Jump to content

Hva skal jeg velge: 9,3x62, 358NM, 375H&H eller 35Whelen?


TKT

Recommended Posts

Jeg har lyst på ei kort og hendig bolt/rettrekker rifle for utenlandsjakt, og bruk på hardskutt vilt som f. eks bjørn, villsvin og hjort. Rifla blir nok sannsynligvis i løpsbytteklassen, med "stresskoffert" og kvalmt, fint treverk.

 

Hvilket kaliber skal jeg velge, med tanke på et nogenlunde kort løp, total avsky for standarkalibre og ikke minst fetisjen for kalibre som gir god presisjon, både med stor varianse i kulevekt og ballistikk?

 

Alle forslag og meninger om emnet er hjertelig velkomne! Jeg er nemlig over snittet interessert i både hjemmeladning, rifler og presisjon 8)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor kort løp man kan ha på et Magnium kaliber før vitsen med Magnum blir borte, men

378 Wb burde vere skikkelig spennede, sært, hardslående og vanskeligt å få tak i.

 

358NM, 9,3 og 375H&H er vel dem som kanskje er lettest og ordne med ammo til.

 

(forøvrigt detter bjørn for 308 også. Ingen dyr liker å gå rundt med et hull i kroppen vist du treffer

riktigt)

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 er jo kjent for å gi veldig bra presisjon, så hvis det er din fetisj burde valget være klart. I tillegg er den bedre egnet i kortere løp enn en del andre patroner.

 

Med stadig flere homogene kuler har også fleksibiliteten til 9,3`en blitt mer en god nok med tanke på ballistikk, noe du som hjemmelader kan utnytte. Med stort utvalg av kvalitetskuler fra 220 til 320 grs har du nok å velge mellom til bruk på stort storvilt.

 

Nå finnes det de som mener 358 kaliber er kjekt fordi du kan lade pistolkuler, men med løpsbyttestystem kan du heller drive mengdetreningen med et mindre kaliber (som også er bedre egnet på småvilt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 375 H&H løp til min Blaser. Ikke tvil om at det duger. Ytreballistikk som en 30-06, holder til alt vilt i hele verden, og sparker ikke helt galt i skuldra. Jeg har demper til mitt løp, og da er rekylen bare puse-kos :D . Presisjonen varierer jo fra våpen til våpen, er bra i min Blaser. Det er jo forsvinnende liten forskjell mellom 9.3x62 og 375H&H. Om jeg brukte 9.3x62 i stedet for i min Blaser kunne jeg brukt standard bolthode, og spart noen tusen. Fordelen med .375 er at den er lovlig på alt vilt. Kan altså ta den med på bøffeljakt i Afrika om jeg får penger til det, og kulebanene er noe bedre. På jakt ville jeg personlig gitt blaffen i om jeg jaktet med 9.3x etellerannnet, eller 375 etellerannet.

 

Den gamle dronninga (H&H) er jo omdiskutert. Noen hater at det er magnumbelte på den, for eksempel. Jeg klarer ikke å opparbeide følelser i forhold til belte eller ikke på ei hylse. Hat er for min del forbeholdt alvorlig krenkelse... :wink: Men for å være alvorlig, jeg gir jamnt f.. i hele beltet, så lenge patronen leverer. Og det gjør den. Jeg har hatt en rekke småsære kalibre, og har solgt unna det meste. Faller ned på at det er en grunn til at standardkalibre er standard, og oftest er det fordi at de leverer. Jada, er klar over at det er andre grunner, som at kaliberet har militær historie (gjelder for eksempel .223, 6.5x55, .306 og .30-06...). Men, det er da ikke tilfeldig hvilke kaliber militære myndigheter velger? Uansett, jeg ser få fordeler med å søke utenfor de vanlige kalibrene, og har altså ingen patronfetish. Hvis du har en alvorlig fetish på sære patroner ville jeg ha sett meg om etter noe mer aparte enn de tre du nevne der.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker 9,3x62 og er kjempe nøgd med den. Bruker den på utenlandske reiser, særleg på villsvinjakt. Kunne kjøpt kva eg ville den gång, men valgte denne klassikeren. Norma har komme med ny patron med heile 21,1g plugg. Tror at det er lettast å få tak i patronr i dette kal. overalt i Europa enn de andre ovenfor nevnte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler, tilgangen på fabrikkamunisjon til 9,3x62 er stort sett mye bedre enn de andre kaliberne som er nevnt, det egner seg godt i kortere piper og gjør en grundig jobb på "mottagersiden" også, med god presisjon uten for mye prøving og svette.

En annen sak er at man kan lade kaliberet ned til 9,3x57 nivå og på den måten få fullt brukbare patroner til drivjakt, om man går som hundefører eller av andre årsaker skyter på kortere avstander.

De sistnevnte ladningene gir mer enn nok effekt, men uten å lage lapskaus i halvmeters radius rundt skuddsåret.

Link to comment
Share on other sites

9.3x62 funker bra for meg, Oryx har vist seg å være meget bra på hjort med meget lite kjøttødeleggelse.

 

Denne er fra ei kolle skutt på 15 meter eller så, inngang i skulder skrått fremifra, gjennom lunge og lever før den knakk et ribbein på motsatt side, fant den under huden.

 

30102009081.jpg

 

Kommer nok til å holde meg til Oryx, et av de fineste slaktene jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke på bøffeljakt, så har gjerne rifler i 35Whelen og 9,3x62 en patron mer i magasinet enn 358NM og 375H&H.

 

Dessuten har du jo fordelen av samme bolthode som standardpatroner, og de funker bedre i korte piper.

 

Et lite poeng her er jo at du normalt ikke lovlig kan dra på bøffeljakt med annet enn 375 H&H av disse kaliberne. 35Whelen og 358NM er relativt ukurante greier - for spesielt interesserte. 9,3, som svenskene kaller "potetkaster" pga den krumme kulebanen, er bra kortholdspatron for både villlsvin og elg. Muligens er den også kurant i Europa, men skal du på jaktreise til Afrika eller Amerika er den ganske ukurant. Da er det 375 H&H som gjelder. Det samme om du vil ha mulighet for bøffeljakt. Dessuten skyter den flatere enn 9,3. Hvis du ønsker å ha flest muligheter er 375 H&H valget.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke på bøffeljakt, så har gjerne rifler i 35Whelen og 9,3x62 en patron mer i magasinet enn 358NM og 375H&H.

 

Dessuten har du jo fordelen av samme bolthode som standardpatroner, og de funker bedre i korte piper.

 

Et lite poeng her er jo at du normalt ikke lovlig kan dra på bøffeljakt med annet enn 375 H&H av disse kaliberne. 35Whelen og 358NM er relativt ukurante greier - for spesielt interesserte. 9,3, som svenskene kaller "potetkaster" pga den krumme kulebanen, er bra kortholdspatron for både villlsvin og elg. Muligens er den også kurant i Europa, men skal du på jaktreise til Afrika eller Amerika er den ganske ukurant. Da er det 375 H&H som gjelder. Det samme om du vil ha mulighet for bøffeljakt. Dessuten skyter den flatere enn 9,3. Hvis du ønsker å ha flest muligheter er 375 H&H valget.

 

 

Det er økenavnet på 9,3x57 det. 62'en har da slettes ikke så ille kulebane.

 

 

Beklager OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er økenavnet på 9,3x57 det. 62'en har da slettes ikke så ille kulebane.

(Fixet sitatet. Jegermeistern.)

 

Jeg har nå sett betegnelsen brukt på 9,3x62, og det gir god mening etter min oppfatning. Kulebanen er noe flatere enn 9,3x57, men fortsatt ikke mye å skryte av. Til storviltjakt på kortere hold er nok ikke den praktiske betydningen av dette så stor, men ønsker man et mer allroundkaliber for flere typer vilt - og som er mindre mål f eks rådyr, duikere o.l. - betyr det noe.

 

Spørsmålet blir vel imidlertid: Hva er fordelen(e) med 9,3x62 i forhold til 375 H&H? Litt mindre rekyl, kanskje lettere å finne billig fabrikkammo her på berget og ja, den fikser vel også kortere piper slik at det lettere kan bli ei hendig hundeførerbørse. Ellers er 375 H&H overlegen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Potatiskastare" er og blir 9,3x57.

Når det gjelder kulebaner ,som det blir sagt er nesten like,viser tabellen at med 18,5 grams kule,går 9,3x62 innskutt på 100m, 8,9cm høyer på 200m enn 9,3x57.

375H&H ,som påstås å være 9,3x62 overlegen i kulebane, går med 19,4grams kule, bare 2,2cm over 9,3x62 med 18,5grams kule, på 200m.

På 150m er forsjellen mellom alle tre patroner mindre en 1,5cm, har altså ingen praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

"Potatiskastare" er og blir 9,3x57.

Når det gjelder kulebaner ,som det blir sagt er nesten like,viser tabellen at med 18,5 grams kule,går 9,3x62 innskutt på 100m, 8,9cm høyer på 200m enn 9,3x57.

375H&H ,som påstås å være 9,3x62 overlegen i kulebane, går med 19,4grams kule, bare 2,2cm over 9,3x62 med 18,5grams kule, på 200m.

På 150m er forsjellen mellom alle tre patroner mindre en 1,5cm, har altså ingen praktisk betydning.

 

Det er godt mulig at den praktiske forskjellen på ballistisk ytelse ikke skal overdrives. Jeg tror heller ikke det har så mye for seg å diskutere hvor mye dårligere 9,3x62 er enn 375 H&H. Mitt spørsmål er likevel: Hva er fordelen med 9,3x62 i forhold til 375 H&H?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Må innrømme jeg har falt for en Blaser R8 Proffesional i 9,3x57, med så kort løp som mulig, en lettvektsdemper, ekstra magasin, en Z6i BT eller to i varierende størrelse og koffert med plass til ekstra løp og kikkert. Når jeg en gang vinner 12 rette i tipping så klart:-) Det blir drivjakt, bjønn og hundeførerrifla si det :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på ei kort og hendig bolt/rettrekker rifle for utenlandsjakt, og bruk på hardskutt vilt som f. eks bjørn, villsvin og hjort. Rifla blir nok sannsynligvis i løpsbytteklassen, med "stresskoffert" og kvalmt, fint treverk.

 

Hvilket kaliber skal jeg velge, med tanke på et nogenlunde kort løp, total avsky for standarkalibre og ikke minst fetisjen for kalibre som gir god presisjon, både med stor varianse i kulevekt og ballistikk?

 

Alle forslag og meninger om emnet er hjertelig velkomne! Jeg er nemlig over snittet interessert i både hjemmeladning, rifler og presisjon 8)

 

 

Hei

valget når det gjelder rifle med løpsbytte enten det blir Blaser, Mauser, Sauer etc, går på følelse av trygghet eller hva man liker og holde i. Men jeg må av prinsipp anbefale Blaser :D

 

Når det gjelder valg av ett av disse kaliber ville jeg tatt 376 H&H fordi dette er et kaliber som gir meg godfølelse hver gang jeg får lov til og trekke av, 9,3X62 blir for vanlig, 358NM og 35Whelen ville jeg valgt bort med tanke på utenlandsjakt dersom ammo skulle blitt borte under frakt, 375HH finnes jo overalt :D dersom godladningene er igjen i Frankfurt eller på en annen flyplass, er rifla borte må du uansett låne noe under jakta.

 

lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

"Potatiskastare" er og blir 9,3x57.

Når det gjelder kulebaner ,som det blir sagt er nesten like,viser tabellen at med 18,5 grams kule,går 9,3x62 innskutt på 100m, 8,9cm høyer på 200m enn 9,3x57.

375H&H ,som påstås å være 9,3x62 overlegen i kulebane, går med 19,4grams kule, bare 2,2cm over 9,3x62 med 18,5grams kule, på 200m.

På 150m er forsjellen mellom alle tre patroner mindre en 1,5cm, har altså ingen praktisk betydning.

 

Litt feil å sammenligne 2 kuler der det er 0,9 gram forskjell.

 

Du har jo bevist med det utsagnet, at 375H&H ER overlegen 9,3x62, når den med nesten et gram tyngre kule går 2,2 cm over 9,3 på 200m...... :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Argumentet for å velge en magnum er vel ikke først og fremst kulebane da denne forskjellen ikke har spesiell praktisk betydning på kortere hold på storvilt og på lengre hold må man beregne kulefall uansett kaliber. For min del er det heller ønsket om å ha mer hastighet/ energi igjen til inntregning og ekspansjon på lange hold. Er det aktuelt med avstander over 300 meter ville jeg valgt .375en, men om du skal ha ei kort pipe forsvinner mye av denne gevinsten med .375 så da blir det vel det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader selv er alle knall kalibre, med kjøpt ammunisjon må det bli 9,3 eller 375.

 

358 NM gjør alt de andre gjør i kort versjon, 375 har sjel og er størst og mest. Jeg har 35 Whelen og 375 H&H og det er veldig allsidige kalibre begge to. 35 Whelen har lite rekyl i forhold energi og kulebane, 225 Accubond og 825 ms f.eks.

 

Hvis ammunisjonstilgangen i Afrika er like viktig for deg som alle andre her inne så vil jeg tro at det er lettest å få tak i 9,3x62 der, uten at jeg har sjekket det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på ei kort og hendig bolt/rettrekker rifle for utenlandsjakt, og bruk på hardskutt vilt som f. eks bjørn, villsvin og hjort. Rifla blir nok sannsynligvis i løpsbytteklassen, med "stresskoffert" og kvalmt, fint treverk.

 

Hvilket kaliber skal jeg velge, med tanke på et nogenlunde kort løp, total avsky for standarkalibre og ikke minst fetisjen for kalibre som gir god presisjon, både med stor varianse i kulevekt og ballistikk?

 

Alle forslag og meninger om emnet er hjertelig velkomne! Jeg er nemlig over snittet interessert i både hjemmeladning, rifler og presisjon 8)

 

Hei. Synes personlig at dine kalibervalg er bra, men har du vurdert 300WM :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...