Jump to content

Slutt med "Tøffe" hagler, som bryter reglene.


jULF

Recommended Posts

Hei,

Jeg blir drit sur av å lese alle de idotiske forslagene her på dette forumet. Slik som hvor tøft det er å fjerne kolben på en hagle eller kjøpe et 16" løp fra statene. :evil: Men nå topper det seg: en eller annen stut har nå lagt ut en totalt ødelagt remington hagle på finn.no med innfelbar kolbe og frittstående pistolgrep. Som er strengt ulovlig å putte på en hagle i kongeriket! http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17064422

Her har ærlige sjeler jobbet vel og lenge for å få slutt på "fast-kolbe" og lang pipe hysteriet til POD, og nå som den nye våpenforskriften er mest sårbar der den ligger rett før ikrafttredelse så skal denne NRA-fanklubben velte hele lasset. :shock:

At ikke de forstår at også Onkel Rikart har fått laptop med telenor mobilt bredband i Pelle, sier vel mye om intelligensen til denne gjengen.

 

For å si det sånn, om jeg skulle gjøre noen modifikasjoner til en hagle slik som er gjort her. Så ville jeg aldri kunne tenke meg å legge bilder av den ut på nettet, for ikke å tenke på navn og telefonummer samt postnummer. :cry:

 

Her står vi foran et mulig gjennombrudd for oss få som driver med praktisk rifle eller de flere av oss som går på lange jaktturer.

Også skal denne gjengen ødelegge for oss, skulle tro det var planlagt med den økningen i skyte episoder i det siste.

 

Nå har jeg sendt en mail hvor jeg har forklart ganske klart at han burde få den anonnsen sin litt kjapt ned om han vil unngå bråk.

Så nå håper jeg dere andre vil si i fra til andre som driver med andre like dumme ting, slik at vi kan få den "LIBERALE" forskriften vår! :idea:

 

Mvh

jULF

Link to comment
Share on other sites

med innfelbar kolbe og frittstående pistolgrep. Som er strengt ulovlig å putte på en hagle i kongeriket!

Det frittstående pistolgrepet har jeg ikke peiling på om er ulovlig (selv om jeg tror at det er lovlig...), men den Knox-kolba er definitivt lovlig her i kongeriket!

Hvis ikke, så er det mange Howa Axiomer (er det forskjell på hagle og rifle, så tar jeg feil!) som er ulovlige her på berget...

 

Nå har jeg sendt en mail hvor jeg har forklart ganske klart at han burde få den anonnsen sin litt kjapt ned om han vil unngå bråk.

Og med bråk mener du...? Håper ikke du kommer med trusler som er tuftet på voldstanker, her inne på Kammeret!

 

Jeg ser du har den erfaringen her inne med hele 4 innlegg (i skivende stund...), og selv om antall innlegg ikke skal ha noe å si på hvorvidt man kan komme med forskjellige bastante holdninger, så kunne timingen (Lørdagsnatt...) samt din, for oss andre her, ukjente status vært tjent med en noe mykere "utblåsning"!

Med tanke på å bli tatt seriøst, så er det ikke bare de fysiske våpen man kan legge vekt på, også det man sier/skriver kan bli tatt useriøst...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke igjen det du skriver om forumet. Har ikke sett i noen tråd at noen oppfordrer til det du beskriver.

 

Kan heller ikke se at det er noe feil med hagla som selges på finn (bortsett fra at den er stygg). Du bør kanskje vurdere å sende en mail til selger for å be om unskyldning :wink:

 

Og hvis du synes det var så forferdelig at noen sprer info om slike stygge børser, burde du kanskje ikke hjelpe han med markedsføringa...

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter oppfordres til å sette seg inn i regelverket han hevder er brutt...

 

Hans karekteristikk av forumet får meg forresten til å lure på hvorfor han er her. Tipper vi har et troll på besøk.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikkje igjen i den karakterestikken av forumet eg heller. Vi har ein del brukerar som har gitt uttrykk for at dei er frustrert og er ueinige i ein del av bestemmelsane vi har omkring våpen her i dette landet. Det må vel vere lov.

 

Når det gjelder den hagla der, so syns eg det ser ut som om den er utanfor reglementet. No kjenner ikkje eg reglane so godt, men eg trudde både frittståande pistolgrep av den typen der, og vertikalt grep på forskjeftet, ikkje var tillate.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den hagla der, so syns eg det ser ut som om den er utanfor reglementet. No kjenner ikkje eg reglane so godt, men eg trudde både frittståande pistolgrep av den typen der, og vertikalt grep på forskjeftet, ikkje var tillate.

 

 

Ingen regler om frittstående pistolgrep for andre våpen enn 1/2-auto hagler. Vertikale grep på forskjefte er ikke nevnt noensteds i lov, forskrift eller rundskriv.

Den børsa det linkes til er lovlig til hva en nå vil bruke den til (husk magasinplombering), men neppe brukbar til noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ikke stikke ut hodet å komme med noe negativt om skyting eller våpen på dette forumet, det er helt uvesentlig om du har rett eller ikke.

Du har nå blitt utsatt for en rekke hersketeknikker som enkelte på dette forumet elsker, du har blitt kalt fersk fordi du har få innlegg her, du har blitt kalt et "troll" altså en som bare prøver å lage støy på forumet, i tillegg gjøres alt for at dine meninger eller utsagn kan forvrenges, eller med stor innlevelse missforståes, som at vedkommede kunnne risikere "bråk"

Jeg forstod det ikke dithen at du truet med å banke opp fyren men at han kunne forvente et oppgjør med politiet.

Det eneste som manglet var en som skrev under fullt navn dukket opp å beskyldte deg for å være feig som brukte nickname.

 

Ellers er forumet en hyggelig og lærerik plass med et vel av hjelsomme mennesker som deler med deg av sin kunnskap.

Hold deg bare unna alle debatter som omhandler våpen i samfunnet, og ulvedebatter.

 

Jeg har ingen formening om hagla i annonsen er lovlig eller ikke, men uansett er sånne våpen dårlig reklame for mennesker som driver med jakt og konkurranseskyting.

Det er akkuratt sånne våpen journalister liker å ta bildet av hvis politiet har gjort et våpenbeslag.

Det er akkuratt sånne våpen flertallet av norges befolkning ikke forstår at noen trenger å eie.

Link to comment
Share on other sites

Haglen må da være mye gøyere å skyte litt med utenom skytebaner?? Jeg skyter ofte på Sotra utenfor Bergen, skulle gjerne hatt den haglen der noen ganger i stedet for Saueren 8)

 

Jeg hadde gjerne tatt i mot den, morroskyting med den der har jeg ingen problemer med å godta. Tenk å stille opp ti meloner..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ikke stikke ut hodet å komme med noe negativt om skyting eller våpen på dette forumet, det er helt uvesentlig om du har rett eller ikke.

Du har nå blitt utsatt for en rekke hersketeknikker som enkelte på dette forumet elsker, du har blitt kalt fersk fordi du har få innlegg her, du har blitt kalt et "troll" altså en som bare prøver å lage støy på forumet, i tillegg gjøres alt for at dine meninger eller utsagn kan forvrenges, eller med stor innlevelse missforståes, som at vedkommede kunnne risikere "bråk"

Jeg forstod det ikke dithen at du truet med å banke opp fyren men at han kunne forvente et oppgjør med politiet.

Det eneste som manglet var en som skrev under fullt navn dukket opp å beskyldte deg for å være feig som brukte nickname.

 

Jeg hadde satt veldig stor pris på at du lenket til tråder hvor "troll" og "fersk" er brukt som hersketeknikker.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ikke stikke ut hodet å komme med noe negativt om skyting eller våpen på dette forumet, det er helt uvesentlig om du har rett eller ikke.

 

 

Imponerende, du mener altså det er fritt fram å beskylde andre for å drive med ulovligheter her på forumet, selv om den som framsetter beskyldningene helt åpenbart er på "Bærtur"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte forresten et par hersketeknikker til her som er mye brukt på forumet:

Siter meldinger, ikke hele, men den delen som passer best, ta det gjerne ut av en sammenheng så påstanden ser helt teit ut.

Eller: heng deg opp i en enkeltdetalj sånn at fokus fra hovedbudskapet kan blir borte.

 

Tenk om Dere på en hyggelig måte prøvde å rettelede jULF i at han kanskje gikk litt hardt ut, men neida vi er jo rettferdigheten selv så vi tar den største øksa og hogger hodet av ham.

Link to comment
Share on other sites

Vel, han åpnet jo med "Jeg blir drit sur av å lese alle de idotiske forslagene her på dette forumet" og da er det kanskje litt vanskelig å legge godviljen til. Hvis ikke jeg har tatt et sitat heeeeelt ut av sammenheng nå, da, selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Her er hovedbudskapet mitt for de som ikke leste alt jeg skrev:

 

Ellers er forumet en hyggelig og lærerik plass med et vel av hjelsomme mennesker som deler med deg av sin kunnskap.

Hold deg bare unna alle debatter som omhandler våpen i samfunnet, og ulvedebatter.

 

Jeg har ingen formening om hagla i annonsen er lovlig eller ikke, men uansett er sånne våpen dårlig reklame for mennesker som driver med jakt og konkurranseskyting.

Det er akkuratt sånne våpen journalister liker å ta bildet av hvis politiet har gjort et våpenbeslag.

Det er akkuratt sånne våpen flertallet av norges befolkning ikke forstår at noen trenger å eie.

Link to comment
Share on other sites

Da lurte du jammen meg godt, for jeg var ganske sikker på at du var ute etter å syte over miljøet igjen.

 

Forøvrig gikk jeg vel selv minst like høyt ut på banen på Sluttstykket, med en førstepost hvor jeg ikke bare var svært kritisk men også tok ennå mer feil enn trådstarter her. Selvfølgelig er det fullt mulig at jeg da ble bedt om å holde kjeft men var for dum til å forstå det - men egentlig synes jeg det gikk ganske greit, jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ok, han kunne da fint starta innlegget sitt på en anna måte, men er litt enig med Mappy her. Å sei at han er "fullstendig på bærtur" er da heller ingen fin måte å svare på uansett. Kanskje han var det, men det er dårlig holdning og skaper i staden negative debatter som dette.

 

Det er ikkje berre spm om man har rett eller feil, men hvilke holdninger man viser kvarandre som gjer et forum bra. Et forum må være åpen for frustrasjon og sterke meininger uten at personen skal bli slakta. Det er faktisk mange "verdensmestere" her. Ikkje lett for trådstarter å svare når dokke ikkje gir han en sjanse en gang, utfra måten dokke besvarer på.

 

Folkens, vi må alle jobbe for å opprettholde det gode miljøet her inne!!

Link to comment
Share on other sites

"What we've got here, is a failure to communicate."

 

Jeg synes selv at det er en usedvanlig dårlig ide å bygge om våpen slik og så poste bilder av dem i full offentlighet, slik at myndighetene kan fristes til å fatte flere vedtak utelukkende på emosjonelt grunnlag. Jeg vet at flere her mener det samme.

Link to comment
Share on other sites

Tja, trådstarter tar 100% feil hva angår lovligheten på våpenet det var linket til i anonsen (en av mange som ikke klarer å skille mellom regler for 1/2auto og vanlige våpen).

 

At det er stygt, og over grensen til det latterlige, se det er en annen sak.

 

At den på mange måter også kan være med på å fyre opp under enkeltes reguleringskåthet kan også være. Men fakta er at uten om det vertikale frontgrepet (som fikk meg til å sprute ut i hånlatter, siden det etter min mening gjør hagla bortimot ubruklig), er den ett greit stykke verktøy. Hverken uvanlig eller på noen måte spesiell (likte godt kolben, som gjør det lett for flere å kjapt tilpasse lengden. Og da ikke minst etter hvor mye klær en har på seg, men hvordan den påvirker balansen vites ikke).

 

Jeg har selv sett sett tråder der det blir foreslått å kjøpe 16.5" løp fra statene. Men dette har ikke hatt noe med å oppfordre til ulovligheter, kun kunskapsløshet. Og der jeg har sett dette, har i hvertfall jeg påpekt at disse løpene ikke er lovlige før den nye foreskriften har trådt i kraft (men de blir lovlige).

 

Så trådstarter går høyt ut på banen, baserer seg på soleklare faktafeil. Slenger litt med leppa om forumet, ja kort sagt. Han stiller seg lagligt til for hugg. At jeg kun kommenterer faktafeil etc, og ikke flår han på flatmark, skyldes ene og alene at jeg meget vel skjønner utgangspunktet for vedkommendes forargelse.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

Jeg jobber som nattevakt, defor er jeg aktiv om natten.

Jeg har brukt deler av dagen til å lete opp de relevante paragrafer, og ser at det påbudet av fast kolbe forble med forslaget.(Gammelt rundskriv) Altså tok jeg feil her, tar selvkritikk på den. Men endrer ikke på det faktum at denne hagla ligger i gråsonen, og er utvilsomt av det POD kaller militær karakter. For å ikke snakke om hvor lite media vennlig den børsa er, han burde heller vist den kolben med pistolgrep separat adskilt fra våpenet.

 

Også skal jeg prøve å rydde opp i det at jeg beskylder forumet her for noe.

Det jeg mener er at folk burde vokte seg bedre for å fyre løs med alt de kunne tenke seg å gjøre med X våpen. Selv om X våpen da skulle bli ulovlig i henhold til gjeldene regelverk. Og selv om det snakkes teoretisk så vil det gi POD en god begrunnelse til å stramme inn på ditt unds datt i den nye forskriften. For de fleste her mistenker nok slik som jeg at for hvert 100rde teori innlegg så er det en eller annen gjøk som handler på det.

Og slik tenker også POD og kan da bruke sannsynlighet som en begrunnelse i et eller annet lite lurt grep på reglene.

 

Og med bråk mener du...? Juridisk rabalder, selvfølgelig. voldstanker hadde vært litt snodig når innlegget handler om utførelse og forslag(dvs. medvirkning) til ulovlige modifiksjoner på våpen med et bestemt eksempel.

 

Det jeg egentelig ville frem til her er at den annonsen på finn er en av de tingene vi trenger minst i disse tider med regel revisjon. For la oss si at de bestemmer seg for å tilate teleskop kolbe på halvautomatiske hagler, og VG finner annonsen.........Bye bye til det!

 

Hilsen

jULF

Link to comment
Share on other sites

Ingenting galt med den hagla der, våpenrasist! Eneste som er galt er at ettermarkedsutstyret er billigdritt :(

Men demperen sikler jeg etter!

 

Men det er klart et stort problem at serlig "skumle" våpen skremmer allmennheten. Og alt blir bare verre og verre med tiden, så å holde en lav profil med våpen, serlig "skumle" er desverre meget lurt.

 

Ikke diss NRA, dei gjør en fantastisk jobb. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Premien for dagens beste innlegg går til OIH!

 

trådstarter: det du poengterer er faktisk et eksisterende problem, at enkelte idioter absolutt skal tøye regelverket, og at dette går utover fremtidig lovgivning. om hagla i annonsen på finn.no er lovlig eller ikke skal jeg ikke gi noen fasit på, men det er klart at folk som gjør ombygninger av jaktvåpen som beveger seg i gråsonen mot det relativt vage uttrykket "militær karakter" ikke er positivt med tanke byråkratenes behov for kontroll.

Men det hadde vært hyggelig om du formulerte deg en smule mer saklig og ikke angrep den gjengse forumbruker uten å ha noen egentlig sak å vise til.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til at slike innlegg er med å forsure miljøet her inne med slike angrep på oss som føler oss hjemme her på Kammeret

så får nå denne annonsen en masse publisitet og oppmerksomhet fra mange som kanskje ikke hadde sett den fra før!

Genial idé tvers igjennom... :roll:

Kan heller ikke finne noe i annonsen på finn.no om at hagla er ervervet til jakt!

Kanskje dette er ei som har vært ervervet til Praktisk for alt det vi vet!?

Og at den selges nå når det er satt på vent noen år...

Link to comment
Share on other sites

"What we've got here, is a failure to communicate."

Det er godt å se at det er flere som har lagt merke til at det sies mye

fornuftig i rocke sanger :D

 

Men skal jeg si min mening som saken. så vil jeg påstå at det

ikke finnes værken "Farlige" eller "tøffe" våpen, men bare farlige

og "tøffe" EIGERE !

Link to comment
Share on other sites

Ingenting galt med den Emil, man har faktisk lov å ha foldekolbe, men ikke å bruke den.

Om han har brukt stokken kan det hende han har putta noe inni hengslene på kolben slik at den ikke kan foldes uten å måtte skru. Og da er den lovlig.

 

Men for å si det slik, forbud om foldekolbe er bare tull, noe som faktisk også gjelder nesten alle restriksjoner på våpen. Er man stabil nok til å ha en OU hagle eller salong er man også stabil nok til å ha feks. en MG-3 til rekreasjon.

Krav til sikker oppbevaring og hindre at mindre stabile personer får tak i er det viktigste.

 

Vi bør egentlig ikke finne oss i lover som ikke gir mening, men desverre er det slik at om vi ikke akkurat står veldig sterk og gjør heller bare alt vondt værre :(

 

Om noen er uenig, og har en saklig grunn, spytt ut.

Link to comment
Share on other sites

Er man stabil nok til å ha en OU hagle eller salong er man også stabil nok til å ha feks. en MG-3 til rekreasjon.
Jeg er uenig, og her er en (etter min mening) saklig grunn for det:

 

Alle, absolutt alle har en viss risiko for å lide av alvorlig depresjon eller på annen måte "tilte" en eller annen gang i livet. At du og jeg pr. i dag er funnet tilstrekkelig stabile til å inneha alminnelige jakt- og sportsvåpen er faktisk ingen garanti for at vi vil være det i all framtid. Det er tross alt ikke en så inngående gransking av hjerte, hjerne og nyrer som skal til før man får godkjent en ervervstillatelse på et standard jakt- eller sportsvåpen. I mitt hode er faren for at en gitt våpeneier skal bikke over kanten og finne på noe fundamentalt dumt såpass liten at det er en fullt akseptabel risiko at vedkommende har x antall "vanlige" våpen innelåst i våpenskapet. Imidlertid er skadepotensialet i en MG3 såvidt mye høyere enn skadepotensialet i en Mævser eller ei dobbeltløpet hagle at jeg for min del synes det er helt greit at en alminnelig våpeneier ikke umiddelbart kan gå hen og kjøpe seg noe slikt.

 

*puts on flamesuit*

 

 

Ellers, og til topic, er jeg ihvertfall enig med trådstarter i at slik fingåing av grensene for hva som er tillatt, uten hensyn til hva som er strategisk fornuftig er nokså idiotisk...

Link to comment
Share on other sites

Ellers, og til topic, er jeg ihvertfall enig med trådstarter i at slik fingåing av grensene for hva som er tillatt, uten hensyn til hva som er strategisk fornuftig er nokså idiotisk...

 

Fingåing av grensene? Enten så er den lovlig, eller så er den det ikke.

 

En vanlig rem 870 påsatt:

demper=lovlig

skyvekolbe=lovlig

frittstående pistolgrep=lovlig

vertikalt frontgrep=lovlig

optiske siktemiddler=lovlig

osv..

 

Bortsett fra att hagla er scthøgg og ubrukelig imo, så er den ikke vesentlig endret. Den funksjonerer på nøyaktig samme måte som da den kom ut av esken.

 

Da er vi vel tilbake til det ullne begrepet "militær karakter" igjen da...

Men det trenger vi vel ikke bekymre oss over, så lenge den aktuelle våpentypen lovlig kan erverves iht gjeldende regelverk.

Så får lyse hoder i byrkratiet heller komme opp med en mer annvendlig lovtekst som f eks: "forbud mot svarte våpen i plast" eller lignende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:lol: Ja, hvis det var den mest oppsiktsvekkende siden av denne saken er vel storm i vannglass nærliggende å tenke på!?

Finnes mange måter man kan ha testet om demperen funker med bly, slik det blir nevnt forran her! :roll:

Der finnes faktisk dispensasjoner fra forbudet! :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man kan da skyte bly i flere grener enda i Norge da!

 

Ok det var ikke jeg klar over :oops: hvilke grener da?

 

Når det gjelder min forrige post så var ikke det så veldig alvorlig ment, jeg hang meg ikke veldig opp i dette. men når folk henger seg opp i ei lovlig hagle som skal selges så må jeg jo få komentere å tulle litt :lol:

Link to comment
Share on other sites

1) Lovverket om våpen trenger opprydding. Med dagens "system" med forskrifter og rundskriv i hytt og pine, så er det godt mulig at noen og enhver av oss våpeneiere bryter en eller annen regel. Ikke så galt som skattereglene, men gi dem noen år...

 

2) Som illustrasjon på første punkt: "militær karakter" er definert i kapittel 5 i rundskriv til Viltloven av april 2006 - utøvelse av jakt, felling og fangst. Der har de sannelig fått plass til noen ord om våpen også:

 

"Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder også modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked."

 

Klar og grei definisjon som ingen trenger å lure på i det hele tatt. Spørsmålet er ikke utseendet, men opprinnelig konstruksjon og formål. Sett det fineste nøttetre på en AG-3 og lakk den orange, børsa er verboten i det sivile liv samme hvor latterlig den ser ut.

 

Ett problem når lovverket er så fragmentert som det er, er at diverse myter får lov til å spre seg.

 

Omtalte børse har vært oppe i forumet for ikke så lenge siden. Den kalte snarere på latteren enn havesyken. Fullt lovlig på skytebanen, med magasinsperre kan den til og med slepes rundt i rypefjellet :lol:

 

Selvjustis skal vi ha, men det er ingen grunn til å utvide lovverket sånn helt av egen maskin.

Link to comment
Share on other sites

"What we've got here, is a failure to communicate."

Det er godt å se at det er flere som har lagt merke til at det sies mye

fornuftig i rocke sanger :D

 

Ahem....selv om sitatet gjør seg på GnR`s "Civil war", er originalen fra filmen Cool Hand Luke:

:)

 

Jeg er enig med mange tidligere i tråden: Våpenet er usedvanlig stygt og vitner om en eier som får for lite sollys, men det er neppe ulovlig og det er i utgangspunktet ingen grunn til å lovregulere denne haglen annerledes enn en Purdey sideligger. Når jeg likevel skulle ønske at flere lot være å skryte av våpen som ser slik ut, er det kun i frykt for selfangst-effekten. Som kjent har EU-parlamentet idag forbudt salg av selprodukter, med stort flertall. Begrunnelsen er at man er "lei av å se slike bilder". Det er ingen faglig eller saklig grunn til å behandle selfangst annerledes enn annen fangst, men dyrevernernes mangeårige bruk av bilder med blødende seler på hvit snø har gjort sin virkning. En tilsvarende virkning frykter jeg vi kan få på våpenlovgivningen om mange av oss skulle brase rundt i skogen med våpen som i annonsen.

Link to comment
Share on other sites

Folk som innehar hagler er vel som oftest jegere.

Jegerens ansikt utad er noe man lærer å passe på allerede på jegerkurset. Dette er ihvertfall noe jeg tenker på når jeg driver med jakt, og når jeg behandler våpen. At en person velger å legge ut et våpen som fungerer mest som onanimateriale hos enkelte får være deres valg. Jeg synes det er dumt, da saker som dette fort kan ende opp som mat for jaktmotstandere.

 

Om folk synes det er praktisk med en slik hagle får være deres sak, men det kan være greit å tråkke varsomt i dørstokken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...