Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

Yiiihaaa! Den skal jeg ha. To!

Noen som vet hva de kommer til å koste?

 

Edit: Fant ut prisen - 200 dollar. Det blir drøyt 1100 kroner, det. Ikke verst, synes jeg. Med 50 dollar i avslag, snakker vi om bortimot 900 kroner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

219863.jpeg

 

Har selv også fått bygget om min Astro av en kollega,har testet den helt ut til 25 km uten å miste signaler,korteste avstand med signaler jeg har hatt er 17 km.

Med den oppbyggingen av antenner,så er antennebrudd helt utelukket,likeså koplingsbrudd inne ved boksen.

Det nye halsbåndet ser flott ut,blir spennende å høre testresultater av dette båndet kontra DC-20.

mulig DC-30 også bør "trimmes" litt for å få opp avstand og forsterkes,tiden får vise.

Link to comment
Share on other sites

Har selv også fått bygget om min Astro av en kollega,har testet den helt ut til 25 km uten å miste signaler,korteste avstand med signaler jeg har hatt er 17 km.

Med den oppbyggingen av antenner,så er antennebrudd helt utelukket,likeså koplingsbrudd inne ved boksen.

Det nye halsbåndet ser flott ut,blir spennende å høre testresultater av dette båndet kontra DC-20.

mulig DC-30 også bør "trimmes" litt for å få opp avstand og forsterkes,tiden får vise.

 

Ser du har en variant med antenne til to sider, har du noe nærbilde?

Er begge deler antenne, eller fungerer den ene biten som reflektor eller kunstig jordplan på noen måte.

Link to comment
Share on other sites

HEi.

 

Syntes det siste bildet med ombygging av senderen så veldig bra ut, men syntes nå at man kan opplyse hva slags type ombygning som da er foretatt!!

 

Er dipolantenne som da er brukt? Er effekten økt, og batterikapasiteten går ned?

 

Har forøvring hatt en ny mere reel test av min ombygde sender, den sendert helt greit inntil 3-4 km, og fikk også signaler på litt over 7km fra sender, som jeg sier meg godt fornøyd med. Jeg har da byttet ut begge antennene, med de som er kjøpt fra permo.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

HEi.

 

Syntes det siste bildet med ombygging av senderen så veldig bra ut, men syntes nå at man kan opplyse hva slags type ombygning som da er foretatt!!

 

Er dipolantenne som da er brukt? Er effekten økt, og batterikapasiteten går ned?

 

Har forøvring hatt en ny mere reel test av min ombygde sender, den sendert helt greit inntil 3-4 km, og fikk også signaler på litt over 7km fra sender, som jeg sier meg godt fornøyd med. Jeg har da byttet ut begge antennene, med de som er kjøpt fra permo.

 

Mvh

 

Sako_35

Det er visstnok jordplanet, den andre antenna.

Gutta mener dem får 17-25km rekkevidde med den løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er visstnok jordplanet, den andre antenna.

Gutta mener dem får 17-25km rekkevidde med den løsningen.

 

 

 

 

Jeg har fått min Astro ombygd av en kompis av den enkle årsak at jeg ikke har peiling på sånne signaler og effekt,noe særlig mere er jeg ikke til hjelp for oppklaring på halsbåndet jeg la ut bilder av.

Men i praksis,så har jeg testet det mange ganger og brukt det på hund,og som skrevet ovenfor så har jeg ikke mistet noen signaler kortere enn 17 km,lengste jeg har kjørt og testet det er 25 km.

Noe lenger så jeg ingen hensikt å prøve det,tror nok dette også begynner å bli maksimal rekkevidde på dette utstyret.

2,5 mil holder til de fleste av oss.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Videlgen. :)

 

Det er en dipol utgave du har fått tilpasset, slik jeg ser leser av hvordan den er ombygget, inntill videre holder jeg meg til antenneutgaven med vinkelplugg og coax.

Det eneste jeg nå tester ut er en "radial", dvs en ny jordingsledning som jeg har påmontert og lagt ut på andre siden av antenna.

Skal skrive om det senere om rekkevidden øker! Det er en balansering av anntenna kan man vel kalle det!!

 

 

Ser at den nye utgaven nå er å få kjøpt i Norge medio august, enkelte ganger burde man vel ventet litt før man handlet, så kanskje man slapp alle utfordringene..... :roll:

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

jeg har bestillt 2 fra americas pet store.

 

Her er hva jeg fikk fra Stan der borte på mail:

 

I do not know all of the details yet but I am guessing that they will include a card with the DC-30 that you can mail back directly to Garmin.

 

 

 

We should have the new items up on our website in the next couple of days.

 

 

 

Regards,

 

Stan

Link to comment
Share on other sites

Rekkevidde!

 

Etter pålodding av en ny leding ved vinkelpluggen, en såkalt joringsplanledning så har jeg kjørt litt rundt i kveld. Den ledningen som nå er påloddet er 36cm lang, da balanserer den antenna som er påmontert. Dette er utregnet av proffer på anntenner og radioutstyr.

 

Senderen har hengt hjemme her i skogen jeg bor! Jeg har testet den helt opp til 19.5 km unna, terenget på lengste avstand har vært relativt åpent, og det har ikke medført noe problem med mottak, når jeg har forlatt bilen. Testet den underveis hjemmover igjen, og dette har gått helt greit ved stopp av bilen, og gått ut av den. Prøvd den også 7.5 km unna, da i kuppert tereng i forhold til her jeg bor, gikk også fint, så tror ikke jeg skal gjøre noe mere enn å få på vulketeip og krympestrømpe på sender.

 

Klart om man hadde puttet magnetfor på taket av bilen, hadde man sikkert utvidet mottaket også!! Men i skogen har man jo kun sender og motager med seg, om man ikke er på leit etter en "Fylkesjager" Så det er sikkert aktuelt for noen også! :roll:

 

Da andre har oppgitt inntil 25 km så står ikke under hvilke forhold det er testet under, så jeg syntes det er greit nå nevne hvordan jeg har testet i kveld. Håper det kan være til hjelp for andre på forumet.

 

Så gjenstår å se om den tåler bruk på min dachs, når båndtvangen opphører. Og hvor lang reel rekkevidde jeg får når vi prater jakt!! Min erfaring på dachsen så langt ved trening har vært at den holder seg innafor 2 km radius, så mao klarer jeg meg greit slik senderen er nå. :)

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at de kommunisere sammen, da de går på forskjellige frekvenser.

USA utgaven sender på 151.8.. MHz. Den europeiske går rund 155.000Mhz. Så det rekkevidden, frekvensområdet er ikke langt fra hverandre, så vil anta at rekkevidden er omtrent det samme.

 

Har du en USA ugave av Astro220 og DC20, og vil ha en DC30, må den hentes fra USA mao.

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei Benny.

 

Jeg har fulgt montering slik andre bilder på denne linken på forumet viser, der er det også lagt inn delenr.

Alle delene kjøpes hos http://www.permo.no.

2 stk antenner, vinkelplugg med coax.

Det jeg i tillegg har gjort, er å slipe/file litt på vinkelpluggen, så lodde på en ledning som nå er 36 cm lang, og legge den ut andre veien, og opp langs halsbåndet på motsatt siden, denne virker som gjordplan(radial) på senderen. Bilde på det kan jeg nok få tatt litt senere!

Men anbefaler deg å lese igjennom hele linken på dette evnet, det med påmontering av vinkelpluggen kan ende i brudd på senterleder/gjording ved printkortet, slik undertegnede klarte, du må huske å holde igjen mutteren i bånn når du setter på vinkelpluggen. Alt dette står det mere om tidliger i linken.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at de kommunisere sammen, da de går på forskjellige frekvenser.

USA utgaven sender på 151.8.. MHz. Den europeiske går rund 155.000Mhz. Så det rekkevidden, frekvensområdet er ikke langt fra hverandre, så vil anta at rekkevidden er omtrent det samme.

Sako_35

 

Dette er det vel en eller annen lur radio-amatør som kan finne løsningen på?? Skulle tro det finnes et slags konfigureringsprogram som gjør at man kan stille inn frekvensen, iallefall på håndsettet. Nå som det er så mange USA-modeller rundt om i Noregs land, samtidig som jeg nok tror den norske utgaven vil ta over mye av markedet, hadde det vært supert dersom man kunne ha muligheten til å veksle med å få inn begge frekvensene! Enhver radio-freak burde ta dette som en utfordring ; Første mann som får det til, får fjær i hatten :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du klarer å få Norsk meny på Astroen ennå. Menyene på 60 og Astro er litt forskjelling og jeg hadde ikke turt å prøve programmet til 60. Ser Oslo Friluft&jakt averterer Astroen med Norsk meny. Er nok ikke lenge før den norske menyen til Astro er på markedet :)

Link to comment
Share on other sites

hvis man tar og bruker en T kopling utifra dc20 så det går en antenne til hver side vil det hjelpe

og/eller vil det virke som jordpanel?

har bestilt vinkelantenne i fra elhalsbandet.com? lønner vel på en eller annen måte å få på

en sånn jording der også??noen forslag???

sako_35 hvordan ledning tok du på?? og sett ut noen bilder når du får tid

0g hva i all verden er dipol???

Link to comment
Share on other sites

Hei Cita.

 

Nei, du kan ikke bruke en T-kobling der, du kan lodde på en ledning som er 36 cm fra vinkelpluggen, og legge den opp andre veien og motsatt side av antenna.

Bildekvaliteten på utførelsen blir alt for dårlig å legge inn her, ellers skulle jeg lagt den inn, beklager.

 

En dipol er ei antenne, bestående av 2 stk ledninger, like lange, den ene er senterleder, den andre er jording, forklart på en enkel måte. Strekkes ut til hver sin side!

 

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

takker sako_35

 

Men hvordan ledning bruker du med tanke på at den skal vel stå oppover og vere fleksibel??

og er det noen bestemt kvaderat den ledningen skal vere??

Syntes du at det hjalp såpass at det er noe å begynne med

er egentlig litt spennende dette her

Link to comment
Share on other sites

HEi igjen.

 

JEg har brukt 1 1/2 kvadrat ledning på den ekstra påmonterte ledningen, egentlig ville jeg hatt en stivere ledning, men etter å ha leita her hjemme så måtte jeg bruke det jeg fant, det idelle er vel en ledning, og ikke mange kordeler i ledningen.

Vel, jeg har da fått mottak 2 mil hjemmenifra, og da syntes jeg det var helt greit, uten å prøve lengre unna!

Siden de andre ikke sier på hvilken måte de har målt dette, så syntes jeg det var greit å fortelle hvordan jeg gjorde det.

 

Men det som teller er jo i jaktsituasjoner, så da kommer jo svaret for en dag. :)

 

Om det hjalp...tja skal man svare der da!! Det er iallefall bedre nå enn før jeg begynte. :lol:

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

takker igjen!!!!

men trur du ikke at en ledning vil ligge rimelig flat på ryggen til hunden etter endt jakt dag eller nede på bakken?de er jo ikke så fleksible akkurat,men det går vel kansje å kjøre den litt opp og ned på halsbåndet eller blir ikke det bra ?eller er det en annen lur måte?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. :)

 

Den må trees opp langs halsbåndet, stripses eller teipes langs halsbåndet, se bildene som ligger i linken

her tidligere fra andre innsendte bilder.

Viktig at ledningen er litt stiv ja, men ledningen er kortere en selve antenna som sitter på andre siden av halsbåndet. Så bruk en stiv ledning ja, ellers ligger den jo å slenger ja! :roll:

 

Mvh

 

Sako_35 :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tilbakemelding fra americaspetstore at halsbåndene ikke kunne leveres før seint i juli, eller i begynnelsen av august. Jeg svarte da at jeg tok som en selvfølge at de lot kortet mitt være urørt inntil varen ble sendt, men ved en lite sjekk på kortet i dag så hadde de jaggu vært inne og forsynt seg med pengene gitt!! :evil:

 

Faen!! Sånne butikker skulle vært "skøti ta" grunnmuren!!! :x

Link to comment
Share on other sites

Heisann.....har lest en del her nå,men ikke sett noe om denne garmin astro kan lades i bil,,,,,når en er oppi

 

svarte granskauen i nord sverige så er det dårlig med lade muligheter....ihverfall i en lavo........ er så på

 

nippet til å bestille en til spetsen min......

Link to comment
Share on other sites

:shock: Pussig dette med en norsk/nordisk modell av Astro'en med DC 30........ :shock:

 

Nå er den fjernet fra Oslo våpen og fritids hjemmeside, og den har aldri vært beskrevet på Belenors sider (importør av Garmin til Norge). Til og beggynne med skulle den Norske modellen ha losindikator, men dette ble senere endret til standindikator (stemmer jo bedre). Videre finner jeg det rart at Garmin vil ta seg bryet med å komme med nors meny/språk, da menyen hos Astroen er helt forskjellig fra 60 CSx og norge er relativt et lite market.....

 

Tiden vil vise og i mellomtiden er DC 30 satt i bestilling "from over were" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke den nors/svenske utgaven kommer til å overta for den opprinnelige modellen, til det er det for mange spørsmål:

 

1. De amerikanske har 5 forskjellige frekvenser å velge i mellom, de norsk/svenske har 2, dvs lett å bli forstyrret, ved at det er andre hunder på samme frekvensen.

 

2. frekvensområdet er forskjøvet ca 4 mhz i forhold til opprinnelig design. dette krever endring av utgangstrinn, antenner +++ hvis det skal gjøres 'helt etter boka' det spørs hvor mye av designarbeidet garmin har gjort omigjen for de volumene vi kommer til å kjøpe i Norge og Sverige.

 

3. Det har vært begrensninger i hvor stor senderstyrke en kan bruke i telemetri, usikkert om de norske har samme utgangseffekt som de fra USA.

 

4. De første senderene DC20 krevde mye ombyggging for å fungere skikkelig, det ser ut som Garmin har sett dette problemet og gjort mange endringer på DC 30. vi får håpe at denne modellen er mer robust og har løst problemene med rekkevidde og GPS-dekning / forstyrrelse.

 

Enig i at det bør være mulig å finne et konfigureringsprogram for Astro som gjør at vi både kan endre frekvenser og språk i menyene. Jeg har lett mye på nettet etter Garmin programmerings kit, men har ikke funnet det. (ennå...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...