Jump to content

Optimale rifle sikte i tett skog og korte hold


Ole_Netland

Recommended Posts

nå har det seg slikt at jeg har nå bestemt meg for at jeg må ha ett nytt sikte på ene rifla, skal brukes i tett skog og korte hold.

 

våpenet er en whinchester mod 94 kaliber 356win. i dag er der kikkertsikte på rifla montert i leupold montasjer, og så er der orginale åpne sikter.

siktene her ønsker å bytte ut med en eller annen form for diopter / goost ring. men hva og hvordan er problemet. ønsker å beholde kikkertmontasjene på rifla slikt at det er mulig å sette på kikkerten ( feks ved baneksyting).

 

der finnes jo dioptersikter beregnet på denne rilfa, men det kommer da i konflikt med bakre kikkertbasen. en annen mulighet er vel å bruke en leupold ring og kappe av selve ringe og montere et form for goost ring på den så det settes rett i basen. så er det dette med forsikte, hva er det ideele forsikte til jakt ved bruk av diopter? har jo i dag orginalt sikte og det kan ikke være særlig ideelt til sånt. vet noen har perlekorn, men hvordan vil det være å bruke hull korn på jakt?

 

ønsker noen tips her, hva erfaringer har du og hva vil du anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Overrask deg selv. Bruk de åpne siktene du alt har neste gang du er på banen ...

 

Skyt i benk eller med anlegg først, slik at du får en følelse for hvordan riflen "går" og du skal legge siktepunktet, dersom siktemidlene ikke er justerbare.

 

Deretter skyter du i de vanlige skytestillingene. Er tross alt slik folk skjøt i mange, mange år - og de traff. Jeg skyter halvparten av mine skudd med standard åpne sikter på 100m, og det er en fryd.

Link to comment
Share on other sites

Korleis er det med Ghost sikter ? Korleis fungerer desse i praksis kontra vanleg opne sikter ?

Ser det er mange som velger å bruke dette som ein backup til kikkertsikter.

 

Sånn ved første intrykk klarer eg ikkje å sjå for meg korleis siktebildet blir med desse.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

 

Det er vel fordi de ikke vet hva de snakker om. Meopta selv bruker ordet kollimator, som er helt korrekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Collimator

In optics, a collimator may consist of a curved mirror or lens with some type of light source and/or an image at its focus. This can be used to replicate a target at infinity

 

Det er sikter som Eotech som er holografiske:

516.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bushnell Holosight og EOTech er vel alternativer for holografiske rødpunktsikter. EOTech produserer forresten Bushnell sin modell Virker veldig imponerende den teknologien der. Er det godt nok for det amerikanske militæret burde det være godt nok for oss :)

Link to comment
Share on other sites

Du er jo ung, så de orginale siktene burde fungere og i hvertfall opptil 50m. På Win1895'n min har jeg kun brukt hvit korekturlakk på kornet, da syns det godt mot villreinfiguren og en elg, klarer faktisk prøva med den også.

Ellers er jo Zeiss Compact Point med sine ca 60gram, søt da,

Link to comment
Share on other sites

Håper du snakker for deg selv og ikke alle andre?

 

Tråden handler jo om korte hold og tett skog; tipper derfor at det ikke ligger noe mer i denne kommentaren enn at et sikte valgt spesielt for bruk i tett skog faktisk ikke behøver å "rekke" lenger enn 100m. Som jeg har forstått det bruker de fleste som skyter på noe lengere hold også sikter som kanskje ikke er helt optimale i tett skog og 15m hold?

 

edit: leif

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet jmonsen

Strengt tatt ikke nei. Det er et refleks sikte, samme teknologi som docter, j-point, cmore, oko, zeiss compactpoint osv.

Forøvrig også samme teknologi som aimpoint, bare at de har pakka et rør rundt.

 

Funker ved at en liten diode projiserer et lyspungt på ei linse, og denne linsa har en coating som reflekterer lyspungtet mot skytteren.

 

Holosight funker på en helt annen måte.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Holosiktene er også en avart av reflekssikteteknologien, men bruker en laserdiode som kan projisere mønstre og bilder i motsetning til et tradisjonelt reflexsikte som bruker en vanlig lysdiode og kun kan projisere en dot.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

nå vel, glemte vel å presisere det, men all form for optikk utgår... inkl rødpunk, skal ikke ha noe optikk jeg må være forsiktig med på denne rifla.. da kan jeg like godt ta ei av dei andre.

 

ang det å bruke orginal siktet så synes jeg skuret sitter for langt fremme og så er der ikke mer å stille på det for å komme høyere. så derfor går tankene mine til en eller annen form for diopter...

Link to comment
Share on other sites

Holosiktene er også en avart av reflekssikteteknologien, men bruker en laserdiode som kan projisere mønstre og bilder i motsetning til et tradisjonelt reflexsikte som bruker en vanlig lysdiode og kun kan projisere en dot.

 

/D

 

Jeg er ikke enig i din definisjon. Reflekssiktene bruker refleksjon, Holo-siktene bruker diffraksjon (mens et kikkertsikte bruker refraksjon.)

 

Det enkleste for folk flest er å skille disse på om lyskilden sitter foran eller bak glasset. Sitter dioden bak er det et reflekssikte, eller kollimator som meopta bruker. Sitter kilden foran er det som oftest et holografisk sikte. Det andre som er lett å se for alle er at reflekssiktene alltid bare har et siktepunkt, men et holografisk kan ha hva som helst, og ofte noe som likner på et retikkel. Som dette:

reticle2.gif

 

Et holografisk sikte virker ved at man belyser et halvgjennomsiktig hologram med koherent lys, (en laser) bildet kommer av at hologrammet har et svært fint mønster hvor dette lyset noen steder slipper igjennom, mens andre steder ikke. Det lyset som slippes igjennom et sted, vil interferere med det lyset som kommer andresteder og danne et interferensmønster. Ved å lage mønsteret slik man vil, vil interferensmønsteret se ut som om det var lys som kom fra et retikkelliknende mønster ute på målet.

 

 

Hologrammene er laget ved en fotograferingsteknikk

http://www.eotech-inc.com/page.php?id=12

Link to comment
Share on other sites

Det begrenser seg riktig nok til ca 100 meters hold, men det er vel egentlig langt nok på jakt.

 

Håper du snakker for deg selv og ikke alle andre?

De fleste elger ( det er det som var i mine tanker) blir skutt på under 100 meter.

 

Skjønner ikke helt hva du mener? Og det er ikke for å være vrien... Tror kanskje vi bare snakker forbi hverandre nå(?)

Link to comment
Share on other sites

Ghost krever en god del trening å bli komfortabel med.

 

Hvis man aldri har skutt med annet enn kikkertsikte eller optiske siktemidler vil man nok føle det som litt uvant, men det skal ikke mye trening til før man skjønner at ghost ring- eller dioptersikte for den del- er ypperlige siktemidler i godt lys. De originale siktene på Winchester og Marlin er brukbare, men med et ghost ring sikte kan man "glemme" baksikte og konsentrere seg om forsiktet og målet da man instinktivt vil sentrere toppen av forsiktet i "ringen".

 

Dette blir samme prinsippet som siktet på feks AG' en og de fleste lærer seg fort å treffe brukbart med denne. Jeg har også brukt en del tid på skyting med compound bue og der fletter man inn et baksikte i form av et hull i strengen. Dette fungerer aldeles utmerket på avstander ut til hundre meter. Laaangt hold med bue,men overkommelig avstand med rifle pga flatere kulebane og raskere prosjektil.

 

Så snart jeg får hentet min .45/70 skal de originale siktene av og et ghost ring sikte fra XS skal monteres. Dette er siktemidler somjeg vil føle meg meget komfortabel med på både hjortejakt og elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å bygge meg n ettersøks/hundfører børse om dagen og har tenkt og fundert endel på hva jeg skal velge. Valget falt på åpne sikter fra Sauer:

 

http://www.sauer-waffen.de/showpic.php?file=uploads%2Fpics%2Fs202_forest_neu_03.jpg&width=1000m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20bgcolor%3D%22%23F5E6C4%22%20leftmargin%3D%220%22%20topmargin%3D%220%22%20marginwidth%3D%220%22%20marginheight%3D%220%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Awindow.close%28%29%3B%22%3E%7C%3C%2Fa%3E%3Cbr%3E&md5=a3bcbeb9db0819ae06b2d57a1540ef31

 

For noen få kr får du andre sikteblad å sette inn. Skur og korn er som nevent tidliger i tråden overraskende presis og raskt om man gir det en sjanse. Tenk på hva Metallsiluett gutta gjør med åpne sikter....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mest med åpne sikter, og syns det er skikkelig moro å sette skuddene med fin samling. Vanene kan man bare overføre til kikkert for de gangene hvor det er nødvendig.

 

Når jeg har skutt en del åpent, skyter jeg bedre med kikkert, fordi jeg har vent meg til å styre riflen uten å overjustere pga av all "bevegelsen" man ser i kikkerten. Står du med svarten på kornet med åpne sikter, så ligger svarten ganske rolig - og kroppen lærer seg at det er små og få justeringer som skal til.

Selv med anlegg får du "bevegelse" med kikkert, og sitter og overkompenserer, som regel på etterkant med hvor korset er ...

 

Dette står på ønskelisten, men er urimelig dyrt! Koster mer enn et nytt løp. Så jeg kikker etter et godt tilbud på dem.

 

sauer_expressvisier.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håper du snakker for deg selv og ikke alle andre?

De fleste elger ( det er det som var i mine tanker) blir skutt på under 100 meter.

 

Skjønner ikke helt hva du mener? Og det er ikke for å være vrien... Tror kanskje vi bare snakker forbi hverandre nå(?)

 

Etter det jeg har erfart og hørt får du de fleste skudd sjanser på under 100 meter. Med et sånt sikte mister du da sjansene på over ca 100 meter. Fordelen med å ha ett rask og åpent sikte for å bruke fra 0-100 meter opplever jeg som en fordel i forhold til å bruke kikkert. Da kan avstanden økes, men du bruker litt ekstra tid på å sikte på korte hold ( min erfaring og tanke, gjelder ikke for alle.)

Neste år blir det Eotech igjen på meg. Lar heller mulighetene på over 100 meter gå i forhold til å ha et bedre sikte på avstand 0-100 meter. Har ingen ting med skyteferdighet men smak og behag i forhold til sikter.

Link to comment
Share on other sites

Får gjenta det påny: snittavstanden på skudd mot elg er 44 meter. Det betyr at halvparten av elgene er innenfor og halvparten er utenfor denne avstanden.

 

Vi utruster oss med løp og optikk som om vi skal banke inn småspiker med kuler på 250 meters avstand ... et snev av overkill.

50% av elgene fyller godt i kikkertene om de er vridd til 9X+. Er en grunn til at de rutinerte jegerne klarer seg med 1,5-5x. :D

Link to comment
Share on other sites

Får gjenta det påny: snittavstanden på skudd mot elg er 44 meter. Det betyr at halvparten av elgene er innenfor og halvparten er utenfor denne avstanden.
I tillegg er de aller fleste skuddene på hold <100m 8)

 

Med bare litt trening er det egentlig nema problema å holde minute of elg på oppmot 100m hold med åpne sikter hvis man i utgangspunktet skyter såpass. I tillegg blir det - som Muflon nevner - mindre "vinglefølelse" under siktingen og enklere/raskere skudd fordi man ikke begynner å finsikte i det vide og det brede. Jeg mener, jeg skrur helst ned til 3X på ståendeholdene på jaktfelt fordi jeg skyter dårligere med høy forstørrelse når stillingen ikke er den mest stabile. Av de åpne siktene er jaktdiopter IMNSHO klart å foretrekke framfor skur/korn, både fordi det er bedre i litt dårlig lys og fordi det er raskere pga. grunner som Malle oppgir ovenfor. På kjøpet får man 100% antirefleks- og antiduggbehandling (siden det ikke finnes noe glass som kan gi reflekser, dugge til, bli grøtete pga. regndråper osv.), noe som rødpunkt- og holosikter aldri vil klare å matche ;)

 

Her er forresten min løsning omtalt: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=8702

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar dessuten at jernsikter er mer solide en en sylinder full av smådeler og glass. I tillegg har de en lavere profil som ikke så lett blir dunket mot trestammer, kantene på våpenskapet ( :oops: ) og lignende.

 

Ofte dukker det opp tråder hvor nye jegere ønsker tips til anskaffelse av storviltrifle med tilhørende utstyr innenfor et budsjett som ikke tillater det ypperste av tysk optikk. Da har jeg ofte tenkt tanken at man kan klare seg lenge med en god rifle, et godt avtrekk og duganes jernsikter. Dette er en kombinasjon som vil være tilstrekkelig for de aller fleste jaktsituasjoner. Selvfølgelig untatt natt- og skumringsjakt på feks rev og hjort. At slike "radikale" ideer stort sett blir forkastet skyldes nok de vedtatte sannheter om hva man "må ha" av utstyr for å ta livet av en elg.

 

Kikkertsiktet har helt opplagt sin misjon og verdi, men du verden så tilfredstillende det kan være å skyte med åpne sikter! Jeg gleder meg til å stille i jaktfeltløypen med en potetkaster uten kikkert :D !

Link to comment
Share on other sites

Ofte dukker det opp tråder hvor nye jegere ønsker tips til anskaffelse av storviltrifle med tilhørende utstyr innenfor et budsjett som ikke tillater det ypperste av tysk optikk. Da har jeg ofte tenkt tanken at man kan klare seg lenge med en god rifle, et godt avtrekk og duganes jernsikter.

 

Kunne ikke vært mer enig. Bruk mest penger på våpenet, og vent gjerne med kikkerten til du behersker riflen med åpne sikter, spesielt om du nettopp er kommet i gang som skytter.

Velger du et godt våpen i utgangspunktet, så kan det godt være dette blir med deg gjennom mange ulike optikkskift.

Og kjøp helst ikke en rifle med glatt løp, altså uten åpne siktemidler ... hva gjør man når kikkerten ikke kan brukes? Avbryte jakten?

 

Nåvel. Var på banen i dag - og skjøt bl.a. med åpent sikte. Jeg er ikke DFS-skytter, men jeg har noe erfaring med skytevåpen. Så for å bevise at standard åpent sikte er helt i orden - sittende, med albuen mot kneet. (Et fint mål å jobbe mot er å klare storviltprøven med åpne sikter!)

 

4038942367_51a0e70340_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det får meg til å tenke litt. Jeg har bestilt ny rifle i 9,3 og ba om glatt løp fordi jeg uansett har tenkt å kappe løpet. Går som hundefører. Men med 50 cm løp, kan det kanskje lønne seg å vente litt med å kappe i tilfelle 50 cm uansett ikke føles for langt. Og i så fall kan det være bra å ha de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor godt du skyter med åpne sikter er, etter min erfaring, svært avhengig av hvor mye du trener på det. Har skutt msse med diopter (DFS), men med åpne sikter så ble dette faktisk noe annet. Etter et par hundre skudd så begynte det å sitte, men skal jeg sende avgårde sikre skudd på vilt så betyr det at jeg må reise mer på banen (noe som jo er bra). Skyter både med skur/korn på 30-06'en og det samme på 425'en. Der har jeg riktignok også en ghost-ring-sak montert på sluttstykket.

 

Vedr optikk så har det for min del gått rett motsatt veg enn de fleste her på kammeret. Fra å jakte med 3-12x56, og stadig ønske meg noe heftigere, har jeg nå en kikkert som forstørrer 1,1 gang. Det er forresten en gammel Kahles. Jeg trives veldig godt med den! Det er ett unntak - hjorten i måneskinn. Der må det "grøfterør" til :)

 

Litt OT: hadde vært veldig moro å se flere løsninger på åpne-/diopter sikter. Det finnes et uttall av løsninger, og mange av de funker jo veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

@Sako 30-06

 

Jeg har EAW og ble nysgjerrig da jeg fulgte linken din. Du skriver at du følte du ville trenge et meget høyt korn om du skulle bruke dette?

 

EAW-Peep.jpg

 

Var det ikke tilstrekkelig justérbart?

 

@Hyperlink

 

Joda, man skal trene for å skyte åpent. Men en god del av den treningen kan gjøres hjemme, med en god klikkpatron i kammeret. (Gjelder alle siktemidler, selvsagt - men det behøver ikke smelle for hvert avtrekk :D )

Og jeg kjøper egentlig ikke at man må trene mindre med et kikkertsikte ...

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke tilstrekkelig justérbart?
For mye stål mellom låskassering og høl. EAW-basene mine er høye nok. Med 30mm kikkertrør var det tilstrekkelig klaring for 56mm-objektiv til pipa uten å sette på ekstra høye ringer.

 

Ergo "måtte" jeg ha noe der hølet omtrent fluktet med bakre base, og likevel måtte jeg heve kornet litt.

Link to comment
Share on other sites

(Et fint mål å jobbe mot er å klare storviltprøven med åpne sikter!)

 

Og det er egentlig ikke spesielt vanskelig. Jeg har ved flere anledninger avlagt skyteprøven med M98 og Winchester 94 med originale jernsikter, og jaktdiopter (Mini 14). Den eneste forskjellen slik jeg ser det er at man må huske hvor "ringen" på reinsdyret befinner seg siden jeg er ute av stand til å se denne på 100m.

 

En fin måte å trene med åpne sikter på er å finne frem- eller skaffe seg- et luftgevær og "plinke" litt. Jentungen fikk luftgevær i fjor sommer og brukte ikke mange timene på å finne ut av hvordan siktene skulle brukes. Nå er hun "dødelig" for Muncholmbokser, ballonger og kongler på lang avstand :D . Desverre leveres de fleste nye luftgevær med fiberoptikk i siktene. Disse gjør det vanskelig å få et skikkelig siktebilde på papirskiver, men fungerer greit til udde mål i hagen.

 

Som Muflon sier et annet sted i tråden så er skyting med åpne sikter god trening også for den som skyter med kikkert. Her er et bilde av jentungen første gang hun skjøt med kikkert og .22lr. Forstørrer du bildet kan du se samlingen som ble skutt på ca 50 meter og etter at hun har slengt avgårde en god del esker med luftgeværskudd.

 

15s7i3r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...