Jump to content

den ultimate hundeførerrifle


Frikk

Recommended Posts

hei, går å lurer på å invistere i ny rifle før neste høst.

 

jeg bruker bandhund og går ofte over lange distanser i løpet av en dag, det jeg har nå, er en sako finnlight i kal. 308win med A-tec demper, demper er et must for å spare hørselen til hunden.

 

det jeg jakter på, er en kort lett og hendig rifle, antagligvis med en swaro Z6 1,7-10 på toppen :)

 

har kjikket litt på blaser proffessional tracking, frister veldig med rett-trekkern..

men lurer litt på hvor kort jeg kan få denne børsa med demper, og hvilke kaliber jeg burde ha, vurderer å fortsette med 308 win, i og med at jeg kan ha kort løp med dette.. men er også åpen for andre kaliber, børsa kommer til å blu brukt mest på elg og hjort, og muligens noe reinsdyr..

 

er det noen som har noen råd, for å få den ultimate hundeførerbørsa ?

evt. ang kaliber, demper osv?

 

jeg er åpen for alle innspill :D

Link to comment
Share on other sites

løpet på sakoen er ikke kuttet, bare gjenget, det jeg ikke liker er at børsa er litt framtung med demperen, og at den er litt lang når jeg bærer den på skuldra, lett for å slå borti greiner....burde kanskje heller ta turen til børsemakern å høre om hvordan det er å kappeløpet ?

 

bruker jo dempern hele tida uansett..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Howa 1500 med Hougeskjefte til hundeførerbørse. Du har en mye flottere børse. Jeg har kappet løpet til 47cm og har en standard Hauskendemper på den. Jeg vil anbefale deg å kappe løpet og eventuelt flytte fremmre reimfestet rett på løpet rett forran skjeftet. Viss du velger den minste A-tec demperen i tilegg blir rifla de garrantert ikke framtung :D

Link to comment
Share on other sites

Er ettersøksjeger og har også syslet med tanken på å skaffe meg en lett hundeførerrifle/karabin.

Jeg har sett på Kongsberg 393 Karabin, den leveres i 308 og 9,3x62. Har "klådd" litt på denne på en messe, og den virket lett og meget hendig.

kongsberg393karbin-t.jpg

Har nå en Kongsberg 393 Hunter i 30-06, og er meget godt fornøyd med den. Vil se på mulighetene for å få en overgangshylse på denne, og skaffe meg ett kort løp i 9,3x62 til å bruke i ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Er ettersøksjeger og har også syslet med tanken på å skaffe meg en lett hundeførerrifle/karabin.

Jeg har sett på Kongsberg 393 Karabin, den leveres i 308 og 9,3x62. Har "klådd" litt på denne på en messe, og den virket lett og meget hendig.

Har nå en Kongsberg 393 Hunter i 30-06, og er meget godt fornøyd med den. Vil se på mulighetene for å få en overgangshylse på denne, og skaffe meg ett kort løp i 9,3x62 til å bruke i ettersøk.

 

Hei Frost!!

Overgangshylse er fullstendig bortkastet på børsa du har, og tilfører etter min mening ingenting positivt - bortsett fra at det blir dyrere, som er negativt.... Alt du trenger er ei ny pipe, ei pipestikke og en nøkkel til låsekassa + muligens hjelp til å få løsna pipa som står i rifla første gangen. Pipe får du kjøpt hos kongsberg, og det andre kan du evt mekke selv.

Vil du gjøre det enkelt for deg selv tar du ut treverk av stokken om det er behov for det så du kan skru ut pipa uten å demontere våpnet fra stokken. om jeg ikke tar helt feil er magasinet til 30-06 og 9,3 helt makent.

Link to comment
Share on other sites

løpet på sakoen er ikke kuttet, bare gjenget, det jeg ikke liker er at børsa er litt framtung med demperen, og at den er litt lang når jeg bærer den på skuldra, lett for å slå borti greiner....burde kanskje heller ta turen til børsemakern å høre om hvordan det er å kappeløpet ?

 

Ingenting å spekulere på spør du meg. Bytter i disse tider ut en stk Rem Seven i 243 med en gammel Sako som ombygges til 243, med demperen helt ned til framstokken - og en Marlin 1895 byttes i enda en gammel Sako, som beholdes i .308 og der også skal demperen helt ned til framstokken.

 

Da har jeg våpen jeg kan stole på i noen tiår framover.

Link to comment
Share on other sites

løpet på sakoen er ikke kuttet, bare gjenget, det jeg ikke liker er at børsa er litt framtung med demperen, og at den er litt lang når jeg bærer den på skuldra, lett for å slå borti greiner....burde kanskje heller ta turen til børsemakern å høre om hvordan det er å kappeløpet ?

 

bruker jo dempern hele tida uansett..

Det går å droppe dempern også, har klart det i ganske mange år uten, og fortsatt hører jeg mere enn nok, ofte for mye.
Link to comment
Share on other sites

ikke aktuelt og droppe demper, bruker den mest for hunden sin del, og litt for min egen...

 

har kikket litt på mausern ja, men er noe som trekker meg mot blaser, har også kikket på sauer highland, men får ikke bestemt meg..er for al del fornøyd med finnlighten ! ikke noe å utsette på den, men samtidig har jeg en følelse av at blasern kan gjøres enda litt kortere og lettere..

men er mulig jeg tar feil...

 

holda er fra 20m, til 200 meter..

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at den ultimate hundeførarrifla eksisterar?

 

Prøv først å kutta løpet til 46 -47 cm. På 308W går dette lite utover m/s.

Sjølv nyttar eg ofte ei Remington Seven, 2,6 kg, i 308w med 47 cm løp og Hausken standard dempar. På toppen sit gjerne eit lite lett kikkertsikte 1-4x 20mm.

Ein optikk med liten opning er så mykje lettare å halda rein, både med og utan Butler Creek, eller kva det heiter. Med demparen på har dette våpenet svært fin balanse.

Minuset med denne rifla er orginalsikringa.

På godversdagar og om natta tek eg ut Blaser-rifla og luftar den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går med hund selv. Og var møkk lei tung og lang rifle (les Brno 602 i 375 H&H)..... Så jeg kjøpte denne. Den nederste så klart. Saueren snek seg bare med. Om denne er det ultimate for alle, neppe, men jeg er veldig fornøyd. Det er en Remington 375 H&H med Docter red dot på EAW montasje. Veier 3.6 kg. Legg merke til custom kinnstøtten som er laget av oppvasksvamp og elefant teip. Fungert i 3 år uten å bytte svamp.

 

Lengden husker jeg ikke i farten, men den er relativt kort. Mistet 50ms i forhold til Brno`n. Hvilket ikke spiller noen som helst rolle. Når en spiker på 380 grs kommer flyende vil du helst stå litt på siden.

 

 

24122009854.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt rundt samme behov og er selv veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig fristet av en Steyr Scout i .376 Steyr. Har en Scout i .223 fra før og er fullstendig frelst av det våpenet. Men jeg skal ikke på noen som helst måte påstå at dette er veien å gå for alle og enhver. Dessuten har de ikke .376-en i produksjon for tiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Sjølv nyttar eg ofte ei Remington Seven, 2,6 kg, i 308w med 47 cm løp og Hausken standard dempar. På toppen sit gjerne eit lite lett kikkertsikte 1-4x 20mm.

Ein optikk med liten opning er så mykje lettare å halda rein, både med og utan Butler Creek, eller kva det heiter. Med demparen på har dette våpenet svært fin balanse.

Minuset med denne rifla er orginalsikringa.

 

En Rem Seven kan nok godt få en demper på foran, ja, skal det bli god balanse på den. Hva opplever du som minuset med sikringen?

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kort børse så kommer du ikke utenom Blaser Offroad. 9,3 eller 308 med 50cmløp(kan ta av ennå en tomme) med hausken kompakt kun 95cm . Over hodet ikke framtung :D I tillegg har du jo den fordelen at du som hundefører kan gå med skudd i løpet når du har oppspenner. Er slett ingen blaserfanatiker ,men den har da noen fortrinn.

Link to comment
Share on other sites

Søk og du skal finne! :wink:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=25269&st=0&sk=t&sd=a

 

Må si meg enig i at Blaser er det beste valget! :wink:

 

Jeg har en Offroad Tracking i 308w med åpne sikter, og en 1-4x20 på toppen, men denne kan jo enkelt tas av og på etter ønske, og du unngår treffpunktforrandring. I tillegg til at den er lett og kort (2,7kg/97cm), så er reimfestene geniale! Mere hendig hundeførerbørse skal du lete lenge etter tror jeg. Og som nevnt her, du kan trygt gå med patron i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har startet et lite "prosjekt".

Etter at Raudnakke begynte å lage langholdsrigg av en gammel M98, fikk jeg litt lyst til å gjøre noe med min originale M98.

Det skal bli en hundefører rifle i 9,3x62 med en liten kikkert, det blir ikke så veldig dyrt og er morro å holde på med..

En M98 får du jo snart kastet etter deg, hva med å bygge opp en rifle selv? da kan du jo bygge rifla etter dine krav ;)

Link to comment
Share on other sites

hendig rifle, antagligvis med en swaro Z6 1,7-10 på toppen

Er vel omtrent som "Swedish Intelligence", en selvmotsigelse?

 

Bortsett fra at jeg skyte elendig med lette børser har jeg tenkt noen tanker om dette temaet (har bare drit tunge børser selv, så når jeg slepe dem rundt drømmer jeg opp lette rifler..)

 

Ditt budsjett er tydeligvis Ok siden du nevner Blaster og Z6i som om det var det mest naturlige i verden :wink: Som Makkieboy sier i signaturen det..

 

Bygg børse!

- 308 Win

- lettvekts glass/karbon stokk ala denne http://www.mannersstocks.com/UltralightHunter.html 750g

- Rem 7, evt. med børsemakertilpasning for enda lettere, hul hevarmskule, flutet sluttstykke 900g? Eller bruk Finnlight kassa

- 47 cm løp #7 profil fra disse karene http://home.windstream.net/mdegerness/ gjenget for demper 990g

- Avtrekk etter lyst 50g

- Alu M1913 skinne (for mulighet til å bytte kikkerter) 50g

- Gammel Aimpoint fra før de ble digre, eks. Aimpoint 2000 100g?

 

Eller en Alaskan Titan?

 

K

Link to comment
Share on other sites

uten å ha gæmpa rundt i skaen med børsa selv enda,vil jeg tro at sako85 kodiak,vil egne seg? kjøpte den selv ifjor høst,og liker den bare bedre og bedre :D har enda ikke kommet helt igang med skytingen,men førsteinntrykket er overbevisende. veldig lett,god balanse,kort og minimalt med rekyl,på tross av et litt friskt kaliber(338Wm) trodde i utgangspunktet denne måtte ha lyddemper mtp rekyl grunnet lett vekt,men den tar stokken pent :D toppet den nylig med en Z6 1-6*24 m/4i.

Link to comment
Share on other sites

du kan godt kalle det en selvmotsigelse med noen av de kravene mine, derfor jeg ikke får akkuratt det jeg er ute etter antar jeg, er redd jeg leter etter noe jeg ikke kan finne, men det å bygge, utifra rådet her høres fristende ut :)

 

men grunnen til at jeg vil ha en såpass stor kikkert, er at jeg bruker det i alt fra tett skog på kort hold, til elg/rein i åpent fjell landskap, så får se om ikke jeg tar en prat med en børsemaker til sommern :) ang å evt. bygge istedefor å kjøpe :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel mod. 7 (litt kortere løp på de enn de nye) i .308 m/glassfiberstokk.

Har tre sikter til den: En stor Zeiss, liten Leupold og et Docter.

 

Docter`en veier 30 gram - og med denne kombinasjonen - synes jeg at jeg har en ideel kortholdsbørse - både i vekt og lengde.

220 gr. kuler - svelger den også :)

Link to comment
Share on other sites

Ultimate hundeførerrifle.

Dakota/Ruger/Winchester(Pre64) Kort Kasse i kaliber 338Federal.Løp 20",gjenget for lyddemper.LER kikkert montert på løpet med hurtigmontasje.Åpne sikter.Mc-Millan glassfiber skjefte. STÅL LÅSKASSE.

God Jakt.!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da er rifla bestilt, en blaser R93 professional i cal 9,3x62. på toppen sitter en swarovski Z6 m. lys 1,7-10x42 og A-tec demper.

I tilleg blir det med et 6,5 løp til rein og bukkejakt, begge løpene kappet til 50 cm.

Mulig det også blir justerbar kolbe.

 

Dette blir SPENNENDE :D

Link to comment
Share on other sites

Har hundefører (/det meste annet matvilt)-børse under bygging. Gav opp kravet om kort låskasse, grunnet begredelig utvalg i links.

Havnet på en Varberger med 45 cm LW løp i cal 35 whelen, kevlarstokk (2,6 kg) og en Kahles 1,5-6x42 på toppen i leupold/redfield std montasje. Gjenstår enda litt utvendig stokkjobbing før børsa er ferdig, men skal være klar i god tid til jakta!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...