Jump to content

Ka meiner du om buejakt i Norge


x-force

Bør buejakt bli tillatt i Norge?  

235 members have voted

  1. 1. Bør buejakt bli tillatt i Norge?

    • Ja
      151
    • Nei
      77
    • Veit ikkje
      10


Recommended Posts

Under dei rette omstendigheitene, so er eg for buejakt. Stemte derfor ja.

 

(Ser for meg eit omfattande regelverk og ein del reglar som det vil vere mykje usemje omkring...)

 

Naturlig vis blir da eit omfattende regelverk. Da blir nok og ein teoretisk prøve som kjem i tillegg til jegerprøven.

Skyteprøven vil nok bli skyting på forskjellige figurer på ukjent avstand. Dette er oppskriften i våre naboland og eg reknar med at da blir eit tilsvarende opplegg i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Du har heilt rett, armbrøst er kraftigere og like treffsikker som ein bue. Problemet er at da har vært svært mange ulykker med den, spesielt folk som skyter seg sjølv i foten under oppspenning. Da er ikkje nokke særlig med ein jakt spiss gjennom foten. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, legg dei verkjeleg pila i før dei spenner den opp på armbrøsten ? Eg har hadde ein armbrøst for 25 år sidan, og den var riktignok uten "støttehjul" og hard som f... å spenne opp, men eg la ALDRI pila i, før den var oppspent...

 

Ellers så stemte eg også JA i avstemminga her, og eg også meinar at krava bør være som i Danmark eller tilsvarende. Eg vil ikkje ha folk på buejakt, kun fordi dei har lyst og råd til det. Det skal være harde krav, og hvis dei krava blir så tøffe at eg ikkje har anlegg for det, så får det være så.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, legg dei verkjeleg pila i før dei spenner den opp på armbrøsten ? Eg har hadde ein armbrøst for 25 år sidan, og den var riktignok uten "støttehjul" og hard som f... å spenne opp, men eg la ALDRI pila i, før den var oppspent...

.

 

Beklager, da er når dei prøver å spenne ned da skjer. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte også ja på denne og grunnen er vel at jeg var på svartbjørnjakt i sammen med noen buejegere og fikk da virkelig sett effekten av en godt plassert pil!

Mener å huske at nesten alle gikk veldig raskt ned mens noe av bjørnene som ble skutt med rifle måtte det letes etter!

Så at det er effektivt er ingen tvil om!

Men det skal stilles sterke krav til jegerne!

Link to comment
Share on other sites

Beklager, da er når dei prøver å spenne ned da skjer. :shock:

 

Då forstår eg det betre ja... :mrgreen:

 

Vel eg fann iallefall fort ut effekten på ein armbrøst kan du vel sei. Eg fekk kun med 1 pil, når eg kjøpte den, og stod heime i garasjen til far min, og ville selfølgelig prøve den nye ervervelsen. Så eg sikta på ca 5 meters hold i ein svær hoggestabbe som far min hadde. Du kan vel sei at eg og morakniven, hadde ei god stund saman, før eg klarte å lirke den pila ut igjen av hoggestabben, trur faktisk at den stod ca 10-12 cm inni... :shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:shock: armbrøster må registreres på lik linje med skytevåpen. kan du ikke våpenloven :?: armbrøster har vært forbudt å anskaffe gjennom flere år kun de med dispansasjon kan ha en slik! Buer blir det nok registrerings plikt på før eller siden!så hva er problemet :?:
Link to comment
Share on other sites

Jeg er positiv til buejakt i Norge, men ser ikke helt hva man kan oppnå med store ferdighetstester. Et engangsteorikurs på linje med den normale jegerprøven kanskje, og en kort og grei årlig skyteprøve.

 

Kan ikke tenke meg at andre enn spesielt interesserte med skyteferdighetene på plass ville benyttet seg av det uansett. Tross alt, om man er mest interessert i å faktisk få resultat av jakten er en rifle mange ganger bedre. Buejakt handler om jakten i seg selv, og jeg har ikke tro på at noen som ikke gidder å få ferdigheter med buen hadde fått for seg at buejakt er noe de vil drive seriøst med. Det henger ikke helt på greip.

 

Det må sefølgelig være krav til bue/pil som skal brukes kontrollert ved årlig skyteprøve, men registrering av buer? Nei, en plass får grensen gå.

 

Armbrøster har jeg ikke brukt, og har ingen erfaring med, så det holder jeg meg utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang temaet dukker opp, har jeg argumentert med at om buejakt blir tillat, kommer det sporenstreks en søknad fra folk som vil jakte med revolver. Innlegget lenger ned på siden "Bue, rifle og håndvåpen" er vel et tydelig bevis på hva vi har i vente om buejakt innføres.

Når det gjelder skadeskytingstatestikk, begrunnet den eneste komersielle aktøren som kunne tjent på innføring av buejakt (skogeierforeningen) sin motstand med å henvise til skadeskytingsstatestikker. Jeg vet ikke hvor de fant den, men det viser vel bare at man finner den statestikken man vil, om man leter...

 

Jeg har ingen problemer med å skjønne at folk vil jakte med bue og håndvåpen. Eller spyd, sprettert, kal 50 BMG og luftvåpen for den del, for dem som er interessert i slike våpen. Men jeg stemmer nei fordi jeg er overbevist om at det gjør hverdagen for alle jegere vanskeligere på lang sikt. Vi har allerede et forklaringsproblem ovenfor vanlige folk, som får høre at søppelfyllingene er fulle av harer og ryper fordi "jegerene" synes det er så artig å jakte, men ekkelt å spise byttet. Hvordan skal vi forklare vanlige folk at vi i tillegg til dette vil jakte med mindre egna våpen, bare for morro?

 

At slikt er lov i land som Afrika har vel med at jakta er gjennomkommersialisert. Store områder gjerdes inne, dyr kjøpes for utsetting, fores, og jaktes på av rike utlendinger. Hele landets BNP er avhengige av denne næringen. Selvfølgelig tillates det meste som kan gi ekstra inntekter! Er dette en utvikling vi ønsker for norsk jakt? Jeg utfordrer dere til å tenke litt lengre enn om det hadde vert artig å skyte ett rådyr med bue eller ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har allerede et forklaringsproblem ovenfor vanlige folk, som får høre at søppelfyllingene er fulle av harer og ryper fordi "jegerene" synes det er så artig å jakte, men ekkelt å spise byttet. :shock:Si meg hva har dette med buejakt å gjøre :?: eller håndvåpen jakt for den delen :?: og hvem kaster byttet på dynga :?: Og hvorfor drar du inn afrika igjen du snakker om ting du tydeligvis ikke har greie på :roll: det er på tide at du kommer med håndfaste bevis eller tror jeg fler her begynner å lukte lunta!forumtroll eller....

Link to comment
Share on other sites

Ooops... Begynner å skjønne hvorfor 29 stk har krysset av for at de er imot buejakt, men at det ikke finnes ETT innlegg som forklarer hvorfor... ( bortsett fra vingemutteren da, han er heller ikke redd for å gå mot strømmen :) )

 

Hva er det forresten du vil jeg skal dokumentere? At jakta i Afrika er mer kommersialisert enn jakta i Norge? Eller at jeg er imot buejakt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At folk hiver dyr de skyter har selvfølgelig ikke noe med buejakt å gjøre direkte, men det var et eksempel på jegeradferd som påvirker vanlige folks holdninger til jakt generellt. Måten å demme opp mot økt jegerforakt er derfor ikke å innføre bue og håndvåpenjakt mener jeg. Og jeg brukte eksempelet pga tråden som går på dette akkurat nå.

 

Ellers har du kanskje rett i at den kommersialiserte Afrikajakten er lite relevant for norske forhold, det er vel ikke den samme betalingsviljen på dette i Norge.

Ellers mener jeg dere skyter jegerstanden SKIKKELIG i foten om dere argumenterer med at folk er redd for rifler, hunder støvsuger terrenget, og skadeskytingsstatestikken på hagle er stor, for å innføre buejakt. Folk har blitt korsfestet for mindre på dette forumet :?

Link to comment
Share on other sites

Eg syntest at da blir litt dumt at me ikkje kan tillate noko som virke, ”fordi då kan andre finne på å søke”.

Sist eg høyrte noko om skogeigerforeningen, så var dei positive. Da er ikkje meir en ca 4 år sia eg var motstander av buejakt, men etter at eg blei bombardert, av broderen, med informasjon om buejakt så snudde eg til å bli buejeger. :D

Så alle kan forandre meining.

Eg trur at buejakt faktisk er med på å få fleire inn på jakt. Eg har sett mange eksempel på folk som aldrig kunne tenkt seg å jakt, men etter å ha skutt på dyrefigurar med bue ei stund, begynner dei plutselig å snakke om jakt.

Me har medlemmer heilt ned i 6-7 års alder som no skyter på 3D figurer minimum 1 dag i veka. Mange av desse er barn som har ikkje jaktene foreldre. Spesielt ser me at da er mange jenter/damer som tar buejakt på ein god måte. Hugs at sølv om du har fått frem ein buejeger, så er da ein ekstra jeger, til jegerstanden. :wink:

Når me får lov å jakte med bue i Noreg, så kjem me også til å jakte med rifle. Om morgonen når eg skal på jakt ønskjer å kunne vella om eg vil jakte med bue eller rifle den dagen.

Eg forstår at du ikkje vil at jakt forholda i Noreg skal bli slik som i Afrika, men viss du ser på kartet til NBJF, så ser du at da er ikkje so mange land som forbyr bujakt (da skal vel eit par land til inn på kartet no)

Da er ikkje ”vanlege” folk som er motstandarar av buejakt, men andre jegerar. Svert mange av dei som ikkje jakta, blir faktisk litt overraska når eg fortel dei at me ikkje kan bruke buen til jakt i Noreg.

Eg er overbevis om at å innføra buejakt til Noreg, vil vera positivt for jegerstanden i Noreg.

Og me vil veksa på da. :D

Aun Egil Vikør

Link to comment
Share on other sites

I disse tider hvor EU forbyr norske selskinn pga stygge bilder fra Canada, og tyskerne forbyr paintball pga skolemassakre, tror jeg ikke at argumentasjon for buejakt gavner den norske jegerstanden som helhet.

 

EBA, European Bowhunting Association, har god kontakt me EU parlamentet. Frankrike og Spania er to av dei største europeiske "buejeger landa" bare i Frankrike er da over 20 000 buejegrer. Flere EU land har åpna for bujakt dei siste åra, og no kjem Sverige også. Trur ikkje EU vil gi oss problem om me innføre buejakt. :D

http://www.europeanbowhunting.org/

Aun Egil Vikør

Link to comment
Share on other sites

Ingen som skyter på flyvende fuglevilt (bortsett fra noen meget få) bør argumentere mot noe som helst basert på skadeskytingsfrekvens.

 

Ble litt svar skyldig der gitt :shock: Du har unektelig et poeng. Skadeskytingstatestikken er ikke det viktigste argumentet mitt, det går mer på dette med at norsk jakt har en brei folkelig forankring, og er pr i dag godtatt av den stadig større urbane befolkningen. Jeg trenger ikke å sjekke bildekkene for knivstikk når jeg kommer tilbake fra jakt, og slik vil jeg gjerne ha det fremover...

Link to comment
Share on other sites

Poenget med EU var å illustrere at store politiske beslutninger tas utelukkende på følelsesmessig grunnlag.

Enn så lenge har vi en av verdens mest jaktvennlige velgermasser - men det tror jeg altså ikke nødvendigvis er spikret for all fremtid, og jeg tror vi selv kan skyte oss ganske stygt i foten ved å prøve å innføre jaktformer eller -våpen som den jevne velger ikke liker.

Link to comment
Share on other sites

Enn så lenge har vi en av verdens mest jaktvennlige velgermasser - men det tror jeg altså ikke nødvendigvis er spikret for all fremtid, og jeg tror vi selv kan skyte oss ganske stygt i foten ved å prøve å innføre jaktformer eller -våpen som den jevne velger ikke liker.

Du "trur " me kan skyta oss i foten . Har så langt ikkje sett undersøkelsar som viser at jaktmotstanden har øka i Danmark, Finland eller Åland etter at dei innførte buejakt. Har heller ikkje høyrt at jaktmotstanden i Sverige er på veg opp fordi dei er i ferd med å innføra buejakt.

"Våpen som den jevne velger ikke liker". Veit du at det er slik? Har du dokumentasjon på dette? Det er heilt sikkert ikkje problem å få til ei avstemming som vil visa ein massiv motstand. Men det er eit like lite problem å få til ei avstemming som viser det stikk motsatte. Uansett kva ein vil gjera eller få til vil det alltid vera motstand frå enkelte miljø. Det må ein berre akseptera. Så hvis du har gjort deg opp ei meining om at du er i mot buejakt er det ei fair sak. Men hvis du er imot buejakt fordi du trur det kan vera til skade for deg i annan jaktsamanheng blir det for tynt. Du baserer deg på meiningar som du tillegg folk utan å eigentleg vite at det er slik. Det blir heilt feil slik eg ser det.

Mi oppfatning av folk flest er at det er stor aksept for buejakta berre dei får sett kva dette dreiar seg om og gjerne sett og prøvd utstyret som blir brukt. Så for dei som har aksept for jakt med kruttvåpen men ikkje med bue handlar det rett og slett om mangel på kunnskap. Når dei får denne kunnskapen snur dei i dei aller fleste tilfelle om. Får me berre spreidd nok kunnskap så inneber dette at det er dei samme som er i mot all jakt som vil vera mot buejakt og. Desse folka vil vera der uansett. Når jegrar er i mot buejakt viser det seg at det som oftast er basert på mangel på kunnskap og litt frykt for det ukjente.

Link to comment
Share on other sites

Klart vi bør ha buejakt i kongeriket ! All dokumentasjon på at dette er forsvarlig jakt er jo bevist i en årerekke ! Så med innføring av den internasjonale prøven (skyteprøve) så må det kunne bli godtatt her også . Jeg er sikker på det blir de mest intense jegerne som stiller opp likevel for her er det mye venting for og oppnå skuddsjangse i forhold til riflejakt .

Vi trenger flere i bueforbundet så meld dere inn og få mere info om jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

Mi oppfatning av folk flest er at det er stor aksept for buejakta berre dei får sett kva dette dreiar seg om og gjerne sett og prøvd utstyret som blir brukt.

Og min oppfatning av folk flest er at klarer først noen andre å appellere til følelsene deres, spiller det ingen rolle hvor gode argumenter du måtte ha.

 

Jeg tror - tror - at det er den relativt brede folketradisjonen med hagle- og riflejakt som gjør at vi fortsatt har noen av de mest liberale våpenlovene i den vestlige verden. Jeg tror - tror - at utradisjonell jakt, særlig med våpen som har beviselig kortere rekkevidde og dårligere presisjon enn tradisjonelle våpen, kan finne på å vekke følelsesudyret i folket; dette helt uavhengig av hvor effektive disse våpnene faktisk er i praksis.

 

Vi vet at massemedia er våpenfiendtlig og sensasjonalistisk. Vi vet at folk lar seg påvirke av deres følelsesmessige appeller. Da kan det virke noe korttenkt å gi dem mer ammunisjon.

 

For ordens skyld er jeg en av de få i landet som mener at uten rett til å forsvare sitt eget liv er retten til eget liv meningsløs, og at uten midlene til å forsvare eget liv er retten til selvforsvar meningsløs - ergo at det er en menneskerett å eie våpen. Samtidig erfarer jeg at i et sosialistisk land har liberalister altfor lett for å bli diskvalifisert fra den offentlige debatten, så jeg tar ofte standpunkt deretter.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi vet at massemedia er våpenfiendtlig og sensasjonalistisk. Vi vet at folk lar seg påvirke av deres følelsesmessige appeller. Da kan det virke noe korttenkt å gi dem mer ammunisjon.

Den ammunisonen du snakkar om her er eit resultat av folk sin opptreden med våpen og ikkje våpenet som sådan. Det er diverse trådar inne på dette forumet om "uheldige episodar " med skytevåpen under jakt. Elg som vart skoten i nærleiken av bustadfelt. Folk reagerte på smellen så nært hus. Ville ikkje ha skjedd med buejakt. Hjortejegeren som skaut var det 5 eller 6 hjortar på nokre minuttar og skapte overskrifter og diskusjon. Ville ikkje skjedd med buejakt. Vil berre presisera at dette ikkje er meint som kritikk av jegrane i dei to nevnte sakene

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye greie på buejakt, men jeg mener det ikke skulle blitt tilatt på Rådyr/storviltjakt i Norge hvis dette medfører større prosentvis skadeskyting en med rifle.

Hvis noen har data om skadeskytingsprosent med bue hadde det vært greit.

 

Til småviltjakt ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle vært lov, ettersom det nok er mer skadeskyting med hagle, en det ville blit med bue.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye greie på buejakt, men jeg mener det ikke skulle blitt tilatt på Rådyr/storviltjakt i Norge hvis dette medfører større prosentvis skadeskyting en med rifle.

Hvis noen har data om skadeskytingsprosent med bue hadde det vært greit.

 

Til småviltjakt ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle vært lov, ettersom det nok er mer skadeskyting med hagle, en det ville blit med bue.

 

Bortsett fra resultatene fra prøveprosjektene til de Nordiske landene som lå som grunnlag for godkjennelsen eksisterer det blant annet en undersøkelse utført av

 

R.T.Morton MF (1995) "Archery crippling rates for deer on Medway Plantation, SC"

 

Der alle dyr som ble påskutt og ikke sett falt fra skuddsted ble sporet med hunder, dokumentasjon på skyteavstand,vinkel på dyret fluktstrekning hvilke spisser som ble brukt osv

 

av de 61 dyrene som ble påskutt ble 60 funnet 1 ble ikke funnet og det ble heller ikke funnet tegn som tydet på at dyret var skadet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye greie på buejakt, men jeg mener det ikke skulle blitt tilatt på Rådyr/storviltjakt i Norge hvis dette medfører større prosentvis skadeskyting en med rifle.

Hvis noen har data om skadeskytingsprosent med bue hadde det vært greit.

 

Til småviltjakt ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle vært lov, ettersom det nok er mer skadeskyting med hagle, en det ville blit med bue.

 

Det danske miljøministeriet Skov og Naturstyrelsen har laga ein statestikk over tidsrommet 1999-2007. Denne er laga på bakgrunn av opplysningar frå både jegrar og ettersøkspersonell. Den viser at rifle og bue kan sidetillast når det gjeld skadeskytingsfrekvens, mens hagle ligg vesentleg høgare. Prøvde å finna ein link til denne undersøkelsen. Kanskje nokon har den linken. Hugs og at når du finn pila vil du med ein gong kunna konstatera om det var ein rein bom eller om du har vore borti dyret.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer selvsagt ja, hvorfor i all verden skulle ikke det være tillatt!

 

Men det blir ikke det, av samme grunn for at jule- og påskefredninga ikke blir opphevet. Og at vi vil få stadig flere lover og påbud tredd nedover hodet.

 

Er det ikke et dilemma at vi som jagende nasjon har en av verdens mest velorganiserte jegerorganisjon, men det strengeste og mest diskriminerende regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye greie på buejakt, men jeg mener det ikke skulle blitt tilatt på Rådyr/storviltjakt i Norge hvis dette medfører større prosentvis skadeskyting en med rifle.

Hvis noen har data om skadeskytingsprosent med bue hadde det vært greit.

Statistikk over skadeskyting sier svært lite. Se på skyteprøven for storviltjegere! Er det rart det IKKE blir mer skadeskyting (enn det som blir RAPPORTERT?), når en ser folk som må bruke flere dager på å slumpe 5 skudd innenfor sirkelen? Jeg tør i alle fall ikke tenke på hva som ville skjedd, hvis størstedelen av disse hadde fått det for seg at de skulle bruke bue på elgjakta!

 

Potensielle buejegere (hvis en ser bort fra enkelte "survival-Rambo'er") er stort sett blant de av oss som er godt over gjennomsnittlig interessert i våpen, skyting og jakt. Derfor må evt. skadeskytingsstatistikk for bue sammenlignes med en gruppe jegere som ligner, og da er nok ikke kjøttjegeren på stolsekken det beste eksemplet. En statistikk over hvor mye de jegerne som også driver med f.eks. bever- og seljakt skadeskyter under hjorteviltjakta, kunne derimot vært et brukbart sammenligningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye greie på buejakt, men jeg mener det ikke skulle blitt tilatt på Rådyr/storviltjakt i Norge hvis dette medfører større prosentvis skadeskyting en med rifle.

Hvis noen har data om skadeskytingsprosent med bue hadde det vært greit.

Potensielle buejegere (hvis en ser bort fra enkelte "survival-Rambo'er") er stort sett blant de av oss som er godt over gjennomsnittlig interessert i våpen, skyting og jakt. Derfor må evt. skadeskytingsstatistikk for bue sammenlignes med en gruppe jegere som ligner, og da er nok ikke kjøttjegeren på stolsekken det beste eksemplet. En statistikk over hvor mye de jegerne som også driver med f.eks. bever- og seljakt skadeskyter under hjorteviltjakta, kunne derimot vært et brukbart sammenligningsgrunnlag.

 

Nå er det no en gang slik her i Norge, at det er generelt høgere krav til jaktutøvelsen på storvilt en på sel,rovdyr,og småvilt.

Et eksempel på det er jo hodeskudd som ikke er spesielt populært på storviltjakt, ettersom dette øker skadeskytingsprosenten. På sel er jo hodeskudd helt vanlig.

Det samme gjelder dyr i bevegelse, der du kunne fått problemer med oppsynet ved å løsne skudd på villrein i bevegelse. På gaupejakt er det ikke uvanlig, og jeg leste i Jakt og fiske, at skadeskytingprosenten ved slik jakt ikke tåler dagens lys.

Så og sammenlingne dette blir ikke reelt i denne sammenhegn. Det samme gjelder sammenligning av kvaliteten på jegerene. Når jeg savner skadeskytingsprosent med bue, mener jeg ikke en prøvejakt med få utvalgte og et 50 talls dyr, men prosenten i land som Canada der buejakt har foregått i mangen år, og med hele spektere av jegere.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det no en gang slik her i Norge, at det er generelt høgere krav til jaktutøvelsen på storvilt en på sel,rovdyr,og småvilt.

Et eksempel på det er jo hodeskudd som ikke er spesielt populært på storviltjakt, ettersom dette øker skadeskytingsprosenten. På sel er jo hodeskudd helt vanlig.

 

Hvor har du det fra at det er høyere krav til storviltjakt enn sel? Meg bekjent så må du skyte opp til storviltprøva for å jakte sel. Altså samme kravet.

Når det gjeldder jaktutøvelsen så er det likt det også. Kjenn dine begrensninger og sett skuddet der det er forsvarlig.

Årsaken til hodeskudd på sel er at skudd i kroppen gir liten direkte virkning og dyret ha veldig stor mulighet for å komme seg på sjøen,synke og forsvinne. Enten død eller sterkt skadeskutt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det no en gang slik her i Norge, at det er generelt høgere krav til jaktutøvelsen på storvilt en på sel,rovdyr,og småvilt.

Et eksempel på det er jo hodeskudd som ikke er spesielt populært på storviltjakt, ettersom dette øker skadeskytingsprosenten. På sel er jo hodeskudd helt vanlig.

 

Hvor har du det fra at det er høyere krav til storviltjakt enn sel? Meg bekjent så må du skyte opp til storviltprøva for å jakte sel. Altså samme kravet.

Når det gjeldder jaktutøvelsen så er det likt det også. Kjenn dine begrensninger og sett skuddet der det er forsvarlig.

Årsaken til hodeskudd på sel er at skudd i kroppen gir liten direkte virkning og dyret ha veldig stor mulighet for å komme seg på sjøen,synke og forsvinne. Enten død eller sterkt skadeskutt.

 

Jeg skriver vel at det er generelt høgere krav til jaktutøvelsen, ikke at de er høgere krav for å kunne jakte :!:

 

Det har også vært flere linker om emnet på kammeret tidligere, mitt inntrykk er at hodeskudd ikke blir annbefalt på storviltjakt, det samme gjelder dyr i bevegelse. Men dette er en normer og ikke lover.

 

Men poenget mitt var uansett, at skal vi sammenlingne skadeskytingsprosent på jakt med rifle kontra bue. Må vi ha like utgangspunt i henhold til hva vi jakter på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis (folke)avstemninger hadde fått avgjort slike spørsmål hadde ting vært greit. Da hadde vi fått gjort som vi ville bare vi ikke plaget andre i samfunnsmessig for stor grad. Men slik er det ikke. 80% av de spurte i offentlig meningsmåling mener jakta i dag er ok. Vi har altså ingen grunn til å pålegge oss selv stadig flere lover og pålegg for å bli akseptert. Og det er stort rom for aksept av buejakt.

 

Men vi får det bare værre og værre på bakgrunn av den norske folkesjela. Se bare på dere selv nå, hadde dette vært et offentlig utvalg hadde buejakt ikke blitt tillat fordi dere aldri klarer å bli enige. Selv om det er stor overvekt for det i meningsmålingen.

 

De som kunne gjort noe, NJFF, gjør ikke noe. Pampene der er ikke interessert i buejakt, og opptatt med å finne flere lover og påbud i håp om å bli mere enn 80% akseptert...

Link to comment
Share on other sites

Ole -Johan:

Det er ikke snakk om å pålegge seg nye lover å pålegg. Buejakt har aldri vert lov i nyere tid. Videre lurer jeg litt på hvor du har det fra at det er stor aksept for buejakt i Norge i dag? En bred høringsrunde for kort tid siden resulterte i ett nei.

Man bommer grovt om man tror meningsmålinger her inne er representative for jegere generellt. Du skal ikke se bort fra at prosentfoldelingen ble snudd på hodet om spørsmålet ble sendt ut sammen med jegeravgiftskortet til sommeren. "miljøet" her inne er litt spesielt, i og med at folk er laaangt over gjennomsnittet interessert i jakt og skyting. Det er derfor jeg blir hudfletta for å ytre meninger som er ganske vanlige blandt jegere som ikke er på kammeret daglig.

 

Bladet JAKT som vanligvis er sterkt kritiske til det meste av lover og påbud ang jakt, skrev en lederartikkel om temaet da resultatet av høringsrunden om buejakt resulterte i et nei. De syntes det var et fornuftig utfall, og var samtidig kritiske til at NJFF stilte døra på gløtt basert på en "alt som er gøy bør være lov" tankegang.

 

Skogeierforeningen var også negativ, selv om de så markedsmulighetene for sine medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...