Jump to content

Hva syns du om "ørne"-jakt? diskusjon..


Jackrussel

Recommended Posts

Å til dere som synes ørn er flotte majestetiske fugler så må jeg bare si meg helt uenig, de er støgge som faen å hører hjemme et spadestikk dypt i ei myr.....
Jeg går ut fra at du bare hevder en mening og ikke har noensomhelst planer om å oppfordre til slik miljøkriminalitet? :roll:

 

Som sagt:

Problemet er at det finnes mange nok "shoot on sight"-rednecks til at en slik ordning vil bli misbrukt til et generelt uttak av alle individer man får sjansen på.

 

Den dagen folk ble betydelig mer selektive mhp. hvilke rovfugl/rovdyrindivider de skjøt etter, kunne et slikt regime fungere. Jeg har ikke planer om å holde pusten mens jeg venter...

Så kan jeg legge til at sånne uttalelser som vi ser ovenfor ikke akkurat bidrar til å tegne et positivt bilde av jegere og bygdefolk overfor mer urbane mennesker (som tross alt utgjør en nokså stor del av norsk opinion...). Så skal jeg ikke utdype mer hva jeg mener om å sette slikt på trykk :?:roll:
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å til dere som synes ørn er flotte majestetiske fugler så må jeg bare si meg helt uenig, de er støgge som faen å hører hjemme et spadestikk dypt i ei myr.....

 

Hva slags kriterier er det du egentlig går etter når du vurderer hvor vilt "hører hjemme"?

Og hva slags fulger synes du da er majestetiske hvis ørn ikke er det?

Link to comment
Share on other sites

flott innlegg Ivo :wink:

ja, vi vet jo at havørna på øya dere har sauer på har spist lam. det var jo ikke fritt for lammeføtter i reiret der :evil:

att alle føtterne man finner i reir er bittebitte små, som så og si nyføde lam har, beviser jo litt for meg at de er tatt.. hadde det vært selvdøde lam så har det kansje vært litt større forsjel på alderen på lammene..

at dere får mellom 40 og 60 lam av 50 sau er jo ikke så veldig innponerende, så litt svind har dere nokk. ikke så store som jeg hadde i år, men litt har dere også. og vi vet at det var mye lammeføtter i reiret :!: dette..

 

 

Jeg fikk ni lam på seks sauer. Mistet heldigvis ingen. (Antakeligvis fordi de var opptatt med å spise Jackrussels lam) Ganger man opp Ivos flokk til samme lammetall i forhold til voksne blir det fort 20-30 lam som har forsvunnet det. Ikke et ubetydelig antall...

 

 

Jeg tror jeg framstillte meg litt feil. For å si det slik: har vi 50 sau, sender vi minst 60 til slakt. Da er dette ikke medregnet naturlig død, predatordrap og at vi plukker ut 5 værer for å bytte med "naboene". Så vi får såpass til dyr at vi ligger godt over dobling. Men jeg ser ikke bort ifra at vi mister 5-10lam minst hvert år pga ørn.

Link to comment
Share on other sites

Uff så leit! Buhuu!! :roll:

 

La ørna få spise seg mett og ta å hold kjeft, det er naturens gang og man kan ikke gripe inn i alt som ikke går etter ens pipe!!

 

LongRange: La oss si at du har med deg hunden din på rådyr/hare/minkjakt. Hunden stikker av på los og alt er bare velstand. Plutselig, ut fra ingenting kommer det en ørn stupende fra himmelen. Hunden din, som har vært din faste følgesvenn og jaktkamerat i flere år, rekker såvidt å snu hodet opp før ørna penetrerer hundekroppen med de sylskarpe klørne sine. Idet du rekker å komme bort er lungene til hunden knust, innvollene ligger å flyter og øynene til hunden din er hakket ut.

 

Hadde du fått en slik historie på bordet, ville du fremdeles skrevet dette?

Tenk deg om, vi er alle glade i husdyrene våre! Respekter det!

Link to comment
Share on other sites

Uff så leit! Buhuu!! :roll:

 

La ørna få spise seg mett og ta å hold kjeft, det er naturens gang og man kan ikke gripe inn i alt som ikke går etter ens pipe!!

 

skulle likt og se deg syns det den dagen du mister, hund eller husdyr av rovdyr :)

 

din komentar, viser mer til Uvitenhet og sier litt mer om deg end et fornuftig innspill i en diskusjon :wink:

hvis du ikke sjønner at jeg som har mistet over 20 lam, i år, til en stor verdisum. Bør få beskytte dyrene mine, så mener jeg du har litt for lite mellom ørene :)

Link to comment
Share on other sites

Jackrussel - jeg tror det er fånyttes å diskutere på et saklig grunnlag, med folk, som bare forholder seg til kjøtt i en frysedisk på Rema 1000. For disse er husdyrtap kun et tall, og/eller en setning.

De slipper unna inntrykkene, og inntektstapet, med å hente et halvspist husdyr.

Link to comment
Share on other sites

For all del, trist, leit, synd. Jeg ser den, men hvor skal grensa egentlig gå? Det er en risiko dere får ta med i regnestykket!

Om naboen kjører på jentungen min fordi hun sprang uti veien på en slik måte at han ikke hadde sjangs å unngå det så er det klart at jeg ville tenkt på å gjort både det ene og det andre,

men det ville ikke hjulpet verken for meg eller min påkjørte datter.

Det er holdningen og viljen fra enkelte til å begå grov faunakriminalitet som gjør at jeg blir forbanna og lurer på hva det er som sviver imellom muslingene som er montert på hver sin side av kraniet.

 

Jeg har vokst opp sammen med havørna uti havgapet og vet hva denne er i stand til, imponerende, sterk og majestetisk fugl :D

Link to comment
Share on other sites

For all del, trist, leit, synd. Jeg ser den, men hvor skal grensa egentlig gå? Det er en risiko dere får ta med i regnestykket!

Om naboen kjører på jentungen min fordi hun sprang uti veien på en slik måte at han ikke hadde sjangs å unngå det så er det klart at jeg ville tenkt på å gjort både det ene og det andre,

men det ville ikke hjulpet verken for meg eller min påkjørte datter.

Det er holdningen og viljen fra enkelte til å begå grov faunakriminalitet som gjør at jeg blir forbanna og lurer på hva det er som sviver imellom muslingene som er montert på hver sin side av kraniet.

 

Jeg har vokst opp sammen med havørna uti havgapet og vet hva denne er i stand til, imponerende, sterk og majestetisk fugl :D

 

 

Det siste du skriver, er jeg HELT enig med deg i! Havørna er en kjempeflott, majestetisk fugl som jeg respekterer dypt. Men blir det for mye av den, noe jeg mener det er, blir balansen i det regnestykket du illustrerer feil. Vi har ingen problemer med at 5-10 lam blir tatt av ørn. Men i JackRussel sitt tilfelle, er alle lammene tatt, og da er det noe som ikke stemmer. Ikke sant? Vi må besatte alle viltarter med omhu, omtanke og respekt, men selv om ørna er kjempeflott og majestetisk så er jeg helt overbevist om at vi må beskatte den.

 

det er overhode ikke en personlig vendetta mot havørnen, ikke i nærheten, men den m beskattes! Mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

hvor skal grensa gå? vi bør da kansje få felle spesielt de dyrene som spesialiserer seg på og fex ta lam og hunder?

hviss den naboen din kjører i uforsvalig forbi huset dit 4 ganger om dagen fex. hadde kansje du sett til at han hadde mistet setvikatet, slik at du hadde sluppet en påkjørt datter?

samme blir det til meg, jeg vil fjærne den ørna som jeg vet tar lammene mine,(noe jeg ikke tør nå :shock: siden det er faktisk mer kriminelt end å kjøre på datra di) ikke utrydde de på landsbasis. :!:

 

du hadde nokk forstått det hvis du har hat husdyr selv :)

så jeg klandrer deg ikke for din Uvitenhet :wink:

Link to comment
Share on other sites

I min kant av landet har nok bestanden av ørn (,og forsåvidt også oter) vokst seg langt større enn den skulle vært. Men noen kvotejakt får vi nok aldri oppleve. Symbolverdien er nok alt for stor, dessverre. "De er jo så fine å se på!" Tydeligvis bedre at ungene sjølsprekker når kystfiskerene drar opp garnene for sesongen, eller tyr til mer innovative/atypiske jaktmetoder og jaktområder...

Lisensjakt derimot er ikke helt umulig. Men gjerne må det dreie seg om et helt spesifikt (gjennkjennbart) individ/par, og dokumenterte skader må det være en god del av. Men terkelen her kunne gjerne vært lavere etter min mening. "Vi avventer skadesituasjonen" bruker å være melodien... :(

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å se at tråden retter seg inn etter en slik "utforkjøring" og at folk er voksne nok til å "telle til ti", trekke pusten og fortsette å diskutere på et saklig nivå! :D

 

Hvor grensen skal gå? Vel - i det øyeblikk ornitologer starter "eksportfirma", samt, når en ørnebestand lokalt utgjør et stort tapsproblem for en hel næring, ja da er det på tide med skadefelling.

 

+1

 

Tja... er dette så ille da?? Noen skadefelling tror jeg sitter ganske langt inne, og om det noen gang skulle skje så tror jeg nok det er et stykke frem i tid! Da burde det jo hjelpe på med litt eksport i mellomtiden! Og om bestanden øker totalt sett i Europa takket være norske eksportørner så trenger jo ikke vi ha en så stor del av bestanden her lenger! :wink:

 

Men en annen ting som må med i regnskapet er at ørnene genererer en god slump penger i seg selv, med å trekke til seg diverse turister til lokalsamfunn der de finnes! Se feks på Norway Nature! Ole Martin har gjort kjempebutikk der oppe i Flatanger, og det hadde han neppe klart uten ørna! :wink:

 

http://www.norway-nature.com

 

*edit* Lagt til link

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns og at det er både imponerende, spennende, morsomt og voksent når fillene fyker litt, men at man samtidig holder seg til tråden. En skikkelig diskusjon! :D

Ørn og turister? Helt enig. Men turistene trenger ikke 100 ørner å se på, da blir den kjedelig :)

 

Men at den hjelper norsk turisme er det ingen tvil om. En flott, majestetisk fugl!

Link to comment
Share on other sites

"Jatakk - begge deler" er da vel mulig? Det kan da vel ikke være noen motsetning, med å bedrive turistvirksomhet, samtidig som man tar ut problemindivider, eller desimerer en lokal bestand?

Og iallefall ikke når ornitologer, med sine private prosjekter, som "prosjekt havørn" er, får tillatelse til å eksportere noen titalls individer pr. år?

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er for jakt (skadeløyve) på ørn, er jeg jo ikke trangsynt, og syns ørna er maristetisk og flott! derfor syns jeg det er morro og besøke reiret og se på egg, unger osv :)

 

Alle vet jo at den også tiltrekker turister, noe som ikke har noe med, og ikke får noen som helst skadevirkning på om vi feller noen (skadeørn)

så det har jo ingenting med dette emnet og gjøre, at noen kjener fete penger på ørna er jo ok. men da blir jeg litt fortvilt siden jeg taper 20 i året på den.

 

siste innlegg: HELT ENIG! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Felling av fredet skadevilt sitter langt inne.

Dersom dette viltet står på en rød liste er det en lang og tung kamp å få den ut av rød listen. Populasjons tellinger og beviser på at bestanden er kommet langt forbi det som kalles minstemål, biter ikke på mange av de som er meningsberettiget i slike saker.

Det er bare se på den hysteriske motstanden mot å få Ærfugljakt på Vestlandet.

Når det gjelder Havørn og Oter burde de vært tatt ut av verneforskriftene forlengst.

Og det burde vært gitt mulighet for lisensjakt og skade utakk, i sammenheng med dokumenterte problemer.

Her settes Natur romantikk opp mot matproduksjon og nødvergerett for egne dyr.

Link to comment
Share on other sites

Populasjons tellinger og beviser på at bestanden er kommet langt forbi det som kalles minstemål, biter ikke på mange av de som er meningsberettiget i slike saker.

 

 

Det er ganske utrolig at det skal være slik, men som jeger er man jo nesten blitt vant med det!

Det er som å stå å stange i veggen, se maling tørke og høre gresset gro!

 

At slike uvitende brøhuer skal være meningsberettiget i det hele tatt syns jeg er helt på trynet! Og jeg fyrer meg ikke opp bare på grunn av havørna, men alle de andre sakene som rammer oss jegere: 6-våpens - loven, FG-våpenskap - loven, blyforbudet...

Blir kanskje litt avsporing her, men jeg er så sjokkert over at ting er som de er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med å bli enige med noen av sidene. Jeg ser mye ørn her i området. og jeg så mye ørn i området der jeg jobba før. Der nede på Helgeland kunne jeg flere ganger dra forbi holmer og små øyer med sau på. Jeg så aldri noe til at Ørna tok noen av de, men det kunne jo vært bare flaks. Men jeg så heller ikke folk der. de var kanskje et par ganger i uka for å se til dyra. Da syns jeg du satser høyt. for mye kan skje på tiden mellom da du er der for å sjekke. litt av det samme som med de andre rovdyrplagene inne på fjellet. men det er en annen diskusjon.

 

Havørna blir sent kjønnsmoden. det sammen med det at dere som sjekker i reirene finner døde unger sier meg at selv om et havørnpar får frem sine unger så er det langt igjen til reproduksjon.noe som i mine tanker gjør ørna sårbar.

 

noe annet er at her i nordland har vi en stor bestand ja. mens i resten av europa er den nesten borte. noe av det som i mine øyne får arten til å spre seg er nettopp det at vi har denne "kilden" her som stadig renner over. tar vi ut havørn her (og andre steder der det er virkelig mye) så vil den jo ikke spre seg slik at den kan bli så vanlig i europa at den kanskje kan reguleres med jakt. for å prøve å vise hva jeg mener, og dette er tall tatt helt ut av luften bare for eksemplets bruk. : Nordland kan ha en bestand på 500 par ørner, blir det tettere enn det så emigrerer "overskuddet" av ørn, altså de som ikke har revir til andre steder og fyller opp der. slik at når det blir 600par ørn her så drar 100 ut av nordland og fyller dermed opp i både troms og trønderriket. som når de er fulle igjen eksporterer osv. men begynner vi å skyte ut ørn her i nordland, så vil vi fremdeles ha veldi mye ørn her, men ørna vil ikke komme tilbake til områder utenfor der den er nå.

Dette var enkelt sagt, virkeligheten er nok mye mer kompleks men jeg tror og mener at det å begynne å jakte på ørn her i nordland ikke vil gjøre Havnørna noe godt. og det vil bare gjøre ting verre for oss som nok kunne tenke oss muligheten til enda et vilt å jakte på.

 

Men uansett om det er mye eller lite ørn. om den spiser hunder ,katter ,sau eller oss mennesker så gjør vi oss en bjørnetjeneste med å krypskyte på den. da får vi aldri lovlig adgang til noe slikt. Det å høre folk som rett ut sier at de skyter fredet vilt når de treffer på det gjør meg ikke bare irritert men forbanna. om jeg skulle gå rundt å skyte alt jeg ikke likte ville det nok ikke vært mange politikere eller snøscootere eller lystbåter å se. . så kanskje bra man har litt lover. ;)

 

Dette var bare noen av mine tanker om dette. Jeg nyter synet av Ørna , hver gang jeg ser den. så får det heller være at det går et husdyr avogtil. Reven tok første katta jeg hadde, men hater ikke reven fordet.

Link to comment
Share on other sites

mange kloke ord :) selv tror jeg ikke det har noe somhelst med ørnebestanden i resten av europa om jeg fex, får tilatese til og felle et par ørner som slakter saueflokken min under lamminga. Det tror jeg bare ikke, men med den tettheten av ørn som er her, så er jeg brennsikker på det! :mrgreen:

 

det du sier med at du ikke har sett ørn som har tatt lam, skal du ikke ta så tungt, da det er yters få som har sett dette live :)

skal vel bra mye til for og være på rett plass til rett tid under lamminga for og få se det :) desuten er det ikke såmange som er plaget av at ørna tar lam. særlig ikke havørna, kongeørna tar derimot mye, men den er det ikke såmye av her :) så her i området er vi litt sjermet mot den, selv om det forekommer, slik som i år hos meg.

 

til tros for det ørna har gjort i saueflokken min og det med og stupe på hunden min, så lar jeg meg fasinere vær dag av og se på den jeg også ;) kommer nokk aldri til og bli lei av og fotografere ørnungenen like før de blir flygedyktige, når dem sitter der på bakkekanten med det kraftige nebbet og klørne sine ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe det jeg mente var vel mer at for vår del her i området så vil det "alltid" være ørn her sålenge ørna finnes i frihet.

og hadde jeg sett ørn eller rev eller hund for den del som jager sau, ja da tar jeg affære. kan ikke skyte dem men duverden så stor jeg kan virke når jeg flyr på den ;)

 

Kanskje man skulle prøvd mer flytting av både ørn og oter, siden begge er tallrike her i distriktene. istedet for å ta livet av dem. Oteren er jo noe av det morsomste å se, ser ut som en liten luring han :D om flytting går bra, ja da får man jo flere bestander eller styrking av bestandene andre steder. noe jeg vil sette pris på. om flyttingen ikke går bra, vel da har de iallefall prøvd. Hadde man derimot bare skutt de ville man aldri gitt de muligheter til å spre seg.

 

men ørn skal vi ha her . har kjøpt meg ny linse for å kunne ta bilder av dem

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare påpeke det jeg har gjort mange ganger tidligere i tråden, og nå snakker jeg om hva jeg mener og syns:

Det jeg vil er at sauebønder og eventuelt andre som blir berørt eller får økonimoske tap på grunn av havørn, skal få ta ut noen enkeltindivider. Jeg snakker ikke om en lisensfelling der "alle" kan delta. Dette er for å begrense våre økonomiske tap, og overhode ikke et aggressiv trekk på grunn av tap av en sau eller to.

For øvrig vil jeg igjen påpeke at jeg har stor respekt for denne fuglen, og syns den er praktfull og elegant å se på.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg pressiserer i alle diskusjoner om rovdyr så blir det det samme for ørn og det er at en ørn i lufta er et fint skue og de må finnes men når mengden av noe rovviltarter begynner og gå på våre eiendeler må uttak straks settes i verk . Vi kan ikke la rovdyrene styre oss det må være omvendt. For og nevne mitt nærområde er det alt for mange av både Ørn,Bjørn,Ulv og Gaupe . Selv om vi har blitt tildelt noe uttak (som oftest er gjort på få dager) er antallet alt for lite .

Link to comment
Share on other sites

Å til dere som synes ørn er flotte majestetiske fugler så må jeg bare si meg helt uenig, de er støgge som faen å hører hjemme et spadestikk dypt i ei myr.....
Jeg går ut fra at du bare hevder en mening og ikke har noensomhelst planer om å oppfordre til slik miljøkriminalitet? :roll:

 

Jeg har ingen komentar til ditt spørsmål desverre :( . Sier du hva du mener på dette forumet så er det 4 moderatorer inne å voldtar innlegget ditt som klipp, klipp. Kommentar for drøy for ein politisk korrekt moderator...

Ops, sa jeg neger? Jeg mente farget :oops:

 

Er ikke lett å følge med i politisk korekte norge så jeg må bare beklage :)

Beklaging godtatt, Vh VestlandsJeger

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mest er at de mest ihuga rovdyrelskere frenetisk fornekter at ørn tar husdyr som sau, geit, rein, hund, katt og ville dyr som hjort, rådyr og ellers alt den kan spise.

Begrunnelsen er at "ingen har sett det", bortsett fra endel sauebønder, men de lyger sikkert likevel.

 

For et par år siden fikk imidlertid forskerne se en ørn på jakt, den tok en bjørneunge fra binna.

 

Kansje skulle vi tro mer på bønder og friluftsmennesker som rapporterer observasjoner enn på forskere som fornekter alle andre fremstillinger enn sine egne, med bakenforliggende motiv å sikre seg fortsatt forskningsmidler.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mest er at de mest ihuga rovdyrelskere frenetisk fornekter at ørn tar husdyr som sau, geit, rein, hund, katt og ville dyr som hjort, rådyr og ellers alt den kan spise.
Da regner jeg med at du tenker på jeg-bor-innenfor-ring-2-og-synes-at-bambi-er-søt-type rovdyrelskere og ikke jeg-jakter-men-synes-egentlig-det-er-fint-at-vi-beholder-rovdyr-i-naturen-type rovdyrelskere? Folk som er noenlunde oppegående mhp. hvordan naturen er skrudd sammen vil nok ikke benekte at de fleste rovdyr er opportunister og tar det byttet som byr seg.

 

Jeg for min del tror imidlertid at det finnes individer som spesialiserer seg på ett eller annet husdyr, mens andre individer jamt over jakter andre byttedyr. Førstnevnte type bør etter min mening tas ut ASAP og ihvertfall før de får formert seg. Dermed tror jeg at vi på sikt vil avle bort -- eller ihvertfall ned -- visse typer problemadferd, og vi står en større sjans for å kunne fortsette å ha rovdyr i norsk natur uten uakseptable konflikter med menneskene.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen er at "ingen har sett det", bortsett fra endel sauebønder, men de lyger sikkert likevel

NÅ vet jeg at rovdyr tar husdyr, har sett sau og eller rådyr tatt av alle rovdyra våre unntatt ulven. Rovdyr tar både sau og rein - bare ikke i de antall som mange påstår!

MEN! "de lyger sikkert likevel" For det vet jeg de gjør - jeg vet hvor mange sauer egentlig ble av, selv om noen gikk i bjørn og gaupe. Og tapstallene som rapporteres (40-60 000 sau og rein hver seg årlig) er såpass hinsides det troverdige (mangel på samsvar med selv de villeste estimater for antall rovdyr) at folk flest tror nettopp det, "de lyger allikevel". "Rope ulv" kalles det...

De som lyger på seg store tap, eller skylder tap pga. mangel på gjeting, tyveri, dumme sauer, vanskelig terreng, vanskelige forhold under sanking etc. Ødelegger sådan for de som faktisk HAR store tap til rovdyr.

 

Bønder og samer har ødelagt sin egen troverdighet i denne sammenhengen, og derfor er det vanskelig å vektlegge påstander om tap, eller " alt for mye rovdyr", enten de er notoriske løgnere eller dønn sannferdige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg for min del tror imidlertid at det finnes individer som spesialiserer seg på ett eller annet husdyr, mens andre individer jamt over jakter andre byttedyr. Førstnevnte type bør etter min mening tas ut ASAP og ihvertfall før de får formert seg. Dermed tror jeg at vi på sikt vil avle bort -- eller ihvertfall ned -- visse typer problemadferd, og vi står en større sjans for å kunne fortsette å ha rovdyr i norsk natur uten uakseptable konflikter med menneskene.

 

Jeg for min del tror at du har rett i dette utsagnet!

 

Personlig så er jeg ikke for jakt på store rovdyr, her tenker jeg jakt på samme måte som kråke og elg...

Det jeg derimot ikke har noe i mot er uttak av skadedyr -flyvende, på fire bein eller svømmende - hvis de gjør skade. Dermed sier det neste seg selv, det nytter ikke skyte et rovdyr som "hevn" fordi ett annet individ har drept sau. Det hjelper ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil ha frem er at vi må ha et ærlig og realistisk forhold til rovdyr. I mange år har vi fra diverse forskere fått mast hodet fullt i utsagn om at ørn ikke tar sauer, de spiser bare åtsler.

Historier om hvordan ørn har tatt både sau og andre dyr har vært beskrevet i literatur og i muntlige tradisjon i Norge.

Det er ingen grunn til å tro at dette er feil, bønder og frilluftsfolk er like mye å stole på som en forsker bak sitt skrivebord, og de har førtehånds kjennskap til naturen fordi de opplever den hver dag.

 

Skal vi ha en levedyktig bestand av rovdyr så vil det gå på bekostning av husdyrhold, og da må det finnes en balanse som er til å leve med for begge parter. Rovdyrene må få leve i et antall som sikrer fortsatt eksistens, men ikke i et slikt antall at andre dyrearter utryddes, eller at tapene ved utmarksbruk til beite blir uforsvarlig store.

Link to comment
Share on other sites

For å ta havørna som et eksempel da.

 

Når det er "bærekraftig", at en gjeng ornitologer, som har sitt private "prosjekt havørn", får tillatelse til å eksportere havørn til Skotland, og Irland, ja da er det iallefal ikke lengre noen truet bestand vi snakker om.

Det burde derfor være det minste problem, å ta ut havørn, som gjør skade, på en hvilken som helst bestand av hysdyr langs kysten.

 

Ja til kvotejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke kvotejakt (lisensjakt osv) fungerer. Hvis en sauebonde -for eksempel- er plaget med at ørna tar lam på en gitt øy. Så hjelper det ikke denne sauebonden at en jeger skyter ei eller to ørner ett annet sted.. OK det fyller opp kvota men hjelper fortsatt ikke den husdyreieren når han kanskje ikke får felt den/de ørnene som er problemet.

 

Jeg har tro på skadefelling på individnivå, når det oppstår skade/tap. Ikke slik som lisensjakt/kvotejakt på jerv/gaupe foregår i dag. Klart det er morsomt for noen jegere å felle ei gaupe, men for å få ned tapstallene tror jeg ikke det fungerer helt etter intensjonen.

 

For fortsatt å bruke gaupe som eksempel; det helper ikke å redusere en bestand (i ett område) med 10% hvis man ikke får ut de individene som gjør skade - og det gidder ikke vanlige jegere bry seg med, for dem er ei gaupe ei gaupe og ett trofe! Det eneste man oppnår er at sauebonden ikke får tillatelse til skadefelling på ett senere tidspunkt når det alt er tatt ut så mange individ i ett område som forvaltningen har godkjent.

 

Jeg kunne jo selvfølgelig ha brukt ørn i eksempelet men det er nå i dag gaupe og jerv det er åpnet for lisens og kvotejakt på. I prinsippet blir det det samme med ørn, ikke noe forskjell der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...