Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For forhandlere ligger Astro klar for bestilling den kommer til å ha vare nr 010-00596-10 Astro Bundle.

Er vel ingen vits i å legge den ut før den er klar til salg.

Folket på forumet virket til å være i panikk, slapp av folkens! Jakt med skikkelige bikkjer som trenger peiler starter ikke før godt uti september. Nå bør dere nyte sol ,sommer,pils, reker,vin, piker og sang. God sommer!

Link to comment
Share on other sites

kjøpt vinkelantenne fra elhalsbånd og lure på om andre som har som har den samme har

tatt krympestrømpe/beskyttet den for og lage den mere solid eller om den er tett nok og solid nok som det er?

syntes vinkelen stikker liksom litt mye ut

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og knoter med å legge losstrengene fra sist høst inn på ett kartutsnitt ved hjelp av Mapsource. Noen som har peiling på hvordan dette gjøres?

 

Åpne/start 1x av Mapsource, hvor du skal ha samlet "track'ene".

Åpne mapsource engang til, hvor du har de "track'ene" du vil ha samlet, og så er det bare og kopier og lim inn i først åpnet mapsource.

 

Egentlig enklere å gjøre, enn å forklare. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tilbakemelding fra americaspetstore at halsbåndene ikke kunne leveres før seint i juli, eller i begynnelsen av august. Jeg svarte da at jeg tok som en selvfølge at de lot kortet mitt være urørt inntil varen ble sendt, men ved en lite sjekk på kortet i dag så hadde de jaggu vært inne og forsynt seg med pengene gitt!! :evil:

 

Faen!! Sånne butikker skulle vært "skøti ta" grunnmuren!!! :x

 

Samme har skjedd meg :shock: , men trøsten er vel at varen nå er betalt, og pengene borte fra kortet, så da slipper en den bekymringen :roll: ...nå er det jo primært på elghund dette skal brukes hos meg, så jeg har kanskje bedre tid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min ombygging:

14072008553-web.jpg

14072008556-web.jpg

14072008560-web.jpg

14072008559-web.jpg

 

Har fjernet antennepluggen og loddet en RG58 antenneledning direkte på kretskortet. Denne er loddet til to Procom-pisker, der senterleder er koblet til den ene pisken og jord er koblet til den andre. Testet dette oppsettet paralellt med en annen sender med antenneplugg og en procom-pisk. Resultatet ble at den med to antenner var meget stabil med gode signaler mens jeg mistet signalet fra den andre senderen flere steder.

I relativt jevnt terreng hadde den med to antenner gode signaler ut mot ca 15 km, mens den andre senderen falt ut etter ca 12 km på samme tur. Så her var det ikke så veldig stor forskjell.

 

I mer kupert og krevende terreng var ombyggingen med to antenner helt overlegen i forhold til den med en antenne. Hadde gode signaler ut mot ca 10 km med mye terreng og flere høyder mellom sender og mottaker.

Senderen med en antenne var borte under lengre perioder fra 5 km og utover, mens det tikket inn signaler så og si jevnt fra den med to antenner helt ut mot 10 km i dette krevende terrenget.

 

Testet også på et sted der vi ofte har problemer å komme frem med sikringsradioene (Icom F51) på maks sendeffekt på grunn av terregnet ; en luftlinjeavstand på 8,7 km og flere høyder mellom enhetene samt en bratt helling den siste kilometeren(se høydeprofil). Her fikk jeg ingen signaler fra senderen med en antenne, men den med to antenner derimot fikk jeg relativt gode signaler fra også her, (selv om også den falt ut noen korte perioder.)

astro-web(1).jpg

Det ble brukt lang procom antennepisk også på mottakeren under testingen.

 

Reima som brukes er av typen som brukes til contact pro, og vinkelbraketten som fester senderen til reima har jeg laget av hjørnet fra en "melkekasse" av den lyseblå typen. :wink:

 

Har testet mye fram og tilbake med mange ulike oppsett men dette blir nok det endelige oppsettet jeg kommer til å bruke...i alle fall fram til jeg anskaffer en DC30.

 

img_7754-web.jpg

Har anledning til og teste på hund i terrenget hele sommeren da jeg jobber som sauegjeter og går med en vokterhund som er fritatt fra båndtvangen. Hun drar sjelden ut mange kilometer fra meg, men det kan komme mye terreng (høyder/skrenter) mellom oss også på korte avstander i luftlinje. Så da kommer dette antenneoppsettet bra til nytte. :wink:

img_7757-web.jpg

 

"Savanna" er også fornøyd med forbedringen som er gjort fra de første turene med Astro i august 2007, da senderen i utgangspunktet var på nakken, men etter hvert gled over på siden. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tilbakemelding fra americaspetstore at halsbåndene ikke kunne leveres før seint i juli, eller i begynnelsen av august. Jeg svarte da at jeg tok som en selvfølge at de lot kortet mitt være urørt inntil varen ble sendt, men ved en lite sjekk på kortet i dag så hadde de jaggu vært inne og forsynt seg med pengene gitt!! :evil:

 

Faen!! Sånne butikker skulle vært "skøti ta" grunnmuren!!! :x

 

Samme har skjedd meg :shock: , men trøsten er vel at varen nå er betalt, og pengene borte fra kortet, så da slipper en den bekymringen :roll: ...nå er det jo primært på elghund dette skal brukes hos meg, så jeg har kanskje bedre tid :wink:

Pengene er ikke TRUKKET fra konto, men RESERVERT. Hva betyr det? Det betyr at summen ikke er tilgjengelig for deg til å kjøpe nye børser eller annet tull..., men ligger klar til selger sånn at når han sender varen hopper pengene over til hans konto. Selger kan heller ikke kjøpe noe for de pengene...foreløpig.

 

Hva om du blir irritert på dette og vil ha penger igjen å heller kjøpe en annen plass(som heller ikke har varen ennå)? Da kan du henvende deg til selger og si at det ikke blir noe handel, og be de oppheve reservasjonen av pengene.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig dette hos Oslo Våpen og Fritid,de tar ikke imot flere bestillinger på DC-30 lenger !

Tro det er noe som det ikke skal værede har lagt den ut igjen nå,etter å ha fjernet den en gang.

Hørte noe om at Garmin ikke klarte å få levert den til Norge før godt ut i elgjakta.

 

>

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbake motageren med kart på i dag,var ute å prøvde en tur men plutselig så begynte

kartel å blinke,veger og hus ble borte men kom så tilbake igjen sånn holder den på hele tiden,fa....

er det noen som vet hva det kan vere????

Link to comment
Share on other sites

Hei Cita.

 

Tenker høyt her!

 

Man kan ikke laste inn kart uten ekstra sd-rambrikke! Kan det være kontaktprobelem med SD-kortet! Prøvd å ta det ut, sette inn på nytt! Siden du mister kartet så lurer jeg på om det kan være noe sånt!!

 

Jeg vet at på min 60CX, så gikk det feil med nedlasting av noen kart før jeg skulle på en tur, der la jeg inn kartene på nytt, når jeg kom hjem igjen, var jo skuffa når jeg kom frem og ikke hadde et eneste kart innlagt!

 

Men ikke opplevd det du beskriver med min Astromotager.

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har brukt sandisk microsd 2gb,slo den av og la den ligge en stund,når jeg slo den på igjen virket den

normalt igjen.

Kjørte rundt med kartet oppe når jeg testet den,vet ikke om det ble litt mye for prossesoren eller hva det heter siden det er jo nokså detaljert kart.

Sender dc`n kortere når den er nesten tom for strøm??

Kjørte rundt å testet men syntes rekkevidden ikke hadde blitt så mye bedre etter ombygging,

men det var regnver og dc` var slått seg av når jeg kom hjem så det var dårlig med strøm.

Link to comment
Share on other sites

På 60CS og 60CSx har jeg merket problemer med "billigbatterier" som har resultert i heng på kartbildet. Dette er bare antagelser og synsing men jeg har ikke merket dette problemet på 60CSx eller Astro etter at jeg ble litt kresen på batterier. Merk dere at det er innstilling for alkaliske / ladbare i menyen.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten info. Jeg skrev i ett innlegg litt høyere opp på siden at min Astro drev å skrudde seg av. Etter å ha sett litt rundt så skal hvistnok alle GPSer ha en reset mulighet. Trykker man enter og map samtidig som man skrur på GPSen så får man fabrikkinstillingen. Nå funker i alle fall Astroen min igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man tro om Oslo Våpen og Fritid?

DC 30 skulle leveres innen Jakt og Fiskedagene på Elverum, de har stanset forhonds bestillingene og nå kan de ikke levere før 10. september, skal tro om det holder med det? Prisen er også fjernet fra nettstedet, ved forespørsel var den under ”justering”.

Er dette et pr stunt? Tror faktisk 375 har beskrevet situasjonen ganske bra og det skulle ikke forundre meg mye om den Nordiske versjonen er et luftslott.

Jeg tror ikke den nors/svenske utgaven kommer til å overta for den opprinnelige modellen, til det er det for mange spørsmål:

 

1. De amerikanske har 5 forskjellige frekvenser å velge i mellom, de norsk/svenske har 2, dvs lett å bli forstyrret, ved at det er andre hunder på samme frekvensen.

 

2. frekvensområdet er forskjøvet ca 4 mhz i forhold til opprinnelig design. dette krever endring av utgangstrinn, antenner +++ hvis det skal gjøres 'helt etter boka' det spørs hvor mye av designarbeidet garmin har gjort omigjen for de volumene vi kommer til å kjøpe i Norge og Sverige.

 

3. Det har vært begrensninger i hvor stor senderstyrke en kan bruke i telemetri, usikkert om de norske har samme utgangseffekt som de fra USA.

 

4. De første senderene DC20 krevde mye ombyggging for å fungere skikkelig, det ser ut som Garmin har sett dette problemet og gjort mange endringer på DC 30. vi får håpe at denne modellen er mer robust og har løst problemene med rekkevidde og GPS-dekning / forstyrrelse.

 

Enig i at det bør være mulig å finne et konfigureringsprogram for Astro som gjør at vi både kan endre frekvenser og språk i menyene. Jeg har lett mye på nettet etter Garmin programmerings kit, men har ikke funnet det. (ennå...)

Link to comment
Share on other sites

Her får dere svar fra Amir på Oslo Våpen & Fritid

M

 

 

Hei

 

Først en liten kommentar på 375 sine...

I Norge har Post og Teletilsynet i løpet av vinter/vår 2008 for første gang i historien åpnet for en 2W sender til jaktbruk. Dette har ikke vært mulig tidligere, men tidene har heldigvis endret seg. Husk at det også har begynt mange nye saksbehandlere i PTT siden Contact og Tracker peilere kom på markedet...

 

De har gitt tillatelse til å benytte 155.450mhz, til dette bruket. Så hvem som helst som har lyst til å selge en GPS peiler med 2W sender kan gjøre det, bare det skjer på kanal 155.450mhz. Ulempen/fordelen er at når det med tiden blir mange nok Astro i nærheten av hverandre så blir det mulig å spore andres hunder også.

 

Derfor tror jeg med tiden at PTT kanskje åpner en kanal til. Denne informasjonen kan dere også sikker innhente hos PTT.

Den eksisterende versjonen idag bruker MURS tekn. Dvs at denne skifter mellom frekvensene, og det er en av grunnene til at denne ikke er lov, det er ikke kanalene som nødvendigvis er problemet, men måten den skifter.

 

For å kunne endre frekvens på Astro, kreves et digitalt konfigureringsprogram. (derfor blir det også enkelt å lage en sender til Norge, da frekvensen er digitalt konfigurert, språket er det som endres i hovedsak, og som dere vet så eksisterer det allerede Garmin med norsk språk.)

 

Denne softwaren tror jeg blir bra beskyttet, og skulle forbause meg om den finns i piratversjon noe sted. Tross alt en bedriftshemmelighet.

 

I tillegg trenger Astro også å bli CE-sertifisert, noe de holder på med.

 

- Så hvorfor skulle Garmin lage en egen peiler til markedet her...

Etter noen år med agentur på GPS peiler er det ikke til å komme unna at det er Skandinavia og Finland som er det store peilermarkedet.

 

Det finnes også marked i mange andre land, men da mer rettet mot vanlige hunder (altså pets, og ikke hunting dogs). Og selvfølgelig markedet for forskning og GPS sporing av vilt, men denne er minimal og senderne er dyre.

 

 

- Men vi tar kaka når det kommer gjelder jakt med hund, selvfølgelig kan et land som Russland overgå oss i antall jakthunder osv....men vi er et av de få land i verden hvor det fortsatt utøves jakt på rekreasjonsbasis med hund. Og der hvor enkelt individet(hunden) står i fokus, sammenlignet med Frankrike, Spania, Australia hvor det jaktes med flokker av hunder. Så ja, for en gang's skyld er det litt greit at USA følger litt etter våre behov... Vi som en liten gruppe jegere her Norge skal være stolte av å kunne fått oppmerksomhet fra "over-there", spesielt hvis man sammenligner vår kjøpergruppe med fiskere, båtfolk etc...

 

9,3`n skrev

"Hva skal man tro om Oslo Våpen og Fritid?

DC 30 skulle leveres innen Jakt og Fiskedagene på Elverum, de har stanset forhonds bestillingene og nå kan de ikke levere før 10. september, skal tro om det holder med det? Prisen er også fjernet fra nettstedet, ved forespørsel var den under ”justering”.

Er dette et pr stunt? Tror faktisk 375 har beskrevet situasjonen ganske bra og det skulle ikke forundre meg mye om den Nordiske versjonen

 

Fakta om oss:

Oslo Våpen & Fritid etablert i 2000. Amir Hamidiasl

Selv har jeg jobbet i Aaserud AS 1997-2001, Magasinet 2001-2002, OVF siden 2002, Eukanuba 2006-2007.

Idag drives bedriften kun via nettbutikk(2 personer) og selgere i distrikts-Norge. Grunn til at vi ikke har besøksadresse lenger er fordi 97% av våre kunder holder til utenfor Oslo.

 

Mot slutten av 2002 mistet jeg selv 2 hunder i Østmarka, det gikk nesten en uke før vi fant de igjen.

- En måned etter satt jeg på flyet til Finland for å diskutere et eventuelt samarbeid med en av de første GPS peiler produsentene - PointerSolutions

 

.

Vi har nå hatt GPS-hundepeilere siden 2003, og mener å ha nogenlunde kompetanse på dette nå.

I tillegg har vi fokusert mye på god service og tilgjengelighet for kunden. Vi gjør det meste som står i vår makt for kunden/og hund skal ha det bra/trygt under sin utøvelse av jakt. Vi har slitt og jobbet hardt for å være annerledes enn våre konkurrenter, og vise empati med kunden.

 

At Garmin produkter er forsinket bør vel ikke belastes oss, Garmin har utsatt alle leveringer både i USA og resten av verden (Skandinavia:). Og dette bør vel bare være bra for forbruker, slik at de ikke får et halvferdig produkt.

 

Pris og mulighet for forhåndsordre er fjernet etter at vi har fått inn mange bestillinger. Og i og med at dette er utsatt ønsker vi ikke på nåværende tidspunkt å ta imot flere ordre før de eksisterende er effektuert.

 

Alle som forsøker å bestille hos oss nå får beskjed om levering 10-12. september! Aksepterer de dette tar vi imot ordren.

 

Pris for de som lurer er 5600,- , ingen prisjusteringer som "9`3n" mener!

Vi har heller ei besvart noen med "under justering", ved forespørsel på epost.

 

Så ingen problemer med å ta imot ordre, men vi får ikke effektuert de før i september. Heldigvis driver ikke vi med oppsøkende salg, og DU som forbuker har den herlig frihet til å kjøpe dette hvor du vil.

 

- Så hvis man er så skeptisk til dette "luftslott", som tross alt er den bedriften som har holdt lengst på GPS peilere i Norge...ja da anbefaler jeg å handle et annet sted.

 

Selv liker jeg å lese på kammeret.no, her er det mye bra kompetanse og erfaring på et sted. Og innimellom noen gode jakthistorier fra utlandet.

 

Men så ser jeg også hvordan en diskusjon eskalerer her når noen er ute etter "å ta noen", og det er så trist å se på...lese

 

Men det har vært en forbedring i Kammeret.no , kontra Sluttstykke.

 

Personlig husker jeg jo hvor mye vi ble gjort narr av mht ryggsekker(seler).

Men ifjor solgte vi rekordmange seler! :)

 

Så VENNLIGST ta kontakt dersom dere lurer på noe (det koster ingenting annet enn teleskritt)....det er pga dere vi er her.

 

Mvh

Amir Hamidiasl

 

Oslo Våpen & Fritid AS

http://www.pointergps.com

http://www.pointergps.no

http://www.oslovf.no

 

MOB : +47 95811110

Link to comment
Share on other sites

Er dette et pr stunt?

-Det ville i såfall vært verdens dårligste gimmick for selge flere peilere... Tviler på at et verdensledende konsern som Garmin ville tråkke såpass i salaten.

Som Amir i OVF sier, burde vi bare prise oss lykkelige for at vi ikke får et halvferdig produkt som streiker når man trenger det som mest! Jeg har forståelse for din frustrasjon 9,3'n. -For alle oss som ser på jaksesongen som en høytid, er det kjipt å ikke få det utstyret man har ventet på. Men det er lite konstruktivt å rette skytset mot OVF som tross alt også vil ha et bra produkt å selge! De venter nok enda mer (-dersom mulig) på DC30'en enn deg, 9,3'n. Jeg synes det er tillitsvekkende at OVF tar ansvar og stopper bestillingene på Astroen når det er såpass med usikkerhet rundt leverandøren Garmin. At sistnevnte ikke slipper en halvferdig prototype som DC20, synes jeg bare er bra, og verdt å vente på.

Skulle tro jeg var sponset etter dette, men jeg er kun en arm stakkar som selv venter på min DC30. Båndtvangen oppheves 20.august og jeg har selvfølgelig gledet meg til endelig å slippe bikkja med "Overkill-kombinasjonen" ( sitat: HS Precision... ) GPS/GSM/VHF! Enn så lenge får jeg bare gjøre som i fjor. Det funket som bare det,- det også....

Link to comment
Share on other sites

Her får dere svar fra Amir på Oslo Våpen & Fritid

Har et par ting som jeg lurer litt på i dette innlegget (har forkortet en del)

 

1.Hva er egentlig MURS tekn ? måten den skifter på ??

2.Hva vil det egentlig bety i praksis med bare en kanal ? kan bli rimelig fort kaos med en kanal !

Link to comment
Share on other sites

Her stiller Videlgen to gode spørsmål:

 

Har et par ting som jeg lurer litt på i dette innlegget (har forkortet en del)

 

1.Hva er egentlig MURS tekn ? måten den skifter på ??

2.Hva vil det egentlig bety i praksis med bare en kanal ? kan bli rimelig fort kaos med en kanal !

 

 

1. MURS

 

Forkortelsen MURS står for: 'Multi-Use Radio Service (MURS) is a two-way radio service......' og er fem FREKEVENSER som er frigitt til Hobby og fritidsbruk i USA, Canada og Alaska. Maks effekt er 2w, repeatere er ikke tillatt.

MURS har ikke noe med skifting av frekvens å gjøre, men er en samling frekvenser. Astro fra USA bruker alle disse 5 frekvensene og deler hver frekvens opp i 10 tidsluker /kanaler (akkurat som mobiltlf) og det er derfor god plass til alle. Dette er vel et av Astroens største fortrinn.

En godkjent Astro kan bytte frekvenser så my den vil, forutsatt at den bruker frekvenser P&T har godkjent til peiling.

Astro fra USA er ikke tillatt brukt i Norge pga at andre kan ha konsesjon på disse frekvensene og bruker dem til næringsvirksomhet eller annet.

 

2. I praksis

 

En Astro fra USA har mulighet til å adressere 50 forskjellige hunder ( 5 frekvenser x 10 tidsluker) 10 av disse kan peiles samtidig med både kompassfunksjon, kart og sporlogg. dette er vel mer enn de fleste av oss greier å holde styr på, men det er jo fint å holde oversikt over alle hundene på jaktlaget samtidig ( og naboens ???)

 

En norsk / svensk Astro med bare en frekvens (10 tidsluker) kan adressere 10 hunder og peile alle samtidig. Det kan nok bli lite i jakttette områder. Med de gamle analoge peilerene kunne vi høre forskjell på lyden og kjenne igjen vår peiler, med digitale peilere er det peileren som kjenner igjen.

 

Det finnes jo 3 frekvenser til peiling godkjent i Norge ( omr 142 mHZ) og 7 frekvenser i Sverige (omr 152 mhz) jeg er derfor litt forundret over at ingen av disse tas i bruk til Astro-peiling.

 

 

Jakta nærmer seg folkens, tren hunder, ta noen turer på skytebanen og.....

Sørge for å ha peileren i orden !

 

:D

Link to comment
Share on other sites

problemer igjen

 

Når jeg trykker 2 ganger på meny for og komme til main meny for og gå på

start new hunt m.m kommer bare >advanced fram og de fire punktene over er

borte :oops::?::?: hva skal jeg gjøre :?:

går det ann å resette garmin til fabrikk oppsett ??

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbake garminen med kart,har gått turer med dc`n på bikkja for og få noen spor,har innstalert

mapsource .

Klarer å få lastet over sporet til pc`n men får ikke over kartet får følgende melding.

noen kart kunne ikke åpnes fordi følgende map source produkter ikke er instalert topo pro cd3 oslo.

hvordan får jeg overført kartet til pc`n finner det ikke i manualen heller,men er ikke noen kløpper i engelsk heller for og vere ærlig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...