Jump to content

Erfaringar Firehjulstrekkarar


VestlandsJeger

Recommended Posts

Gode menn og kvinner.

 

Eg går å syslar med tanken på å bytte bil. Årsaka er planer om å få meg ein hund etterkvart, og må derfor ha plass til det. Og at eg har både jobb og hobbyar kor det er nyttig med litt plass og firehjulstrekk.

Kva er eg ute etter:

- Absolutte krav er altso plass til bikkje og firehjulstrekk.

- Diesel er definitivt å foretrekke, men ikkje eit absolutt krav.

(Kan og nevne at eg ikkje er millionær, har eit foreløpig tak på 250 høvdingar)

 

Eg reknar med at mange her køyrer firhjulstrekkarar. Kom gjerne med erfaringar med diverse merker og modellar. Både gode og dårlege erfaringar.

Særleg interressert i:

- forbruk

- køyrekomfort

- eigenskapar utanfor asfalten

- prisnivå på service og andre kostnadar ved bilhaldet.

 

Mvh

VestlandsJeger'n

 

PS: Det blir ikkje investert med det første. Eg er ikkje interressert i konkrete tilbod her.

Link to comment
Share on other sites

Chevrolet Tahoe har jeg og trives med den. 6,5 liter turbodiesel, målt forbruk ved langkjøring= 1,07liter pr mil. På småkjøring vil den ha rundt 1,5. Krefter i massevis, og kjapp nok ved forbikjøringer. Eneste virkelige minuset er dieselpumpa som må byttes med jevne mellomrom. Min har gått 126 000km og har byttet 2 pumper til en pris av 22k pr stk :roll: ( garantisak) Deleprisene forøvrig er helt kurante. Jeg vil ikke ha en annen bil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lada Niva:

 

Forbruk - skyhøyt

Kjørekomfort - fraværende

Framkommelighet - beste framkommelighet av alle 4x4 som er laget iflg. tester.

Prisnivå service - skyhøyt. Du må ha visum østover for service...

:mrgreen::mrgreen:

 

Lada trenger vel ikke service. Den tar du selv..

har du tre fastnøkler (10,13 og 19) og en hammer kan du demontere hele bilen selv. :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, stor erfaring med firehjulstrekkere har jeg ikke. Har hat en Subaru og var fornøyd med den, dog var den for lav til terrengferdsel.

Måtte kjøre noen mil på en delvis gjensnødd skogsbilvei i USA engang, var opptil 50cm vårsnø, dyp gjørme og litt asfalt(!), bilen: en Ford F350 Cummins Diesel - det var en helt grei bil 8)

 

Om en skal ha "Hunting Rig" og har plass i oppkjørselen...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke trenger mer enn to seter er en japansk pick up et rimelig og greit alternativ. Har sjøl hatt et par Hilux X-cab som jeg har vært godt fornøyd med. Det er plass til et bikkjebur bak setene, og har du en hard top har du god plass til bagasje, uten å bekymre deg for været. Mine har ligget på rundt literen på mila. Mitsubishi L200 eller Nissan King Cab/Navarra er antagelig like gode alternativer. Navarraen er jo dessuten temmelig sprek. De går også å få med lengre hytte, enten med to seter og stort rom, eller med fem seter. For 250 lapper får en temmelig ny bil av denne typen. Det er også god klaring under, så den tar seg godt fram. Går også å få med diff-sperre i bakakselen.

Link to comment
Share on other sites

@ Woff: Forester'n er aktuell. Berre synd at ein ikkje får den med dieselmotor. Eg har i alle fall ikkje sett noken.

@ Rufus: XL7 er av dei mest aktuelle ja.

@ Hoffvoff: Pickup er barske greier, heilt klart. Og i så fall HiLux, L200 eller KingCab. Finner eg ein med 2 seter og stor Cab, so er det akuelt ja.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en -91 L200 når jeg studerte, bytta den for et par år siden i en -01 L200. Jeg er fornøyd, kan man si. Den gamle har gått rolig og stabilt til alle tider, og først for et par år tilbake begynte det å bli mye tull (og da kom alt). Jeg har den enda, men nå er det fatter'n som bruker den. Den ble kjøpt som utrangert E-verk bil, og måtte lakkeres om. Fargen som ble valgt var caterpillar-gul. Pent.

 

Den nye har rimelig grei kjørekomfort, men det er en pickup. Dvs den er sprekere i 20 graders helling i lavgir enn på firefeltsveien, for å si det sånn (altså, forholdene tatt i betraktning). Den nye har selvsagt betydelig bedre kjørekomfort enn den gamle. Betydelig. Ulempen med begge er selvsagt at de er lett bak, og når de går på 2-hjulstrekk er det bakhjulstrekker. Mulig det er en teknisk forklaring for hvorfor det er sånn, men noen praktisk forklaring har jeg ikke klart å finne...

 

Begge mine har vært dobbelcab, dvs god plass til bikkjer og stash bak baksetene, og en 3-4 elg på platten. Eller hjort. Da kan du sikkert strekke det til 5-6. Den gamle hadde bakseter, den nye har ikke. Jeg foretrekker egentlig uten bakseter, for da står bikkjeburet stødigere og jeg slipper å dra med meg alt mulig slags folk som tropper opp på gaupejakta :twisted:

 

Generelt sett - driftssikre og praktiske biler uten alt mulig slags rallemikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nissan X-Trail. Den er ganske romslig, har grei bakkeklaring og komfort. Jeg bor på toppen av en temmelig grisete grusvei, og det skal svært mye til for at jeg ikke kommer opp. Det har førvrig skjedd bare en gang og da var et holkeføre og regn.

 

Jeg har også prøvd den i gjørme, på åker og i dyp snø, og det er vel bare å si: Diff. lock er genialt! :mrgreen:

 

MEN, en X-Trail er jo ikke en bil jeg ville ha kjørt i jungelen med, der kommer terrengegenskapene til kort. Men som en slags hybrid asfalt/skogsvei bil duger den i bøtter og spann.

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden kjøpte jeg en Toyota 4Runner 3,0 TD som var gått 95 000 km prisen var dengang 180.000.-ferd.reg. som jeg syntes var mye penger. For å gjøre en lang historie kort; jeg solgte bilen etter jeg hadde kjørt den 130 000 km og brukt den i 8 år for 127.000.- eks omreg. kostnadene i det tidsrommet jeg eide bilen var minimalt og ingen reprasjoner, kun service.

 

Det frister med en Toyota en gang til, men jeg kan uten tvil anbefale dette merket.

 

I dag hadde jeg nok vurdert en HJ80 hvis et fint eksemplar dukket opp (de er jo noen år gamle nå)

 

Samboeren har XL7 og det er en fin bil, hvis de hadde puttet en motor i den også.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan trygt anbefale Forester.

Det er en kjempebil på vegen, går som f... i snø og klarer den en har lov til på dårlige veier.

Vil anbefale og kjøpe nyere enn 2003 mod, da kom en forbedring i motoren og nytt utseende.

Jeg kommer antagelig til å kjøre Subaru igjen neste gang jeg skal ha bil..

Link to comment
Share on other sites

Den eneste "SUV'en" jeg har eid er en Lada Niva. -77 modell med fire trinns kasse og rosa maling (ja, det var maling). Denne modellen hadde alt av ekstrautstyr: vinduspussere og blinklys :roll: . God til å ta seg frem, men grusom å kjøre lengre enn butikken med.

 

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp noe annet.

 

Sist helg hadde jeg en ny Ford Ranger til fri disposisjon. Jeg kjørte til sammen 120 mil og forelskelsen er total! Jeg har aldri vært begeistret for Ford, men denne var suveren. Jeg har tidligere kjørt en del med en Izusu D- MAX, men selv om denne, i alle fall på papiret, har en kraftigere motor, så likte jeg Rangeren mye bedre. Nå har jeg ikke testet den noe særlig utenfor veien, men jeg er sikker på at den leverer.

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen skriver om orntlig 4x4 må jeg vel anbefaler det beste 4 x 4 x far.

 

Har du virkelig behov for terrengbil vil jeg anbefaler Land Rover.

 

Dersom du kan strekke budsjett litt kan denne blir en godt kjøp.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17966880

 

Jeg har kjørte disse biler på fabrikk i England og vil påstår med det nye terrain response elektronikk at bilen er nesten ustoppelig.

 

Ulempe med D3 at bremse klosser må skiftes ofte, og det er noen små problemer med bushing.

 

Det nyere type er kvitt tidligere traktor følelse, og kvailitets problem.

 

Etter Ford komt i bilde har bilene fått mer bedre rykter.

 

Holdt deg langt under freelander med 1,8 bensin motor-

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Toyota 4-runner: Blir nok litt eldre enn eg hadde tenkt meg. Fryktar og at 3-litern er litt tørst.

 

Land Rover: Må i så fall vere diesel, so 1,8 bens er uaktuell. Har snakka med ein som har Freelander med dieselmotor, og fått litt tips om pluss og minus. Defender er rå, men litt dyrare. Har og hørt rykter om horrible prisar på service på Land Rover...?

 

Klar over boxer'n i Forester (som i dei fleste Subbadur'ane). Har inntrykk av at dei har litt høgare forbruk enn rekkefirer...?

 

Lada Niva hadde vore førstevalget om eg skulle hatt ein bil som aldri skulle sett asfalt :D

 

X-Trail er definitivt veldig aktuell!

 

PS: er gjerrig og wannabe miljøbevisst, so vil helst holde meg mellom 2 og 3 l i motorstørrelse. Vil uansett alltid vere høgare forbruk på 4x4, men skal ha bil som går under litern på landevei.

Link to comment
Share on other sites

86 mod. Nissan Patrol. 3,3 TD.

 

Forbruk ja, ca 1,2 på mila

Komfort - er et tema som kan diskuteres, men jeg sitter godt i den bilen.

Driftskostnader. Det går noen liter kjøleveske i året, og så bytter jeg ut biltema oljen en gang i året hvis jeg husker det.

Fordel - andre trafikanter skjønner at du ikke bryr deg om en bulk og stopper.

Link to comment
Share on other sites

ja her var det mye fornuftige råd. hvis du har tenkt og bruke 250 høvdinger ja da har du mye og velge i. for det første skal du ha en jaktbil som du skal ha med hund i så skal du vel ha en bruksbil regner jeg med. og kjøper du varebil så får du mye mer bil for penga. Jeg hadde handla meg en brukt landcruser 90. det er slitesterke og ikke så mye problemer som det er med mye anna. Jeg har hatt det meste av toyota lc og patrol-pajero osv. og hvis du skal ut i skogen så hold deg unna engelsk traktor, det har jeg sett det meste tragiske av. mitt råd er glem al driten og kjøp noe som fungere og det gjør toyota landcruser....

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker framkommelighet bør du også tenke på hvilken type firehjulstrekk det er på bilen. Manuelt innkoplingsbar 4 x 4 gir bedre framkommelighet enn automatisk innkopling (f.eks CRV, RAV4 o.l.), fordi du låser forbindelsen mellom fram- og bakaksel. Har du i tillegg sperre på bakaksel, og kanskje til og med på framaksel (finnes f.eks. på enkelte Geländewagen), er du nesten ustoppelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en bil som tar seg fram og som tåler det meste er Land Rover Defender bilen for deg - Skal du ha Bil som tar seg fram OG har god comfort etter motorveien er Range Rover, evt Land Rover Discovery greia.

 

Biler som Forrester, Rav4 og alle andre i Jan Thomas-klassene der er IKKE biler som har det minste ute i skogen å gjøre! Til det har de for elendig 4wd-system og totalt fravær av bakkeklaring.

 

Skal du velge Landcruiser så finn en som har stive akslinger alternativet er nemlig en bil med understell til felles med Hi-Lux som har ei forstilling som ser ut som om den er rappa fra Opel Ascona A på syttitallet, og har tilsvarende elendige bakkeklaring! Til alt overmål finnes det godkjente "hevesett" til disse bilene - som riltignok løfter karosseriet fra bakken, men bakkeklaringa under foraksel er like begredelig...

 

 

 

Lyser det igjennom at jeg kjører engelsk gammalt ræl? joda, men det var gutta i Solihull som lagde orginalen av gammal flyaluminium først på femtitallet, den funka så bra at den i grove trekk er uforandret den dag i dag.. "If it ain`t broken, don`t fix it"...

 

 

Firehjulsdrevet helsing

AndersG

Link to comment
Share on other sites

Ville tatt en titt på Audi Allroad.

Stillbar bakkeklaring fra normal A6 høyde til ca 20 cm.

Ordentlig firehjulstrekk. (Quatro)

180hk diesel med forbruk 0.8 på blandet kjøring.

Dette er ikke en offroad bil men et godt kompromiss for en som kjører mest på landevei.

En bil som er veldig god offroad er som regel ikke av de beste på landevei.

Kjøpte en slik for tre år siden. Perfekt til mitt bruk som er vanlig landeveis kjøring + endel kjøring på skogsbilveier i jakta.

Subaru som er nevnt er også et godt valg for samme bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en bil som tar seg fram og som tåler det meste er Land Rover Defender bilen for deg - Skal du ha Bil som tar seg fram OG har god comfort etter motorveien er Range Rover, evt Land Rover Discovery greia.

 

Biler som Forrester, Rav4 og alle andre i Jan Thomas-klassene der er IKKE biler som har det minste ute i skogen å gjøre! Til det har de for elendig 4wd-system og totalt fravær av bakkeklaring.

 

Skal du velge Landcruiser så finn en som har stive akslinger alternativet er nemlig en bil med understell til felles med Hi-Lux som har ei forstilling som ser ut som om den er rappa fra Opel Ascona A på syttitallet, og har tilsvarende elendige bakkeklaring! Til alt overmål finnes det godkjente "hevesett" til disse bilene - som riltignok løfter karosseriet fra bakken, men bakkeklaringa under foraksel er like begredelig...

 

Lyser det igjennom at jeg kjører engelsk gammalt ræl? joda, men det var gutta i Solihull som lagde orginalen av gammal flyaluminium først på femtitallet, den funka så bra at den i grove trekk er uforandret den dag i dag.. "If it ain`t broken, don`t fix it"...

 

 

Firehjulsdrevet helsing

AndersG

 

Bakkeklaringa under akselen finnes det ikke et hevesett i verden som kan gjøre noe med. Hvis en derimot bruker den økte klaringa en ved heving får mellom aksling og overliggende konstruksjoner til å sette på større dekk så får en bedre klaring under akselen og :wink:

 

For øvrig støtter jeg anbefalingen av engelsk ræl på det varmeste. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har Toyota LC2005 mod, gått 52000km, hatt 2 ting nå, et fastrusta bremsekalypper forran (står seg i hjel), og for lite gass i anlegget til AC, ellers bare servicer. Går på 0.8 på landevei. Nye modellen kom i 2003, da med 4 trins automat, evt manuell, i 2005 kom de med 5 trinns automat, og i 2007 ble motoren oppjustert til 174hk! Jeg har 166Hk, og 410Nm dreimoment.

Kjøpte drømmebilen i 2005, og ikke angret på det.

30`k, 60`k og 90`k servicen ligger vel rundt 6000 kr om jeg ikke husker feil!!

 

Lykke til med valg og søk. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

få i deg patrol med 3.3TD! ustoppelig maskin! bruker litt diesel, bråker litt mer enn nødvendig, har ikke ekstremt god komfort, men den gjør jobben den er laget for jævlig bra! også tåler dem noe inni helvette med juling! faktisk rimelig morro å kjøre på veien og når du får skrudd på litt ekstra turbotrykk og diesel. spærre har dem som regel ikke, men det er egentlig ikke noe problem om du har ett såppas budgett som du har. om du ikke finner en patrol med 3.3TD så kan du egentlig bare glemme nissan 4x4 å kikke etter en hvilken som helst toyota 4x4 med diesel da er det ett fett hva du velger. de bruker omtrent det samme uansett motor størrelse og gjør som omtrent alt japansk alt rimelig bra. men skal du ha skikkelig 4x4 må du for all del ikke tenke tanken på Auda ol med aktiv understyringshjelp og assistert framhjulstrekk det er kort og godt juks. kun gelendewagen som kan skilte med ekte firhjulstrekk fra tyskland. er det framkommelighet som er tingen er det enten lada niva som er helt råe på framkommelighet eller å ta det igjen med motor. det gjør meg egentlig vondt å si det, men da er engelsk leamikk faktisk genialt. eventuelt gå for en cheva. med ditt bugdet burde du jo kunne klare å få i en med 6.6 liter duramaxen. den går rå godt og sliter ikke med dårlige girkasser som chevrolet er kjent for. men det er fordi de ikke har laget den selv denne gangen. rust har de og faktisk blitt bedre på og komfort er det ikke mangel på, men det er jo en 4x4.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med firhjulstrekkere er at det er MYE lengre til folk, når du setter deg fast! :mrgreen:

Også sitter du MYE mere fast, enn med vanlig tohjulstrekk...! :shock::wink:

 

 

Er jo liksom hele vitsen med 4-hjulstrekk det.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal du velge Landcruiser så finn en som har stive akslinger alternativet er nemlig en bil med understell til felles med Hi-Lux som har ei forstilling som ser ut som om den er rappa fra Opel Ascona A på syttitallet, og har tilsvarende elendige bakkeklaring! Til alt overmål finnes det godkjente "hevesett" til disse bilene - som riltignok løfter karosseriet fra bakken, men bakkeklaringa under foraksel er like begredelig...

 

 

Akkurat det med elendig bakkeklaring med IFS forstilling kan nok diskuteres... En stivakslet bil er sterkere og har mindre bevegelige deler og du slipper stikkakslinger som knekker, men bakkeklaringen blir ikke særlig høyere. IFS forstilling er til gjengjeld mye bedre til vanlig kjøring, og det er ikke uten grunn at samtlige Paris Dakar biler har IFS forstilling. Setter du på 31 toms dekk på en 89+ Toyota Hilux med IFS forstilling så har du bakkeklaring som holder i massevis til de aller fleste forhold.

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjørt biltrail før og hatt mye arti av biler, men du er vel ute etter en bil du kan kjøre på vanlig veg og, hovedsaken er at du finner deg en bil som passer det du skal ha bil til.jeg hadde en landcruser 73 med ome sett og arb luftsperrer forand og bakk, og warn winsj ,var mye på rena og kjørte og kan si det slik at det var ingen landrover rundt meg. jeeper og patroler landcruser hilux var det som dominerte, men for al del ikke kjøp den noe værsting bil,husk at det skal brukes etter veg og

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Vestlandsjeger, har en 4Runner nå. En 96 modell 3,0 turbodiesel. God og kjøre og grei når det gjelder drivstoff. 0,8 på mila på landeveien og 1,3 med campingvogn. Tar seg frem som et helvete i terenget og dyp snø. Synd 96 modellen var den siste som kom hit til landet, så hvidt jeg har hørt. Du får dem nyere fra USA, men da med 4l bensin og automat. :wink:

Link to comment
Share on other sites

X-Trail mener jeg er en god allrounder. Best på plass(5-seter), fleksibel motor, og et godt 4x4 program. Har hatt Mitsubishi L 300, Subaru Forester og nå X-Trail 2,2Dci sport. (136HK) Subaru Forester går litt over med tanke på egenkaper på landevei, dessuten overlegen stabil på slapseføre, men desverre alt for dårlig på service fra forhandler. L-300 er jo ute av programmet til Mitsuishi, men det var en jævel til å ta seg fram uansett forhold. Tipper du får en Nissan 2006 mod som ikke har gått for langt for omtrent 250.- Jeg vet hva mitt neste valg blir: X-Trail nyere enn 2008. 8)

Link to comment
Share on other sites

For og stjele tråden litt ! Noen med erfaring ang. Jeep Cherokee med 2,1 eller 2,5 l motor ?

Vet de er utsatt for rust men kjenner ikke merket når det gjelder driftsikkerhet . Skal være jaktbil mod. ca. 94 -96 .

Glad for syn på disse :D

 

Fatter'n hadde en 99' Cherokee Sport 2,5 (5-seter). Ikke en rustflekk på den da han solgte den i vinter, motoren gikk bra, men byttet girkasse på den i '06. Var lite støy inne i bilen. Den var vanvittig sterk, men altfor lett bak, noe som gjorde at bilen "slapp" i svinger når en kom i bra høy hastighet.

 

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om åssen jaktbil jeg skal ha bare finansene er i orden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en 4runner 2,4 diesel turbo. Litt treg er den, men ikke verre enn at det går an å leve med, og trekker med seg det som henges bakpå. Imponerte sterkt da jeg klarte å ta bakke start med henger med en palle kraftfor på over 800 kg på isføre så glatt at den nesten ikke sto på bremsene. Forbruket er til å leve med, men ikke som på en småbil :) Ellers en solid bil, og det eneste som er gjort på 13 år er service :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...