Jump to content

Ingen ammunition via EU


Allan

Recommended Posts

(sakset på http://www.dls-jagt.dk/)

 

 

Skærpede regler for ammunition ved flyrejser.

 

Ifølge ny EU forordning indføres der nu et forbud mod ammunition i indskreven bagage. Dette har vidtrækkende konsekvenser for jægere og skytter på flyrejser via EU lande.

 

EU-kommissionens forordning nr. 185/2010 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed, meddeler at den 29 april 2010 træder den ny forordning i kraft.

 

I overensstemmelse med tillæg 5-B må passagerer ikke medbringe eksplosive og brændbare stoffer og anordninger, der kan bruges til at forårsage alvorlig personskade eller til at udøve en trussel mod flysikkerheden, herunder ammunition i deres bagage.

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:055:0001:0055:DA:PDF

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette medfører riktighet og blir gjennomført slik det fremgår av dokumentet, er det jo en katastrofe for både jegere og konkurranseskyttere som benytter fly innad i EU området.

 

Jeg har lest gjennom dokumentet, men for det første er det på dansk og for det andre skrevet på et formalistisk byråkratspråk.

Dette igjen gjør at jeg er usikker på om jeg har oversett noe, men tillegg B.5 synes å være klar på at amminisjon er forbudt i innsjekket bagasje.

Link to comment
Share on other sites

5.4. FORBUDTE GENSTANDE

5.4.1. Passager må ikke medbringe de genstande, som er opført i tillæg 5-B, i deres indskrevne bagage.

5.4.2. Der kan gøres en undtagelse fra punkt 5.4.1, hvis:

a) den kompetente myndighed har nationale regler, som tillader, at genstanden må medbringes, og

b) de gældende sikkerhedsbestemmelser er opfyldt.

 

Hva med det som er uthevet?

Link to comment
Share on other sites

Den hadde jeg oversett sakotrg.

 

Heldigvis ser det ut som om 5.4.2. a og b ivaretar muligheten til å fortsatt reise med ammo.

Fikk en kalddusj da jeg grovleste teksten :shock:

Får bare håpe at de forskjellige nasjonale reglene er såpass klare at det ikke blir noe probem å fortsatt reise med ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov å sende ammunisjon i posten, sorry. Jeg er igrunnen mest spent på om det vil bli forbudt å reise med ammunisjon innenriks i Norge, vi er jo ikke EU (ennå).

I verste fall så er dette full stopp på en rekke aktiviteter eller en ender opp med å kjøre bil X tusen kilometer.

Skal dette fortsette så blir vi vel buejegere alle sammen, helt til skarpe gjenstander blir forbudt... (forøvrig var det visst et problem med fjær på piler under fugleinfluensaen :lol: )

 

Egentlig så er et slikt forbud så nyttesløst og dessuten så begrensende at jeg ikke har lyst til, eller knapt klarer å tro det - men det gjelder jo en god del fra EU. Eksempler er jo handel med selprodukter, som er forbudt, og forbudet mot ålefiske. Det jobbes jo også for å få til et forbud mot jakt på skarv, det visst lite skarv i Belgia...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten oppdatering.

 

Det ser vist beklageligvis ut som de fleste flyselskap i europa kommer til å følge forskriften 100% og forby ammo på fly. (dvs ikke benytte seg av 5.4.2)

 

Ref. innlegg på IPSC GV

 

 

Har du noe mere konkret om dette Cardinal?

Har noen av flyselskapene gått ut med dette på nettsidene sine?

Link to comment
Share on other sites

"I'm all in favor of keeping dangerous weapons out of the hands of fools. Let's start with typewriters." - Frank Lloyd Wright

 

Så lenge det finnes rom for tolkning som tillater frakt av ammo (5.4.2), så kommer nok garantert ett eller anna flyselskap til å markedsføre seg med dette, for å stjele jaktreisende, og vips begynner andre å tenke fornuftig dem å.

Link to comment
Share on other sites

Prata med Luftfartstilsynet og de var klar over problemet. De holdt på å utarbeide nytt regelverk som skulle ut på høring snart.

Fikk inntrykket av at for innenlands flyreiser blir det mulig å frakte ammo under gitte forutsettninger.

Hva som skjer internasjonalt, viste han ikke.

Blir vel opp til CAA i de forskjellige land.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Eg fekk i kveld epost frå min kontakt i Scottland ang. jakta eg skal på, seinare i år. Han seier at eg ikkje kan ta med ammo inn i landet når eg kjem....men at han kan skaffe og ordne ammo til meg... eller eg kan låne riflene hans..meinte han.

 

Ringte straks kundeservice hos Norwegian og spurte om dette, men dei har ikkje høyrt noko som helst om kva skjer etter 29 april.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å kvitte seg meg ukurante kaliber som JDJ og annet tøys :)

 

.44 Mag for håndvåpenjegeren og 375 H&H for riflejegeren - og man har til det meste :D

 

Og får tak i ammo stort sett overalt :wink:

 

 

 

Så hvis det er noen som har noe ukurant til salgs - så send en PM :lol:

 

 

Tror forøvrig at det ikke vil by på store problemer å transportere med seg jaktammo de neste årene heller!

Link to comment
Share on other sites

Får håpe ting ordner seg... Hvis ikke kan jeg komme til å angre på at valget falt på 35 whelen foran 9,3x52 og 338 WM... De to sistnevnte er vel noget lettere å få tak i over disk rundt omkring. Men i disse tider har vel jaktreisende større problemer enn at ammoen ikke kommer med flyet - er vel heller det at flyene ikke går som skaper problemer!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:!: Hei

Skal til Canada til høsten -har ringt til både Lufthansa og Canada air informert om omatt eg vil ha med ammo

Så for en sjå kor de går ???

Har samtidig bestilt amo i Canada -eg vil nok gå for de en skal ikke ha noe probleem med bag.

Helsing MAS

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akurat kommet tilbake fra bukkejakt i England med transit via Amsterdam.

 

Hadde med hjemmerulla ammunisjon uten at dette var noe problem. Politimannen på flyplassen noterte bare hvor mye jeg tok med inn og ut av landet. Kontrollen tok 5 minutter :D

 

(skal prøve å lage en rapport etterhvert...)

Link to comment
Share on other sites

Reiser til SKottland på bukkejakt i juli og forhørte meg litt med Scotsport som vi har booket jakta igjennom. De svarte følgende den 05/05 når jeg spurte.

 

Med hensyn til forbud om at medbringe ammunisjon på fly, tror jeg helt klart at det blot er en fejl oplysning. Rent faktisk har luftfarts lovgivningen altid været sådan, men vi har aldrig været bekendt med at noget flyselskab har opretholdt denne lov. Men det er først nu at EU har fået den nedskrevet denne gamle lov i deres interne lovgivning, derfor har der været en del uro på det sidste. Men vi har ikke hørt om jægere der indtil videre er blevet anfægtet af denne lov!

 

Undertegnede pakker derfor ammunisjonen i kofferten som vanlig og satser på at dette går greit. Om ikke har de 30.06 ammunisjon lett tilgjenglig i Skottland dersom norwegian setter seg på bakbeina.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får helt sikkert ingen problemer :) - og ønsker deg god jaktlykke :)

 

Det som imidlertid er litt "ekkelt" - er at noen "kommer på" skrevne regler som ikke har blitt etterlevet.

Da kan de fort bli etterlevet.

 

I Sør Afrika - har man ikke anledning til å ta med seg håndvåpen inn - uten å ha søkt i forkant.

 

Denne forskriften har aldri vært praktisert.

 

Men - hvis noen plutselig skulle "komme over" denne forskriften :roll: - kan det bli noe problematisk.

 

Men man har jo firma der nede - som kan ordne det formelle - men det koster USD 150,-.

(i det store og hele - ikke den store summen - men nok til et ikke-trofè ekstra :wink: )

 

Jeg har selv søkt flere ganger til rette vedkommede i Pretoria via faks og e-mail, men aldri fått svar.

Når jeg har ringt - har jeg blitt "satt over" :roll: - og resultatet har bare blitt pipetone :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom fra Skottland nå på søndag, ingen problemer med ammo inn/ut.

 

Men vær klar over -1- ting som de nå har begynt å henge seg opp i!!!

De spør om ammo ligger i låsbar boks (?) Det gjorde de også ifjor, noe som resulterte i at jeg kjøpte meg en liten Pelicase med hengelås. I denne får jeg akkurat 2x org.ammo pakker.

 

Det står ingen steder at man skal ha låsbar boks. Da kofferten er låsbar. Men jeg orker ikke å diskutere med de.... Et godt råd tilslutt, vær TIDLIG ute ved innsjekk i UK.

Det er nye skjemaer som skal fylles ut ved innreise og utreise! Dette tar uhorvelig lang tid. 3 mann tok nesten 1 time på søndag i Skottland for innsjekking...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hørt litt om det skulle bli forbudt, mens andre sier det ikke er det. Hva stemmer egentlig? Mandag 12 juli setter jeg kursen mot Namibia, og dette tenker jeg selvsagt mye på. Turen går slik: Sola-Gardermoen-Frankfurt-Windhoek

 

Hadde vært flott om noen visste noe..

 

Fordømte regler som noen kommer på hele tiden..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...