Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer!!;)

 

hvilken fløte?:D

 

Johnny Stewart med variabel pitch. Heter PC-3

Litt lette å få til enn Syco Tweety'n synes jeg. Må nok trene mer med Syco'n for å få den til tilnærmelsesvis så godt som Ulf Lindroth og gutta.

Brukte fuglelyd. Forferdelig spetakkel, men det virker bra på kjerringa, bikkjene i nabolaget og reven. Særlig kjerringa kommer fortere enn Mikkel rev om jeg våger meg på en lokkesekvens og fruen i huset er hjemme :lol::lol:

Er bare snakk om sekunder :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter en periode på nesten to måneder uten fall her nå, skjøt jeg to stykker på ti minutters mellomrom i går kveld. Ei tispe på 6,5 kg og en hannrev på 7,5 kg. Enda tror jeg det lusker flere rundt her, så det er, forhåpentligvis ikke over enda. Fy flate det er rått når en først lykkes, virkelig.

Bilde kommer i morgen.

 

Mvh Jeger93.

Link to comment
Share on other sites

Etter sammenhengende tørke siden før jul, falt nr. fem i går ettermiddag. En hann på 7 kg. Jeg håper det er den dominerende hannen som har gått og skvettet rundt husene i hele vinter, og som aldri har villet gå på hoveåte, kun godbitene jeg har spredd rundt. Nå som denne er borte håper jeg at flere kan ta turen innom innen jakta avsluttes :D

Link to comment
Share on other sites

ABC Fritid arrangerte revejakt sør for Steinkjer i helga som var. Samling på fredagen, jakt lørdag og søndag. Lørdagen ble en bra jaktdag med gode loser og ett revefall og flere skuddsjanser. Søndagen ble innsatsen til hundene dårligere (vanskelig føre, rutinerte hunder sleit med å finne teft i ganske ferske spor etter synsobservasjon), men med desto flere skuddsjanser. Det endte med tre fellinger på søndagen, og sannsynligvis var vi i kontakt med 10-12 forskjellige rever. I første drevet formelig kokte det med rev, og ettersom det er midt i parringa kom revene gjerne i tospann.

 

Når det i tillegg var et herlig jaktvær med et par minusgrader og sol det meste av dagen, skulle de fleste være fornøyd...

Link to comment
Share on other sites

JEg handla også e nfra usa. En som var linket til litt lengre oppe i tråden. Gav 200 med frakt. Ser forsåvitt grei ut. slår greit ut og kan brukes uten strøm kun batteri på bege delene. Har sat den opp hos en kompis som driver med sau. og han kan da ha motakeren i lomma da han er i fjøset under lamminga. Eneste jeg bet merke i var at bevegelses sensoren hadde et nokså snevert innslags område. Men det så ut til å være vel anvendt kroner foreløbig

Link to comment
Share on other sites

Sesongens rev nr seks datt i går kveld kl 2100. Tispe på 6.8 kg. Kom i relativt stor fart på skaren 40 meter foran glugga. Ble litt kinken skytevinkel og litt dårlig treff, så jeg trodde først jeg hadde bommet da den for som et olja lyn over marka og forsvant inn blant trærne. Heldigvis låg den død under en liten gran. Lavt treff. Har erfart før og at det er fort gjort på havne litt lavt når jeg blir litt stressa av rev som kommer fort.

Ser ut til at aktiviteten på åte har tatt seg kraftig opp så det blir nok en tur natt til lørdag :)

Var fint månelys her i går, så det blir en spennende innspurt av revejakta.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å ta en her nå...kobla inn sensorn igårkveld å reven var på åte i natt, ble vekt to ganger, men begge gangene var den som sunket i jorden, det piper kun 2-3 ganger å så stopper det, lurer kanskje på om han hører pipinga å så løper han. :roll: ¨åte ligger ca 70-80m unna, kun et vindu som skiller varslern og åtet

 

nå nettopp pep det igjen, løp opp på rommet å åpna vinduet å fikk skrudd på lyset, kun fotspor igjen, lar vinduet stå åpent nå :)

 

wish me luck :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette får du til om du ordner deg bedre rutiner.

1. Mottaker på sensor kan du pakke noe rundt for å dempe lyden. (Skjønt jeg tror ikke det er her feilen ligger)

2. Vindu bør være på gløtt for å kunne ha det lydløst opp. Knirk og metallyder gjør at reven stikker.

3. Du må la lyset stå på hele tiden. Bruk timer slik at lyser slår seg på når det mørkner ute. Å sette det på mens reven er på åtet er -vel, enkelte ganger kan man ha flaks- men noen vil hevde det er mindre lurt.

 

 

Kikket nedpå åtet i dag tidlig. Jeg har hatt besøk av en ivrig rev i natt. Store groper er gravd i snøen på to av åteplassene. Nå har det vært dødt i 1 mnd. snart. Skal bli godt å følge mer med igjen.

Link to comment
Share on other sites

At rev er super til åte ble atter en gang bevist idag. Reven som jeg skjøt igår kveld blir prioritert av åtselfuglen framfor rådyrene som ligger på åteplassen. Dette har jeg sett tidligere også. Reven blir helt oppspist før de igen starter på rådyrene.

Link to comment
Share on other sites

rev nr 7.fikk den på åte kl2300.reven var i full gang på åte.I det skuddet gikk, spratt opp og satte kursen mot skogen.jeg kunne se at den falt fremover flere ganger,tydelig skuddtegn.gikk ut for å sjekke,men da støkket jeg reven ca 50m fra skuddplassen.Da var det bare å vente til de ble skytelys i dag. rifla ble byttet med hagle og hund, en munsterlander.fulgte blodspor ca 200m inn i ett plantefelt,det var tydelige blodspor og reven hadde lagt seg flere ganger. hunden tok stand, og ble koblet fra,imellom trærne kunne jeg se hunden gå rundt ei skjørte-gran,så jeg regnet med at reven låg død der,stor ble overaskelsen da reven spratt ut 2m foran meg med kurs ned dalen.fikk inn en treffer med med hagla,oppfølgings skudd gikk ikke da hunden allerede hentet den inn og fikk lagt den ned.Må si at jeg etter dette har fått enda større respekt for reven,som klarte å komme seg unna og nesten unnslippe med ett lavt bogtreff med 6,5 oryx(det var ett bra hull på utgangs siden, og alt blodt den hadde mistet) første ettersøket sesongen 09/10.det ente godt denne gangen, den 3 tispa i år.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har holdt meg i ro på nettet i vinter, men har jaktet rev i vinter også. var en tur på hytta i Rauland nå fra mandag til onsdag og skjøt nr 11 og 12 der oppe. Var ikke i gang før over nyttår så jeg er stort sett fornøyd, men der har minket på revesporene i mine jaktmarker, noe jeg også får høre av folk rundt der jeg jakter. og bra er det, det er jo derfor vi holder på. Har ett par rever igjen på noen av åtene som jeg vet om, får jeg tatt de også er jeg fornøyd. Forytsatt skitt jakt til dere alle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde grevling rett under tårnet jeg sitter i for 2 dager siden, når den lunta avgårde bortover jordet 5 meter fra meg fikk jeg børsa til skuldra men så hadde linsene på kikkerten isa igjen så jeg så ikke en dritt :lol: Puta som børsa ligger på hadde blitt litt våt i snø/regnværet dagen før og da var det gjort. Hadde 2 rev på jordet på samme sted og tid som vanlig men 200-300 meter blir for drøyt hold uten lys, ser bare siluetten av de i kikkerten. I kveld satt jeg meg i kanten av jordet i nærheten av der jeg har pleid å se dem men de kom ikke utpå i kveld :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste ikke at grevlingen fikk unger nå faktisk, takk for biologileksjonen :wink:

Nei, det må da være lov å informere om regler syns jeg, det er jo ingen som har gjort noe galt her, bare nesten :)

Dersom han hadde skutt en grevling og lagt det ut her, hadde det jo vært en annen sak da. Regner vel med at moderatorene ville vært kjapt på banen da!

Link to comment
Share on other sites

Rev nr 8 ble skutt 22/3 kl 19.10

Var på vei inn fra fjøset og kastet et blikk i retning åte og der var det jaggu en rev på vei fra åte. Den haltet på en bakfot så jeg forsto det var haltreven som var observert flere ganger (på dagtid) i nabolaget den siste mnd. Kom meg opp i gluggen og fikk lurt ut børsa, reven var nå kommet en liten hundremeter unna og drev å tygde på noe nede i et hull i snøen, så bare ryggen på den en stund men etterhvert kom den så høyt at jeg fikk i vei et skudd. Den ramlet kontant ned i hullet og ble borte, dvs jeg så noen hårtuster av den i kanten av hullet. Fikk hentet den inn og konstanterer at det er en tispe som drar vekta til 5,9 kg. Kunne ikke se noen synlige skader i bakfoten som forårsaket haltingen.

Våpen; Mauser M03 Extreme 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at jeg skal sitte på åta i kveld :x Først så er det helt klart ute også går det noen min også ser man noen få meter også blir det klart igjen..

Går meg på nervene :x:x:evil::evil: Og hvis reven kommer så er vel sikkert rådyret på andre sia ta jordet og da kan jeg ikke sitte i glugga :evil:

Link to comment
Share on other sites

Grattis da....

For noen min siden så jeg reven ute på jordet gjennom vinduet på rommet mitt så da var rett opp på loftet.

Der hørte jeg bare at reven gikk også blei det stille..

Har prøvd og lage lyder til mus osv (ikke fløyte®) Men det skjedde ingen ting og rådyret finner jeg ikke igjen fra loftet så han har nok drivi der en stund... Det som er dritt er at lyset ikke kommer dit som rådyret lå fordi det er en bikkjebinge og noen trær i veien... Får "mekke" litt på lyset i morra.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...