Jump to content

Hva syns du om "ørne"-jakt? diskusjon..


Jackrussel

Recommended Posts

hei. :mrgreen:

ser i mange andre tråder at diskusjonen sklir ut fra det trådstarter skriver om og blir til en "ørnetråd" :)

selv har jeg fått stygga til ørn! hater dem :twisted: dette fordi jeg har mista så mye sauelam i år og for 2 år siden. samt at 1 gang var det en som stupa etter hunden min! :evil:

jeg har bod 20 år på en bitteliten øy, og vokst opp i småbåt og uti øyene, har antagelig vært og kika i flere havørn reir, en de aller fleste her inne. hvært år er jeg innom mange reir flere ganger! dette mest fordi jeg er nysjærrig på hvordan de vokse og va de spiser osv. morro og se svære fugler vokse. det jeg skal frem til med dette er at jeg har sett mye rart i reira til ørna! så vær så snill og spar meg for komentarer som "ørna spiser bare fisk" osv.. :lol: dette ler jeg av for det stemmer ikke på en flekk! ørna er en stor jeger og havørna er i størst grad lagd for og fange sitt bytte i havet. noe den gjør hovedsakelig til den finner en annen lettvindt matkilde som sauelam eller åtsel osv..

 

jeg vill ha kvotejakt på ørn! stor jeævla feit kvote også! :mrgreen:

det er alt for mye ørn i mine områder! for 1 år siden var det et morro eksempel! det ligger 3 øyer med noen hundre meters mellomrom i nerheten av øya jeg bor på og der var det hekkende ørn på alle 3 :shock:

 

hva syns dere om fanskapet? :mrgreen:

 

hjelp meg og få frem hva vi mener om ørn!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Delvis enig med deg,

 

Det er vanvittig mye ørn i fjellområdene rundt dovrefjell, spesiellt i Knutshø villreinomr.

Er ikke til fjells uten å sjå¨ørn. rekorden min er 11 stk i samme flokk. 3 havørn og 8 kongeørn.

 

Lisensjakt må vurderes.

Link to comment
Share on other sites

Når du sier ørn , så går jeg utfra at du mener havørn ? Vi har jo også kongeørn , som statistisk sett er verre med hensyn til lam , hunder osv enn havørna.

 

Personlig synes jeg ørn er majestetiske fugler , generelt liker jeg rovfugler. Havørna har jeg på reveåta mi her nesten hver dag , har aldri opplevet noe angrep av noe slag på noen av mine hunder. Men kongeørna er jeg forsiktig med , med hensyn til terrierne. Vi har en svært høy havørn bestand her i mine områder , kongeørn har vi også men havørna dominerer stort i antall.

 

Ørnejakt......tja jeg er jo av den oppfatning at har man en bestand av noe slag ( fine eller ufine i menneskers øyne ) så synes jeg prinsipielt at det skal åpnes for jakt bare bestanden er bærekraftig nok. Et annet eksempel på dette er jo feks oter , den er jo totalfredet men vi har en usannsynlig høy bestand av oter i nord Norge. Etter hva jeg har forstått så har DN prøvet å fått åpnet for lisensjakt på oter i de deler hvor problemet er størst , men naturvern organisasjonene har gått så sterkt imot at planene har blitt skrinlagt. Når jeg sier problem når det gjelder oter så er den et stort problem i alle lakseførende vassdrag her + rundt oppdrettsanleggene.

 

Og den store havørn bestanden tror jeg har en direkte sammenheng med høy oterbestand. Havørna lever i vinterhalvåret i stor grad av fiskerester tatt av oter.

Link to comment
Share on other sites

her jeg holder til er det havørna som dominerer på anntall ja. men det finnes også invider av kongeørn. og det er her problemet med havørna starter, for den lerer nemlig av det kongeørna gjør, og da gjør den det selv også. (tar lam).. sier ikke at det altid er slik, med tør og påstå at dette har sjed.

var forøvrig en havørn som stupa etter Rocky i rådyrlos, og denne ørna har bodd i saueflokken i maaange år uten og lagd trøbbel. en og annen lamefot i reiret men saue eier mener det må være selvdøde sau. dette tror jeg også om denne ørna.

men den skulle jo ta hunden min :shock: dette gjør meg frustrert! husker det som det var i går da jeg så at ørna stupa ned med de store gule klørne sine etter hunden min, som tilfeldig vis løp inn i et buskekrat i siste liten :shock:

 

11 stykker i en flok på max?

da har du ikke sett ørnflokker :mrgreen: når de samles over 100 for og spise på døde hvaler! da skal du se!

 

oter og ørn er det alt for mye av her ja!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det Foxhound sier, så lenge bestanden tåler det så må det kunne åpnes for å ta ut en viss andel - i det minste individer som gjør skade!

 

Men om jeg ikke husker helt feil så har vi over 60% av den europeiske havørnbestanden i Norge, og da har vi også et ansvar for å se litt utenfor våre egne grenser når vi skal forvalte disse flotte fuglene! Det er ikke mange land som har så mye ørn som vi har her, og det må vi ta med i regnestykket!

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en annen ting , er ganske snartenkt bare jeg får litt tid på meg :wink:

 

Det er jo planer om en vindmøllepark på Andøya , i den forbindelse har jo de som er imot brukt som eksempel at det dør mange havørn , hubro osv i den vindmølleparken som er på Smøla feks. En ornitolog / forsker ( husker ikke i farta ) uttalte seg i lokalavisa ang dette , og han sa at det var ingen fare om det gikk med en del av ørnebestanden i denne planlagte vindmølleparken , dette fordi havørnbestanden her hos oss var så mettet at det var ingen fare.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det Foxhound sier, så lenge bestanden tåler det så må det kunne åpnes for å ta ut en viss andel - i det minste individer som gjør skade!

 

Men om jeg ikke husker helt feil så har vi over 60% av den europeiske havørnbestanden i Norge, og da har vi også et ansvar for å se litt utenfor våre egne grenser når vi skal forvalte disse flotte fuglene! Det er ikke mange land som har så mye ørn som vi har her, og det må vi ta med i regnestykket!

 

Det stemmer nok det du sier Podle , det at vi i Norge har et spesielt ansvar ang bestander som er i fåtall lengre sør i europa , og det gjelder nok også oteren. Det skal bli en herlig dritt om Norge engang blir med i EU , se på Sverige der er faktisk ravnen fredet etter medlemskapet. Finland har fått store protester ang ulvejakten , samme med Sverige ang skarv og sel.

 

Selv det å få ta ut problemindivider blir nok bortimot umulig om avgjørelsene i fremtiden skal taes nede i Brussel :?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa i den andre tråden din, hvorfor ikke kvotejakt på disse dyra? Hvorfor forskjell? Slik det er nå er det ikke balanse i regnskapet.

Det har ALDRI vært slik før vi mennesker begynte å "forvalte",(tenker langt tilbake i tid nå) nå er blir matviltet kraftigere belastet fordi vi jegere skyter matvilt, og rovvilt spiser matvilt. ergo feil balanse.

Hvorfor frede flyvende rovvilt? Hvorfor frede bærekraftige stammer av flyvende rovvilt? hva er arguemtet for det? At de er majestetiske og pene? Spektakulære dyr som egner seg på et dyreprogram i ny og ne? Pissprat!

 

Til dere som sliter med at det er variabelt med skogsfugel til tider, kongeørnen tar ca 60 stk storfugel i løpet av et år..... dagen etter utvomming av elgen under elgjakten tellte jeg 5 kongeørner på elgvomma, da kan dere gjøre matten selv....

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se annet enn at ørnebestanden må reguleres, til et eller annet nivå, hvilket vet jeg ikke. Mange steder er det unødvendig mye ørn, andre steder nesten ingen. Likevel så må en huska at ørna har den ulempen at alle ser den. Tenk hvor mye ulv det var, om de som er fløy land og strand rund i 70-80km/t godt synlig hele dagen :roll:eller kanskje ikke...

 

Jeg har vært så heldig at jeg har sett relativt mye ørn, på nært hold i lufta og fått lov til å fly sammen med de i termikk over fjellheimen. Der vi pleide å fly (seilfly) hekket et par ikke langt fra, og vi kunne observere dem året igjennom, og år etter år, samme paret. Om våren i paringslek, hekking, om høsten med nye unger og vi kunne se at de tok bytte. Ungene var like talentløse hvert år, det er gøy å kunne fly ifra en ørn...Ungene bruker iallefall 2 år på bli så flinke i lufta at en ikke merker forskjell. Og en gammel ørn er merbart dyktigere og også mere bestemt i lufta.

I lufta regner de seilfly som "fugl alt sammen", og vil ikke bry seg, men fly like nært som en annen ørn. De vil komme til termikkbobla (om de søker termikk) hvis de ser et seilfly sirkle, og en seilflyger vil fly til en ørn, iallefall en voksen som vet hva den driver med. 4-5m avstand er ikke uvanlig, og fysisk kontakt er heller ikke sjelden. Ørner vil jage fly om de bestemmer seg for å hevde revir. De lure bare skremmer og viser klør, de "ikke så lure" går til fysisk angrep.

 

På denne måten har jeg fått et litt "luftens brødre" - forhold til ørn, de er ikke bare supereffektive rovdyr, de er nesten så personlige som hunder.

 

Nuvel, som jeg sier over så har de ulempen av at alle ser dem - disse to ørnene jeg snakker om vil vise seg som "ørner" over et enormt område - de beveger seg over og patruljerer med over 90km/t under gode forhold, og med over 70 nesten uansett. Mil etter mil. Så de ser ut som flere enn de er. Det kunne vært 70 bjørner og 200 gauper i samme område uten at noen hadde sett dem!

 

Jeg blir ofte i tvil når folk påstar "å det er så mye ørn" (ikke som Jack Russel, på Helgelandskysten ser du jo 13 samtidig...) Men f.eks. på Sørlandskysten, der det imo knapt nok er ørn - kommer folk og påstår "det er så lite ærfugl fordi ørna tar den..", ikke er det lite ærfugl og ikke er det mye ørn.

I innlandet her er det derimot endel ørn, og ved reirene vil det jo bli endel observasjoner - mange flere enn av andre dyr som det er flere av.

Et paradoks er forresten at det her på Sørlandskysten omtrent ikke fins hare (de fins i innlandet, der det er ørn?), men på Dønna f.eks. er stu fullt med hare OG rådyr, og alt slags vilt - og du kan f.. ikke gå ut uten å se ei ørn?

 

En dag, snart, vil nok myndightene bli nødt til å tillate "avskyting" av ørn enkelte steder, men at det sett under ett er et problem med mye ørn i Norge, det tror jeg ikke. Det er heller ikke lett å si noe om mengden ørn fordi så mange hyler om mye ørn, bare de ser ei ørn. Mens noen synes det er helt normalt å se 6 stykker.

 

K

 

Ang. Brussel, så er jo f.eks ålen fredet nå, pga. at det er lite ål i Brussel?

Link to comment
Share on other sites

Men om jeg ikke husker helt feil så har vi over 60% av den europeiske havørnbestanden i Norge, og da har vi også et ansvar for å se litt utenfor våre egne grenser når vi skal forvalte disse flotte fuglene! Det er ikke mange land som har så mye ørn som vi har her, og det må vi ta med i regnestykket!

 

Helt klart, men dette er også livsfarlig tankegang! Som nevnt fikk søta bror tredd ned fredning av ravn over ørene fra noen smellfeite europere som ikke har vært utafor lakkskoa sine. En annen side er at skal vi som lever med disse dyrene være et utstillingsvindu for resten av verden? Bare fordi at de syns dem er søte? Hva får vi igjen for det? Annnet en at alle som driver med småfe og rein sliter ræva av seg og til slutt må legge inn årene?

Polarrev, snøugle osv.. dvs sjeldene og truede dyrearter skal vi frede og stå på for at den blir bærekraftig igjen, men ørn er ikke sjelden! Var ute med en kompis og fisket ute ved Gåsvær på helgelandskysten og så en liten flokk efugel, MEN så like mange ørner som det var i den eflokken.. MORRO! For ordens skyld talte jeg 16 havørner på båturen fra Sandnessjøen og til gåsvær... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Et paradoks er forresten at det her på Sørlandskysten omtrent ikke fins hare (de fins i innlandet, der det er ørn?), men på Dønna f.eks. er stu fullt med hare OG rådyr, og alt slags vilt - og du kan f.. ikke gå ut uten å se ei ørn?

Det paradokset har jeg også lagt merke til. Jeg jakter på Dønna, og flekkvis kryr det av hare. Vi har alltid havørn svevende over oss under harejakta, på det meste har vi sett 17 stk skru ei termikkboble like ved.

 

Jeg har sett havørn fly med hare i klørne, men det var en hare som var skadeskutt. Jeg har også sett havørn stupe på hare, uten å lykkes, er haren på beina klarer den oftest lett å utmanøvrere ørna.

 

I 1968 ble havørna freda i Norge, og bestanden er gått fra Utrydningstruet til Livskraftig og økende. Jeg er bestandig på vakt mot havørna når jeg har bikkja ute, men har aldri sett tendenser til angrep. Jeg bruker alltid orange jaktdekken på bikkja, som er så hvit at den ellers kan bli tatt for hare.

 

Dagens bestand i Norge er estimert til 3200-3800 par (Miljøstatus Norge), og Norge har mer enn 50 % av Europas havørnbestand. Her ligger vel nøkkelen til fortsatt fredning; selv om vi vasser i havørn her ute på kysten, så er de fåtallig i andre deler av Europa i forhold.

 

Vi jegere er forresten flinke til å hjelpe havørna, med alt slakteavfallet vi legger igjen. Så før man begynner å sutre for mye, tenk heller på å grave ned åtsler og slakteavfall. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Vi jegere er forresten flinke til å hjelpe havørna, med alt slakteavfallet vi legger igjen. Så før man begynner å sutre for mye, tenk heller på å grave ned åtsler og slakteavfall. :wink:

 

Helt feil! Du sparer viltet rundt når du forer slik.. det foreligger masse dokumentasjon på slike tiltak bla. på østlandet der de legger ut avfall for å trekke til seg rovvilt som ørn, hønsehauk osv. Storfugelbestanden økte betraktelig og prosjeketet anses som vellyket.

 

Du kan lese om dette prosjektet i medlemsbladet "rovdyr", samme anbefaler jeg alle her inne til å melde seg inn i foreningen. Mer informasjon: http://www.rovdyr.org/

Link to comment
Share on other sites

Det er også velkjent at gode bestander med oter hjelper havørna til å etablere seg og få fram unger, siden de utnytter levningene fra oterens slakteplasser. Jeg er fortsatt overbevist om at vi bidrar til å opprettholde eller øke bestanden av havørn ved å legge igjen slakteavfall!

Link to comment
Share on other sites

Noen skrev:

M67 skrev:

 

Vi jegere er forresten flinke til å hjelpe havørna, med alt slakteavfallet vi legger igjen. Så før man begynner å sutre for mye, tenk heller på å grave ned åtsler og slakteavfall.

Vil presisere at jeg ikke har sagt dette. Tror jeg er enig likevel?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ørner er på ingen måte truede arter i dag. Faktisk, ser man tilbake på den gang det ikke bare var lov å skyte dem året rundt, men også å bruke gift og feller, så greide man heller ikke den gang å utrydde dem. En generøs kvotejakt på ørn og hauk er bare god viltpleie og vil ikke sette artenes overlevelse i fare på noen måte.

 

Så var det bare å overbevise våre venner i DN om dette... :P

Link to comment
Share on other sites

 

Vi jegere er forresten flinke til å hjelpe havørna, med alt slakteavfallet vi legger igjen. Så før man begynner å sutre for mye, tenk heller på å grave ned åtsler og slakteavfall. :wink:

 

Helt feil! Du sparer viltet rundt når du forer slik.. det foreligger masse dokumentasjon på slike tiltak bla. på østlandet der de legger ut avfall for å trekke til seg rovvilt som ørn, hønsehauk osv. Storfugelbestanden økte betraktelig og prosjeketet anses som vellyket.

 

Du kan lese om dette prosjektet i medlemsbladet "rovdyr", samme anbefaler jeg alle her inne til å melde seg inn i foreningen. Mer informasjon: http://www.rovdyr.org/

 

Jeg kan godt forstå at foring av predatorer kan gi en kortsiktig gevinst, men i det lange løp må det bli en ubalanse som småviltet kommer tapende ut av. Håper ikke folk begynner å fore predatorer i den tro at det blir mer jaktbart vilt. Foring for å dra rovviltet ut av småviltbiotoper kan ikke jamnføres med jegeren som legger igjen slakteavfall i jaktterrenget.

Link to comment
Share on other sites

Virkningen av foring kommer helt an på når man gjør det. Foring i den hardeste hekkeperioden gjør at rovviltet spiser på åtet i steden for å predatere på ungene til de andre artene som dermed får et lite forsprang som kan være avgjørende for overlevelsen. Jeg har selv vært med på slike forsøk i forbindelse med ærfugldrift med svært godt resultat. Dersom man derimot forer seint på høsten og gjennom vinteren vil man styrke rovviltets overlevelsesevne i flaskehalsen som vinteren egentlig skal være. Resultatet blir økt rovviltbestand i den harde våren og når hekkesesongen tar til igjen. Da blir med andre ord resultatet det helt motsatte...

Link to comment
Share on other sites

Har IKKE nok sau. Jeg hadde problemer med å finne pinnekjøtt. Dessuten så gror det for mye kratt i kulturlandskapet og jeg måtte lære meg speykasting for å komme til godplassene i lakselevene her oppe. Ja til mer sau og geit på utmarksbeite! Vi må da ha plass for å skyte også, ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

i helga var jeg på rådyr jakt, og så at valpen min holdt seg på samme plassen i 5 min, jeg bestemte meg for å gå hen å se der de var fordi jeg så revespor der valpen hadde gått. jeg fant hunden og gikk 15 meter fram og over en kant der letter det 3 konge ørn bare 10 - 15 meter forran meg, di satt å spiste på et rådyr. det går kaldt nerover ryggen min når jeg tenker på det i ettertid. en som jakter på nabo terenget opplevde at ørna stupte ner og satt klørne i ryggen på dachsen hans den overlevde såvitt. mitt spørsmål er kan man skyte ørna hvis du ser at den prøver å ta bikja di :?:

Link to comment
Share on other sites

bharsvik tok orda mine angående foring av ørn for og berge matviltet og ærfugl :)

ser dere hinter til at ørna ikke jakter hare eler? havørna gjør dette! men på dønna der haren er er det mye trær, og havørna er konstruert for og fange byttet på havet der det er åpent, dette sjermer haren på dønna og de fleste andre steder, derrimot er kongeørna en langt bedre flyger og tar lettere hare og hunder, osv i "terrenget". men i åpene tereng er begge 2 jegere. :)

når det er flott vær og vinden ligger rundt 10-15 m/sek kaller vi det "ørnevind" dette for havørna blir en bedre flyger med vinden til hjelp og jakter veldig ofte da :)

 

hører rykter om enda et hundetap :shock: noen som har hørt noe?

Link to comment
Share on other sites

dette for havørna blir en bedre flyger med vinden til hjelp og jakter veldig ofte da :)

Da slipper den "å kjøre motor", i stilla må den flakse for å fly, det er ikke alltid kostnadseffektivt, ørna er et utmerket seilfly, men er nokså undermotorisert og særlig har den dårlig utholdenhet. Ei gås er en effektiv "motorflyger".

Min erfaring er at det skal nokså mye til før ei (kongeørn iallefall) ørn "gidder" å anstrenge seg for å fly. De venter heller på stig - jeg har ventet mange timer med ørnene på bakken eller sett dem prøve termikken for å "falle" ned igjen. Liten vits for en amatør å prøve seg når proffene ikke henger oppe.

Ute i øyene er termikken dårlig eller ikke eksisterende, derav venter ørna på hang eller annen oppvind før den gidder å lette.

I kraftig vind kan den også fly "dynamisk", dvs. stupe og svinge for å hente energi, det er mye mindre slitsomt enn å bruke egne krefter når en stupte på haren og bomma.

Vet ikke så mye om havørn, men kongeørn har jeg mange ggr sett stupe rett ned i bjerkekjerr, eller komme ut av bra tette buskas. De skyr ikke vegetasjon akkurat.

 

Nå tviler jeg ikke et sekund på at ørna tar sau og lam, men det slår meg at jeg har sett de angripe hare og andre udefinerte småvilt flere ggr., en katt en gang og dødt vilt. MEn selv om det krydde av sau i det aktuelle området, aldri sett angrep, selv om sauene rusler rundt i åpent lende og er synlige (for meg) fra +2000m høyde, så slår de inn i skogen på ting jeg ikke engang kunne se, om jeg var over 5-800m.

Jeg tviler ikke heller på at de ville gjøre det om de "fikk smaken " på sau, eller lærte seg en effektiv teknikk for å drepe dem raskt, men de kunne slå inn i skogen selv om det sto 150 sauer på jordet ved siden av?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

noe et ørnepar for 2 år siden lærte seg for og ta saulammene mine, var nemlig og huke tak i dem og dra dem utfor øya og slippe dem i havet og ta dem igjen når de kom til fjera! dette så min bestemor på fra kjøkkenvindue sitt! hun ringte meg umidelbart og jeg flisa utåver for og se. ble møt med lammet i fjæra med 2 ørn på, og fant 4 lammeføtter bare 5 meter unna :(

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å hive en brannfakkel inn i diskusjonen, men jeg vet noen skyter havørn når de får sjansen... Det forties naturligvis, men det er ingen tvil om at det jaktes på de...

 

Det blir nok jaktet av folk som føler at fuglens tilstedeværelse er negativ.

Selv holder jeg meg langt unna slikt, men kommer det en dag lisensjakt på ørn, så sier jeg ikke neitakk.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt forferdelig at noen skyter ørn!!!!

 

På Smøla - er det flere kull med havørn - enn hva det er med rype.

 

Det er jo forferdelig at noen skyter rype!!!!

 

Det har vært hevdet at vindmøllene der ute - ødelegger ørnebestanden.

Synd!

 

Hva er grunnen for at hvit rype/hvit hare forsvinner et eller annet sted?

 

Nei - det er vanskelig å forstå seg på slike ting.

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen, i 20 år har de holdt på med foring av rovdyr og med enestående resultater, spesiellt på barfugel, den klarer de å holde oppe på et høyt nivå nesten hele tiden, kun de normale svingninger som moder jord styrer alene som påvirker bestanden.

 

Forklaringen er veldig enkel når det gjelder rovdyr, rovdyr er ekstremt late - de går konsekvent på det lettestet byttet, for å spare energi og ikke bli skadet selv. Legger man ut mat i soner litt vekk i fra spillplasser og hekkeplasser vil dette føre til at trykket av rovdyr vil forsvinne fra disse plassene.

Nå sies det også at ei og annen kule forlater munningen rundt disse foringsplassene rev/mår osv får på pelsen.

 

Å gjøre et slikt stunt her hvor det kryr av ørn/hauker og annet djevelskap vil være godt viltstell, man letter trykket i utsatte perioder for matvilt, og man får håpe at ørna blir så lat at den glemmer hvordan det var å jakte :mrgreen: Uansett, ørna har større problemer med å ta friske dyr enn unger og vilt som er kåte og uoppmerksomme, det er nøkkelperioden for slik foring....

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å hive en brannfakkel inn i diskusjonen, men jeg vet noen skyter havørn når de får sjansen... Det forties naturligvis, men det er ingen tvil om at det jaktes på de...
Og her har vi antakeligvis en av de viktigste årsakene til at rovdyrforvaltning i dag er sentralstyrt. Hvis man kunne stole på at lokal beskatning skjedde på problemindivider, altså på individer som har lagt seg til en diett på dachs, TJT, sau el.l., hadde ekstremt forenkla saksbehandling og lokal styring kunnet ført til at man avlet på de individene som hadde høy menneskeskyhet og likte vilt kjøtt bedre enn tamt kjøtt (slik de fleste av oss gjør). Problemet er at det finnes mange nok "shoot on sight"-rednecks til at en slik ordning vil bli misbrukt til et generelt uttak av alle individer man får sjansen på.

 

Den dagen folk ble betydelig mer selektive mhp. hvilke rovfugl/rovdyrindivider de skjøt etter, kunne et slikt regime fungere. Jeg har ikke planer om å holde pusten mens jeg venter...

 

 

Ellers er jeg generelt for jakt på bærekraftige bestander uansett om det er Helene Harefrøken, Bambi, Mikkel eller Ørnulf som detter. Personlig har jeg hatt såpass mange flotte opplevelser med havørna tilbake på søttitallet da den var nærmest utrydda til at jeg klarer å få meg til å skyte den, selv i dag og hvis man skulle få lovlige kvoter. Men det er en helt annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen, i 20 år har de holdt på med foring av rovdyr og med enestående resultater, spesiellt på barfugel, den klarer de å holde oppe på et høyt nivå nesten hele tiden, kun de normale svingninger som moder jord styrer alene som påvirker bestanden.

 

Forklaringen er veldig enkel når det gjelder rovdyr, rovdyr er ekstremt late - de går konsekvent på det lettestet byttet, for å spare energi og ikke bli skadet selv. Legger man ut mat i soner litt vekk i fra spillplasser og hekkeplasser vil dette føre til at trykket av rovdyr vil forsvinne fra disse plassene.

 

 

Dette underbygger jo bare mine påstander om at i stabile ulvehabitater så er det gjerne en oppblomstring av småviltbestanden.... Men det var ingen enig i da jeg påsto det...??

Link to comment
Share on other sites

Dette underbygger jo bare mine påstander om at i stabile ulvehabitater så er det gjerne en oppblomstring av småviltbestanden.... Men det var ingen enig i da jeg påsto det...??

 

...kanskje med unntak av meg :?:

 

Med forbehold om at jakttrykket på rødrev og andre predatorer av småvilt er mindre nå enn tidligere (har lite statistikk på dette), kan jeg aldri huske at det har vært mer rev enn det er nå innen Kynnareviret som jeg kjenner til. Det har de siste 3-4 årene vært bra med skogsfugl, men det har det vel også vært utenfor ulverevirene også :?:

 

At det er bra med hare forundrer vel egentlig ingen, da en viktig predator forsvant når ulven kom...

Link to comment
Share on other sites

Ellers er jeg generelt for jakt på bærekraftige bestander uansett om det er Helene Harefrøken, Bambi, Mikkel eller Ørnulf som detter

 

Dette er et interessant poeng. Havørna er fredet, men alle er vel enige om at havørn ikke lengre er spesielt truet. LIkevel er det ingen kvotejakt. Dette på bekostning av andre særinteresser.

 

Ornitolog Alv Ottar folkestad, med sitt eget lille private "Prosjekt havørn", har nå ved gjentatte anledninger eksportert havørn til bla.a Irland, hvor havørna er dårlig tatt imot. Samtlige individer er døde, etter inntak av giftåte.

 

Så hvorfor ikke kvotejakt egentlig?

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more ... /1.2779194

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... e/1.311454

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.2727458

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mine egne tanker og meninger om dette med kvotejakt på ørn. Jeg og JackRussel bor bare en kjapp båttur fra hverandre og har mange felles interesser, deriblandt jakt. Vi ha jaktet mye sammen, bl.a rådyr, sel, kråke og gås.

Vi har også sauer, men en del flere enn det JackRussel har. Vi har en flokk på ca 50 stamdyr som går på ei øy utenfor Øksningan, en del av Herøy. Og tilsvarende får vi ca 40-60 lam hvert år. Nå skal det sies at det blir vanskeligere for oss å føre nøyaktig statistikk pga vi har så mange dyr, men ørna, verken havørn eller kongeørn, har vært noe "problem" for oss. Jeg vet at både havørna og kongeørna har tatt lam, men om det er fra oss eller ikke er umulig å dokumentere, av den enkle grunn at de ikke er merket. Dette blir også et problem å argumentere for i en evt sak man skulle laget for å få til kvotejakt på havørn, fordi hvis man løper etter lammene når de er nyfødte, sitter man igjen med 40-60 flaskelam.

Derfor tror jeg eneste måten vi eller JackRussel kan dokumentere at havørna tar VÅRE sauer, må hele sekvensen filmes, eller tas bilde av. Men at havørna tar villsaulam, er det overhode ingen tvil om.

Og jeg deler også tankegangen og teorien til JackRussel om at kongeørna "lærer" havørna opp til å ta lam.

Men jeg mener også, at på grunn av den stadig voksende populasjonen av havørn, at enkelte tilfeller av saueangrep er i ren desperasjon pga matmangel.

Selv har jeg snakket med en lokal fisker, som har vært oppi en del ørnereir oppgjennom årene, og han sier at han har ved flere anledninger observert at havørnunger sprekker pga matmangel.

 

Men, tilbake til dette med kvoteavskyting. I norge har vi mange rovvilt, de største er jo gaupa, bjørnen og ulven. Det er lisensjakt på gaupa, dette for å regulere bestanden fordi den tar husdyr som sau og rein. Jeg vet ikke hvor mange gauper man estimerer at det er i Norges land, men at det er mange over 1000 kan jeg ikke forestille meg.

Uansett er det veldig mange flere havørner enn det er gauper i dette landet. Og da er spørsmålet mitt: Hvorfor kan ikke vi sauebonder, som er plaget med at ørna tar lammene våre, få skyte et par-tre per år, når bøndene som plages av gaupa får skyte minst 5(i hele landet) hvert år?

Jeg finner dette veldig merkelig, og føler at de som bestemmer reguleringen av dette, ikke har vært her ute hvor problemet er størst for å virkelig få se hvor mange det er av den.

Det har skjedd flere ganger at jeg har sett så mange ørner at når jeg kom til 40 gadd jeg ikke telle mer. For å si det sånn: den er ikke utryddningstruet lengre.

Men så er jeg enig i det dere sier at vi må se begge sidene av saken. Hvis det er slik at langs norskekysten bor omlag50-60% av europas havørnbestand, må jo selvfølgelig dette beskattes med måte. Men at den bør beskattes, er jeg helt overbevisst om.

 

En annen sak, som er mer skjelden å se her ute, er falk. Jeg får måndtlig utgaven av bladet Jeger hund og Våpen, og har i flere artikler lest at det er mange som ønsker kvoteavskyting av falk. Argumentet deres var at falken tok så mye orrfuggel og rype at det ikke ble noe igjen til jegerne.

 

Jeg ser og skjønner deres frustrasjon, og jeg syns det er rart at vi som preges ikke har noe talerør som kan nå høyt politisk i denne debatten. Også dette med blyskudd er håløst å få sagt noe om, fordi det går på miljøet. Og så lenge politikerne tror at havørnen er utrydningstruet og miljøet her ute i sjærgården ødelegges av bly, tror jeg ikke vi kommer noen vei.

Men det gleder et engasjert jegerhjerte å se at så mange bryr seg og mener noe om dette.

 

Mvh IvoRei

Link to comment
Share on other sites

flott innlegg Ivo :wink:

ja, vi vet jo at havørna på øya dere har sauer på har spist lam. det var jo ikke fritt for lammeføtter i reiret der :evil:

att alle føtterne man finner i reir er bittebitte små, som så og si nyføde lam har, beviser jo litt for meg at de er tatt.. hadde det vært selvdøde lam så har det kansje vært litt større forsjel på alderen på lammene..

at dere får mellom 40 og 60 lam av 50 sau er jo ikke så veldig innponerende, så litt svind har dere nokk. ikke så store som jeg hadde i år, men litt har dere også. og vi vet at det var mye lammeføtter i reiret :!: jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig for myndighetene og legge sammen 2 og 2!

 

jeg har før søkt om felling av havørn, jeg fikk ikke svaret nei engang! :evil: jeg har da krav på svar når jeg søker til fylket!?

 

jeg skal i alle fal søke pånytt. håper på fellingstilatelse!

jeg må jo få lov og forsvare husdyrene mine :( var virkelig surt i år og miste så og si alle lammene :|

min far hadde lyst og gi opp sin flokk og slakte hele jengen i frustrasjon av dette..

Link to comment
Share on other sites

 

jeg har før søkt om felling av havørn, jeg fikk ikke svaret nei engang! :evil: jeg har da krav på svar når jeg søker til fylket!?

 

.

Du kan søke om skade uttak og du skal ha svar.

 

Naturmangfold loven sier dette om uttak av viltarter som gjør skade.

§ 18. (annet uttak av vilt og lakse- og innlandsfisk etter vurdering av myndighetene)

 

Kongen kan ved forskrift eller enkeltvedtak tillate uttak av vilt og lakse- og innlandsfisk a) for å beskytte naturlig forekommende planter, dyr og økosystemer,

b) for å avverge skade på avling, husdyr, tamrein, skog, fisk, vann eller annen eiendom,

 

Og om svar frist på henvendelser til det offentlige sies dette.

 

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det etter § 11 a annet ledd snarest mulig gis et foreløpig svar, hvor det redegjøres for grunnen til at henvendelsen ikke kan besvares tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. I saker som gjelder enkeltvedtak skal det gis slikt foreløpig svar dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned (§ 11 a tredje ledd). Hva som er å anse som uforholdsmessig lang saksbehandlingstid i andre saker, må vurderes på bakgrunn av de forventningene den private i alminnelighet bør ha til behandlingstiden.

Link to comment
Share on other sites

flott innlegg Ivo :wink:

ja, vi vet jo at havørna på øya dere har sauer på har spist lam. det var jo ikke fritt for lammeføtter i reiret der :evil:

att alle føtterne man finner i reir er bittebitte små, som så og si nyføde lam har, beviser jo litt for meg at de er tatt.. hadde det vært selvdøde lam så har det kansje vært litt større forsjel på alderen på lammene..

at dere får mellom 40 og 60 lam av 50 sau er jo ikke så veldig innponerende, så litt svind har dere nokk. ikke så store som jeg hadde i år, men litt har dere også. og vi vet at det var mye lammeføtter i reiret :!: dette..

 

 

Jeg fikk ni lam på seks sauer. Mistet heldigvis ingen. (Antakeligvis fordi de var opptatt med å spise Jackrussels lam) Ganger man opp Ivos flokk til samme lammetall i forhold til voksne blir det fort 20-30 lam som har forsvunnet det. Ikke et ubetydelig antall...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...