Jump to content

Hva syns du om "ørne"-jakt? diskusjon..


Jackrussel

Recommended Posts

Steve - hva man kaller det, er forsåvidt ikke så interessant. Så lenge det hersker en enighet om at bestanden er bærekraftig, (siden ornitologer eksporterer store antall), bør en eller annen ordning komme på plass for uttak av havørn.

 

En har ingen garanti for at gaupe/jerv som felles, er de faktiske skadedyra, men det hjelper totalt sett, over tid. Antakelig. Det er nok ikke så forskjellig for havørn.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det at det eksporteres noen individ til skottland/irland er ikke noe bevis på at bestanden er så stor at den er jaktbar. Men lokalt på kysten av Vest- og Nord Norge har vi nok en ørnebestand som begynner å klare seg, det skal jeg være enig i.

 

Så er det stor forskjell på hva vi kaller "jakta", ørna bryr seg nok ikke. Men skal man ha effekt -på sau/reintap - av et begrenset antall felte ørn så må innsatsen rettes inn målrettet mot der tapene er, i tid og rom. Da er sjansen større for å ta ut rett individ. Kvotejakt som foregår feks på vinteren, vil kanskje ta ut en ørn som bare er på næringstrekk, ikke det lokale paret som har spesialisert seg på feks lam.

 

Hunder, katter, kaniner og annet småkryp som folk måtte finne på å ha får de lære seg å passe på så de ikke blir ørnemat!

Link to comment
Share on other sites

Steve - jeg sier ikke "jaktbar" - som i betydningen åpen jakt. Jeg sier det er rom for å ta ut individer f.eks på en kvote, eller skadedyr eller tilsvarende. Det er en vesentlig forskjell.

Jeg mener - Er det rom for private ornitologer i fri dressur, er det rom for skadedyrfelling.

 

Så - Vennligst ikke tillegg meg motiver jeg ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at ørnebestanden bør beskattes.

 

Dette kan gjelde både Havørn og Kongeørn.

 

Her i området er Havørnbestanden økt mye de siste 30 år.

Først på 70-tallet kunne jeg se Havørner fly himmelhøyt over fuglekoloni rett utafor stuevinduet.

De var aldri nærmere enn 300 - 500m, og torde aldri gå til angrep på den tiden i fuglekolonien selv om det var mye mere fugl der dengang.

 

De siste 10 - 15 åra, har Havørna blitt mye mere nærgående, ser den jakter over tettbebygde strøk bare noen 10-talls meter over hustakene.

 

Sikkert også en og annen Kongeørn som blir observert.

 

De siste åra har både Heirekolonier og Grågjess blitt angrepet av Havørn i nær tilkytning til boligområder.

Selv tror jeg det bare vil være ett tidsspørsmål før små barn kan bli angrepet.

 

Derfor støtter jeg tanken på jakt av Ørn, her i området for å minske bestanden noe, inkludert det å få Havørna til å få frykten for mennesker tilbake.

 

Denne frykt har den ikke her i området lengre.

Havørna her liker vind når den jakter, til mere vind jo bedre.

 

Gjerne en stiv kuling, har sett unge Havørner jakte på Heire i lufta i sterk vind.

 

Heiren fløy i ringer, høyere og høyere mens vinden førte den Nordøstover, med Ørna rett bak seg.

Hvordan dette gikk vet jeg ikke, men Heiren lettet fra sjøen, så jeg mener den var blit slått ned på tidligere av denne Havørn og så mistet.

 

På sommers tid liker den ikke særlig å jakte når det er varmt, stille og pent vær, kommer gjerne når det skyer over, og er regnfullt / disig gjerne med litt vind.

 

Den flyr da lavt mot Heirekolonier, skjult av tåke / dis, og håper ikke på å bli oppdaget før det er forsent.

Som oftes er det Kråka som først varsler ett Ørneangrep, eller småmåker.

 

Er da først og fremst Heireunger den er ute etter, det knakker og smeller i greiner når heireunger som kan gå prøver å flukte unna i tett granbar, noen faller på bakken og blir liggende der til de sulter ihjel også tildels skadet etter fallet.

 

Noen av de voksne Heirer sitter stille og flyr ikke opp, andre letter og lager ett øredøvende bråk med skrik og skrål, Havørna kan sette seg noen meter unna i Grantreet, men passer seg for ikke å bli truffet av den voksne Heierens dolklignende nebb.

 

Som regel flyr Ørna til reiret sitt med byttet, men den stopper ofte på ei nærliggende øy, der den har sin "slakteplass".

Får se til neste sommer om jeg får tatt noen bilder av Heirerester derfra, er ikke småunger den tar med seg etter størrelsen på fjæra.

 

At ikke Ørner greier å fly med mere enn 1 kg er bare tull, den flyr med voksne Heirer i klørne, heirer som henger og slenger etter ørnas klør og er vanskelig å holde på.

 

Så de mest nærgående av disse Ørner burde ha blitt jaktet på, fått felt noen av de mest nærgående, og gitt de andre tilbake sin skyhet for mennesker igjen.

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke mine egne øyne i morges da det satt ei voksen Havørn ett steinkast unna meg på en holme utafor her.

 

Så den ikke med det samme der den satt på steinen, da jeg oppdaget den viftet jeg med armene uten resultat.

 

Ørna lettet etter ett par minutter og dro men ett haleheng av kråker og hegrer etter seg.

 

Ble nær nedrent av en liten Hønsehauk ( Hann ) også i dag, den hadde noen kråker etter seg, fløy tvert igjennom ett tett tre ved nabotomta så det smalt i greiner og kvister, og fløy nesten på meg med kråkene etter seg.

 

Så ut som den satte seg i noe bartrær ca 70 meter unna hos en nabo.

 

Hegrene sitter nedi fjæra her nå om dagene, bare 15 meter unna vinduet, de trekker til folk for beskyttelse mot Havørna, som også kommer nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvor mange hunder som er ørnedrepte i år 2009? I og med at de fleste er jakthunder, koster jo disse valpene endel, pluss alt som følger med å ha en hund; for, vaksinering, utstyr og ikke minst, all den tiden man legger i det. Det må for svarte f... snart være et godt nok argument for å kunne handle i nødverge!

Link to comment
Share on other sites

Eg er jeger men motstandar av at eit problem alltid skal løysas med meir dreping. Vi bør ha totalfredning av ørn,jerv,ulv,bjørn,gaupe osv. F.eks. tek gaupa mange rådyr men det er derfor vi har rådyr. Rådyra har vi ikkje for å tilfredsstilla drapslysta til jegrane. Det same prinsipp med alle andre dyr. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi kan jo ikke frede alle rovdyr og rovfugl heller.

Det er noe som heter at vi høster av naturens overskudd, hvordan skulle dyrelivet ha gått for seg hvis vi freder alt rovvilt og jakter bare matnyttig vilt?

Det blir nesten det samme prinsippet som hvor mye kjøtt man skal spise i forhold til grønt. Man må gripe inn å regulere bestander der behovet er stort, hvis ikke kan hende, for eksempel, gaupebestanden blir så stor at vi mister kontrollen over veksten. Det samme gjelder ørnebestanden og alt annet rovvilt, og egentlig alt vilt for dens saks skyld.

Selv mener jeg, hvor jeg bor, at det er alt for mye rovfugl i fjellene. Jeg har nesten sett mer rovfugl på rypejakta denne sesongen enn rype. Jeg har vært på mange turer i ypperlig rypeterreng, men har ikke sett så mye som 100 ryper tilsammen engang, dette er helt bak mål. Så det hadde ikke gjort meg noen ting om en hadde åpnet for kvotejakt på forskjellig rovfugl. Når det gjelder gaupe så ble det nylig revet to rådyr en liten kilometer unna huset mitt, det er helt greit det, men som Reidar SS sier så er rådyra til for bli spist av gaupa. Det syns jeg er bare vrøvl og bullshit. Jeg syns også at gaupa er et fabelaktig flott dyr, men det skal være en sjeldenhet å se, det samme gjelder også bjørn og ulv.

Dermed er min mening at ørnejakt, og ikke minst jakt på hønsehauk o.l. skulle vært tillatt enkelte plasser i liten grad.

Link to comment
Share on other sites

Vi har grusomt med ørn her i distriktet. På tide at det åpnes for lisensjakt på de. Småviltbestanden er på et lavmål og jeg gir ørna mye av skylden.

 

Jeg driver ikke predatorbeskjempelse for at overskuddet skal gå til ørna. Harene og rypene på mitt terreng er absolutt ikke til for at ørna skal få de. Men det er det som skjer...

 

Ser ørn på hver fjelltur jeg har. Mye lengre mellom hver gang jeg ser orrfugl og ryper..

Link to comment
Share on other sites

Tror nok denne blyhaglen har kommet inn via maten ørna spiste.

 

Er heller sjeldent at blyforgifting oppstår etter kuler, de vil kapsle seg inn.

Er nok en del hunder som har gått heden det siste året, ser ut som det blir tatt flere og flere hunder av ørn.

 

Her i området etterlyses det stadig vekk mange katter, har sett Havørn som stupte i tettbebygd strøk.

Noen av kattene er vel på rømmen, noen påkjørt av bil, også noen tatt av Gaupe ( har blitt observert i boligområder nattestid ), og noen har høyst sannsynlig blitt tatt av Ørn.

 

Skjønner godt at hundeeiere blir frustrerte og forbannet, da tenker jeg ikke på de økonomiske kostnader ved det å miste en hund.

Man mister mange ganger ett familiemedlem, en hund man kanskje har hatt i flere år, en hund som har fulgt eier i tykt og tynt.

En hund som man har sett vokse opp, og som man kanskje har lagt ned mye arbeide med angående trening.

 

Mener at nedskytning av ørn burde blitt lovlig, i hvertfall i de områder der bestanden er stor.

Link to comment
Share on other sites

No må de pinadø gje dykk!

Ikkje nok med at moderatorane ser gjennom fingrane med all debatten og propagandaen kring om jakt/skyting/avlivning av ulv og bjørn her på forumet, men så kjem det i tillegg opp ein tråd med "ørne-jakt". Ørn er freda i Norge, og eg synes folk bør respektera det. Trigger-happy typar som meiner ørna bør jaktast på trekkjer forum nivået ned på eit lavmål etter mitt syn.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Så du mener siden ørn er fredet skal det ikke diskuteres OM det hadde vært fornuftig å fått en begrenset felling er det slik å forstå ?

 

Da er jeg ikke enig med deg på prinsippielt grunnlag. Det er sunt å diskutere å sette spørsmål ved det være seg både jakttider , jaktbart vilt eller hva det skulle være......fredet eller ikke. Det har tidligere vært jakt på både oter , ørn , falker , hauker , bjørn , ulv osv.....felles for de alle er at de er fredet i dag. Allikevel er det viktig å diskutere bestandene fordi de er i stadig forandring , selv om de er fredet nå er ikke det det samme som at de behøver å være fredet til evig tid !

 

Personlig har jeg ingenting imot verken ørner , falker eller hauker. Synes det er fantastiske fugler , og liker å se de når jeg er på annen jakt. Jeg er sterkt imot jakt på falker , hauker eller ugler for den del.....fordi bestandene ikke tåler det. Når det gjelder kongørn vet jeg ikke hvordan det står til med bestandene. Havørnen hadde nok tålt en viss beskatning , iallefall i nord , men er vel den ørnearten som volder minst skade av de to typene vi har.

 

Om jeg tror det kommer til å bli åpnet for jakt på ørn.......neppe.

 

På oter tror jeg det må gjøres noe snart. Da tenker jeg på at oteren har en sterkt voksende bestand , sterke konflikter med oppdrettsnæringen , og så står det dårlig til med enkelte laksestammer. I tillegg er oteren en trussel på enkelte hekkeplasser for sjøfugl , og ja den spiser nok kjøtt også ikke bare fisk.

 

Summa summarum for min del , det er sunt å diskutere fredet eller ikke !

Link to comment
Share on other sites

 

 

På oter tror jeg det må gjøres noe snart. Da tenker jeg på at oteren har en sterkt voksende bestand , sterke konflikter med oppdrettsnæringen , og så står det dårlig til med enkelte laksestammer.

 

Dette er ikke holdbare argumenter for å få knertet noen otere...

 

At det står dårlig til med enkelte laksestammer kan vi i stor grad takke oppdrettsnæringen for.... Hold oteren utenfor her...

 

 

Beklager litt OT..

Link to comment
Share on other sites

Østerdøl - det bør vel neppe komme som en overaskelse at Alv Ottar Folkestad, nekter for at det er økning i ørnebestand.

I kraft av sitt eget private "prosjekt havørn", har han langt å vei greid å styre forvaltningen av ørn i Norge, samt at han har fått bruke hele kysten som sitt eget private oppdrett av ørn, for eksport til utlandet. NRK bruker også mannen til en stadighet, som NRK`s mentor, i div. innringingsprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

En hund er ett familiemedlem, den er mer eller mindre som ett menneske får noen.

Så kommer det enn ørn å tar hunden, du er på jakt og har våpen.

Da burde egentli jegeren fått låft til å skyte i sjølvforsvar, honden er tråss alt noe han ikke vil miste.

Noen føler at hunden er nesten det nermeste familiemedlem.

Hadde eg vore i noe lignande, hadde eg blidt kriminel.

En hond som er ett familiemedlem fra første stund, noe du virkeli har jobba får, samma va det har kosta av tid og penger er det noe du elsker.

Skal da en ørn ta livet av den eller skal du skyte. Eg hadde heller tatt bota og det drete i det ittepå enn at eg kulle sett honden min blei drept.

selfølgeli måtte eg ikke ha løsna skudd før hunden virkeli var i fare enn at ørna bare var i nerheten.

 

Det burde vore til ein viss grad tillat å skyte ørn, når den angriper honden din.

Sjølv om det er rein natur så kan en hund bety nermest ett menneskeliv får noen.

 

Er også enig med at rovfuglestanden i norge er større ette mitt syn. Etter kvær jakttur på fjellet etter rypa har eg sett flere forskjellige sortar av rovfuggel. Noen av turane har eg sett mer rovfuggel enn ryper :shock: Kansje det burde våre låft med fellingstilatelse av ørn noen plasser der det er dokumentert/sikre bevis at den jørr god skade på viltbestand/husdyr

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke noe problem å få vekk ørna når en ser den svever over hunden, ørn flyr av gårde når en skyter skremmeskudd i nærheten av den.

Dette er ikke ulovlig!

Så nødverge på ørn er egentlig unødvendig.

Problemet er når ørna tar hunden uten at en ser den, og da er det for sent med nødverge...!

 

Men enig i at det burde vert jakt på ørn!

Link to comment
Share on other sites

Har du noen gang sett hvordan rovfugler jakter enn hare foreksempel, haren springer for livet med ørn/rovfuggel laftfykene.

redningen er ofte buskas og slikt, det er 1 av 1000 ganger men ein dag er det kansje du som står der.

 

Noen ørner kan spesialisere seg på å jage sauer utforbi stup. Vett til og med ein mann som var vitne til det.

Ørne stuper ner mot sauene som hopper og blir vettskremt og springer bare i en retning uten å se seg får.

til slutt springer di seg sjølv utføre. Dette er noen få kongeørner som jørr, men som har utvikla enn sån jaktteknik.

 

Vett forskjellige metoder hvordan folk fanger ørn, men det er sån du ikke sier på nettet.

Folk kan ta i bruk disse så du sier ikke sånt til folk du ikke vett hvem er.

 

Har aldri drept ørn, disse metodene har eg hørt fra folk som gjore det før. Det er feil å ta ørn, men det skjer og det er mangen som ikke skjønner hvordan det er å møste sauene sine bare får en forbanna ørn.

Hørte nettopp en sauabonde som sleit med ørn og jerv i sauaflokken. Den bonden var heilt på kanten av å bli krimminel.

Han møsta mesteparten av lamma og jerven tok sauen. Han skal ikke ha tatt noen ørner men vis det samma skjer til våren, vett han ikke ka han ska jørr. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke: kunne et fargesterkt dekken, evt. med blinkende leldlampe hjulpet på problematikken med at kongeørn tar små jakthunder? Er ingen ekspert, men driver som gjeter på sommerstid, og da er det fast takst å henge opp noe med "kunstig" farge slik at ørn og ravn holder seg unna kadavrene. Det fungerer alltid, men så er jo også sommeren/høsten tiden for overflod av mat. Innbiller meg terskelen for å angripe en liten brun hund er lavere enn å angripe noe som ser ut som det er produsert av veivesenet. Et brukbart forebyggende tiltak burde vel være å fortrekke fremfor alt oppstyret som følger en skadefelling av fredet rovvilt, truet eller ei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Synes det er betenkelig å lese at "jeg har sett mer rovfugl enn rype under rypejakta" brukes som argument for at jakt på rovfugl bør tillates. Det sier vel mye om hvor kunnskapsrik vedkommende er på emnene natur, dyreliv, biologi og samspill i naturen forøvrig. Kanskje er vedkommende bare en kjøttjeger som tenker kun på all rypene som han ikke fikk skutt?

Hva med litt grunneleggende forståelse for disse artenes biologi? Hadde det ikke vært artig å faktisk forstå hva det er man observerer når man ferdes ute i naturen?

Fjellvåk, Myrhauk og Vandrefalk er utpregede trekkfugler som trekker sørover i September. Trekkruten legges helst over øde fjellområder, og trekket faller gjerne sammen med den intensive delen av rypejakta (10.-25. Sept). Det er da de fleste av oss ser en rovfugl. Disser artene har en tendens til å samles i små grupper som trekker sammen. At man kan se en fire-fem fjellvåker på en dag trenger ikke bety at rovfuglbestanden er stor! Det er rett og slett et rovfugltrekk man er vitne til!

Unge individer av Kongeørn og Jaktfalk trekker også i September. De aller fleste vil nok observere kongeørna siden den er såpass iøyenfallende hva størrelsen angår, og ser du hvite felt under vingene er det en ungfugl.

Å ta standpunkt vedrørende lokale rovfuglbestander basert på observasjoner gjort under noen høstdager i rypefjellet er for enkelt. Et sånt referansepunkt blir for usikkert. Besøk heller området på sommeren. Observasjoner gjort midt på sommeren vil kunne gi sikrere grunnlag for bestandsvurdering, fordi du da observerer lokal hekkebestand!

I området der jeg jakter ser jeg som regel to individer kongeørn hver jaktdag. De er voksne individer, og er stasjonære i området, jeg ser dem også på sommeren. I tillegg ser jeg ofte Jaktfalk og Fjellvåk. Rypebestanden svinger også fra år til år, men det blir for enkelt å skylde på èn faktor. Vær og vind, jakt-trykk, rovdyr, miljøgifter og parasitter spiller alle sammen inn på rypebestanden.

 

Oppfordring til alle som omtaler rypebestanden i det området man jakter i som "mine rypekull" eller "rypene mine": Slutt med det.

 

Nei til jakt på rovfugl i Norge!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det er betenkelig å lese at "jeg har sett mer rovfugl enn rype under rypejakta" brukes som argument for at jakt på rovfugl bør tillates. Det sier vel mye om hvor kunnskapsrik vedkommende er på emnene natur, dyreliv, biologi og samspill i naturen forøvrig. Kanskje er vedkommende bare en kjøttjeger som tenker kun på all rypene som han ikke fikk skutt?
Er man jeger er det vel naturlig å være opptatt av viltet man jakter, blir det mindre av det og stadig mere rovvilt, behøver man ikke all verden av kunnskap for å se at jakt går til helvete.

Det er unaturlig å jakt mat vilt og ikke også ta ut noe rovvilt, det jakter jo tross alt hele året.

 

Skal vi som jegere overflødig gjøre oss selv er det bare å la rovvilt fanatikerne få holde på som nå, man kan ikke høste av et overskudd som andre har tatt alt.

Link to comment
Share on other sites

@snusmumriken:

Du skal ha mange takk for at du gjør rede for kjennetegn på enkelte rovfugler, og gir oss detaljer om når, og hvor, trekkrutene deres er. Men mitt personlige syn på at vi har for mye rovfugl er og forblir slik det er - Vi har for mye av dem! I alle fall her jeg jakter, fisker og turer.

 

Selv ferdes jeg i fjellet der "rypene mine" er hele året, og jeg observerer også da mye rovfugl (spesielt ørn og hønsehauk). Ja, det er fine og mektige fugler, men min mening er at bestanden bør nok reguleres noe.

 

Er forøvrig enig med det 350RM skriver over.

Link to comment
Share on other sites

ser du kan mye om rovfugler snusmumriken :) står respekt av det! morro og lese det folk som har peiling på skriver :)

men ser du sier nei til jakt på rovfugler, dette er jo klart. Men va syns su om skadeløyver? og har du argumenter for hvorfor man ikke skal regulere rovfugler? blir det rett og bare jakte på maten til rovfuglene? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da er det sån at jeg vett om både hønsehaukreir, fjellvåkreir og en aen art eg vett ikke hva er.

Det ikke ett stort område men den rypa som er der er veldi sårbar. Oppsøkte reiret når fugleongene hadde flydd ut der me fant rypekyllinger (rester/bein), det var ett trist fordi det opserverest 2-3 kull på sommeren og så går det mot høsten, finner vi dem ikke. Får å si det sån når det går 14 mennesker på området å leiter etter sau så er det kansje bare ett kull, men det er lite.

det e er jo ikke bare rovfuglene sin feil men vi prøver så godt vi kan får å holde predatorene(mår, røyskatt, rev) nede.

De rypene i det område får vær i fred, det har ikke blitt skutt en rype på flere år men ingenting skjer.

Kommer sikkert på tanken at rypene flyr bare langt vekk, men det er bare doble eller enkle igjen.

kan jo trekke inn høyspentlinja som går tvers igjenom område. Finner ofte vinger eller rester etter orre, men det er ikke så mye ryper. Linja går kansje ikke i det beste rypeterenget, ligger lågere i terrenget.

 

Jeg brukte mange ganger mer tid på predatorjakt i fjor enn på rype, tok bare usle 3 stk som var på en tur vi såg godt med fuggel. En aen ting også, er at de siste åra vi har sett mye rovfuggel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da er det sån at jeg vett om både hønsehaukreir, fjellvåkreir og en aen art eg vett ikke hva er.

Det ikke ett stort område men den rypa som er der er veldi sårbar. Oppsøkte reiret når fugleongene hadde flydd ut der me fant rypekyllinger (rester/bein), det var ett trist fordi det opserverest 2-3 kull på sommeren og så går det mot høsten, finner vi dem ikke. Får å si det sån når det går 14 mennesker på området å leiter etter sau så er det kansje bare ett kull, men det er lite.

det e er jo ikke bare rovfuglene sin feil men vi prøver så godt vi kan får å holde predatorene(mår, røyskatt, rev) nede.

De rypene i det område får vær i fred, det har ikke blitt skutt en rype på flere år men ingenting skjer.

Kommer sikkert på tanken at rypene flyr bare langt vekk, men det er bare doble eller enkle igjen.

kan jo trekke inn høyspentlinja som går tvers igjenom område. Finner ofte vinger eller rester etter orre, men det er ikke så mye ryper. Linja går kansje ikke i det beste rypeterenget, ligger lågere i terrenget.

 

Jeg brukte mange ganger mer tid på predatorjakt i fjor enn på rype, tok bare usle 3 stk som var på en tur vi såg godt med fuggel. En aen ting også, er at de siste åra vi har sett mye rovfuggel.

 

Det er jo godt dokumentert at flere fuglearter hekker i nærheten av hønsehaukens reir nettopp fordi at det faktisk er et mye TRYGGERE sted å hekke! Jeg husker ikke helt, men lurer på om det var noe sånn som 8 ganger flere kyllinger som overlevde i nærheten av hønsehaukens reir, en hos de som hekker i områder uten hønsehauk.

 

Å skylde på rovfugl når man finner lite småvilt og samtidig ser "himmelen full" av rovfugl er jo en mye brukt og tilsynelatende fornuftig tankegang, men som snusmumriken og er inne på, så har det sin naturlige forklaring i rovfuglenes trekk og forholdene under viltets hekking.

En annen faktor er jo at rovfuglene er svært lette å få øye på der de henger på himmelen, samtidig som viltet vil trykke svært hardt når det er rovfugler i området, og derfor er tilsvarende vanskeligere å få øye på.

Link to comment
Share on other sites

Oppsøkte reiret når fugleongene hadde flydd ut der me fant rypekyllinger (rester/bein), det var ett trist fordi det opserverest 2-3 kull på sommeren og så går det mot høsten, finner vi dem ikke.

 

Hønsehauken tar ikke ikke ryper, trur ikke det men det eg ville fram til var at det var en auking av rovfugl. Fjellvåken hekker i område nesten hvert år, ser det hele sommeren. Men den tar ryper!! Sko tatt bilde av beinrestene, men var dom nåkk til å ikke jørr det. I slutten av revejakta var jeg ute å da var det mye rovfuggel. Er mye bra terreng får rovfugler som hekker i berg/ berghyller med stup. 3 fjellvåkreir i område, men eg trur det er bare i fjor det hekka 2 par. Er lit usikker får det ene pare forlot reire, det kan ha gått galt. Det er helt umuli å komme ned der så det er ikke folk som har vore å tatt egga. Det andre paret fekk fram unger.

 

Kråke og ravn skal vi ha en offansiv på til høsten. Tiuren er også utebliende, men det siste åra er det faktisk opservert mer, i fjor var det ett kull som kom fram i område, men det er ikke mye :evil:

 

Vett om 2 hønsehaukreir men det er ett par som hekker i det ene ett år å neste år det andre. Det ene er faktisk vist på tv 8)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig i innlegget over - høsehauken tar definitivt ryper og alle andre typer hønsefugl!

Poenget er at selv om den vil ta ut noen av de fuglene som befinner seg i området, så er gevinsten ved å hekke i nærheten av den langt større en å hekke i et område uten hønsehauk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...