Jump to content

Vinterkamuflasje - Dresser


JanDman

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ser det manglet en viktig detalj

67,47 pr del

redhead heter modellen

 

Hvis det er den fôra selebuksa du henviser til (og tilhørende jakke), så har jeg denne buksa (tok inn et parti på jobb for et par år tilbake). Knall med selebukse og litt ekstra fôr, men membranen her har ikke allverden til pusteevne, så hvis du skal gå en del i klærne så finnes det bedre alternativ. Det skal være kaldt og mye postering før jeg foretrekker denne foran den snøcamo'n jeg bruker til vanlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kanskje litt feil årstid ,men for den som vil ha rimeleg kvit anorakk til vinterjakta så finn ein no kvit anorakk i str L og M Åsnes Bratt All-Year til 599kr Dette er 70% avslag http://www.whiteplanet.no/index.php?map ... rand=ASNES Finns og ein del andre bra Åsnes klær med 70% avslag. Bestillte sjølv ein slik anorakk ,men det var den siste i min størrelse. Finns og ein del kvite ullluer (med svart mønster) kjøpte meg ei modell Stølen til 89kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har brukt forsvarets dress 3 år, og endelig har jeg kastet skiten.

Siste turen hadde jeg 3kgs snøklumper rundt anklene.

 

Kjøpte Veidemanns overtrekksdress på jaktdepotet, og fy faen :D

 

Den er lett, tar utrolig lite plass i sekken og er evig nok "tett" vinterstid.

3 dager på toppjakt i 2 meter dypsnø i helga. Kompisn gikk i härkila som trakk til seg snø og stod av seg selv på slutten.

 

Jeg hadde brynje, norrøna svalbard flex1 bukse og gtx gamasjer under dressen.

Fungerte upåklagelig i 10blå, i bevegelse. Når dagen var over ristet jeg plaggene for snø og de var tørre.

 

Til postering må man ha noe varmere.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 month later...
Gikkog surret rundt på Biltema i dag, og fikk se denne: http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Klar-og-beskyttende-utstyr/Snodrakt-49568/ link til test der også.

Virket helt grei å ha utenpå jaktdressen. Tok med meg en i str. XL :smile:

Hvordan var dressen? Lydløs eller bråker polyesteren?

Har dressen, og har brukt den i ett drøyt år (toppjakt + revejakt).

Polyester er ikke lydløs.

Når grankvister stryker inntil, så blir det lyd. Ved vanlig bevegelse derimot, synes jeg ikke at den bråker noe særlig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kan definisjon lydløs være noe uaktuell å tenke på, når man uansett bråker med truger eller ski i snø? Jeg har gådd ganske mye med truger og klarer ikke å gå mer stille enn tøyet jeg har på meg, uansett om det er stiv nylon eller bomull.

 

På bar mark uten snø mener jeg også at man ikke behøver lydløse børsta gore tex dresser til jakt. Jeg bruker en ubørstet glatt og stiv gore tex dress som jeg ikke hører, mens vinden suser og skritt kraser seg gjennom kratt og lyng.

Link to comment
Share on other sites

Har en Kings Camo vinterdress...sikkert grei, men krever litt av kroppsfasongen til brukeren. For å trives i denne dressen kreves skikkelig kulemage, utrolig korte og tynne bein, smale skuldre og tynne korte armer. Scorer høyt på flere av punktene her jeg, men når likevel dessverre ikke helt opp. Den matchende lua som fulgte med er også knallfin, men har en merkelig evne til å sige ned i øynene og hindre gangsynet. Anbefales: Tror egentlig ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte biltemadressen, og som noen har poengtert, den er kanskje ikke helt lydløs, men den bråker uansett mye mindre enn skia. Det som irriterte meg mest var den absurd store hetta. Hadde jeg hatt sveisen til Bob Marley hadde jeg sikkert vært glad for et egna sted å gjøre av den, men med mitt lille, snauklipte hode endte jeg opp med hette i øynene hele tida. Dette er jo lett nok å ordne med en strikk eller noe, men jeg skulle ønske jeg hadde oppdaga det før jeg pakka sekken og strøyk til skogs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Veidmann fra Jaktdepotet ser helt perfekt ut i butikken, og føles veldig bra å ha på. Men i snølandskap er du synlig på 400m hold, fordi du er BLÅ.

 

Materialet i dressen reflekterer mye mer fra det blå spekteret enn fra andre farger, og blått lys er det nok av om vinteren. Så dressen er blå.

 

Ser bra ut i butikken (les: hvit), for der er det gjerne varm fargetemperatur, men tvært du er ute i snøen, vil tiur´n se en blåflekk.

 

Skal prøve å farge, bleke og ødelegge den, for å se om jeg får materialet til å reflektere litt mer fullspektret.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring med Biltema dressen, etter bruk en håndfull ganger:

 

+Billig (349 kr!)

+Snøavvisende

+Enkel tilgang til lommer

+Lett å ta av og på (svær i størrelsen)

 

-ingen utvendige lommer: Skulle gjerne hatt minst èn, til kikkert, hansker o.l.

-ukurant hette (som nevnt før): Burde vært mindre, og hatt stiv brem.

-Kanskje litt for hvit? I alle fall her på østlandet, med litt gul/skitten snø.

 

Bruker denne over de vanlige vinterklærne, og synes den fungerer utmerket. For meg blir det overkill å kjøpe ny dress til tusenvis av kroner, når det egentlig mest er fargen jeg er ute etter. Ikke potte tett, så det er ikke noe problem å gå i denne, slik jeg synes det er med en del membranklær. Har ikke opplevd at den har blitt våt/stiv, slik bomull kan gjøre.

 

Som nevnt er størrelsene store, beregnet på å trekke over vanlig tøy. Så det er ikke behov for å kjøpe større størrelser enn den man vanligvis bruker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei :)

Har dere med sastadressen fått testet den noe mer? Vurderer om jeg skal kjøpe Bergans Grotli eller Sasta Wolf. Eventuelt Åsnes hvit anorakk med en hvit bukse. Hvilke erfaringer har Kammerfolket? Hva anbefaler dere av de tre valgene?

 

http://brunst.mystore3.no/products/sast ... kke-snkamo" target="_blank" target="_blank

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... /1088767_b" target="_blank" target="_blank

http://www.oslosportslager.no/produkt/t ... 26958.aspx" target="_blank" target="_blank

 

Skal bruke dressen vinterstid på sørøya og finnmarksvidda for det meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...