Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

Høyrest bra ut. Eg må også gjere litt av kvart trur eg. Prøva att i dag. Men pakka til slutt GPS'n ned i sekken. Mistar signal heile tida, gjerne bare etter 30 meter. Prøva i dag uten den fleksible antennebiten som eg har mellom vinkeleg og lang antenne frå Permo.

 

Det du har gjort(som så menge før deg) er å vri SKIKKELIG til når du monterte permo antennen. Det som da skjer er at pluggen inni vris med rundt og du river av kontakten fra kortet. Resultatet gir seg selv; Du har en Astro UTEN antenne, som virker 30 meter.

 

Dette er plast, og sitter ikke låsemutteren skikkelig fast skjer dette.

 

LØSNING; Få noen til å åpne opp senderen, og lodd på igjen ledningen. Er du heldig har du ikke ødelagt printet. Skru til låsemutteren og HOLD i pluggen med en tang mens du gjør det. Skru så til med vett...Dette skal sitte fast, det er ikke en hjulmutter til en bil... :?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Om du leser hva jeg skriver videlgen, så er det gps signalet på DC20 som av og til kan svikte, og det har ingenting med ombygningen å gjøre, vhf ombygningen med antenner virker helt utmerket hos meg. Men GPS delen ser jeg som litt kritisk på en dachs, som er i skogen og helt på bakken. Forøvrig skrevet før så har jeg hatt signaler 19km unna, så jeg har dekket mitt behov for dachsen i laaaange baner. Bare se at jeg får GPS signalet stabilt.

 

Så til Nutta, du har nok vridd av pluggen som sitter direkte loddet ned på printkortet, så det må loddes på nytt, evt bygges om med antenner direkte på printkortet.

Men du skal bruke kabelen fra Permo, det er en RG58 koaxialkabel, den er tilpasset denne peileren.

Om du bor i Oslo eller Akershus øst så trenger hjelp til dette, så send meg en PM, så kan jeg hjelpe deg med dette.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hallo ! var nok ikke deg "Sako-35" jeg tenkte på spesiellt med innlegget mitt,virker som din fungerer meget bra. :D

På min Astro er det påmontert ekstra antenne på halsbåndet for å sikre GPS signalene.

 

Den biten med printkortet skjedde med min også,det er en svakhet fra produsent. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei. :)

 

Håper den er stabil fremover også Videlgen::) Vurdere å hente over DC30, men først vil jeg se hvordan de som kjøper den er fornøyd med den!!

 

Men DC20 burde hatt en mutter innstøpt i plastikkhuset, så hadde man sluppet det problemet med at pluggen ryker nede på printkortet men det skjer jo ikke med DC30 på markedet. :)

 

Ønsker dere en riktig fin lørdagskveld.:)

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd noen slipp med halsbåndet nå,men det blir et problem hver gang hun kommer i kupert terreng.

Da begynner det først med at den slutter å legge spor,deretter begynner den å minste gps signalene,og noen ganger kommer den ikke tilbake.Peiler rekkevidden er ikke problemet men at gps signalet på hundedelen blir borte.

Peiler på en elghund å da går det fint,men setter jeg den på basset tispa blir det problemer :cry:

Tror at gps kommer for nere bakken å da tenkte jeg å prøve å få den opp på ryggen til henne med bruk av et joker dekken.

Er det noen som har gjor det som er fornøyd med løsningen og kan forklare meg hvordan det er gjort??

Ellers er den helt suveren så lenge det virker,men har kommet fram til den konklusjon at nære bakken(går jo nesten og subber hele tiden)samt en nokså tykk krympeslange og at gpsen kansje virker best når den står

med antenna opp(er jo sånn den opprinnelig skal stå) i hvertfall på små hunder,tror jeg.(sikkert en grunn til at de nye blir lagd med gpsen på topp)

Forslag/meninger tas i mot med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Cita.

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg her, så har jeg mine mistanker til det at sendedelen er jo nesten på bakken med min dachs også, men jeg gjorde noen mottrekk, som ser ut til å fungere meget bedre. Fjernet en del av krympeslangen som ligger forran gps antenna på printkortet, så nå er bare 2/3deler av senderen innfestet med krympeslange og så satt jeg opp intervallet til 10 sekunder, det ser meget bedre ut nå. Hender vel at jeg mister et signal i ny og ne, men ikke sånn i 30 min som første gang. Har hatt slipp på dachsen i 2 timer i dag også, og har sett 2-3 mista gpssignaler, men det kan jeg som sagt leve med.

 

Fikk også se dachsen lå å rulla seg på bakken, da forsvant i allefall gps signalet. :lol:

 

 

Mvh

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Det er bra men tror du ikke at det blir bedre hvis det er en måte å fest det på ryggen å at det ikke blir til noe bryderi for hunden å ha den der og en måte sånn at antenna holder??for det med antenna var vel derfor halsbåndet ble konstruert?

Link to comment
Share on other sites

I dag snudde eg sendaren på bandet, slik at antenneuttaket pekar fram. Har ikkje brakett til dette, men teipa. Bruka slik liten vinkel frå Permo, og lang antenne fra Permo. Snudde sendaren slik at påknappen snur ned (på grunn av at sendaren står på same halsband som Contactpeilaren ligg det ein sendar på kvar side av halsen). Og det funka heilt supert. Bikkja var ute ein time, mista ikkje signal ei gong. Ho drog ikkje langt ut, men likavel - detta lovar godt. Nokon som har noko formeining om at eg burde skøyte på med koakskabelen også? (denne som eg i eit tidlegare innlegg kalla ei fleksibel antenne, fordi eg ikkje har peiling på slikt).

 

Har folk begynt å få DC 30? Eg vart lova min frå American Pet Store 20. august. Men har ikkje fått noko endå. Har blitt trekt av konto. Stolar på firmaet, har handla der før, så det er ikkje noko problem, men ventar jau....

Link to comment
Share on other sites

:) Det kommer NYE oppdaterte kart fra Belanor i disse dager: http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1961

 

Utrolig irriterende at de ikke lager topo kart til GPS i 1:25000. I kuppert terreng så suger ofte 1:50000... :evil:

 

Jeg vil tippe at flertallet av de som faktisk bruker kart på GPS hadde ønsket en annen målestokk en den som leveres. Ihvertfall de fleste jeg kjenner som bruker det mye etterlyser 1:25000.

Link to comment
Share on other sites

Hei Nutta.

 

Bruk koaxkabelbiten fra Permo du, det gir best resultat og anntenne og festet er bedre beskyttet.

 

Cita, har ingen erfaring med å ha senderen på toppern av hunden, men står vel en del i linken fra før av tror jeg. Problemet er vel at om hunden kryper under falne trær og ol lignede, så er jo antennefestet i senderdelen utsatt! Men skader jo ikke å prøve, men bør nok kapsle inn senderen litt fordet pga av pluggen som stikker ut..

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vert en lite sving til Elverum, de hadde en astro med dc30 der, så ting er nok på gang :)

fridtjof - og dere andre som var innom Elverum og kikket på den nye DC30'n - så dere etter om GPS-delen var adskilt fra VHF/batteridelen? Jeg går ut fra at det mange av oss ønsker er en halsbåndløsning der GPS-delen sitter på nakken av hunden mens den tyngre VHF-delen og batteriet sitter under halsen. Er den nye laget på den måten? Jeg syns ikke dette kan sees tydelig på bildene jeg har sett på nettsiden hos Garmin...

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Dere som har forsket sjekket endel om astroen. hører rykter om at de "norske" utgaven har svakere sende styrke enn den amerikanske utgaven. Stemmer dette? Står nå på trappene for å betille, men er litt i tvil på hvor. For hvis den norsek sender svakere så vil vel det gå utover rekkevidden. Da blir det å hansle over dammen

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg svar fra noen kloke hoder her...

Fikk akkurat igjen min Astro fra en kompis, de har vært i Sverige på bjørnejakt siden torsdag.

Her var det fire stk Astro som ble brukt gjennom helgen, men ingen av de ombygde fungerte tilfredsstillende. De mistet gps signalene, så fort hundene var utenfor synsvidde.

Disse Astroene er ombygd på ulike måter, selv har jeg bygd om etter de tips jeg har fått her inne, med vinkel og lang antenne påloddet ekstra ledning for å unngå jordingsforstyrrelse osv. Det rare er at den fungerte ved siste test før avreise. Men da hang den på bilspeilet, ikke rundt halsen på en hund. Hadde da gode signaler hele veien og tok inn posisjonen 9 km unna.

Hvorfor fungerte det ikke i hele tatt i Sverige da?

Da de ikke fikk noenting til å fungere, så demonterte de alt sammen og satte på originalantenna og på med vesten. Da fungerte det!

 

Jeg vet at du, Videlgen, har fått den ombygd hos en kar som kan det, og jeg vet av en som også har kjøpt Astro derifra og dette ser da ut til å fungere perfekt. Hva i h... er det han gjør, som vi andre ikke får til?

 

Selv er jeg ikke særlig tilhenger av en vest/sæle på en løs hund i skogen, så hvis jeg ikke finner en løsning på dette, så forkaster jeg hele peileren! Egentlig synd med tanke på hvor genial den er å bruke i områder der det ikke er gsm forhold...

Link to comment
Share on other sites

Eneste løsningen på GPS-signalproblemet uten å gjøre noe spesielt med senderen, er nok å flytte senderen opp i sele eller på nakke slik at den peker oppover. Men i halsbånd på nakken henger ikke senderen lenge før den glir ned på siden.

 

Grunnen til at det fungerer når man henger den på bilen er at den da har brukbar høyde over bakken, samt at der man kjører bil er det oftest "öppna landskap" og dermed gode mottaksforhold for GPS`en i senderen, selv om den er tiltet 90 grader. Problemet oppstår når hunden kommer inn i tett skog/ kupert terreng, og mister GPS-mottaket på grunn av dette. Og når den først har mistet signalet er det vanskelig for GPS delen å få igjen signalet på grunn av hundens fart, tett skog samt at senderen kanskje blir tiltet enda mer nedover om hunden sporer på bakken.

 

En måte å løse dette på er å fjerne GPS-antenna på kretskortet inne i senderen og lodde på en ekstern GPS antenne som festet på halsbåndet oppe på nakken. Da begynner man å nærme seg oppsettet på den nye DC30 senderen. Vet noen på forumet her har gjort dette med gode resultater, så jeg vurderer å gjøre dette selv på en av senderene mine, bare for å prøve det ut.

 

Eksempel på et slikt oppsett (der GPS-antenna er tegnet inn):

gps.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Arni.

 

Støtter den teorien din fult ut, ut fra de 4 slippene jeg har med dachshunden Sako, hender noen ganger at jeg mister gpssignalet fra senderen til dachsen, så nå har du satt meg på en fin idè, å legge ut en ekstern gpsantenne. Men tror jeg lar senderen være slik den er nå! Så bygger jeg den om i løpet av vinteren, om jeg finner en ekstern gpsantenne.

 

Har fulgt ekstra nøye med hunden hva han gjør når signalene blir borte en, og han er i tette bjørkekratt eller i buskaser, da skjer det et mistet gps signal eller 2.

 

Men anbefaller å sette opp til 10 sekunders sendeintervall på liten hund, er begrenset hvor langt han kommer på de 10 sekundene.

 

Mvh

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg svar fra noen kloke hoder her...

Fikk akkurat igjen min Astro fra en kompis, de har vært i Sverige på bjørnejakt siden torsdag.

Her var det fire stk Astro som ble brukt gjennom helgen, men ingen av de ombygde fungerte tilfredsstillende. De mistet gps signalene, så fort hundene var utenfor synsvidde.

Disse Astroene er ombygd på ulike måter, selv har jeg bygd om etter de tips jeg har fått her inne, med vinkel og lang antenne påloddet ekstra ledning for å unngå jordingsforstyrrelse osv. Det rare er at den fungerte ved siste test før avreise. Men da hang den på bilspeilet, ikke rundt halsen på en hund. Hadde da gode signaler hele veien og tok inn posisjonen 9 km unna.

Hvorfor fungerte det ikke i hele tatt i Sverige da?

Da de ikke fikk noenting til å fungere, så demonterte de alt sammen og satte på originalantenna og på med vesten. Da fungerte det!

 

Jeg vet at du, Videlgen, har fått den ombygd hos en kar som kan det, og jeg vet av en som også har kjøpt Astro derifra og dette ser da ut til å fungere perfekt. Hva i h... er det han gjør, som vi andre ikke får til?

 

Selv er jeg ikke særlig tilhenger av en vest/sæle på en løs hund i skogen, så hvis jeg ikke finner en løsning på dette, så forkaster jeg hele peileren! Egentlig synd med tanke på hvor genial den er å bruke i områder der det ikke er gsm forhold...

 

 

 

 

Hallo ja ! tror noe av forskjellen kan være avstemte antenner ! og spør ikke meg hvordan,for dette kan jeg ikke ! :oops:

Har brukt min Astro nå på alle på mine slipp,og kan ikke få fullrost den ! selv om det ikke er losindikator på den,så lærer en fort når det er los med litt erfaring !

Uansett gsm dekning eller ikke,så skal jeg finne min hund like effektivt og raskere enn en gsm peilere rekker å gjøre det !

 

Noen som vet om det er enkelt å få tak i kart til Astro over Jämland og Dalarne ?

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg svar fra noen kloke hoder her...

Fikk akkurat igjen min Astro fra en kompis, de har vært i Sverige på bjørnejakt siden torsdag.

Her var det fire stk Astro som ble brukt gjennom helgen, men ingen av de ombygde fungerte tilfredsstillende. De mistet gps signalene, så fort hundene var utenfor synsvidde. ....

Hei Myrsken - tillater meg å klippe i sitatet. Vil ikke påberope meg det kloke hodet, men problemene du nevner er svært så kjente. Halsbåndløsninger med DC20 under halsen på hunden har vært prøvd av mange - jeg viser til temaet i Sluttstykket.com siste høst/vinter. Mitt inntrykk er at få har fått til gode løsninger. Mange antenneløsninger har vært utprøvd og flere av disse har fungert bra /riktig bra, men problemet var nok til syvende og sist GPS-mottaket. (Tar forbehold om mulig unntak). Ut fra en del negative tester som andre gjorde med DC20 hengende under med vhf-uttaket (og den innebygde GPS-antenna) pekende ned mot bakken, laget jeg en løsning med DC20 hengende under, men med vhf-uttak og GPS-antenne pekende opp. Jeg loddet en egen vhf-antenne i uttaket og støpte dette inn i en liten kloss av epoxy, festet det hele i halsbåndet med antenna opp på siden. Så testet jeg herligheten - halsbåndløsningen, sammen med en annen DC20 i originalvest. Begge fungerte klokkerent - en liten stund. Så kom meldingene på halsbåndløsningen "lost GPS" i hytt og pine. Vhf-signalene var på topp hele tiden på begge. Men GPS-signalet fungerte ok bare på originalen. Min konklusjon var at halsen på hunden "skygget" for GPS-mottaket.

Resultatet gjorde at jeg omgående gikk tilbake til utgangspunktet, kjøpte en Myway-vest (Pointer-vest) og nå bruker jeg ryggmontert DC20 med original antenne og har ingen problemer så langt. Rekkevidden ser ut til å være sammenlignbar med en gjennomsnittlig jaktradio.

Men - snart tikker det avgårde en bestilling på en ny DC30 eller to - så får vi se hva den er god for. Ut fra tidligere svar her regner jeg med at Garmin har skilt ut GPS-mottakeren og montert denne på bandet slik at den sitter på oversiden....

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg?

Jeg har to Astro DC20, når jeg tester rekevidden er det sånn at den en håndenheten har 3km bedre rekkevidde en den andre håndenheten selv om jeg peiler på samme hundedel DC20. Er det noen som har en forklaring på dette?

Innstillingene på håndenheten er nøyaktig lik.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fulgt helt med på Astro-saken i det siste, men den som kommer i salg her i Norge i midten av september, det er vel den samme DC30 som selges i fra statene?

 

Fikk beskjed at jobben fremdeles har avtale med Garmin, så jeg har bestilt en med 2 halsbånd :mrgreen:

 

Hadde los på elg som dro rett ut i veikanten på E18 under fuglejakta i Sverige på onsdag, så heretter vil jeg ha litt mer koll på hvor bikkjene beveger seg. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja veinte fælt på det nye halsbåndet da de e endel gps glippa på dc 20 montert på halsbåndet. Mista gps endel ganga når æ va ut i går, en gang i over 20 min. Får ordna det så e d et suverent hjælpemiddel.

Hær e utdrag fra en mail motatt 25/8:

 

Garmin is releasing these in small batches. We are expecting our first shipment in in the next week.

 

We will be filling order in the order they were placed and hope to be caught up in the next 2 weeks.

 

-----

Thanks,

 

Allen Giglio

Gun Dog Supply - http://www.gundogsupply.com

Link to comment
Share on other sites

Hei Gaupejeger.

 

Jeg har selv ødlagt den pluggen og loddingen, du bytter ut senterlederen med ny ledning, og fjerner den store klumpen med loddetinn som er der, senterleder er loddet på printkortet helt mot ytterkant. Så pirker du vekk en del av limet i senter av pluggen og lodder inn ledningen der. Så legger du på nytt loddetinn på jordingen. Pass på så du ikke ølegger printbaner.

 

 

Lykke til. :)

 

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Bare å glede seg. Såvidt jeg kan se av bildene så er ikke denne helt lik de første bildene som kom av DC-30? Mulig jeg tar feil, men uansett ser dette mer solid ut enn mange av de ombygd modellene av DC-20.

 

Har forresten fått ett nytt uskrevet problem. DC-20'n som nå kun er brukt ett par ganger tar ikke mot strøm! Har kun prøvd billaderen på denne, men den har ikke ladet seg. Til og med prøvd ett par forskjellige biler. Stått på over natta, men fortsatt ingen strøm. Skal få kjøpt ett US adapter imorgen, og håper på at det er selve bil laderen som er problemet. Noen andre som har opplevd dette?

 

Hvis ikke blir det gode gamle contact'n som får gjelde til DC-30'n kommer...

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet,har tatt vekk krympeslange.,satt at den skal sende hvert 10 sek uten at det hjelper.

Igår mista jeg singnala og den kom ikke igjen før jeg tok av halsbåndet og la det på trappa,da kom det igjen

så min erfaring er at det ikke er den beste løsningen på små hunder.(går på elghunder)

Jeg skal ha min opp på ryggen hennes så den kommer høyere,men lurer på om noen har erfaring med å legge

antenna vannrett bakover langs ryggen på bikkja????Taper jeg rekkevidde eller går det bra??

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har du funnet noe skriftelig på at det er feil med gpsmottageren i DC20?

 

Hadde en gang at gps falt ut i 30 min, men det var kun det første slippet, så la jeg inn ny firmware i mottager og reinnstalerte firmware i DC20 også! Ikke skjedd meg etter dette!

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

I fjor bruka eg Astro'n i seiste halvdel av jakta. Bruka den heile tida i halsbandet, men med ymse løysingar for antenne. Bruka den med original antenne, som peika rett ned på bakken, seinare med ombygginga frå Permo. Begge delar funka strålande. I år vart det bare bals. Mista signal for kortare og lengre periodar. Nokre dagar har eg ikkje hatt signal i det heile tatt. Sporet har eg heilt mista, ser bare bikkja som eit spørsmålsteikn dei dagane det funkar i det heile tatt. I går plukka vi frå kvarandre sendaren og lodda på nytt på printerkortet. Kunne ikkje sjå at noko var direkte av, men det var slik at vi lura på om det var litt dårleg kontakt. Nå funkar alt så mykje bedre!

 

Eg var rimeleg sikker på at vi ikkje hadde vore hardhendte når vi skrudde på antenna, så eg trudde ikkje dette var noko problem hjå oss. Men det ser ut som om den har fått seg ein dult allikavel. Så til dykk som strevar - tak bryet med å skru opp sendaren. Få nokon til å lodde om det er noko som er laust :)

Link to comment
Share on other sites

gps signala på halsbåndet detter ut etter noen timers drift, og tar seg ikke igjen. Har kontakt med hunden men ser ikke hvor den er. Er det pga at antenna henger under halsen? Slår av halsbåndet og slår det på igjen så virker det. Forslag?

- Jeg ville iallefall prøve DC20'n i vest på ryggen før jeg fastslår at noe er galt med den. Som nevnt tidligere har jeg prøvd en løsning med DC20 hengende under i halsbånd - med det røde dekselet /GPS-antenna vendt opp - også da var resultatet at GPS-signalet falt ut gang på gang. Det kom tilbake innimellom, men dette var ikke godt nok. Jeg tror det skyldtes at hundehalsen skygget for GPS-antenna. Siden har jeg brukt den i vest, og hittil har det fungert problemfritt.

Venter nå på en ny DC30 - det blir nok bra. Den skal jo også ha 40% bedre rekkevidde. Hvis Garmin har laget den solid nok så må det være den riktige løsningen...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har du funnet noe skriftelig på at det er feil med gpsmottageren i DC20?

 

Hadde en gang at gps falt ut i 30 min, men det var kun det første slippet, så la jeg inn ny firmware i mottager og reinnstalerte firmware i DC20 også! Ikke skjedd meg etter dette!

 

Mvh

 

Sako_35 :)

 

Hei Sako_35

Har du en link til den oppdateringa.

Jeg har saumfart og søkt hos Garmin uten å finne den.

Event. en zip fil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...