Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Da jeg for har en samboer som jobber kvel og natt så må jeg være hjemme å se etter guttene våre. Blir nok ikke så mye tid oppe ved åte mitt. Så i dag slengte jeg ut noe matavfall, fiskerester, pølsebiter og hundefor ca 40 meter fra gjesterommet :D

Har utelamper men dem lyser ikke så godt dit hvor jeg slengte ut mat, satser på at månen lyser opp litt i helga.

Satser på at reven kommer å smaker på matbitene jeg har lagt klar for han, og at han deretter smaker v-max kula mi 8)

 

Hoved åte mitt som ligger 3-400 meter oppi skogen er nesten heilt tomt så jeg satser på at Mikkel blir fristet i natt.

 

Jeg demper alt av lys i stua , kler meg i svart og sitter ved tv'n. Ca hvert 10. min ser jeg ut av vinduet om det er aktivitet der. Håper jeg får sjangsen i kveld :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan hende det kommer noe på åtet vett :) Tviler på at den kommer hit i natt :( Blåser som F og har snødd i litt over 1 dag, var ganske varmt her i uka men i går starta det og bli kaldt igjen :x nå er det ca -14 her bor i høyden så lenger ned er det sikkert katte kaldt :P reven har vært mye på åtet men har ikke sett noe spor eller noe på 2 dager.

Har tenkt meg en tur i morra kanskje med truger er ganske mye fisk ute på jordet...

Men pleier reven og være på åtet til samme tider vær kveld eller kan det variere ganske mye??

Sist jeg så den var den ute på åtet 05:15 men bikkja har bjeffa ute i 03 tia men bikkja mi bjeffer hvis det knekker en kvist i skogen da :lol:

 

Har lys på åtet som lyser gjennom ett vindu i garasjen :) Kan ta bilde av Posten og der jeg har åte hvis noen ønsker og se det :D

Link to comment
Share on other sites

Er -14,4 her nå mener jeg :x var -2 for noen dager siden :P

Ser ikke så mye til månen her heller men månen gir ikke all verden med lys for tiden...

Full måne neste helg :P Men da er det snart skole igjen :x Håper på og skyte reven før vinter ferien er ferdig 8)

 

Og nå sa fatter'n at nabon hadde skade skutt en rev som han ikke hadde finni igjen :x og reven som har vært på åte mitt har vært på begge :x:x:evil::evil: Jeg har drivi og lagt ut åte siden oktober og for noen uker siden fant den jævla nabon ut at han skulle legge ut en lam unge som var sjuk :evil::evil:

Hvis reven ikke kommer hit på noen uker så kommer jeg nok til og bli jævlig sur..

Er det ikke sånn at man MÅ ha ettersøk på rev?? Folka snakka hvertfall om det på jegerkurset når jeg tok det i fjor

Link to comment
Share on other sites

reven jeg skaut fredagskvelden veide 9,5 kg.ved nermere ettersyn,så hadde den i tillegg til den store hundeskolten noen svææære hjørnetenner!skikkelig lammekiller kan jeg tenke meg!godt å få tatt ut slike individer med tanke på gjenomtrekk av yngre rever!

denne reven må ha vært 11-12 kg i normal kondisjon...(altså utenom parringa)

ikke rart gamlingene her omkring har merket seg denne spessielt store reven i sommer/høst!

Link to comment
Share on other sites

Skulle hjem en liten tur i dag for å teste noe ny .22 ammo. Fikk ikke skutt noe siden jeg hadde rota bort en plastdings som skal være inni våpnet.

Jeg tok med hagla å dro en tur i fjæra for å se etter kråker slik at det hele ikke skulle bli bomtur.

 

Ute på en odde fløy det opp ei kråke på litt for langt hold. Jeg ble stående å skue ut over odden da jeg så noe som smøyg seg mellom steinene. Jeg satte meg på huk for å se nærmere på skapningen. Det så litt ut som en oter først, men så fikk jeg se den i profil. Det var en rev og den så ikke ut til å ha sett meg. Jeg "smøyg" meg opp bak en voll på skaren for å avvente situasjonen. Reven fortsatte utover på odden og ettersom sjøen slo hardt mot odden tok jeg sjansen på å liste meg ned til odden mens reven var bak noen svaberg. Her avventet jeg enda litt, men reven var ikke å se. Jeg begynte å gå stille utover de nakne berget. Etter å ha inntatt en posisjon hvor jeg følte jeg hadde dekket alle fluktruter ble jeg ståene å lure på om reven hadde lurt meg, men der kom plutselig mikkel tuslende på isen mellom bergene. Den hadde satt opp farta litt, men ikke mer enn at jeg følte jeg hadde full kontroll. Da mikkel kom fram fra neste berg satt haglene der de skulle og tispa på 6Kg datt i smellen på ca. 25-30m. Dette var midt på dagen ca. kl. 15:45.

 

20100221rev.JPG

 

Når jeg kom hjem fant jeg delen jeg manglet til salongen. Det ble ikke tid til noe skyting med den, men er mer enn godt fornøyd med fangsten.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har knekt en kode på hvorfor det har vært usedvanlig stille på åta de siste 14 dagene, både rev og kråkefugler. Fikk tips om at det låg død en hjort lenger ut i lia. På med scooterdress og dro avgårde. Fant en hjortekalv omtrent oppspist.

 

Tok like godt restene av hjorten med meg hjem, så kan revene heller finne åtet mitt. :D

Link to comment
Share on other sites

Har rydda i fryser'n :shock: . Spedd på åte oppi skogen med noe fläskfile og gammel svineribbe skåret opp i små biter. Kasta også på ca 1kg hundefor... 8)

 

Plana var å sette meg oppi skogkanten i 23 tia og sitte noen timer, det er nesten 10 minus så det blir vel kaldt selv i fjellduken.

 

Så foresten tre skogsmus på veien opp til åte i sted, trodde musa hold seg under snøen på denne årstia :?

Link to comment
Share on other sites

Nå kl. 23.45 datt sesongens rev nr. 13. Mulig koden var riktig....

Tydelig en småsky rev, såg den først gjennom Zeiss`n etter å ha fått bedre nattsyn. Trodde først det var stammen av treet den stod ved. Men det var noe som fanget min interesse. Ante jeg lysere toner, kunne det være bringa på reven jeg såg. Den stod i utkanten av belysningen. Ble helt sikker da jeg såg hodet bevege seg. Aha. Den satt og gnagde på noe. Fram med rifla, tok meg god tid. Denne reven hadde ikke stress i kroppen. Fant det jeg mente var bogen og slapp skuddet kontrollert. Reven la seg der den før hadde sittet.

 

Bilder og fakta kommer i morra. Glad nå! :D

Link to comment
Share on other sites

Er reven like aktiv nå når det har blitt kaldere igjen? var -5 for noen dager siden nå er det rundt -17.

Får sitte og se på OL og vente på at bikkja skal starte og bjeffe..

Hvis det ikke er reven "min" nabon skade skøyt her om dagen!!

Ser ut som det var den nabon skaut på,nå er klokka 05:06 og reven har ikke vært her enda :evil: men har sett reven her rundt 05:15 men tviler på at den lever :x håper det kommer en annen luring hit... :) men det kan vel ta flere uker?

Link to comment
Share on other sites

Skaut nettopp ei revtispe som var blitt påkjørt for 14 dager siden, såg den da, men fikk ikke skudd på den, skulle hjem en tur å da kryssa den veien rett framfor bilen, gikk på tre føtter med tunga hengende ut av kjæften, kjørte hjem å henta børsa og fikk skutt den i hagen til en nabo, at den hadde overlevd i 14 dager ...i denne frosten er helt utrolig, er bare glad jeg fikk gjort slutt på lidelsen den helt åpenbart har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nok en rev, Mork :D

 

Har selv lagt ut åte, men har ikke vært den store aktiviteten. Er en del spor å så som går forbi åte og slikt, men virker ikke som om det lokker nok. Har prøvd å ha ut honning får å få litt lukt i kulda som har vært men ser ikke ut til å ha hjulpet så mye. Var spor ned til åte i jula men da var det fredning så den slapp unna. Ellers så har det vært en del elg der nå i det siste :wink:

Link to comment
Share on other sites

rev nr 8 er et faktum.pen rødrevhanne....denne hadde jeg ikke fått uten varsleren.forøvrig den første jeg skyter for varsleren :D ...

lille pøni var våken og gråt når reven var på åtet,så jeg måtte få mora til og amme henne,sån at det skulle bli stilt når jeg lukket opp vinduet og skulle skyte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det begynt å bli aktevitet på åte igjen, endelig. Hvet det går en stor en i området, sett den flere ganger de siste høstene uten å fått sjangsen på den. Satt opp et åtekamera, det er nok ikke av beste kvaliteten men noen dårlig bilder ble det. Har 3 rådyr fra påkjørsler som åte og det ene hadde jeg ikke bundet så reven har dratt det med en 30-40m. Bundet det fast nå

Et dårlig bilde, men kan dette være den stor tro? Ser ut som den kommer sent, mellom 3 og 4 på natten

revaate.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok meg ein tur oppom åta i dag med nåke gammal gryterett som stiiinka 8) Har hatt ein periode no med at reven ikkje ville gå inn på åtet, berre gikk rundt åte. Men i dag var det endeleg spor inn til åte! So fort det blir skikkeleg måne, blir da ei natt i glugga. :mrgreen: Kortid er det best å sitte ute? 21.00 til 03.00? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fant revehi idag :mrgreen: var reve spor der..

Bildene :P

 

Revehiet

normal_IMG_0418.JPG

 

Hode skalle trur jeg hva trur dere?

normal_IMG_0414.JPG

 

Der "inne" lå hode skallen. Dette var 10 - 20 meter unna hiet og sporene gikk rett til hiet :mrgreen:

normal_IMG_0417.JPG

 

Så Tikka'n og Yilidizen ligger på loftet men nå kommer Remington'en opp også! Med Lyddemper :twisted:

men reven har ikke vært her på 4 dager :evil:

Kan det ha noe med at det plutselig ble kaldt igjen?

Om kvelden er det rundt -17 og om dagen er det rundt -12 men i dag er det sol men veit ikke om den varmer noe.

Her er det blå himmel men skyene kommer hitover fra Gardermoen :mrgreen:

Det blåser no jævlig og snør.

Når jeg var ute i går snødde det vannrett så det blåser litt :mrgreen:

Svar her eller på PM :P

Kan ta bilder av børsene hvis ingen her har sett noen av dem før :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kikket ut kl. 0430 i natt. Da satt det en rev og ?fra et ? jeg ikke har prioritert de siste m?dene. Ble kj?nedp?oen hjortehoder, f?r, skinn og muligens et par vommer i oktober. Varsleren byttet jeg plass og monterte p?jellet. Jeg kom meg p?oftet og fikk lydl?opp verandad? Men, da jeg hadde rifla i anlegg var reven ferdig med matpausa. Vet ikke hvor lenge den hadde sittet der, men den kom ikke tilbake. Gikk og la meg lit f?6.00. Vel, n??det ut til at reven foretrakk dette ?t, s?a tok jeg meg en tur p?jellet i dag og hentet ned ?varsleren. F? den opp og spedde p?ed hundemat og opphakka p?r. Skal f?att denne reven snart.

 

Ellers var det spor etter minst to rever som hadde g? opp skogsveien. Videre framover fjellet og p?tet. De hadde ikke gravd noe s?ig ned p??ret + +, men funnet noen godsaker jeg la rundt om. Spedde p?ed en del hundefor der ogs?Skal vurdere ?egge meg i jaktbua snart.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvor lang tid tar det fra det er menneskeaktivitet p?tet til reven t? komme?

Har nemlig et ? her som det har v? stor trafikk p? det siste, b? bikkjer og rev. Men det var helt tomt der da jeg kom n??nsdag, s?eg la utp?oe kj? Samme kveld kikket jeg tilfeldigvis ut av glugga akkurat idet en rev kommer g?de i et av sporene de har laga seg inn til ?t. Dette var kl 23:30 ca. Jeg fikk opp b? i en viss fart, men reven hadde allerede n? skogkanten i lett trav. Den kom ikke p?tet den natta, og i natt s?eg heller ikke noe til den. Har varsler.

H?r den kommer i natt da, men er jo ikke godt ?ite.

Drar herfra i morgen, og tenkte ?akke inn godsakene i litt h?netting og surre det fast med st?r?til ei rot s?even ikke stikker avg?e med alt sammen, er det en god ide, eller vil ikke reven spise hvis det ligger netting rundt?

 

I natt skal den dette :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Reven har ikke v? her p? uke eller noe s?tarter og miste trua p?etta! Nabo'n skaut p?n rev for ca 1 uke sia men jeg har finni ett revehi og det har v? rev p?orde rett nerri her...

S?eg lurer p?vorfor reven ikke har v? her n?den har g? 100 -200 meter unna har g? opp spor med truger og kasta hundemat i truge spora...

Link to comment
Share on other sites

Kl. 23.30: Akkurat ferdig med ?a ut av oppvaskmaskina og sveiper som vanlig nedover mot ?ne med kikkert. Der kommer jaggu meg en rev g?de 50 m nedom huset og vinkler rett ned mot det ene ?t. Er p?oftet med rifla i anlegg og rekker akkurat ?e at den kikker mot godsakene som ligger der mens den sm?aver videre. Er nok brunst som st?i hodet. Rifla er i godt anlegg og jeg pr? forsiktig plystring. Den stopper opp og jeg finner raskt siktepunktet. Avstanden er nok 130 m +. Godt lys med klar himmel/m?. Reven g?pladask ned. Nr. 14.

Det som er "skummelt" er at jeg ikke kan erindre hva jeg gjorde fra jeg spottet reven til skuddet gikk. Har drillet dette n?og rifla er i anlegg relativt kjapt. :wink:

 

Skal v? omr?t n? tilfelle dette var ei tispe. (Mistenker den for ?? en hannrev, uvisst hvorfor.)

 

Facts kommer i morra.

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt ?i hva som er ?aken. Brunst kan gj?at tidspunktene den kommer p?ndres, men den vil nok spise da ogs?Har du endret ?t i det siste. Det tror jeg kan ha vel s?ye ?i. Jeg vurderer ?a vekk r?ret jeg la nedp?or tre-fire uker siden. Det har ikke v? aktivitet der det ligger. Man skulle kanskje tro at et ihjelkj?r?r med ?n hals og buk skulle lokke til seg rev i mils omkrets, men ofte blir revene mer skeptisk. Jeg har spadd sn?er ogs?men det ser ikke ut til at det hjelper.

 

N?ar jeg sikkert tatt de fleste i omr?t pr. dags dato, s?ye rever trenger ikke v? like skeptiske. Men det f?tiden vise. Har et r?r til liggende her oppi vedskjulet. Vet sannerlig ikke hva jeg skal gj?med det. Heldigvis har kula v? stabil. Mulig jeg m?rdne plass i en fryser ?ryse det helt til neste sesong.....

Link to comment
Share on other sites

rev nr 9 for vinteren,m?e bite i det sure epplet klokken 03.00 i natt...mye l?? reven har tungt for ?a seg frem....denne horeven,har jeg sett siden nytt?det var en pitteliten rev ca 3-4 kg.....men det kom ingen hannrev daltende etter hoa,s?eg pakket ned og dro hjem klokken halv 5.

Link to comment
Share on other sites

Her er det desverre en del skabb. Den jeg fikk bilde av for en stund siden, er full av skab

skabr28febr.jpg

 

skabrev%201.jpg

Er blitt tatt bilder av den 4 dager p?ad p?agtid mellom kl 12 - 14. Satt i g? men var et heftig sn? med mye vind. Ga meg ved 14:20 tiden. P?eien hjem var det ferske spor i mine, p?ei mot ? :? Hadde jeg bare ventet litt til........ :lol:

Men pr? igjen i dag, denne m?eg bare f?ass p?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...