Jump to content

Hjelp......trenger 4x4 anbefallinger


Browning

Recommended Posts

Hei alle sammen :D

 

Jeg er på "jakt" etter en bruktbil med 4x4 og har vurdert en Subaru Forester da den har splitt gir. (utfra diverse tester og diverse søk her på forumet) Egentlig kunne jeg tenkt meg en med diff. sperr også men det har vel ikke noen av desse små suv`ene?

 

Har behov for en bil som klatrer godt i bratt ubrøytet vei (skjeldent mere en 20 -30 cm snø) og som skal brukes til kjøring over fjelloverganger (Filefjell m.m.) et par ganger i året på vinterstid.

 

Er det noen andre biler jeg burde ha vudert i samme klasse? Nissan X-Trail, har de diff eller H/L gir? Har Grand Vitara noe av dette?

 

Skulle det være noen som har bil med 4x4 å selge så er det bare å ta kontakt på PM :wink: (sør-norge)

 

Mvh Browning

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det er en reel 4x4 du er ute etter kan du lese deg opp på pirate4x4.no alternativt offroad.no

men ingen av de bilene du nevner er reele 4x4 i mine eller andre offroadere's øyne

 

(sistnevnte har jeg selv dratt opp en helling når den hadde litt dårlig feste på ett hjul)

 

De du nevner egner seg godt etter hovedveien på slapseføre men ikke mye utover dette, brogyrer og tester er stortsett skrevet av folk som elsker fiat panda,mini cooper,nissan note eller andre "grønne" alternativ så ta det for hva det er.

 

 

Råder deg til å gå for en litt eldre bruktbil å få et ordentlig 4x4system og bedre fremkommelighet.

 

Vegar

Link to comment
Share on other sites

Panda ja. Mange så sikkert den henge med en Land Rover nesten helt til toppen for en brøkdel av prisen. 5th gear.

 

Enklese ofte det beste. Lada Niva, hvorfor ikke hvis man kan spore opp en og er glad i å skru og improvisere.

 

Spøk til side. Jeg er ingen 4x4 ekspert annet enn at jeg hadde en Nissan King Cab 4x4

(savner den, følte meg som konge i'n)

Land Rover Defender seriøs nokk. Hva med en brukt.

Link to comment
Share on other sites

på finn ligger det en lada akkurat nå som jeg hadde kjøpt hvis jed hadde haft penger ... ellers kan du finne en del godt brukte på blocket.se i sverige. når dem har kommet opp i en viss alder blir det ikke så dyrt å ta dem in til norge. men med gammle bilder følger det og med litt mekking.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 1998 model Patrol tidligere. God fremkomelighet ja. Brukte uendelig lang tid på å stoppe under oppbremsing særlig på vinterføre (tung bil). Ganske så tørst. Litt traktor å kjøre. Har nå nyeste type Honda CRV og må si at den duger for meg. Den har langt dårligere fremkommelighet enn Patolen men betraktelig bedre kjøreegenskaper og komfort på landeveien. Skal nevnes at jeg har både traktor med 4wd og ATV så jeg har ikke behov for traktor til bil i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Toyota, f.eks 4runner:-) Har en slik, og blir stadig imponert over fremkommeligheten, Lite traktorfølelse med bakhjulstrekket, noe stiv med høyserien innkoblet, men til å leve med. Med lavserien innkoblet har du difsperre(-brems?), og kommer frem der det er fremkommelig:-) Bakdelen er at det ikke er mulig å koble ut mellomakselen, slik at det er mye som skal være med rundt, som gir noe høyt forbruk, og den h....tes bakluke løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Her er det masse å velge i. Det er bare å finne ut hva lommeboken vil, og hvilken du synes er til ditt behov. Selv har jeg 2 stk ute på tunet, både konebil og min arb bil er 4 wd. Bruker mine i både jakt, skogbruk og til å dra hengere/camping vogn med. Har mekka og holdt på med 4 wd i mange år nå, så har fått litt erfaring med dem.

 

Det spørs åssen bruken din er, og hvilke egenskaper du vil en skal ha?. Selv har jeg en 2006 mod X Trail og en 2000 mod Nissan Terrano. En kan dele 4 wd inn i 2 grupper. Først har vi de store/tunge ramme bygde med 2 girkasser, dvs du har 4wd med veldig lav utveksling(en k

an kjøre veldig sakte, å feks ta løs en tung henger i bratta uten å ødelegge kløtsj el spinne. Disse bilene har som nevt ramme under, og gjør ikke noe at en tar litt nedpå terrenget under. Men er ikke så gode å kjøre etter vei som de nye og beste moderne bilene. Men de nyeste store 4wd har i det siste kommet meget etter der da. Detter er biler som: Nissan Terrano, Patrol, Mitsubisi Pajero og Toyota Land Cruiser.

 

Andre gruppe er biler ala X trail, det er biler uten ramme og stiv bakaksel. Men et nokså avansert 4 wd system. Min har en slags sperre dif som gjør at en dra på alle ved 4wd lock.Her er det gode kjøre egenskaper, og ligner mer vanlig biler der. En liten bakdel dog de fleste er veldig høyt giret sånn at dem er litt vanskelig å å kjøre i bratte bakker osv. Dette er biler som outlander, X trail Subaru forrester. Skal du ikke ut i ekstremt terreng er dette glimrende biler, med tilnærmet "vanlig bil" kjøre egenskaper.

 

I mine øyne er det en regel som gjelder å det er KJØP JAPANSK!!!!!!!!!!, da gjør du ikke mye feil.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg anbefale en bil må det være landcriser 90 serien som høres greiest ut til ditt bruk, den har et greit 4x4 system men ikke alle har sperrer, og de som har det er svært ofte hevet endel.

 

Eller om du ikke har behov for hvite skilt (noe jeg antar du ha i og med at du egentlig har nevnt høye stasjonsvogner)

kan du jo gå for en råere 100 serien med sperrer og alt, disse er litt spinklere bygd en de gamle grommvognene til toyota (80serien,siste av de beste) men de duger absolutt.

(les mere om toyta på nlck.no)

 

Pajeroen har en lei tendens til å være oppbrukt når de får endel kilometer på seg, så om du går for den er det svært viktig at du får servicehistorikken med deg. (den er kansje den mest behagelige og lettkjørte av ordentlige 4x4 jeg har kjørt)

 

 

Landrover har jeg ingen erfaring med personlig men en kompis hadde en sånn en og han turte ikke kjøre den til bilforhandleren han bytta den inn oss, man kan vel strekke seg til å si at hann hadde vært plaga.

 

pr. i dag kjører jeg en jeep wrangler unlimited rubicon, er strålende fornøyd så langt, bilen har snart rullet 40' så det er egentlig for tidlig å slå fast at det er en bra bil , jeg å ongene elsker den i allefall.

(den er kansje ikke helt som den kom fra fabrikken men sånn er jeg med alle mine biler)

 

edit: der kom det et lavere budsjett en det jeg så for meg gitt mens jeg skrev svaret, til det budsjettet gjelder det å finne rosinen i pølsa gitt.

 

Er foresten totalt uenig i det med å kjøpe japansk

Kjøp det du har lyst på , har hatt biler fra både fjærn og nær, ingen kan si at japanere er bedre på noe som helst i mine øyne , de er ganske like alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Nissan Patrol med 3,3 TD motor.

Har en sjøl som har gjort sitt i noen år, men no står den ute i hagen uten skilter og litt rust på de dumme plassene.

Får du tak i en sånn med moderate mengder rust har du en bra bruksbil.

 

Ser at det opereres med bil priser her som er alt for mye for praktiske bruksbiler.

 

Ellers er det bare å se på hva våre nye landsmenn hamstrer og sender hjem til Afrika. Stort sett bare Gamle Hi-Luxer de skall ha.

Link to comment
Share on other sites

Joggen

 

Sitat: Min har en slags sperre dif som gjør at en dra på alle ved 4wd lock.Her er det gode kjøre egenskaper, og ligner mer vanlig biler der. En liten bakdel dog de fleste er veldig høyt giret sånn at dem er litt vanskelig å å kjøre i bratte bakker osv.

 

Så det er ikke H/L gir på din da, men kobler den til alle 4 hjulene ved 4wd lock? Da bør den ta seg godt frem i bakke med ubrøytet vei.

 

Har sett på Terrano, men havner ned endel på årsmod. da, noe som fruen ikke helt liker :lol:

 

Mvh Browning

Link to comment
Share on other sites

Nei på de mindre bilene kalt SUW, ala X trail å den klassen er det ikke høy og lav serie, for å få det til må en ha 2 gir kasser og et tyngre 4 wd system. Men det er noe som heter diff brems, dvs en slags sperre, som gjør at den drar på alle hjul, da skal det mye til å stoppe den. Det er også 4 wd auto på den og, mer for å kjøre i fart, og kobler inn når hjulene spinner. Min som er 2006 mod 136 hk, er det også EPS, som gjør at den automatisk retter seg opp hvis den skulle beg å skli sidelengs eller ved skrens i 80 km.

 

Siden jeg har X trail, så kjenner jeg dem best da, men det er andre fine i samme klasse Honda CRV, Outlander og Subaru Forrester. Er forresten kjempe fornøyd med X trailen og har hatt den i noen år nå uten noe slags trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

kobler ikke den ut lock ved 22km i timen da ? gjorde det tidligere i allefall , selv om man spant på hjula.

og "lock" er vel bare et fanzy ord for elektonisk-kraftfordelings-styrebrems ?

 

 

edit: browning : du skrev "Har behov for en bil som klatrer godt i bratt ubrøytet vei og som skal brukes til kjøring over fjellet (Filefjell m.m.) et par ganger i året på vinterstid"

 

Hva mener du med filefjell, og hvor mye snø er det når det er ubrøytet, brøytes ikke veien i det hele tatt på vinteren eller er det kansje ti femten cm. nysnø det er snakk om ?

om det er sistnevnte ti femten cm nysnø og slappseføre og veien du skal kjøre tar tid å forsere ville jeg absolutt sett på f.eks en bra utstyrt audi a6 quatro tdi stv. med vebasto og knallgode recaro seter , det og sitte høyt er ikke alt her i verden , den tar seg minst like godt fram som mange av folke suvene og har tusen ganger mere komfort 98% av tiden du bruker den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei!, det er motsatt når den er i lock, så er det 4 wd med diff inne, er ikke sikker på hvilken km den kobler ut på har hørt både 30 og 40 km, men i god fart har en ikke det bruket for 4 wd.

 

MEN når den står i auto da fordeler den kraften/grepet til det hjulet som har best grep. Ble nokså imponert da jeg så den lille x trailen dro opp en diger camping vogn opp en bratt bakke i 20-30 cm med snø. så åssen hjulene skiftet grep etter hvor det ble glatt og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Men er ikke helt enig i Neowolf sitt utsagn om at i 4 wd er ikke japsene best. Har holdt på med massevis av biler siden jeg var 18 år, og på større 4 wd er japsene konger på haugen. Har også bodd og kjørt bil oppe på Svalbard noen år, og der fikk vi se hva som var den beste bilen. Nemlig Toyota. Jobba litt sammens SINTEF, og det var vi i SNSk som måtte kjøre dem når bilene deres ikke fikk start og sånn.

 

Er ikke fan av noe som helst slags bil, men ser at i bilverdenen det en regel, og det er at tyske og japanske er dem som bygger de beste bilene. Likens så er det bare 2 verdens deler/ land som greier å et elektrisk system på bil som virker år etter år uten feil, og det er Tyskland og Japan.

 

Vel!, sporet vel litt av tråden nå, men siden jeg skrur masse bil både i jobb og fritid, måtte det bare ut!!.

Link to comment
Share on other sites

veeeeel , da er vell det elektriske systemet crystler plagdes med kjøpt av noen andre en v-w da , merkelig at jeg har reparert de samme bruddene i både sharan og voyager da , rart at jeg har brukt en formue på knokkelhus på toyota da siden de kan fraktes til svalbard uten å gå i stykker ? (så du foresten menge amrikanere eller tyskere dær?)

Merkelig at jeg har totaloverhalt driverk på pajero fra fremse bolten og kilsporet på veivaxlingen via girkasse fordelingskasse og både foraxling og bakaxling helt ut i hjulboltene i løpet av to års bruk .

Erindrer også en patroltopp i s-form jeg hadde i garagen hær for noen år tilbake

mulig jeg har drømt dette , men regningene er reele nokk.

(nå nevner jeg ikke delene jeg finner svake med tyske og am.biler for du påstår hardnakket at japse er best)

 

jeg bygger mine meninger på hva jeg selv har erfart å opplevd, ikke på reportasjer fra vi-men broom og poser shots av biler på svalbard, eller hvor jeg har sett biler , men biler jeg har bruk opp selv.

hær snakker vi da terrengkjøring å da går det endel deler.

 

ps. kikka du på axlingene på lc. på svalbard, om det er de samme bilene som jeg misstenker at det er er det ikke orginal-sugerørskonstruksjon under der men en kraftig forsterket sak fra AT ?

 

nei , du tar nokk feil , alle biler som brukes blir det feil på (bortsett fra japse kansje) , ingen er bedre en andre (bortsett fra japse kansje), den dagen du virkelig bruker den , det er da du ser hva som holder.

 

eller kansje jeg tar feil å det bare er biler langs ondskapens axse som duger.....

 

tilater meg å legge ut to bilder av biler jeg har bygd å brukt selv begge er i mine øyne like bra , men en er nyere en den andre .

 

regner ikke med at trådstarter er ute etter noe slikt en toyota og en jeep

 

file.php?id=4279

 

5569_146252766404_710056404_4017932_256828_n.jpg

 

må få med et råd også: husk at samboer'n å skal være fornøyd, i det lange løp kan det være greit at ho får bestemme nu. (gjærne en bil som er helt ubrukelig nu så får du full handlefrihet neste gang)

Link to comment
Share on other sites

om det er sistnevnte ti femten cm nysnø og slappseføre og veien du skal kjøre tar tid å forsere ville jeg absolutt sett på f.eks en bra utstyrt audi a6 quatro tdi stv. med vebasto og knallgode recaro seter , det og sitte høyt er ikke alt her i verden , den tar seg minst like godt fram som mange av folke suvene og har tusen ganger mere komfort 98% av tiden du bruker den.

Hei, melder meg på her.. :wink:

Jobbet hos Møller fra 2002-2007 - eneste Audi A6 TDI med Quattro du får er V6 tdi - en av de beste bilene jeg har kjørt men det var når de ikke stod på verksted, 1998-2003 mod. av V6 tdi spiste desverre kamakslingene opp,oljelekkasje fra toppdeksler og øvre og nedre bunnpanne, de plagdes med låsekasser i dørene, forstillingene raklet tidlig, dieselpumpa hadde en tendens til å ta kveld - har enda endel ting som kan nevnes men tror folk skjønner hvor dette ender.. :(

 

Quattro systemet til Audi er derimot ett bra 4wd system, vedlikeholdsfritt og uten feil.

Subaru Legacy har ett 4WD system som er like bra og er nesten identisk med Audi sitt, har lavserie på manuell girkasse og vinterfunksjon på automaten, bryter du slår på så kan du lirke deg frem med en henger etter eller bare ta løs i bratte bakker med 30-40 cm løssnø , bare å gi gass så siger bilen pent fremover :wink:

Er dessuten betydelig penere priser på Subaru enn Audi, du får ei grei stv. for 100-150000,-

Og mye større bagasjerom enn de fleste mindre SUVer

Personlig holder jeg en knapp på Terrano og Landcruiser 90, men det er jo hvilket bruk man har også da..

 

Opplevde faktisk at en kompis med X-trail (2003 mod.) måtte gi seg i forsøket på å rygge på plass en stor campingvogn mot bakke - luktet brent clutch over hele området :shock: - ble for høy utveksling på revers, enten kveltes motor eller så måtte man ha så høyt turtall at clutchen sviddes når man tok løs, er skiftet endel clutcher på småSUVer pga. dette, uavhengig av merke - også på Subaru der de ikke har brukt lavserien.

Rygget til en Subaru Outback med automat, slo på vinterfunksjonen og rygget vogna rett på plass i krypefart uten noe problem..

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg var heldig med min da , hadde en 96 modell , 2,5 tdi , aldrig et feilslag å kanonkomfort.

 

det med automatkasse er en gjennganger også i terrengkjøring, blir en helt anna og silkemyk start, ulempen er at du mister rykket når du trenger det.

 

jeepen er en wrangler 2,8tdi rubicon

toyotaen er en hj80

begge er med sperrer og altmuligrart :D

Link to comment
Share on other sites

96 mod. var rekkefemmeren, vet av 3 stk. av denne som er gått over 450000 km uten at motor er åpnet...

Annen forstilling og hele greia, som regel ikke noe tull før de bikka 250000 km :D

 

For å si det sånn - det jobbet nok en tysk ingeniør på utviklingsavd. til Audi i 1998 da de nye ch. kom ut som ikke jobber der idag :lol: men det er en kanonbil å kjøre, får du mulighet - prøv Allroad med 2.7 tdi eller 3.0 tdi - helt sinnsyk kjørekomfort, nesten irriterende å måtte stoppe for å fylle tanken :wink:

 

Kunne tenkt meg en hj80 som gutte og jaktbil ja...

Stiligste Landcruiseren som er laga og der hadde vel hundeburet også fått plass baki :D

Link to comment
Share on other sites

He he, har ikke turt å legge meg ennå, for at jeg regna med at jeg måtte ta dette som en mann, og forsvare meg, he he he. Her mente jeg normale orginale biler som er nogenlunde normalt brukt. Men sånn generellt så opplever jeg som litt over middels bil interissert, at japsene innen 4 wd er mer driftsikre enn biler fra andre produsenter. Det er sikkert andre meninger om det.

 

På jobb har vi flere Amerikanske biler(Suburban og silverado pick up), og ser at dem er mer inne på verstedet enn Hi lux ene. Dette er orginale biler som ikke er ombygd på noen måte. Men klart jeg ser jo at en Hi lux på 100 hk ikke er så lett å ødelegge som en 3,5 t Amerikansk bil med 300 hk. På chevy`ene på arb, så er det stort sett diesel pumpene som er problemet og girkasse havari. Sjefene er "cowboyer" og har masse penger, så dem vil ha disse bilene.

 

Selv om det nesten var bare Toyota(var helt fram til 2000, det eneste bil merket du kunne kjøpe ny der oppe da) på Svalbard da, så var det noen privat personer som hadde Dodge pick uper, kjøpt fra overskudds lager. Det var stort sett bil med en diger bensin motor i. Instrument panelet var malt på dash bordet, he he he. Vi hadde 2 ur gamle L.C er faktisk der jeg jobbet, og de var det ingen problem med som jeg oppdaget. Men tyske biler kan jeg ikke huske å ha sett der. Toyota og Suzuki siden d var forhandlere der på d.

 

Vel vi sporet vel av tråden her, Men jeg mener at fra visse modeller og motortyper så lager japsene gode og drift sikre biler.

Link to comment
Share on other sites

Vel vi sporet vel av tråden her, Men jeg mener at fra visse modeller og motortyper så lager japsene gode og drift sikre biler.

 

Har jobbet på verksted i bilbransjen siden 1991 og min erfaring er at japsene har mindre feil på sine biler.

Du kan se på Audi der "forspranget ligger i teknikken" - de utvikler nye ting og misforstå meg rett, sender "prototyper" ut på markedet for å få testet de helt ut, får av og til ett raus av reklamasjoner men har noen av de mest lojale kundene.. japsene derimot holder i det lengste på løsninger som fungerer og som det er lite tull med.

de kom f.eks. ikke med Bus systemer på bilene sine før de var helt nødt, mens tyskerne begynte med dette rett etter 2000 og f.eks. Audi/wag hadde det på de fleste mod. i 2004-05 fant du japser uten noe som helst Bus styring i 2007.

 

Som en kollega sa, tyskerne utvikler og plages med nye systemer, når de har fått det til å fungere noenlunde etter 4-5 år kjøper japsene seg en bil og river den i småbiter for så å kopiere og forbedre alt slik at det fungerer tilnærmet feilfritt - han hadde stor tru på at det er slik det fungerer og av og til kan det jo virke slik....

:D

Da skal vi prøve å ikke spore mere av :wink:

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn har jeg blitt sittende fast i Cherokee Jeepen. Ikke Grand, men Jeepen. Er på min fjerde nå, en fire-liters '98-modell som jeg kjøpte tidligere i år. Den var velholdt og midt i blink for meg.

 

Jeg bruker tid på Finn når jeg skal kjøpe en. Stikker og kikker på noen kandidater og får meg en god bil for godt under 100-tusen. Har Hanes-boken som viser i detalj hvordan man gjør enklere (eller fullstendig) vedlikehold, kjøper deler over nettet fra USA (skitbillig sammenlignet med verkstedpris her), setter på noen bra All-Terrain dekk. løfter bilen to tommer og ser meg ikke tilbake. Finnes greie beskyttelsesplater man kan sette på under, om det er "rough roads" der man skal.

 

De begynner å bli noen år disse bilene, men det er fint med en bil man kan gjøre det meste på selv.

 

4004048082_2cbf7d1f83.jpg

Link to comment
Share on other sites

På jobb har vi flere Amerikanske biler(Suburban og silverado pick up), og ser at dem er mer inne på verstedet enn Hi lux ene. Dette er orginale biler som ikke er ombygd på noen måte. Men klart jeg ser jo at en Hi lux på 100 hk ikke er så lett å ødelegge som en 3,5 t Amerikansk bil med 300 hk. På chevy`ene på arb, så er det stort sett diesel pumpene som er problemet og girkasse havari. Sjefene er "cowboyer" og har masse penger, så dem vil ha disse bilene.

 

 

Har fått byttet dieselpumpe og girkasse på chevy'n ja, og det er bil som det er komfortabelt å kjøre med på vei også. Har kjørt den til Nederland to ganger. Bor desuten i snørikt distrikt i kongeriket.... Og den koster mindre en 100K ;-) Det mest ubehagelige med Chevy'n er strengt tatt å fylle tanken. :?

Link to comment
Share on other sites

Eg er på omtrent same tanken somn trådstarter. Skal ha "ny" bil. SKAL ha 4x4.

Eg har fulgt med på finn.no, snakka med folk, hatt tråd på kammeret, tenkt, dagdrømt +++

 

Eg har kome til det at eg ikkje treng ein stor og stiv "skikkeleg" 4x4. Type Landcriuser, Pajero, Patrol.

Kjekt å ha, men mitt bruksområde forsvarar ikkje dei ekstra kronene desse bilane kostar i kjøp og drift.

 

Eg har no havna på Nissan X-trail. Etter alle solemerker køyrer eg ein 2002 modell X-trail på jobb om 14 dagar.

Ein grei kombinasjon av dei eigenskapane eg ser etter i ein bil. 4x4, brukbar høgde oppunder, seig og momentsterk dieselmotor i forhold til eit relativt lågt forbruk, bra bagasjeplass og funksjonelle løysingar.

Bilen får i tillegg påfallande mykje skryt av dei som har eller har hatt X-trail.

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn har jeg blitt sittende fast i Cherokee Jeepen. Ikke Grand, men Jeepen. Er på min fjerde nå, en fire-liters '98-modell som jeg kjøpte tidligere i år. Den var velholdt og midt i blink for meg.

 

Jeg bruker tid på Finn når jeg skal kjøpe en. Stikker og kikker på noen kandidater og får meg en god bil for godt under 100-tusen. Har Hanes-boken som viser i detalj hvordan man gjør enklere (eller fullstendig) vedlikehold, kjøper deler over nettet fra USA (skitbillig sammenlignet med verkstedpris her), setter på noen bra All-Terrain dekk. løfter bilen to tommer og ser meg ikke tilbake. Finnes greie beskyttelsesplater man kan sette på under, om det er "rough roads" der man skal.

 

De begynner å bli noen år disse bilene, men det er fint med en bil man kan gjøre det meste på selv.

 

Jeep Cheroke ville jeg ikke hatt om den ble kastet etter meg sammen med en pose penger, jeg ville beholdt pengene og kjøpt meg en Toyota. Hadde en Jeep Cheroke med 4 litres High Output, desisdert den dårligste bilen jeg noen sinne har hatt, den kostet meg ca 20K i året kun i vedlikehold og rep. møkkabil, vil dere ha trøbbel med bil ja, kjøp en Cheroke

 

Min var også oppgradert med OME fjærer og store hjul

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skrevet negativt om to amerikanske bilmerker, ja, og ttro meg jeg vet hva jeg snakker om i denne sammenhengen.

Jeg ville aldri ha brukt penger på en brukt amerikansk bil 4x4. Noe av problemene er Dårlig drivlinje, og motorstyringselektronik, generelt dårlig elopplegg AC Delco holder helt enkelt ikke

Noen Chevy har ei elendig dieselpumpe som ryker etter ca 100K kjørte km de er dyre å reparere/kjøpe ny

Automatkassene er også ett svakt ledd en overhaling her blir fort 60K.

 

Har hatt Landcruiser= problemfri kjøring i tusenvis av km bare fylle diesel og skifte olje, Har nå en 2009 mod Toyota Hilux med 2,5 liter TDI på 120 hester med diff sperre bak og alt det utstyret som en 4x4 skal ha.

dette er en ny bil og forventlig problemfrikjøring i mange herrens år.

 

Kjøp dere en Hilux eller Landcruiser til rundt 150K disse er bra og sterke og artige og kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeep Cheroke ville jeg ikke hatt om den ble kastet etter meg sammen med en pose penger, jeg ville beholdt pengene og kjøpt meg en Toyota. Hadde en Jeep Cheroke med 4 litres High Output, desisdert den dårligste bilen jeg noen sinne har hatt, den kostet meg ca 20K i året kun i vedlikehold og rep. møkkabil, vil dere ha trøbbel med bil ja, kjøp en Cheroke

 

Min var også oppgradert med OME fjærer og store hjul

 

He-he. Som sagt, jeg har hatt fire stykker. Og har også kjørt andre 4x4.

 

Store hjul og OME fjærer er ikke nødvendigvis en oppgradering - snarere en oppskrift for å slite i stykker motoren, om man ikke vet hva man gjør.

Jeg har ikke hatt problemer med mine, annet enn standard vedlikehold - men denne bilen er øksen/slegga i min verktøykasse og brukes slik.

Link to comment
Share on other sites

Er nesten håpløst med slike tråder!

 

Det er like mange meninger som det er brukere. Alle har uansett noe negativt å si om bilmerker. Alle har en mening om hva som er bra og ikke bra. Alle kjenner noen som har hørt om noen som har en nabo som har en onkel i Tvedestrand eller hvor som helst, som har hatt problem med et hjullager til et eller annet merke, og da er det jo dårlige biler ellers og. Det er lett å fremheve sitt eget merke som bra og generalisere om andre merker. Ingen biler er perfekte, enkelt og greit.

 

Problemet med mange grove 4wd-biler er at tidligere eiere tror at de ikke trenger å vedlikeholdes. De er jo bygget for å tåle juling... Skift olje og vann jevnlig, så går selv den verste drittbilen langt. Pajero 2,5 diesel sliter med dårlig topp. De ryker etter 200 000 km sies det. Min har gått 315 og er i kjempeform. Merkelig... Fruen hadde en Freelander. De ryker garantert. Vår hadde null feil etter tre år og 65 000 km. Merkelig... Kan det ha noe med at jeg faktisk titter under panseret i blant?

 

Finn heller en bil som er godt vedlikeholdt og som ikke har rundet kloden så altfor mange ganger. Skift olje og vann hyppig, så holder den om det er en Freelander eller Cherokee eller annet rart. Kjenner flere som har/har hatt Cherokee. De har aldri hatt problemer og liker bilene kjempegodt. Onkelen min har hatt to Cherokeer siden 1994. Null feil på omtrent 300 000 km med to stk. Men huet er under panseret og oppunder bilen stadig vekk. Småtteri er tatt ved rota og ikke når det er for sent. En annen kompis hadde en LC HDJ 80 (slik det er bilde av lenger opp). Drømmemonstertruck det lukter MANN av, men drivakslingene foran gikk til h... selv om han var nøye. Så ALLE slike er jo dårlige da! :wink:

Link to comment
Share on other sites

He-he. Som sagt, jeg har hatt fire stykker. Og har også kjørt andre 4x4.

 

Store hjul og OME fjærer er ikke nødvendigvis en oppgradering - snarere en oppskrift for å slite i stykker motoren, om man ikke vet hva man gjør.

Jeg har ikke hatt problemer med mine, annet enn standard vedlikehold - men denne bilen er øksen/slegga i min verktøykasse og brukes slik.

 

Fjærbytte var påkrevet da de andre var nedslitte, og OME var rimeligere og bedre en de orginale, jeg hadde HO motor nettopp av den grunn.

etter 220k var motoren såpass slitt at oljen kom opp gjennom ånderøret, drivknuter skiftet en gang i året, heldigvis var de rimelige og lette å skifte.

Elektronikken røk hele tiden, har ikke tall på hvor mange luftmengdesensorer jeg byttet, fikk beskjed fra Jeep at det var en svakhet, ja en svakhet sammen med mange andre.

Bensinforbruk på 1,3-1,4 er normalt, Lcen min gikk på 0,8 med diesel

Lasterommet er vits på Cherokeen reservhjulet i lasterommet, tullete,

det går omtrent dobbelt så mye i lasterommet på en LC som i en Cheroke for ikke snakke om hilux dobbelcab.

 

Selvfølgelig skal folk få lov til å bestemme selv hva de skal ha, her får man høre meningene både positive og negative

 

Hvorfor var Landcruiseren så mye bedre, jeg har ikke endret mitt kjøremønstre med disse to bilene. jeg kjører ca 30K i året

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at LC er et meget godt valg - men for min bruk er de unødvendig store.

Reservehjulet har jeg på taket. Hadde jeg ikke hatt bikkje ville jeg hatt hjulet hengende bak.

Jeg har satt et gassanlegg i den jeg kjøpte i år, og kjøper gass fra GasTech til 3.99/liter.

 

Nye fjærer må man ha innimellom.

Jeg bruker disse bilene på skogsveier og andre steder. Går fint.

 

Syns SUVer er blitt altfor store. Om noen år er denne blitt for gammel, men da blir nok neste veiøks en Defender.

Jeg skal under bilen og fikse bensinslangen i dag!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bensinbiler som kan omstilles til gass har eett fortrinn absolutt, men på taket har vel ikke reservehjulet sin plass, på en 4x4 skal det være plassert på bakdøra, men da må ikke bakluka svinge opp, har sett løsningen hvor reservehjulet er plassert på ett svingbart rack da er det plassert slik det skal og overllatt plassen inne til bagasje.

 

Mulig de nyere cherokeene var bedre, men jeg fikk iallefall nok

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, hadde jeg ikke hatt bikkje, ville jeg hatt hjulet på et svingrack bak. Men det blir upraktisk når hunden skal ut og inn ofte.

Jeg har denne bilen for å komme fram i skogen og på fjellet, på veier som går fra bra til kjerre - lav hastighet. Så hjulet på taket gir ok drag. Har annen utrustning der oppe også.

 

Mange som kjøper 4x4 hadde klart seg utmerket med en god stasjonsvogn.

Link to comment
Share on other sites

sier meg bare helt enig med ko-stens hær , vedlikeholdet på en bil til 150' er alfa og omega og veier tyngere i alle sammenhenger på en slik bil uansett merke.

 

(å husk bare at jo bedre en bil tar seg framm , jo lavere er oddsen for at noen kan komme å winche deg løs når du står fast)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ikke kompetent til å gi anbefalinger om bil, for min del ville det vært et spørsmål om hvilken Landcruiser, ikke hvilken bil. Jeg endte opp med denne:

3925282982_3cf79ccbc9_b.jpg

 

Har man budsjett til en HDJ80 eller 100 er disse selvsagt mye mer fornuftige valg, med mindre man er over gjennomsnittlig glad i å skru. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt amerikanske, engelske, koreanske og japanske firehjulstrekkere, og har høstet en god del erfaringer.

Jeg vil bare si én ting: STYR UNNA LAND ROVER!

Ut fra de kriteriene du legger opp til, vil jeg uten særlig snev av tvil anbefale deg å se på Toyota 4Runner, let etter en med så lav kilometerstand som mulig. Men sørg for at det er en 3.0 liters motor. Turbodiesel.

Alternativet - hvis du ikke har barn og er fornøyd med liten plass innvendig - sjekk Hilux.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...