Jump to content

Erfaringar Firehjulstrekkarar


VestlandsJeger

Recommended Posts

toyota dieselene kommer seg mye med å bare skru på litt ekstra turbo trykk og diesel. hiluxen til pappa ble som en ny bil med det. men de bruker jo litt mer, bråker litt ekstra og sliter litt mer på motoren. men 100 000km fra eller til på noe som går 3 milioner km spiller ingen rolle. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 92 mod pajero som jeg solgte for et par år siden,,,,,den er et stort savn,,, den har en veldig bra frekommelighet i ulendt terreng,god å kjøre generelt etter mitt syn, bra 4 hjulstrekk system,sperre bak ved lavserie,justbare dempere ja mye snacs,,,,,jeg skal ha meg en pajero igjenn,men da vil jeg satse på 2,8 pga 2,5 ble litt "spe" på e6, men en god bil :mrgreen:

 

så mitt tips er pajero

Link to comment
Share on other sites

I min forrige jobb kjørte jeg en del med en 05' Pajero 3,2 D. Synes det var en kjempebil. Sterk motor i tillegg til at bilen var et godt kompromiss mellom offroadtraktorer og landeveisracere :) Har nettopp kjøpt en 93' Jeep Cherokee 2,1D. Den tar seg godt fram, men er ingen racer på landeveien. God komfort har den heller ikke :) En gang i framtida vil jeg ha en Jeep Grand Cherokee med Mercediesel. Tør ikke kjøpe den tidligere utgaven med 3,1 VM-diesel, har hørt for mye negativt om den.

Link to comment
Share on other sites

@service på Land Rover

 

Siden du er opp i Naustdal og sikkert har turen til Bergen i ny og ny ville jeg anbefalt Service hos OEC på Midtun. Dem er betydelig billigere enn merkeforhandler, og har spiss kompetanser.

 

E

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk 4WD stående på gårdplassen, en 92 Pajero 3.0 V6, har nettopp kjøpt den. Så langt virker det som en kjempebil, sperre på bakaksling, sperre på midtaksling, justerbare dempere, og du hører nesten bare vindsuset når du kjører på landeveien. Anbefales.

 

86 Patrol 3.3TD :twisted: Grombilen deluxe. Jeg prøvde en 92 4Runner som var hevet med idiotiske "monsterdekk", jeg kan love dere at Patrolen er en Mercedes når det gjelder kjøreegenskapene i forhold til denne 4Runneren. Da jeg fikk bilen så sto det 265 dekk på, var bare å kaste, gikk ned til 235 og fikk en ny bil. Jeg har stått i grøfta der folk har kommet forbi og tipset meg om bønder som har traktor som kan hjelpe meg opp av uføre, men så lenge du har litt bevegelse i bilen og en spade så er det håp, "dyret" kom seg opp. :twisted: Hadde dette vært en Forrester eller en type CRV så hadde det bare vært å ringe kranbil, ikke bergingsbil :lol:

 

Patrolen vurderes solgt til fordel for Pajeroen, men merk, vurderes under tvil... :wink:

 

Men for guds skyld, hold dere til riktig dekkdimensjoner, ikke sett på "idiotdekk" fordi det ser tøft ut, ødelegger kjøreegenskapene fullstendig på bilene.

Link to comment
Share on other sites

:? Foresteren leveres med dieselmotor først i år, så hvis du ikke skal ha ny så må du nok vente litt på et brukt-eksemplar.. Derimot finnes det mange brukte med bensinmotor. (Forester har forøvrig boxermotor)

 

Subaru Boxer-Diesel har vært ute i norge i ett år allerede. Jobber hos subaruforhandler og vi har solgt en god del av dem og INGEN har vært innom på reklamasjon enda. 2,0L, 150 hk, 350 nm og demobilene våre har et gjennomsnittsforbruk på 0,6-0,66L på bykjøring. Brukbart det. Subaru's 4WD-system er overlegne konkurrentenes mener jeg og jeg har prøvd litt av hvert. Noen her nevnte Ssangyong Rexton.. Har prøvd dem mye, god framkommelighet og krefter i massevis, men 4WD kobler ikke inn før bakhjulene har begynt å spinne og da ført smeller det (Ja det smeller) fra drivlinja. Det er et stort minus i mine øyne for når bakhjulene har begynt å spinne er det som regel for sent

Link to comment
Share on other sites

Kjører en Misubishi L200 Double Cab 2005.

Grei og solid og tar seg godt fram med høy og lav 4x4, pluss sperre på bakaksling.

2,5 l turbodiesel, 114 hk.

 

Jeg har ikke peiling på det tekniske, men er godt fornøyd med denne og har så langt ikke stått fast hverken sommer eller vinter.

(unntaket er da jeg skulle snu på en smal skogsvei og glei utfor med hekken og ble hengende på ramma :oops: , da var kjettingtalje og noen stropper greit å ha)

 

Har original veltebøyle med to svære Hella 1000 m.

Desverre av den runde typen, slik at de ser ut som Mikke Mus ører.

Men de gir utrolig godt kjørelys på veiene i bushen.

(de skal selges for en billig penge og byttes til firkanta hvis noen er interessert i å kjøpe)

 

Jeg har skrudd av stigtrinna da jeg ikke så noen praktisk nytte av de.

So far so good.

Snakket med noen jaktkompiser i England, og de fortalte at L200 var høyt respektert der borte på grunn av soliditet og bruksegenskaper...

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 92 mod pajero som jeg solgte for et par år siden,,,,,den er et stort savn,,, den har en veldig bra frekommelighet i ulendt terreng,god å kjøre generelt etter mitt syn, bra 4 hjulstrekk system,sperre bak ved lavserie,justbare dempere ja mye snacs,,,,,jeg skal ha meg en pajero igjenn,men da vil jeg satse på 2,8 pga 2,5 ble litt "spe" på e6, men en god bil :mrgreen:

 

så mitt tips er pajero

 

Er ikke sperre bak originalt på andregenerasjonen 91+, men diffbrems (LSD)

Link to comment
Share on other sites

Køyrer Hilux 06 D-cab og liker den godt. Men motoren er litt for dau for meg, så i dag hadde eg kjøpt 3.0-literen. Har køyrt 65.000 og einaste som har skjedd utanom det vanlege er at det kom ein ulyd frå turboen. Blei bytta på garanti. Skulle gjerne hatt litt meir klaring under bilen for eg køyrer på ein skogsveg under jakta som har djuuupe spor og masse spiss stein i midten. Det har blitt ein del bulkar under, men det gjer ingenting for min del. For meg er det ein bruksbil og den blir behandla deretter.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 92 mod pajero som jeg solgte for et par år siden,,,,,den er et stort savn,,, den har en veldig bra frekommelighet i ulendt terreng,god å kjøre generelt etter mitt syn, bra 4 hjulstrekk system,sperre bak ved lavserie,justbare dempere ja mye snacs,,,,,jeg skal ha meg en pajero igjenn,men da vil jeg satse på 2,8 pga 2,5 ble litt "spe" på e6, men en god bil :mrgreen:

 

så mitt tips er pajero

 

Er ikke sperre bak originalt på andregenerasjonen 91+, men diffbrems (LSD)

 

jo er vel kanskje orginalt det, er to typer 2,5 tdi, glx og gli dette er vel fra 93 mod så vidt jeg vet,men 92 mod er en kombinasjon,med alt utstyret som blir delt på disse to typene, på gli så er det også skjermbreddere og just, dempere og litt til

men 91 mod er med det eldste karoseriet og har ikke sperre på bakaksling,

Link to comment
Share on other sites

du ødelegger ikke bilen om du setter på større hjul, da er du litt utafor det du her rede på, men det er viktig og moderere det, for eks 33-35 12,5 hjul er ingen problem, men du må ha en sterkere styredemper. ta en orginal parol og sett på et ome hevesett og 35" hjul og du får en grei bil, og intercooler av saab 9000 og litt mer diesel på pumpa så går den veldig bra og den bruker ikke mer en 0,9 på mila, det er vettu med en så stor bil.

Link to comment
Share on other sites

 

Er ikke sperre bak originalt på andregenerasjonen 91+, men diffbrems (LSD)

jo er vel kanskje orginalt det, er to typer 2,5 tdi, glx og gli dette er vel fra 93 mod så vidt jeg vet,men 92 mod er en kombinasjon,med alt utstyret som blir delt på disse to typene, på gli så er det også skjermbreddere og just, dempere og litt til

men 91 mod er med det eldste karoseriet og har ikke sperre på bakaksling,

Her er det noen feil.

 

Pajero Gen2 har sperre bak, dvs. full låsing på bakre aksel, bryteren sitter rett foran girstanga og Gen2 ble solgt fra og med 92. Ellers så heter utstyrsnivåene GLX og GLS. GLS er de med skjermbreddere.

 

Jepp, jeg har hatt to av dem (95 lang 2,5 GLS og 98 Lang 2,8 GLS ) og prøvd å holde meg oppdatert. Jeg tar forbehold om at det er NORSKE biler, det har blitt bruktimportert en del som fraviker de som ble solgt nye i Norge. Nå ruller det en 07 3,2 Instyle her på Åsen, fornøyd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du ødelegger ikke bilen om du setter på større hjul, da er du litt utafor det du her rede på, men det er viktig og moderere det, for eks 33-35 12,5 hjul er ingen problem, men du må ha en sterkere styredemper. ta en orginal parol og sett på et ome hevesett og 35" hjul og du får en grei bil, og intercooler av saab 9000 og litt mer diesel på pumpa så går den veldig bra og den bruker ikke mer en 0,9 på mila, det er vettu med en så stor bil.

 

Hvis det var meg du svarte så må du lese det jeg skriver, har aldri skrevet at du ødelegger bilen, men derimot kjøregenskapene, dessuten skal du holde deg innenfor 5% regelen. Merkelig at når jeg har erfart dette på 3 biler at jeg ikke skal "ha rede" på litt. Det ser tøft ut, men bilene blir rævva å kjøre på normal vei.

Link to comment
Share on other sites

Min shooting brake er en BMW 330 xD av forrige generasjon. En 2000-2001-modell er innenfor trådstarters budsjettramme, og anbefales dersom du har mye langkjøring. Bilen er kun egnet til bruk på bilvei, men stopper ikke av dårlig brøyting. Da jeg bodde i Oslo, brukte jeg en slik til å brøyte slik at kona kom opp til garasjen med sin Saab. Bruker under 0,6 l/mil på langkjøring og er god å kjøre. Let etter en som har hengerfeste, jeg har det ikke og det koster minst 9000 å montere. For den prisen har jeg heller kjøpt meg gråtass og Biltemakule...

Link to comment
Share on other sites

det er vel egentlig en izusu. aldri hørt noe spesielt negativt om dem. har ingen personlig erfaring med dem heller. men for min del har jeg heller ville gått for noe litt mer kjent. har for min del hatt nok leie opplevelser med opel generelt som merke at jeg holder meg unna det.

Link to comment
Share on other sites

smak og behag hva en vil ha, di 4x4 bilene jeg har hatt opp gjendom årene har stort sett blitt modifisert. 5% regelen er jeg klar over. en får godkjent mer en det men da må en ta kontakt med biltilsynet i forkant og forhøre seg hva som trengs av tuv papirer og dokumentasjon, det er et eget organ inna biltilsynet som sitter på godkjenninger av spesielle kjøretøy her etter. men jeg er enig i det du sier polar med større hjul, hvis en ikke gjør jobben skikkelig med hevinga osv,da blir bilen fort nervøs og kjøre.men ta for eks en org hilux og kjør over ei skikkelig homp i 60km, da slår du driten ut av deg,men sett på et old man emu hevesett og noe større hjul og du bare flyter over. for da har du nemelig mer innfjøring.noe det ikke er for mye av på 4x4 biler gjemt over. :!: .artic i drammen og fjalla sport bygger om biler se litt på di bilene,fungere greit det,

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig en 2001 Mercedes Geländewagen 400 CDI, som 2-seter lett lastebil, for ca. 300'. Men for 250' får man da også litt. Bilen har 3 sperrer, og starter offroadkjøringen der andre stanser. Og det med nær personbilkomfort.

 

Jeg tror det er et resultat av: "hvis vi lar tyskerne bruke ufornuftig mye penger over ufornuftig mye tid, blir resultatet bra."

Link to comment
Share on other sites

Opel Frontera 95 -96 mod. er det noe og satse på og hvor langt pleier disse motorene og holde ?

 

En kompis hadde en 95 Frontera 2,8 TDI. God motor, elendig varmeapparat (mulig det var noe feil?). Ikke sperrer/brems. Måtte stoppe bilen for å få den i 4WD. Måtte rygge 4WD av når han skulle ha 2WD. Dette ble det visst endringer på på senere modeller. Synes sjøl det var noen helvetes seter å sitte i. Noe traktorfølelse. Han var ikke helt fortolig med den og byttet den inn etter noen få måneder. Uansett. Det er en robust bil. Det er vel mer en Isuzu enn en Opel, så kvaliteten er sikkert høyere enn normal Opel... :wink: Se opp for rust.

 

Han har nå en Terrano fra 97. Dette er noe helt annet når det gjelder komfort. 2,7 TD med 125 hk eller noe sånt. Ypperlig å kjøre langt med. Koster ikke fælt mer enn en Frontera. Han ga 89000 for sin, 7-seter med 275" km. Fin utgave av modellen. Ikke sperrer på denne heller. Kan sette i 4WD i lav fart. Mulig han må rygge den av igjen. Husker ikke. Se opp for rust her og, men den er ikke så ille da den, etter det jeg har hørt, har galvanisert karosseri. Sjekk innerskjermer.

 

Har sjøl en Pajero 2,5TD gen II fra 1992. God komfort, men ingen bil du kjører fra Oslo til Finnmark med. Slik er vel de fleste med ramme. Kjerringa kaller den container... Den er bygd som en stridsvogn og er solid som fy.

 

Veldig fint 4wd-system, super-select, med høy og lav og sperrer bak og på senterdiff. Så vidt jeg vet er det bare MB G-wagen som har bedre system, med sperre også foran (har jeg hørt). Det fine med Pajen er at du kan sjalte inn og ut av 4wd i inntil 100 km/t. En slipper å sakke av eller stoppe for å veive med skiftespaken. Kjekt system feks om du kjører på snø/slaps/glatt føre og skal ut på bar vei. Bare å vippe ut av 4wd uten noe mer videreverdigheter.

 

Å finne en Pajero II i god stand skulle være greit. Mange fine fra 98 og opp, men om de er verdt den høye prisen...? Vil anbefale 2,8 i så fall. Svært mange har automat av disse, men mange har også AC av dem - kjekt å ha nå om dagen i hvertfall (ikke som min, som bare gir varmluft... Huff...). Sjekk rust i ramma! Eldre Mitsubishi er så plaget av rust at sjøl plasten ruster.... :lol: Et par andre "svakheter" er topp som ofte ryker på 2,5 (man sier svakhet, men jeg mener det er dårlig vedlikehold), samt startkrans som blir fort slitt - dyrt å fikse om man ikke skrur slik sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om hva en bør ha: Jeep Grand Cherokee 4,7 liter V8 Bensin.

Aldeles utmerket comfor, alt utstyr, god plass, god fremkommelighet på alle underlag og så slipper du å være ei sinke i trafikken. Forbruket er heller ikke avskrekkende, 1,1 på langkjøring og 1,3 på småkjøring. For 200.000 kan du få tak i en 2000-2002 modell.

Har nå min 4 Grand Cherokee og er serdeles fornøyd.

Og husk at i slike biler regner vi forbruk på en annen måte: Vi teller ikke mails per gallon vi teller smails per gallon.

Link to comment
Share on other sites

Reint personlig, hvis jeg hadde hatt plass, tid og penger, hadde jeg kjøpt en Isuzu Trooper fra rundt 1990. 2,3 dieselmotoren ble, så vidt jeg husker, beskrevet som "unkaputbar" på et tysk forum. Dessverre hadde jeg 2,6 bensin, den tok kvelden i Drivdalen etter en jakttur i 2004. Jeg kjøpte en bruktmotor, men ble nok lurt, for den var også kaput. Etter diverse gjenopplivningsforsøk ble foten satt ned og Troopern stampa vekk i 2005. Selv om jeg savner den, er jeg glad for at den kom til et godt hjem og fikk transplantert inn en dieselmotor.

 

Nuvel - det var min erfaring med firehjulstrekkarar i det sivile.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Landcruiser har vært nevnt av flere allerede, men jeg støtter meg til dem som sier at du får mye cruiser for 250 000. Er enig i at prisene ofte er drøye pga. stor etterspørsel, men vil vel ikke si de er overpriset etter norsk målestokk - eller?

 

Jeg kjører en HJ60 Landcruiser fra 1984, men det er vel en litt annen bil (og prisklasse) enn trådstarteren har i tankene, hehe. Jeg fikk definitivt mye rust for pengene, men syns faktisk jeg fikk mye bil for pengene også. Kjørekomforten er helt grei (ok, litt støy er det), og forbruket ligger under literen på mila, til tross for rekkesekseren på 4 liter. Hvis jeg hadde hatt 250 000 å bruke på bil i dag, ville jeg sett meg om etter en 100-serie LC med manuell kasse. Da snakker vi firehjulstrekker. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser at Audi allroad var vurdert, da kan også skoda octavia scout vurderes. Litt mindre bil men tror den har mye av di samme egenskapene.

Leger ved link til første og beste som dukka opp på finn.no : http://www.finn.no/finn/object?finnkode=17829677 så ser du hvaslags bil det er.

Disse har tverstilt motor og haldex systemet på 4wd mens audi sikkert har langs stilt motor og torsen diff på 4wd.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt følgende 4x4 med dertil erfaringer:

 

86 Pajero 2,6 Bensin. Tørst, men utrolig seig alikevel. Rusta kome selvfølgelig etterhvert og.. Kjørekomforten var sikkert ikke dårlig i 1986 ihvertfall.

 

92 Blazer V6 Bensin. Tørst, men fin og kjøre. Elektrisk innkobling av firehjulstrekk, som med åra begynner å jukse. Dyrt hvis dette ryker, men ellers er deleprisene hyggelige.

 

96 Pajero 2,8 Diesel automat. God bil, hadde den ikke så lenge. Problemer med at den dro luft i diesla over natta. Fikk odnet dette, men da var jeg lei og hadde allerede solgt den. Ellers er det en fin bil som man får til en bra pris nå om dagen. Bare styr unna 2,5 literen. Blir litt tamt.

 

98 Landcruiser 3,0 diesel, 125 HK. Konge bil! Dette var en manuell, import med alt utstyr, skinn AC og greier. Aldri noe feil og anbefales på det varmeste. Literen på mila og sterk som fy.Bilen står nå til salgs hos Toyota i Moss..

 

06 Landcruiser 166 HK. Ennå mer konge. Kjørekomfort i ypperste klasse. 0,9 på mila. Den nye modellen kryper jo sakte men sikkert ned mot 250 laken nå. Prøvekjør en slik og du er solgt.

 

Konklusjon er ihvertfall at Toyota anbefales på det sterkeste. Kvalitet tvers igjennom, og de holder seg bra i pris. Motor, rust, slitedeler osv, ingenting å utsette her.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt følgende 4x4 med dertil erfaringer:

 

86 Pajero 2,6 Bensin. Tørst, men utrolig seig alikevel. Rusta kome selvfølgelig etterhvert og.. Kjørekomforten var sikkert ikke dårlig i 1986 ihvertfall.

 

92 Blazer V6 Bensin. Tørst, men fin og kjøre. Elektrisk innkobling av firehjulstrekk, som med åra begynner å jukse. Dyrt hvis dette ryker, men ellers er deleprisene hyggelige.

 

96 Pajero 2,8 Diesel automat. God bil, hadde den ikke så lenge. Problemer med at den dro luft i diesla over natta. Fikk odnet dette, men da var jeg lei og hadde allerede solgt den. Ellers er det en fin bil som man får til en bra pris nå om dagen. Bare styr unna 2,5 literen. Blir litt tamt.

 

98 Landcruiser 3,0 diesel, 125 HK. Konge bil! Dette var en manuell, import med alt utstyr, skinn AC og greier. Aldri noe feil og anbefales på det varmeste. Literen på mila og sterk som fy.Bilen står nå til salgs hos Toyota i Moss..

 

06 Landcruiser 166 HK. Ennå mer konge. Kjørekomfort i ypperste klasse. 0,9 på mila. Den nye modellen kryper jo sakte men sikkert ned mot 250 laken nå. Prøvekjør en slik og du er solgt.

 

Konklusjon er ihvertfall at Toyota anbefales på det sterkeste. Kvalitet tvers igjennom, og de holder seg bra i pris. Motor, rust, slitedeler osv, ingenting å utsette her.

 

Støtter den. Toyota har med sine modeller 4Runner,Hilux og Landcruiser skaffet seg et enormt godt rykte internasjonalt. Dette er biler som holder seg meget godt i verdi også. Deler til de fleste av disse bilene kan bestilles til en brøkdel av norsk pris fra Milner Offroad i England ( www.milneroffroad.com )

Link to comment
Share on other sites

 

98 Landcruiser 3,0 diesel, 125 HK. Konge bil! Dette var en manuell, import med alt utstyr, skinn AC og greier. Aldri noe feil og anbefales på det varmeste. Literen på mila og sterk som fy.Bilen står nå til salgs hos Toyota i Moss..

 

06 Landcruiser 166 HK. Ennå mer konge. Kjørekomfort i ypperste klasse. 0,9 på mila. Den nye modellen kryper jo sakte men sikkert ned mot 250 laken nå. Prøvekjør en slik og du er solgt.

 

Konklusjon er ihvertfall at Toyota anbefales på det sterkeste. Kvalitet tvers igjennom, og de holder seg bra i pris. Motor, rust, slitedeler osv, ingenting å utsette her.

 

Jeg har litt å utsette på o hellige Toyota som ingen snakker stygt om. Skrur bil til daglig og har bla skiftet 2 topplokk på 3 liters dieselen i Landcruiser. Ikke billig.. Skyhøyt oljeforbruk og dobbelmassesvinghjul som går i oppløsning er også ikke uvanlig på Toyotas D4D dieselmotorer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har litt å utsette på o hellige Toyota som ingen snakker stygt om. Skrur bil til daglig og har bla skiftet 2 topplokk på 3 liters dieselen i Landcruiser. Ikke billig.. Skyhøyt oljeforbruk er også ikke uvanlig på Toyotas nyere dieselmotorer.

 

Er dette de nymotens miljødieselene der noe av eksosen blir kjørt tilbake i systemet igjen for å spare litt CO2 ?

Link to comment
Share on other sites

om det er EGR system du tenker på så er ikke dette noe nytt fenomen ;) dette har vært på biler siden midten på 80tallet. dette gjøres for å få ned forbrenningstemperaturen og bli kvitt litt CO, men mest og aller viktigst for å få bukt med NoX. dette er en veldig giftig gass som ikke kan fjærnes på annen måte enn ved å bruke ett EGR system. i katalysator så blir kun gasser som er mulig å brenne bort tatt, men siden denne gassen oppstår pågrunn av høyetemperaturer og høyt trykk så gjøres det slik. egentlig ganske logisk om man tenker seg om. og det er heller ikke rart at noen topplokk sprekker å ikke alle motorer holder like bra nå som common rail for alvor har gjort seg gjeldende med sine ekstremt gode ytelser! det er jo ikke like utforsket som gode gamle pumpedyse eller rekkepumpe dieslene med sine forholdvis lave innsprøytnings trykk på 600-800bar mot dagens 1200-2800bar. men venter vi en par-tre år å forsetter å kjøre på de skuddsikkre gode gamle dieselene i mellom tiden skal vi nok se motorer som holder like så bra som det før.

Link to comment
Share on other sites

EGR har vært lenge ja, men ikke på alle motorfabrikater. Tidligere var det bare på motorer i biler som ble solgt i land med strengere utslippskrav eller var så dårlig konstruert at de ikke klarte de slappe kravene i Norge. Nå er kravene så strenge at alle nye må ha det for å slippe igjennom nåløyet.

 

3 litersdieselen til Toyota sist på 90 var en gammeldags konstruksjon med vanlig rotordieselpumpe og lavt innsprøytningstrykk.Begge gått ca 200 000 når eksosen kom i radiator.

Har enda til gode å åpne helt en moderne commonrail og pumpedysemotor. Synest selve motorene er sterke, det er alt som er hengt på som svikter.. (Turbo ,elektronik osv)

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar på de jeg spurte på .

Ja jeg skulle gjerne hatt en Pajero eller Landkruser men selv om de har gått mange hundre tusen km. så står de så enormt høyt i pris og jeg er egentlig ute etter en jakt og fiskebil og slik andrebil til lokalkjøring så derfor må jeg se meg om etter noe rimeligere men noe som takler en del snø .

Link to comment
Share on other sites

En rimelig firehjulstrekker med god fremkommelighet og som tåler mange kilometer?

Hvis du ikke trenger bakseter, er Toyota Hilux en bra løsning, men hvis du vil ha mer plass inni bilen, ville jeg gått for en Toyota 4Runner - det er skikkelig solide saker.

Link to comment
Share on other sites

En rimelig firehjulstrekker med god fremkommelighet og som tåler mange kilometer?

Hvis du ikke trenger bakseter, er Toyota Hilux en bra løsning, men hvis du vil ha mer plass inni bilen, ville jeg gått for en Toyota 4Runner - det er skikkelig solide saker.

 

 

Hilux og 4runner er teknisk veldig like biler. Driftsikre greier som går og går...

Link to comment
Share on other sites

41_-838805408.jpg

 

Gammel klassiker, miljøversting, bil nr.2 for jakt, henger transport, stubbebryting etc.

Eneste konfigurasjon som anbefales er: 4.0l rekkesekser, 4 trinns automat.

 

re : Særleg interressert i:

 

- forbruk - opplevd snitt: 1,4l/mila, opptil 1,7 går lett.

- køyrekomfort - bra faktisk, 5 poeng på en skala der volvo-jeep får 1 og AudiA4 får 10.

- eigenskapar utanfor asfalten - meget bra!, unngå myr, bruk litt brede bløte dekk på snø

- prisnivå på service og andre kostnadar ved bilhaldet. - billig (ifh VW/Audi) og lett tilgjengelig, men merk at det skal være plenty olje tilstede hele tiden der det skal. Min motor bruker ikke olje v 100.000km, det er differ etc jeg tenker på..

Link to comment
Share on other sites

Hei MrMiju.

 

En kammerat har hatt 2 stk L200 dobbelkab, den ene tok toget 1 mnd etter den var ny, så da var det enkeltcab!

Den andre hadde han i lang tid, han fikk gearkassetrøbbel, hoppa ut av gear, da ble den solgt, det jeg vet om disse.

 

 

Edit skiveleifer...

Mvh

 

Sako_35

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med så mange 4x4, så jeg har ikke så mye sammenligningsgrunnlag.

 

Da jeg skulle velge sto det mellom Pajero og Landcrusier. Etter å ha prøvekjørt så ble valget enkelt; Pajero!

 

Den jeg har er en 2006 modell, 3,2 DI-D Dakar. Kan ikke gjøre annet enn å skryte av den bilen. Har vel nå prøvd ut alle skryte-spesifikasjonene i brosjyren. Kjørt i 1m dypt vann i 100m strekke, opp bratte salalombakker, og sjekka at den ikke tipper rund når den står sidelengs i 45grader :oops:

Hovedgrunnen til at jeg valgte pajeroen framfor landc. var 4x4 systemet. I mine øyne er det overlegent. Det sises vel at det er verdens beste 4x4 system, men det er det sikkert flere som sier om sine modeller.

 

Har ikke hatt noen problemer, har hatt den siden den var ny, og nå gått litt over 100.000km. Kommer til å gråte en skvett når jeg skal bytte den ut!

 

Eneste minuset jeg har er dekkene. De som sto på da bilen var ny er standard dekk som er laget for asfalt. Har faktisk klart å kjøre det ene dekket av felgen også, men om det var min eller dekkets feil vet jeg ikke.. :wink: Så til høsten blir det BF Goodridge dekk med skikkelig mønster som er brukanes til litt gjørme ol. Forbruket med MIN kjøring ligger vel på 1,2, men skal vel være mulig å kjøre på ca liter`n.

 

En 2004-05 modell bør du få til den prisen du er ute etter.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...