Jump to content

Førstegangs hjemmelading, trang kamring av patron?


ulyden

Recommended Posts

Hei.

 

Har tilbragt kvelden med å lade opp min første dose hjemmeladde patroner. Har såklart ladeboken, og denne er lest. Lader til 22-250, og har brukt engangs-skutte Norma hylser og lader med 55grain V-max og 33grain 203B. Problemet er at hylsene er tunge å kamre. Jeg har tatt ut stiften fra sluttstykket (sako 75 varmint) og må da bruke litt krefter på å lukke sluttstykket på plass med disse patronene. De er kun halspresset med Lee Collet-die. Når jeg prøver å kamre noen av de andre Norma tomhylsene (også disse engangsskutt i mitt våpen) så går noen av disse også noe trangt. COL skal være ok (våpenet er kjøpt brukt og jeg har fått med tilsvarende ammo, dog i winchester hylser med COL på 61mm. Disse kamrer helt uten noe motstand).

 

Det jeg lurer på er følgende:

- Er det farlig på noen måte å bruke de patronene jeg nå har ladet opp, som kamrer trangt? Dette finner jeg ingenting om i ladeboken.

- Bør jeg alltid helpresse engangsskutte patroner, før jeg så bruker collet die'n?

 

På forhånd takk for hjelpen. :-)

 

- Ulyden

Link to comment
Share on other sites

COL skal være ok

skal den eller ER den ok?

jeg går ut ifra at du har målt friflukt med aktuell kule i din børse og at den er tilfredstillende.

 

sånn umiddelbart så høres det ut som du har et ovalt kammer.

de patronene som ikke kamrer, ta de ut, vri de 90 grader sett de inn i kammeret på nytt.

hvis det funker så har du ovalt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Col er ok. Jeg har fortsatt noen patroner igjen som jeg fikk med rifla (55grain V-max, winchester hylser). Disse er 61mm lange og kamrer uproblematisk. Forrige eier har også målt Col, og sier 55grain V-Max med COL 61mm gir 1mm klaring. Skal sjekke om kammer er ovalt, takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er følgende:

- Er det farlig på noen måte å bruke de patronene jeg nå har ladet opp, som kamrer trangt? Dette finner jeg ingenting om i ladeboken.

- Bør jeg alltid helpresse engangsskutte patroner, før jeg så bruker collet die'n?

 

På forhånd takk for hjelpen. :-)

 

- Ulyden

-Om patronen kamrer trangt er det ikke farlig å bruke den, den går lett ut igjen når den er avfyrt.

 

-Opplever du dette med collet dien- og med gamle tomhylser, er løsningen å helpresse hylsene. Lær deg denne rutinen med en gang:. Når du presser de første hylsene, så prøv hylsene i kammeret FØR du presser resten/lader patronen. Går de lett i kammeret da, så skal de gå lett i kammeret når de er ferdig ladet.

Den andre feilen du kan ha gjort er at du har skrudd kuleisetterdien for langt ned. Rutine nr 2: Prøv alltid de 4-5 første ferdige patronene du lader i børsa. Går de tregt etter at kula er satt inn, er dien skrudd for langt ned, og hylsa får en liten usynlig bulk ved skuldra når du setter i kulen= trang kammring.

Skyt de patronene du har ladet, og lad på de nytt- lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

-Om patronen kamrer trangt er det ikke farlig å bruke den, den går lett ut igjen når den er avfyrt.

Forutsatt at det ikke skyldes feilberegninger ved måling av friflukt slik at kulen blir trykt inn i riflene. Det vil medføre forhøyet trykk og kan definitivt medføre risiko for skytter og våpen. Hvor sistnevnte er av minst betydning.

 

Hvis du ser spor av riflene på kulen, så vil jeg anbefalle deg å demontere patronene og begynne på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet en del svar ser jeg. :)

 

- Hylselengden er ok. Har målt alle hylser med skyvelær før jeg begynte å lade, og disse var mellom 48,2 og 48,4mm, altså innenfor området hvor de ikke behøver trimmes.

- Ser ingen spor etter løpsriflene på kulene, men har for sikkerhets skyld satt kulene 1 mm lengre ned i hylsa.

- Det kan virke på meg som om norma-hylsene må helpresses selv om de er skutt 1 gang i mitt våpen. Selv tomhylsene mater trangt (dette burde jeg selvfølgelig sjekket på forhånd, og har lært min lekse nå). Dette er Norma Jaktmatch fabrikk-ammo som er skutt 1 gang i mitt våpen, og omlades nå for første gang. Derfor stusser jeg litt på at de går såpass trangt i kammeret.

- Hvis jeg har forstått Lee-dien så presser den kun hylse hals, ikke skuldre. Når jeg sammenligner skutt hylse med ny fabrikk-ammo, så kan det se ut som hylsen er blitt litt "feit" over skuldrene. Noe som jo kan tyde på at jeg må helpresse disse hylsene før jeg kan bruke de. Jeg trodde en-gangsskutte hylser i eget våpen skulle passe finfint?

 

Takk for all hjelp så langt, utrolig kunnskapsrike mennesker på dette forumet :) For sikkerhets skyld lader jeg nå om til winchester hylser som jeg har prøvd i kammeret, og som passer. Så får jeg heller pønske litt på Norma-hylsene etter en dag på skytebanen :)

 

- Ulyden

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at det ikke skyldes feilberegninger ved måling av friflukt slik at kulen blir trykt inn i riflene. Det vil medføre forhøyet trykk og kan definitivt medføre risiko for skytter og våpen. Hvor sistnevnte er av minst betydning.

+ en hel rekke andre ting som kan gå galt, men i dette tilfelle butter ikke en kule i bommene om en bytter til Norma hylse i stedet for en Winchester- forutsatt samme type kule....... :roll:
COL skal være ok (våpenet er kjøpt brukt og jeg har fått med tilsvarende ammo, dog i winchester hylser med COL på 61mm. Disse kamrer helt uten noe motstand).

Men om du vil koke suppe på en spiker, så gjerne det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Maksimal COL målt i våpenet til 62,5mm, så da burde jeg ha god klaring på 61mm. Da er det rett og slett Norma-hylsene som er for store for kammeret i våpenet mitt, etter å ha blitt avfyrt en gang i det?

 

Og ja, det er snakk om samme kule 55grain Hornady V-max. Kun det jeg lader med :)

 

Koker man suppe på winchester hylser? :)

 

-Ulyden

Link to comment
Share on other sites

Ta og press ei hylse, sot den og se etter hvor det butter. Kanskje bør du helpresse hylsene dine. Hvorden synes du holdet på kulene er? Går det litt for lett å sette de? kanskje må du slipe litt ned på mandrellen i collet dia. Men en soting av hylsa og påfølgende kamring vil avsløre hvor det butter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg riktig, så er det ikke farlig at hylsene går litt trangt i kammeret, så sant total hylselengde er innenfor maksimum (det er de her, jeg skal ha ca 1,5mm friflukt.). Dette skal i så fall bety at mine nå litt trange Norma hysler er ok å bruke uten å helpresse?

 

-Ulyden

Link to comment
Share on other sites

Test først om du har "høye skuldre" før du må vurdere om ammoen er farlig eller ufarlig for deg!

Som skrevet litt over - press ei hylse, sot den (eks hold et stykke over flammen på en lighter (uten tennhette selvsagt)) eller bruk sprittusj flittig på hylsa.

Du vil se hvor problemet ditt ligger, for der er det blanke messingen :P

Tipper du har dårlig headspace...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner lite til andre dier en LEE. Det er dem jeg har.

Når jeg leser enkelte plasser om justering av dier, så skjønner jeg ikke helt hva det snakkes om.

 

På LEE dien, så er det ingenting man kan justere når man helpresser. Man trykker sammen til

hylseholderen møter dien. Da er hylsa formet.

 

Har andre dier flere justeringer ?

Link to comment
Share on other sites

jeg vil bare få presisere at det ikke er farlig om det oppleves en viss motstand når du lukker sluttstykket. Så sant det ikke kommer av at du presser kula lenger inn i hylsa.

 

nåja. Det kan også være et tegn på at hylselengden er over maks. Det er ikke bra for hverken sikkerheten eller presisjonen. Jeg ser faktisk ingen grunner til at patronen skal kamre tungt vis den er presset til riktige dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ein ting eg var nettopp borti her, var at når eg brukte S&B hylser på den Cz`en min i .223, som var skutt frå før i gamle rifla, så var det umulig å kamre patronene. Lengda på patronene var under maksimum men det viser seg at det var rommere kammer i gamle rifla, så patronen har utvida seg i bredden, noko som gjorde at første patrona eg lada, klarte eg å kile så ille i kammeret, at den måtte bankes ut igjen med pussestokken. Den patrona blei ein komprimert ladning kan du vel sei...

 

Så gjett kven som må heilpresse hundrevis av hylser, så dei kan brukes i nye rifla.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du har vel fått oppklart det meste.

Her har du likevel en enkel oppskrift på pressing:

1- Sørg for at hylsene er riktig lengde på, evt. trim lengden.( Jeg pleier trimme til min. mål. Da er det lenge til neste gang.)

2- Prøv hylsene. De som går lett, kan du necksize. De som går tregt, må du helpresse.

3- For å justere seaterdien, må du ta noen trege hylser og smøre grundig, men ikke for mye. Deretter justerer du dien slik at det er litt klaring til hylseholderen. Prøv med en hylse, og sjekk i kammeret. Dersom den går tregt, skru dien ned litt. Gjenta med en annen hylse til de går lett. Dersom pressen er fleksibel (gir etter),kan det være at du må sette dien så langt ned at den butter i hylseholderen,eller gir motstand. Jeg presset 6,5-06 hylsene mine for mye i en periode, det endte med separasjon ca. 1 cm fra hylsebunnen. Du ser først en ring, så tegnene er beskrevet i de fleste ladebøker.

4- Du har no en die som passer til kammeret ditt. For sikkerhetsskyld må du kontrollere headspace.

5- Necksizerdien er lettere å justere. Når halsen er formet hele veien, er det rett.

6- Seaterdien må du justere slik at det er god klaring til hylseholderen. Pressede hylser skal gå UTEN motstand. Krymping er ikke nødvendig. Dersom det ikke er god nok klaring, kan du presse bulk på perfekte hylser, slik at de ikke kamrer. Dersom du av en eller annen grunn MÅ krympe kulene, (krymperille er IKKE god grunn), MÅ du passe på å stoppe før du presser hylsene. Du skal bare krympe fremste del av halsen. Dersom problemene først dukker opp når kula er isatt, sjekk seaterdien. :)

Ta deg ellers god tid, og sjekk hver operasjon grundig. Tror ikke forskjellige hylsefabrikat er årsaken til de problemene du har.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Tips til de som har Lee diesett, disse settene er minst like bra som andre merker, men de har en mangel; de leveres med en totalt ubrukelig låsering. Bestill skikkelige låseringer med settskruer fra feks RCBS, Hornady. De koster noen få kroner men plutselig kan du skru diene dine ut og inn av pressa uten å måte justere de.

Eller kjøp ekstra låsering fra LEE og sett på som kontramutter... det er snillere for gjengepariet på dien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

låner tråden litt.

 

jeg får litt trege hylser når jeg helpresser dem. jeg har skutt noen av dem og det funket fint men det er noe tyngere å kamre enn fabrikkammo. jeg har sotet hylsa og ser at det er skultra som er litt for lang, dien er skrudd helt ned.

dien er en LEE RGB http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1216130989

noen som vet løsning på det?

Link to comment
Share on other sites

kan kammeret ditt være for trangt/kort. Kjøpte nye en sako 75 for to år siden og den kammra tregt på kjøp ammo også. Løsningen ble å få den brotsj opp på nytt. Etter det ingen problem. Prøv å tusje en helpressa hylse og en kjøp patron og se om det er merker på skuldra. er det det på kjøp patronen er nok kammeret for kort.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er rett lengde og trimmet og null grader. det er skuldra som klemmer i kammeret.

løsning?

Et par ting, er det S&B hylser du bruker fjærer disse lett tilbake og en kan oppleve dette. Bruker du Lee hylseholder er denne som regel noe tykkere enn RCBS ec, og en kan få dette problemet. Som Kjell Olav sier er det et triks å skru dien ekstra langt ned. Sett i en hylse, tekk håndtaket i bunn. Se etter om du ser lys i mellom die og hylseholder- med hylsen i dien. Gjør du det blir ikke hylsen presset max, skru en kvart omdrenning til.

Det kan også være ett triks å slipe litt av på hylseholderen om problemet ikke blir løst. Er det S&B eller andre simple hylser holder det nok å bytte hylsemerke til Norma; Lapua, RP el. Lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som diesettet ditt presser for lite, eller at du har justert dien feil. (Om du da helspresser)

 

Prøv å sette dien enda lengre ned. om det går nå, så må du slipe av dia i bunnen eller kjøpe nytt diesett.

 

Har dette problemet med mitt rcbs til 22-250. Generellt trøbbel med dette når det gjelder rcbs.

Link to comment
Share on other sites

..................Prøv å sette dien enda lengre ned. om det går nå, så må du slipe av dia i bunnen eller kjøpe nytt diesett. Har dette problemet med mitt rcbs til 22-250................

Sliping av die er ingen god løsning, men en kan i enkelte tilfelle slipe litt av toppen på hylseholderen- eller aller enklest, kjøp en hylseholder av et bra merke som bygger mindre. Prøv dette før en starter med dien, -en hylseholder koster vel rundt en 50-lapp :wink:

Link to comment
Share on other sites

skru ned dien litt mer :wink:

det kan virke som dien måtte gå seg til, for til og begynne med så når jeg pressa den helt ned så kjørte den seg fast.

nå er den skrudd helt ned til holderen pluss litt til.

 

Dette er vel helt i samsvar med bruksanvisningen.

 

Når det gjelder die som henger seg, så kan man med fordel plukke dien fra hverandre og pusse over delene før bruk. For som denne karen sier: "av og til så henger dien seg, av en eller annen grunn" :

 

http://www.youtube.com/watch?v=MgHR43TN ... re=related

 

Edit:

Sorry, min feil. Trodde det fremdeles var snakk om lee collet-dier.

Men videoene er interesannte for de som har collett-dier. På slutten av del 2 måler han evt kast i hylsehalsen etter pressing.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har også trøbbel med trange patroner til kraga mi. ladet opp ca 70 gamle hylser fra raufoss og bare 24 gikk inn i kragen. ser at på flere av hylsene som ikke går inn så er det en ring ca 5 mm fra enden av hylsa. virker som om hylsa blir smalere etter den. http://www.facebook.com/album.php?aid=369567&id=796620423&saved#!/photo.php?pid=10758542&id=796620423 her er et bilde. hadde bare med rano til kraga så måtte ta gamle mauser hylser og helpresse de. men selv med dien helt nede får jeg ikke alle hylser så små at de passer i kammeret. hva kan være galt?

17954_465127235423_796620423_10758542_3247468_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...