Jump to content

Kva kule får viltet raskast i bakken?


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, etter å ha lese mykje om ulike kaliber/kuler, og testa ut ein del sjølv, vil eg gjerne ha synspunkt frå andre brukarar på kva kule (og kaliber) som får viltet raskast i bakken. Då tenkjer eg på vilt som elg og hjort. sjølv har eg kome fram til at eit raskt kaliber, og ei lettekspanderande kule som Accubond, Nosler og Vulcan i praksis er veldig effektive. Til hausten vurerer eg Nosler Ballistic Tip, då denne truleg gjev endå meir sjokkeffekt og sprengverknad i viltet. (Eg er ikkje oppteken av kjøtskader). Vil tru at ei slik kule i magnumkaliber er det nærmaste ein kjem "varmintkuleeffekt" på storvilt.

 

Eg likar at når ein skyt på viltet, så skal det gå helst rett i bakken, og i alle fall ha tydelege skotteikn!

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Til måneskinnsjakt på hjort bruker jeg 180 grains Nosler Accubond i kaliber 300 winmag. De hjortene jeg har skutt med denne kombinasjonen, har alle ramlet rett ned i smellen. Skuddplassering spiller selvsagt også inn her, så kaliberet/kuletypen alene kan ikke utrette mirakler.

 

Til stor elg finnes det bedre alternativ. Da ville jeg satset på grovere kaliber og lavere hastighet, f.eks 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Skriver ikke hvilket kaliber du bruker... Såfremt det ikke er større en .30, så er det et fint uttrykk som heter "v-max gjør jobben"! Vet de som har prøvd 110 grs V-max(*) på både rein, hjort og villsvin, med stort hell (308 win), så 150-grs burde vel funke fint på hjort, og atpåtil tung nok til å være lovlig.

 

*Jeg minner om at kulevekter under 9 gram (139 grs) er ulovlig på storvilt i Norge. Vet også om en som prøvde den på hjort i Skottland i 300 win mag, på 50 meter ekspanderte den i skinnet og stoppet i bogfjøla!

 

Selv har jeg skutt hjort med 100 grs (243 win) og 120 grs (25-06) Ballistic tip i Skottland. En ble liggende på stedet, en datt på stedet den å, men trillet laaaangt før jeg kunne bekrefte den død (243), en falt på stedet, men klarte å sparke seg halvanna meter og falt laaaangt den å (treff i ryggn bak bogen) og en siste løp omlag 20 meter før den klappet sammen. (Alle dyr voksne hinder med slaktevekter på ca 40-50 kg med skinnet på...) Med treff bak bogfjøla ødelegger den utrolig lite, og dyret blir liggende på stedet da lungene blir mos.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har .260, og kjøpte Remington accu tip 120 gr (er kanskje nosler-kuler?) for å bruke på jakt i Polen. Jeg skjøt 4 bukker på mellom 100-160 meter og alle datt i smellen. Blei utrolig imponert, selv med et litt dårlig treff litt langt bak så ramla bukken med en gang. Jakt er artigere når man kan stole 100 % på våpen og ammunisjon. De holdt også til en rev på 180 m (var dessverre ikke mye igjen av reven) og til et villsvin (imidlertid er hodeskudd). Vet ikke hvordan disse 6.5 kulene er til Elg, men til rådyr skal jeg aldri bruke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Vel... jeg skjønner jo at du er ute etter å lage enda en tråd om den hypotetiske fortreffeligheten av Ballistic Tip på storvilt. Personlig syns jeg at temaet ble utdebattert i denne tråden din.

 

Jeg sitter som kjent ikke med fasiten her, men jeg har merket meg at mange våpenskribenter og erfarne jegere har kommet til den konklusjonen at det ikke lar seg gjøre å "sjokkdrepe" stort storvilt på pålitelig vis ved bruk av lette, skjøre kuler i høy hastighet. Som stort storvilt regner jeg elg og til dels hjort. Hjorten er ikke større enn at man i de fleste tilfeller kan klare seg med dårlige kuler selv i skuddvinkler som ikke er optimale. Det er ikke tilfelle med elg.

 

Du står selvsagt fritt til å jakte elg med lette, dårlige kuler i høy hastighet, så lenge du holder deg innenfor kravet til kulevekt og anslagsenergi. Jeg kan imidlertid ikke helt fatte hvorfor - er du heldig kan du oppleve spektakulær effekt ved rene skudd bak bogen, men du løper samtidig en helt unødvendig risiko for lange ettersøk den dagen vinkelen ikke er optimal og kula skal passere tykke muskler og grove bein før den kan nå inn til vitale organer. I det tilfellet er definitivt solide og gjerne tunge kuler i moderat hastighet bedre egnet.

 

Et retorisk spørsmål - hvorfor er 9,3x62 av svært mange ansett som det ideelle kaliberet til elg og villsvin? Kan det ha noe å gjøre med tunge og relativt robuste kuler i bedagelig hastighet?

Link to comment
Share on other sites

"Varminteffekt" på elg..... :lol:Tror vi jegere får problemer med å få innvilget kjøpetillatelse på utstyr som kan utrette sånt..... :? Mener å ha lest vitenskapelige betraktninger rundt dette med å "sjokkdrepe" storvilt som hjort og elg. Det er nok for lenge siden konkludert med at det er blodtap, sirkulasjonssvikt og/ eller skader på sentralt nervesystem som dreper. Så kan man jo sikkert diskutere i det uendelige og kjedsommelige hvilke kaliber og kuler som gjør dette på beste måte. Jeg for min del kan ikke se at .260, 6,5x55, 7 mm rem .300 WM etc. gjør noe som ikke 9,3 eller .375 gjør bedre 8)

Link to comment
Share on other sites

som tidligere sagt her i tråden, har jo skuddplassering noe og si,

min anbefaling er å bruke en kule som er beregnet til det viltet du skal jakte på spør du meg men :?

brukt fusion på alle 3 elga jeg her skutt og 1 av dem datt i smellen, men de to andre gikk mellom 10 og 50meter fra skuddplass, noe jeg kan leve med!

Link to comment
Share on other sites

Har .260, og kjøpte Remington accu tip 120 gr (er kanskje nosler-kuler?) for å bruke på jakt i Polen. - Vet ikke hvordan disse 6.5 kulene er til Elg, men til rådyr skal jeg aldri bruke noe annet.

Hvis du vil vite hvordan 120-grs kuler funker på elg, må du nok utenlands. Her i landet er 9 g/139gr minstevekta. Men jeg er ikke i tvil om at elgkuler i 120 gr vil gjøre jobben.

 

Hva er hensikten med å bruke eksploderende kuler på elg? Jeg har vært på ettersøk, der ytre del av bogen praktisk talt var blåst bort, og elgen likevel hadde trasket et godt stykke inn i neste prestegjeld. Hvis du absolutt skal sprenge elgen, har kvalfangerne eksploderende harpungranater, i hvertfall til 60 mm kvalkanon :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Høyrde ein som refererte til ein test som konkluderte med at utskjelte (og billege) Norma Forbedret Elite var den kula som fekk viltet raskast i bakken.

 

Men som sagt: Har ikkje funne dokumentasjonen enno. Kan nokon hjelpa...?

Link to comment
Share on other sites

Høyrde ein som refererte til ein test som konkluderte med at utskjelte (og billege) Norma Forbedret Elite var den kula som fekk viltet raskast i bakken.

Men som sagt: Har ikkje funne dokumentasjonen enno. Kan nokon hjelpa...?

I denne tråden spør mange etter dokumentasjon.

Den nye Elite Express er omtalt i Norma-katalogen for 2009, den ser ganske lovende ut..

Skal en ha "knall og fall" -effekt på elg eller andre høyerestående dyr, må en treffe sentralnervesystemet. Hvis du ser for deg et røntgenbilde av en elg, kan du plassere skuddet litt skrått forfra, mot storbeina, og like under nederste del av ryggrada (som skrår nedover mot overgangen bog/hals). Da vil sannsynligvis splinter av kula og/eller beina treffe ryggraden, og gi lammelser, i tillegg til at lungene blir fullstendig maltraktert. Hjertet vil derimot som oftest berge for et slikt skudd, da det sitter lenger ned. Men et slikt skudd må skytes med god elgkule, og solid nok kaliber til å gjøre jobben!

Link to comment
Share on other sites

Eies Dette sto i bladet Jeger med bakgrunn i innsendt data frå jegerane. Eg skreiv for øvrig ein del om dette på Sluttstykket,men no orkar eg ikkje å leite oppatt dei gamle blada.

 

Legg med ein link til eit tidlegare innlegg i diverse blad frå Olav Nisi. http://www.nisi.no/ammunisjon.html

 

Gjer oppmerksom på at han selger Partizan ammunisjon,men det han skriv er jo ikkje berre han som meiner.

Link to comment
Share on other sites

Takk til deg "vest"! :)

 

Slik eg oppfattar det, splintra "Forbedret Elite" nokså mykje, dvs. låg restvekt. Dette førte truleg til lite gjennomskyting og relativt mykje kjøtøydelegging. Men dei ulike fragmenta gjorde samtidig stor skade på indre organ og hjorten stupte tidlegare.

 

Fordelen med "Forbedret Elite" var altså raskare og sikrare avliving

Ulempen med "Forbedret Elite" var altså meir kjøtøydeleggjing og noko sjeldnare gjennomskyting (kan vera ulempe ved ettersøk).

 

Fordelen ved den dyrare ammunisjonen er mindre kjøtøydeleggjing og ofte gjennomskyting.

Ulempen kan vera at dyra spring noko lenger før dei stuper, pga mindre kjøtøydelegging - som fører til mindre skader på ma. dei store blodårene.

 

Som ein kuriositet kan eg til slutt nemna det Hans Hille Scheldrup skriv om frå Frønningen under krigen. Dei støypte kulene sjølve. Så eksperimenterte dei med å støypa inn ei tennhette i (spissen på?) kula. Dette vart ei patron som visstnok var utruleg effektiv. Hjortane stupte "på direkten". Skreiv Scheldrup, håpar eg har gjengitt det han skreiv rett.

 

NB!: Eg må på det sterkaste åtvara folk mot å eksperimentera med dette på eiga hand. Det kan kanskje føra til løpsprenging, og kan truleg vera livsfarleg.

 

Altså: LIVSFARLEG!!!

Link to comment
Share on other sites

Slik eg oppfattar det, splintra "Forbedret Elite" nokså mykje, dvs. låg restvekt. Dette førte truleg til lite gjennomskyting og relativt mykje kjøtøydelegging. Men dei ulike fragmenta gjorde samtidig stor skade på indre organ og hjorten stupte tidlegare.

"Forbedret Elite" var (utgått) Norma med Hornady Interlock-kuler. Jeg og andre har skrevet om den i denne tråden .

Fordelen ved den dyrare ammunisjonen er mindre kjøtøydeleggjing og ofte gjennomskyting.

Ulempen kan vera at dyra spring noko lenger før dei stuper, pga mindre kjøtøydelegging - som fører til mindre skader på ma. dei store blodårene.

De store blodårene som bør ødelegges, ligger inne i brysthola - aorta (hovdedpulsåra) går fra hjertet, og "det lille kretsløpet" går mellom lungene og hjertet.

 

Utbløding pga. muskulær skade er meget usikkert - som nevnt over, kan dyr gå langt med stygge sår. Men på vårt lag har vi hatt etpar "flaks-avlivninger" - en gang skjøt en skytter mot et dyr i fart, og regnet med å få det i roligere trav på en bakketopp. Dit kom det aldri - han hadde skutt av begge lårpulsårene i lyska på dyret! En annen skjøt på en kalv, men så at han skjøt for lavt, og gjorde klart til oppfølgende skudd. Kalven la seg, og "oppgav ånden" - pulsåra på det eine frambeinet var kuttet!

Edit.: Begge disse dyra ble felt med flotte "kjøttsparer-skudd" - på det første fant de nesten ikke skuddhull - men det er altså ikke noen eksempler til etterfølgelse!

Link to comment
Share on other sites

DN har publisert, på bakgrunn av egen spørreundersøkelse, at elgen ramler hurtigere dess større kaliberet er.

 

Jeg tror, og nå tror jeg selv om noe erfaring og lesing ligger bak, at diameteren på kula når den passerer gjennom brysthulen er avgjørende. Stor diameter i moderat fart gir bedre effekt enn mindre diameter i større fart. Jeg tror at det man vinner med stor hastighet i f.eks en 300 magnum, taper man med den mindre ekspanderte diameteren. Jeg tror også at med kalibre mellom f.eks 6,5 og 9,3mm, i hastigheter mellom 750 og 1000ms, med kulevekter mellom 9 og 19 gram, på avstander mellom 30 og 300 meter, på elger mellom 35 og 350kg, og med skuddvinkler på kryss og tvers med treff i bein eller ikke, så er summen av alle variasjonene mye større enn variasjonen mellom kuletypene.

Link to comment
Share on other sites

De store blodårene som bør ødelegges, ligger inne i brysthola - aorta (hovdedpulsåra) går fra hjertet, og "det lille kretsløpet" går mellom lungene og hjertet.

 

Utbløding pga. muskulær skade er meget usikkert - som nevnt over, kan dyr gå langt med stygge sår.

 

Men då vil eg tru at eit "halvgodt" skot kan føra til rask avliving viss fragment frå kula går inn og treffer livpulsåra eller pulsåra i det vesle kretslaupet. Altså vil eg tru at for ferske/usikre jegerar kunne Forbedret Elite vera svært god. Men også for erfarne jegerar som godtok litt kjøtøydelegging. (Elles er det mi erfaring at viss ein skjer bort alt kjøt som er farga mørkt av "svart" blod, då fjernar ein også alle fragmenta frå kula. Å skola kjøtet i vatn har eg aldri gjort, og har heller aldri funne kulefragment i kjøtet. Men ein god del må sjølvsagt vekk.)

 

Etter mi meining synd at Forbedret Elite Forsvinn (?) Den nye Elite Express er jo berre eit forsøk på å "herma" etter dei sokalla superkulene. Ei wannabe-kule, med andre ord. Men dette passar vel eigentleg betre på tråden: Ny Norma elite express

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter stiller i utgangspunktet feil spørsmål, tittelen skulle vært:

Hvilke treff får dyret raskest i bakken.

 

Når det gjelder kuler så har alle kuler et hastighetsområde som er optimalt. Brukes kulene utenfor dette hastighetsområdet blir virkningen dårligere. Enten så er hastigheten for lav og det er dårlig ekspansjon, eller hastigheten er for høy og det blir splintring.

Avhengig av kaliber, utgangshastighet og skuddavstand bør man velge en kule som passer, og som gir god ekspansjon uten å splintre, det er den optimale kulen for den kombinasjonen. Dersom en er 100% sikker på rent sideskudd bak bogen kan en kule som splintrer være særdeles effektiv, men med en annen skuddvinkel vil det kunne bli et langt ettersøk.

Personlig bruker jeg grove kalibre fordi jeg mener at kulene blir mer effektive jo tyngre de er. Tilsvarende vil høyere hastighet være mer effektiv enn lavere hastighet dersom kulen tåler hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja skal man vere sikker så må de vell vere Kanonkule men eg er redd vi ville bli skuffet over kjøttet.

De spørs jo mye hvor man treffer og hvor oppgira dyret er da eg har skutt rådyr som har sprunget 150-200 meter og har skutt på samme plass med samme kule og de har falt i smellet. Hjort de samme har skutt lungeskudd den har lagt seg rett ned eg har skutt hjort som eg har gått 100-200 meter for og finne så de er de ikkje noen greie på. Min erfaring er de at vist dyret er stressa eller skremt så springer de lenger eller vist de er et rolig og kansje vant til og beite der de går folk av og til men de er min teori da de kan selfølgelig vere feil som alt annet eg skriver hehe.

 

308 bruker eg fusion 180 gr på hjort

6,5x55 bruker eg norma norsler på hjort/rådyr

223 bruker eg rino 50gr eller barens-X 53gr på rådyr

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjølv meiner eg det går an å finna svar på dette. Men då må me halda oss til EITT kaliber om gongen. Å samanlikna ulike kaliber blir noko heilt anna. At treffpunkta blir ulike, må ein sjølvsagt då berre godta.

 

For å få eit statistisk godt grunnlag, måtte ein truleg hatt minst nokre hundre jaktsituasjonar. Kan spørjeundersøkjinga frå DN brukast - har nokon linken...?

 

Ut frå det eg har lese, ser eg ingen grunn til at Forbedret Elite/Hornady Interlock ikkje skulle kunne hevda seg i denne konkurransen.

Link to comment
Share on other sites

I denne samanhengen har eg litt trua på gode gamle Nosler'n.

Ekspansjonsvillig og "splintrevillig" fremre del. Men samtidig ei sikkerheit i deleveggen og den bakre blykjerna som alltid vil sikre minst 60% restvekt. Ein får altso då både ein del fragmenter og er "sikra" ei viss inntrenging.

 

Det fins vel og meir moderne homogene kuler og kuler med "mykje mantel og lite bly" som gjev same effekten. Uten at eg har heilt oversikt over det sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

Berger VLD skal jo i følge reklamen (og amerikanske skryteforum) være veldig effektiv for å få viltet ned. Den holder visstnok sammen i noen cm lengre før den åpner seg i forhold til de vanlige jaktkulene. Dette skal i teorien gjøre at den kommer seg inn i vitale områder før den ekspanderer brutalt og lager lungemos.

Noen som har prøvd denne på f.eks. hjort?

 

edit: noen linker:

http://www.longrangehunting.com/articles/berger-barnes-bullet-performance-1.php Barnes’ Tests Prove Why Berger Hunting VLDs Are So Successful

 

http://www.barnesbullets.com/information/bullet-talk/lab-tests/ Barnes’ Tests

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at dersom ein er heldig/dyktig/kald (stryk det som ikkje passer) og får til eit reint lungeskot der ein får denne varmintefekten med voldsom eksmansjon i det mjuke, fine og sårbare lungevevet... So vil ein få eit brått blodtrykksfall og truleg ein formidabel "knall og fall" effekt.

 

Cluet er sikkerheten i det. Kor mykje uforusette faktorar skal til før desse hissige kulene ikkje fungerer tilstrekkeleg? Den kan vere skot i bein, treff i kvist, ikkje-optimal skotvinkel som kan vere vanskeleg å bedømme, eller at kula av ein eller annan grunn må gjennom meir kjøtmasse enn ein reknar med.

 

Eg for min del tar ikkje denne sjansen. Og brukar helst tunge, litt solide kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er at tyngre kuler er bedre enn lette. Dette samsvarer godt med Taylors Knock Down formula som favoriserer diameter og vekt.

 

Har vel egentlig prøvd alt fra 150 grains Ballistic Tip til 220 grain Hornady RN , alle i 30-06. Bruker nå utelukkende 220 grain Nosler Partition Semi Spitzer med hastighet rundt 700 m/s. Hjorten går ikke mange skrittene etter en treff med denne.

 

Scirocco og Ballistic tip er flotte kuler med hensyn til presisjon men de ekspanderer jo allerede i pelsen og lager suppe av bogen. Kan nok virke bra når de benyttes på det som kalles lange hold men det er ikke anbefalt i Norge. Normal skuddavstand er jo rundt 30 - 80 meter.

 

De fleste kjøpepatroner i 308W og 30-06 har kulevekter rundt 180 grain. Tror dette er et greit kompromis mellom skuddvirkning og kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar. Utan tvil er det mest avgjerande å treffa godt/rett (men eg spurde om kule ikkje kva treff som får viltet raskast ned). Men i si almenheit er eg overtydd om at kuler med rask og god nok ekspansjon og splintavgang er meir effektive enn til dømes Barnes, Swift og andre "superkuler" (kven fann på det idiotiske uttrykket forresten?).

 

Ut frå eiga røynsle er til dømes Accubond og Super Hammerhead meir effektive enn Barnes X i 300 win mag. sistnevnte kan gje knall og fall, men av og til lange fluktstrekkjer med liten sårkanal og dårleg skotverknad.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

erfaringsmessig gir lettekspanderende kuler mest effekt i dyret (sier seg egentlig selv). men ikke alle disse er tillatt til alle viltarter. v-max f.eks. gir stort sett knall og fall hver gang på smått og mellomstort vilt, men er ikke å anbefale til elg osv. ikke er det lov heller. i scottland brukes det i svært stor grad v-max på hjort, men da hovedsaklig hodeskudd. det gir sjeldent lange utras etter skuddet, men bommer du eller treffer bare såvidt blir det verre.

 

knall og fall utenom skudd i ryggen/hodet kommer gjerne av høy hastighet og kulas lette ekspansjon. slike skudd gir også ofte store skuddskader. så det er vel kanskje like greit å velge den gylne middelvei hva ekspansjon og hastighet angår. så får du ikke lange utras etter skudd, men kanskje noen meter, men slipper å sitte igjen med kun to lår og en halv ytrefilet av rådyret...

Link to comment
Share on other sites

Kva kule får viltet raskast i bakken?

 

Hallo i luken. Det er den kula som setter sentralnervesystemet ut tvert. Det kan like gjerne være en helmantel rett i nøtt eller den forlengede marg. Er neppe mindre etisk det, enn en kule designet for mindre vilt på lange hold, brukt på kort hold, i stor fart, på stort vilt.

 

Dette ble grundig testet med gamle Savage Hi Power og 250-3000, for bortimot 100år siden, det var ikke vellykket.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur somme misforstår. Dette gjeld ikkje den EINE kula - den som er SUPERT plassert.

 

For å finna ut kva kule som får viltet raskast i akken, må ein ha MANGE rapporteringar. Til ein viss grad må ein også sjå bort frå PLASSERINGA.

 

Den beste kula slik sett, er truleg den som lagar mest "spetakkel" i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...