Jump to content

I kjøleskapet hjemme er det ØL


Thor

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Oi, her har det vært stille en stund.

 

I dag snek det seg et par flasker Ægir Natt, som visstnok skal være en Imperial Porter, opp i kurven. Kan si med en gang at navnet er særdeles beskrivende, og en pint of Guiness, uansett hvor estetisk vakker den måtte være, vil lett kunne framstå som et glass lettøl ved sammenligning, I kid you not. Mye smak, men det hele henger sammen, ikke for søtt , ikke for bittert, ikke før sært. Skal jeg pirke på noe er det muligens litt mer en tilstrekkelig med alkohol her, men siden jeg ikke er særlig pirkete av meg overser jeg det glatt.

 

Ægir Natt, approved by krrm.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er ute etter noe spennende er dette sjappa jeg bruker: http://www.specsonline.com/cgi-bin/showpage?pageid=beer

(Og dette er stampub'en: http://www.beerknurd.com/stores/sugarland/)

 

Jeg klager hverken på utvalget eller prisen.

 

Det kan også nevnes at de to lokale bryggeriene i Houston, Karbach & St. Arnold, serverer knalle produkter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Avgiftsnivået (7kr pr volumprosent pr liter) og omsetningsmonopolet gjør vi her på berget ender opp uten noe utvalg; sånn er det når vi skal beskyttes mot oss selv eller hva det nå er som ligger bak.

 

 

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg monopolet er den eneste grunnen til at det finnes ett snev av utvalg her i landet. Uten monoplet så er jeg stygt redd vi ville endt opp med at butikken på hjørnet hadde hatt en rød og en hvit på boks, vodka, Bache +++ og Ballantines. I tillegg til en billig pils og en skikkelig billig pils, samt noe fjortisskvip(les: rusbrus) I de større byene ville vi sikkert funnet en og annen velassortert spesialforretning, men neppe i resten av landet.

 

Avgiftsnivået kan jeg derimot gå med på at nok er med på å legge en demper på ting.

Link to comment
Share on other sites

Avgiftsnivået (7kr pr volumprosent pr liter) og omsetningsmonopolet gjør vi her på berget ender opp uten noe utvalg; sånn er det når vi skal beskyttes mot oss selv eller hva det nå er som ligger bak.

 

 

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg monopolet er den eneste grunnen til at det finnes ett snev av utvalg her i landet. Uten monoplet så er jeg stygt redd vi ville endt opp med at butikken på hjørnet hadde hatt en rød og en hvit på boks, vodka, Bache +++ og Ballantines. I tillegg til en billig pils og en skikkelig billig pils, samt noe fjortisskvip(les: rusbrus) I de større byene ville vi sikkert funnet en og annen velassortert spesialforretning, men neppe i resten av landet.

 

Avgiftsnivået kan jeg derimot gå med på at nok er med på å legge en demper på ting.

 

 

I den lile, skotske møkkabyen jeg jobber har den lokale Sparbutikken 20 hyllemeter med øl og noe mindre med vin; ASDA (ca COOP Mega/ICA MAXI) har mer enn jeg har giddet å skrite opp.

Hoveddelen er selvfølgelig "industripils", men det finnes et bra OK utvalg fra småbryggerier.

På "min "pub" koster en pint med noe øl fra div småbryggerier mindre enn industrivaren (og du får en gratis smaksprøve om du ikke ønsker å bruke 16kr på noe du ikke er sikker på er godt...)

 

 

Monopol er ALDRI av det gode; det kan være nødvendig men aldri bra.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke den skotske folkesjela spesielt godt, men den norske er av en slik karakter at jeg har lite tro på at markedet ville etterspurt,ii stor nok grad, nok variasjon til at det ville blitt noe utvalg. Det jeg har erfart ellers i europa når det gjelder nærings- og nytelsesmidler er at det nesten hvor som helst er bedre utvalg enn i Norge. Nettopp derfor er jeg glad for monopolet. Jeg er helt overbevist om at nettopp det er med på å sikre meg ett visst utvalg. Det er nesten så jeg kunne ønske meg monopol på flere varegrupper;-)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en tanke at vi har levd under monopol så lenge, at vi ikke vet bedre? At vi aldri har fått sjansen til å smake, utvikle egne preferanser? Nettopp pga monopol?

Når det endelig kommer alternativer til lands, så koster en flaske det samme som en hverdagsmiddag for en familie på fire (satt på spissen :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Monopol er ALDRI av det gode; det kan være nødvendig men aldri bra.

 

Prinsipielt er jeg enig med deg. Desverre har vi sett de siste 30 årene at nordmenn foretrekker å kjøpe A4 søppelmat på Rema/Rimi/etc. i stedet for på velassorterte forretninger. Det gamle slakterutsalget er stort sett utdødd og ferskvaredisker er en ting man helst unngår. Paradokset er at det er få land der innbyggerene bruker mindre av inntekten sin på mat. Når man har i mente det typisk norske drikkemønsteret er det fare for at det hadde gått enda verre med alkoholutvalget.

 

OT ... men mine 2c.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt glad i Gambrinus Orginal som jeg får tak i på den lokale Rema 1000 butikken, men den beste ølen jeg har smakt er Kalnapilis!!

Da Gambrinus'en er god men litt dyr går jeg helst for Nordlands Guld, men er desverre alt for sjelden til sverige! :P

Link to comment
Share on other sites

Thor: E det rart? En tur der så har du virkelig tømt lommeboken, mat er alt fordyrt, derfor få som gidd å handle der. Var å skulle ha meg noe torsk her for en stund siden på meny, til fiskegrateng, når de tar over 100 kr for en liten bitt med torsk da gir eg opp. Endte med at eg stakk på rema 1000 og kjøpte meg et halv kilo til noen få kr istede. Og bare en vanlig hansa koster jo nærmere 20 kr for 33cl, noe eg mener er helt riv hakkanes ran, ikkje rart eg nesten har sluttet å ta meg en øl i helgene. Bruker heller pengene på ammo.

Link to comment
Share on other sites

For de som klarer å få tak i så anbefaler eg lech, det er en polsk øl, smaker godt, og er noe vi her hjemme kaller sterk øl.

 

Hmm høres ut som eg må sende en av polakkene på jobben på handletur.Har fått en par forskjellige merker av snille polske

kollegaer de siste årene.Det ligger stort sett på 5.6%,og er jevnt over veldig godt.Sitter med en kald polsk en nå(Tyskie heter den)

og er godt fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Synes de to er ganske like, bortsett fra at Leech er litt mer fruktig. Begge gode som tørstedrikk på verandaen etter å ha klippet plena.

 

Fra polen synes jeg de mørke ølene er de mest interessante. Så ville nok spurt pent om f.eks porter fra Zywiec eller Okocim. Begge lett tilgjengelige.

Link to comment
Share on other sites

I glasset akkurat nå er Avaldsnes Pilotbryggeris godt humlede amber. Minner meget om IPA fra samme bryggeri, men med mere maltsmak og en dyp rød farve. Meget smakfull.

 

Lukter jeg hjemmebrygg? Fortell :!:

Er i samme bransje, like over fjorden på Rennesøy :wink:

 

Det er broder'n som er både pilot og bryggemester. Han fant for øvrig frem til et bilde av en fin gammel engelsk seilskute som på tidlig 1800-tall var blitt brukt i India-farten, som er bakgrunnen for India Pale Ale. Ølet måtte jo være både sterkt og hardt humlet for å ikke surne på turen. Skuten gjorde seg flott på etiketten, men jeg syntes at noe manglet, så jeg fikk ham til å plassere en Ferguson-gråtass diskret på fordekket. Sånn som landbruket ble drevet i India på 1800-tallet skjønner jo alle at de måtte ha bruk for traktor.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes ut som en fin etikett!

 

Jeg er for lat til å lage etiketter for hver gang, har derfor etset inn logo på mine flasker og merker bare toppen av korka med batch nummer (dyno maskin).

Men jeg gir oppskriftene navn da.. når det gjelder IPA, så har jeg to som har fått navnene "Kanhoji Angre's ransom" og "Mahabharatha antidote", så får den historieinteresserte google ivei ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lervig Rye IPA i kveld. Liker den også jeg, men den er definitivt bitter. På sett og vis har jeg litt følselsen av at det er en konkurranse om å likedrikke det bitreste ølet, litt som det for noen år siden var så kult å like den aller sterkeste maten.

 

Det ble også tid til en virkelig raring, Nøgne Ø 100% peated, brygget på Whisky malt. Den ender nok i kategorien "interessent". Tenk litt kraftig pils med skikkelig røyksmak. Med en del mer maltsmak tror jeg dette hadde blitt temmelig bra.

Link to comment
Share on other sites

@Bukken

Ante nok noe pale ale malt, og et snev av humle i luften den dagen dere brygget. Må ha vært nordavind, muligens nordvest :D

Gledelig nyhet for oss hjemmebryggere i Stavangerområdet. Imorgen åpner en ny butikk for hjemmebryggere i Stavanger. Ligger visst like i nærheten av badedammen, nærmere bestemt Verven.

Håper de har bedre priser enn Safiren i Sandnes.

Ble en lakrisstout i kveld. Hjemmebrygget, svart som sjelen min, med hint av caramalt, sjokolademalt osv.

Og selvfølgelig lakrisrot.... Skummet er fantastisk :)

Link to comment
Share on other sites

Tømte halvparten av restlagret av Ringnes Imperial Polaris til slutt i kveld, noe som høres vesentlig mer dramatisk enn det er. Konklusjonen er stort sett uendret fra før jul: Det finnes *mye* dårligere, og ikke minst kjedeligere, industriøl der ut, men mot de små? No way, baby.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I kjøleskapet hjemme er det nå tomt.. :(

 

Men det står 5 x 60 liters gjæringskar og plupper vakkert nede i kjeller'n for å løse det problemet. En symfoni bestående av Witbier, Blonde Ale, Belgian Pale Ale akkompagnert av den litt mer roligere takten til Imperal Stout og Munich Dunkel fra naborommet.

 

Eller.. helt tomt er det strengt tatt ikke, har 50 liter Kölch som skal ofres til dodraugen. Brukte Brewferm tørrgjær og fikk fram smaken til Kim Jong'uns hårvoks. Noe IPA er det også, men den trenger noen dager til med ettergjæring. Blir nok en fin sommer :)

Link to comment
Share on other sites

Respektable størrelser (5x60) på batch, mon si! :winke1:

 

Fikk satt 25l Wit/ Weizen. Stormgjæring har lagt seg og ploppinga har gått over til mer avslappete toner. Prøver meg med 13 dager i gjæringskaret v/ 18°C, denne gangen. Har hatt litt varierende resultat med sitrus, så skallet ble droppet denne gangen.

 

Tok et bilde under produksjonen, - så greit med hjelp til bearbeiding av umaltet hveite!

wit-weizen.png

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.. min datter hjelper meg også med bryggingen av "pappa brus", er veldig nysgjerrig på hvordan det gjøres.

 

Jeg kverner med drill, mens hun hjelper meg med å veie opp.

Har "ofret" en gammel pult som jeg har laget hull i. Under har jeg laget spor som passer til plast bokser fra Ikea, de største tar ca 15kg malt. Kan anbefale denne løsningen, slipper også maltstøv i lufta ;)

malt_kverning_2~0.jpg

 

Den witbier jeg satte forrige helg, var min første. Slengte oppi en halv sitron + revet sitronskall 10min før kokeslutt. Burde kanskje droppet sitronen og kanskje heller brukt ørlite Amarillo eller Sorachi Ace for å få litt litt sitronpreg fra humle i stedet. I stedet brukte jeg bare Tettnanger.

Klarte heller ikke helt å dy meg med malten, i tillegg til 5kg hvete og 5kg pilsnermalt, tok jeg 0,5kg Carapils og 0,5kg Munich for å få fram litt mer maltsmak.. Så jeg endte vel egentlig mer opp med en American Wheat-beer. Jeg er ikke så nøye på å treffe ølstilen, blir som regel godt likevel :)

Link to comment
Share on other sites

Folket her inne er sikkert interessert i en lokal ølfestival. 24-25. Mai har haandbryggeriet i drammen en liten samling av 20 tilsvarende bryggerier fra 'hele' europa.

Bryggerier representert inkluderer

Aass Bryggeri (NO) Bierbrouwerij Emelisse (NL) Birrificio Toccalmatto (IT) Brouwerij de Molen (NL) De Struise Brouwers (BE) Hornbeer (DK) Haand (NO) Lervig Aktiebryggeri (NO) LoverBeer (IT) Magic Rock (UK) Monks, Stockholm (SE) Naparbier (ES) Närke Kulturbryggeri (SE) Partizan (UK) Picobrouwerij Alvinne (BE) S:t Eriks Bryggeri (SE) Ægir Bryggeri (NO) og Brasserie du Mont Salève (FR)

 

Se http://www.drammen.no/Aktivitetskalende ... tival.aspx

 

Billetter http://www.billettservice.no/artist/haa ... ter/918371

 

Jeg er på ingen måte assosiert med noe bryggeri så dette faller da utenfor vår flotte alkohollovgivning :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...