Jump to content

Hjelp......trenger 4x4 anbefallinger


Browning

Recommended Posts

Ehhhh.... Litt malplassert i byjungelen men! :mrgreen: Men du verden for en tøff bil! Kanskje ikke slik man tropper opp med på gårdsplassen til første møtet med mulige svigerforeldre da! :lol:

 

Men, når det gjelder kjøp av 4x4. Like greit å spandere på seg en som ikke koster noe særlig under 100 høvdinger. Det er jaggu mye billigræl der ute. En 4x4 under hundre er gjerne ganske gammel og har gått mye. Det blir automatisk skruing av slik, uansett merke. Rust har de og.

 

Dersom jeg hadde hatt hundre lapper, var alene og skulle hatt en 4x4 til rundt hundre, HiLux. God kvalitet. Ikke så dyr å eie og ikke så dyr i innkjøp som en med bakseter.

 

Sjekk feks denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19405334

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

toyota 4runner er jeg helt enig i at det er lite som skal til for å ha den komplette bil! rimelig kvikk er dem og. værtfall med chip og på justert turbotrykk. sett noen 4runnere ta seg fram på plasser jeg kun har sett snø scootere klatre seg opp før. ble imponert da! men de er ofte litt dyre disse 4runnerne i forhold til årsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en Toyota 4 runner skal være rimelig "kvikk", må den ha den 3 liter turbo dieselen. De første åra den kom hadde den 2,4l (tror den var uten turbo, ikke helt sikker, samme motor som i hi acen), men den var ikke kvikk ihvertfall. Tøffe biler var det ihvertfall. Det er ikke mange igjen av dem nå, for etter noen år rustet dem sønder og sammen. Var ikke mange av dem som ble over 10 år(som er nesten ny bil i Norge). Nesten så jeg snur meg, og kjører av veien når jeg ser en 4 runner idag.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke allverdens 4x4 for å kjøre i litt snø, 20-30 cm klarer dem alle sammen dersom du har bakkeklaring.

Mange snakker shait om US-biler, vel, heller cruise med en slik enn en stompete 4-Runner.

Min egen har V10 motor, høy og lav-serie, bruker ikke mer enn 1,4 på langkjøring, neppe noen annen bil du sitter så trygt i som en Excursion. Svært komfortabel er den også, og driftsikker. Diesel gidder jeg ikke mer, lukter dritt og ryker og oser..Iallefall på eldre biler. I mange tilfeller koster ei dieselpumpe like mye som bilen er verdt. Styr unna gammel drit.

90% av alle halv-suve'ene og de der har jo gått som arbeidsbiler, er stort sett ihjælkjørte med høy kilometer.

Har du hengerfeste kan du dra nesten 5 tonn med den. Ikke noen skaubil dersom du er redd for riper, 6m bil i bushen trenger plass.

Link to comment
Share on other sites

Pøh. 4Runner ruster ikke mer enn andre biler. Den er ikke stumpete å kjøre heller, faktisk er den veldig god å kjøre - også på landeveien. Du finner flere på Finn.no, og mange av dem er skikkelig godt tatt vare på av liebhabere som vet hva de har hatt mellom hendene. Det finnes til og med et eget nettforum.

Som sagt - jeg er temmelig sikker på at du ikke finner bedre 4x4 til rundt 100' enn 4Runner og Hilux. Det er Toyota vi snakker om her, med dieselmotor som er bygget for å holde. Men det er riktig at det lønner seg å finne en med 3-liters turbodiesel. Hvis du finner en som er utstyrt med litt større hjul også, er det fankern ikke mange som kommer frem der du kan kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bare ha 4x4 eller skal du ta deg fram i tillegg?

 

Bil med 4x4 - 4Runner: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17727659

 

Bil som tar deg fram: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19796988 Varebil, men den er norsk, og da er det gratis å få i seter. Neppe riktig at det er sperre på alle fire hjul. Likevel et 4x4-system som få andre overgår (bare MB Gwagen har bedre, med sperre også foran) etter hva jeg har hørt fra "alle" som "har greie på det". Er jo så mange verdensmestre... :roll:

 

Vet hva jeg ville valgt i hvertfall, om jeg skulle hatt voldsom fremkommelighet. :wink:

 

Har gammal Pajero sjøl (så kanskje litt inhabil med tanke på linkene over...). Sitter med følelsen av at denne tar meg til månen om den må, men en kan jo bli litt overmodig og da. Har aldri kjørt 4Runner, men den er sikkert helt grei. Pajeroen er også grei, med fjørende sete (traktor!), men en høy 4x4 blir aldri like komfortabel som feks en Mercedes E-klasse uansett! (har hatt det, og den gamle E250 124'en fra 94 knuser alt av 4x4 jeg har kjørt når det gjelder komfort sammenlignet med like gamle 4x4).

 

Folk har en merkelig tendens til å sammenligne feil; "Den gamle haugen av en Pajero må jo være rene hestekjerra sammenlignet med min!" Den har i hvertfall jeg fått høre av en bekjent som har en 2007-modell Volvo V70... :roll: Kanskje ikke heeeeelt rettferdig!

 

Så ikke forvent all verden av en eldre 4x4. De fleste er driftssikre med solide motorer og overdimensjonerte girkasser og drivverk i forhold til normal kjøring. Rusta eter alle, og komforten er tvilsom, med enkelt hakket bedre enn andre. Tipper amerikanerne scorer bedre på komfort, men i terreng har de kanskje mindre å gjøre (?). De er da så fordømrade digre! :wink: Men hva med en Tahoe fra ca 2000 da? Ser jo fine ut de: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19588729 Har alltid likt denne. Tross alt litt mindre enn en middels boligblokk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har prøvd det meste av 4x4 og har hatt Jeep XJ 90mod i mange år, kjøpte en 2001 Jeep XJ for noen dager siden og kona kjører en 2001 LC90. Min mening er at kjøre erfaring dekk er viktigere en hvilke merke du kjøper.

 

Men du kan jo gå inn på div andre forum der det er enda flere synspunkter og meninger

 

http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

http://www.jeepclubnorway.no/smf/

http://www.offroad.no/forum/index.php?s ... com=portal

 

Er menge flere så det er bare og benke seg foran PC`n HE HE

Link to comment
Share on other sites

4x4 er så mangt, og nesten uansett hva du ser etter såer det en eller flere svakheter på det meste.den perfekte bilen fom min del blir nok patrol uten rust og med 4,2l turbo med store hjul og godkjent biltilsynet. men disse er det ikke mange av i norge. rust er noe av det værste med patrol og landcruser,har renovertog bygd opp flere opp gjendom åra og det er veldig mye jobb og noe til drit arbe.skulle jeg kjøpt ny bil så hadde jeg landa på ny izuzu....

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har du vurdert en eldre utgave av VW transporter/Caravelle? Kan ikke se denne nevnt.

Her får du rimlig med plass og greie og kjøre etter vei er de og.

Har selv slitt ut 2 stk med 4WD og kan komme med litt erfaringer.

Model T3 fra ca. 1980 og fremover er bygget sammen med separat ramme og drivverk fra Puch fabrikken.

Denne modellen er det mulig og finne med manuelle sperrer både på fram og bakaksel, silicon kobling på mellomaksel. Denne veksler fra normale 80% bak og 20% framme til det motsatte automatisk.

Kommer originalt med 15" dekk men det er levert noen få med 16" og litt annen utveksling, begge med 5 trinns kasse og veldig lavt 1 gear.

Hold deg bare langt unna 1,5 diesel motoren på T3 modellen, den kommer opprinnelig fra Golf og er dårlig og for liten til denne.

Her blir det 112 hk. bokser som gjelder-

På T4 er det 105 hk. diesel med 5 syl. som funker greit.

T5 leveres med samme maskin på 130 hk og 6 trinns kasse me litt lavt 1 gear.

 

Model T4 og dagens T5 er kun levert med sperre på bakaksel.

Disse er helt klart bedre på landeveien men kan ikke måle seg med T4 modellen i terenget eller dårlige veier når det gjelder og komme frem.

Med T4 modellen har jeg dratt med meg trailer på over 30 tonn på vinterføre, 3 mann på fangeren bak og sperrer inne fulgte det med sakte fremover.

Har benyttet begge i arbeide innenfor e-verksbransjen med tidvis mye tunge oppdrag.

 

Privat har jeg greid meg langt med Rav 4, men disse er for høyt girettil og ta med i terenget. Har enda tilgode og ikke komme frem på brøytet/ubrøytet vei.

 

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel gelandewagen 300 gd med turbo.

Grei arbeids og jaktbil for meg, fem seter og lang type.

Jobber i skauen og har ikke stått mye fast igrunn.

 

Går ca 0,9l på langtur.

 

Hadde kingcab tidligere men den blir ikke like god i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Subaru Impreza før. Firehjulstrekket er greit nok, men selv i outback utgave stiller jeg meg tvilende til offroad egenskapene. Dette er også den eneste bilen jeg har hatt som har spist clutchplater til de grader. Har erstattet den med en Audi S4 Avant (std. med Quattro og ESP) og jeg tviler på at en Subaru klarer å fordele 350 hester og 410 Nm såpass bra på våt og sleip vei. Min mening er at biler av denne typen bør man ikke kjøre på noe stort verre enn sørpeveier. Det er mye rart som kan ta nedi og gå i stykker. Audien blir nok byttet inn i en ny S4 eller RS4 når garantien går ut, reparasjoner på et slikt kjøretøy koster flesk.

 

De andre to firehjulstrekkerene mine er en Dodge Durango Ltd. HEMI som også har permanent firehjulstrekk og ESP, men denne kan låses i 4WD og har lavgear-serie (som jeg enda ikke har hatt behov for). Bakkeklaringen gjør det vesentlig enklere å forsere større hindringer enn man kan forvente med en personbil eller mini SUV. Som

viser av en litt eldre utgave uten ESP, holder den til lett offroadbruk. Samtidig er den en drøm å kjøre på vanlig vei med en 5.7 liter HEMI med (originalt) 335 hester og over 500 Nm under panseret. Å taue den største tilhengeren til U-Haul fra Tulsa til Houston var knapt merkbart, det var ikke engang behov for å sette gearkassen i tauemodus. Vi har hatt et par mindre garantireparasjoner på den (elektronikk) ellers kun slitedeler. Når vi har besøk er det også greit med en 7 seter. Det morsomste med dette kjøretøyet er at med uorginal eksos så etterlater jeg meg en rekke med hylende bilalarmer når jeg jeg drar på opp rampen til andre etasje i parkeringshuset på jobb :mrgreen:

 

Den siste er en halvtonns Chevy Silverado Lt Z71 med LS-6 V8er som har skliplater og ingen stigetrinn. Jeg kjører denne som RWD på tørr vei og kobler inn den automatiske 4WDen på sleipe veier. For et par uker siden vadet jeg nesten opp til understellet i denne modusen, det steamet godt fra eksosen. Med låst 4WD har jeg tatt meg frem gjennom temmelig tykk gjørme i oppoverbakke og med lavgear-serien koblet inn har jeg dradd rimelig tunge biler ut av grøfta. Riktignok ikke så ikke så ille som

. :mrgreen: Jeg kjøpte den her primært som bikkjetransport, men har også brukt den til å kjøre til og fra arbeid med en del. Til truck å være er de egentlig slett ikke ubehagelige å kjøre på motorveien med cruisekontrollen satt på 120 km/h eller noe slikt. Jeg har kun byttet slitedeler på denne trucken og den nærmer seg 200k km. Kjerringa begynte å mase om at jeg må bytte den inn i en ny Toyota Tundra for et par år siden, men det byr meg i mot å bytte inn en truck som er så problemfri. Bortsett fra den vanlige chip'en og totalrenovering av stereoanlegget har jeg ikke gjort stort annet med denne trucken enn å sette på grove dekk i dimensjon 285/75-16. Jeg har slabside/extended cab versjonen med oppfellbart baksete som har brukbar plass til 2-3 personer og to kapteinstoler foran. Dette gir meg massevis av plass på planet. Det eneste aberet med et slikt kjøretøy er lukeparkeringer. Total-lengden er vel ca. 6.5 meter.

 

Hadde tidligere en Chevy Blazer Lt med samme 4wd system som Silveradoen, men her var bakkeklaringen en del lavere. Bilen var også utrolig undermotorisert med en kjedelig bensin V6 på 4.2 liter. Dette var også en mandagsbil de luxe. Gearkassen presterte å dumpe ut oljen under kjøring så lamellene brant, i samme slengen sprakk radiatoren. Dette var rett etter at jeg hadde byttet katalysatorvifta. Den ble byttet inn etter dette, fremdeles med to år igjen på garantien.

 

Min erfaring er at skal man utenfor veien så må man ha god bakkeklaring i tillegg til firehjulsdrift. Dette er det det skorter på i mindre firehjulstrekkere som er markedsført som en offroadutgave av en forhjulstrekker. Man skal stige ned fra et offroadkjøretøy ikke ut og man skal kunne krype under det uten å jekke opp først. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

For dem som undres på hva det ble, så kommer det en forsinket oppdatering her :oops: Valget falt på en bil som kostet betydlig mere en planlagt. Det ble en Nissan X-Trail 2,2 dci 136 hk . Fruen er fornøyd så da er det bare velstand :mrgreen:

Om den har gode nok 4x4 egenskaper på snø føret vil vise seg til vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...