Jump to content

Hvorfor ble "skyteepisoder" tråden stengt?


Hassel

Recommended Posts

Når det gjeld "politisk korrekthet", så opplever no eg at det er god høgde for "politisk ukorrekte" meiningar her. Flåsete og/eller nedsettande kommentarar, derimot, modereres meir.

 

Med å være politisk ukorrekt mener jeg blandt andre folk som mener at man bør kunne for forsvare liv og eiendom med våpen i hånd.

Det er folk som ønsker at våpen skal kunne bæres også i Norge. osv. osv.

 

Det skulle bli litt av noen tråder å moderere.

Jeg stopper der.

Link to comment
Share on other sites

@TargetMaster - skjønner også kva du meiner, og ja - takhøgda er god men ikkje uendeleg. Det er ein veldig tydelig forumregel på at "vi diskuterer ikkje våpen til sjølvforsvar" her.

 

Det fins andre "politisk ukorrekte" ytringar, som f.eks. at det er latterlig å ha ei øvre grense for antall våpen ein kan skaffe seg (eller at den iallefall er alt for låg), som både passerer umoderert men også støttes av fleirtallet her inne. Elles i samfunnet er det ansett for relativt "politisk ukorrekt".

 

Bortsett frå sjølvforsvar, kva andre tema er det som er for "politisk ukorrekte" og som blir moderert?

Link to comment
Share on other sites

Hauk@ faktisk nesten ingenting som ikke er direkte lovstridigt i sine uttalelser.

 

Det er en god grunn for at man ikke aksepterer særlig på temaet bæreløyve, og aktivt selvforsvar.

Den viktigste grunne er at vi ikke har noen kultur eller lovlig tilgang til slikt her i landet (ikke bland nødvergeretten inn i dette, det er noe annet).

 

Jeg er av den oppfattning av at det som gikk galt i England, var at ved sitt forbud og den massive media opphausing av hånsvåpen, klarte de å snu den alminnlige oppfattningen av hva håndvåpen skal brukes til i deres kultur, til en amerikansk utgave. Noe som medførte ett våpen kappløp på gata blandt gjenge der. Så i prinsippet er England gått til helvete, og jeg ser helst at vi slipper noe lignende her. Derfor er det viktigt å hamre inn gang på gang på gang, at våpen er til for jakt og sportskyting. Så uansett hvor mye tilhenger jeg er av å forsvare meg og mitt på enhver tenklig og utenklig måte, Så må en av samfunsmessige årsaker, avstå fra å gå dypere i den debatten. Derfor er jeg for Kammerets linje på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett frå sjølvforsvar, kva andre tema er det som er for "politisk ukorrekte" og som blir moderert?

 

Om det blir Moderert vet jeg ikke men det er jo også forskjellige syn på hvor man skal kunne bære våpen og hvordan vi skal kunne bære våpen.

 

Men for all del diskuter gjerne hvor mange våpen vi skal ha dersom du tror at det er en logisk satt grense for antall våpen vi kan ha.

 

Jeg har fått sagt det jeg skulle om dette emnet :)

Link to comment
Share on other sites

@vingemutteren - det var eigentleg det eg ville fram til: At på dette kammeret står ein fritt til å diskutere alle aspekt av "våpen i samfunn", så lenge våpenhaldet er med sikte på jakt og sportskyting (aka "lovleg bruk") - sjølv om meiningane ein kjem med er "politisk ukorrekte". Mitt inntrykk er vidare at moderatorane har lagt seg på ei linje som understøtter dette - og eg meiner linja er riktig.

 

Det er IKKJE høgde for å diskutere lovendring med formål om å gjere det enklare å erverve våpen til sjølvforsvar, eller lov til å bære våpen utanfor skytebane / jaktsamanheng, eller reell bruk av våpen til vold og drap - sjølv om ein slik diskusjon i seg sjølv ikkje bryt med norsk lov. Også her meiner eg moderatorane har lagt seg på riktig linje.

Link to comment
Share on other sites

Bamrud,

 

Om Hassel ikke sjønner hvilken regel som ble brudt, må du gjerne fortelle meg hvilket regelverk moderatoren fulgte.

 

Om frykten for mulige skadelige kommentarer er så stor som det her vises, bør man kansje legge ned hele Våpen i Samfunn.

@Fossdal

Du unnlater å svare på spørsmålet mitt. I steden for å svare stiller du et nytt spørsmål... Et spørsmål som allerede er besvart.

 

Jeg tror bestemt Hassel har forstått vår reaksjon . Du derimot vil ikke.

Link to comment
Share on other sites

For å spikre det inn, her er ett utdrag fra forumreglene som er relevant for det tema vi nå er inne på (utheving er gjort av meg).

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Oppfordringer til lovbrudd.

 

Disse to leddene sier alt som er å sies om denne saken.

Og da ser en vel også klart hva man kan ta for seg i Våpen i samfunn området (det er da fortsatt ett stort område som står igjen å diskutere, selv om en lar denne poteten ligge). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker det ikke selv jeg, Hassel.

Siden vi har med en del "svært lite voksne" mennesker å gjøre som er registrert på forumet.

Folk som ikke greier å kombinere diskusjoner rundt norsk våpenlovgivning med saklige argumenter og skrive varmt om hobbyen sin på en folkelig måte... (Folkelig måte er her ment som god gammeldags folkeskikk)

 

Vi ender opp som en gjeng våpentullinger alle sammen siden disse folka ikke bare ødelegger for seg selv, men for alle som frekventerer kammeret.

 

Siden vi ikke har registreringer med fullt navn, ligger muligheten til rette for å skjule seg bak et nick. Noe som noen desverre benytter fullt ut.

Vi hadde selvsagt ikke blitt norges største diskusjonsforum for våpen og jakt hvis alle hadde stått frem med fullt navn, men det skulle ikke forundre meg om vi allikevel hadde beholdt trafikken med *like* mange lesere.

 

For veldig mange av de som ikke ville registrert seg med navn, hadde det nok vært sunt for å kun hatt lesertilgang.

 

(det er da fortsatt ett stort område som står igjen å diskutere, selv om en lar denne poteten ligge). :wink:

Neinei. Kom med poteta!

Jeg er en av de som aller helst vil beholde Våpen i samfunn, men mangler en hel del gode argumenter for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste bare de første innleggene her - og det er selvsagt dumt å kommentere slik jeg gjør - for andre har kanskje gjort det før meg.

Men utålmodighet er ingen dyd :lol:

 

Trådene starter gjerne ut i fra rykter - og ikke minst usanne mediaoppslag.

 

Noen etterforskningstimer - avslører at det kanskje ikke var rifle/håndvåpen/elektrisk drill/øks/motorsag etc. som ble brukt.

 

Det er en forb.... uting å diskutere noe man overhodet ikke har peiling på :?

 

(Ikke bare presseoppslag :wink: )

Link to comment
Share on other sites

@Fossdal

Du unnlater å svare på spørsmålet mitt. I steden for å svare stiller du et nytt spørsmål... Et spørsmål som allerede er besvart.

 

Jeg tror bestemt Hassel har forstått vår reaksjon . Du derimot vil ikke.

 

Nei, jeg synes ikke vi skal diskutere drap. Som jeg oppfattet det, diskuterte ikke den trådstarteren det, men Storbergets mulige reaksjon. Ut i fra det kan jeg ikke konkret se hvilken forumregel vedkommede har brutt. At en slik tråd fort generer støy, er jeg likevel enig med - likevel mener jeg at man må kunne opplyse om hvilken regel som er brutt.

Man kunne evt enkelt tilføye at "Våpensaker i media diskuteres ikke.", i regelverket.

Uansett hva du måtte tro, er jeg ikke ute etter å skape kvalme, men å følge regler og prisipper. For å få et ryddigere forum.

 

Jeg mener det er et tilbakeslag å slette "Våpen i samfunn", men jeg kan forstå om det blir enklest slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper og tror at "Våpen i samfunn" kommer til å bestå.

 

Mulig at det er på sin plass med en gjennomgang av Forumsreglene. At denne delen av Kammeret blir tatt med som egen "sak".

Jeg ser viktigheten med å kunne diskutere hvorfor vi skal kunne erverve en- /tohånds våpen i Norge. Hvorfor vi skal utøve vår hobby etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...