?


Egil

Recommended Posts

Har en jaktkompis som skal kjøpe ny rifle i 6,5x55, han tengte på t3 men det må finnes noe bedre som er mer fungsjonelt.

Har t3 ss lam. og er lite fornøyd med mitt våpen.

Hvordan er sako finnlight i forhold, trenger råd! max pris ikke over 15 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg ikke liker med T3'n min er at løpet ruster, ei ss bør tåle en dag ute i regnet uten å bli helt mørkerød i pipa, utvendig som innvendig og i kammeret.

Magasinet fjusker også, mista en rev i vinter da skudda "reiste seg" i magasinet og ikke ville opp.

Nei tikka'n er ikke det den en gang var, det er sikkert, for mye plastdetaljer.

Sikkert mange som er fornøyd med T3'n sin, men jeg er det ikke.

 

Fins det noen som er fornøyd med andre våpen som er lett og hendig i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Selv ville jeg utvilsomt fått bygget meg ei.

Har du låskasse er det pipe og stokk som gjelder. HT stokk og pipe med tynn profil bør gi godt under 3 kg med mange låskasser. Av fabrikkprod er det mange å velge i, men skal du inn på ultralette greier er det nesten billigere å få bygget ei, enn å kjøpe nytt

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meg som skal ha ny rifle, det er en kompis av meg,

det er meg som har T3, ikke han.

Jeg skulle hatt forslag på ei lett, god og hendig børse i 6,5, og IKKE T3.

Her er det ikke snakk om å bygge e.l, færdi kjøpings i butikk, det er saken.

Det er også snakk om å få montert demper og tofot på nyervervelsen.

 

Sønnen hans har ei sauer 202, og den synes han er for tung, han vil ha ei som er lettere enn den.

Noen som har sako finnlight? mener det er et bedre valg enn T3'n.

Link to comment
Share on other sites

[quoteHva er galt men denne???

quote]

 

Jeg liker ikke stokken på T3, kammen er for lav, pistolgrepet er for langt og smalt, og det burde hadt håndutfylling!

 

Plast er no' dritt!

 

Alikevel lurer jeg fra tid til annen på å skaffe en, da er det definitivt fornuften og ikke hjertet som snakker :?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg er helt på jordet, men jeg er svak for de gamle Kongsberg 393 med det jeg tror er sporter skjefte (lakelander med skjefte som har høy rygg for sikte og helt flatt forskjefte). De jeg har sett er uten magasinbunn (amo må sykles gjennom kammeret), men ligger god i nevene på en på 190 høyde. Vekta reagerte ikke jeg på, men så driver jeg å flytter omkring på en T3 SV i 223rem med demper også da (alt blir på en måte så lett etter den). :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det som jeg ikke liker med T3'n min er at løpet ruster, ei ss bør tåle en dag ute i regnet uten å bli helt mørkerød i pipa, utvendig som innvendig og i kammeret.

Magasinet fjusker også, mista en rev i vinter da skudda "reiste seg" i magasinet og ikke ville opp.

Nei tikka'n er ikke det den en gang var, det er sikkert, for mye plastdetaljer.

Sikkert mange som er fornøyd med T3'n sin, men jeg er det ikke.

 

Fins det noen som er fornøyd med andre våpen som er lett og hendig i 6,5.

 

Hvis skuddet reiser seg ville jeg sjekka fjæra i bunn av magasinet, denne lå feil på min 6,5 t3.

Ble bra etter jeg fikk ordnet med denne. men er enig er mer førnøyd med den gammle tikkan min

m695 er ikke no plast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Browning Stainless Stalker for en tid tilbake, som jeg var evig fornøyd med. Rustfri, på ordentlig! Aldri en flekk på den. God stokk, dobbeltvirkende sikring som er plassert på kolbehalsen som ei hagle, lavt hevearmsløft, perfekt mating, og presisjon helt i toppklasse med alt jeg puttet i den. Solgte den fordi jeg MÅTTE ha noe annet... :roll: Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag til rifle etter disse spesifikasjonene vil være enten Sauer Outback eller en Sako 75.

Har selv en Sauer OB Norway i 6,5x55. Veldig godt fornøyd med den.

Med Saueren har du også mulighet for løpsbytte hvis det skulle bli aktuelt på et senere tidspunkt.

Her er et par linker til butikker som kan ha disse:

http://www.borsemakeren.no/index.php

http://www.jaktogfriluft.no/

 

De ligger nok i øvre del prismessig. Men det burde være mulig å prute litt på disse.

Jakt og Friluft pleier å være mottagelig for slikt. Iallefall etter egen erfaring.

Ta en tlf til disse og diskuter pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Browning Stainless Stalker for en tid tilbake, som jeg var evig fornøyd med. Rustfri, på ordentlig! Aldri en flekk på den. God stokk, dobbeltvirkende sikring som er plassert på kolbehalsen som ei hagle, lavt hevearmsløft, perfekt mating, og presisjon helt i toppklasse med alt jeg puttet i den. Solgte den fordi jeg MÅTTE ha noe annet... :roll: Anbefales!

Steike, takk! Har sjøl prøvd denne børsa for en del år sia, jeg likte den veldig godt da, og magasinløsninga var genial husker jeg... Hadde bare glemt hva den het, takker igjen :D:D:D

Skal pinadø bytte T3'n min også i ei sånn.

Jaktdepoet selger dem for 9000. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Selger de Browning til 9 lapper!? Hmmmm vel, får ikke kjøpe noe mer allikevel, men den børsa savner jeg! Du får bestemme om du vil ha med Boss system da, klump på tuppen som kan justeres i forhold til løpssvingningene, skal gi bedre presisjon. Har aldri testet det selv.

Skyter du med åpne sikter?Jeg hadde ERA svingmontasje på min, fordi jeg liker åpne sikter. De som følger med er ikke helt optimale synes jeg. Rundt korn og skur med liten åpning. I dag hadde jeg satt på et SAKO sikte, eller lignende. Firkantet stolpe og god plass i skuret. Lykke til!

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Kimber Montana, har ikke prøv de selv, men har hørt en del positive komentarer om den, og synes også å ha lest en test med den børsa for 1-2 år siden (men er ikke sikker) hvor den gjor det bra, de er i alle fall lette.

 

Når det gjelder pris husker jeg ikke hva de ligger på, (har ikke penger til nye børser for tiden, derfor holder jeg meg langt unna prislister)

Link to comment
Share on other sites

Har en jaktkompis som skal kjøpe ny rifle i 6,5x55, han tengte på t3 men det må finnes noe bedre som er mer fungsjonelt.

Har t3 ss lam. og er lite fornøyd med mitt våpen.

Hvordan er sako finnlight i forhold, trenger råd! max pris ikke over 15 lapper.

 

Nå har jeg nettopp lest den første dårlige tilbakemeldingen på Tikka T3 siden jeg begynte å google etter brukerrapporter på våpenet i april, og jeg må si at jeg er litt sjokkert over at din erfaring med ett mandagsvåpen skal diktere din kamerats valg 8)

 

Jeg har ladet rundt 200 skudd gjennom min T3 til nå og ikke en eneste gang har våpenet dobbeltladet eller klikket ved lading o.l. , kanonfornøyd med hele rifla, både på vekt og presisjon. Bare å anbefale :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg nettopp lest den første dårlige tilbakemeldingen på Tikka T3 siden jeg begynte å google etter brukerrapporter på våpenet i april, og jeg må si at jeg er litt sjokkert over at din erfaring med ett mandagsvåpen skal diktere din kamerats valg 8)

 

Jeg har ladet rundt 200 skudd gjennom min T3 til nå og ikke en eneste gang har våpenet dobbeltladet eller klikket ved lading o.l. , kanonfornøyd med hele rifla, både på vekt og presisjon. Bare å anbefale :D

 

Skjønna for so vidt kva du meinar, men å slå i bordet med 200 skot er vel omtrent akkurat i same gata som trådstartar sjokkerar deg med... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mulig det Clakz, at du ikke har hørt et eneste negativt ord om T3'n.

200 skudd har du ladet gjennom den å.

Jeg har både ladet og skutt mer enn 200 gjennom min T3, og har ikke hatt feil i forbindelse med kammring av verken det ene eller andre, problemet ligger i magasinet, og da snakker jeg om et 5 skudds magasin i plast. Her reiser skudda seg på høykant når det er mindre enn 5 igjen.

Kan nevne at jeg snakka nylig med en som har hatt 3 magasin til sin T3, og han har problem med samme sak.

 

Kan også nevne at T3'n min er i mod SS, og da formodet jeg at kvaliteten på løp og låsekasse var noenlunde lik andre ss våpen jeg har kjennskap til, og her er det snakk om en gedigen forsjell.

Låsekassa er helt fin, men når løpet ruster så mye på så kort tid (les i løpet av en jaktdag i skogen) da er det så langt fra stainless steel som det går an å likne.

Har en annen kompis som har samme som min T3, og på den er det små rustroser over hele løpet.

 

Så at jeg er noe missfornøyd med min Tikka T3 ss laminat i cal. 6,5x55 er vel ingen bombe akkurat.

Da forstår du vel muligens at jaktkompisen min helst vil ha seg T3 han og, bare for å se om han er like uheldig som meg :mrgreen::mrgreen:

 

T3 selges, farge: rustrød :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

La ikke tråden bli en pro-ikkr pro Tikka T3. Det var vel ikke meningen.

 

At ingen har nevnt Blaser er jo litt rart. Lett og hendig og med superpresisjon. En brukt Offroad til 15000 finner du sikkert et sted.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke lett nok, men Steyr Pro Hunter i SS koster godt under 15k, er mye bedre stokket enn både Sako og Tikka(bedre stokk, formen kan jo alltid diskuteres) og har løse magasiner som funker.

 

Vekten på 3,2 i mountain utgave er kanskje for tungt ?? Kommer både med 51 og 60 cm løp til samme pris- 12 800,- Og presisjon er ihvertfall noe Steyr ikke ligger bak noen andre på :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Browning Stainless Stalker for en tid tilbake, som jeg var evig fornøyd med. Rustfri, på ordentlig! Aldri en flekk på den. God stokk, dobbeltvirkende sikring som er plassert på kolbehalsen som ei hagle, lavt hevearmsløft, perfekt mating, og presisjon helt i toppklasse med alt jeg puttet i den. Solgte den fordi jeg MÅTTE ha noe annet... :roll: Anbefales!

Steike, takk! Har sjøl prøvd denne børsa for en del år sia, jeg likte den veldig godt da, og magasinløsninga var genial husker jeg... Hadde bare glemt hva den het, takker igjen :D:D:D

Skal pinadø bytte T3'n min også i ei sånn.

Jaktdepoet selger dem for 9000. :D:D:D

HA! Så det er ikke bare jeg som maser om Browning A-Bolt? :D:mrgreen: Kan bare føye meg til denne anbefalingen!

Link to comment
Share on other sites

La ikke tråden bli en pro-ikkr pro Tikka T3. Det var vel ikke meningen.

 

At ingen har nevnt Blaser er jo litt rart. Lett og hendig og med superpresisjon. En brukt Offroad til 15000 finner du sikkert et sted.

 

U

 

Støtter den!

 

Min R93 veier 4,1 kg, og da er dette med kikkert, demper, reim og fullt magasin :wink:

Til sammenlikning veier min standard (bortsett fra søylebedding) Sako 3,9 uten noe som heslt på.

Link to comment
Share on other sites

La ikke tråden bli en pro-ikkr pro Tikka T3. Det var vel ikke meningen.

 

At ingen har nevnt Blaser er jo litt rart. Lett og hendig og med superpresisjon. En brukt Offroad til 15000 finner du sikkert et sted.

 

U

Er ikke snakk om bruktvåpen, kunn nytt.

Blaser'n er greit våpen det, men magasinkap. er vel noe minimum.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvorfor er det ingen som nevner Howa?

 

Selv om jeg ser mange sier at T3 gir mest for penga, har vel Howa Mod 1500 slått både T3, Blazer og Sako i div. tester. Uavhengig av pris!!!

Når denne børs i bare koster 5000,- er jeg ikke i tvil om hva som gir mest for penga.

 

Det er stort sett mye bedre mekanisme på blånerte børser enn på rustfrie. Rustfrie børser ruster også og slites fortere ut innvendig, uten at det har betydning for vanlige jegere.

 

Jeg ville sett på en Howa med oppgradert stokk, kanskje til og med tungt løp og justert avtrekk. Da får du mye børse for Ca 8000,-

 

Ps. Det er vel vanskelig å få tak i 6,5x55 og dette er jo ike ei lettbygd rifle, men uansett.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg er helt på jordet, men jeg er svak for de gamle Kongsberg 393 med det jeg tror er sporter skjefte (lakelander med skjefte som har høy rygg for sikte og helt flatt forskjefte). De jeg har sett er uten magasinbunn (amo må sykles gjennom kammeret), men ligger god i nevene på en på 190 høyde. Vekta reagerte ikke jeg på, men så driver jeg å flytter omkring på en T3 SV i 223rem med demper også da (alt blir på en måte så lett etter den). :wink:

 

Magasintømming på lakelander er enklere enn dette. Er en knapp på siden som du trykker inn, og vips så har du alle patronene i hånda. Har fungert for meg siden 1992. Legg til topp avtrekk, presisjon og skjefteutforming, så er det ikke mange som slår lakelander. Men kan også hive meg på anbefalingene av browning, gode børser med sikring på rett plass.

Link to comment
Share on other sites

Egil: Høyrest ut som du akkurat har råd til ei rustfri sako 75 (eller 85) med syntetstokk. Det er lette og smekre børser. Har ei 75 i .308 sjøl og har aldri hatt trøbbel med den børsa. Magasina er og i ein heilt annan klasse enn Tikka sine.

 

Du må huske på at rustfrie børser ikkje er rustfrie. Dei ruster berre litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Shultz & Larsen Classic? Det er ei lett og kompakt rifle til 9000 kr. Veier vel akkuratt 3 kg uten kikkert tror jeg. Har klådd litt på ei classic, og jeg liker den rifla veldig godt! Eneste minuset er litt tungt hevearmsløft, men resten av ladegrepet går silkemykt.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tenkte å foreslå mauser m03 extreme. Er ikke rustfri, men skal etter mine kompisser være svært rusbestandig (antageligvis mer bestandig en det meste rustfrie).

Prisen og muligens vekten, antar den med syntstokk veier mindre en basic modellen på 3.5kg, luker denne ut. Gode børser i 6,5 vokser ikke på trær, hadde selv en Browning abolt men denne samlet kun med de tyngste og butteste kulene (160-140gr). Det meste annet gikk dårlig - var på 90 tallet dette.

 

Sako Finnligth er nenvt - og er vel nesten the "only choice" innenfor dine kriterier selv om den ligger noe over 15k i pris.

 

Andre alternativer finnes men det vil i de fleste tilfeller være snakk om pipebytte på diverse alværs børser fra remington, howa, browning og ruger m.f.

Prisen selv med pipebytte hos en dyktig børsemaker vil i de felste tilfeller være billigere en en sako finnligth.

 

 

Har selv en tikka t3 stainless - ikke brukt så mye i dårlig vær enda. Men har skutt ca 1100 skudd med den nå. magasin og mating har aldri sviktet. Dette selv om jeg prøver å dunke skuddene fram i magasiner for å provosere fram problemer inn i mellom. Dette er et 3 skudds magasin

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått pakka ut min nye Tikka T3 i 6,5 x 55 Lite og fått montert på eit china sikte 499.- kr sikte frå salongen.Venter på nytt sikte i posten...:):) men måtte bere prøve litt så klart..

Kom nettopp inn igjen fra prøveskyting: Brukte Norma jaktmatch som var den einaste ammoen eg hadde for øyeblikket.Er imponert over denne rifla,grovstilte siktet mot toppen av flaggstanga slik att jeg skulle treffe innenfor skiva hvertfall.Var sikkert heldig med grovinntillinga,rifla gjekk litt for høgt og til venstre,6 knepp ned og 5 knepp til høgre ,så ble det 3 hull i pappskiva som kunne dekkes med 1 klistrelapp-avstand 80-90 meter.Rett ut av esken! Klart att stokken virker billig og hul,sluttstykkegangen ikkje heilt som i smør akkuratt men fy fader for mykje presisjon, for ein billig penge.Betalte 6450.- kr for links utgaven.

Kan anbefalle Tikka T3 hvertfall.

Gleder meg til forsettelsen-virkar lovande!!

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått pakka ut min nye Tikka T3 i 6,5 x 55 Lite og fått montert på eit china sikte 499.- kr sikte frå salongen.Venter på nytt sikte i posten...:):) men måtte bere prøve litt så klart..

Kom nettopp inn igjen fra prøveskyting: Brukte Norma jaktmatch som var den einaste ammoen eg hadde for øyeblikket.Er imponert over denne rifla,grovstilte siktet mot toppen av flaggstanga slik att jeg skulle treffe innenfor skiva hvertfall.Var sikkert heldig med grovinntillinga,rifla gjekk litt for høgt og til venstre,6 knepp ned og 5 knepp til høgre ,så ble det 3 hull i pappskiva som kunne dekkes med 1 klistrelapp-avstand 80-90 meter.Rett ut av esken! Klart att stokken virker billig og hul,sluttstykkegangen ikkje heilt som i smør akkuratt men fy fader for mykje presisjon, for ein billig penge.Betalte 6450.- kr for links utgaven.

Kan anbefalle Tikka T3 hvertfall.

Gleder meg til forsettelsen-virkar lovande!!

 

 

Dette var godt å høre. Har nemlig lurt på å kjøpe ei sånn ei. så har lett litt rundt på tilbake meldinger. Å dette var Oppmuntrende. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del jaktfelt med Sako Finnlight og jeg må si at jeg likte denne veldig godt... Lånte bare rifla, men har vært og hørt pris på den. Hvis du er god til å prute får du den for 15 lapper, selv om veil. pris er godt over det.

Kan kanskje være enig i at Tikka er mye for pengene, men skal jeg først kjøpe ei lett fin børse med de kvalitetene så ville jeg nok gått for Finnlight!!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Tikka T3 Lite SS i 6,5 og er fornøyd med denne. Mye plastikk og simpel stokk, javel men presis som bare det. Det som jeg IKKE liker med denne er magasinet (std. 3 skudds). Her opplever jeg stadig vekk at sluttstykket glir over patronen slik at denne ikke kamres. Dette skjer oftere dess raskere ladegrepet tas men skjer ofte også uten særlig hurtig ladegrep. Dette har jeg mistet dyr på! Jeg antar at dette skyldes for svak magasinfjær. Vet ikke om dette skyldes bare dette magsinet enn om dette er vanlig. Personlig liker jeg ikke løst magasin da dette innebærer en risk for at dette blir liggende hjemme men det visste jeg jo når jeg kjøpte rifla og er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også en tikke t3 laminates ss i cal 6,*55. med ein zeiss classiv 2,5-10*50 på toppen. er svært fornøyd med den rifla, presisjonen er upåklagelig. skyter hull i hull. har prøvd litt forskjllig ammo i den, og av alt det jeg har prøv har presisjonen vært nesten lik. nesten ikke noe å stille på.

 

jeg hører TIMBER har problemer med magasinet. jeg har ikke det problemet, verken med orginalt 3 skudds magasin eller 5 skudds magasin. men våpenet er ganske nytt, mulig det kommer med tide?

 

uansett så er jeg svært fornøyd me rifla. bra våpen med bra presisjon til en alright pris:D

anbefales

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...