Jump to content

Flattskytende kaliber


Ole Jørgen

Recommended Posts

6,5x55 er nok regnet for å være et tålig flattskytende standardkaliber ja. Mye pga gode flygeegenskaper. Andre flattskytende kaliber som er mindre, men veldig flate er f.eks 243Win, 6mm BR og 223. Av kraftigere flattskytende kaliber kan jo f.eks 300 Ultra Magnum nevnes, selv om 300 Win Magnum er vanligere.

 

Kjøp ladeboka, så kan du lese om alt dette på norsk.

Link to comment
Share on other sites

bruker 30-378 Weatherby Magnum når han jakter antiloper på 1000m avstand:P Da snakker vi flatskytende :roll:

 

Ikke det å kritisere de som skyter/jakter på disse avstander. Er bare inponert at de i det heletatt klarer å treffe på den avstanden.

 

Men kan det kalles jakt å skyte så lange avstander? For meg blir det mere som å skyte mens blinken er ett dyr?

 

Sorry litt OT.

 

Men får å svare litt trådstarer også...&,5x55 er noken fin patron på lange skuddhold...Men det krever mye trening på lange avstander før du kan skyte godt på det. Og husk skyting på lange avstander er fyfy i norge :wink: Maks 200meter..og på de avstander spiller ikke kaliber så mye rolle. Selv en 45/70 treffer på denne avstand hvis du vet avstanden og skrur på kikkerten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor flattskytende ei rifle må være før den er flattskytende NOK er jo hva dette handler om kanskje?

 

Som Poacher påpeker er betydningen av flat kulebane utrolig overdrevet.... Det blir egentlig litt latterlig hele greia egentlig.

 

Hva ønsker man å oppnå med å ha et flattskytende våpen egentlig? Dette bør man spørre seg..

I praksis: Man må for alle hold der det kan tenkes å ha en fordel skru på siktet uansett...!

 

Det som betyr mest i praktisk bruk er at kulen faktisk klarer å drepe det man skyter på innen rimelig tid.

 

Når det gjelder kulebane er det kulas flygeegenskaper som betyr mest, dette avgjør bl.a. vindavdrift og sånt. Det er MYE viktigere å ha ei bra kule, enn å ha et kaliber som gir veldig høy utgangshastighet (= det vi ofte betegner som flattskytende kaliber i dagligtale)

 

En liten digresjon: Det gikk ei kule varmt i en diskusjon inne på ei amerikansk "sniper" nettside:

 

Debattantene kranglet om hvorvidt "bigger is better" Den ene hadde 7mmRUM den andre 300RUM. Den litt ubehagelige overraskelsen (i alle fall for han med .300en som mente den var overlegen..) var at 7mm slo .300en på fart og anslagsenergi når du kom langt nok ut... Det skyldes BCen på kulene i praksis.. Og ja, jeg har en .300WM og er fornøyd med den. Løpet varer også litt lenger i den enn i de to andre...

 

6,5x55 er også bra. Det finnes ikke det levende dyr på jorda som overlever den..

 

Lær å bruke det du har, så går det bra, flattskyende eller ei...!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flattskytende er mest et uttrykk skapt av pressen for et ikke eksisterende behov...

 

Kaliber er og blir smak og behag! Kjøp og bruk det du har lyst til :wink:

 

 

OT:

 

Kammerherren: Det er snakk om timer nå! :D NXSen skriker forresten i ensomhet borte på kommoden...

 

Jeg har da gjort hjemmeleksen min mht kaliber: Det er faktisk en av "magnumene" med lengst levetid på pipen, god tilgang på gode prosjektiler, og med kurant utgangshastighet. Det er ikke uten grunn at den er svært ubredt som skarpskytterpatron.

Gleder meg til å prøve 208grs A-Max, jeg har store forventninger til den!

 

Jeg hadde vel oppnådd det samme på pappen med en 6,5x55, men har tenkt å jakte litt med den på lengre hold etterhvert, og da har jeg tro på å levere litt mer kule der fremme.. :wink:

 

Nå ble jeg snytt for å skyte elg med 9,3 i år men er fortsatt heeelt overbevist om at den er Mye bedre enn .30-06en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å spore litt tilbake til det trådstarter spør om. Per defenisjon, så er vel et tradisjonelt flattskytende kaliber et kaliber som har en vesentlig mindre krum kulebane ut til om lag 300m, enn f.eks 308 eller 30-06. Dette er for de fleste storviltjegere å regne som langt hold under jakt. Jeg kjenner til denne langholdsjakten som enkelte er opptatt av, men disse er untaket innen den norske jaktstanden.

 

F.eks 9,3x57 er jo det direkte motsatte av et flattskytende kaliber, da denne patronen har en så krum kulebane at den har fått rykte for å være en potatiskastare i vårt naboland. (Dette til tross for at den er en svært populær elgpatron der).

 

(Ellers bør vi vel holde oss til at det er patronen som kan kalles flattskytende, ikke kaliberet. Men, dette blir flisspikking en mandagskveld).

Link to comment
Share on other sites

Og ja, jeg har en .300WM og er fornøyd med den. Løpet varer også litt lenger i den enn i de to andre...
Har du fått 300`en i hus Kiwi? Er den i det hele tatt prøvd enda??
Det er snakk om timer nå!

Hei, ikke for å dra det ennå mer OT, men forstår jeg deg rett så er du fornøyd med et kaliber/rifle du ennå ikke har fått i hus...? Eller har du en .300WM fra før? Beklager om jeg spikker fliser her også, men sånt handler om troverdighet på det man leser... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare forestille meg at en 300 Lapua Magnum med en 110 grain V-max er rimelig flatskytende
Min ringe erfaring fra praktisk jakt sammenlignet med det man leser -- særlig fra den andre sida av dammen -- er som følger:

 

1. Superhøy hastighet er oppskytt

2. Høy BC er undervurdert

 

:arrow: Det er mye bedre med høy BC i "grei" hastighet enn lav BC i ekstremhastighet. Jeg tror det er noe av det samme Poacher og de andre papp-og-stål-på-langt-hold-jegerne prøver å fortelle deg 8)

Link to comment
Share on other sites

For det første: INGEN kaliber skyter flatt. Gravitasjonen gjør at kula begynner å falle fra det øyeblikket den forlater munningen. Kulene faller like fort, bare forsøk selv, slipp to kuler av ulik type samtidig og de treffer gulvet på likt. Det er i utgangspuktet to ting man kan variere for å endre på hvor krum kulebanen blir.

1. Hastighet. En kule som forlater munningen i høy hastighet vil ha nådd lenger før gravitasjonen trekker den ned slik at den treffer jorden.

2. Formen på kula. En kule som er flat foran vil ha høy luftmotstand, noe som vil bremse kula. Det ideelle er en kule som er lang i forhold til bredden (lang for kaliberet), og som er spiss slik at det blir lite luftmotstand. Dette uttrykkes som kulas ballistiske coefficient (BC). Det er mye magi som gjøres for å øke BC, hulrom/spisser/innsnevringer bak (boat tail). Det som slår mest ut på lange hold er at kula er lang i forhold til bredden, og har en lang slank spiss. Sagt enkelt flyter den bra i lufta da. Det er dette som gjø 6.5 kalibre så godt egnet på lange hold, for da blir punkt 2 veldig viktig. Det er grunnen til at en høyhastighetskule som er lett taper seg på lange hold. For eksempel en 40 grains .22 kule i 1200 m/s utganshastighet (22-250) vil ha krummere kulebane enn en 140 grains 6.5 kule på lange hold. Den bremses av luftmotstanden. En kort og lett for kaliberet 110 grains kule i kaliber 300 mister altså hastighet fort, og får en krum kulebane, selv om utgangshastigheten er formidabel.

 

Alle kan selv leke med disse variablene, og se hva resultatet blir. Last ned det geniale lille gratisprogrammet PCB fra galleriet her på kammeret http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=2. Her kan man velge den kulen man vil undersøke, i aktuelt kaliber, og legge inn utganshastighet. Programmet vil stipulere kulefall på de avstandene man ønsker. Forsøk selv, dette er morsomt! Hvis du ønsker å begynne med lanholdsskyting er dette programmet til stor hjelp. Chronografer dine ladninger, legg inn de data programmet spør om (avstand mellom senter av kikkertsiktet og løpet, og om det er 1cm eller annet per klikk), og du får en overraskende korrekt angivelse av antall klikk du må stille på ulike avstander.

 

Dette siste poenget er også viktig. Om du skyter med en 30-06 og en kule som går ut i 800 m/s vil du ved å skyte inn på 200 meter kanskje få et kulefall som tilsier at du har et akseptabelt skytevindu/kan holde rett på ut til 300 meter, om du jakter storvilt. Ved å bruke samme kula i kaliber 300 superdupermagisk i 950 m/s vil du kanskje bedre skytevinduet ditt til 350 meters hold. Hvis du nå skyter på 350 meter da... Det gjør ikke jeg! På kortere avstander spiller det ingen rolle. Om du har et kulefall på 35 eller 45 cm ut til 300 meter er da revnende likegyldig. Det du ofrer er ofte dårligere penetrasjon på kortere hold ved (for) høy hastighet, mye blodslått kjøtt, og en pipe som brenner fort ut.

 

Forskjellen mellom 35 og 45 cm kulefall er interessant dersom du skal skyte tiur på slike avstander. Men da må du uansett stille på kikkertsiktet, og vite hvor mange knepp du skal stille på ulike hold. Og da er det igjen likegyldig om du stiller 5 eller 8 knepp. Det viktigste er at du vet hvor mye du skal stille, at børsa går godt nok til å skyte på det holdet, og at du har trent på det holdet slik at du vet hva du gjør. Skal du skyte langhold, for eksempel skyte på gonger på 800 meters hold, så må du stille på kikkertsiktet uansett. Da blir det igjen uviktig hvor mange knepp, så lenge kikkertsiktet har nok knepp til at du kan være med å leke ut til lange hold.

 

For min del tenker jeg sånn at både i forhold til kulebane, terminalballistikk (effekt i dyret) og løpsslitasje er en lang kule i rundt 800 m/s det ideelle. Det vil si at standardkalibrene er meget brukbare. På lange hold drar kulebanen til 6.5 ifra .30 kalibrene, men på jakt spller det liten rolle om man bruker en 6.5x55, en .308 eller en 30-06, i forhold til kulebanen. Det er i realiteten liten gevinst i å bruke kalibre som brenner mye krutt for å øke hastigheten litt. Resulatet blir for min del at jeg jakter med 6.5x55, 6.5x57r (drillingen) og 375 H&H. Kulebanen blir omtrent lik, og effekten i dyra upåklagelig. 300wsm løpet til min Blaser bruker jeg lite etterhvert som jeg har skjønt de tingene jeg skriver over. Det er fint på langhold, men gir ingen fordeler over mitt 47 cm lange 6.5x55 løp.

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette å banke inn fart kontra BC. BC er jo et slags mål for luftmotstand, ikke absolutt, men i forhold til et "standardprosjektil" Her G1 std. prosjektil.

krupp.gif

Et prosjektil med dobbel BC har omtrent halv luftmotstand. DVs. en 6.5mm Golden Target har omtrent halv luftmotstand av en 6.5mm 95gr Vmax eller en hvilken som helst 22-250 kule.

 

til 350 meters hold. Hvis du nå skyter på 350 meter da... Det gjør ikke jeg!

Jeg tror ikke det er mange her som skyter mye på 350+m, da ville dere ha visst hvorfor en bommer @350+m... Det er nesten bare to grunner til det

- man rett og slett treffer ikke, de færreste klarer å samle 5 skudd innenfor 100mm, og langt færre klarer å "nagle" den berømte snusboksen.

- vind

 

Vindavdrift er ca proporsjonal med retardasjonen til kula, som igjen kommer av luftmotstanden, og som kan beskrives av BC

- halv BC = dobbel vindavdrift!

 

I 2.5m/s vind, som knapt kan kalles vind kan vi sammenligne vindavdrift:

.308 110gr Vmax i 1100m/s vil ha omtrent 20cm og

6.5mm 130GT i 900m/s vil ha litt over 10cm

 

Han med 6.5mm en har langt mindre gjettearbeid foran seg,og vil spre MYE mindre pga. vindvariasjon.

 

Men som vanlig er dette teori og det som virkelig hjelper er noe så rart som trening :roll: Noe jeg ser lite av for tiden for min egen del iallefall :(

Det jeg ser er uansett at jeg skyter bedre med 80gr Amax i 830m/s, enn med 6.5mm i 900, mest sannsynlig pga. mindre rekyl, men og rett og slett mer presis rifle. Forbedringen mer enn kompenserer den betydelige teoretiske fordelen 6.5mm skulle hatt.

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter med en 30-06 og en kule som går ut i 800 m/s vil du ved å skyte inn på 200 meter kanskje få et kulefall som tilsier at du har et akseptabelt skytevindu/kan holde rett på ut til 300 meter, om du jakter storvilt.

 

Jeg syns den påstanden var litt drøy. Kan føre til at noen tror de kan sikte rett på på 300m med 30-06en sin innskutt på 200m. Syns det lukter skadeskyting...

 

Er vital treffsone på storvilt inntil 30-35 cm under "det vanlige siktepunktet"?

For så en kal 30 180 grs kule i 800msek faller 27-35 cm fra 200 til 300m. Om du da legger til 5-10 cm egenspredning på skytter/våpen på 300m så vil kula kunne treffe 35-45 cm for lavt...

 

Det storviltet må være større enn de storvilt jeg er vant til ;)

Link to comment
Share on other sites

Du høggern, hvilken del av "kanskje" er drøy? Dette er ikke en påstand, men et tenkt eksempel, noe jeg indikerer ved å skrive "kanskje". Om du leser sammenhengen det jeg har skrevet i vil du se at min anbefaling er at man

a. Trener på de holdene man vil skyte på.

b. Vurderer våpeneets og sin egen evne til å treffe sikkert på de holdene

c. Lærer seg å klikke kikkertsiktet rett på de holdene man jakter på, og

b. Ikke skyter på lange hold, og jeg skriver at det gjør i alle fall ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at om noen skriver at man kansje kan "sikte rett på" på 300m å felle storvilt med en 3006 innskutt på 200m, så vil kansje noen gjøre det (for det står på internett at det kan gå bra).

Ordet "kansje" betyr at det kan gå bra.....

Å ja, det kan gå bra. Men jeg ville ikke anbefale det.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Djeeez

Disclaimer: hypotetiske jegere som leser internet som en bruksanvisning. Dersom du skyter på storvilt på 300 meters hold, og ikke har forsøkt i praksis hvordan rifla di går på det holdet, så er du dum i hodet og bør la være å gå på jakt. Dersom du klarer å lese det jeg har skrevet her som en velsignelse til å smelle avgårde skudd etter storvilt på 300 meters hold er du etter mitt syn ikke skikket til å bruke internet og bør logge av fortest mulig

Sånn, greit nå Høggern? :wink:

Til dere andre, last ned PCB som jeg linker til over. Det er morsomt og gir grantert noen vekkere.

Link to comment
Share on other sites

Og dette tar helt av.............. :mrgreen:

 

Kan vi konkludere med at flattskytende kaliber for 300m ikke nødvendigvis er flattskytende på 1000m? Folk har forskjellig oppfattelse av hva lange hold er......Uansett er det ikke mange i Norge som jakter på over 300m, så streng tatt kan vell denne diskusjonen snart roes ned. De som sysler med den slags vet å trene på både skyting og de andre parameterne som treffer inn på druuuuuuge hold.

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje provosert over dei som jaktar på korte hald. Det einaste må vera med pil og boge (i USA) kanskje, eg synes det blir tullete å skru klokka fleire hundre år tilbake. Men det er det sikkert ulike meiningar om, og det er ok.

 

At nokre kan skyta vilt på lengre hald har eg ingen problem med. Så lenge dei sjølv meistrar det. Om avstanden er 2-3 eller 400 meter får vera opp til jegeren. Med eller utan pålogga nett og ballistikktabell:)

 

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Trudde det fanst ein eller annan tråd der eg kunne gyta ut "eder og galle" over langholdjegerane...

 

Førebels so er det sikkert mest følelsane mine som reagerer. At nokon legg ut ein skryte-video over langhold-skyting på blink, er greitt.

 

Skryte-videoar over at dei same karane skyt på levande blink, er for meg usmakleg. Kvifor... No tykkjer eg generelt at trofejakt og trofe-videoar er ein uting. All skryting i samband med jakt er litt motbydeleg. Eit vilt skal skytast av forvaltningsmessige grunnar. Kjøtjakt er bra, og kall det gjerne eit ideal.

 

Forsvarleg pil-og boge-jakt tykkjer eg verkar ok. Utan at eg kjenner jaktforma noko særleg.

 

Skyteavstand tykkjer eg bør vera under 100 meter. Til vanleg. Jegeren får heller streva litt.

 

Jakt er for meg ikkje "the noble art of shooting". Sjølve skytinga er eit handverk, og ingen Prestasjon. Skytinga er eit nødvendig onde.

 

Men dette reknar eg med de er totalt ueinige i, derfor spurde eg om det fanst ein eigen tråd for meg og mine likesinna.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Djeeez [...]

Sånn, greit nå Høggern? :wink:

:mrgreen::lol:

 

Hissig i dag, Skaubjønn? ;)

Ehh ja... :oops: Jeg hater å bli tillagt påstander og synspunkt jeg ikke har kommet med... :oops: Spesielt når jeg hevder det stikk motsatte synspunktet i det jeg skriver.

 

Nuvel, tilbake til topic. Tråden spør etter flattskytende kalibre, jeg skal forsøke meg på å oppsummere litt. Det bør nå være klart at det ikke finnes noe flattskytende kaliber. Det finnes noen som har litt mindre krum kulebane enn standardkalibrene. Skal man skyte på vanlig jaktavstand er forskjellen marginal. Skal man skyte på riktig lange hold er BC viktigere enn utganshastigheten,både for kulefallet og vindavdriften. Siden det ikke finnen flat kulebane må man på lange hold lære seg å kompensere for kulefaller om man vil treffe, noe som vil si lære å klikke inn kompensasjon for kulefallet og vindavdriften med kikkertsiktet. Dataprogrammer er til hjelp, men det er ingenting som erstatter trening.

 

Langholdsjakt er en helt annen sak enn langholdsskyting,og diskuteres for eksempel i denne tråden.http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=29869&p=332405&hilit=langholdsjakt#p332405 Jeg for min del driver ikke med langholdsjakt, både fordi jeg ikke er god nok skytter på lange hold til det, og fordi det ikke er en jaktform jeg er interessert i. Jeg vil mye heller smyge meg på dyr enn å knerte dem på lange hold. Men det er nå meg. Slike lange hold som det vises i filmene i den tråden over synes jeg ikke noe om. Kula bruker så lang tid ut på en km hold at dette blir for risikabelt synes jeg. Jeg mener dog at det er folk på dette forumet og i denne tråden som mestrer jaktskyting på hold som er laaaangt utenfor min rekkevidde og interesse, og jeg mener at det må de gjerne gjøre selv om jeg ikke har interesse eller kompetanse for slik jakt. Jeg synes vi alle skal forsøke å tøyle moralismeinnstinktet overfor ting vi selv ikke liker, enten det nå gjelder jaktskyting på hold lenger enn jeg liker, jakting i hegn, skyting på utsatte fasaner, jakt på rådyr eller hjort på bøer og jorder og ikke i skogen, jakt med bue eller håndvåpen i utlandet osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Tja, skulle ha gode forutsetninger for å finne endel tråder om temaet.

Om du, mot alle odds, skulle klare å komme opp med noe interessant å tilføre diskusjonen skal jeg gjerne øse litt "eder og galle" tilbake... :mrgreen:

Det er synd at der skal være så mange som mener å ha fasiten på ting de ikke har peiling på.

Jaktens baksetesjåfører.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Djeeez

Disclaimer: hypotetiske jegere som leser internet som en bruksanvisning. Dersom du skyter på storvilt på 300 meters hold, og ikke har forsøkt i praksis hvordan rifla di går på det holdet, så er du dum i hodet og bør la være å gå på jakt. Dersom du klarer å lese det jeg har skrevet her som en velsignelse til å smelle avgårde skudd etter storvilt på 300 meters hold er du etter mitt syn ikke skikket til å bruke internet og bør logge av fortest mulig

Sånn, greit nå Høggern? :wink:

Til dere andre, last ned PCB som jeg linker til over. Det er morsomt og gir grantert noen vekkere.

 

Jeg skjønner jo hva Høggeren mener.

I en liten heit kruttblandtråd forleden så var over 50-60% av innleggene av masse 'hobby eksperter' som var skråsikre på det meste........sannsynlig ikke med mere bakgrunn en at det er lest som generelle advarsler enten i ladeboka eller på internett. Svart få meldte seg og svarte på det som var direkte spørsmål om dem hadde prøvd tingene, og om advarslene var tatt fra egen erfaring.

 

Det er vel ikke utenkelig at når det gjelder langholdsjakt eller kalibere som er såkalt 'flatskytende', så slår pendelen andre veien og det finnes enkelte som er skråsikre på hva dem kan gjøre ut fra hva dem ser eller leser om her eller der.........på lik lnje med hva man advarer andre om basert kun på ting man leser her og der.

 

Synsing er det mye av.......og det er gråsoner....men hva folk 'faktisk' har prøvd og hva dem kommer med av egen erfaring er det mindre med. Så ting kan slå begge veier. Nok om det.

 

Forøvrigt så var mitt enkle spørsmål at en V-max i den 300 Lapua'n måtte gi en fantastisk kulebane "sammenlignet" med samme f.eks V-max ladet til nesten 700-800 bar mindre trykk i f.eks en 30-06 på samme avstand rundt 300-400m.

 

I den grad at en fundering på dette ovenfor blir til et spørsmål, så har jeg jo 'faktisk ikke' fått svar på dette enda. Skal sjekke den PCB'n når jeg får mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg, at man er så opptatt av kulebane. Enten jakten foregår på kort eller langt hold. 3-400m begynner forresten å bli langt, i min bok.

 

Det slår meg at de som er så opptatt av kulebane, neppe kan ha skutt særlig mye på slike hold, og neppe bør skyte på vilt før de har prøvd noen ggr.. Kulebanen er som sagt før deterministisk, og sånn sett bare et tall. Aldri blir den flat heller, bare litt mindre krum. Vanskeligheten i å treffe et hvilket som helst mål ligger ikke i krumningen på kulebanen. Noen har kanskje hatt "uforklarlige" bommer?

 

Det slår meg videre Eies, at du ikke kan vite hvor stor min eller S.O.N. eller Poacher eller Skaubjønn sin treffsannsynlighet er på noe som helst hold? Eller for den saks skyld med pil og bue? Hvordan kan du da mene at det bør "gytes ut eder og galle"? Du aner ikke om det er forsvarlig eller ikke!

 

Men så er jeg jo enig med deg og, skryt er usmaklig for de fleste, "levende blink" også, og få klarer å forsvare skyting av vilt på langt hold for å skyte vilt på langt hold.

At man så skyter et vilt av alminnelige akseptable grunner på et hvilket som helst hold man behersker har jeg imidlertid ingen problemer med, hva skulle være problemet med det, din mening? 100m! my ass. Om elgen (aldri skutt en elg, for ordens skyld) stiller seg opp på 300m, og jeg vet jeg leverer 10er samling @300m - hvorfor skal jeg ikke skyte den. Skal jeg heller brenne av et skudd når den raser forbi i tetta?

Skulle du bry deg om min mening, jeg kan finne på å mene at skytevåpen bør inndras og all jakt foregå med pil og bue :twisted:

 

Så til SON, det er klart at Vmaxen din har flatere kulebane ut av magnumen, men mye mindre enn en vil tenke seg intuitivt, og den blir like krum, bare 50m senere. Mengden krutt som skal ut av løpet på magnumen oppfører seg tildels som ekstra kulevekt, og de lette kulene får ikke helt den økte hastigheten en forventer, sel vmed høyere trykk. Dette er ikke fordi jeg ikke liker Vmax, eller langt hold, det er fysikk. en annen ting er at en neppe vil oppnå maksimal presisjon med de munningstrykk som en må ha.

 

JEg har selv brukt 85gr Sierra HP endel, og det er ei presis kule som gir spektakulær virkning i vilt ut til ihvertfall 250m og sikkert lenger, fra 6.5x55, flattskytende er den også, i 250m - ikke har den fart heller etter 250-300m, da er den forbiseilt av den like tunge Amaxen i .223 som startet mer enn 200 m/s saktere. Vindavdriften til 85gr Sierra HP er forøvrig like sjokkerende som effekten i kråka.

 

Så, det er nok ikke optimalt på langt hold, men dæven så gøy :D

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Siden alle langholdskyttere tydelig er helt på jorde i sine refleksjoner rundt hva man bruker et flattskytende kaliber til og ikke ser påenget med det, så skal jeg fleske til :lol:

 

Tenk deg at du skal jakte steinkobbe :wink:

Du står i fjæra og får øye på et hode som dukker opp av vannet. Tiden er knapp og det er stor sannsynlighet for at det vinduet du har til å få avlevert skudd bare er innenfor noen sekunder. Glem alt som heter klikktabell, kulekomp.,avstandsmåler, fjas og vas osv, osv...

Målet du skal treffe er omtrent på størrelse med en apelsin. Siden du med stor sannsynlighet kommer til å feilvurder avstanden til målet kraftig, er det nettopp nå du har bruk for en flattskytende patron. Du ønsker vel gjerne at marginene skal ligge på din side?

 

Hvis kravet ditt er at kula (vel og merke teoretisk) ikke skål avvike med mer enn 2-3 cm over eller under siktelinja kan man bruke f.eks PCB og legge inn denne informasjonen i funksjonen som heter; Maximum point-blank range. Har du f.eks en .243win. ladet med 75gr V-max i 1100 m/s , aksepterer 3 cm avvik fra siktelinja og skyter inn på 193m, kan du nå helt ut til 224m før kula avviker mer enn 3 cm fra siktelinja.

Det kaller jeg flattskytende :mrgreen::mrgreen:....... Sikt midt på å trekk av.... :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Ja takk begge deler sier nå jeg, til flattskytende og klikktabell. Jeg pleier å ha siktet innstilt for MPBR. Typiske varmintladninger holder seg innenfor +/- 20 mm ut til 200 m. Så jeg stiller siktet slik at kula treffer 20 mm høyt på 100 m, og 20 mm lavt på 200 m. Samtidig holder jeg orden på posisjonen justerhjulet må ha på de ulike holdene. Da er rifla alltid klar for skyting opp til 200 m. Og skulle det være lenger, så bør jeg ha tid nok til å justere siktet. Har jeg ikke det, så har jeg antageligvis ikke tid nok til å avlevere et godt skudd på det aktuelle holdet uansett.

Jeg bruker samme prinsipp på storviltrifla, bare med større margin opp og ned. Og der tenker jeg i enda større grad på at skal jeg skyte på lenger hold, så er jeg nødt til å ha såpass god tid at siktejustering ikke er den begrensende faktor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...