Jump to content

Hvorfor er det noen som vil ha ulv i norge? prosjekt.


joakimH

Recommended Posts

Positivt:

 

Ulven hører til her.

Den renser utvalget (survival of the fittest).

Mange vil ha mulighet til å kunne se den/vite at den er her.

Turisme.

Er i seg selv en jaktbar art når bestanden er stor nok.

Spiser andre predatorer.

Mindre elgskader på skogen.

 

 

Negativt:

 

Tar (jakt)hunder.

Tar sau og andre husdyr av økonomisk betydelse.

Begrenser elg og rådyrstammer = mindre jaktbart vilt for mennesket.

Dyr som innvandrer fra Russland/Finland kan bære rabies.

Mange er redde for å møte den i skogen/redde for å la ungene vente på skolebussen.

 

 

Dette tror jeg faktisk var trådens beste innlegg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg har holdt meg utanfor desse ulvetrådane hittil fordi eg ser tydleg at her er meir følelsar enn fornuft i sving. Spørsmålet er vel kven ein skal gi mest rett, dei som vil ha ulven eller dei som må ta ulempene med å ha den. Norge har (trur eg ) rett og slett ikkje store nok villmarksområde igjen til at me kan ha ei stor nok ulvestamme til at den er levedyktig, utan at det blir konflikt med menneske. Grunnen til at mange er ivrige forkjemparar for ulven er (igjen, trur eg) symbolverdi og at det ligg eit lite sus av villmark over den og at me har ein hang til dei som er høgt oppe på næringskjeda. Ikkje at den er spesielt imponerande. Hjort og rein er vel ikkje nett mindre imponerande dyr. No har ikkje eg noko problem med ulv her eg bur så eg klarer vel å forholda meg sånn nokonlunde nøytral, men min sympati går nok til dei som må bera ulempene med å ha den her.

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som ikke ville følt en viss nervøsitet om man oppdaget dem på ikke veldig langt hold i skogen? Kan feks nevne skogsarbeideren et eller annet sted i Hedmark for noen år siden som opplevde at fem, seks ulv nærmest omringet ham.

 

Denne episoden, sammen med mange andre, er gjenstand for vranglære. Kjenner hendelsen godt, og saken er at denne skogsarbeideren satt i maskinen sin. Ulven er lite redd for biler,maskiner etc. Han hadde en flokk på 5-6 dyr som nyskjerrig sirklet rundt maskinen en halvtimes tid. De visste jo ikke at det var et menneske der...

 

Alle gamle "vandrehistorier", som blir sett på som sannheter, bygger på noe av det samme. Når et menneske sitter i en vogn og kjører hest, eller sitter på hesteryggen, så assosieres ikke dette som menneske. Det er hesten ulvene var ute etter. Hadde skogsarbeideren gått ut av maskinen, og vist seg frem som menneske, hadde ulvene forsvunnet.

Link to comment
Share on other sites

Østerdøl! denne du sikter til?

 

Skogsarbeider Knut Nyberget fra Stor-Elvdal ble tirsdag formiddag omringet av ni ulver i Åkerslia i Rendalen.

 

Nyberget jobbet i skogen med motorsag, da han plutselig så tre ulver ikke langt unna seg.

 

Kort tid etter dukket det opp seks ulver til rett ved der han jobbet, to av dem voksne og resten ungulver.

 

Flerret tenner

De voksne ulvene var ganske aggresive og reiste bust sier Nyberget, som syntes synet av flerrende tenner var skremmende.

 

Han gikk baklengs mot bilen som var ca. 500 meter unna, og med motorsaga i gang, kom han seg trygt inn i bilen uten at ulvene angrep

Har også ei motorsag, kan du være snill å komme hit å trylle den å om til en skogsmaskin, da hadde jeg vert meget takknemlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Østerdøl! Annen eller tredjehåndsinformasjon!

Ingen som trodde meg da jeg så mårhund her for 2,5 år sia, men alt kommer for en dag!

 

Tipper skogsarbeideren har den mest "virkelige" oppfatningen av hendelsen, det var tross alt han som "var der"

Jeg husker meget godt denne episoden på "dagsrevyen" der fyren stod fram selv.

 

Ulv bør være redd folk, det fins en oppskrift på hvordan det gjøres.

 

Når skal dere ulveromantikere begynne å kalle en spade for en spade, ulv har tatt masse folk opp gjennom tidene, det vet vi.

Før eller siden skjer det igjen, når dere har fått inn mange nok.

 

Men for min egen del bryr jeg meg katta om det flommer over av ulv på østlandet, men jeg ønsker dem ikke så vondt!

Her oppe blir problemet tatt hånd om, sist på Bangsjøan, men det er observert flere enn denne streiferen i nærheten.

Regner med at når problemene blir store nok settes ting i et annet lys, det tvinger seg selv fram om (når) det blir nødvendig.

 

*Pust*

Link to comment
Share on other sites

Ulven skaper sysselsetting.

 

Norsk natur var på 70-tallet formet til et forutsigbart produksjonslokale for landbruksnæringa. Det var bare å sleppe ut ulldottene og plukke de inn til høsten, gjerne med et naturlig tap på 2-7%, men pytt sann. Fra 80-tallet og utover ble det klart at sauehold ikke var det samme som å dyrke grønnsaker i et drivhus. De som sluttet med beitedyr når de ble utsatt for "endrede rammebetingelser" i næringa ble engasjert som "gråtekoner" og "svartmalere" rundt om i bygdene. Disse har trøkkt på med det de behersker best i snart 20 år og har bidratt til å skape forsider i regionavisene, som spår sott og ødeland.

Dette har gledet mange avisredaktører, sysselsatt mange offentlig ansatte, holdt liv i mange utdøende bygder. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om ikke rovdyrenes tilbakekomst kom på det tidspunktet det gjorde, ville 70-tallets landbrukspolitikk ført til avfolking av landsbygda. Fiendebildet som rovdyrene skapte bidro til å holde liv i ei næring hvor småskalaprodusentene ble betalt av staten for å slutte med det de drev med. De måtte heller bli bidragsytere til industriellt landbruk og annen industri. Svenskene sto løpet ut og en kan vel forsåvidt si at de har lykkes bedre.

Link to comment
Share on other sites

en ting er sikkert at folk ser forskjellig på det og ha ulv i norge. en ting og ha noen individer og kontroll på di, noe annet er det når dette blir til mange ulver og det mistes oversikten og problemene tårner seg opp rundt om. som alle vet så er ulven en kjøtteter og ikke som bjørnen, og ulven vil jakte det meste som den klarer og ta (det meste) og hva da når det blir mange individer så vil det minke på viltet. hva hvis det da ikke er nok mat til ulven blir ulven da plante eter? eller kan og da mennesker være en del av byttet

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske få som bor i de faktiske ulveområdene. Derfor er det veldig lett å si at vi burde ha ulv i Norge. De fleste som er for merker jo ikke noe til det en gang. Dessuten driter de i folk på Finnskogen. Der bor det jo bare innavla bygdetullinger likevel. De er jo ikke glad i naturen. Må drikke kaffe latté for å sette pris på naturen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...