Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bestilte den nye teleskop antenna til min DC20 den 6 august fra A.Pet store jeg.. sendt mail og purret også, men ikke hørt en dritt.. Stolte mere på neanderthaleren, der jeg og en kompis har bestilt 5 DC20 sett, og ALDRI hatt problemer.. fått masse ekstra utstyr gratis osv av han også, super service i motsetning til A.P.S... min erfaring så langt... Kommer aldri til å handle fra Neanderthaleren igjen allikevel, men spørs om jeg legger igjen voldsomt mye mere hos APS heller.. Blir vel kanskje å vente til ting finnes her opå berget. Bedre å betale for noe man VET man får....

Link to comment
Share on other sites

Bestilte DC30 halsbånd 20 august. I dag fikk jeg følgende svar fra americas-pet-store:

 

Hi Tom,

 

Garmin has only shipped us a very limited amount of the DC-30 Transmitter Collar that you ordered. We shipped them all out to fill our earliest orders where possible. We have also shipped out some of the Astro Combo packs.

Currently we are waiting on Garmin to ship us the balance of our product. We have been told that we should see them within the next couple of weeks.

 

Regards,

Stan

 

Så foreløpig er det bare å smøre seg med litt tålmodighet. Har jo DC20 som fungerer utmerket, så jeg får prøve å vente litt til.

Link to comment
Share on other sites

Hei Odd.

 

Du må innstallere webupdater først!

 

Her er linken til den, så kobler du til gps og kjører webupdater.

 

http://www8.garmin.com/products/webupda ... nstall.jsp

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Hei Sako_35

Prøvde oppdateringen og slapp kjøteren i går morres kl.06.10 den virka greit til ca, 8.30 da ble spørsmålstegnet stående der,

Plutselig kl. 13.00 begynte faenskapen å virke igjen, nå skjønner jeg ihvertfall ikke en dritt.

Moro med Astro når det virker, men det spørrs om ikke jeg har fått et Mandagsprodukt.

Desto mer jeg prøver Astro desto mer savner jeg gamle Hundraen.

Sånn Astroen min har virket så er det mer fortvilelse en glede.

Har kun testet den fem ganger, og alle gangene har den kuttet ut etter ca. 2 timer.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde oppdateringen og slapp kjøteren i går morres kl.06.10 den virka greit til ca, 8.30 da ble spørsmålstegnet stående der,

Plutselig kl. 13.00 begynte faenskapen å virke igjen, nå skjønner jeg ihvertfall ikke en dritt.

Moro med Astro når det virker, men det spørrs om ikke jeg har fått et Mandagsprodukt.

Desto mer jeg prøver Astro desto mer savner jeg gamle Hundraen.

Sånn Astroen min har virket så er det mer fortvilelse en glede.

Har kun testet den fem ganger, og alle gangene har den kuttet ut etter ca. 2 timer.

- Hvordan bruker du DC20'n - under halsen eller i vest /på ryggen?

Link to comment
Share on other sites

hei hei.jeg bygde og min dc 20 om med halsbandet fra hds-hunting i sverige.funka greit i ca 1time så forsvant gps signalet,og kom ikkje igjen før jeg slo den av og så på igjen.dette skyldes nok at jeg la antenna ut på motsatt side av av/på bryteren.antenna har nok forstyrret gps signalet.men egentlig rart at det gikk ca samme tid på to slipp til gps signalet forsvant.

Link to comment
Share on other sites

For oss som fortsatt bruker DC20 blir jeg bare mer og mer overbevist. Resultatene av mine egne og andres eksperimenter/ombygginger overbeviser iallfall meg om at originalløsningen med senderen på hunderyggen er den beste. Selv bruker jeg mine DC20 i vest (MyWay/Pointer) på petit-basset'en. Med original antenne på sender og mottaker. Det har aldri klikket hittil. Når avstandene øker mister vi selvsagt vhf-forbindelsen innimellom, men det gjør ikke så mye ettersom signalene dukker opp igjen "rundt neste sving" - eller når jeg flytter meg til et gunstigere punkt i terrenget.

Men selvsagt er idealet mitt også en halsbåndløsning, men for min del blir det eneste alternativet Garmin DC30 (som står i bestilling, foreløpig som "back-order")....

Link to comment
Share on other sites

For oss som fortsatt bruker DC20 blir jeg bare mer og mer overbevist. Resultatene av mine egne og andres eksperimenter/ombygginger overbeviser iallfall meg om at originalløsningen med senderen på hunderyggen er den beste. quote]

 

Veldig enig i det du sier der. Har inntrykk av at nesten alle problemene som er tatt opp her i tråden har sammenheng med en eller annen form for ombygging av senderen.

 

Jeg har, som du, gått tilbake til originalløsningen. Prøvde meg også på ombygging og senderen i halsbånd, men kunne etter dette ikke lenger stole på gps-mottaket. For å gjøre en lang historie kort, gikk jeg til slutt en lang skogstur med hunden min i band og senderen på for å se hva som egentlig skjedde. I en dalbunn forsvant gps- signalet. Jeg fortsatte å gå for å se om signalet kunne komme tilbake igjen. Etter en time hadde det fortsatt ikke skjedd. Først etter at hunden hadde stått helt stille på samme sted og i lengre tid på et stort, åpent jorde kom signalet tilbake igjen. I en jaktsituasjon ville det altså bare ha vært flaks om kommunikasjonen hadde kommet i gang igjen hvis den først var brutt.

 

I og med at DC-30 nå er kommet, burde dette forhåpentligvis ikke lenger være aktuell problematikk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde lite problem med ombygging med veldig kort antenne fra permo i dekken. Vhf var litt svak når avstanden ble stor. Verre var med samme korte antenne i bånd. Gsm var ikke gal, men vhf var ikke best. Med prokom antenne har det blitt meget bedre. Men siden jeg har flere hunder er jo en DC 30 bestilt.

 

Hva tror dere om denne?

http://www.americas-pet-store.com/details/prodid/1989.html

 

skal være enkel å få med seg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde lite problem med ombygging med veldig kort antenne fra permo i dekken. Vhf var litt svak når avstanden ble stor. Verre var med samme korte antenne i bånd. Gsm var ikke gal, men vhf var ikke best. Med prokom antenne har det blitt meget bedre. Men siden jeg har flere hunder er jo en DC 30 bestilt.

 

Hva tror dere om denne?

http://www.americas-pet-store.com/details/prodid/1989.html

 

skal være enkel å få med seg.

 

 

Hva slags avstander snakker dere om når signalene ble svake ?

 

Har selv en dc-20 som er ombygd til halsbånd,og har brukt den på mine jämter flere ganger uten noen praktiske problemer,kan være en oppdatering på 10 sek som blir borte i ny og ne,men rekkevidden har jeg god på over en mil i skogsterreng.

Skal bli interessant å høre hvordan DC-30 funker !

Link to comment
Share on other sites

Problemet med min halsbåndløsning var ikke vhf-forbindelsen, men at gps-signalet falt ut stadig vekk. På åpen mark fungerte alt fint, men så fort hunden kom inn i skog ble det stadig piping og varsel om brudd i gps-mottaket. Jeg tror at hundehalsen skygger en god del for gps-signalet, slik at skog /trær i tillegg gjør at det faller ut.

Hva slags avstander det er snakk om før vhf-forbindelsen skranter er vanskelig å si - terrenget er etter mine erfaringer avgjørende. De lengste avstandene jeg har testet med standardantenner, er med DC20'n på bil, og håndapparatet liggende på en stol utenfor døra hjemme. Har da hatt kjøretur med nesten prikkfri overføring innenfor 7 km avstand målt i rett linje på kartet. Og da kjørte jeg på alle de stikkveiene jeg fant på strekningen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har min dc 20 i halsband så har jeg lagt motvekt slik at dc 20en blir stående oppover på halsen.dette fungerer.eneste ulempen er at bandet blir litt tungt.ikkje så tungt at det er vondt for hunden.men tyngre enn swepointen min hverfall.jeg hengte bandet mitt på en stolpe hjemme og satte meg i bilen.med den lange antenna fra hds hunting på hundedelen fikk jeg 4.5km.kunne sikkert kjørt lengre også.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om denne?

http://www.americas-pet-store.com/details/prodid/1989.html

 

skal være enkel å få med seg.

 

Jeg har bestilt denne, går i posten tidlig neste uke i følge A.Pet Store..

Bestilte denne i samme slengen også :)

http://www.americas-pet-store.com/details/prodid/1914.html

 

Blir spennende å se hvordan disse fungerer i kombinasjon, da jeg alltid har hatt dårlig rekkevidde på min astro (uten ombygging) Bryter omtrent på 2 km i luftlinjei et relativt flatt terreng, en del tett skog men..

 

Blir vel DC30 etterhvert også tenker jeg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Elgar.

 

 

Du må velge først 1 kartavsnitt, f.eks Oslo, merke alle rutene der, så åpner du f.eks Hamar, merker alle rutene der, og så åpner du Østerdalen, merker alle rutene der. Så kan du sende over disse kartene samtidig.

 

Men du kan ikke se på alle kartene samtidig i Mapsource.

 

Har testet mere med DC20 i dag, hadde noen tap av GPS signalene første timen, sako var da i løvskog, og har DC 20 i halsbånd. Etter ca 1 time forsvant signalene, og etter 20 minutter til kom han ut på enga der jeg stod, det tok 5 minutter før gps signalet kom tilbake, så jeg har ikke slått av DC20 for å få signalene tilbake. Så tyder vel på at det er kritisk med tett skog, liten hund og DC20 på halsbånd. Som tidligere sagt, så vil jeg vel prøve å lodde ut gpsmotageren og legge den utvendig, men det får skje senere i vinter.

 

Tviler vel på at Garmin vil prioritere å utvikle noen ny firmware som fikser dette med tap av GPS signalet på DC20.

 

Men blir vel å bestille en DC30 sånn ut på vinteren, og jeg får se erfaringene til andre med DC30.

 

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sender klarer bare å lagre et gitt antall spor - det kan variere alt etter innstilling på GPS`en. Antall spor etter dette har den ikke kapasitet til å lagre...sikkert noen her inne som kan forklare dette bedre enn jeg :oops:

 

Har ellers fått DC-30 i hus - ser svært lovende ut - virker både solid og bedre mhp. signaler :D

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg mister sporloggen etter en stund,han har da fremdeles kontakt med hund med både avstand og symbol i displayet !

 

Noen som kan svare på det ?

- Etter at jeg tok utstyret i bruk sist vinter har jeg mistet loggen på èn los - den første den dagen - mens resten av turen var intakt. Oppdaget det først når jeg skulle overføre til pc'n. Mistenker at jeg har slettet den i vanvare, for etterpå fant jeg ikke denne losen verken på håndapparatet eller på DC20'n. Mener jeg tastet "pause tracking" etter denne første losen som etterpå forsvant. Kanskje gjorde jeg en feil når jeg startet trackingen igjen etterpå.

Om dette kan skje ved en teknisk feil vet jeg ikke, men rart at den skulle forsvinne fra begge enhetene i så fall?

For sikkerhets skyld prøver jeg å unngå å stoppe trackingen under turen (ved pause/rast), men jeg skal nok prøve å teste litt på dette utover høsten.

I ettertid har jeg gjort til en regel at jeg først overfører til pc fra håndapparatet. Etterpå starter jeg DC20'n og overfører innholdet fra denne via håndapparatet. (Side 70 i manualen - "To transfer dog unit (DC20) track").

Dere som nylig har mistet en logg kan jo prøve om den skulle ligge igjen i DC20'n...

Link to comment
Share on other sites

Dc 30 på lager i USA! Jeg bestilte i August og har mottatt min!

 

Steve Snell [steve@gundogsupply.com]

 

Howdy! This is Steve Snell with Gun Dog Supply. This week we are glad to announce that we now have limited quantities of the 2008 Garmin Astro 220 GPS Dog Tracking System and the new Garmin Astro DC 30 GPS Dog Tracking Collars in stock and ready to ship!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Om man mister sporloggen, så ville jeg i allefall sjekket firmware i DC20 og mottageren, evt oppdatert den, er jo en grunn til at Garmin kommer med oppdateringer(ta vegg buggs) i systemet. Er jo elektronikk vi bruker. :D

 

Mvh

Sako_35

- Jammen skjedde det igjen! Da jeg overførte gårsdagens meritter til pc'n sto bare den siste losen der. Den første losen var borte vekk!

Heldigvis kunne jeg gjøre som jeg sa i mitt forrige innlegg - Jeg startet opp DC20'n og overførte innholdet i den via håndapparatet til pc'n, og vips - der var begge losene og mere til - track'ene fra forrige gang jeg brukte denne hundeenheten kom også på kartet! Og de gamle track'ene som jeg hadde lagt inn tidligere, kunne jeg nå bare slette i MapSource, slik at jeg sto igjen med de losene jeg hadde bruk for!

- Men hvorfor den første losen forsvant på håndapparatet har jeg ingen anelse om. Har nå kjørt oppdateringsprogrammet, så får vi se i neste runde. Hvis problemet fortsatt er der, blir neste step noen linjer til Garmin Support om saken...

Link to comment
Share on other sites

Dc 30 på lager i USA! Jeg bestilte i August og har mottatt min!

 

Steve Snell [steve@gundogsupply.com]

 

Howdy! This is Steve Snell with Gun Dog Supply. This week we are glad to announce that we now have limited quantities of the 2008 Garmin Astro 220 GPS Dog Tracking System and the new Garmin Astro DC 30 GPS Dog Tracking Collars in stock and ready to ship!

- Heldiggrisen! Bestilte min hos Am. Pet Store i slutten av august, så da nærmer det seg vel for meg også..

Du får sæla på og komme deg til skogs og fortell oss hvordan den virker! Nå er vi modne for good news !

Link to comment
Share on other sites

he he, ja. Leverandøren skulle få de, og begynne utsending da.

 

Valgte denne løsningen, fremfor å kjøpe ny gps tlf. Monterer derfor pointeren i tilleg, som en back-up, så har jeg ivertfall retningen om astron skulle gå ut av rekkevidde.

 

Bestilte med to halsbånd.

 

Til dere som bestiller fra USA, hvor mye sparer dere i kroner og øre, i forhold til den norske prisen.

Med tanke på kundeservice, support, ombygging av antenner osv. osv blir det billigere i lengden? etter denne tråden å dømme, virker det som det er en del problemer ute å går???

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du Astroen på Ebay kan du få den for 450-500 USD. Kjøper du den i en nettbutikk koster den 600 USD. Nå står dollaren i 5,80 NOK. I tillegg får du frakt og moms (25%). Det billigste er jo å ta den med hjem som håndbagasje for de som skal dit! Ingen frakt ingen moms.

 

Prisen levert i Norge blir da fort 600 + 40USD i frakt = 3.712,- * 1,25 i mva = 4.740,- NOK

 

Hvis det viser seg at denne blir til salgs her i Norge for litt over 5.000,- er vel valget veldig enkelt. Jeg ville kjøpt norsk! Men spørsmålet er jo om denne blir klar til jakta. Jeg tror ikke denne er leveringsklar her i Norge før i November / desember og jeg tror også at prisen kommer til å bli satt opp. Vi må huske på at dollaren har gått opp fra 5,- til 5,80 nå i løpet av kort tid.

 

Jeg er glad jeg har min i hus! Jeg kjøpte når dollaren var på bunn. Har også motatt DC-30 som skal prøves til helga!

 

Så langt har jeg bare brukt DC 20 i MY WAY vesten og det har fungert utmerket. Jeg er ingen "Petter Smart" og vil ikke anbefale andre å bygge om senderen.

Link to comment
Share on other sites

Fakkelmannen.no selger disse for 4990. + frakt.

Nå legger han også ved minnekort som "plaster på såret" for at dette tok så lang tid.

Blir shippet fra USA den 23, skal en tro kilden.

http://procornerpdf.electrolux.com/Pict ... /03885.PDF

Har bestilt.. :) Gleder meg

 

Et annet spørsmål.

I siste utgave av JEGER HUND & VÅPEN står det at denne har standindikator. Kanskje ikke med de ordene, men "se når hunden din tar stand" kan vel tolkes dit hen?

Har prøvd å laste ned manualen, men er ikke tilgjengelig.

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

ja astroen har såkalt standindiktar. fungerer slik når hunden står så kommer det opp ett bilde av en hund i stand.

fungerer ganske bra,men kan noen ganger også komme bilde av en sittende hund,men det spiller jo ingen rolle, man ser ihvertfall at noe er på gang. genial greie.

har nå brukt min dc-20 på rype og skogsfugl noen ganger. er kjempefornøyd!!

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål.

I siste utgave av JEGER HUND & VÅPEN står det at denne har standindikator. Kanskje ikke med de ordene, men "se når hunden din tar stand" kan vel tolkes dit hen?

Har prøvd å laste ned manualen, men er ikke tilgjengelig.

Noen som vet?

 

Jeg har testet Garmin Astro på mine fuglehunder siden 20 aug., og jeg har aldri opplevd å få "Dog is on point". Men jeg har fått "sitting" og "treed quarry"? (bilde av en hund som står oppover et tre, usikker på stavemåte), når bikkja står i stand. Så når du får "point", "sitting" eller "treed quarry" så står bikkja i ro.

 

Garmin Astro er jo egentlig en peiler utviklet for fuglehunder, så JA den har stand indikator. Men det vises bare litt rart på mottakeren min. Hadde flere stander i skogen i helgen der den vekslet mellom "sitting" og "treed quarry" i samme standen, men har aldri opplevd "point" i standsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...