Jump to content

Måker,


45-70gov

Recommended Posts

  • Replies 281
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så bra at det er flere som jakter måker :) ble 20stk på meg i dag, oppe i 46 totalt. Blir spennende å se om de nye naboene til fiskefabrikken ringer politiet flere ganger. De to fra politiet som kom for å undersøke saken var bare en rask tur innom da det viste seg at det var lovlig jakt som foregikk.

 

http://www.hblad.no/nyheter/article6210096.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hvis lysten på måkebryst kommer når tiden for det er inne :smile:
æsj....har dere ikke noe bedre å spise der nede,skal jeg sende nedover ett par tørrfisker.. :mrgreen: ...er det noen som setter tennerne i måse????? :oops:

Måke og kråke kom vel ut på en 1. Og 2. Plass med rype på 3. Plass i en blindtest for noe gourmétopplegg for en tid tilbake hvis jeg husker å ha lest riktig ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

må si med enig. måke har jeg ikke turt å smake frivillig enda. Fikk det servert som tilbehør på pizza engang, meget godt.

Jeg setter kråka på 1'ste, 2 due og på 3'de rype :-) kråka er nok den letteste å like for sarte ganer. ikke så utpreget viltsmak på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mange plasser langs kysten av Sogn og Fjordane, Møre og Romsadal og Sør-Trøndelag er det mye mer svartbak og gråmåse enn det var bare ti år tilbake. Ser bestanden av blant annet krøkkje, småmåse og ærfugl drastisk er redusert. Stikke høl i egga om våren er ganske effektivt hvis du veit hvor stormåsen har reira, men det er jo en jobb som tar en del tid... Antallet stormåser virker uansett uendelig, og kan ikke forstå hvis ikke noen av de begynner å sulte ihjel snart...? Egg, andunger og gåsunger går ned på høykant. Ser de jager rundt reira til krøkkja og småmåsen også. Noterte meg mer skyting og ødelegging av stormåse-egg før, virker mer som folk har gitt opp kampen mange plasser nå egentlig...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det kan bli betre om/når bly skulle bli gjeninnført. Stormåsen er hardskoten, og det er ikkje så freistande å ta seg ei god økt med alternativ ammunisjon med det prisnivået som er. Når ein er på måsejakt her på vestlandet så går det ofte ein del skot.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo spørre seg om hvordan man skal lese denne rødlista..

Fra Norsk Ornitologisk Forening; Det blir stadig færre fugler i fjellet!http://www.birdlife.no/naturforvaltning/nyheter/?id=1231

 

Her vandrer fiskemåka med våronna oppover Gauldalen, og forsvinner etter siste innhøstninga.

Mens den er her oppe, fungerer Fiskemåka som ynglemat for predatorer.

Problemet oppstår når Fiskemåka har dratt for vinteren og de oppynglede predatorene skal leve på det som er tilbake over vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Fiskemåke, Hettemåke og Krykje er rødlistet. Sjekker dere dette før dere jakter?

Nei, ser ingen grunn til sjekke annen dokumentasjon enn jakttidene og hvorvidt det er lov å jakte eller ikke der jeg har tenkt å jakte. Såvidt jeg vet er det bare gråmåke og svartbak som har jakttid. Det er derfor uaktuelt å skyte de artene du nevner uansett hvilken liste de er på. Hettemåka og Krykkja ser vi jo mindre og mindre av, fiskemåke er det visst nok av, men de er alle fredet uansett.

 

 

prisnivået

Svartbaken bikker greit over av en Win. Sub HP til ei drøy krone smellen :wink: Men det er mer effektivt, og mye morsommere med 223 eller 6.5x55,

 

K

Link to comment
Share on other sites

I Lofoten er det uendelig mye svartbak. Men jeg må si det er vanskelig å forsvare jakt på måker. Kråker skjønner "alle" at man bør redusere bestanden av, men måker er det mindre aksept for.

 

Selv har jeg sett en svartbak forsøke å ta livet av en fiskemåke, så at det er en rovfugl er vel liten tvil om. Men mange uvitende vet ikke at svartbak, fiskemåke mm er forskjellige fugler, og tror følgelig at vi skyter alt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Svartbaken er en rovfugl av dimensjoner. Den spiser det meste og har en glupende appetitt. Vi har et svanekull som har blitt redusert fra 5 til 2 unger. 3 er spist av glupske svartbaker.

Har og sett svartbaken plukke andunger. Tar den bakerste først og spiser seg fremover i kullet.

De er kystens renovasjons vesen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har og sett svartbaken plukke andunger. Tar den bakerste først og spiser seg fremover i kullet.

De er kystens renovasjons vesen.

 

 

Da jeg gikk skole i Ålesund, i forrige årtusen engang, var det en torsk som holdt til under øl-lekteren i Brosundet; den hadde tydeligvis god apetitt på ærfuglunger; kom opp bak rekken med unger som en krokodille.

Den var ellers rimelig tam og spiste gjerne pølse, pizza, potetgull, servietter og hva som ellers ble servert den. Artig underholdning for øltørste maskinister i junisola.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt mener dere (som er drevne måkejegere) kan mann strekke en 222Rem på måker

Så langt som du kan treffe den godt nok. Det er umulig for oss å si noe om hvor langt hold du kan treffe ei måke på. Men selv svartbaken blir liten i siktet til slutt...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

teller ned til ferie no! 5 daga igjen! då blir da jakt på alt som er jakttid på no ;) Tenkte å gjer ein innsats på svartbak med både hagle og 17 hmr! ser mykje Svartbak her på Tysnes, og ærfugl og svaneunger forsvant litt etter litt. Trur Måsen, spesielt Svartbak, blir "gløymt" vekk under predatorjakta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...