Jump to content

Hvorfor er det noen som vil ha ulv i norge? prosjekt.


joakimH

Recommended Posts

jeg skal ha et prosjekt på skolen om jakt, og et undertema er ulv i norge.

 

så lurer jeg på, hva er "fordelene" med å ha ulv i Norge?

jeg vet om noen ulemper , men kom gjerne med flere vis jeg ikke har skrevet dem her:

 

- trussel for jakthunder

-tar husdyr (?)

 

vil IKKE ha diskusjoner i denne tråden, og helst ikke alt for mange personlige meninger som ikke kan påvises, vis jeg kan si det sånn.

 

tusen takk for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

altså, vi mennesker drar ingen fordeler direkte eller indirekte av ulven, men vi (noen) vil ha den her fordi den er en naturlig del av vår fauna? det blir liksom ikke etisk riktig å fjerne den?

 

trenger også ulemper :wink:

 

Skal vi gjeninnføre dinosaurer og svartedauen også? 8)

Link to comment
Share on other sites

Ulven spiser dyr som gjør skade på skog og landbruk.

hehe. Wadcutter har et poeng.

ulv spiser elg, stor elgtetthet kan være et problem for skogbruk fordi elg spiser skog under foryngelse. Elgen beiter på topper på "småtrærne" slik at du får beiteskader. Dette kan føre til at foryngelsen går tregere. Når trærne vokser opp vil de som har fått beita toppene kunne få dårligere kvalitet (tennar).

Videre gir mye elg stor mulighet for trafikkulykker hvor menneskeliv kan gå tapt.

Så alt i alt er ikke ulv bare negativt.

 

Å så har du den saken med at ulv hører hjemme i vår fauna osv. Akkurat som store rovfugler osv.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ha ulv fordi den lenge har tilhørt norsk fauna. Den bidrar til et mangfold.

At den ikke passer enkelte mennesker, er av liten betydning. Vi skal dra nytte av naturen slik den er, ikke tilpasse den.

 

Vi skal forvalte naturen. Siden ulven ikke gir oss noe, men tar mye fra oss, ser jeg ingen grunn OVERHODET til å ha det utysket her.

 

Trådstarter: Ulv sprer frykt og ødelegger jaktmuligheter for veldig mange folk. Nesten synd den må ta et menneskebarn før noen reagerer her i dette byråkratiske landet.

 

Lurer også på hvor mange av ulveforkjemperne som noensinne har sett en ulv, eller hatt glede av den. Mindre enn 0,01% kan jeg vedde mye på...

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at de gangene jeg har sett ulv og ulvespor så rører det ett eller annet i sjelen. Og det er fascinerende og flott å vite at naturen har plass til et mangfold av arter, også her på toppen av Europa, og da inkludert store rovdyr som ulven som er jegere som oss.

 

Ble mye som her.. Men det er litt som som med følelser...

 

Tror også at de som har muligheten til å jakte ulv synes at det er en veldig spennende og utfordrende jakt. Har selv sett felt-ulv og de er praktfulle dyr.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ha ulv fordi den lenge har tilhørt norsk fauna. Den bidrar til et mangfold.

At den ikke passer enkelte mennesker, er av liten betydning. Vi skal dra nytte av naturen slik den er, ikke tilpasse den.

 

Vi skal forvalte naturen. Siden ulven ikke gir oss noe, men tar mye fra oss, ser jeg ingen grunn OVERHODET til å ha det utysket her.

 

Trådstarter: Ulv sprer frykt og ødelegger jaktmuligheter for veldig mange folk. Nesten synd den må ta et menneskebarn før noen reagerer her i dette byråkratiske landet.

 

Lurer også på hvor mange av ulveforkjemperne som noensinne har sett en ulv, eller hatt glede av den. Mindre enn 0,01% kan jeg vedde mye på...

 

Jeg har sett ulv, mange ulv på nærthold(inngjerdet i dyrepark) og vil si de er ikke skumle men vakre dyr som har like mye rett til å være i norsk natur som elgen.

 

Dette med att menneskebarn må bli spist først er da bare piss er da ingen normale folk som lar småbarn løpe fritt i skogen uten å holde øye med de.

Link to comment
Share on other sites

Ulven gir fine naturopplevelser. Det er utrolig spennende (for en ikke-saueeier som meg) å se ulvespor, og å se en ulv eller en ulveflokk er en fantastisk naturopplevelse. Skogen blir mindre kjedelig av ulv.

Ulven (om den er tilstede) er også et slags "bevis" på at naturen er vill fremdeles, og ikke helt temmet til våre ønsker og behov.

 

Jeg har sett ulv, mange ulv på nærthold(inngjerdet i dyrepark) og vil si de er ikke skumle men vakre

Har jeg også, de er fine ikke sant? Ser ikke skumle ut i det hele tatt, matet dem fra hånda har jeg gjort, litt skremt bikkje ser de ut som.

Det er ikke helt det samme å se dem i skogen - i 3 retninger. De ser faktisk litt større og tilogmed litt farlige ut (!) Og får deg til å reflektere over et par ting. Likevel synes jeg de bør være der. En skal fryse på ryggen av og til.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt enig...Skulle ønske jeg var så heldig jeg kunne oppleve de i naturen en gang også...Men det er ikke mye av de her over...Men gaupe har jeg sett flere ganger i skogen på nærthold også å det er like spennende hver gang. Selv med børse i hånd kunne jeg aldri tenke meg å skyte de bare får å skyte de.

Link to comment
Share on other sites

 

vil IKKE ha diskusjoner i denne tråden, og helst ikke alt for mange personlige meninger som ikke kan påvises, vis jeg kan si det sånn.

 

D

 

Jaha, Good Luck ! :)

 

 

Jeg ser ingen fordel med å ha ulv, i det heletatt.

 

Uten ulv trenger man ikke å bekymre seg for bikkja under jakt for eksempel. Elgjakta i år ble litt amputert på grunn av det. Ble nylig skutt 2 ulver i området vi jakter, men er allerede blitt oppdaget 2 nye ulver som bygger revir i terrenget vårt. Det vil si at jakt med hund under elgjakta kan bli håpløst i høst. Dette er noe som plager meg dypt.

Og ja, ulv går løs på husdyr ! I 2004 ble det tatt 10 kuer, alle bekreftet tatt av ulv der vi har kuene på beite hvert år. 4 av dem fra gården her.

 

Hilsen Østerdøl :wink:

 

Edit: Mennesket er på toppen av næringskjeden. Ikke ulven!

Link to comment
Share on other sites

hmm det farligste dyret i norsk fauna er vel vi mennesker. hadde vi bare levd litt mer i pakt med naturen hadde slike diskusjoner vært unødvendige.

 

For å svare trådstarter : fordelene slik jeg ser det er at de regulerer bestanden av det de jakter på. slik som alle andre dyr utenom mennesker også gjør.

Hadde ei ny øy dukket opp i havet og noen forvilla elg kommet seg dit. så kunne de kanskje lagd en elgstamme der. en stamme som etterhver ble veldi stor. og så kom det sykdom blandt elgen. det kunne bli vanlig med både ene og den andre sykdommen. som fikk spre seg rudnt i stammen. tilslutt kunne hele stammen mer eller mindre gå til grunne. med noen rovdyr der som feks ulv ville noen av de svakere elgene blitt tatt av ulven, slik at de som levde og dermed fikk større sjanse til å formere seg var de sterkeste/raskeste og ikke bare hverelgesen. kanskje litt dårlig formulert men det jeg ville frem til er at de store rovdyrene er nødvendige for å regulere de store rovdyra.

Ulv spiser mye mus og slikt, på samme måte som røyskatt men røyskatten kan ikke ta ulven eller bjørnens rolle i å beskatte elgen og reinen.

Ved å fjerne rovdyra må menneske selv gjøre jobben med å ta ut og regulere bestandene. og når folk sitter på elgjakt så er de ute etter kjøtt, ikke den skrinne kalven lengst bak eller gammeloksen som ikke orker løpe lengre men den som er stor og flott på høyden av sitt liv. slik virker det på meg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett ulv, mange ulv på nærthold(inngjerdet i dyrepark) og vil si de er ikke skumle men vakre dyr som har like mye rett til å være i norsk natur som elgen.

 

Dette med att menneskebarn må bli spist først er da bare piss er da ingen normale folk som lar småbarn løpe fritt i skogen uten å holde øye med de.

 

Ok da, vi utrydder all ulv som løper fritt, og setter dem i Dyreparken! :lol:

 

Bare vent, en "vakker" dag blir nok en liten unge tatt langs skoleveien en øde plass eller noe sånt, da får pipa (forhåpentligvis) en annen lyd.

Link to comment
Share on other sites

Ser du noen ganger på TV på NGC? Har du noen gang med glede sett på naturfilmer med tiger, løve, leopard, spekkhogger, nesehorn osv? Alle disse dyrene dreper andre dyr, også husdyr og mennesker.

Gleder du deg noen gang over hunder? Hund er det dyret i Norge ved siden av naut og veps som dreper flest mennesker.

Ulven er en vakker villhund som det er trivelig å ha i naturen på linje med alle andre dyr som hører hjemme der.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig spørsmål. Det som overrasker meg mest i rovdyr debatten(nå snakker jeg generelt ikke nødvendingvis her) er det sterke hatet som mange har mot ulven. Jeg jakter selv med hund og slipper ikke hvis jeg veit at ulven er i nærheten men jeg mener at jeg ikke kan hate dyret av den grunn. Skal man ha et sunt forhold til naturen og viltet er det viktig å respektere det vi har vi våre skoger og beskatte det riktig. Om ulven har livets rett eller ikke er ikke opp til meg å bedømme, derfor ville jeg heller aldri brent av et skudd om sjansen byr seg. Jeg vil heller se en ulv langt til skogs en f.eks. en sau. Med det mener jeg ikke å si at jeg ikke respekterer husdyrene eller de som eier de men det er nå alikevel min mening.

 

Fordeler slik jeg ser det:

 

- Er med på å bevare sterke gener hos hjorteviltet da ulven lett får tak i svake dyr. Survival of the fittest

- Ulven er en unik skapning som sammen med alle andre arter vi har skaper en unik mangfoldighet.

- Skaper sterke naturopplevelser for de som har sett den.

 

Ulemper:

 

- Gjør turen i skogen med f.eks. hund ubehagelig hvis man har en ulv som ferdes i området.

- Skaper frykt for egen sikkerhet for noen av oss.

- Påfører økonomiske tap for husdyreierne.

 

Dette er personlige meninger og kilden er kun etter egen oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

klart ulven blir borte om maten blir borte. det gjelder jo alt levende. får du ikke mat så dævver du. men lar vi naturen få ordne seg selv vil ikke hele elgstammen bli borte (eller det andre som rovdyr jakter på) om man ser det slik at det hele tiden er de som er uforsiktige, syke/skadete eller svakelige som blir tatt så vil de som er igjen bli mer og mer forsiktige, og sterkere etterhvert. det vil da bli vanskeligere og vanskelige for rovdyra og få nok mat. og da vil ungekullene gå ned. ta her i området feks. med havørna. når det er mye mat så ruger den ut og får kanskje 3 ungern mens når det blir lite nok med mat så legger den ikke egg. slik vil da bestanden av rovdyr og byttedyr følge hverandre. når det blir smågnagerår får rovviltet frem flere unger pga mer mat. men siden det er mer mat får også de fleste byttedyra mer avkom frem. slik at året etter smågnageråret er det mer enn vanlig av rovdyr, men også noe mer byttedyr. problemet blir da når mennesket også går inn og tar av dette. og tar mye mer enn det som kan tas.

Link to comment
Share on other sites

takk for masse gode innlegg og en del halvgode innlegg :lol:

føler igrunn at jeg har det jeg trenger ! tusen takk alle sammen! vis dere vil diskutere ulv , så finnes det sikkert maaange andre tråder om det.

 

for min del kan tråden stenges, har fått den infoen jeg føler jeg trenger.

 

igjen, tusen takk for saklige innlegg! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Sånn JEG ser det:

 

+

Ulven har vært en naturlig del av norsk fauna. Den er tilbake og har etablert seg igjen (kanskje med hjelp da, men...)

Ulven tar dyr som gjør skade på jord og skog.

Ulven tar andre dyr som feks mindre predatorer (som feks tar egg og kyllinger av skogsfugl). Eksempelvis rev.

Ulven kan faktisk føre til økt turisme i bygdene. Norge er jo sett på som et eksotisk land å dra på ferie til, og det eneste vi har å vise er egentlig naturen. Kan feks nevne at i helga var jeg i Herjedalen i Sverige på jakt. Leste i hytteboka der, og der er det det å gå og lete etter bjørn å ta bilder av som er tingen. Ulv kan jo føre til lignende her.

 

-

Ulv tar husdyr og ødelegger næringsgrunnlaget for distriktsbønder.

Ulv fører til frykt blant mennesker i distriktene. Det hjelper ikke å si at ulven ikke er farlig for mennesker. Leier hytte i Braskereidfoss. Ikke langt unna har vi Kynnareviret med 10 - 12 ulver. Noen som ikke ville følt en viss nervøsitet om man oppdaget dem på ikke veldig langt hold i skogen? Kan feks nevne skogsarbeideren et eller annet sted i Hedmark for noen år siden som opplevde at fem, seks ulv nærmest omringet ham. Kan ikke dokumentere dette, men det stod i Hamar arbeiderblad. Enkelte steder er ulven såpass nær folk at de av og til passerer gårdsplassen. Slipper man ut femåringen i sandkassa uten oppsyn da, i egen hage, eller slipper man ut hunden og har den i bånd på egen gårdsplass?

Ulv tar elg og rådyr, mye elg og rådyr, noe som blant annet kan gå utover inntekter i form av jakt

 

Hva JEG mener om ulv sjøl spiller ingen rolle.

 

Lykke til med prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal forvalte naturen. Siden ulven ikke gir oss noe, men tar mye fra oss, ser jeg ingen grunn OVERHODET til å ha det utysket her.

 

Hvem har bestemt at mennesket skal forvalte naturen? Jo, mennesket selv. Dette blir like riktig som at USA har full rett til å invadere Irak og Afghanistan.

 

Trådstarter: Ulv sprer frykt og ødelegger jaktmuligheter for veldig mange folk. Nesten synd den må ta et menneskebarn før noen reagerer her i dette byråkratiske landet.

 

Det finnes mennesker på denne kloden som lever i hop med vesentlig farligere rovdyr enn noen skarve ulv, uten at deres befolkning lider enorme tap av den grunn. Ja, det er farlig å leve, men vi kan ikke skyte ned alt av den grunn.

Jakt bør foregå på naturens premisser, ikke jegerens. Er det jakt, eller bare en simpel fritidssyssel?

 

Jeg ønsker selvsagt ikke at mennesker skal tas av rovdyr, men foreldre utsetter barna sine for store risikoer hver dag, likevel skrikes det opp om ulven.

 

Lurer også på hvor mange av ulveforkjemperne som noensinne har sett en ulv, eller hatt glede av den. Mindre enn 0,01% kan jeg vedde mye på...

 

Nei, den sjansen skal jeg innrømme å ikke ha hatt. Det er vel mye på grunn av ulvedrapene opp gjennom historien. Jeg skulle gjerne hatt muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at om maten til ulven (viltet) blir borte, hva da? Ulven har oppformert seg og har ingen fiender. Er det andre skapninger igjen som kan etas? Jo følk!

Er klar over at innen den tid har vel selv den siste naturvernromantiker vakna. Eller? Poenget mitt er: Hvor mye skal en tåle?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at om maten til ulven (viltet) blir borte, hva da? Ulven har oppformert seg og har ingen fiender. Er det andre skapninger igjen som kan etas? Jo følk!

Er klar over at innen den tid har vel selv den siste naturvernromantiker vakna. Eller? Poenget mitt er: Hvor mye skal en tåle?

 

Ja, det blir nok litt av en situasjon!

Link to comment
Share on other sites

Å stenge denne tråden Monsen, er latskap og ikke noe annet enn latskap. Moderer! Og da mener jeg moderer "for faen" (unnskyld). Dere er alt for flinke til å la kjeft-ausene herje fritt og så stenge tråder. Ta nå heller å moderer, slett og bann de som kommer med ting dere ikke kan akseptere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med ulv som ein naturleg del av norsk fauna vil den økologiske balansen bli meir naturleg. Alle veit det er til dels for mykje klovvilt dei fleste stader. At dette skal vera reservert for jegrane er eit snevert syn. Ulven er både eit klokt, vakert og tilpasningsdyktig dyr, som me bør ha plass til.

 

Argument mot ulv er i hovudsak at den gjer ein god del skade på tradisjonelt husdyrhald slik det vert drive i dag. Men her lyt dei som har husdyr gjerne tenkja nytt, og få stønad til det frå myndigheitene. Å seia at det ikkje bør vera "ein einaste ulv", og samanlikna dette med å attføra svartedauden vert komiske argument som ikkje er haldbare korkje i ei prosjektoppgåve eller som vetuge standpunkt i det lange løp.

 

Ulven skaper og morosame debattar på forumet, sjølv om den nok ikkje er klar over dette :wink:

 

Lukke til med prosjektet!

 

Lindu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...