Jump to content

Knall og Fall


202 outback

Recommended Posts

Jeg har lest en god del av innleggene som dreier seg om hjortejakt i høst.

Mangen skriver om Knall og Fall, eller dyr som detter i smellen etter skudd som helt vanlig.

Personlig har jeg skutt 40-50 hjorter og et titals reinsdyr/elg med 30.06 (oryx-nosler), og 20-30 hjorter med 6.5x55 (oryx). Jeg har veldig skjelden opplevd knall og fall ved bogskudd, stort sett har alle dyra gått 20-50 meter etter skuddet.

Jeg har kunn opplevd knall og fall på noen få kalver, samt noen veldig få ved skudd som ikke er helt etter læreboken. (hjerne).

Er det andre som har andre erfaringer en mine :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke selv en erfaren hjortejeger, men har fått inntrykket av at om det blir knall og fall er litt "tilfeldig". Snakka mye med folka i jaktlaget jeg var med som gjestejeger i fjor, og slik jeg forstod det så er det ofte ikke knall og fall ved reine bogskudd (der en tok begge lungene eventuelt hjertet), likevel er det, som du selv beskriver, som regel ikke så langt dyrene stikker før det er slutt.

 

"Knall og fall" dyrene jeg har sett har enten fått knekt av begge frabeina, eller at ett litt høyt skudd har sneiet ryggraden.

 

Som sagt, dette er hva jeg har blitt fortalt av jegere som jeg vil anse som erfarne, og ikke noe jeg har veldig mye erfaring med selv.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok mange opplever knall og fall effekt ved høyt plasserte skudd og bruk av kuler som avgir fragmenter. Det er svært lite som skal opp i nervesystemet langs rygg (trykkbølge ved ekspansjon) før dyrene får en svai og ofte er nede en tur. Ergo, hold høyt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd "knall og fall" en gang, men dette var pga som tidligere nevnt i tråden at kula traff såpass høyt/vinklet opp etter inngang at den traff ryggraden. Bortsett fra dette har jeg ikke opplevd "knall og fall" i mine 7 år og ca 25 elger (på laget) på elgjakt. Min erfaring tilsier at det som er normalt er at dyret raser ut eller blir stående i noen sekunder før det ramler.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok mange opplever knall og fall effekt ved høyt plasserte skudd og bruk av kuler som avgir fragmenter. Det er svært lite som skal opp i nervesystemet langs rygg (trykkbølge ved ekspansjon) før dyrene får en svai og ofte er nede en tur. Ergo, hold høyt :wink:

 

Veldig enig i dette. Har skutt 4 reinsdyr i år. Liggende med tofot har man god kontroll og jeg har plassert kula opp mot pukkelen på alle 4 dyrene. Knall og fall på samtlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd "knall og fall" en gang, men dette var pga som tidligere nevnt i tråden at kula traff såpass høyt/vinklet opp etter inngang at den traff ryggraden. Bortsett fra dette har jeg ikke opplevd "knall og fall" i mine 7 år og ca 25 elger (på laget) på elgjakt. Min erfaring tilsier at det som er normalt er at dyret raser ut eller blir stående i noen sekunder før det ramler.

 

Har skutt flere rådyr med rifle som har gitt knall&fall-effekt med treff i bog. Tror knall&fall-effekten avtar drastisk når vi snakker om hjortevilt på størrelse med elg. Da må det skytes i ryggrad.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er lik det som nevnes her.

Ved bogskudd (hjerte/lunge) har jeg stort sett fått utras på en del meter.

Har også sett at de istedet for å rase ut, sjangler ivei et stykke før de tipper over.

Så skuddreaksjonen på tilnærmet like skudd kan være litt forskjellig.

 

Uten å blande kaliber inn i diskusjonen (eller det er vel det jeg gjør :mrgreen: ), så har jeg vanligvis fått kortere fluktstrekning med 250 grn Woodleigh i 35 Whelen, enn med 270 Win og 308 Win ved likt plasserte skudd.

 

Årets kalv datt i smellen, men det var et høyt skudd, kolla gikk et par meter med hjerteskudd (35 Whelen).

Link to comment
Share on other sites

jeg har opplevd knall og fall på hjort én gang. Liten hjortekolle. Norma Elite plassert høyt i bogen, kula gikk klar av ryggsøylen. Jeg har ikke opplevd knall og fall med ei lodda kule som Norma Oryx, selv ved tilsvarende skuddplassering på dyr av omtrent samme størrelse. Med Oryx har jeg gjerne opplevd utras på opptil 100-200 meter før dyret har forstått at det var dødt. Men lite kjøttskade, ja :)

 

Jeg tror på teorien om at sentralnervesystemet (SNS) må påføres en viss skade hvis man skal få knall og fall med rifleskudd på litt større vilt. Jeg kan også forestille meg at sekundære fragmenter fra ei kule med høy splintavgang (Norma Elite, Nosler Partition) kan gjøre en slik jobb selv om skuddkanalen går klar av SNS. Når det gjelder hagle, ser jeg ingen grunn til å avvise teorien om at flere skader av tilstrekkelig alvorlighetsgrad kan gi den omtalte og tildels mistrodde "kortslutningen" i SNS som skal kunne føre til knall & fall.

Link to comment
Share on other sites

Med hagle på rådyr har jeg opplevd at dyret detter i smellen.

 

Her har jeg samme erfaring, og jeg har felt mange rådyr med hagle.(bare så det er sagt, ALDRI skadeskutt med hagle på rådyr til dags dato) Rifla har jeg kun fått det jeg kaller "knall og fall"

1 gang, og det var under bukkejakt for noen år siden da jeg fikk en spissbukk på 20m med 6,5x55.

 

Trur nok heller mange bruker begrepet/uttrykket "knall og fall" i sammenheng med at dyret får en kjernetreff og ikke går såååå langt som de noen gang kan gjøre. Begrepet/uttrykket kan også brukes etter en vellykket jakt ! Jeg har ihvertfall hørt dette i flere sammenhenger og av flere forskjellige jegere.

 

"På rådyrjakt med los, knall og fall" er jo en fin overskrift :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Opplever som regel at elgen går 50 - 300 m etter et bogskudd. Har opplevd knall og fall et par ganger, med treff i ryggraden. Vil ikke anbefale å bevisst sikte etter ryggraden, det er en veldig liten blink. Treffer man en ryggtagg (et par cm for høyt) kan man oppleve at dyret faller i skuddet, men reiser seg etter en liten stund. Da kan man få et laaaangt ettersøk. Bedre å etterstrebe hjerte/lungeskudd, og finne dyret liggende etter et par hundre meter.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke på noen måte anbefale høye skudd. Dyret detter i smellen om ryggraden blir skadet ja, men sjansen for skadeskyting er mye høyere enn ved skudd plassert i bog. Jeg mener fordervaskutt indre-ytrefilet er mye være enn en blodslått bog. Skjøt en stor kolle for noen år tilbake som hadde en gammel skuddskade (gjengrodd) høyt bak bog, mer enn ett år gammel skade. Samme kolla hadde og fersk skuddskade i overkant av ryggraden der skinnett ikke var gjenngrordd enda (2 små hull)

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke på noen måte anbefale høye skudd. Dyret detter i smellen om ryggraden blir skadet ja, men sjansen for skadeskyting er mye høyere enn ved skudd plassert i bog.

 

Tja.........Jeg skjønner ikke helt sammenligningen din høye skudd kontra skudd plassert i bog. Jeg syns det er bedre å sikte høyt i bogen kontra lavt i bogen. Skudd høyt i bogen gir ofte en knall&fall-effekt ved at sjokkbølgene fra kula kan gi lammelser samt at lungene penetreres. Dette har jeg opplevd flere ganger selv. Og skulle man virkelig bomme i høyden så slår man av en ryggtagg og dyret stuper kråke før det forsvinner. Men det er ingen stygg skadeskyting.

 

Hjerteskudd er etter min mening et dårlig skudd da det sitter altfor lavt. Effekten av å treffe hjertet er solid, men det er et skummelt siktepunkt. Marginene ned til å skyte av frambeinet er fryktelig små. Og å skyte av frambeinet er betydelig styggere enn å skyte av en ryggtagg.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke på noen måte anbefale høye skudd. Dyret detter i smellen om ryggraden blir skadet ja, men sjansen for skadeskyting er mye høyere enn ved skudd plassert i bog.

 

Tja.........Jeg skjønner ikke helt sammenligningen din høye skudd kontra skudd plassert i bog. Jeg syns det er bedre å sikte høyt i bogen kontra lavt i bogen. Skudd høyt i bogen gir ofte en knall&fall-effekt ved at sjokkbølgene fra kula kan gi lammelser samt at lungene penetreres. Dette har jeg opplevd flere ganger selv. Og skulle man virkelig bomme i høyden så slår man av en ryggtagg og dyret stuper kråke før det forsvinner. Men det er ingen stygg skadeskyting.

 

Hjerteskudd er etter min mening et dårlig skudd da det sitter altfor lavt. Effekten av å treffe hjertet er solid, men det er et skummelt siktepunkt. Marginene ned til å skyte av frambeinet er fryktelig små. Og å skyte av frambeinet er betydelig styggere enn å skyte av en ryggtagg.

 

Må si meg uenig med deg, om dyret får treff fra senter av bog og ned er det minnimal sjans for att dyret lever mer en ett minutt etter treffen. Om dyret mot formodning skulle gjøre det så har du sansynligvis ett ganske lett ettersøk. Skyter du av en framfot så har du sansynligvis ikke siktet midt i bogen

Link to comment
Share on other sites

Skuddskader høyt i rygg kan enkekte ganger gro igen og dyret blir friskt. Setter det seg derimot innfeksjon i såret kan dyret gå en lang og smertefull død i møte. Har du sett elgklokka?

 

Jeg forstår ikke hvorfor du vil agudere mot høye skudd?

Bommer du 50 meter på avstandsbedømelsen har du mye å gå på her. Gjør du det samme med

med en lavt plassert bogsmell har du skadeskyting av rang.

Det er ikke snakk om konsekvent ryggavskyting vi diskuterer, men skudd plassert i øverste del av lungeregionen. Du er godt innenfor sonen til elgklokka som du nevner.

feilbedømmer du i høyden får du enten direkte fall av vilt eller ren bom. Hypoteser om mulige kjøttsår med infeksjoner er helt bortkastet i diskusjonen. Den får vi ta i en annen tråd. Her er det knall og fall som diskuteres, og da er høyt plasserte skudd i lungereigonen med fragmenterende kuler ofte bankers

Link to comment
Share on other sites

Må si meg uenig med deg, om dyret får treff fra senter av bog og ned er det minnimal sjans for att dyret lever mer en ett minutt etter treffen. Om dyret mot formodning skulle gjøre det så har du sansynligvis ett ganske lett ettersøk. Skyter du av en framfot så har du sansynligvis ikke siktet midt i bogen

 

Enig med du der. Men nå spikker vi fliser og jeg snakket om høyt i bog kontra lavt i bog. Midt i bogen er perfekt. Men noen forfekter også å sikte litt lavt for å treffe hjertet. Jeg holder gjerne en tanke høyt når jeg kan. Men jeg er ikke bedre til å skyte enn at når jeg skyter stående på kort hold, eller sittende på litt lengre hold så er jeg fornøyd om kula treffer i vitalt område. Om den sitter litt høyt eller lavt i treffområde spiller ingen rolle. Poenget mitt er at det som oftest er lave skudd som gir skadeskyting. Sikter man konsekvent lavt så er det kort vei ned til frambeinet. Og kommer man bakover på dyret så er vomma mye lenger fremme lavt på dyret. Lenger opp strekker lungene og leveren seg lenger bakover. Sikter man litt over senter av bog kan man nesten skyte midt på elgen og alikevel treffe lever. Så min mening er at legger man siktepunktet litt høyt har man større marginer.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med skuddplassering er at dyret ofte får knall fall effekt ved skot høgt oppe. Men eg velger å ikkje sikte høgare enn toppen av bogplata. Har oppleved ein gong at ein hjortekalv datt momentant med skot i ryggen (dette var ikkje planen), og blei lamma frå halsgropa og ned. Kalven brølte etter mora mens eg var på veg bort for å ta nakkeskotet. Dette var ingen god erfaring.

 

At kula også kan gå gjennom berre skinnet oppunder ryggsøyla finst det også fleire tilfeller av blant nokre jaktkamerater heime. Då ser du ingen skuddtegn og dyret kan trave vidare.

 

Men etter fleire hjorefall er eg blitt meir og meir overbevist om at den største årsaka til knall fall er når hjorten ikkje er oppmerksom på deg når skotet inntreffer. Om han detter av sjokket eller andre ting, veit eg ikkje, men at den faller oftare da er ihvertfall min erfaring.

 

Spennande emne dette :)

Link to comment
Share on other sites

 

Men etter fleire hjorefall er eg blitt meir og meir overbevist om at den største årsaka til knall fall er når hjorten ikkje er oppmerksom på deg når skotet inntreffer. Om han detter av sjokket eller andre ting, veit eg ikkje, men at den faller oftare da er ihvertfall min erfaring.

 

Spennande emne dette :)

 

Jeg har også erfart det samme.

 

Skjøt bl.a denne reinsbukken for noen år siden med bogtreff under senter. Knall og fall. Gikk ikke en centimeter.

1188327005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er bedre å sikte høyt i bogen kontra lavt i bogen. Skudd høyt i bogen gir ofte en knall&fall-effekt ved at sjokkbølgene fra kula kan gi lammelser samt at lungene penetreres.

Hjerteskudd er etter min mening et dårlig skudd da det sitter altfor lavt. Effekten av å treffe hjertet er solid, men det er et skummelt siktepunkt. Marginene ned til å skyte av frambeinet er fryktelig små.

Jeg har ikke fått "knall og fall" på rein og hjort, men mange på elg, særlig elgkalver. Grunnen er at jeg sikter opp og fram! Hovedgrunnen til det er at et dyr ofte beveger seg littegrann - sjøl om vi mener det står stille! Og dyra går framover! Derfor er det god forsikring mot vomskudd å holde godt fram. Mellomgolvet skrår fram til like bak forbeina, derfor skyter jeg helst ikke lave skudd.

 

På elg (iallfall) skrår ryggraden ned mot overgangen bog/hals, og holder en "midt i" og fram, får en treff i framkant av lunger, og en kan få splinter opp i ryggrad. Dessuten treffer en ofte "storbeina", og hvis en bruker skikklig kule, blir storbeina knust, og lager omfattende skader i lungeregionen, i tilleg til at beinsplinter også kan gi lammende slag mot ryggraden.

Link to comment
Share on other sites

De fleste dyr som blir skutt på innmark, skjønner jo ikke at de blir jaktet/skutt på før treffet.

Dette har ikke gitt meg noen mer knall og fall effekt en ved jakt på drev :!: .

Det som jeg immidlertid har merket etter jeg begynte og jakte med lyddemper, er at mangen av dyra er roligere etter skuddet. Ofte går/traver de et lite stykke(ca 15-30 m) sjangler litt. Stopper og faller over ende i ro og mak.

Uten lydemper en stille natt, tror jeg fort dyra springer noen meter ekstra i panikk av smellet .

Link to comment
Share on other sites

Har også god erfaring med litt høye bog skudd. Men da i bogen og bein .for er du litt bak og høyt kan de løpe relativt langt selv med lungeskudd. Hadde elg i fjor som løp 400 meter med treff i begge lunger, men høyt og rett bak bogbladet. Så velger nå å legge litt lavere i senter av bogen. selv om det ødelegger litt mer, men bedre det enn at de løper pokker i vold.

Link to comment
Share on other sites

Har også god erfaring med litt høye bog skudd. Men da i bogen og bein .for er du litt bak og høyt kan de løpe relativt langt selv med lungeskudd. Hadde elg i fjor som løp 400 meter med treff i begge lunger, men høyt og rett bak bogbladet. Så velger nå å legge litt lavere i senter av bogen. selv om det ødelegger litt mer, men bedre det enn at de løper pokker i vold.

 

Når jeg begynte med hjortejakt ble jeg fortalt at jeg skulle skyte litt bak bogen for å spare kjøtt. Dette har jeg sluttet med for lengst da resultatet ofte ble som du har opplevd (relativt lange utras)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter inn jaktredskapene mine med 5-6cm overslag på 100 meter, får da et høyt bogskudd på moderate hold som regel, og omtrent halvparten av mine felte hjort har gått rett ned i smellen og blitt liggende på stedet. Har de siste årene kun brukt Fusion.

 

Bruker man gammeldagse "rive-mer-kjøtt-enn-nødvendig-kuler" som jobber litt gjennom hele dyret f.eks Mega, S&B blyspiss og Elite vil man i teorien kanskje oppleve knall og fall oftere. Men det er da teori, i praksis er det trolig ingen fasit. Faktorer som spiller inn er adrenalinnivået på dyret, om dyret er klar over jegeren, og hva kula dulter borti på veg gjennom dyret.

 

Har felt flere hjort som tippa framover i smellen med hjerte og lungetreff.

 

 

 

 

 

Heller høyt enn lavt bogskudd sier jeg...

Og da er det lurt å skyte inn med overslag.

Link to comment
Share on other sites

har skutt en del elger og enda ikke opplevd at den bikker med en gang, skyter kosekvent rett i bogen og om jeg er usikker så setter jeg skudd i hodet, da ligger det tvert ( men aldri 1skudde)

Er mye med adnaralin og gjøre dette har jeg erfart, et dyr som ikke er obs deg eller jaga på med hund virker som detter fortere. jeg vil heller skjære bort 2kg elgkjøtt en og gå ettersøk hele dagen og muligens ikke finne dyret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også 5 cm overslag på hundre meter. Opplever så godt som aldri knall og fall, har stort sett alltid gjenomskyting.

Utrolig at det kan være så stor forskjell fra plass til plass, eller mellom opplevelsene til hjortejegere.

 

Prøv 6cm da :D

Hvilken ammunisjon bruker du?

Og hvilket kaliber?

Jeg bruker .308 og 30.06

Link to comment
Share on other sites

De elgene som har gått rett ned for min del, har vært høye lungeskudd i bak-kant av bogen. - Når jeg har undersøkt innmaten har det vært penetrasjon av begge lunger og ryggrad tydelig påvirket. Og det er vel sistnevnte som har vært utslagsgivende, vil jeg mene. - Rett ned og noen sprell med bena har vært effekten. Kalibrene har vært 6,5x55 og 30-06. To med rene hjerte skudd har løpt mellom 30 og 150 meter. - Så langt har jeg opplevd at de som er tatt med lyddemper har løpt kortere enn de uten. - Men tall materialet er spinkelt så langt ;)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Har de siste årene kun brukt Fusion.

 

Bruker man gammeldagse "rive-mer-kjøtt-enn-nødvendig-kuler" som jobber litt gjennom hele dyret f.eks Mega

 

I samme kulevekt og hastighet vil jeg påstå at Mega holder adskillig bedre sammen en Fusion

 

 

Ellers er jeg enig med Jegermester`n, skudd langt fram i bogen (ødelegger kanskje lit mere kjøtt en bak bogen) gir ofte skader på sns og den omtalte effekt. Uten at jeg nødvendigvis skyter der av den grunn.

 

Jeg har etterhvert sluttet å fokusere på et bestemt siktepunkt, dette ut fra at det er sjelden at dyra har samme vinkel, står dyret litt på skrå i mot flytter jeg fremover på bogen og motsatt. Sikter du på samme sted uansett vil du oppleve vomskudd hvis dyret står på skrå i mot og du skyter bak bogen og stygge skadeskytinger hvis dyret skrår fra deg og du skyter langt fram i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel oppfattet som skryt, det får så være.

Har jaktet hjort siden 1996, og har skutt 226 dyr hittil. De 50 første med 308, påfølgende 146 med 6.5x55 og de siste 30, som jeg har skutt i år, med 6.5x65RWS. De 30 jeg har skutt i år, har alle sammen falt på stedet uten å gå en cm. Jeg skyter inn børsa på 150 meter, og bruker ei Nosler Accubond kule som holder 940m/sek. Endel av årest besetning har fått avskutt ryggrad, mens de fleste er skutt litt høyt i bog. Vet ikke om jeg kan konkludere med at at høy fart gir knall og fall pga sjokk og trykk, men med "vanlig" 6.5 og 308, så var det sjeldnere knall og fall. Jeg sikter gjerne litt høyt og legger vertikal stolpen langs bakkant av forbeinet under gode forhold, og får da veldig fine slakt. Under mer grumsete forhold blir det midt i foten sideveien og litt høyt.

Jaktkameraten min og jeg jaktet sammen under måneskinsjakta, og vi skjøt annenhvert dyr, og hans 6.5x55 la aldri ned dyra på meteren, med samme kule som meg, og "perfekte" bog skudd. Dette får meg til å tro at høy fart har noe med saken å gjøre. Noen teorier om dette, erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Prøv 6cm da :D

Hvilken ammunisjon bruker du?

Og hvilket kaliber?

Jeg bruker .308 og 30.06

 

Har nå skrudd opp ett knepp :lol:

 

De siste 7-8 åra har jeg brukt oryx, både i 30.06 og 6.5x55.

Tidligere brukte jeg nosler.

Jeg har ikke merktet stor forskjell i hvor langt dyra går etter skuddet mellom 6.5 og 30.06, litt mindre blodslått kjøtt med 6.5.

Utrolig å lese om knall og fall på samtlige hjorter gal mann skyter.

Kansje en grunn å skifte kaliber :roll: Har jo en 6.5x55 med halv tung pipe, med litt børsemaker arbeid skulle vell det la seg gjøre

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke de samme som i "vanlig" 6.5. Jeg har god erfaring med både 123gr Scenar, 130 og 140 grs Nosler Accubond. Det kan lønne seg å ha et løp rundt 65-70 cm, jeg får montert et 20mm Hart løp i disse dager på 68 cm, som skal gi enda litt mer fart. Dette for bruk til langhold.

Er invitert til USA på jakt neste år, der kan holdene bli opp i mot 1000 yards har jeg blitt fortalt. Det blir jo spennende, må trene mye nå etter jul. :)

Har sett filmer fra langholdsjakt i USA der det er knall og fall på 700-1000 yards, det er jo imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ett par dyr med knall og fall og da i situasjoner hvor jeg har hatt god tid og kanon anlegg.

Det som Gal mann skriver stemmer godt. Jeg er så heldig att jeg jakter sammen med mange gode jegerer som hvert år skyter 10-20+ klovvilt i året på post, smyg, løshund og måneskinnsjakt. Felles for disse er att de får en enorm erfaring med bedømming av avstand/vinkel osv. Trening gjør god,har vært med på et par måneskinnsfall der det er like moro å se å lære som å skyte selv.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Prøver også å sikte høyt på bogen når jeg får mulighet til det, men som regel må jeg sette kula der det ikke er skog/kvist i veien. fordelen med høye skudd er jo at så lenge avstanden ikke er under 70 meter å du har innskutt på 100 meter så treffer du vitalt område på en elg ut til 250 meter uten betenkeligheter.

Jeg tror at det er mange ting som bestemmer om dyret faller i smellen så fremt du ikke treffer rygg/nakke. Tror at adrenalin er en årsak.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 5 hjorter i år og to av de har gått rett ned i smellen. Sikter bevist litt høyt, de tre andre er skutt i bogen og har løpt 10-100 meter før de har falt om.

Sikter men litt over bogen 15-20 cm ned i ryggen ovenfra faller de somregel rett ned på baken, kaster på frambeina og hode før de dør på stedet.

Faller dyret rett ned kan det også være et dårlig tegn, snerter man ryggen kan de falle rett for så å reise seg like fort igjen.

Link to comment
Share on other sites

@Gal Mann

Du må huske på at samme kule i høyere hastighet avgir mer splinter. En gang i tiden trodde jeg at min Sako i .243Win nærmest var en magisk løsning på rådyr. Jeg brukte en Speer 85gr BT kule og skjøt ca 30 dyr med denne kombinasjonen. Knall og fall var det uansett, selv med noen dårlig plasserte skudd. En kompis med .308 klagde på skuddvirkningen og jeg ladet opp skudd for han med Barnes 110gr til samme hastighet som .243n. Men magien uteble. Samme i .243n da jeg prøvde Barnes i den. Så igjen, jeg tror det er splintvirkningen mer enn hastigheten i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt et betydelig antall hjort og må si meg helt enig med de fleste over her, det er helt unntaksvis at det blir knall og fall med vanlig lunge/bokskudd men det kan skje kanskje spesielt på litt dryge hold men også på en sjelden gang på kortere hold. Normalt må man treffe i eller tett inntil ryggraden, i nakken eller hodet for at dyret går ned i knallen og blir liggende.

 

Der var en lignende diskusjon på dette forumet eller der forrige om det samme for en god stund siden og da kom det fram at flere mente det var "knall og fall" selvom dyret gikk et stykke men det må jo være feil.

Så som det antydes over her så er der vel enkelte som skryter på seg litt enten på egen eller kaliberets/kulas vegne.

Link to comment
Share on other sites

@Gal Mann

Du må huske på at samme kule i høyere hastighet avgir mer splinter. En gang i tiden trodde jeg at min Sako i .243Win nærmest var en magisk løsning på rådyr. Jeg brukte en Speer 85gr BT kule og skjøt ca 30 dyr med denne kombinasjonen. Knall og fall var det uansett, selv med noen dårlig plasserte skudd. En kompis med .308 klagde på skuddvirkningen og jeg ladet opp skudd for han med Barnes 110gr til samme hastighet som .243n. Men magien uteble. Samme i .243n da jeg prøvde Barnes i den. Så igjen, jeg tror det er splintvirkningen mer enn hastigheten i seg selv.

 

 

Hadde 5 stk 140 grs Accubond liggende nå etter at jakta var over, og ladet dem 1 grain over det jeg har brukt ellers, som da har gitt 940 m/sek.

 

Skjøt en okse som jeg skulle slakte for en bonde med ett av disse over laddede skuddene, og kula stod i skinnet på undersiden av skallen. Den var hel, og perfekt soppformet, og vekta stoppa på 129 grain da jeg sjekke seinere. Så disse kulene holder veldig godt sammen selv i store hastigeheter, gjennom bein. Oksen var en voksen NRF okse, skuddet gikk gjennom panna, ned i hjernen og ut i halsen. Avstand 3 meter.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at Accubond er ei solid kule, men jeg tror ikke det er hastigheten i seg selv som dreper. Da er vi inne på hydrostatisk sjokkvirkning og det er et omdiskutert emne. Det er der, det ser vi når vi skyter i gelatinblokker, men vevet er meget elastisk og etter det jeg har oppfattet så vil du ikke ødelegge mye vev ved hydrostatisk sjokk. Om trykkbølgen er nærme nok vitale nervebaner så kan kanskje det være med å lamme dyret lenge nok til det har forblødd. Jeg vet ikke. Jeg husker ikke i farta hvor jeg leste det, men en vetrenær skrev og ville avlive myten om å "sjokke" dyr med høy hastighet. Han hevdet at det eneste sjokket som forekom er sjokk i medisinsk forstand, altså hurtig blodtrykksfall som fører til sjokk. Knall og fall tilskrev han utelukkende direkte treff eller splinter fra kula i vitale nervebaner. Det virker logisk for meg og forklarer også egne erfaringer. Derfor tror jeg på det, men som med så mye annet med skyting og våpen så er det få absolutte sannheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...