Jump to content

Hva syns du om "ørne"-jakt? diskusjon..


Jackrussel

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

[...]gevinsten ved å hekke i nærheten av den langt større en å hekke i et område uten hønsehauk.

Tror jeg absolutt kan ha noe for seg. Min egen høyst uvitenskapelige "statistikk" over hva det lokale hønsehaukparet spiser (besert på hvor ofte jeg finner fjærrester og angrep jeg har sett) vil jeg tro det går med mellom 10 og 20 kråker/måker for hver ærfugl/stokkand/due/"uspesifisert and" de tar. Hvorvidt det er snakk om spesialisering hos akkurat disse hønsehaukene (de har funnet en god måte å lure kråker på og holder seg derfor til kråker) eller om det er sånn for alle hønsehauker mener jeg ingenting om.

 

Men at rovfugler gjør ting man ikke skulle tro tror jeg er ganske vanlig. Feks. satt jeg på ærfugljakt, for 3-4 år siden, og halvsov da en mindre rovfugl (tror det var en falk av noe slag og sånn omtrent like stor som, eller litt mindre enn, en ravn) styrtet ned fra "stor" høyde og angrep en plast-ærfugl. Selvfølgelig ikke med særlig suksess, fuglen prøvde ett angrep til og det var mye "klør mot hardplast"-lyd før den ga opp og forsvant. Hva fuglens plan hadde vært om det hadde vært en ekte ærfugl er litt uklart for meg, for den kunne umulig ha lettet med en feit og våt ærfugl i klørne. Kanskje den kunne slept ærfuglen til land å spist den der? Eller kanskje det ikke var så gjennomtenkt. Jeg var hvertfall helt satt ut og fikk ikke engang løftet hagla mot de svartendene som landet blandt lokkefuglen noen sekunder etter rovfuglen forsvant :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lit feil skreve, hønsehauken som jeg vet vor hekker er så langt ned i lia at jeg trur ikke den tar rypene oppe på heia.

Dårli skrevet av meg tidligere :mrgreen:

 

Et lite stykke fra reirene ligger det ofte rester etter troster. Trur hønsehauken tar en del av de, vet ikke men det må ver et prosjekt ut over vår/sommer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er blitt mye ørn i de seinere åra men at det skal startes noen jakt på de er ikke jeg enig i. Det er ikke bare rovdyr og rovfugler som har innvirkning på rypebestanden. Har lest at områder der det beiter mye rein så vil det gå utover rypebestanden. Reinen har vel en favoritt plante som også er favoritten til rypa etter det jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

Gjentar her meningen min, om at det ikke skal åpnes for åpen jakt, men lisensjakt eller skadefellinger. Det er blitt så mye ørn her ute nå, at folk gidder nesten ikke bry seg. Kommer den på skikkelig nært hold, derimot, er den verdt å stanse for :)

 

Vi begynner lammingen ute i øyene i morgen, og da skal kamera medbringes. Hvis jeg ser en eneste ørn som prøver seg, skal det dokumenteres godt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syns at rovdyr må kunne felles når de gjør skadde på husdyr, da menner jeg lisensjakt,

når det gjelder anen rovfugel som feks hønsehauk blir det værre, den gjør ikke skade på

husdyr, kun på frittlevende vilt, å den må jo ha mat. Problemet er når det blir for mye

rovfugel som det begynner å bli nå, da ser vi det på rypebestanden, men det må å

til med en skikelig massaker på kråkefugl, er blitt vanvitige mengder, ihvertfall på

fosen.

Link to comment
Share on other sites

Gjentar her meningen min, om at det ikke skal åpnes for åpen jakt, men lisensjakt eller skadefellinger. Det er blitt så mye ørn her ute nå, at folk gidder nesten ikke bry seg. Kommer den på skikkelig nært hold, derimot, er den verdt å stanse for :)

 

Vi begynner lammingen ute i øyene i morgen, og da skal kamera medbringes. Hvis jeg ser en eneste ørn som prøver seg, skal det dokumenteres godt!

 

Tror du blir historisk hvis du får dokumentert at havørn slår ned for friske levende lam! :)

Link to comment
Share on other sites

Det tror ikke jeg, kan ikke dokumentere det men jeg har sett havørn ta sau/lam.

et år sto vi 4 stk å så på at ørnen prøvde seg på et voksent lam på høsten, det ente med at lammet ble så kvesta at det måtte avlives. i fjor så fadern og onkelen min en havørn ta et lam for så å stikke av med det til fjells, dette var i Vesterålen.

at enkelte går rundt å tror at det bare er kongeørnen som gjør det tar jaggu bra feil.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det jeg sier, hvis han klarer å dokumentere det blir han historisk. Det er vell ingen som har klart å dokumentere det før.

Selvfølgelig er det mange som har sett det. Slik er det jo alltid. Men jeg at det er mye husdyr tap pga havørn nekter jeg å tro. Iallefall ikke før noen klarer å bevise noe :)

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

Jaktkompisen min her ute, JackRussel på kammeret, har hatt sauer ganske lenge nå. Ifjord fikk han 12 lam. Kongeørna tok et av dem. Resten lå i 4 forskjellige havørnreir. Ikke fortell meg at 11 var dødfødte og at havørna bare "plukket" opp godsakene. Havørna lærer av kongeørna og nyfødte lam er enkle mål for luftens konge.

 

Jeg har selv sauer, godt over 100. Mesteparten på ei øy bare kvarteret unna med båt, hjelmsøya. Der ute ligger det 3 havørnreir innenfor kvadratkilometeren som dekker en del av øya. Det har ikke vært et eneste år at jeg har sjekka oppi reiret og ikke funnet lammeføtter.

 

Poenget mitt er at min mening er gjort opp av egne erfaringer, ikke av andres påstander.

Link to comment
Share on other sites

Mine påstander kommer også fra egene erfaringer, jeg merker havørn i europas tetteste havørnkoloni på Smøla. Så jeg vil påstå jeg har noen erfaringer med meg.

 

Jeg har dog aldri sagt at havørn aldri tar lam.

 

Men etter mitt syn tror jeg ikke saubønder lider av store tap pga havørna, men det kan hende jeg tar feil.

Er selv saueeier, og har sauer på øyene utenfor Smøla.

 

Dette er som sagt ut fra egene erfaringer, det er helt sikkert andre som har helt andre erfaringer. (rar settning)

Link to comment
Share on other sites

mista mye lam i fjord ja :evil: fant fort ut hvilket havørn reir de fleste ble spist i.. og i år er reiret ikke aktivt :roll: og i år har jeg berga alle untatt et, som jeg vet er tapt (ukjent årsak)..

si hva dere vill, men havørn som får smaken på saulam liker det! Og siden favorittfiskene til havørna blir mindre og mindre av pagga den er favorittfisken til andre fisk spisende dyr, er det ikke rart den søker alternativ lettvindt føde. 8)

 

JA TIL SKADEFELLING AV SKADEDYR !!

Link to comment
Share on other sites

En annen Ørnehistorie angående Svanhild Harviksen på Leka:

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/ ... 02604.html

 

Hun veide ikke 19 kg som enkelte hadde hevdet men 19 pund, da hun ble veiet på en pundvekt.

 

Alv Ottar Folkestad mener dette er bare tøv:

 

http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/nyheter/?id=45

 

Kunne en 3 årig jentunge klatre selvstendig opp til ørnereiret?

 

http://home.c2i.net/kaune/ornerovet.html

 

2 Svenske elever mener havørn neppe greier å løfte 2 kg.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... g/1.998328

 

I Norske forsøk der det ble bundet fast vekter i beina på ørner, greide de knapt å lette med 1 kg i følge Norske ornitologer.

 

Redningsmannen Petter Kvalø var 14 år da han fant Svanhild i ørnereiret:

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 088763.ece

 

Selv har jeg observert ikke spesielt stor havørn fly med store heireunger i klørne og angripe voksne heirer, det samme gjelder grågjess og svaner.

 

Min bror berget sin høyst sannsynlig sin bordercollie for noen få år siden da en ørn angrep den på plenen.

 

Min bror gikk ut, hunden lå på plenen og sov, da ei ørn angrep, den var bare 10 - 20m unna da den så min bror og tvervendte.

 

Ingen vet om ørnen kunne ha fløyet av sted med hunden, men den ville ha fått omfattende skader og høyst sannsynligvis måttet bli avlivet.

Etter dette tør min bror ikke å ha hunden ute uten oppsikt, da det sees ørn ofte over husene i området.

 

Dette er en stor Bordercollie, større en hva standardene tilsier og den er mildt sagt overvektig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer det ja Gåsjeger'n... Det blir tatt flere individ i året. i de første 12 mnd det var drift i Smøla vindpark ble det tatt 9 havørner, og det er fra kanskje verdens viktigste havørnbestand. Utenom dette sendes det også unger ut av landet, til Skottland\Irland.

Det er kanskje en god havørnbestand i Norge, men på verdensbasis er den utryddningstrua, og vi har et internasjonalt ansvar ovenfor bestanden vi har. I andre land er den totalt utryddet, og så skal vi begynne å skyte den her til lands?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da næremer det seg feltarbeid for min del, skal i år besøke ca 50 lokaliteter for havørn. Det skal bli spennende å se om det er noe saukadaver å oppdrive i lokaliteter med hekkesuksess.

 

 

Du er hjertelig velkommen ut hit. Jeg har allerede funnet 4 lam i to forskjellige ørnereir 500 meter fra der sauene oppholder seg...

Link to comment
Share on other sites

snakka nettopp med en person som hadde sett ørn "ta hjort", (kalv), dvs. jage hjort utfor stup, da på nordvestlandet et sted tror jeg..

Vedkommende var så troverdig som vel mulig i sin framstilling, og det ble fortalt i en "flotte rovfugl-observasjoner"-setting helt uten å være argument for "jævla ørn som bør utryddes", mer som "disse flotte ørnene er jaggu tøffe og smarte.." noe som jo er riktig nok.

Noen her som har sett norsk ørn jage vilt utfor stup, eller ta hjortekalver?

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 døde Havørner er funnet på ett forholdsvis lite område ved Sør-Horsvær i følge Runar Jostein Omnø, naturoppsynet på Helgeland.

 

Dette står skrevet i en lokalavis.

 

Etter det jeg skjønner har de vel gått av med livet i løpet av vinteren.

Siden det er så mange døde havørner funnet på ett lite område, har man mistanke om ulovligheter.

Ørnene skal / skulle sendes inn til undersøkelse.

 

Sør-Horsvær hører vel til Sømna kommune, dette er også ett naturreservat.

 

For noen år siden ble flere, 2-3? Havørner fynnet i noen Tjønner på Vega, druknet.

Man gikk ut fra at de hadde glitt uti vannet når de skulle drikke, grunnet is rundt tjønnene, og derved druknet / frosset ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig merkelig hvis de skulle vært skutt, ville tro de var mere spredt da, eventuelt prøvd skjult, enten ved å grave de ned, eller synke ørnene i sjøen.

Hvis dette skjedde i vinter, så er vel det meste borte i forråtnelsesprosessen, men knuste bein kan vitne om skuddskader av rifle eventuelt hagle.

 

På den annen side er dette langt unna beboelse, så skyting høres ikke så lett.

Forgiftning kan være ett alternativ.

Men dette er jo ett område folk vanligvis ikke ferdes vinterstid, bortsett fra ett fåtall fiskere da muligens.

 

Var jo en skikkelig kald vinter også, så de kan jo ha død av annet som kombinasjon av kulde, mat og vannmangel.

 

Muligens har de faste vannpytter/tjønner som de drikker av uti øyene, hvis disse er totalt gjenfrosne ( noe de sikkert var i vinter med mye frost og tildels mye snø ), er det vel naturlig at man kan finne flere døde havørner i nærheten av slike vannpytter/tjønner.

Link to comment
Share on other sites

Da næremer det seg feltarbeid for min del, skal i år besøke ca 50 lokaliteter for havørn. Det skal bli spennende å se om det er noe saukadaver å oppdrive i lokaliteter med hekkesuksess.

 

 

Du er hjertelig velkommen ut hit. Jeg har allerede funnet 4 lam i to forskjellige ørnereir 500 meter fra der sauene oppholder seg...

 

Trenger vell ikke reise så langt, da jeg skal jobbe i eurpoas tetteste koloni. Regner med det går ann å se om det er noe av den sorten her også, siden det både er mye ørn, og mye sauer på denne øya. Rart hvis slik ikke skjer her, når det skjer andre plasser.

Syns også det er rart at ingen klarer å dokumentere at havørn tar friske lam.

Link to comment
Share on other sites

Syns også det er rart at ingen klarer å dokumentere at havørn tar friske lam.

Dersom du sjølv ynskjer å vere den som dokumenterar dette skal du ta turen til Bremanger i Sogn og Fj., reise til staden Svarstad og take vegen opp til sendaren på Steinfjellet, der legg du deg til med kamera og høveleg linse. Trur ikkje du treng vere der så svært mange dagar før du kan få tatt nokre fine bilete av havørn som freistar ta friske lam.

 

Sjølv var eg vitne til dette: Ei havørn som sirkla over saueflokken ei stund før ho gjer seg klar til å fange sitt offer. Ho greip seg fast attom nakken på lammet og hakka det ned i hovudet/augene. Over ørna var der ein flokk ravn som venta på å få ta del i gilde. Eg sprang til det eg kunne, men lammet var dødt før eg kom fram ... så eg skar berre av eine øyret på det for å kunne levere merket til eigaren.

 

Eg vert stadig like undrande når nokon hevdar at havørn ikkje tek friske lam ...

Link to comment
Share on other sites

det er helt sykt hvor trangsynte folk er :lol: jeg bare ler av det jeg.. blir like leit som de som mener deres hunderase er verdens beste 8) alle kan jo mene det og slå av en tull om det, men noen ganger blir det litt for mye argumentering og påstander om at MIN hund gjærne kaliber og børse, også er best i VERDEN! :mrgreen: ..

 

mange er bare helt umulig og fortelle noe til :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg hele tiden prøver å få frem, så har jeg aldri sagt at havørn ikke tar lam. Men setter spørsmålstegn ved hvor mye havørn tar. Jeg syns bare det er rart at ingen klarer å få det dokumentert, siden det er så mange som mister flere lam hvert år. Har selv sauer, og eier øy med havørn rede, men aldri mista noen lam.

Gleder meg til å merke havørn i smøla vindpark i morgen. Det blir spennende.

 

Når det kommer til hvordan havørn tar livet av byttene, så vil jeg tro dette skjer ved samme metode som hos kongeørn. Der pungterer kongeørna lungene på dyret.

Link to comment
Share on other sites

jeg ler hvær gang jeg leser at forskere tror dere vet hvor europas teteste kolonier befinner seg hen :lol:

 

vet de at på en øy hekker det ca 50 havørn par på en øy i norge ? ;)

 

 

Selvfølgelig vet de CA antall hekkende havørnpar!

Link to comment
Share on other sites

50 havørn par

Så da har du 3-400 ørner der om høsten?

 

K

 

50 havørn-lokaliteter var det iallefall jeg som skrev, men det betyr ikke at det er 50 par. Ett havørnpar kan ha både 2 og 3 lokaliteter(mulig flere), med flere kilometers avstand mellom hekkeplassene.

Antall havørn par som holder til her ute ligger mellom 50 og 70 om jeg ikke tar helt feil. Når det kommer til hekkesuksess så er det noe helt annet, og det er ofte et hekkende par har flere års opphold, før de igjen tar til med hekking.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er vi ferdig med årests registreringer. Mye spennende arbeid er unnagjort! Tror nok dette må være av de bedre sommerjobbene som er å finne :)

 

Fant ingen sau\lam-kadaver i de reirene vi har sjekket. Fisk er ikke overraskende favoritt hos de aller fleste. Ellers fant jeg noen mink, 2 harer, og en del gås. Et havørn par hadde også spesialisert seg på å ta piggsvin, spesielt. De fleste var nok overkjørt av bil, noe som gir ørna en lett mattligang.

 

Registreringene viste også at det ble rekord i antall fødte unger. Men også rekord i antall drepte havørner av vindparken.

 

Håper å få med meg også dette til neste år! Meget spennende og lærerikt!

Link to comment
Share on other sites

rognkjeks og flyndre og steinbit er vel de mest aktrative 8) greit at alle fiskearter er fete gode fisker, med man skulle jo tro at de er vanskelige og få tak i :roll: men det kan jo også hende at vi tror de tar mer rognkjeks end de gjør paga hvær gang de tar en, blir skinnet ligende i redet (eller der de har spist) for det er jo så tykt og seigt at det tar jo EVIGHETER for det forsvinner, i motsetning til andre arter :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at Havørna fanger mye rognkjeks er at rognkjeksa går på ganske så grundt vann for å gyte, i tillegg så har rognkjeksa vært så heldig å velge gytetida si i kanskje den perioden havørn ungene trenger mest mat...

 

Du har nok litt rett i det du sier Jackrussel: De tar nok det de kommer over av fisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser at det stadig er diskusjon om "Ørnerovet på Leka" og den diskusjonen vil vel ta seg opp betraktelig etter at samtlige vitner og Svanhild selv har gått bort.

Det som slår meg her er at de færreste av kritikerne har forsøkt å klatre opp til berghylla det Svanhild ble funnet, for de fleste som har gjort det konkluderer raskt med at det ikke er overkommelig for en 3 år gammel jentunge å komme seg dit på egen hånd.

Og da gjenstår vel bare teorien om "alien abduction" og flyvende tallerkener... :roll:

 

En annen sak er at havørna må være temmelig puslete i forhold til kongeørna, når man ser hva voksen kongeørn klarer å få med seg blir man bare imponert.

Og det irriterer meg at jeg ikke finner igjen det videoopptaket to studenter gjorde av kongeørn som tok reinskalv, for i filmen er det en sekvens der du tydelig kan se at de faktisk har løft på kalven..

Link to comment
Share on other sites

Og det irriterer meg at jeg ikke finner igjen det videoopptaket to studenter gjorde av kongeørn som tok reinskalv, for i filmen er det en sekvens der du tydelig kan se at de faktisk har løft på kalven..

 

Er det det opptaket som ble vist på NRK for "en stund siden" du tenkte på, så finns det kanskje på sidene til NRK.

Link to comment
Share on other sites

Her i Lofoten er det hinnsides mye ørn i allefall. Har jakta litt i "skjærgården" de siste dagene, og har mista tellinga på hvor mange ørner jeg har sett..

 

Ørna tok forøvrig katta vår for noen år siden. Dette var havørn og katta var voksen. Og joda, vi vet det var ørna siden vi var flere som så hele greia.. Den tok katta, løfta den langt til værs og slapp den.. Da løp vi bort og katta var dau..

Link to comment
Share on other sites

Kvotejakt trengs på alle rovdyr, det er det ingen tvil om. Men om ørnebestanden trengs å tynnes ut er jeg neimen ikke sikker på.

Men vi sliter jo nok med å få lisens på ulven, så tvilsomt at vi får det på rovfugl (temmelig sikker på at ulven tar mer husdyr).

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er at havørna må være temmelig puslete i forhold til kongeørna, når man ser hva voksen kongeørn klarer å få med seg blir man bare imponert.

Og det irriterer meg at jeg ikke finner igjen det videoopptaket to studenter gjorde av kongeørn som tok reinskalv, for i filmen er det en sekvens der du tydelig kan se at de faktisk har løft på kalven..

 

Havørna er større enn kongeørna, men det kan fortsatt være noe i det du sier. Har hørt om konflikter mellom havørn og kongeørn, der havørna rett og slett har fått skikkelig juling! :lol:

Tøffing den kongeørna!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...