Jump to content

Hvorfor ble "skyteepisoder" tråden stengt?


Hassel

Recommended Posts

Se spørsmål i tittelen. Nå sal jeg lure på noe slikt for første gang. Kan ikke se at tråden så langt brøt noen forumregler eller var skadelig. Skjønner ikke at helgens tragiske hendelelser ikke skulle kunne diskuteres?

 

Dette er ment som et spørsmål og ikke som en klage

Link to comment
Share on other sites

Er ikke nødvendigvis en god grunn til å å starte eller å åpne tråden. Men å lukke den er litt som å forby håndvåpen fordi ingen strengt tatt trenger dem eller at de kan komme tilm å skade.

 

Er handlingen jeg ikke likte, og da spesielt henvisningen til forumreglene i all den tid jeg ikke kunne se at det brøt noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke nødvendigvis en god grunn til å å starte eller å åpne tråden. Men å lukke den er litt som å forby håndvåpen fordi ingen strengt tatt trenger dem eller at de kan komme tilm å skade.

 

Er handlingen jeg ikke likte, og da spesielt henvisningen til forumreglene i all den tid jeg ikke kunne se at det brøt noen av dem.

 

 

Støtter Hassel der. Vi kan ikke forby alt vi ikke liker.

Hvor brytes forumreglene :?:

Link to comment
Share on other sites

hansen deluxe var vel bare litt 'føre var'? Og, som han sier, kommer det neppe noe positivt ut av å diskutere slike tragiske hendelser her...

Å forby 'håndvåpen' fordi ingen trenger de er ikke akkurat analogt? Her forbyr hansen deluxe 'håndvåpen' fordi noen legger opp til en synsing om hvorvidt 'håndvåpen' tilfører jegere og skyttere noe goder...

En diskusjon om hva skytevåpen kan misbrukes til når det går galt kan neppe hjelpe noen eller tilføre noe positivt for våpeneiere......

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare få slenge inn et generelt moment som ikke konkret berører det som diskuteres her, men som likevel har generell relevans: Har alle tenkt over hvordan slike tråder får oss til å fremstå for mange utenforstående samt en rekke av forumets medlemmer? Jeg vet, men lurer på om flere gjør det.

 

Jeg er helt enig med deg og ser problemstillingen.

Har lest gjennom forumreglene på nytt og finner i hvertfall ikke at det er slike tråder vi primært ønsker å fremme.

 

Men og her er et men, vi kan ikke forby alt vi ikke liker dersom det ikke sklir ut og bryter grensen.

Dersom vi ikke ønsker å diskutere drap og uheldige skyteepisoder feks "jeger skyter svoger" så kan vi jo revidere reglene :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare få slenge inn et generelt moment som ikke konkret berører det som diskuteres her, men som likevel har generell relevans: Har alle tenkt over hvordan slike tråder får oss til å fremstå for mange utenforstående samt en rekke av forumets medlemmer? Jeg vet, men lurer på om flere gjør det.

 

ble et snev av forvirret. Mente du denne tråden (altså nok en "hvorfor stenges..." eller diskusjons tråden som ble stengt?)

Link to comment
Share on other sites

Diskusjoner eller postinger om (...) andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

Drap med skytevåpen er vel strengt tatt ikkje "våpen brukt i fredelige sammenhenger", så stenging av tråden er greit hjemla i forumreglane.

 

Men kvifor skal ein då tillate det i ein tråd ("Nyheter i media" og forsåvidt også "Gun contol"), men ikkje i andre ("Skyteepisoder i helgen")?

 

Kanskje enkelte føler dette er litt inkonsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor er sutring det mest populære på kammeret for tiden?

Jeg tror det har noe med at mange har meninger om hva og hvordan kammeret bør være. Sutring... tja. Jeg kejnner jeg ble litt provosert av det, uten at jeg skal blåse det opp. Det kan jo være jeg har missforstått. Jeg åpnet faktisk tråden fordi jeg lurte... vi har et kammer som heter våpen i samfunn og helgens hendelser faller inn under det og siden jeg anser Kammeret som et naturlig sted å diskutere våpen og politikk mener jeg at det hadde vært relevent å ha en tråd om det temaet om noen ønsker det. Personlig har hadde jeg ingneting å tilføye tråden slik den var, men jeg opplevde stengingen som unødvednig og litt usaklig, altså noe jeg ikke vil at skal skje på kammeret. Tilot meg derfor å spørre om hvorfor den ble stengt, siden det ikke var opplagt for meg.

 

Hauk har forsåvidt gode poenger i at det kan tolkes som hjemlet i forumreglene og at det da virker som en smule inkonsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Men kvifor skal ein då tillate det i ein tråd ("Nyheter i media" og forsåvidt også "Gun contol"), men ikkje i andre ("Skyteepisoder i helgen")?

Fordi Nyheter i media ikke er en diskusjonstråd. Tråden Gun control er en tråd under konstant oppsikt, og det holder med en slik tråd i våpen i samfunn av gangen.

 

 

I Velkommen til debatt i våpen i samfunn har vi, da vi opprettet dette underforumet, gitt klar beskjed om hardere moderering enn på kammeret generelt.

Og det er slik som det må og skal være.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg startet tråden Skyteepisoder i helgen, var ikke klar over at den brøt med lovene på forumet.

Det er media som kjører på det ene tilfellet var en jeger, så jeg trodde det hadde en relevanse til forumet.

Beklager også at linkene ikke virket, jeg rakk ikke å rettet før den ble stengt

Men beklager igjen vist noen følte seg støtt av tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det som er veldig synd, er at endel politikere i Norge, godt støttet opp av Justis/politietaten , ikke forstår at våpen i seg selv ikke er farlige, men at det er den som står bak våpenet som er potensiell farlig...Så når slike episoder skjer, så blir/ kan alle våpeneiere i Norge bli "straffet"....

Link to comment
Share on other sites

Det som er veldig synd, er at endel politikere i Norge, godt støttet opp av Justis/politietaten , ikke forstår at våpen i seg selv ikke er farlige, men at det er den som står bak våpenet som er potensiell farlig...Så når slike episoder skjer, så blir/ kan alle våpeneiere i Norge bli "straffet"....

 

Det blir jo helt feil å gjøre.

Fordi man kan ikke bare forby ting på bakgrunn av at folk kan missbruke det.

Når slike tragisk ting skjer så er det egentlig samme f... om det ble bruk en hammer/skytevåpen/belte osv.

Fordi det er en underliggende årsak til at den personen faktisk går imot sin egen natur å faktisk ... ..... av en annen person.

Valg av verktøy for den krimminele handlingen kan jo være ren tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

pogo-we-have-met-the-enemy.jpg

 

:roll:

 

Om vi er redd for at det offentlige ordskifte skal ta helt av og ende i populistiske panikkreaksjoner av type "forby alt" fra våre folkevalgte, ja da trenger vi vel ikke bære ekstra ved til bålet og stille opp med egne fyrstikker? Om "vi" gjentatte ganger blir omtalt som "de ekstreme våpenforkjemperene på kammeret.no" i avisene vil nok mange gode medlemmer forsvinne (og kanskje like mange tvilsomme nye strømme til...)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg i allefall fått svar på det jeg lurte på. Liker det nok fortsatt ikke avgjørelsen, men det er på et skrekkelig teoretisk / prinsippielt nivå. Øsnker at de som eventuelt har et behov for å diskutere sakene evetnuelt prøver å starte en ny tråd og ikke bruker denne.

 

TS

Link to comment
Share on other sites

Om "vi" gjentatte ganger blir omtalt som "de ekstreme våpenforkjemperene på kammeret.no" i avisene vil nok mange gode medlemmer forsvinne

Har hørt omtrent samme definisjon på medlemsmassen hos enkelte jeg kjenner som har vært innom å sett litt på enkelte tråder.

Synd trist leit. Men for noen som ikke er "litt over middels" jakt og skyteintressert kan det kansje virke sånn.

 

Jeg regner med tråden ble stengt av prevantive hensyn. Å på en måte kan jeg forstå det å støttet moderatoren som stengte. På en annan måte er jeg i mot å "forby diskusjoner fordi det kan bli sagt no ekstremt", men gjort er gjort og steng er stengt.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg undres derfor over at tråder blir stengt av frykt for at noen kan komme til å si noe "man" ikke liker... :roll:

 

Ja, høres ut som Storbergets argumentasjon for 6 våpen i skapet........ :?:

 

Rent GENERELLT vil jeg oppfordre ledelsen til å oppfordre moderatorene til å moderere etter regelverket i stedet for eget forgodtbefinnende, så unngår vi veldig mye støy.

 

Det er bedre å kutte hele Våpen i samfunn, enn å holde på med slikt tøys som dette.

Link to comment
Share on other sites

Kan så godeste Fossdal komme med gode argumenter for at vi skal diskutere drap på dette forumet?

Det var dessuten ikke selve drapene trådstarter ønsket å diskutere i innlegget sitt . Har du i det hele tatt lest innlegget og sett hva som skrives innledningsvis?

Hva kommer Storberget til å finne på nå etter helgens skyteepisoder tro?

Moderatoren som stengte tråden fulgte regelverket og har min fulleste tillitt.

 

Trådstarter har faktisk kommet med en beklagelse. Jeg syns det er voksen oppførsel som vitner om forståelse for hvilken støyende tråd dette ville ha blitt. Jeg tar i tillegg den beklagelsen som en aksept av regelverket og valgene vi har gjort over hva vi ønsker å diskutere her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for å kunne diskutere det meste, men drapssaker som er under etterforskning bør vi holde oss for gode til å diskutere og mene noe om. Ikke ser det bra ut, ikke kan det opplyse saken noe (da bør det heller skrives til politiet, ikke på kammeret). Husk at dette er et offentlig forum. Pårørende og barn kan lese hva vi mener om deres drepte før saken i det hele tatt har kommet opp i rettsvesenet. Det er litt usmakelig. Vi trenger ikke å falle ned på samme moralske nivå som VG og Dagbladet.

 

Mange skal på død og liv (ikke bokstavelig talt) mene noe om alt. Da er det fort gjort at slike tråder utvikler seg til krangling og den konsruktive diskusjonen drukner. Det er vel dessuten lite konstruktivt å diskutere enkeltsaker når det kommer til dette temaet......

 

Vi får faktisk lov til å diskutere mye i Våpen i Samfunnet kammeret, men å diskutere enkeltsaker hvor mennesker har blitt drept ser ikke jeg som en særlig god debatt.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel for pokker ikke å diskutere drap, men hva slike handlinger, med våpen som virkemiddel kan bety for oss som skyttere og jegere. Her gjelder det å komme i forkant av eventuelle panikkreaksjoner hos myndighetene. Da er det viktig at vi ikke knebler oss selv, men heller har et forum hvor vi faktisk kan lufte tanker rundt temaet.

 

Og for min egen del er det ikke frykten for Storberget som er størst. Det er naboens frykt for meg. "Han der har våpen! Skapet fullt. Best vi låser døra...." Det er det værste som kan skje: At det er Media og politi som er de eneste som kan si noe. Og sett fra deres virkelighetsoppfattning tror jeg ikke det hjelper på samfunnets økende frykt for våpen.

 

Dere driver et forum for jegere og skyttere. Hvis det ikke skal være lov å diskutere hva helgens ugjerninger har å si for meg som våpeneier i framtiden, har dere mistet mye av perspektivet.

Link to comment
Share on other sites

Dere driver et forum for jegere og skyttere. Hvis det ikke skal være lov å diskutere hva helgens ugjerninger har å si for meg som våpeneier i framtiden, har dere mistet mye av perspektivet.

 

Helt enig!

MEN: den aktuelle tråden lenket til noen konkrete saker som skjedde. Da diskuterer man enkeltsaker og ikke en overordnet debatt. Skal man diskutere dette tema bør man gjøre det på en litt mer profesjonell måte. Vi har dessuten en tråd om dette som i det store og hele har greid å diskutere tema på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg både forstår og misliker stengningen av angjeldende tråd.

 

Prinsipielt er jeg klar motstander av å stenge noe som helst som ikke har sklidd ut, og selv da er jeg mer for å slette innlegg som har sklidd ut, enn stengning.

 

Men, jeg har en viss forståelse for stengningen, siden vi allerede har en tråd som omhandler emnet (om enn med uklar tittel, og vel ekstremt spredning på innhold).

 

Men først og fremst er jeg av den klare oppfattning, av at det å diskutere ett tragisk vådeskudd (uhell). Kontra ett bevisst rettet skudd (forsett), er og blir to vidt forskjellige ting. Spesielt siden den linkede saken, går inn på det punktet vi her på kammeret har noen av de strengeste reglene om, nemlig omtale av bruk av våpen til selvforsvar/nødverge (riktigt eller ei, så er det i hvertfall den påstanden som gjelder frem til nye kommer fra politiet og siktede).

 

Dette temaet er på mange måter tabu her på kammeret, både p.g.a. at vi har klare lover om slikt her på berget. Og fordi temaet alltid har generert utsagn som desverre ikke kan sies åpent her i landet, grunnet manglende politisk korrekthet (les redselen for å bli oppfattet som en gjeng skytegale potensielle drapsmenn). Og desverre må jeg si meg enig i denne linjen, selv om jeg rent prinsipielt er i mot den. Siden linjen på mange måter er der for å beskytte meg selv og alle andre med min hobby mot meg selv, i norge er det nemlig ikke akseptert å ha sterke meninger/overbevisninger om alt og alle. Siden det ikke skjønnes at det å ha en mening/overbevisning om en sak, ikke er det samme som at en faktisk vil handle på tvers av norsk lov.

Kort sagt, det handler om å ensrette og klargjøre hva som er riktigt, uten forstyrrende elementer for de av oss som er mindre begavet med evner til å skille rett fra galt.

 

Jeg liker det ikke, men jeg skjønner hvorfor.

 

Nok svada. Bamerud gav en meget god begrunnelse, ferdig arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jøss... Alt jeg gjør her inne som Moderator er etter min egen mening :roll:

 

Lest dette?

http://www.kammeret.no/portal/forumregler/93-reglement-for-moderatorer

 

Mente ikke dette som en kritikk av Moderator.

 

Prøvde å synliggjøre at det er en håpløs oppgave å moderere i sånne samenhenger da man må ta hensyn til hva som er politisk korrekt.

Det er vel derfor reglene setter visse grenser for hva vi diskuterer her.

Da det kan komme opp en del synspunkter som en del mennesker har men som vi ikke vil høre her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Mine 5 cent.

I utgangspunktet tenker jeg at det å ha en arena for også å diskutere de samfunnsmessige og politiske sidene av våpen, jakt – herunder våpen i samfunnet - er et gode i et forum som dette. Jeg synes også det er bra at dette underforumet moderes hardere enn andre forum.

 

Så er det selvsagt alltid en utfordring å evne å være og behandle alle saker 110 % likt. Og, det er vel tilnærmet umulig å unngå at om man stenger en tråd, så finnes det en annen tråd som man kan sammenligne med – som unngikk å bli stengt.

 

For min del har jeg tidvis vært overrasket over noen av disse diskusjonene, hvor man ikke diskuterer det prinsipielle i saken, men går rett på person og hendelse. Når noen ligger hardt skadd, etter en hendelse (uavhengig av om det har vært et uhell, eller med forsett), så er vel det siste man trenger at vi sitter her som verdensmestere og mener en hel masse piss om saken?

 

Så skal jeg la være å hente opp eksempler på det siste, selv om det har vært flere av dem denne høsten.

Link to comment
Share on other sites

Mine 5 cent.

I utgangspunktet tenker jeg at det å ha en arena for også å diskutere de samfunnsmessige og politiske sidene av våpen, jakt – herunder våpen i samfunnet - er et gode i et forum som dette. Jeg synes også det er bra at dette underforumet moderes hardere enn andre forum.

 

Er det mulig å diskutere våpen i samfunn uten at de med politisk ukorrekte meninger får en stemme :?:

 

Etter min mening blir det feil da man kun hører det man vil høre. Hva er da vitsen :?:

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å diskutere våpen i samfunn uten at de med politisk ukorrekte meninger får en stemme :?:

 

Nei. Det ligger vel i den debattens natur, at man ikke da kan sensurere alle man er uenig med. Og, det politisk korrekte er vel en relativt kjedelig diskusjon?

 

Her har vi jo både "reglement for moderatorer" og "forumregler" som da vil måtte regulere hva som kan diskuteres eller hvilke innlegg som kan bli liggende. Og til slutt, vi har et sett med moderatorer som er satt til å håndheve disse reglene - utfra en skjønnsmessig vurdering.

 

Og, skulle man mot formodning være uenig i den skjønnsmessige vurderingen disse gjør, så får man vel eventuelt sende en klage til styret da?

Link to comment
Share on other sites

@G.Larson - er litt ueinig med deg der. Å henvise til forumreglene er tilstrekkelig, men gjerne presisering av kva regel som vart brutt. Dersom dette viser seg problematisk, får ein heller ta ein diskusjon kring forumreglane.

 

Når det gjeld "politisk korrekthet", så opplever no eg at det er god høgde for "politisk ukorrekte" meiningar her. Flåsete og/eller nedsettande kommentarar, derimot, modereres meir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...