Jump to content

Rifle 223 vs 22-250


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Har tenkt på å anskaffe ei rifle, som skal brukes til til å skyte rotter+å skyte på blink(frukt osv) er da ute etter hva som "eksploderer" mest når kula treffer? :twisted:

Med tanke på fabrikkammo og lading selv.

Kanskje noen har bilder og erfaringer? :D

 

Har hørt at en kan lade med V-max kuler til begge, men er ikke ekspert på dette området!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpen trenger ikke være så jævla særiøst hele tiden, skjønte veldig godt hva du mente Krieghoff.

 

Har hatt en 22-250 og solgte den etter første pipebytte (knappe 2K skudd før jeg ble misfornøyd med presisjonen),

men 223'en derimot kommer jeg aldri til å selge, billigere i drift, funker akkurat like godt til det du skal skyte på og

sist men ikke minst, pipa holder myye lenger enn i 22-250'en! Greidde ca 100 m/sek mer med 50gr V-Max i 22-250'en enn i 223'en.

 

Mitt råd er en 223 ;)

Link to comment
Share on other sites

Våpen trenger ikke være så jævla særiøst hele tiden, skjønte veldig godt hva du mente Krieghoff.

 

Har hatt en 22-250 og solgte den etter første pipebytte (knappe 2K skudd før jeg ble misfornøyd med presisjonen),

men 223'en derimot kommer jeg aldri til å selge, billigere i drift, funker akkurat like godt til det du skal skyte på og

sist men ikke minst, pipa holder myye lenger enn i 22-250'en! Greidde ca 100 m/sek mer med 50gr V-Max i 22-250'en enn i 223'en.

 

Mitt råd er en 223 ;)

 

TAKK! har selv holdt en 223 høyere enn 22-250, nettopp på grunn av løpet, og ikke minst billigere ammo!

Godt at du forstod meg! :D

 

Og ja 17HMR er et kjekt kaliber, har en kompis som som er i besettelse av ei slik :) veldig gøy

Link to comment
Share on other sites

Må slenge meg på denne :D 223 er et artig kaliber med stor virkning på kortere avstander . Jeg har også en 17 REM som også er en av mine favoritter men skal jeg ha det litt ekstra artig så kommer 22-250 'n til sin rett på lengre avstander og ikke og forglemme 220'n som er nydelig men kresen på ammo og her må du lade selv hvis du ikke har flaks med pipe. Har også brukt en del 25-06 kråke og korp og det funker no vanvittig .

Er du ikke ute etter det mest brutale så velg en 223 og lad den med 40 grain varmintkule så har du mye artig i vente av en liten patron. Fordelen med den er allerede nevt her før. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Det er uten tvil større "splæt" virke med en 22-250 i forhold til en 223. Høyere fart gir det. Er du ute etter et skikkelig varmint kaliber burde du gå for kaliber 22-250. Eneste minuset er at ammo prisen er noe høyere enn 223.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 223 er at du kan skyte dyr og faktisk spise det etterpå. Har en 222 og fikk meg en 22-250 ifjor. Angrer ikke på det. Mange sprengte kråker/ravn, momentant døde rever og mange bevere. Har brukt 50 grn varminter og 35 v-max. 35 grains v-max er ikke å anbefale på annet enn skadefugl, da kula eksploderer litt vel fort. På flere av beverne hadde kula såvidt nådd inn til vitale organer.

Link to comment
Share on other sites

22-250 valgte jeg forran 223 da jeg skulle ha skadedyrs rifle, 55grs vmax og barnes tsx går tilnærmet likt. Mikkel rev ruslet seg borti en tsx på ca 320 meter (norgeibilder.no) Den tok ett fraspark og ble liggende, utgangssåret ble litt større enn en finger. Så 22-250 er fin på matvilt også, hovedfokus bør ligge på å skyte mellom ribbena når man skal bruke kjøtt eller pels :)

For meg er morrofaktoren med hastigheten større enn bekymringen for kostnaden med nye løp. Jeg har sett bare ett rådyrslakt som er skutt med 22-250 og det var ikke mye svinn. Alt i alt så er nok valg av kuletype minst like viktig som patronen

Link to comment
Share on other sites

jeg har pr i dag både 223 og 22-250, og 223 blir solgt i løpet av få dager, har ikke ett vondt ord å si om 223, knall fin patron og mye lengre levetid på løpet, og bedre tilgang på fabrikk ammo og går mindre krutt når du lader selv. men tross disse fordelene så bytter jeg, mitt argument for å bytte er at jeg har det i sauer og bruker samme låsekasse og sluttstykke som 6,5x55 blant annet. dersom enn lader selv så kan fint morro patroner reduseres ørlite og da lever løpet lenge, ser fabrikk ammoen jeg har går i 1020m sek mens min hjemmeladde går 880-910 m sek. jeg lever i den troen at å redusere hastiheten litt på trening og morro patroner så lever løpet lengre, så kan enn heller maxe opp jakt skudda.

Link to comment
Share on other sites

.223 er best egnet etter min mening med tanke på pris ved skyting av et par tusen skudd i året..

 

Det med "splatting" i målet kan du også ta over til en annen dimensjon hvis du gjør som meg og lader en 35 gr V-max med riktig krutt og mengde. Jeg kronograferte disse til 1275 m/s uten overtrykk!!! oppskriften har jeg desverre ikke notert i boka mi ser jeg, men iallefall så regelrett fordampet kråkene!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må bare kommentere innlegget ditt villminken.

 

Ladeboken utg. 6 oppgir en hastighet på 1281 m/s på maxladningen på 22-250 og 35 grn v-max. (39 grn 202).

Du oppgir 1275 for samme kule, som er omtrent det samme hva fart angår.

 

En sjekk i ladeboken viser: 1139 er oppgitt som den høyeste farten ved maxladning.

 

Her skurrer det litt... At det skal skille over 130 m/s på din ladning (som du oppgir som under max) og ladebokens tall, har jeg svært liten tro på. Nokså sikker på at du har fått en eller annen form for feilmåling på kronografen din.

Link to comment
Share on other sites

Syns også det høres voldsomt ut, litt vanskelig for å tro på det, men om det mot formodning skulle stemme, hvor lenge tror dere pipa holder presisjonen med slike hastigheter?

På hold under 300 meter så vil du ikke se store forskjellen på appelsina med en 22-250 vs en 223, den eksploderer uansett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ny på Kammeret, men slenger meg på denne tråden siden eg sjølv slit med valgets kval: 223 eller 22-250.

Rifla skal brukes på alt frå rype til rådyr inkl. skadedyr. Lader ikkje sjølv ennå, men den tid kjem.

 

Var nesten bestemt å gå for 22-250, men då kan ein ikkje skyta så tunge kuler siden alle riflene eg har sett på har ein twist

på 1:14. Momentet med kort levetid på løpet betyr også ein del, sjølv om mange seier dette er ein myte.

 

Eller skal eg gå for 223 med litt krappere stigning. Veit at Tikka (uaktuell) og Sako (litt dyr) har 1:8 twist og

Remington har nokre med 1:9. Finnes det andre merker med riflestigning som takler tyngre kuler? Har ein A bolt i 30-06

som eg likar godt. Synd Browning bare blir laga med 1:12.

 

Vil kjøpe rett børse førte gang, og spør derfor Kammerets kloke brukarar til råds. Kva for eit kaliber er mest eigna og har mest

potensial når ein kjem til heimelading og småviltjakt generelt? Og kor mykkje skal ein henga seg opp i riflesigning?

 

Takker for alle gode innspel og forslag!

Link to comment
Share on other sites

Splatt. Hva er det? På appelsin og melon får du splatt. Med .223 og lett kule ladd til f.eks 1100 m/s får du splatt ut til en viss avstand. Med samme kule i .22-250 og utg. hastigh. på f.eks 1230 m/s får du splatt ut til en litt lengre avstand. Ok. Du vil ha splatt. Gå bort til melonen og klem av med halga i kal. 12.

 

Sitter kråka på 300 m ser du ikke noen forskjell på splatt i kikkerten. Ser du rypa i siktet på 120 m vil du se forskjell når du kommer bort til den. Og der gjelder det å ha moderat fart.

 

Reven får ikke gjennomskudd på 100m med 35. grs ladet til f.eks 1050 m/s. Det klarer .223 lett.

 

For avliving på jaktbare avstander er det ikke mye som skiller .223 og 22-250. Og til matvilt er det ikke makshastighet som gjelder. Bruk hodet- gå for den som du får billig ammo til, og som egentlig gir deg det samme som den som koster en del mer. Ergo .223.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ei .222 Star Baikal for mange år sidan, det var ein fin introduksjons pris på dei i G-Sport på Kr : 990.- og eg slo til tvert. Etter første runde på skytebanen når eg skulle skyte inn kikkerten, så oppdaga eg bul i kammeret, hylsene hadde ein liten bul i overgang mellom hylsa og halsen. Fekk ikkje tak i nyt løp fordi alt blei utsolgt kjapt, så eg fekk den brosja opp til .223...

 

Tenkte i grunn lenge på å selge den og kjøpe ei rifle i 22-250, men etter å ha lest det dei fleste skriver om at løpet varer veeeeldig kort på ein .22-250, så droppa eg det. Er ikkje misfornød med prestasjonene til .223 heller så eg kjøpte rifle på nytt i .223, men denne gong med magasin og bolt.. Har ikkje angra ein dag på at eg valgte .223....

 

Og splatt effekten kan du oppnå med riktig kule og fart i .223, det skal eg love deg.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 223 og er fornøyd i massevis.

 

Går likevel alltid og lurer på om jeg skulle hatt en 22-250 for å ha litt

mere å gå på for tunge kuler. Har man bruk for det...nei, men likevel...det er

liksom det lille ekstra som er litt kjekt å ha.

 

Men et tips er at vist du skal kappe løpet og ha på demper, så er vel 223 det som gir

minst fyring får kråkene. Skal du ikke kappe løpet, og ser på et rifle merke

som kan gi 1:10 eller bedre i riflestigning, så ville jeg i dag tatt 22-250.

Det er fordi jeg lader selv. Hadde jeg ikke ladet, så er det 223 som helt klart

er lureste kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Er ny på Kammeret, men slenger meg på denne tråden siden eg sjølv slit med valgets kval: 223 eller 22-250.

Rifla skal brukes på alt frå rype til rådyr inkl. skadedyr. Lader ikkje sjølv ennå, men den tid kjem.

 

Var nesten bestemt å gå for 22-250, men då kan ein ikkje skyta så tunge kuler siden alle riflene eg har sett på har ein twist

på 1:14. Momentet med kort levetid på løpet betyr også ein del, sjølv om mange seier dette er ein myte.

 

Eller skal eg gå for 223 med litt krappere stigning. Veit at Tikka (uaktuell) og Sako (litt dyr) har 1:8 twist og

Remington har nokre med 1:9. Finnes det andre merker med riflestigning som takler tyngre kuler? Har ein A bolt i 30-06

som eg likar godt. Synd Browning bare blir laga med 1:12.

 

Vil kjøpe rett børse førte gang, og spør derfor Kammerets kloke brukarar til råds. Kva for eit kaliber er mest eigna og har mest

potensial når ein kjem til heimelading og småviltjakt generelt? Og kor mykkje skal ein henga seg opp i riflesigning?

 

Takker for alle gode innspel og forslag!

 

Dette med klokskapen; den er vel like gjennomsnittlig her som andre plasser. Dersom du går for .22-250, så prøv å skaffe kanon med tvist ned mot 1:9. Da tror jeg du skal takle alle kulene som er på markedet.

Link to comment
Share on other sites

n

Må bare kommentere innlegget ditt villminken.

 

Ladeboken utg. 6 oppgir en hastighet på 1281 m/s på maxladningen på 22-250 og 35 grn v-max. (39 grn 202).

Du oppgir 1275 for samme kule, som er omtrent det samme hva fart angår.

 

En sjekk i ladeboken viser: 1139 er oppgitt som den høyeste farten ved maxladning.

 

Her skurrer det litt... At det skal skille over 130 m/s på din ladning (som du oppgir som under max) og ladebokens tall, har jeg svært liten tro på. Nokså sikker på at du har fått en eller annen form for feilmåling på kronografen din.

 

 

Tallene er nok riktige, men det er store individuelle forskjeller på våpen i disse finkalibrene. Ladeboken bruker AR15 som testvåpen for sine ladninger i .223 og denne er både halv automat og har et kort løp. Jeg har en tikka m595 med 60 cm løp og de fleste ladninger gir mellom 50 og 100 m/s mer fart med de ladninger ladeboken oppgir i sine ladninger med AR15.

Dessuten er det en grense for hvor mye mer man kan presse ut av en 22-250 enn med en 223 med en så lett kule, kommer du over 55 grs kuler har du mye mer å hente med 22-250.

Etter min erfaring gjelder dette de fleste kaliber i ladeboken, jeg har ved flere anledninger ladet etter ladeboken og startet med ladninger godt under maks der det i mine våpen, og våpen til folk jeg har ladet til, har gitt vesentlige tegn på overtrykk. dette særlig i eldre våpen i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg virker som en besserwisser;)

 

Ladebokens våpen: R93 med 57,7 cm løp.

 

Hadde det vært slik at ladebokens fart er underdrevet, så hadde jeg hatt en fart på 1500m/s med min 22-250... MINST! De oppgir altså omtrent samme fart for 22-250 som du oppgir for din 223. 22-250 er en mye heftigere patron som brenner svært mye mer krutt enn 223 rem og jeg får ikke dette til å rime i det hele tatt at de skal yte samme fart..

 

Jeg har ikke kronograf tilgjengelig, men jeg skal teste 35 grn v-max i 223 når jeg får det. Jeg tror imidlertid du må få sjekket farten med en annen kronograf (har lest at mange andre her inne har fått mye rare og usannsynlige farter med div. kuler og kalibre).

 

 

Men bevares, jeg kan ta feil!

Link to comment
Share on other sites

Det var iallefall det kronografen viste den gang, men nok om det.

Ladningen og kulen blir ikke benyttet mer uansett da jeg har byttet løp til 67 cm med 1:8 stigning og ladninger for 500 m+ :) har funnet ut at det er mer nytte i å prøve å legge ned de kråker man ser rundt omkring i fjæresteinene enn å jage prosjektiler opp i rekordfart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid rifle i 223 og har nå en Remington 700 i 22-250.Synes det er ganske så stor forsjell på effekten ved skyting på kråker på hold over 200m der 22-250,n er mye mere suveren og har mere "splat" effekt.

Se bare på filmen Dogbegone og vurder forsjellen selv på præriehunder.

Link:

Link to comment
Share on other sites

Det med "splatting" i målet kan du også ta over til en annen dimensjon hvis du gjør som meg og lader en 35 gr V-max med riktig krutt og mengde. Jeg kronograferte disse til 1275 m/s uten overtrykk!!!

 

Jeg har sett den kula en bit over 1300 m/s i .22-250 :oops: Morsom kombinasjon av kule og patron.

 

Edit: Ikke prøv å oppnå det samme. Følg ladebøken og sunn fornuft!

Link to comment
Share on other sites

Jovi skrev:

Jeg kunne ikke se noen plasser i den filmen der det ble illustrert forskjellen på .223 og 22-250.

Jeg har orginal filmen og der vises videoer av 223 og 22-250 og et nytt 17 cal.

Hvis du ser i youtube filmen vil du klart se forsjell på, og høre forsjellig smell i kalibrene som brukes.

Der hvor dyra hives opp i lufta og er rimelig atomisert brukes det 22-250.Der dyra legger seg ned uten det tidligere omtalte "splattet" brukes det 223.Tro meg det er en ganske stor forsjell på ei 55 gr kule i 3700 fps og ei i 3100fps.

Jeg ser foresten at dogbegone har laga ny film der de blant annet skyter præriehunder med 50BMG

Kanskje litt overkill 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...